Pitääkö naudan ulkofileepihvi nuijia ennen paistoa?
Naudan ulkofileepihvi
15
5541
Vastaukset
Ei tarvitse - eikä oikeastaan saisikaan kuin vain painella kevyesti kämmenensyrjällä, jos haluat sitä vähän levitellä.
Nuijiminen rikkoo lihassyyt ja nesteet lähtevät paistaessa liikkeelle kun paistopinta ei enää pysty pitämään niitä sisällä.- Vanha kokki
Ulkofileen kanssa menettelisin kyllä toisin. Mutta tuon nuijimisenkin tekisin kyllä varoen, kämmensyrjällä sen levittäminen ei oikein riitä. Meillä kun tuo naudan ukofile tuppaa olemaan varsin litteätä sorttia, niin siitä tahtoo käsin levittelemällä tulla kovin kaitainen pihvi.
Pihvikarjan uf on muodoltaan pyöreämpi ja sisältää marmoria (rasvaa) enempi joten sen parissa voi työskennellä ilman pihvinuijaakin.
Nämä ovat käytännössä koettuja juttuja.
Jos muistat Crudo, niin kauppiaat ennen ajoivat pihvit moottoroidun pihvikoneen läpi, jolloin sen piikit repivät lihan aivan muusiksi ja tuloksena oli takuuvarma murea ja kengänpohjan kanssa saman mehukkuuden omaava paistilihasta tehty pihvi.
Lihanuijaa siis voi käyttää mutta varoen. Vanha kokki kirjoitti:
Ulkofileen kanssa menettelisin kyllä toisin. Mutta tuon nuijimisenkin tekisin kyllä varoen, kämmensyrjällä sen levittäminen ei oikein riitä. Meillä kun tuo naudan ukofile tuppaa olemaan varsin litteätä sorttia, niin siitä tahtoo käsin levittelemällä tulla kovin kaitainen pihvi.
Pihvikarjan uf on muodoltaan pyöreämpi ja sisältää marmoria (rasvaa) enempi joten sen parissa voi työskennellä ilman pihvinuijaakin.
Nämä ovat käytännössä koettuja juttuja.
Jos muistat Crudo, niin kauppiaat ennen ajoivat pihvit moottoroidun pihvikoneen läpi, jolloin sen piikit repivät lihan aivan muusiksi ja tuloksena oli takuuvarma murea ja kengänpohjan kanssa saman mehukkuuden omaava paistilihasta tehty pihvi.
Lihanuijaa siis voi käyttää mutta varoen.Tuo piikkikone minulle juuri tuli mieleen kun noita varoituksen sanoja kirjoitin. Ja vielä tänäänkin näkee joskus noita pihvejä, jotka eivät ole kaukana jauhelihasta.
Ja totta - kotimainen ulkofilee on melko litteä, jolloin - kuten sanot - siitä ei tahdo saada ilman nuijaa joka kohdasta kunnon kokoista pihviä. Näistä tuontilihoista jo saa. Jos nuijii ei kannata käyttää myöskään sitä nuijan piikkipuolta vaan lituskaa osastoa.
Muistan kun näin ensi kerran Espanjassa tuollaisen paikallisen ulkofileen, en voinut uskoa silmiäni: "ei tuollaista eläintä olekaan!". Pihvin koko oli puoli lautasta, paksuus puolitoista tuumaa ja paino lähes puoli kiloa. Silloin ymmärsi, mitä lihansyönti on. Eikä tarvittu sahaveistä.
Kyyppari toi koko lihankappaleen vielä nähtäväksi pöytään ja pyysi osoittamaan, mistä kohtaa nuorelleherralle pihvi vuollaan.- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Tuo piikkikone minulle juuri tuli mieleen kun noita varoituksen sanoja kirjoitin. Ja vielä tänäänkin näkee joskus noita pihvejä, jotka eivät ole kaukana jauhelihasta.
Ja totta - kotimainen ulkofilee on melko litteä, jolloin - kuten sanot - siitä ei tahdo saada ilman nuijaa joka kohdasta kunnon kokoista pihviä. Näistä tuontilihoista jo saa. Jos nuijii ei kannata käyttää myöskään sitä nuijan piikkipuolta vaan lituskaa osastoa.
Muistan kun näin ensi kerran Espanjassa tuollaisen paikallisen ulkofileen, en voinut uskoa silmiäni: "ei tuollaista eläintä olekaan!". Pihvin koko oli puoli lautasta, paksuus puolitoista tuumaa ja paino lähes puoli kiloa. Silloin ymmärsi, mitä lihansyönti on. Eikä tarvittu sahaveistä.
Kyyppari toi koko lihankappaleen vielä nähtäväksi pöytään ja pyysi osoittamaan, mistä kohtaa nuorelleherralle pihvi vuollaan.Mutta kovin monessa turistipaikassa tuo "solomillo" on juuri tapettua taisteluhärkää joka oli jo eläessään sitkeä vastustaja.
Tuli mieleeni se vanha tarina peräkylän Akselista espanjalaisessa turistiravintolassa, hänen nähdessä elämänsä ensimmäiset "preeria osterit" ja tilattuaan niitä myös mieltyi niiden makuun. Muutaman kerran käytyään paikassa ja nautittuaan aina parin komeita isoja munan muotoisia palleroita, hän pettyi pahan kerran, saadessaan lautaselleen kaksi kyyhkysen munan kokoista pallukkaa.
Tuohtunut Aleksi vinkkasi camareron paikalle ja tiedustelemaan kiukkuisena, miksi nämä ovat nyt näin peräti surkeita, kun aikaisemmin olivat niin komeita? Johon tarjoilija vastaamaa: Senjor, koettakaa nyt ymmärtää, ei härkä suinkaan aina häviä ottelua!
- K-motorest ravintolassa
oli sitkeätä kuin kengän pohja. Hintakaan ei olut järin pieni 17,90€ eli 106,42 vanhaa markkaa.
Se oli viimeinen kerta, kun firmaan poikkean. Huolimatonta ja ammattitaidotonta keittiötoimintaa.
Olin niin järkyttynyt anoksista, että en käskenyt viemään niitä takaisin keittiöön joka olisi ollut ainoa oikea toimenpide. Kyllä ruoka osataan pilata monella tavalla.
Karistoon ei kannata mennä.Olen ottanut - syötyäni riittävän monta kengänpohjaa - varsin tiukan asenteen pihvinsyöntiin: jos minulla ei ole riittävän hyvää kokemusta ravintolan pihvistä tai jos kyseessä ei ole nimenomaan pihviravintola tai joku luotettu ystäväni ei ole suositellut ravintolan pihvejä, tilaan ravintolassa jotain muuta kuin pihviä.
Mikä minä olen syömään sitkeää ja väärin valmistettua mättöä? Listalta löytyy varmaan jotain sellaista, missä kokin arvostelukyky ja ravintolan raaka-aineitten laatu minua tyydyttää. En ole ottanut myöskään tavakseni lähetellä ruokia takaisin keittiöön - otan opikseni ja äänestän jaloillani.
On myös maita, joissa en tilaa koskaan pihviä, koska maan yleinen käsitys siitä, mikä on oikein valmistettu, poikkeaa niin paljon omastani: Brittein saaret, Saksa, Japani...
Koska olet viimeksi saanut ravintolassa pihvin tai leikkeen, jota syödessäsi voit huokaista tyytyväisyydestä? Kyllä siitä on ainakkin omalla kohdallani aikaa - parhaat pihvit olen syönyt aina oman kotini ruokahuoneessa.
On kaksi asiaa, jotka ylittävät väärin valmistetun, huonolihaisen pihvin: väärin tehty ankanrinta ja kypsäksi paitettu tonnikalan pihvi. Näitäkin aika ajoittain saa.- allikkoon
crudo kirjoitti:
Olen ottanut - syötyäni riittävän monta kengänpohjaa - varsin tiukan asenteen pihvinsyöntiin: jos minulla ei ole riittävän hyvää kokemusta ravintolan pihvistä tai jos kyseessä ei ole nimenomaan pihviravintola tai joku luotettu ystäväni ei ole suositellut ravintolan pihvejä, tilaan ravintolassa jotain muuta kuin pihviä.
Mikä minä olen syömään sitkeää ja väärin valmistettua mättöä? Listalta löytyy varmaan jotain sellaista, missä kokin arvostelukyky ja ravintolan raaka-aineitten laatu minua tyydyttää. En ole ottanut myöskään tavakseni lähetellä ruokia takaisin keittiöön - otan opikseni ja äänestän jaloillani.
On myös maita, joissa en tilaa koskaan pihviä, koska maan yleinen käsitys siitä, mikä on oikein valmistettu, poikkeaa niin paljon omastani: Brittein saaret, Saksa, Japani...
Koska olet viimeksi saanut ravintolassa pihvin tai leikkeen, jota syödessäsi voit huokaista tyytyväisyydestä? Kyllä siitä on ainakkin omalla kohdallani aikaa - parhaat pihvit olen syönyt aina oman kotini ruokahuoneessa.
On kaksi asiaa, jotka ylittävät väärin valmistetun, huonolihaisen pihvin: väärin tehty ankanrinta ja kypsäksi paitettu tonnikalan pihvi. Näitäkin aika ajoittain saa.Amarillossa tilasin joskus miekkakalaa ja palautin keittiöön, koska oli paistettu kypsäksi.
no sitten tuli uusi, joka oli sisältä jäässä. allikkoon kirjoitti:
Amarillossa tilasin joskus miekkakalaa ja palautin keittiöön, koska oli paistettu kypsäksi.
no sitten tuli uusi, joka oli sisältä jäässä.Ravintolassa tonnikala ja miekkakala ovat usein pakasteena - Suomessa. Jos niitä ei ole raaskittu sulattaa etukäteen on lopputulos tuon kaltainen. Kiireinen ja vähän huolimaton, kokematon kokki arvioi kypsymisajan väärin, jolloin ensimmäinen, vähän sulanut pihvi ylikypsyy. Asiakkaan palutettua annoksen otetaan kova köntsä pakkasesta, pannaan pannulle ja kun pinta on jo ruskea on sisällä vielä jäänkalikkaa.
Tonnikala ja miekkakala ovat siinä mielessä kiitollisia raaka-aineita, että kun ne on vain leikattu oikeasta kohdasta ja säilytetty kelvollisesti, ei niistä saa huonoa kuin asiantuntemattomalla valmistuksella.- kouluun
vetabix_nro1 kirjoitti:
>>Hintakaan ei olut järin pieni 17,90€ eli 106,42 vanhaa markkaa.
Onko matematiikka pois hallusta. Oikein laskettu 17.90*5.94573= 106.42
kouluun kirjoitti:
Onko matematiikka pois hallusta. Oikein laskettu 17.90*5.94573= 106.42
>>hahahahahah>Onko matematiikka pois hallusta.>Oikein laskettu 17.90*5.94573= 106.42
- Vanhat suomen markat
vetabix_nro1 kirjoitti:
>>hahahahahah>Onko matematiikka pois hallusta.>Oikein laskettu 17.90*5.94573= 106.42
Siis setelit pankkiin, mikä on vaihtokurssi euroihin tänään?
- Mites on Swetari
Vanhat suomen markat kirjoitti:
Siis setelit pankkiin, mikä on vaihtokurssi euroihin tänään?
Olisko kyseessä nykyvaluutan suhde entisiin markkoihimme?
- pihvin valmistus
Mites on Swetari kirjoitti:
Olisko kyseessä nykyvaluutan suhde entisiin markkoihimme?
jäi? Löytyisipä joskus foorumi missä ei olisi yhtään, tai tajuaisi edes pysyä hiljaa besserwisseriä. Mikähän vimma pakottaa aina tietämään muka paremmin ja sitten tökerösti sen myös julki tuomaan. Eikö edes ruoka-aihe ole tarpeeksi neutraali, ilman tuota pilkun viilausta?
- Missä esiintyy nimerkki
pihvin valmistus kirjoitti:
jäi? Löytyisipä joskus foorumi missä ei olisi yhtään, tai tajuaisi edes pysyä hiljaa besserwisseriä. Mikähän vimma pakottaa aina tietämään muka paremmin ja sitten tökerösti sen myös julki tuomaan. Eikö edes ruoka-aihe ole tarpeeksi neutraali, ilman tuota pilkun viilausta?
Wetabix, siellä kränää, hän kun on kaiken tietävä, mutta ei ole näköjään vastannut kun kysytään. Outo tyyppi, joka mieltää kaikki muut ihmiset apinoiksi, idiooteiksi tai pelleiksi!
Luonnehdinnat kuvastanevat tyypin omanarvon tuntoa, joka on loppumaton ja ylivertainen meihin muihin nähden!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067708Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1713560Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322037Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221886- 361669
- 441494
- 221441
- 551422