Salattikastikkeesta ja vähän muustakin

kysymyksiä ....

Salaattejahan kehotetaan syömään, että laihtusi. Teenkin niitä päivittäin, esim. lehtisalaattia, kurkkua, tomaattia , vesimelonia, sipulia puputan tämän tästä, siis pilkon ne ja sekoitan , mutta kun se salaattikastike, sitten tuo niitä kaloreita. Mitähän salaattikastiketta voisi käyttää huoletta, ettei ne pilaisi hyvin alkanutta salaatti diettiäni. Ei mene tällainen pöperö muuten alas. Kertokaa joku... mitä siihen saa laittaa tai oisko jotain niksejä millä sais salaattimössön maistumaan ????

5

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etikkafriikki

      Joskus käytän pelkkää balsamietikkaa. Sitä ei tarvitse paljon, ja kaloritiheys on öljyä pienempi.

      Mitä öljyyn tulee, sen harkitun ja lasketun määrän öljyä jos sitten käyttää sellaisenaan, niin sen "huomaa" paremmin kuin salaatinkastikkeeseen kätkettynä. Esim muutama tippa oliiviöljyä (etikan tai sitruunamehun lisänä) salaatin pinnalle niin, että oikein makustelee sitä ajatuksella. Tai seesamiöljyä.

      Porkkanasalaattiin olen käyttänyt "salaatinkastikkeeksi" murskattua tölkkiananasta tai pieniksi palasteltua/puristettua appelsiinia tai puolukkaa - ja minulle muutama tippa makeutusainetta tekee raasteesta heti paljon kastikkeellisemman.

      Pähkinät ovat tuhtia ruokaa kanssa, mutta ihan pari kolme murskattuna (ja kalorit huomioituna vaikka sivustolta fineli.fi) salaattiannoksen päällä tekee minusta ison eron siihen nähden, mistä kalorimääristä puhutaan.

      Kaupan 0% -rasvaa, 19 kcal/ 100ml -salaatinkastikkeista olen tullut vain kiukkuiseksi. Mutta ehkä (suolalla?) ja valtavalla yrttisilppumäärällä tuunattuna?

    • ........

      Sitruunamehu sopii tosi hyvin monenlaisiin salaatteihin. Sitten myös just toi etikka, joka jo mainittiinkin. Kastikkeita on helppo tehdä myös itse luonnonjugurtista tai vaikka kevyestä kermaviilistä. Sekaan vain mausteita oman mielen mukaan.

    • Panhandle

      Salaattikastikkeet tehdään yleensä kasviöljystä, joka on juuri sen sorttista rasvaa, jota ravitsemussuositusten mukaan nimenomaan pitäisi saada nykyistä enemmän. Rasvaa EI SAA ruokavaliosta poistaa kokonaan, koska se on ihmiselle välttämätöntä mm. rasvaliukoisten vitamiinien imeytymisen vuoksi.

      Käyttäkää siis huoletta salaatissa kastikkeita, varsinkin jos kastike auttaa syömään enemmän kasviksia. Eihän niitä litrakaupalla tarvitse lotrata, pari lusikallista riittää.

    • usein...

      ...salaattikastikkeen siten, että sekoitan maitorahkaa, lorauksen viinietikkaa tai sitruunamehua, hiukan sokeria tai hunajaa (tasapainottamaan etikan/sitruunamehun kirpeyttä) ja mausteita (esim. mustapippuria, cayennepippuria, paprikajauhetta, valkosipulijauhetta). On varmasti kevyttä ja ainakin minun mielestäni paljon maukkaampaa kuin vaikkapa öjypohjaiset kastikkeet. Sinänsä öljypohjainen salaattikastike ei ole mikään kamala asia, kunhan sitä ei desikaupalla lorauttele salaatin joukkoon. Pari ruokalusikallista per lautasellinen salaattia riittää hyvin, eikä se ole pahaksi, koska ravinnosta on joka tapauksessa saatava jonkin verran pehmeitä rasvoja.

      Salaatti ei itsessään ole mikään autuaaksi tekevä laihdutusruoka. Ravitsemuksellisesti saman asian ajavat esimerkiksi höyrytetyt kasvikset (parsakaali, kukkakaali, porkkana, ruusukaali, paprika jne.), jotka tuntuvat ainakin omasta mielestäni ruokaisammilta kuin kylmä salaatti. Jos kuitenkin pidät enemmän salaatin syömisestä, niin muista lisätä salaatin joukkoon tai kasvisten seuraksi kalaa (lohi, tonnikala jne.) tai vähärasvaista lihaa (esim. kanafileen paloja tai kinkkua) proteiininlähteeksi. Pelkillä kasviksilla ei nälkä pysy kauaa poissa, ja silloin tulee helposti kiusaus syödä epäterveellisempiä välipaloja aterioiden välillä.

      • kastike

        kevyen salattikastikkeen saa kun maustaa vähä rasvaiseen 3% tai 6% kermaviiliin suolaa, sinappia ja valkopippuria maun mukaan.
        muunnella voi kaikilla yrteillä senkun silppuat joukkoon.

        kermaviilin kun maustat tuoreella tillillä saat mukavan kastikkeen kalalle.

        muutenkin erilaisiin salaatteihin saa makua tuoreista yrteistä.
        kannattaa kokeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe