savipadan ylistys

amatörköksa

Laitoimme tässä taas kerran perheemme suosikkiruokaa: savipadassa valmistettua karre-paistia. Miksihän tuota sianlihan palaa sanotaan suomeksi?? palasina ne ovat talouskyljyksiä, mutta kokonaisina? täällä Ruotsissa se on karre.

Nelihenkiselle perheellemme sellainen kilon pala on sopiva. Pannaan suolaa päälle, reilusti, ja pippuria kanssa. Sitten vain muhimaan savipataan, mikä tietenkin on saanut uiskennella vedessä puolisen tuntia ennen täyttämistä.
Porkkanan palat, sipulit ja herkkusienet lisätään pataan noin kolmen vartin päästä. Liha on valmista noin puolentoista tunnin päästä 250 asteen uunissa. Ja savipata on laitettava kylmään uuniin. Useimmiten teen perunagratengin yhtä aikaa savipadan kanssa. Joten sunnuntai-illallinen valmistuu melkein ihan itsestään. Ja nam, hyvää on.

5

8324

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mössääjä

Muistinvaraisesti sanoisin, että karre on suomalaisissa keittokirjoissa kare.

Gratengin asemesta tällä puolen Pohjanlahtea puhutaan enimmäkseen gratiinista. Siellä Ruotsissa se kai kirjoitetaan ruotsiksi gratäng?

Oma sisareni on asunut Suur-Tukholmassa yli puolet elämästään. Hän on naimisissa ruotsalaismiehen kanssa ja puhuu lapsilleenkin pelkkää ruotsia (mikä vahinko!). Saan aina tavatessamme nauttia mainioista sanoista – sisareni on oppinut sanavarastonsa uusimmmat lisäykset vuosien ajan enimmäkseen vain ruotsiksi ja hän syntesoi niistä upeita johdannaisia puhuessaan suomea!

:•)

Savipatamme (tuotenimi Schlemmertopf) kansi rikkoutui juuri vajaa viikko sitten, padan palveltua uskollisesti toistakymmentä vuotta. Nyt on pakko investoida uuteen Römer- tai Schlemmertopfiin. Ilman ei kerta kaikkiaan voi olla!

• Mössääjä

Mainitsin tuossa pari tuntemaani savipatojen tuotenimeä, jotka ovat molemmat saksalaista alkuperää:

Schlemmertopf = "herkuttelijan pata"
        Römertopf = "roomalaispata"

Sanakirjan mukaan Schlemmerei = ylensyönti. Viittaa siis enemmänkin gourmand- kuin gourmet-sanaan, jos ranskalaiselle puolelle mennään.

Rom = Rooma; Römer = roomalainen. Sieltä antiikin ajan Roomastako lienee moinen pata peräisin?

• lacey

onkohan se kyljyspaistia, etuselkaa??

minun pitaisi myos ottaa "schlemmer-topf" kayttoon polya keraamasta, mutta siita liottamisesta en oikein ole paassyt perille.
      pitaako se koko savipata upottaa veteen, vaikka padan alaosa on lasitettu sisaltapain?

kiitos ideasta, viikonlopulla kokeilen samanlaista ateriaa. taidan laittaa perunatkin samaan pataan, etta paasen viela helpommalla kuin sina ;)

oletko milloinkaan kokeillut paistaa leipaa tai pullaa savipadassa?

• amatörköksa

En todellakaan ole tehnyt alkuaikojen jälkeen mitään muuta kuin tuota possunpaistia omassa schemmel-padassani. Tai toinenhan pata tämä jo on, joten tässä ei ole muuta tehty koskaan.
        Ensimmäisessä padassa tehtiin aluksi broilereita useimmiten.
        Kaapissa on parikin omaa keitto-opasta padalle. Eipä vaan ole tullut kokeilluksi.

Vaikka pata onkin lasitettu, niin sen on annettava olla veden alla ainakin vartin verran, mielellään vähän pidempään.

Voisiko tuossa padassa tehdä leipääkin??? Ihan uusi tieto minulle.

• lacey
        amatörköksa kirjoitti:

En todellakaan ole tehnyt alkuaikojen jälkeen mitään muuta kuin tuota possunpaistia omassa schemmel-padassani. Tai toinenhan pata tämä jo on, joten tässä ei ole muuta tehty koskaan.
        Ensimmäisessä padassa tehtiin aluksi broilereita useimmiten.
        Kaapissa on parikin omaa keitto-opasta padalle. Eipä vaan ole tullut kokeilluksi.

Vaikka pata onkin lasitettu, niin sen on annettava olla veden alla ainakin vartin verran, mielellään vähän pidempään.

Voisiko tuossa padassa tehdä leipääkin??? Ihan uusi tieto minulle.

minun schlemmertopf on ollut vain kerran kaytossa, ostimme sen saksassa asuessamme jo yli 20 vuotta sitten, enka ole osannut arvostaa sita ennenkuin vasta luettuani kuinka sina ja mossaaja pidatte omista savipadoistanne niin kovasti.

schlemmertopfin reseptivihkosessa on tallainen uunipullien ohje jota en ole itse kokeillut.

4 annosta

350 g vehnajauhoja
        1 pkt kuivahiivaa
        60g sokeria, hiukan suolaa ja kanelia
        60g voita
        n. 1/8 l maitoa

2 omenaa
        1 rkl sokeria (tai hasselpahkinakrokanttia)
        6 rkl maitoa
        1 rkl voita

sekoita jauhot, hiiva, sokeri, suola ja kaneli kulhossa.
        lammita maito ja voi ja lisaa jauhoseokseen. alusta joustava hiivataikina.
        peita taikina ja anna sen kohota n. 25 min. lampimassa, vedottomassa paikassa.
        valmista schlemmertopf paistokuntoon.
        kuori omenat, poista niista siemenet ja viipaloi omenat. pane viipaleet schlemmertopfin pohjalle, sokeroi ja kaada 6 rkl maitoa niiden paalle.
        painele taikina pieneen kokoon ja kierra se rullalle. paloittele 12 osaan, jotka muotoilet pieniksi pulliksi ja nostat omenaviipaleiden paalle. voitele sulatetulla voilla.
        pane schlemmertopf kylmaan uuniin ja pane kansi paalle. (pelti uunin alaosaan 220 asteeseen).
        paista uunissa noin tunnin ajan, kunnes paistos on kullanruskea.

ripottele paalle tomusokeria ja tarjoa joko vaniljakastikkeen tai viinivaahdon kanssa. maistuvat seka kuumina etta kylmina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53