Sektio kertomuksia..

milla

Niin millainen kokemus ollut..? Suunniteltu/hätä? Toipuminen? Miten suoritetaan? Tarinoita?!

27

30644

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 x sektio

on tietenkin aina parempi. Itselläni on 3 suunniteltua takana, 1. lapsen perätila 2. ja 3. omasta pyynnöstä, koska ainakin minulla homma oli tosi helppo ja miellyttävä kokemus. Suunnitellussa tehdään ns. bikiniviilto vaakasuoraan = arpi (n. 10 cm) alavatsalle. Arpi ei näy ja paranee nopeasti, se on sillä tavalla poimun kohdalla, ettei minulla ainakaan ollut yhdelläkään kertaa kipuja tai liikkumisen kanssa hankaluuksia (haava on tietenkin jonkinverran arka muutaman päivän, kipulääkettä pyysin 1. ja 2. päivänä) Kotiin päästyäni 5. tai 6. pvä olen voinut vaivatta hoitaa vauvaa ja pitää isompia sylissä. Leikkaus tehdään yleensä epiduraali- tai spinaalipuudutuksessa = mitään kipuja ei tunne. Samana päivänä voi nousta jaloittelemaan (heti, kun tunto on palautunut ja katetri poistettu). Etuna minä olen pitänyt myös sitä, että alapää on pysynyt ehjänä.

• akka täällä

Suunniteltu sektio voi olla äidin kannalta miellyttävä. Mutta kun siinä on se toinenkin osapuoli eli tuleva vauva. Ja nykykäsitys erilaisten tutkimustulosten jälkeen on, että vauvan keuhkojen kypsymisen kannalta on tärkeää, että äidillä on riittävästi supistuksia ennen synnytystä. Useimmin ennen suunniteltua sektiota näitä supistuksia ei ole. Vaikka eihän se vauva ja sen hyvinvointi ihan kaikkia synnyttäjiä tunnu mitenkään kiinnostavan, oma "kärsimys" ja sen välttäminen on tärkeämpi!

Siis suunniteltu sektio on hyvä silloin, jos vauvan terveyden takia niin on parempi. Mutta äidin mukavuuden takia sellainen on arveluttavaa.

• 3xsektio
        akka täällä kirjoitti:

Suunniteltu sektio voi olla äidin kannalta miellyttävä. Mutta kun siinä on se toinenkin osapuoli eli tuleva vauva. Ja nykykäsitys erilaisten tutkimustulosten jälkeen on, että vauvan keuhkojen kypsymisen kannalta on tärkeää, että äidillä on riittävästi supistuksia ennen synnytystä. Useimmin ennen suunniteltua sektiota näitä supistuksia ei ole. Vaikka eihän se vauva ja sen hyvinvointi ihan kaikkia synnyttäjiä tunnu mitenkään kiinnostavan, oma "kärsimys" ja sen välttäminen on tärkeämpi!

Siis suunniteltu sektio on hyvä silloin, jos vauvan terveyden takia niin on parempi. Mutta äidin mukavuuden takia sellainen on arveluttavaa.

perätilalapsen synnyttämiseen liittyy omat riskinsä, joita minä en halunnut ottaa, eikä vähiten vaikuttanut se, että lasta tehtiin vuosikaudet ja raskaus onnistui vasta koeputkessa. Samaten sektion jälkeen uusi synnytys alle 1,5 v jälkeen sisältää kohdunrepämisriskin. Suunniteltu on joka tapauksessa helpompi hoitaa kuin hätäsektio, jossa on aina kiire. Kaikki kolme olivat 10 pisteen lapsia.

• minä
        akka täällä kirjoitti:

Mikä tabu tämä sektio oikein on!?
        Asiallista keskustelua ei voi virittää, ilman, että joku alatiesynnytyksen kannattaja alkaa riehua. Sektioita tehdään monista syistä, mitä se liikuttaa sellaista ihmistä, joka sitä ei tarvitse/halua? Antakaa keskustelun kulkea ilman asiattomia mielipiteitänne, niitä ei nyt kysytä.

• mamma
        minä kirjoitti:

Mikä tabu tämä sektio oikein on!?
        Asiallista keskustelua ei voi virittää, ilman, että joku alatiesynnytyksen kannattaja alkaa riehua. Sektioita tehdään monista syistä, mitä se liikuttaa sellaista ihmistä, joka sitä ei tarvitse/halua? Antakaa keskustelun kulkea ilman asiattomia mielipiteitänne, niitä ei nyt kysytä.

Taidatpa itse olla nyt se pahin vouhkaaja tässä keskustelussa...kaikki kommentit on annettu ihan asiallisesti ja eiköhän me joilla on kokemusta molemmista saada ilmaista oma kantamme...sitähän kysyjä pyysi että millaisia kokemuksia on sektioista niin olemme kertoneet sekä sektiosta että alatiesynnytksestä jos sellainenkin on takana. Itse olen ehdottomasti alatiesynnytyksen kannalla mikäli se vaan on mahdollista!

• Äippä
        mamma kirjoitti:

Taidatpa itse olla nyt se pahin vouhkaaja tässä keskustelussa...kaikki kommentit on annettu ihan asiallisesti ja eiköhän me joilla on kokemusta molemmista saada ilmaista oma kantamme...sitähän kysyjä pyysi että millaisia kokemuksia on sektioista niin olemme kertoneet sekä sektiosta että alatiesynnytksestä jos sellainenkin on takana. Itse olen ehdottomasti alatiesynnytyksen kannalla mikäli se vaan on mahdollista!

minulla sektio oli päivystysluonteinen. Sydänäänet romahtivat kun kohdunsuu oli vasta sentin auki. Lääkäri teki päätöksen nähtyään sydänkäyrän ja siitä päätöksestä puolituntia niin olin leikkauksessa.
        Itse olin suunitellut sunnyttäväni mahdollisimman luomusti, mutta synnytys oli ensimmäinen oppitunti siitä, ettei lapsen kanssa voi ihan loppuunasti asioita suunnitella ja lyödä lukkoon.
        Pelkäsin epiduraalia kamalasti (Itkin niin, että hoitajan täytyi komentaa minua ihan kunnolla)
        lähinnä pistos tuntui lämmöltä joka leviää selkään.
        Sitten minut kiidätettiin leikkaussaliin. Voin pahoin sen jälkeen, kun terve poika oli syntynyt ja vatsaani imuroitiin. Hoitajan näyttäessä sitä kauan odotettua, niin minua oksetti ihan kamalasti ja jouduin sanomaan kätilölle, että en voi nyt katsoa. Se harmitti tosi paljon jälkeenpäin.
        Isä oli lapsen kanssa ja minä makasin heräämössä. Morfiini vaikutti ja oli hyvä meininki.Mitään en oikein muista ensimmäisestä illasta sairaalaalassa. Katselin lasta sängystäni ja olin ihan tokkurassa. Seuraavana päivänä haava oli kipeä ja minua ummetti niin etten saanut oikein mitään syödä. Kamala nälkä kurni. Ensimmäinen jaloittelu oli ihan kaameaa ja pyörryin lattialle.
        Kuitenkin synnytykseni oli minulle positiivinen kokemus ja hoitajat hoitivat meitä ihanasti.
        Haavan paranemiseen meni kyllä kamalan kauan. Vielä tyhmyyksissäni nostin veljentyttöä keinuun kuukauden leikkauksen jälkeen ja jotain revähti siellä niin, että vielä neljänkin vuoden jälkeen joskus vihlasee.

Tällainen tarina minulla.
        Nyt olen raskaana 32 vkoa. Saas nähdä millainen tarina tuosta synnytyksestä kehkeytyy.
        Aurinkoa!

• mysli
        Äippä kirjoitti:

minulla sektio oli päivystysluonteinen. Sydänäänet romahtivat kun kohdunsuu oli vasta sentin auki. Lääkäri teki päätöksen nähtyään sydänkäyrän ja siitä päätöksestä puolituntia niin olin leikkauksessa.
        Itse olin suunitellut sunnyttäväni mahdollisimman luomusti, mutta synnytys oli ensimmäinen oppitunti siitä, ettei lapsen kanssa voi ihan loppuunasti asioita suunnitella ja lyödä lukkoon.
        Pelkäsin epiduraalia kamalasti (Itkin niin, että hoitajan täytyi komentaa minua ihan kunnolla)
        lähinnä pistos tuntui lämmöltä joka leviää selkään.
        Sitten minut kiidätettiin leikkaussaliin. Voin pahoin sen jälkeen, kun terve poika oli syntynyt ja vatsaani imuroitiin. Hoitajan näyttäessä sitä kauan odotettua, niin minua oksetti ihan kamalasti ja jouduin sanomaan kätilölle, että en voi nyt katsoa. Se harmitti tosi paljon jälkeenpäin.
        Isä oli lapsen kanssa ja minä makasin heräämössä. Morfiini vaikutti ja oli hyvä meininki.Mitään en oikein muista ensimmäisestä illasta sairaalaalassa. Katselin lasta sängystäni ja olin ihan tokkurassa. Seuraavana päivänä haava oli kipeä ja minua ummetti niin etten saanut oikein mitään syödä. Kamala nälkä kurni. Ensimmäinen jaloittelu oli ihan kaameaa ja pyörryin lattialle.
        Kuitenkin synnytykseni oli minulle positiivinen kokemus ja hoitajat hoitivat meitä ihanasti.
        Haavan paranemiseen meni kyllä kamalan kauan. Vielä tyhmyyksissäni nostin veljentyttöä keinuun kuukauden leikkauksen jälkeen ja jotain revähti siellä niin, että vielä neljänkin vuoden jälkeen joskus vihlasee.

Tällainen tarina minulla.
        Nyt olen raskaana 32 vkoa. Saas nähdä millainen tarina tuosta synnytyksestä kehkeytyy.
        Aurinkoa!

että en ole ollut ainut jota on ruvennut oksettamaan kun lapsi tuotiin näytille, mäkin ajattelin et eihän nyt pitäs huomosti voida kun maailman ihanin lapsi tuodaan näytille. eli se vaan johtu siitä ei hoitajat tonki viel vatsaa! Onnea tulevasta vauvasta ja voimia synnytykseen:)

• Äippä
        mysli kirjoitti:

että en ole ollut ainut jota on ruvennut oksettamaan kun lapsi tuotiin näytille, mäkin ajattelin et eihän nyt pitäs huomosti voida kun maailman ihanin lapsi tuodaan näytille. eli se vaan johtu siitä ei hoitajat tonki viel vatsaa! Onnea tulevasta vauvasta ja voimia synnytykseen:)

Kiva kuulla, että jollain toisellakin:) Kyllä se ihan fyysinen pahaolo oli.
        Heräämössä tuntui, että hoitaja tarkkaili minua sillä silmällä, että mulla on joku hylkimisreaktio
        lapseen. Soitti heti ja kertoi eteenpäin, kun kysyin pääsenkö pian vauvan luo.
        Mua itketti vielä pitkään kun ajattelin, että sillä tavalla menetin ensikohtaamisen.Enkä kenellekään kehdannut kertoa. Mistäpä sitä ei repis syyllisyyttä.

Ihan äitin poika se kyllä nyt on ja kääk täytyykin lähteä hakemaan hoidosta... :)
        Mukavaa kevättä sinullekin!

• Äiti_
        akka täällä kirjoitti:

Ihan soopaa edes väittää, että äidin mukavuuden takia tehtäisiin ainuttakaan sektiota Suomessa. Syynä on aina lääketieteellinen syy ja erittäin pätevä syy on voimakas synnytyspelko, jonka lääkäri on todennut.

• Tinttamari

Ensimmäinen lapseni syntyi normaalisti alateitse, toinen lapseni syntyi sektiolla, koska hän oli perätilassa. En itse suostunut, perätilan riskeistä johtuen synnyttämään lasta alateitse.
      Näistä kokemuksista ensimmäinen oli helpoin, selvisin vain muutamalla tikillä ja pääsin jo istumaan heti synnytyksen jälkeen. Sektio on luonteeltaan kumminkin iso leikkaus ja saadut kipulääkkeet saivat minut voimaan pahoin. Olin tälläkin kerralla jo leikkauksen jälkeisenä päivänä kävelemässä sairaalan käytävillä, mutta olo oli heikko vielä kotonakin.
      Nyt odotan kolmatta ja olen menossa synnytystapa arvioon, toivon että lapsi pysyy oikeinpäin ja saan synnyttää alakautta. Mutta jos on perätilassa haluan silloin sektion.

• mysli

ma kokemukseni 5kk takaa on seuraava, eli raskaus viikkoja 42 1 ja kännistys keskiviikko aamuna. iltapäivällä klo 14.00 meni lapsivesi ja pientä supistelua,. torstaina annettiin uusi tabletti joka lisäsi supistuksia huomattavasta joten siirryttiin synnytys saliin, hoitaja laittoi tipan ja sit odoteltiin. 12 tunnin tuskien jälkeen kohdunsuu oli auennut ainoastaa 4cm, lapsiveden menosta oli kulunut 25ja puolituntia,päädyttiin sektioon.perjantai aamuna syntyi poika vauva:) diaknoosi on pysähtynyt synnytys. haava on n.10cm bikini rajassa, parantui aika hitaasti. näin meillä:)

• minä

Minulla on kaksi hätäsektiota, molemmat pitkittyneen synnytyksen vuoksi. Synnytykset kestivät yli vuorokaude ja vauvan sydämentoiminnassa oli pitkiä hidastumia. Hätäsektio on tapana aika raju, tuntui molemmilla kerroilla pahalta, kun näin että lääkäreillä oli kiire ja hätä. Itse toimenpiteet on suoritettu molemmat nukutuksessa. lapset ovat molemmilla kerroilla aloittaneet taipaleensa teholta, nuorempi jouduttu elvyttämään ja diagnoosi oli vaikea synnytysasfyksia eli hapenpuute. Itse en ole ollut tietoinen ja nähnyt näitä hetkiä, mutta mieheni oli mukana toisessa leikkauksessa ja taitaa olla vieläkin traumoja kokemuksesta. Toipuminen on ollut hidasta, minulla on haava pystyssa navasta häpyluulle asti.. Tehokas kipulääkitys toisella kerralla kyllä auttoi toipumisessa, oli jo heräämössä laitettu kipupumppu, joten pystyin vain keräämään voimia alkuun. Kotona sitten odotti arki, ja kaikki kasaantuneet työt oli suosiolla siirrettävä vielä eteenpäin. Mutta yksi asia, mi8kä on leikkauksissa aina riskinä, ja sitä ei tule ajatelleeksi ehkä etukäteen. KIINNIKKEET voivat pahimmassa tapauksessa vaivata loppuikäsi, ja niitä tulee jokaisesta leikkauksesta. Itselleni ne merkitsevät pahimmassa tapauksessa alan vaihtoa, koska fyysisesti raskas työ kipeyttää niin, ettei aina liikkeelle pääse. Itselläni niitä aiheutti leikkauksien lisäksi tulehdus, mutta ne ovat todellinen riski kuitenkin. Mutta tietenkin ser on pieni asia, jos verta siihen, että vauvat eivät menehtyneet synnytyksessä....
      Lisäksi leikkauksia ei voi tehdä useita, joten lasten määrä voi jäädä pienemmäksi kuin olet suunnitellut ja haaveillut. (tosin tiedän äidin, jolle on tehty kuusi sektiota)

• Päivi

Minutkin on leikattu kolme kertaa. Hätäsektiota ei ole tarvittu, vaan asia on sovittu etukäteen. Kolmannen (ja viimeisen, samalla tehtiin sterilisaatio) leikkauksen jälkeen kysyin lääkäriltä, oliko kiinnikkeitä ja hän sanoi ettei ollut. Ei niitä sitten kai kaikille tule.

• Mam

Minulle on tehty kaksi sektiota, kumpikin perätilan takia. Kolme lasta olen synnyttänyt normaalisti, ja täytyy sanoa, että jos valita olisin aina saanut, niin kyllä ehdottomasti olisin päätynyt alatiesynnytykseen. Minulle sektiot (suunnitellut) ovat olleet rankka kokemus. Ensimmäinen tehtiin 13 vuotta sitten epiduraalipuudutuksessa. Silloin pihtailtiin särkylääkkeiden antamisessa, joten jälkikivut olivat kammottavat. Kun nuorimmainen oli perätilassa eikä kääntynyt yrityksestä huolimatta, niin itku pääsi, kun jouduin sektioon. Tämä sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa. Minulle tuli paha olo itse leikkauksen aikana. En pystynyt hengittämään kunnolla, koska puudutus oli noussut niin ylös. Verenpaineeni romahti kaksi kertaa, jolloin jouduttiin antamaan verenpainetta nostavaa lääkettä. Ylös komennettiin kummankin sektion jälkeen jo leikkauspäivänä, vaikka tuntui, että sisuskalut valuvat ulos. Toipuminen sinänsä oli nopeaa (ei tietenkään yhtä nopeaa kuin normaalisynnytysten jälkeen). Ei tullut haavatulehdusta, niin kuin vieruskaverilleni, vaikka kesällä leikattiinkin. Minulla on pystyhaava, joka on edelleen punainen ja paksu ja oudon tuntuinen, vaikka toisestakin sektiosta on jo 1v 8kk. Kotiin pääsin neljäntenä päivänä leikkauksesta.

• Äiti-66

Ensimmäinen vauvani syntyi suunnitellulla sektiolla ja kaikki meni pieleen.
      Vauva syntyi kuukauden etuajassa ja voi hyvin, mutta minä en toipunut siitä. Kohtuni ei supistunut ja rupesin vuotamaan verta sinne, minulla oli raskausmyrkytys pohjalla jonka takia leikkaus tehtiin etuajassa. Minä olisin halunnut maata vielä sairaalassa ja odotella että vauvani kasvaisi mahassani, mutta lääkärit päättivät,että nyt leikataan. Noin 8-10 t sektiosta minut vietiin uudestaan leikkaussaliin( ei tarkaa muistikuvaa) ja olin vuotanut noin 4,5 litraa verta kohtuun, eli käytännössä minulle tehtiin täydellinen verensiirto.
      Olin niin huonossa kunnossa että makasin teholla 5 vrk. ja senkin jälkeen osastollaviela sänkyyn teljettynä monta päivää.
      Sektion jälkeen pitäisi kohtua painella useasti että se lähtee supistumaan, mutta en muista että minun kohtuani olisi paineltu muuta kuin silloin heti kun vauva syntyi.

Toinen sektio tehtiin kun ei lähtenyt normaalisti syntymään kolme päivää lasketun ajan jälkeen, vaikka olisin halunnut synnyttää normaalisti. Vauvani oli melkein 5kiloinen ja leikkaava lääkäri ilmoitti että kohdussani oli reikä jos se olisi normaalisynnytyksessä revennyt niin taas olisi ollut iso verenvuto kyseessä että hyvä näin.
      Edellisen synnytyksen myötä tässä sektiossa minun kohtuani sitten kyllä paineltiin niin että hermo jo meinas mennä kun joku oli jatkuvasti painelemassa mahaa.Onneksi kaikki olemme hengissä ja terveitä.

• Smurffiina

Hei! Kysyisin noista sun leikkauksista kun kerroit että kohtua painellaan? Miksi? Eikö esim. istukka oteta pois leikkauksen aikana jo jne.? Vai onko kysymyksessä se, että kohtu alkaisi sitten supistua takaisin normaaliin kokoon?

• AnnaManna

Osaako joku kertoa pitääkö paikkaansa ettei hätäsektion jälkeen saisi uutta yrittää 1,5-2 vuoteen? Tuntuu kovinkin pitkälle ajalle kun haava parantui kuukaudessa hyvään kuntoon.. (aikaahan toki vaaditaan vielä kauemmin mutta haava ei ole arka tms.) En tahdo odottaa 1,5 vuotta.. Menetin vauvani hätäsektiossa, liian myöhään vaikka kiireellä mentiinkin leikkaussaliin.. :( Onko mahdollista yrittää reilu 6 kk jälkeen uudelleen jo? Kestääkö haavat?

• odotusta

Tässä kun odottelee toisen lapsen syntymää on aikaa seurata keskusteluja. Olen menossa suunniteltuun sektioon, vaikka lääkärit ja hoitajat parhaansa mukaan ovat yrittäneet käännyttää minua.
        Ensimmäinen synnytkseni oli alateitse: hyvin nopea ja tuskallinen. Vauva oli lähes kuolla (pisteitä jossain vaiheessa vain 1)ja minä en pystynyt suoristamaan selkää pariin viikkoon enkä kävelemään normaalisti kuukauteen. Kukaan ei ole antanut tarkaa selvitystä siitä mitä oikein meni väärin synnytksessä. (Napanuora nyt ainkin oli kuristanut vauvaa ja ponnistusvaihe oli hieman pitkä...)
        Kokemuksestani huolimatta minulle sanotaan että on vauvalle turvallisempaa syntyä alakautta kuin suunnitellulla sektiolla ja että minä paranisin nopeammin alatie synnytyksestä! En kuitenkaan pysty uskomaan että isomman lapsen synnyttäminen olisi helpompaa kuin edeltäväkään synnytys, mutta kovasti pyritään syyllistämään ja käännyttämään: en ajattele vauvan parasta jne. Miten muut jotka ovat synnytyspelon takia olleet sektiossa, oletteko jälkikäteen katuneet tai onko lapsenne kärsinyt siitä?

• Juusto

Ensimmäistäni synnytin 3 vrk, päätyi hätäsektioon ahtaan lantion vuoksi. Toinen suunniteltu sektio, aivan ihana kokemus kaikenkaikkiaan. Tämä kolmas tulossa myös sektiolla elokuussa.

Suurin järkytys oli se, että lapsimäärä taitaa olla nyt täynnä. Eivät suosittele enää 4. sektiota... että sen neljännen synnyttäisin vaikka mistä, jos se vaan olisi mahdollista. Mutta ei taida onnistua. :( Sektion ohella luultavimmin tiedossa sterilisaatio, ajatus tuntuu aivan kamalalta!! :((

Eli mielestäni jokainen voi miettiä näitä synnytystapoja ja niiden "oikeellisuutta" uudelleen.

• ohentunut?

Onko kohtulihaksesi ohentunut? Eihän aina kolmannen sektion tarvitse viimeinen olla. Pari tuttavaani on synnyttänyt neljä lasta sektiolla.
        On tietysti yksilökohtaista.

• Ei ikinä alateitse

Oma synnytykseni kesti kaikkiaan 3 päivää. Sitten loppuivat voimat. Lääkäri kyllä sanoi, että voidaan imukupillakin yrittää, mutta tod. näk. repeävät kaikki paikat. Lapsen pään läpimitta oli yli 11 cm ja eipähän se kohdunsuu paljon enemmän kuin 10 cm aukene... No, meikäläistä ei urheilu enää siinä vaiheessa huvittanut, supistuksiakaan ei enää ollut, joten sitten leikattiin. Epiduraalin laittaminen edellisenä yönä oli kestänyt skolioosin takia 1,5 tuntia ja siihenkin tarvittiin kaksi anestesialääkäriä ennen kuin onnistui... Ei varmaan Suomessa olisi saatu toimimaan ollenkaan, mutta onneksi itse synnytin Saksassa.

Keisarileikkaus oli ihana! Kymmenessä minuutissa oli lapsi maailmassa. Seuraavana päivänä olin jo täyttä päätä jalkeilla. Kaksi päivää leikkauksen jälkeen olisin voinut tanssia valssia. Kipulääkkeet pitivät enimmät kivut loitolla, mitä nyt vähän kiristi mahanpohjassa. Ja tietenkään ei ollut mitään haavoja eikä repeämiä alapäässä.

Ainoat vaivat mitä keisarileikkauksesta tuli olivat ilmavaivat... ja pientä pissavaivaa tuli, koska keisarileikkauksen aikana laitetaan katetri. Ja vauva oli kymmenen pisteen tapaus, ei todella olisi tarvinnut keuhkojen toimintaan mitään alatiepuristuksia, niin kuin väitetään.

Suosittelen keisarileikkausta. En aio enää itse yrittää muuta, en ainakaan jos lapsen pään koko on niin suuri. Minun puolestani kaikki alatie- ja luomuaktivistit voivat rauhassa repiä paikkansa ja rehkiä lapsensa maailmaan ilman mitään kipulääkkeitä ja hoitotoimenpiteitä. Minusta lääketiede on olemassa siksi, ettei ihmisten tarvitse kärsiä. Synnytys on aina erilainen riippuen äidistä. Toisilla ei alatiesynnytys tunnu paljon missään ja heidän vauvoillaan on pienet sirot päät. Toisilla se ei onnistu tai aiheuttaa aivan tarpeettomia kärsimyksiä.

Hyvin tehdyn keisarileikkauksen riskit eivät ole mitenkään niin suuret. Eri asia voi olla, jos äidillä on jo ennakolta muita sairauksia, jotka voivat tehdä leikkauksesta riskialttiin. Näissä tapauksissa tietysti tilanne pitää selvittää.

Sanotaan, että jos synnyttää keisarileikkauksella, voi yleensä saada vain kolme lasta. Tämä on kuitenkin suositus. Lääkäri sanoi täällä Euroopan suurimmassa yliopistosairaalassa, että on joskus tehnyt keisarileikkauksen jollekin äidille jo 7. kertaa ja silti on kaikki sujunut ihan hyvin.

• X

Ihanaa, kun sektioäitejä ei pelkästään haukuta.
        Siskoni on saanut äitimme ahtaan lantion takia huomattavia vammoja syntyessään.

Eräs ystäväni meinasi kuolla synnytykseen kohdun rakenteellisesta viasta johtuvan verenvuodon vuoksi. Jos hän olisi synnyttänyt sektiolla, hän ei olisi missään vaiheessa joutunut hengenvaaraan, kun rakenneongelma oltaisiin heti huomattu ja otettu asianmukaisesti hoidossa huomioon.

Sellaiset ihmiset, jotka ihmettelevät sektiohaluja "vain äidin mukavuuden vuoksi" voisivat mennä itseensä. On paljon tilanteita, joissa sektio on molemmille ainoa kohtuullisen turvallinen vaihtoehto. Uskon, että monilla vouhottajilla ei ole omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia siitä, mitä alatiesynnytys sektion suositeltavuudesta huolimatta voi aiheuttaa loppuelämäksi.

• ???

Miksi 5 v vanha ketju on nostettu??

• Yllättynyt odottaja

Minulle tehtiin sektio koska vedet meni toiselta kaksoselta ja oli perätila ja supistuksia tuli tasaseen tahtiin ni sit siitä tulikin kiireellinen. Minulle laitettiin epiduraali ja spinaalipuudutus mikä oli hyvä vaihtoehto eli sain miehen vierelle saliin. Ainoastaan harmittaa että en nähnyt kumpaakaan lapsista ennen iltaa koska ne vietiin heti keskolaan kun syntyivät rv34. Leikkauksen jälkeen olin kipeä ja sain kyllä useampaan otteeseen pyytää liisää lääkettä, haava tehtiin pystysuoraan minulle. Mutta nyt parin viikon jälkeen olo on jo todella hyvä.

• elisabet79

Mulla ikävämpi kokemus, aiemmin kaksi synnytystä normaalisti ja sen jälkeen kaksoset sektiolla, perätilan vuoksi, menetin paljon verta leikkauksessa, jouduin viipymään sairaalassa pari viikkoa vauvojen syntymän jälkeen ja haavakin tulehtui pahasti, puoli vuotta meni parantuessa pahimmasta...:( Leikkaus arpi tehtiin vaakasuunnassa ja arven kohdalla ei vieläkään ole mahassa tuntoa, paitsi jos siitä kohtaa painaa, niin sattuu aika ikävästi, nyt kun odotan seuraavaa toivon etten ikinä enää joudu leikkaukseen, se oli kamalinta mitä tiedän, normi synnytykset olleet paljon kivuttomampia, kun olen pyytänyt tarpeeksi lääkkeitä, se ei pelota yhtään:) Lisäksi paljastui nykyistä odottaessani, että kun kaksoset syntyivät, minulle annetussa veressä oli vasta-aineita, jotka nyt voivat alkaa tuhoamaan tämän uuden vauvan punasoluja, koskaan ei tiedä mitä veren mukana voi saada:(

• maicy75

Minulla taas on täysin päinvastainen kokemus. Sektio oli nopea, kivuton ja lähes mukava. Samana iltana nousin jalkeille ja kahden päivän päästä kotiin. Sain särkylääkettä sen pari päivää sairaalassa, sen jälkeen en enää tarvinnut. Haava parani hyvin suihkuttamalla ja ilmakylvyillä. Olisikohan niin, että ne jotka joutuvat makaamaan pidempään sängyssä, myös kokevat enemmän ongelmia?

• Anonyymi

Mulla oli hätäsektio :) Olin tosi kipeä,ihan perkeleen kipeä ja istuin pyörätuolissa ekat päivät mutta kivuista huolimatta rupesin liikkumaan heti ja kuukauden päästä kivut oli loppu. En jännittänyt vatsaa noustessa enkä välittänyt vaikka sattui nouseminen.

Itsellä jatkui villi sex life ja oli ihan mahtava kun sanottiin että kaikki on normaalisti kun kävin gynellä.
      Jotkut on enemmän sellasia ns ”perhe ihmisiä ”jotka tykkää antaa enemmän kaiken omille lapsilleen ja haluaa siis isomman perheen. Ollaan erilaisia. En tiedä vaikuttaako synnytys ja imetys jotenkin ajatusmaailmaan koska usein kuulee haaveita jo toisesta vaikka eka on vasta syntynyt.

ja minä olen myös onnellinen lapsestani ja haluan antaa kaiken hyvän mitä voin hänelle. Aikani ja rakkauttani.

Minä en saanut ohjeita haava alueen hieronnasta joten arpikudosta oon nyt vuosien jälkeen hieronut ja risiiniöljyllä saanut sitä liikkeelle.Kireääää!
      Muuten hoikassa kunnossa vaan yks kohta mahassa minkä kans saa kyllä tehdä töitä…

Kyllä sektio on parempi aina. Minusta yhtä paljon riskejä on sama miten tekee. Nykyään on terveydenhuolto niin hyvä että vaikka joutus vauva lisähappea saamaan niin selviää silti aina sektiosta jos muuten kaikki ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2350
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1940
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      80
      1729
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      77
      1502
    5. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1254
    6. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1233
    7. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1221
    8. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      46
      1197
    9. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      48
      1108
    10. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59