Kokonaisen sisäfileen grillaus?

ormo

Olis pakkasessa kokonainen porsaan sisäfilee pötkylä ja sen ajattelin grillata kokonaisena. Oon kerran ennenkin grillannu samanlaisen fileen kokonaisena mutta siitä tuli jotenkin liian kuiva. Nyt kysynkin, olisko kenelläkään mitään vinkkiä miten tuollainen sisäfilee saadaan kypsäksi parhaiten, ilman että kuivahtaa.

Ajattelin aluksi, että otan kuumalla värin pintaan pari-kolme minuuttia ja sit laitan sen folioon ja lämmitän kaasugrillin pienimmällä liekillä tommoset 20-25 min. Meneekö aivan metsään?

3

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kokeillut

      Pienennä ilmaluukkuja, jotta hiillos ei hehku täysillä. Matalassa lämmössä (130-150C) pitkään, käytä lämpömittaria, kypsää kun jossain 75C:ssä.

    • Anonyymi

      On tärkeää ottaa sisäfilee ajoissa sulamaan ja antaa sen lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen grillaamista. Tällä tavalla liha kypsyy tasaisemmin eikä pääse kuivahtamaan niin helposti.

      Suosittelen myös käyttämään paistomittaria varmistaaksesi, että sisälämpötila on sopiva. Porsaan sisäfilee on parhaimmillaan medium kypsyydessä, jolloin sen sisälämpötilan tulisi olla noin 63-66 astetta.

      Voit kokeilla marinoida sisäfilettä ennen grillaamista. Marinointi lisää kosteutta ja makua lihalle. Käytä esimerkiksi öljyä, sitruunamehua, mausteita ja yrttejä marinadissa.

      Lopuksi anna lihan levätä muutaman minuutin ajan ennen leikkaamista. Tämä antaa lihan nesteiden jakautua tasaisesti ja varmistaa, että liha on mehevää ja maukasta.

    • "Oon kerran ennenkin grillannu samanlaisen fileen kokonaisena mutta siitä tuli jotenkin liian kuiva."

      Sisäfile ja ulkofile on possun huonoimpia paloja, koska ne ovat rasvattomia ja käyttämättömiä lihaksia. Ne ovat siis mauttomia ja niistä tulee kuivia. Jos etsit possun sisäfileen reseptejä niin ne keskittyvät juuri siihen, että miten niihin saisi marinoitua makua ja miten ne pitää kääriä pekoniin, etteivät kuivu.

      Jos minun pitäisi laittaa sisäfilettä niin injektoisin ne esimerkiksi seuravalla seoksella:

      2 rkl suola
      1 rkl sokeri
      1 rkl Worcestershire-kastike
      2 rkl riisiviinietikka (valkoviinietikka tai mitä kaapissa sattuu olemaan käy hyvin)
      2,5 dl omenamehu
      7,5 dl vettä

      Tuosta tulee ihan liikaa possun fileelle, joten tuon voisi tehdä puolikkaana tai neljäsosana. Toki tuo säilyy jääkaapissa pitkään kun se on kohtuu suolaista ja hapanta. Voisulaa tuohon voisi lisätä vielä reilusti niin tulee makua ja rasvaa.

      "Ajattelin aluksi, että otan kuumalla värin pintaan pari-kolme minuuttia ja sit laitan sen folioon ja lämmitän kaasugrillin pienimmällä liekillä tommoset 20-25 min. Meneekö aivan metsään?"

      Ei mene metsään. Pinnat kuumalla pannulla tuo lisää makua. Samoin grilli tuo lisää makua, mutta käytä ihmeessä lihalämpömittaria, ettei tule ylikypsää ja kuivaa. 70C jälkeen voi ottaa pois grillistä (Snellmannin sivuilta lämpötila). Ei varmaan haittaa, vaikka menee johonkin 75C:een. Itse tekisin 75C:een.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe