liian ohut iho käsivarsissa

kv3052

Olen 64 vuotias nyt normaalipainoinen hyvinvoiva mies.
Sairauksistani huolimatta olen hyvässä fyysisessä kunnossa,
painoindeksi 24 ja kaikki veriarvot kohdallaan. Ihoni voi todella hyvin täällä auringossa, käsivarretkin, kaikki kaunista
ruskeaa terveen näköistä ihoa. Mutta.............
Käsivarsieni iho on ohutta kuin paperi. Pystyn helposti omalla
kynnellä raapaisemaan pitkän haavan josta tulee valtavasti verta. Voitte vain kuvitella mitä tuhoa leikkisä nuori Mittelspitzimme saa tylsinekin kynsineen aikaan. Itse sitten
kiireissäni törmäilen milloin mihinkin ovenpieleen kevyesti.
Ja aina käteni ovat kuin joukkotappelun jäljiltä.

Kuuluuko tämä vain yksinkertaisesti tähän vanhuuteen?
vaikka veriarvoni ovat oikein hyvät, on vereni aika ohutta eikä
kolesteroleja juurikaan ole. Hyytymisarvot ovat myös aika
alakantissa.
Vai onko voimakas laihtuminen vienyt myös juuri käsien ihosta paksuutta noin paljon pois.
Voiko sitä enää millään paksuntaa, vai onko vain pidettävä
kuumallakin pitkähihaisia paitoja?

Kyllä on varmaankin niin kuin olen jo aikaa sitten todennut;
yli 65 vuotiaat joutaa mennä, koneisto on jo liian kulunutta.
Sinne vain Gangesin rannalle polttorovion päälle.

Tämä juttu on myös ihotautiosastolla, muttei siellä kiinnostanut. Josko sitten lääketiedeihmisiäkään.

2

4743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröitymätön**

      En ole lääkäri, joten tämä menee ihan maallikon arvailuiksi.

      Jotkin lääkitykset voivat ohentaa ihoa (yleisimmin tunnettuja ovat kortisonit) - voisit kysäistä lääkäriltäsi. Yleensä vaikutus ei kuitenkaan ole paikallinen vaan koskee koko ihoa. Sama juttu testosteroni tasojen kanssa - hormonaaliset muutokset vaikuttavat ihoon, eli jos testotaso laskee, iho ohenee, mutta jälleen muutos ei olisi paikallinen ja muitakin oireita olisi.

      Käsivarret saavat paljon aurinkoa - monia muita paikkoja itsekin suojaan, mutta käsiä ei niin tule aurinkorasvalla suojattua. Auringon säteily aiheuttaa sidekudosten rapistumista, joten paljon aurinko saanut ihoalue pikkuhiljaa ohenee. Tosin ihan noin dramaattista harvemmin nopeasti tulee.

      Mikäli sinulla on kortisonia vaativa sairaus (esmes reuma tai muu krooninen tulehdus) voi se yhdistettynä koko elämänaikaiseen aurinkoaltistukseen tehdä käsiesi ihon ohueksi - eli iho lääkitys ohentaa ihoa ja se näkyy näissä auringolle altistuneissa kohdissa voimakkaimmin.

    • Anonyymi

      Ihan sama ongelma käsivarsissa minullakin. Pieniä ja välillä isompia mustelmia käsivarret täynnä. Iho todella ohutta ja ruutumaista. Eikä tosiaan tarvi kuin joku hipaisee niin seurauksena mustelma. Kynnellä raapaisu saa aikaan melkoisen verenvuodon. Häpeän käsiäni ja usein huomaan jonkun katsovan pitkään niin entistä enemmän hävettää. Primaspania otan joka päivä ja lääkärin mukaan se ja hengitettävöt lääkkeet sen aiheuttaa. Kovalla helteellä pitkähihainen paita on pakko olla 73v nainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe