liian ohut iho käsivarsissa

Olen 64 vuotias nyt normaalipainoinen hyvinvoiva mies.
Sairauksistani huolimatta olen hyvässä fyysisessä kunnossa,
painoindeksi 24 ja kaikki veriarvot kohdallaan. Ihoni voi todella hyvin täällä auringossa, käsivarretkin, kaikki kaunista
ruskeaa terveen näköistä ihoa. Mutta.............
Käsivarsieni iho on ohutta kuin paperi. Pystyn helposti omalla
kynnellä raapaisemaan pitkän haavan josta tulee valtavasti verta. Voitte vain kuvitella mitä tuhoa leikkisä nuori Mittelspitzimme saa tylsinekin kynsineen aikaan. Itse sitten
kiireissäni törmäilen milloin mihinkin ovenpieleen kevyesti.
Ja aina käteni ovat kuin joukkotappelun jäljiltä.

Kuuluuko tämä vain yksinkertaisesti tähän vanhuuteen?
vaikka veriarvoni ovat oikein hyvät, on vereni aika ohutta eikä
kolesteroleja juurikaan ole. Hyytymisarvot ovat myös aika
alakantissa.
Vai onko voimakas laihtuminen vienyt myös juuri käsien ihosta paksuutta noin paljon pois.
Voiko sitä enää millään paksuntaa, vai onko vain pidettävä
kuumallakin pitkähihaisia paitoja?

Kyllä on varmaankin niin kuin olen jo aikaa sitten todennut;
yli 65 vuotiaat joutaa mennä, koneisto on jo liian kulunutta.
Sinne vain Gangesin rannalle polttorovion päälle.

Tämä juttu on myös ihotautiosastolla, muttei siellä kiinnostanut. Josko sitten lääketiedeihmisiäkään.
26037
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

En ole lääkäri, joten tämä menee ihan maallikon arvailuiksi.

Jotkin lääkitykset voivat ohentaa ihoa (yleisimmin tunnettuja ovat kortisonit) - voisit kysäistä lääkäriltäsi. Yleensä vaikutus ei kuitenkaan ole paikallinen vaan koskee koko ihoa. Sama juttu testosteroni tasojen kanssa - hormonaaliset muutokset vaikuttavat ihoon, eli jos testotaso laskee, iho ohenee, mutta jälleen muutos ei olisi paikallinen ja muitakin oireita olisi.

Käsivarret saavat paljon aurinkoa - monia muita paikkoja itsekin suojaan, mutta käsiä ei niin tule aurinkorasvalla suojattua. Auringon säteily aiheuttaa sidekudosten rapistumista, joten paljon aurinko saanut ihoalue pikkuhiljaa ohenee. Tosin ihan noin dramaattista harvemmin nopeasti tulee.

Mikäli sinulla on kortisonia vaativa sairaus (esmes reuma tai muu krooninen tulehdus) voi se yhdistettynä koko elämänaikaiseen aurinkoaltistukseen tehdä käsiesi ihon ohueksi - eli iho lääkitys ohentaa ihoa ja se näkyy näissä auringolle altistuneissa kohdissa voimakkaimmin.

Äänestä

Ihan sama ongelma käsivarsissa minullakin. Pieniä ja välillä isompia mustelmia käsivarret täynnä. Iho todella ohutta ja ruutumaista. Eikä tosiaan tarvi kuin joku hipaisee niin seurauksena mustelma. Kynnellä raapaisu saa aikaan melkoisen verenvuodon. Häpeän käsiäni ja usein huomaan jonkun katsovan pitkään niin entistä enemmän hävettää. Primaspania otan joka päivä ja lääkärin mukaan se ja hengitettävöt lääkkeet sen aiheuttaa. Kovalla helteellä pitkähihainen paita on pakko olla 73v nainen.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


kv3052 kirjoitti:

Olen 64 vuotias nyt normaalipainoinen hyvinvoiva mies.
Sairauksistani huolimatta olen hyvässä fyysisessä kunnossa,
painoindeksi 24 ja kaikki veriarvot kohdallaan. Ihoni voi todella hyvin täällä auringossa, käsivarretkin, kaikki kaunista
ruskeaa terveen näköistä ihoa. Mutta.............
Käsivarsieni iho on ohutta kuin paperi. Pystyn helposti omalla
kynnellä raapaisemaan pitkän haavan josta tulee valtavasti verta. Voitte vain kuvitella mitä tuhoa leikkisä nuori Mittelspitzimme saa tylsinekin kynsineen aikaan. Itse sitten
kiireissäni törmäilen milloin mihinkin ovenpieleen kevyesti.
Ja aina käteni ovat kuin joukkotappelun jäljiltä.

Kuuluuko tämä vain yksinkertaisesti tähän vanhuuteen?
vaikka veriarvoni ovat oikein hyvät, on vereni aika ohutta eikä
kolesteroleja juurikaan ole. Hyytymisarvot ovat myös aika
alakantissa.
Vai onko voimakas laihtuminen vienyt myös juuri käsien ihosta paksuutta noin paljon pois.
Voiko sitä enää millään paksuntaa, vai onko vain pidettävä
kuumallakin pitkähihaisia paitoja?

Kyllä on varmaankin niin kuin olen jo aikaa sitten todennut;
yli 65 vuotiaat joutaa mennä, koneisto on jo liian kulunutta.
Sinne vain Gangesin rannalle polttorovion päälle.

Tämä juttu on myös ihotautiosastolla, muttei siellä kiinnostanut. Josko sitten lääketiedeihmisiäkään.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu