Riitaisa palsta, mutta oikeaa tietoa kasveista

kv3052

Minä kuulun ryhmään, joka on oikeasti rankimmasta päästä.
Joinakin päivinä en todellakaan syö ensimmäistäkään molekyyliä hiilihdraattia. Sellainenhan on vaikkapa katkarapupäivä.
Vain vähän vettä ja pelkkiä katkarapuja. On minullekin muutenkin vain 850 kcal/vrk syövä ikäänkuin tehodieettipäivä.

Muuten kuin pelkästä kalasta tai lihasta on vaikea löytää
mistään maassa kasvavasta 0 hiilarit. Herkkusienessä taitaa
olla vähiten, n. 0,1 g/100 g. Kaikessa vihreässäkin on imeytyvää hiilihydraattia lähelle sen mitä proteiineja. Punaiset hedelmät ja marjat ovat kuin karkkikaupan hyllyltä.
Siinä se on painajainen, iso kauniinpunainen mansikka, vieläpä sokerikermavaahdolla.
Hyi, pois se minusta.

Siis asiaan. Kun syötävä kuitenkin on olen valinnut raejuusto-
papulinjan pääruoaksi ja kerran pari viikossa katkarapuja(
paastopäivä 150 kcal) Kun vaimokin asuu vielä meillä on sitten tavallisempaa kanan rintaviipaleita ja kukkakaalia tai
iso möykky parsaa, pitkiä papuja tai tankoparsoja höysteenä.
Kanan tilalla voi olla lohipala 150 g.
No siis onhan parsassakin hiilareita peräti 39, mutta proteiineja vähän enemmän. Ja tässä se valinnan raja meillä
kulkeekin. Vain sellaista missä on enemmän proteiineja kuin
hiilareita. Välillä voi popsia sitten vaikkapa kananmunan.

Täällä on tarjolla kaupoissa oikein kauniin pitkiä(30cm) ja leveitä
läpyskäherneitä (so. sokeriherne), mutta jätän nekin tästä
lähtien pois, koska hiilareita on ainakin se 60.

3

558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • kv3052

Voihan se olla mun jutussa virhe, mutta Finelin taulukoita minä käytän ja luotan
        niihin. Jospa nyt kertoisit missä se virhe mulla on.

• vai prosentteja?

Finelissä ilmoitetaan kyllä molemmat, mutta se palkkikaavio on tietenkin prosentteja. Esim. kurkussa imeytyvää hiilihydraattia on 59%, mutta käytännössä (grammoina) niin häviävän vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä.

Kasvisten syömättä jättäminen (mistä syystä hyvänsä) on kokonaisuutena huono asia, koska silloin ei saa kuitua juuri lainkaan. Sen kyllä huomaa ruoansulatuksen toiminnassakin. Muistakin ravintoaineista voi tietysti tulla puutoksia, eli järki käteen ja vähän miettimistä, että millä asioilla on merkitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3048
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1870
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1545
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1421
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe