Pituuskasvu loppunut?

Lyhyt

Olen siis huolissani pituuskasvuni täydellisestä pysähtymisestä.
Minun on ennustettu kasvavan 183 cm pituiseksi, - mutta pelkään että jään tähän nykyiseen
n.177cm pituuteeni loppuiäkseni.
Isänikin on noin 180 cm pitkä, enkä todellakaan haluaisi jäädä häntä lyhyemmäksi.

Pituuskasvuni alkoi kiihtyä täytettyäni 14 vuotta jolloin olin noin 154cm pitkä. Kasvoin kahdessa vuodessa yhteensä yli 20 cm, ja 16 vuotta täytettyäni pituuteni oli n. 175cm. Sen jälkeen pituuskasvuni hidastui todella paljon, ja 17 vuotta täyttäessäni pituuteni oli noin 177cm.

Tästä on kulunut nyt jo yli vuosi, enkä ole nyt siis yli vuoteen kasvanut enää sentttiäkään!
Eli nyt 18 vuotiaanakin olen samanpituinen, eli n. 177cm. Minua huolestuttaakin se, että jäänkö todella näin lyhyeksi, - alle nuorten miesten nykyisen keskipituuden!?

Onko pituuskasvuni siis lopullisesti päättynyt, vai onko vielä mahdollista että kasvaisin pituutta edes muutaman sentin?

Olisin erittäin kiitollinen mahdollisista vastauksista, sillä tämä asia on vaivannut minua
viime aikoina paljon.

55

13975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiria

      Kyllähän se hieman vaikuttaisi, että siihen tyssäsi.

      Mitä siitä on haittaa, että olet pari hassua senttiä alle ikäluokkasi keskipituuden? Olet silti ihan normaalipituinen - saat helposti vaatteita, yllät hyllyille. Ryömi sieltä itsesäälistäsi. Voisit olla niinkuin minä: hieman päälle 150 senttinen nainen. En ole ikinä saanut housuja, joita ei ei olisi tarvinnut lyhentää lahkeista, muidenkin vaatteiden kanssa on vaikeaa, kenkiä ei tahdo löytää ( jos siis tahdon aikuisten, en lastenmalleja). Normaalimitoitetussa keittiössä kaikki on ihan liian korkealla , niin tasot kuin hyllytkin.

      Lakkaa valittamasta.

    • ........

      pituutesi on täysin normaali.Keskity henkiseen kasvuun

      • että tällaiseksi jään.

        Silti minua hiukan ihmetyttää, miksi olen nyt jäämässä 183cm:n ennustepituudestani n. 6cm lyhemmäksi.
        Harrastan säännöllisesti liikuntaa, ruokavalioni on monipuolinen, enkä edes polta/juo. Edellytykset pituuskasvulle olisivat mielestäni olleet siis hyvät.

        Nyt lukioaikana olenkin huomannut, että monet pojat ovat kasvaneet minusta ohi. Pojathan yleensä kasvavatkin vielä 16 ikävuoden jälkeenkin, - ainakin vähän. Siksi ihmettelenkin, miksi itse en ole enää kasvanut yhtään, kun taas monet muut ikäiseni ovat venyneet vielä huomattavasti pituutta.

        Mikäköhän voisi siis selittää sen, että olen nyt yli 18-vuotiaanakin vieläkin käytännössä ihan samanmittainen kuin olin n.16.5-vuotiaana?!

        Noh, empä minä tuolle pituudelle enää mahda oikeastaan mitään.
        Tuntuu vain vaikealta hyväksyä se, ettei minusta sitten kai tulekkaan edes 180-senttistä. Tämä johtunee ehkä siitä, että 15 vuotiaanakin, eli vähän ennen kuin täytin 16 olin jo sen 175cm pitkä, ja arvelin silloin kasvavani vielä helposti ainakin siihen 183cm, jopa ylikin sen.

        Noh, haaveksihan se taitaa näillä näkymin jäädä.
        En vain olisi voinut silloin 15 vuotiaana, ennen kuin täytin 16, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään, ja aikuispituuteni olisi vain 177cm.

        Turha mun on kai sitten enää elätellä toivoa siitä, että kasvaisin senttiäkään enää. Ainut vaan, että tytöthän haluavat yleensä pitkän miehen, ainakin 180 senttisen. Täytyy vain toivoa, ettei pituuteni muodostu esteeksi tällä saralla.

        Noh, kaipa lyhyydessäkin jotain hyviä puolia on, mutta saattaa viedä hieman aikaa, että oppii löytämään ne...


      • paikkaansa.
        että tällaiseksi jään. kirjoitti:

        Silti minua hiukan ihmetyttää, miksi olen nyt jäämässä 183cm:n ennustepituudestani n. 6cm lyhemmäksi.
        Harrastan säännöllisesti liikuntaa, ruokavalioni on monipuolinen, enkä edes polta/juo. Edellytykset pituuskasvulle olisivat mielestäni olleet siis hyvät.

        Nyt lukioaikana olenkin huomannut, että monet pojat ovat kasvaneet minusta ohi. Pojathan yleensä kasvavatkin vielä 16 ikävuoden jälkeenkin, - ainakin vähän. Siksi ihmettelenkin, miksi itse en ole enää kasvanut yhtään, kun taas monet muut ikäiseni ovat venyneet vielä huomattavasti pituutta.

        Mikäköhän voisi siis selittää sen, että olen nyt yli 18-vuotiaanakin vieläkin käytännössä ihan samanmittainen kuin olin n.16.5-vuotiaana?!

        Noh, empä minä tuolle pituudelle enää mahda oikeastaan mitään.
        Tuntuu vain vaikealta hyväksyä se, ettei minusta sitten kai tulekkaan edes 180-senttistä. Tämä johtunee ehkä siitä, että 15 vuotiaanakin, eli vähän ennen kuin täytin 16 olin jo sen 175cm pitkä, ja arvelin silloin kasvavani vielä helposti ainakin siihen 183cm, jopa ylikin sen.

        Noh, haaveksihan se taitaa näillä näkymin jäädä.
        En vain olisi voinut silloin 15 vuotiaana, ennen kuin täytin 16, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään, ja aikuispituuteni olisi vain 177cm.

        Turha mun on kai sitten enää elätellä toivoa siitä, että kasvaisin senttiäkään enää. Ainut vaan, että tytöthän haluavat yleensä pitkän miehen, ainakin 180 senttisen. Täytyy vain toivoa, ettei pituuteni muodostu esteeksi tällä saralla.

        Noh, kaipa lyhyydessäkin jotain hyviä puolia on, mutta saattaa viedä hieman aikaa, että oppii löytämään ne...

        Siskoni pojat jäivät selvästi isäänsä lyhyemmiksi.Poikien isä 190 cm,ja kumpikin poika jäi 183 cm pituisiksi.Eivät kasva enää pituutta kumpikaan.

        Odotin että pojista tulisi isänsä pituisia,tai pitempiä,mutta eipä niin käynytkään.

        Poikien isällä taas on keskipituiset vanhemmat,mutta niin vaan isästä kasvoi 190 senttinen hujoppi.


      • kääpiö15
        että tällaiseksi jään. kirjoitti:

        Silti minua hiukan ihmetyttää, miksi olen nyt jäämässä 183cm:n ennustepituudestani n. 6cm lyhemmäksi.
        Harrastan säännöllisesti liikuntaa, ruokavalioni on monipuolinen, enkä edes polta/juo. Edellytykset pituuskasvulle olisivat mielestäni olleet siis hyvät.

        Nyt lukioaikana olenkin huomannut, että monet pojat ovat kasvaneet minusta ohi. Pojathan yleensä kasvavatkin vielä 16 ikävuoden jälkeenkin, - ainakin vähän. Siksi ihmettelenkin, miksi itse en ole enää kasvanut yhtään, kun taas monet muut ikäiseni ovat venyneet vielä huomattavasti pituutta.

        Mikäköhän voisi siis selittää sen, että olen nyt yli 18-vuotiaanakin vieläkin käytännössä ihan samanmittainen kuin olin n.16.5-vuotiaana?!

        Noh, empä minä tuolle pituudelle enää mahda oikeastaan mitään.
        Tuntuu vain vaikealta hyväksyä se, ettei minusta sitten kai tulekkaan edes 180-senttistä. Tämä johtunee ehkä siitä, että 15 vuotiaanakin, eli vähän ennen kuin täytin 16 olin jo sen 175cm pitkä, ja arvelin silloin kasvavani vielä helposti ainakin siihen 183cm, jopa ylikin sen.

        Noh, haaveksihan se taitaa näillä näkymin jäädä.
        En vain olisi voinut silloin 15 vuotiaana, ennen kuin täytin 16, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään, ja aikuispituuteni olisi vain 177cm.

        Turha mun on kai sitten enää elätellä toivoa siitä, että kasvaisin senttiäkään enää. Ainut vaan, että tytöthän haluavat yleensä pitkän miehen, ainakin 180 senttisen. Täytyy vain toivoa, ettei pituuteni muodostu esteeksi tällä saralla.

        Noh, kaipa lyhyydessäkin jotain hyviä puolia on, mutta saattaa viedä hieman aikaa, että oppii löytämään ne...

        Isäni on 185 cm ja äitikin 165 cm ja nyt 15 vuotiaana en ole kasvanut enää lainkaan ja olen 170 cm ja siksi taidan jäädäkkin joten älä huoli on niitä paljon lyhyempiäkin


      • NuoriFatboy
        että tällaiseksi jään. kirjoitti:

        Silti minua hiukan ihmetyttää, miksi olen nyt jäämässä 183cm:n ennustepituudestani n. 6cm lyhemmäksi.
        Harrastan säännöllisesti liikuntaa, ruokavalioni on monipuolinen, enkä edes polta/juo. Edellytykset pituuskasvulle olisivat mielestäni olleet siis hyvät.

        Nyt lukioaikana olenkin huomannut, että monet pojat ovat kasvaneet minusta ohi. Pojathan yleensä kasvavatkin vielä 16 ikävuoden jälkeenkin, - ainakin vähän. Siksi ihmettelenkin, miksi itse en ole enää kasvanut yhtään, kun taas monet muut ikäiseni ovat venyneet vielä huomattavasti pituutta.

        Mikäköhän voisi siis selittää sen, että olen nyt yli 18-vuotiaanakin vieläkin käytännössä ihan samanmittainen kuin olin n.16.5-vuotiaana?!

        Noh, empä minä tuolle pituudelle enää mahda oikeastaan mitään.
        Tuntuu vain vaikealta hyväksyä se, ettei minusta sitten kai tulekkaan edes 180-senttistä. Tämä johtunee ehkä siitä, että 15 vuotiaanakin, eli vähän ennen kuin täytin 16 olin jo sen 175cm pitkä, ja arvelin silloin kasvavani vielä helposti ainakin siihen 183cm, jopa ylikin sen.

        Noh, haaveksihan se taitaa näillä näkymin jäädä.
        En vain olisi voinut silloin 15 vuotiaana, ennen kuin täytin 16, että pituuskasvuni tulisi pysähtymään kuin seinään, ja aikuispituuteni olisi vain 177cm.

        Turha mun on kai sitten enää elätellä toivoa siitä, että kasvaisin senttiäkään enää. Ainut vaan, että tytöthän haluavat yleensä pitkän miehen, ainakin 180 senttisen. Täytyy vain toivoa, ettei pituuteni muodostu esteeksi tällä saralla.

        Noh, kaipa lyhyydessäkin jotain hyviä puolia on, mutta saattaa viedä hieman aikaa, että oppii löytämään ne...

        Tytöthän tykkää läskistä ja lyhyistä miehistä


      • khjdfvjhdkj
        NuoriFatboy kirjoitti:

        Tytöthän tykkää läskistä ja lyhyistä miehistä

        Tarpeeksi rahaa niin ulkonäöllä ei ole väliä.


      • Anonyymi
        kääpiö15 kirjoitti:

        Isäni on 185 cm ja äitikin 165 cm ja nyt 15 vuotiaana en ole kasvanut enää lainkaan ja olen 170 cm ja siksi taidan jäädäkkin joten älä huoli on niitä paljon lyhyempiäkin

        Äiti on jotain 163-165 mitä olen kuunnellut, isä jo lähemmäs 175-180 ellei yli en ikinä saanut tuohon selvää vastausta, olen itse melkein 14 vuotias tyttö n 157cm pituudella mikä mitattiin kolmisen kuukautta sitten. Itseä huolestuttaa ennemmin se että olenko edes saanut kasvupyrähdystä itse, koska olin innoissani vielä toissavuona terkkari käynnillä 18.5.2020 155.1 cm, ja yli kahdeksan kuukautta myöhemmin olin vain 156.9cm, joka alitti odotukseni. Toisaalta terveydenhoitaja oli eri joten minulla on se pieni toivon kipinä että jälkimmäinen olisi hieman virheellinen koska terkkari oli vasta terveydenhoitajaoppilas ( ei siis millään pahalla häntä kohtaan!!! hyvää työtä sanon minä :D ) toisaalta kuukautiset on alkanut jo useampi vuosi sitten kait, mutta niissäkin on ollut pitkiä taukoja ja useampi eri lähde viittaa että kuukautiset ei liity suoranaisesti kasvupyrähdykseen, mutta haluaisin kuitenkin kasvaa vielä mahdollisimman paljon.... :D en sanoisi että elintavat on suoraan sanoen kultaa mutta yrititystä ja innokkuutta löytyy ja nekin on hyvät verrattuna siihen mitä ne voisi olla. Pitää muistaa kysyä terkkarilta kasvu- ja painokäyrä hommeleita kunhan elokuussa nähdään =)


    • jessusssss

      sentään mikä ongelma!!!!!!! ihan kamalaa jos et kasva enää niitä muutamaa senttiä. Toivotaan että kasvat edes henkisesti :O

    • suotta ole huolissasi

      Ymmärtäisin huolesi paremmin jos olisit esim. 160 cm, sillä se olisi selvästi alle suomalaisten miesten keskipituuden. Olet minun mittapuuni mukaan pitkä vaikket kasvaisi enää senttiäkään.

      • aloittaja

        Viesteistäni on saattanut saada ehkä hieman vääränlaisen kuvan.
        Onhan se totta, että tämä 177cm pituuteni on täysin normaali. En ole siis mitenkään huolestunut itse tästä 177cm pituudestani, koska siinä ei mielestäni ole mitään epänormaalia.

        Huolenaiheeni liittyy siis enemmänkin siihen, että pituuskasvuni on jo täysin pysähtynyt näin nuorena. Miespuolisten henkilöidenhän pitäisi kasvaa pituutta vielä lukio -ja armeija-aikanakin. Ihmettelenkin, miksi näin ei ole käynyt minulle. Näytän nyt lukion viimeistä vuotta aloittaessani käytännössä ihan samanpituiselta kuin silloin, kun aloitin lukion.
        Ei tunnu ollenkaan kivalta huomata muiden venyvän pituutta vielä ihan silmissä, - kun samaan aikaan tuntuu vielä siltä, että itse vain kutistuu muihin verrattuna päivä päivältä...

        Noh, ehkä ne muutkin lakkaa kasvamasta joskus, mutta tuntuu vain ikävältä huomata itse se tosiasia, ettei kasvanut yhtä pitkään kuin muut - joka samalla johti siihen, että aikuispituuteni jäi hieman keskimääräistä lyhemmäksi. Jos olisin kasvanut vielä näiden viimeisten 1.5 vuoden ajan, olisin ilmeisesti saavuttanut sen ennustepituuteni, eli 183cm. Enpä kasvanut, ja se harmittaa :(

        Nyt minun on vain opittava hyväksymään se. Mahdollisuudet, että kasvaisin tästä enää senttiäkään lienevät aika marginaalisen pienet.

        Toisaalta, täytyy olla tyytyväinen jo tähän pituuteen minkä on saavuttanut...


      • rekisteröitymätön**
        aloittaja kirjoitti:

        Viesteistäni on saattanut saada ehkä hieman vääränlaisen kuvan.
        Onhan se totta, että tämä 177cm pituuteni on täysin normaali. En ole siis mitenkään huolestunut itse tästä 177cm pituudestani, koska siinä ei mielestäni ole mitään epänormaalia.

        Huolenaiheeni liittyy siis enemmänkin siihen, että pituuskasvuni on jo täysin pysähtynyt näin nuorena. Miespuolisten henkilöidenhän pitäisi kasvaa pituutta vielä lukio -ja armeija-aikanakin. Ihmettelenkin, miksi näin ei ole käynyt minulle. Näytän nyt lukion viimeistä vuotta aloittaessani käytännössä ihan samanpituiselta kuin silloin, kun aloitin lukion.
        Ei tunnu ollenkaan kivalta huomata muiden venyvän pituutta vielä ihan silmissä, - kun samaan aikaan tuntuu vielä siltä, että itse vain kutistuu muihin verrattuna päivä päivältä...

        Noh, ehkä ne muutkin lakkaa kasvamasta joskus, mutta tuntuu vain ikävältä huomata itse se tosiasia, ettei kasvanut yhtä pitkään kuin muut - joka samalla johti siihen, että aikuispituuteni jäi hieman keskimääräistä lyhemmäksi. Jos olisin kasvanut vielä näiden viimeisten 1.5 vuoden ajan, olisin ilmeisesti saavuttanut sen ennustepituuteni, eli 183cm. Enpä kasvanut, ja se harmittaa :(

        Nyt minun on vain opittava hyväksymään se. Mahdollisuudet, että kasvaisin tästä enää senttiäkään lienevät aika marginaalisen pienet.

        Toisaalta, täytyy olla tyytyväinen jo tähän pituuteen minkä on saavuttanut...

        Mitä aiemmin aloit venähtää ja mitä aiemmin puberteettisi oli, sitä nopeammin pituuskasvu loppuu.

        Sukupuolihormonit ovat ne, jotka laukaisevat pituuskasvun ja ne sen myös lopettavat.

        Nykynuorilla on parantuneen ravinnon takia aiempi puberteetti ja siksi myös pituuskasvu alkaa ( ja loppuu) aiemmin kuin ennen. Armeijassa kasvaminen alkaa olla mennyttä aikaa. Mm. Wikipedian mukaan nykyään miesten murrosiän kasvun huippu on keskimäärin 14,5 vuotiailla, ja kun kasvupyrähdys kestää noin kolme vuotta, voi helposti laskea, että keskimääräisellä miehellä kasvu on loppunut armeijaikään mennessä.


    • :S

      mull on sama juttu kans et pelkään et mun pituuskasvu on loppunut oon vaan 178 cm pitkä pikkuveli on menny ohi aikoja sitten isä on 185 cm ja äiti 176 cm oli pituusennuste 180-185 cm et vituttaa!!!!!!!!! en halua jäädä tämmöseks kääpiöks.
      Tää asia on vaivannut mua niin pitkään et täytyy tehä asialle jotain

      • pysähtynyt?

        Vai oletko siis vielä kuitenkin viimesen parin vuoden aikana kasvanut pituutta? Jos olet niin saatat vieläkin kasvaa vähän, mutta jos et ole enää vuoteen - pariin kasvanut senttiäkään niin tuskinpa enää kasvat jatkossakaan. Viime vuoden kasvuvauhdistasikin voi jo vähän päätellä tuletko enää kasvamaan vai et.

        Ei taida olla kovinkaan todennäköistä kasvaa enää yhtään lisää pituutta jos ei viimeisen parin vuoden aikana pituutta ole tullut enää senttiä enempää.


      • keskimittainen nainen

        Ei tuo 178cm oo edes lyhyt, ihan normaali miehen mitta eli turhaan stressaatte. Sun muut perheenjäsenet on vaan niin pitkiä että tuntuu ehkä vähän lyhyeltä, tuo 176cm naiseksikin on tosi pitkä, suurin osa naisista on alle 170.


      • =(
        keskimittainen nainen kirjoitti:

        Ei tuo 178cm oo edes lyhyt, ihan normaali miehen mitta eli turhaan stressaatte. Sun muut perheenjäsenet on vaan niin pitkiä että tuntuu ehkä vähän lyhyeltä, tuo 176cm naiseksikin on tosi pitkä, suurin osa naisista on alle 170.

        Mutta kun pituusennuste oli 185 cm nii vähä masentaa mua toi mitta ku pikkuveliki on 184 cm ja vanhin veli on 183 ja 2 toista 20 veljee 193 ja 190 cm. poltin tupakka siinä 3 kuukautta ennen kun täytin 16 ja 3 sen jälkee ja sit lopetin. Mut ku en oo kasvannu melkein yhtään 15 ikävuoden jälkee. ehkä mull on joku sairaus tai joku joka estää tän pituuskasvun en vaan kertakaikkiaan pysyt elää tän mitan kaa=((


      • :D
        keskimittainen nainen kirjoitti:

        Ei tuo 178cm oo edes lyhyt, ihan normaali miehen mitta eli turhaan stressaatte. Sun muut perheenjäsenet on vaan niin pitkiä että tuntuu ehkä vähän lyhyeltä, tuo 176cm naiseksikin on tosi pitkä, suurin osa naisista on alle 170.

        luulin että olin 178cm mutta terveydenhoitajan mukaan olin 181 cm pitkä et voiko siihen mittaan luottaa? kuitenkin olen liian lyhyt=(


      • :S
        keskimittainen nainen kirjoitti:

        Ei tuo 178cm oo edes lyhyt, ihan normaali miehen mitta eli turhaan stressaatte. Sun muut perheenjäsenet on vaan niin pitkiä että tuntuu ehkä vähän lyhyeltä, tuo 176cm naiseksikin on tosi pitkä, suurin osa naisista on alle 170.

        ihemttelen että olen lyhyt 181 cm ja äiti on 176 cm ja isä 185 cm=( pisin veli 193 cm


      • valitattte oikeesti-
        :S kirjoitti:

        ihemttelen että olen lyhyt 181 cm ja äiti on 176 cm ja isä 185 cm=( pisin veli 193 cm

        mullakin oli ennustepituus 180cm.oon 17 ja kas vaan en oo kasvanut yli vuoteen mitään kuin millejä.ja kun olisinki tuon 177-178 mutta olen 170-171cm hiukan vituttaa.


      • NuoriFatboy

        No tapatko ittes


    • qwoepoqiwopeajs

      Sua vituttaa ku oot VAAN 177 cm pitkä?! Ittelleni on joskus ennustettu että kasvaisin 180 senttiseksi. Täytän tänä vuonna 16 v ja olen 166 cm pitkä. Vuosi sitten kasvuennuste laski 175 senttiin, mutta pelkään etten pääse sinnekään asti

      • tall guy

        Joo älkää pojat (ja tytöt?) sillä päätänne vaivatko.

        Kasvuennusteet on nimensä mukaan ennustuksia, sillä ne lasketaan ihan keskiarvoina syntymäarvoista ja vanhempien pituuskäyristä.
        Ihminen voi ihan fysiologisistakin syistä vaihtaa "uraa" siinä kasvukäyrälläni vaikka /- 2 keskuspoikkeaman verran, eikä siihen aina tarvita huonoa ravitsemusta taikka päihteitä.

        Itselläni taisi olla kasvuennuste jotain 183, ja näin 20 vuoden rajapyykin ylittäneenä olen jo aikaa sitten siitä tavoitteesta luopunut. N. 170 senttiin jämähdin 17-vuotiaana ihan luonnollisista syistä.
        Geenejä en voi syyttää enkä liioin huonoja elintapoja - tuuri olisi voinut olla parempikin. :D
        Mutta toisaalta pienikokoisuudesta on ollut ainakin mulle urheilussa enemmän hyötyä ku haittaa.

        Toki voi olla, että teilläkin pituuskasvu jatkuu vielä siinä armeijan paikkeilla, mutta ei siinä enää kymmentä senttiä vuodessa kiskota. Kannattaa olla tyytyväinen siihen mitä saa. :D

        ps. oikeesti :D


    • 2+2

      Kun sinulla on noinkin tarkat tiedot kasvusta, sitten piirrät niistä käyrän. X-akselille aika ja Y-akselille pituus. Sitten netistä katsot millaisia kasvukäyrät ovat.

      Vauvojen käyrät.
      http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

      • j

        Olen noin 165cm pitkä 16,5 vuotias poika ja kevytrakenteinen 13 vuotiaalla pikkuveljellä on samankokoinen jalka. Vanhemmat on suurinpiirtein 170cm ja 160cm. Onko toivoa että kasvaisin vielä 170cm pitkäksi? Noiden laskureiden mukaan pitäisi tulla 171-173 senttiseksi, mutta onko jollain omakohtaista kokemusta että kasvaisi tästä vielä 5cm mikä tuntuu aika paljolta.


      • joopajoozz
        j kirjoitti:

        Olen noin 165cm pitkä 16,5 vuotias poika ja kevytrakenteinen 13 vuotiaalla pikkuveljellä on samankokoinen jalka. Vanhemmat on suurinpiirtein 170cm ja 160cm. Onko toivoa että kasvaisin vielä 170cm pitkäksi? Noiden laskureiden mukaan pitäisi tulla 171-173 senttiseksi, mutta onko jollain omakohtaista kokemusta että kasvaisi tästä vielä 5cm mikä tuntuu aika paljolta.

        Itse olen ollut 180cm pitkä 14,5 vuotiaasta, eli yli vuoden jo. Pituuskasvuni on ilmeisesti lopahtanut kokonaan. Eikä sille pituuskasvulle mahda mitään, jokaisesta tulee sen mittainen kuin tulee. En siis ymmärrä, että joku sälli valittaa että pituuskasvu loppuu 17-vuotiaana.

        ja ainahan pituuden voi korvata leveydellä, jos haluaa isommaksi ;)


    • Lääketieteen-YO

      En usko että kasvat pituutta enää näin pitkän "tauon" jälkeen, yleensä pituuskasvun loppuminen tarkoittaa kasvuhormonin aiheuttaman epifyysilevyjen eli ns. pitkien luiden ylä ja alapäiden luutumisen jolloin pituuskasvu ei ole enää mahdollista.

    • daaaa

      itselläni loppui 14 vuotiaana. 178 senttiä tuli vartta , eli hyvinkin voi loppua varhain varsinkin jos olet pulleahko tämä jarruttaa pituus ennustetta, oma ennusteeni oli 189 cm ja kääpiöksi jäin :)

      • jeeshiii

        Itse olen 183cm ja ikää 14,5v. Ollu jo kesästä tähän asti, joten kai se loppu nyt, mut mitäs pienist murehtimaa, isääni olen varmaan yli 18cm pitempi ja se ennuste kusi iha vitusti. Olin myös normaalia pitempi jo nuorempana. Nyt sitä sit vaa katotaa ku kaverit vetää ohi :D


    • sama juttu kuin aloi

      Sama juttu kuin aloittajalla.oon samanikäinen ja en myöskään ole kasvanut selvästi yli vuoteen lainkaan.Ainoo vaa että valitat turhasta jos olet 177.Itse olen 172 elikkäs viisi senttiä vielä sinua lyhyempi.

    • Juha822222

      Kasvu riippuu pitkälti geeneistä että kuinka pitkä on isäsi ja äitisi ja samalla terveellisellä, oikealla ruokavaliolla pystyt kasvuasi jatkamaan, mm tupakki on paha aine kasvun kehitykselle ja toinen on liian kova punttien nostaminen jo teini-iässä.
      Itse tein sen virheen että aloin puntteja kolisuttamaan jonka jälkeen kasvuni alkoi pian tyrehtyä ja jäin lyhyen lännäkksi sillä pituuteni on 175 cm;ä .

      • Aleksi227

        meinaatko että punttienkolistelu vaikuttaa :D? nimittäin itse olen 15 puol vuotias ja oon alkanu tässä salilla käymään pituutta nyt 173cm pelkään et kävis samalla lailla ku sulle


    • heh heh hehheehheehh

      Kaks metriä ja kaks senttiä...

    • Toivoa on!

      Tässäpä sulle tuhkimotarina:


      Hätä ei ole tuon näköinen. Itse olin 16-vuotiaana lukioon lähtiessä 172cm, eikä mitään mainittavaa pituuskasvua ollut tapahtunut. Ajattelin, että helvett* faijanikin on 178-179cm, ja itse jäisin tälläiseksi pätkäksi.

      Ensimmäisen vuoden kesäloman alkaessa olin suunnilleen samoissa lukemissa, mutta loman lopulla olin kasvanut 179 senttiseksi.

      Toisen vuoteni lopussa kesäloman alkaessa inttitarkastuksessa olin 181cm. Tähänkö tyssäsi? Minustahan piti tulla 183cm. Ei tyssännyt.

      Kun aloitin kolmannen vuoteni, mittaa oli kertynyt 187cm. Olen nykyisin 19-vuotias. TOISEKSEEN, jotkut alkaa kasvaa armeijassa vasta kunnolla!


      Tsemppiä, kyllä se pituus tulee jos on tullakseen! :)

    • Pbure

      Olin 16,5v 150cm nyt olen melkein 21 ja 170 cm ja uskon että kasvan muutaman sentin vielä.

    • ketut

      kiva kun ite oon 18 ja sen 172cm... Ennustettiin 186cm joskus

    • harmittaa:/

      viime vuonna olin 163cm , nyt 160,5cm , oon 13 vuotta ja oon polttanu nyt vuoden, harmittaa että edes alotin polttamaan koska haluaisin kasvaa vielä ehkä 170senttiseksi -.- mutta en oo kasvanu yhtään.. tuntuu vaan että lyhenen päiväpäivältä ja leveennyn , mutta jos kasvaisin pidemmäksi, näyttäisin paljon laihemmalta ja jalkani olisivat ihan normaali paksuiset :D!! ku nyt tuntuu et mul on liian levee perse ja normaali maha.. mutta lyhyet jalat .. -.- rintanikaan ei ooo vielä kasvanu hirveesti, ja ne on iha sairaan pienet!! kaverinikin sanoo et mun ei tarviis ees käyttää rintsikoita -.-''' vitutttavaaa!!!! :ooo

    • sarana55

      lisäsenttejä tulee myöhemmin. itse kasvoin intissä 2cm ja nyt olen 192.

    • 172 cm kertyi

      17 vuotiaana jämähdin tähän 172 cm pituuteen luonnollisista syistä, tällähetkellä olen 20 ja pituus sama 172 cm

    • jeanie_

      Keskipituus on sen 179? niin usein törmää justiin sun pitusiin nuoriin miehiin. etkä ees oo lyhyt mieheksi.

      Lyhyt mies alle 175 oikeesti lyhyt sitte alle 170

    • jepjep6

      no ite oon 170 ja vanhemmat on 180 harrastin painia ja alotin hyvin nuorena puntin käymisen isäni kehotti minua olemaan käymättä punttisalilla ja ei sitä paljo tullu kuuneltua voiko tähän tehä enää mitää oon nykyä 21 :S ja tosiaan 17 ikä vuode jälkee en oo kasvan yhtää ?

      • ty5 xzs

        Ei punttisalilla käynti haittaa pituuskasvua kunhan tietää miten treenata. Painnonnosto tai muut selkään ja polviin voimakkaasti vaikuttavat harjoitukset pitää jättää pois.


    • Tiutau tulkku

      Minusta ennustettiin 187cm pitkää kaveria. Kuitenkin, aloin 15 vuotiaana polttelemaan tupakkaa ja muutenkin elämäntyyli oli aika railakas. Nyt olen 29 vuotias ja 176 cm. Ei lyhyydestäni ole minulle koskaan mitään haittaa ollut. Pituuskasvuni voin katsoa loppuneeksi siinä 17 vuoden ikäisenä.
      Täytyy kyllä sanoa, että minun on helpompi löytää kaupoista itselleni vaatteita. Ystäväni on 194 cm ja hänelle ei tahdo sopia oikein mikään vaate kunnolla. Hän harrastaa kaiken hyvän päälle vielä kehonrakennusta.

    • sarana55

      olisit hyvilläsi pituudestasi. 190 cm:n pituus on vain riesa kun tulet pappaikään.

    • 45 26 98

      Piirrä kasvukäyrä, jossa x-akselina aika ja y-akselina pituus. Tästä näkyy hyvin helposti onko kasvua enää odotettavissa. Mistä 183 cm loppupituus on ennustettu? Joskus parivuotiaana mitattu pituus ei ennusta juuri mitään.

      Esim.
      http://tinyurl.com/gcurve

    • vähän lyhyempi

      Ei se pituus niin tärkeää voi olla....

    • Tähän jämähdettiin

      18-vuotiaasta asti kasvamatta. Nykyään jo 21-vuotias ja pituus sama 172cm. Nyt voi jo luopua kyllä viimesestäkin toivosta ja hyväksyä itseni tämmösenä lyhyempänä miehenä

    • Mieti vähä

      Ei herranjumala! Mä oon 160cm pitkä ja en tästä enää kasv, et valita vaa -.-

    • ei pituudella mitään

      Mielummin vähän lyhyempi kuin liian pitkä...

    • justjooo

      Onse se hauska lukea näit viestei ku valitetaa et jäätii vaa 178cm jnejne. Hei oon 17v poika ja 167.5cm pituutta veli 179cm ja isä 181cm. Pituuskavut loppunu aikoja sitte, että pliis olkaa ees tyytyväisii siihen et ootte yli 170cm herranjestas... löydätte sentää vaatteita ongelmitta...

    • Vittuako valitatte

      Mä oon 21 vuotias poika, enkä kasva enää ja olen vain 172cm

    • Tavallinen tallaaja

      Teillähän on asiat hyvin kun pituudesta maristaan.

    • perusukko

      Ite olen 17v ja olen 184cm pitkä :3 painoa noin 80kg.. ja tyytyväinen siihen.

    • Hollannikas

      Eiku puukenkää jalkaan vaan. Niin ne muukkii pätykät tekee. Tirrikengät kasvattaa!

      • Legady

        Hei pojat työt kengätkin nostaa 2_3senttiä ja sisälle saa helposti 0,5 1senttiä on jo 180-181senttiä


    • 84598

      Ite olin 15-vuotiaana 185cm, nyt 18-vuotiaana edelleen 185cm. Faija on 185, Geenit ne ratkaisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe