Mitä tarkoittaa verikokeissa LA?

ei vaan ymmärrä

Mitäköhän kyseinen arvo kertoo? Oli kuulemma yli raja-arvon, mutta ei sano minulle mitään, mikä kyseinen arvo on.

3

1953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa

Kukaan ei sitten vaivautunut vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Tässä tietoa laskosta:

lasko, LA, senkka, B-LA, B-SR
      Verinäyte, jota käytetään eri sairauksien etsimiseksi sekä taudin aktiivisuusasteen, paranemisen ja hoidon tehon seurannassa. Hyytymisestoaineeseen otettu verinäyte vedetään asteikkopipettiin ja punasolujen annetaan laskeutua 60 minuuttia, jolloin mitataan millimetreinä laskeuma ("lasko"). Terveellä henkilöllä lasko on matala. Merkitystä on paitsi laskon korkeudella myös muutoksilla aikaisempaan arvoon verrattuna. Viitearvot aikuisilla: 1-10 mm/t.
      tohtori.fi/

• Tietoa

Lasko eli senkka kertoo elimistössä käynnissä olevasta tulehduksesta. Lasko on ensimmäisiä lääketieteessä käytettyjä laboratoriokokeita (Laskon historia, ks. 2). Aikaisemmin laskoa käytettiin paljon, mutta nyt käyttökelpoisempi CRP on paljolti syrjäyttänyt sen.

Lasko suurenee herkästi eri syistä johtuvissa tulehduksissa. Se suurenee sekä bakteereiden aiheuttamissa tulehduksissa että muista syistä johtuvissa tiloissa, joissa elimistön kudoksissa todetaan tulehdusreaktiota. Lasko suurenee melko hitaasti useiden päivien kuluessa. Siksi lasko ei ole kovin käyttökelpoinen äkillisesti alkaneissa tulehdussairauksissa, vaan nopeammin reagoiva CRP on silloin käyttökelpoisempi.
        www.terveyskirjasto.fi/

- viitearvoissa on laboratorikokohtaisia ei merkittäviä eroja

• Anonyymi
      UUSI

Lyhyeen jäi tämän keskustelupalstan kirjoitukset.
      Ihan olisin kysellyt kuinka yleisesti otetaan B-La?
      Tai yleensä tulehdusarvot.

Minä olin vuosi sitten tekonivelleikkauksessa. Kaaduin ja seuraavana päivänä leikattiin murtuma Acutassa. Siellä olin reilun viikon ja kotipaikkakunnalla vajaa kaksi.
      Toiset pääseväthelpommalla, mutta näin vanhana menee enemmän toipumiseen. Tai keväällä ja alkukesästä kävelevä. Loppukesänä lähtikin "takapakkia" ja taas kyynärsauvat käytössä.

Talvella jo tulehdus hampaassa ja jouduttiin vetämään pois. Ei hyvä, jos tekonivel. Se ei edes vaivannut, huomattiin toisen hampaan paikkauksessa.

Nyt pelkään olevan joku tulehdus. Eikö se osoita, kun kovat säryt oikeassa lonkassa. (Lonkan tekonivel)
      Ei vieläkään kunnossa. Fysiatrin käsittelyssä, teki kipeää, jouduin voihkimaan. Aikaisemmin kuntoutusta ja fysikaalista hoitoa.
      Fysiatrille vähän mainitsin, jos on jatkuvaa pientä tulehdusta. Soitti johonkin ja kiikutti tuolilla päivystykseen. Siitä lähtien särkylääkkeitä uudelleen (mitä alun jälkeen lopetettu)
      Ei käynyt Burana, verenpaine nousi. Pancod paha ummetus. Ne lopetettu. Nyt Norspan kipulaastari. No se tietysti ummetusta. Yritän syödä kaikki mahdolliset pehmikkeet.
      Seuraavaksi pyydän, eikö voisi ottaa sitä B-La tai Crp. Nyt huomasinkin labratuloksista, että pari vko leikkauksesta oli toiset yli ja toiset ali viitarvojen.

Tuli kirjoiteltua pitkästi, ei ehkä tähän ketjuun sopiva.
      Oli tuosta tuleduksesta, jota epäilen josko minulla, kun ei oikein kuntoudu. Vaukea päästä ylös, kaikki liikkeet kivuliaita. Yöt vaikeat, ei löydä sopivaa asentoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      46
      4199
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      8
      4115
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      40
      3338
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      84
      3313
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      3137
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      164
      2850
    7. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      4
      2440
    8. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2439
    9. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      51
      2186
    10. Kirjotan ikävää ulos

Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1878
    Aihe