Tietäisköhän kukaan voiko soodaa korvata millään? Esim. leivinjauheella? Vai voiko sen jättää kokonaan pois. Kun ajattelin tehdä piimäpiirakan, mut siihen kuuluis se sooda...enkä mielellään laittais sitä.
Ja jos joku tietää hyvän piimäpiirakan (tai marjapiirakan missä on piimää) reseptin, niin otan mielelläni vastaan!:)
Piimäkakku ja sooda
6
6608
Vastaukset
- Leipuri-hiiva
...että piimäpohjaisissa piirakoissa yleensä käytetään soodaa. Mun mielestä se liittyy siihen piimän happamuuteen, että se sooda on sille parempi. Voihan se periaatteessa korvata leivinjauheella, mutta mitä haittaa soodasta on...?
- Leipuri-hiiva taas
Ruokasooda on natriumbikarbonaattia. Sitä käytetään sellaisiin taikinoihin, joissa on jotakin hapanta ainetta, kuten piimää, muita hapanmaitotuotteita tai hedelmämehua. Jos taikinassa ei ole mitään hapanta ainetta tai ruokasoodaa laitetaan taikinaan liikaa, leivonnaisiin voi tulla epämiellyttävä lipeinen sivumaku ja ne voivat myös värjäytyä ruman vihertäväksi tai ruskeankirjavaksi.
1 tl ruokasoodaa vastaa 2 tl leivinjauhetta - laura
miksi et halua käyttää soodaa?
- Tollo
Siitä soodasta tulee mun mielestä sellanen kitkerä/pistävä maku. Leivoin kerran joitai pikkuleipiä, ja niihin tuli soodaa, niin ne maistui ihan kuin niissä ois ollut pesuainetta tai jotain. Et sen vuoksi.
- bucket
Tollo kirjoitti:
Siitä soodasta tulee mun mielestä sellanen kitkerä/pistävä maku. Leivoin kerran joitai pikkuleipiä, ja niihin tuli soodaa, niin ne maistui ihan kuin niissä ois ollut pesuainetta tai jotain. Et sen vuoksi.
Osan soodasta voi aina korvata leivinjauheella, näin ei tule pahaa makua. Jos on piimäpohjainen taikina, niin se ei kohoa ilman soodaa.
Esim. jos ohjeessa on 1 tl soodaa, laitan 1/2 tl soodaa ja vajaa tl leivinjauhetta ja sitä rataa.
- Anonyymi
Piimäkakku on ihan saakelin pahaa kakkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle442922Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362611Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532574Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt992188Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle482074Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3161796- 1501536
- 731398
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231168Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.281165