Moro, elikkä tässä 19v heppu kaipaisi vähän apua ruokavalion kanssa. Viimeiset 4v olen vedellyt eineksiä, valmisruokia pakastepitsoja ja grilliherkkuja päivittäin, juomana käyttänyt myöskin yhtä pitkän ajan melkeinpä päivittäin vain virvoitusjuomia, sanotaanko että 1,5L-2L coca colaa menee päivässä ihan helposti ja siihen lisäksi vielä tölkki tai pari energiajuomaa meni vielä joku aika sitten, sen lopetin kuitenkin.
Ja esim yksi puolen kilon pakastepitsa ei mitenkään riitä yhden päivän ruoaksi, lisäksi saattaa mennä vaikka valmishampurilaisia tai pitakebabbeja tai jotain vastaavia semmoinen yhdestä kolmeen kappaletta. Syön myös päivittäin makeisia, jäätelöä ja leivoksia. Ostan varmaan keskimäärin kolme suklaalevyä tai karkkipussia viikossa ja jäätelöä on pakastimessa aina. Sipsejä vedän ehkä pussin viikossa tai parissa. Ja tämä ei todellakaan ole vitsi.
Oudointa on tässä vaiheessa se etten ole lihonut täysin muodottamaksi tai kuollut sydänkohtaukseen, etenkin kun en ole harrastanut aerobista liikuntaa ollenkaan kahteen vuoteen sen jälkeen kun sain ajokortin. Mutta jokatapauksessa, painan 78 ja olen 183 cm pitkä, eli en ylipainoinen.
Tämä voi tietenkin antaa vähän virheellisen kuvan siitä miltä näytän ja voinkin kuvailla itseäni hieman: kaukaa olen varmasti pitkän ja hoikan näköinen, sillä liikunnanpuutteesta johtuen minun käteni ja jalkani ovat totaalisen narut, jos minut näkee lähempää ja vaikka ilman paitaa niin selviää ainakin totuus siitä että minulla on ihan älyttömän iso vatsa ja miestisut, yläkroppani muistuttaa lähinnä monien ilman paitaa viihtyvien viisikymppisten kylänmiesten vartaloa joihin kesällä aina törmää. Joten olen tavallaan laiha mutta kaikki vyöni ja kaulani välillä roikkuu kuin vanhalla miehellä.
En tiedä miten olen ajautunut tämmöiseen tilaan ja häpeänkin sitä, yläasteella olin vielä urheilullinen ja suht hoikka nuorimies. Haluaisin vähän vinkkejä että mistä kannattaa aloittaa, tiedän etten voi muuttaa kaikkea aivan kerralla mutta tarvitsisin jotain apua kuitenkin.
Täytyy myös mainita että menen tammikuussa armeijaan, voihan se yksinään olla jo iso ja hyvä muutos ruokavaliossani ja liikuntatottumuksissani, mutta jos menen sinne tässä kunnossa niin luultavasti saan sydänkohtauksen ensimmäisien viikkojen aikana.
Nuori mies ja erittäin huono ruokavalio
5
2048
Vastaukset
- Panhandle
Tiedän, että tämä voi kuulostaa hurjalta, ja olisi varmaan suuri muutos entiseen, mutta parhaiten voit korjata ruokavaliosi, kun opettelet laittamaan ruokaa itse. Silloin voit käyttää juuri sellaisia aineksia kuin haluat ja koota lautasellesi juuri sellaisen kokonaisuuden kuin haluat.
Nykyinen ruokasi on, niin kuin itsekin tiedät, ravitsemuksellisesti köyhää eikä sen vuoksi pidä nälkää pitkään. Valmis- ja pikaruokien yleisin vika on siinä, että niissä on liian vähän kasviksia ja proteiinia ja liikaa valkoista vehnäjauhoa ja rasvaa. Jos ruuan laittaminen itse kuulostaa liian extremeltä, kokeilepa joskus sen pitakebabin sijaan kebabia salaatilla ja pizzan ja hampurilaisten sijaan itämaista pikaruokaa, esimerkiksi kiinalaista, intialaista tai thaimaalaista. Annoksissa on yleensä melko paljon kasviksia (intialaiset ja thaimaalaiset harrastavat paljon myös pelkkiä kasvisruokia), eikä sitä riisiä ole pakko syödä niin paljon kuin lautaselle lätkäistään.
Virallisen ravitsemussuosituksen mukainen lautasmalli - josta varmaan olet kuullutkin - sisältää puolet kasviksia, neljänneksen jotain proteiinipitoista (lihaa, kalaa, kanaa tai proteiinipitoisia kasviksia) ja neljänneksen perunaa, pastaa tai riisiä. Tärkeintä ruokavalion parantamisessa on lisätä kasviksia (joko raakana tai kypsennettynä) ja huolehtia siitä, että joka aterialla on jotain proteiinipitoista.
Liiallinen limunjuonti ei ole terveellistä sekään. Jos juot tavallista limsaa, saat sen mukana valtavat määrät sokeria joka päivä. Kokeile a) vähentämistä tai b) vaihtamista sokerittomaan. Parasta janojuomaa on vesi, mutta jos se ei riitä, voisit kokeilla välillä vaikkapa maustettuja (EI makeutettuja!) kivennäisvesiä.
Herkkujen himo johtuu siitä, että sinulla on paljosta syömisestä huolimatta nälkä, koska syöt "tyhjää" ruokaa. Uskon, että sekin vähenee, kun rupeat syömään oikeaa, kunnon ruokaa. Rahaakin säästyy, kun rupeat tekemään ruokasi itse. - ja liikuntaa
Nykyisellä ruokavaliollasi verensokerisi taso on yhtä vuoristorataa. Hiilihydraattipitoinen ruoka ei pidä pitkään nälkää ja se pitää yllä halua syödä lisää samanlaista, eli saada nopean verensokerin aiheuttama hetkellinen hyvän olon tunne.
Virvoitus- ja energiajuomista voi sanoa suoraan, että ne kannattaa jättää kokonaan pois niiden sisältämän valtavan sokerimäärän vuoksi. Sokeria, riisiä, viljatuotteita (pasta, leipä,...) sekä perunaa kannattaa vähentää selvästi, tilalle kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa ja maitotuotteita. Rasvaa ei sinällään tarvitse pelätä, kunhan se ei ole teollisesti muokattua (kovetettua kasvisrasvaa tms.), joskaan tietysti ei sitäkään määrättömästi kannata syödä. Uuteen ruokavalioon totuttelu ottaa aina hetken, uskoisin, että jo viikon päästä tunnet olosi virkeämmäksi ja alat huomata positiivisen vaikutuksen kehossasi.
Einekset useimmiten ovat aika heikkoa ravintoa sisältönsä puolesta, siksi kannattaakin opetella valmistamaan ruokasi pääosin itse tuoreista raaka-aineista. Liikkumaan kannattaa tietysti alkaa heti, pidempikestoista (1h ) peruskuntoa nostavaa liikuntaa 3-5 iltana viikossa. Lihankuntoharjoituksiakin (vatsalihasliikkeitä, punnerruksia, käydä salilla..) voit toki tehdä, mutta pääpaino kannattaa pitää tuossa kestävyyden parantamisessa.- Mielikki o
Edelliset vastaajat puhuvat asiaa. Muutama vinkki niiden lisäksi. Syö kaksi tai edes yksi hedelmä päivässä, välipalana. Juomaksi tosiaan mieluiten vettä. Opettele keittämään perunoita. Pidä jääkaapissasi aina vihanneksia.Yksi hyvä perusruoka, jota voi muunnella loputtomiin, on keitetyt perunat ja itse valmistamasi salaatti. Lisukkeena jauhelihapihvejä, broileria, kalaa tai jotain muuta proteiinipitoista. Jauhelihan tai kalan paistaminen pannussa tai uunissa on varsin helppoa. Opettele itse kokkaamaan, saat terveellisempää ja takuulla paremman makuista ruokaa.
- ei jatkuvaa napsimista
Sinun pitää alkaa suhtautua syömiseen kuten auton tankkaamiseen. Eli saat siitä ravintoaineita ja energia, jota elimmistösi tarvitsee.
Hiilareita ei tarvitse pelätä, koska jos niitä saa liian vähän,menee keho "säästöliekille" ja alkaa varastoimaan kehoon rasvaa. Ihmettelin vuosi sitten, miten ainoastaan turposin, kun söin paljon vihanneksia, soijaa ja vähensin hiilareita merkittävästi ja kokeilin proteiinipainotteista ruokavaliota.
Huomasin lihonneeni melkoisen paljon. Ei auttanut muu kuin ottaa hiilarit mukaan ruokavalioon. Syömisesi pitää olla säännöllistä, pitää olla säännölliset ruokailuajat. 5 ateriaa päivässä on ihan hyvä tavoite, eli kolme lämmintä ruokaa ja kaksi välipalaa on hyvä nyrkkisääntö. Silloin jää turhat napostelut vähemmälle. Syö ruokaa joka pitää kylläisenä pitkään ja jätä einekset vähemmälle. (Yksi pitsa viikossa ja sokeriton cola)
Sokeriset jogurtit, limsat ja muut makeat herkut pitää jättää vähemmälle, anna itsellesi ainakin yksi herkkuhetki viikossa silti. Jos syöt makkaraa, niin sen lihapitoisuus pitäisi olla yli 70%, että se olisi kelvollista tavaraa. Suomalainen makkara ja yleensä lihavalmisteet ovat ihan hirveitä. Saksalainen makkara, kuten Lidlin kuoreton starbourgin nakki on laatutavaraa.
Voit laskea ravintoaineiden ja energian tarpeen karkeasti, että saat keskimäärin sen mitä tarvitset. Googlaamalla löytyy laskentakaavoja, jolla voi laskea proteiinin ja hiilihydraattien tarpeen grammoina. Kun vähän seuraa pääraaka-aineiden ravintoaineselosteista, että esim. seitifileessä on 17 g proteiinia, niin se ei ole vielä tarpeeksi. Saatat tarvita n. 75-100 g proteiinia päivässä ja enemmänkin aktiivisuudesta riippuen.
Proteiinia tarvitaan aivosoluihin ja lihaksiin. Hiilarit taas on lihasten ja aivojen "polttoainetta".
Suomalainen maito ei muuten sovi kaikille. Siksipä kannattaa kokeilla Lidlin saksalaista UHT maitoa. Saatat olla tietämättäsi turvoksissa ja se saattaa johtua maidosta. Minä aloin hoikistumaan heti kun vaihdoin tuohon lidlin iskukuumennettuun maitoon, jossa on vieläpä rasvapitoisuus 1,5% ja ennen join puhdasta suomalaista rasvatonta maitoa ja turposin. :-D- tai sinnepäin
mutta iän myötä kroppa voipi alkaa nikotella tota sokerin ja jauhon sekä lisäaineiden määrää juomissa varsinkin.
Itse ole joutunut karsimaan nyt vanhempana vähäisetkin sokerit, vaikka en ole pullan tai karkinsyöjä ollutkaan.
Jouduin sittemmin myös heittämään viljatuotteet pois. Alkoi olla ihme turvotusta ja nälkä poltteli mahaa vaikka juuri olin syönyt.
Hiilareita olen vähentänyt ja sekin on helpottanut oloa. Ei enää äkkinäisiä hypereitä ja sitten silmät lupsaa ja kikatuttaa.
Hiilihydraattia tulee kyllä kasveista ja muusta ruuasta tarpeeksi. Nopeat hiilarit ovat juuri niitä, jotka ainakin omaa kroppaani häiritsee.
Hedelmä päivässä riittää minulle nopeaksi hiilariksi ja senkin otan illalla niin uni tulee helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791