Tyrvään keskisaikaisen

ilpittore

kivikirkon restaurointi tuhopolton jäljiltä on valmis ja kirkko otetaan käyttöön kun nyt myös sen parvi- ja alttarimaalaukset ovat nyt valmistuneet. Kirkon sisustus tuhoutui palossa täysin ja siinä mukana myös sen vanhat maalaukset. Helsingin Sanomissa on tänään jo asiaa koskevassa artikkelissa myös osasta maalauksia kuvia, kannattaa lukea ja katsoa.

Maalaukset tilattiin kahdelta taiteilijalta siten, että parviin tulevat maalaukset teki Kuutti Lavonen ja alttariin ja saarnastuoliin Osmo Rauhala. Lavosen aiheena olivat mm. Kristuksen kärsimystie, apostolit ja evankelistat, Rauhalan aiheena olivat mm. luomikertomus ja syntiinlankeemus. Kumpikin toteutti työnsä hänelle ominaisella kuvakerronnalla ja -tekniikalla poiketen siten perinteisestä kirkkomaalaustyylistä.

Onko sinulla mielipiteitä tuosta monivuotisesta projektista (kirkossa voi maalata vain keskäkuukausina) vaikkapa tavasta toteuttaa projekti kahdella taiteilijalla (myös tuhoutuneet olivat kahden eri taiteilijan tekemiä), valituista taiteilijoista (kenet olisit itse valinnut) ja heidän tyyleistään tms?

Aiotko käydä tutustumasa kirkkoon, joka tulee olemaan auki joka päivä klo 11-18 syyskuun loppuun?

44

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkko

      En käsitä miksi tästä kuvituksesta käytetään maalaus sanaa vaikka kuvat ovat piirrettyjä ihmis- ja eläin figuureja, jotka ovat pensselillä toiset muilla välineillä ja vähän väritetty.

      Tekniikan vaihtelu kuva kuvalta tummat ja vaaleat taustat tekee kuvista irrallisia ja kuitenkin ne ovat yhdessä pomppivassa jonossa. Onhan siinä kansalla pällisteltävää.

      Wikipediasta lainaus:
      Figuuri voi tarkoittaa seuraavia asioita:

      Muoto, hahmo tai kuvio. Kuvataiteessa figuurilla tarkoitetaan ihmishahmoa. Sana figuuri tulee latinan kielestä. Figuuri-sanasta johdettu figuratiivinen taide taas tarkoittaa esittävää taidetta, jossa usein on myös ihmishahmoja.

      • veldes

        ""Maalaus on kaksiulotteinen esitys eli kuva, jossa on pigmenttiä tai muuta väriainetta maalausalustalle. Maalaus poikkeaa tavallisesti piirustuksesta siten, että kun piirustus perustuu yleensä viivoihin, maalaus perustuu pintoihin ja on ilmaisultaan laveampi sekä tavallisesti värillinen.""
        Edellinen oli lainaus Wikipediasta.
        Olihan noissa mainitsemissasi kuvissa värejä eli ilmeisesti olivat aitoja maalauksia eikä mitään lyijykynätuherruksia.
        Kauheasti ei ole koskaan nämä kirkon touhut kiinnostaneet, maalausten hinta olisi mukava tietää ja maalausten maksaja. Verorahoilla, kolehtihaavin tuloilla vai oliko jollain ihan omaa rahaa.
        Halonen pitää vielä siunata koko projekti niin valtakunnassa kaikki hyvin!!?


      • ..näitä ei ole......
        veldes kirjoitti:

        ""Maalaus on kaksiulotteinen esitys eli kuva, jossa on pigmenttiä tai muuta väriainetta maalausalustalle. Maalaus poikkeaa tavallisesti piirustuksesta siten, että kun piirustus perustuu yleensä viivoihin, maalaus perustuu pintoihin ja on ilmaisultaan laveampi sekä tavallisesti värillinen.""
        Edellinen oli lainaus Wikipediasta.
        Olihan noissa mainitsemissasi kuvissa värejä eli ilmeisesti olivat aitoja maalauksia eikä mitään lyijykynätuherruksia.
        Kauheasti ei ole koskaan nämä kirkon touhut kiinnostaneet, maalausten hinta olisi mukava tietää ja maalausten maksaja. Verorahoilla, kolehtihaavin tuloilla vai oliko jollain ihan omaa rahaa.
        Halonen pitää vielä siunata koko projekti niin valtakunnassa kaikki hyvin!!?

        ..valokuvista maalattu! Minusta ne ovat upeita töitä. Näitä tehdessä on täytynyt myös ajatella mitä merkitystä väreillä on eri yhteyksissä.
        Tässä tullaan taas siihen kuka on kykeneväinen ottamaan vastaan arvostetun taiteilijan tarkoittamia merkityksiä ja kenellä sellaiset menee ohi mitenkään noteeraamatta, eli tutkitaan vaan kuinka tarkkaa työtä on tehty.
        Auttaisi varmaan asiaa jos viitsisi vaivautua edes yhdelle 'opastetulle' kierrokselle jossa saisi niistä hieman pohjia kirkon myöhempiä 'tutkimusmatkoja' silmällä pitäen.
        Suosittelen vilpittömästi.


      • kompastella lillukanvarsiin, kun unohdat pääasian, kirkkomaalauksen. Sillä on jo parin vuosituhannen traditio, ja jos ulotetaan se ennen kristinuskoa vallinneisiin ja myös sen aikaisiin pyhiin ja rituaalisiin kuviin, saadaan muutama vuosituhat lisää. Koko tämän ajan kirkkomaalaukset ovat olleet sakraatilan kuvitusta, jotka vasta 1400-1500-luvulta alkaen alkoivat muuttuua lähinnä värillisistä piirustuksista maalattuihin kuviin. Sen voit hyvin todeta tutustumalla vanhojen aasialaisten, egyptiläisten ja eurooppalaisten sakraatilojen koristeluun.

        Tyrvään kirkon taiteilijat saivat aiheiltaan hyvin rajatut tilaukset puolivuosituhatta vanhaan kirkkoon, jossa edellisetkin maalaukset olivat jo parisataa vuotta vanhoja mutta hyvin vielä kansan muistissa. He lähtivät toteuttamaan tuohon taiteen jatkumoon kuvitussarjaa oman aikansa näkökulmasta, ja molemmat tekivät sen sillä modernilla tekniikalla ja tyylillä, jolla nykyään työskentelevät.

        Tätä taustaa vastaan he mielestäni ovat onnistuneet erinomaisesti. Lavonen on maalannut jo vuosia erilaisia antiikin ja kristinuskon perinteisiin nojautuvia henkilökuvia aivan omintakeisella tavalla, ja toteutti saamansa tehtävän nykyiselle maalaustavalleen uskollisena; vertailukohtana voisi pitää esimerkiksi antiikin seinämaalauksia. Rauhala teki aivan samoin mutta toteutti oman maalaussarjansa vahvasti pelkistetyillä symbolilla teoksilla, joilla mielestäni on kuvallinen ilme lähempänä vanhaa egyptiläistä kuin kristillistä esitystapaa.

        Kuvaaide on laaja-alaista yksinkertaisesta yksivärisestä viivapiirustuksesta täysabstraktiin värimaalaukseen ja edelleen kollaasien kautta ready made- ja käsitetaiteeseen. Rajanveto tavalla jolla esitit oman arviosi, on taiteelle vieras, ellei haluta keksiä keinotekoisia mutta käytännössä mahdottomia rajoja.


      • ASIOISTA PERILLA
        ilpittore kirjoitti:

        kompastella lillukanvarsiin, kun unohdat pääasian, kirkkomaalauksen. Sillä on jo parin vuosituhannen traditio, ja jos ulotetaan se ennen kristinuskoa vallinneisiin ja myös sen aikaisiin pyhiin ja rituaalisiin kuviin, saadaan muutama vuosituhat lisää. Koko tämän ajan kirkkomaalaukset ovat olleet sakraatilan kuvitusta, jotka vasta 1400-1500-luvulta alkaen alkoivat muuttuua lähinnä värillisistä piirustuksista maalattuihin kuviin. Sen voit hyvin todeta tutustumalla vanhojen aasialaisten, egyptiläisten ja eurooppalaisten sakraatilojen koristeluun.

        Tyrvään kirkon taiteilijat saivat aiheiltaan hyvin rajatut tilaukset puolivuosituhatta vanhaan kirkkoon, jossa edellisetkin maalaukset olivat jo parisataa vuotta vanhoja mutta hyvin vielä kansan muistissa. He lähtivät toteuttamaan tuohon taiteen jatkumoon kuvitussarjaa oman aikansa näkökulmasta, ja molemmat tekivät sen sillä modernilla tekniikalla ja tyylillä, jolla nykyään työskentelevät.

        Tätä taustaa vastaan he mielestäni ovat onnistuneet erinomaisesti. Lavonen on maalannut jo vuosia erilaisia antiikin ja kristinuskon perinteisiin nojautuvia henkilökuvia aivan omintakeisella tavalla, ja toteutti saamansa tehtävän nykyiselle maalaustavalleen uskollisena; vertailukohtana voisi pitää esimerkiksi antiikin seinämaalauksia. Rauhala teki aivan samoin mutta toteutti oman maalaussarjansa vahvasti pelkistetyillä symbolilla teoksilla, joilla mielestäni on kuvallinen ilme lähempänä vanhaa egyptiläistä kuin kristillistä esitystapaa.

        Kuvaaide on laaja-alaista yksinkertaisesta yksivärisestä viivapiirustuksesta täysabstraktiin värimaalaukseen ja edelleen kollaasien kautta ready made- ja käsitetaiteeseen. Rajanveto tavalla jolla esitit oman arviosi, on taiteelle vieras, ellei haluta keksiä keinotekoisia mutta käytännössä mahdottomia rajoja.

        Kun mennään katsomaan kirkkomaalauksia kannattaa asennoitua siihen ihan eri tavalla kuin esimerkiksi taidenäyttelyyn.
        Kirkkomaalaukset ovat ihan oma maailmansa jotka on tarkoitettu puhutteleviksi.
        Niistä ei yleensä etsitä virheitä amatöörimäisesti.


      • ilpittore kirjoitti:

        kompastella lillukanvarsiin, kun unohdat pääasian, kirkkomaalauksen. Sillä on jo parin vuosituhannen traditio, ja jos ulotetaan se ennen kristinuskoa vallinneisiin ja myös sen aikaisiin pyhiin ja rituaalisiin kuviin, saadaan muutama vuosituhat lisää. Koko tämän ajan kirkkomaalaukset ovat olleet sakraatilan kuvitusta, jotka vasta 1400-1500-luvulta alkaen alkoivat muuttuua lähinnä värillisistä piirustuksista maalattuihin kuviin. Sen voit hyvin todeta tutustumalla vanhojen aasialaisten, egyptiläisten ja eurooppalaisten sakraatilojen koristeluun.

        Tyrvään kirkon taiteilijat saivat aiheiltaan hyvin rajatut tilaukset puolivuosituhatta vanhaan kirkkoon, jossa edellisetkin maalaukset olivat jo parisataa vuotta vanhoja mutta hyvin vielä kansan muistissa. He lähtivät toteuttamaan tuohon taiteen jatkumoon kuvitussarjaa oman aikansa näkökulmasta, ja molemmat tekivät sen sillä modernilla tekniikalla ja tyylillä, jolla nykyään työskentelevät.

        Tätä taustaa vastaan he mielestäni ovat onnistuneet erinomaisesti. Lavonen on maalannut jo vuosia erilaisia antiikin ja kristinuskon perinteisiin nojautuvia henkilökuvia aivan omintakeisella tavalla, ja toteutti saamansa tehtävän nykyiselle maalaustavalleen uskollisena; vertailukohtana voisi pitää esimerkiksi antiikin seinämaalauksia. Rauhala teki aivan samoin mutta toteutti oman maalaussarjansa vahvasti pelkistetyillä symbolilla teoksilla, joilla mielestäni on kuvallinen ilme lähempänä vanhaa egyptiläistä kuin kristillistä esitystapaa.

        Kuvaaide on laaja-alaista yksinkertaisesta yksivärisestä viivapiirustuksesta täysabstraktiin värimaalaukseen ja edelleen kollaasien kautta ready made- ja käsitetaiteeseen. Rajanveto tavalla jolla esitit oman arviosi, on taiteelle vieras, ellei haluta keksiä keinotekoisia mutta käytännössä mahdottomia rajoja.

        Tekstini oli selvästi kappalejakoinen, mutta matkalla siitä on tullut yhtä pötköä.

        Sakraalitiloja olen tarkoittanut mutta näyttävät tulleen sakraatiloiksi, joten korjataan sekin samalla.


    • olivetree

      Vain netin kuvista päätellen melko keskinkertainen lopputulos. Antaisin kouluarvosanaksi 6. Lavonen on mielestäni onnistunut paremmin kuin Rauhala, mutta Lavosenkin kuvallinen ilmaisu voisi olla vielä pidemmälle vietyä. Nyt nuo jäävät ehkä hieman liikaa luonnosten asteelle. Muutenkin Lavosen työt ovat usein vähän hutaistun näköisiä. Olisin voinut harkita Lavosen tilalle jonkun vielä tiukemman esittävää maalausta tekevän taiteilijan. Vaikeaa tosin miettiä kenet.

      Vastapariksi olisin valinnut jonkun vähemmän esittävän taiteilijan, esim. leena luostarinen tai tuomo saali. Toisaalta voisi olla hienoa nähdä mitä esim. juuri nämä kaksi maalaria olisivat luoneet yhdessä.

      Mielenkiintoinen projekti ja hyvin haastava, ja se että kokonaisuus on näinkin toimiva on mielestäni yllätys ajatellen Suomen nykymaalaustaiteen tilaa.

      • oikein...

        osaa pitää tuota Lavosta edes taidemaalarina, pikemminkin väreillä piirtäjä.


      • oikein... kirjoitti:

        osaa pitää tuota Lavosta edes taidemaalarina, pikemminkin väreillä piirtäjä.

        tuolla aiemmin kommenttiin, joka alkoi lauseella:

        "En käsitä miksi tästä kuvituksesta käytetään maalaus sanaa vaikka kuvat ovat piirrettyjä ihmis- ja eläin figuureja, jotka ovat pensselillä toiset muilla välineillä ja vähän väritetty."

        mm. seuraaavasti:

        Kuvataide on laaja-alaista yksinkertaisesta yksivärisestä viivapiirustuksesta täysabstraktiin värimaalaukseen ja edelleen kollaasien kautta ready made- ja käsitetaiteeseen. Rajanveto tavalla jolla esitit oman arviosi, on taiteelle vieras, ellei haluta keksiä keinotekoisia mutta käytännössä mahdottomia rajoja.

        Se pätee myös sinun kommenttiisi.


      • Kirkko
        ilpittore kirjoitti:

        tuolla aiemmin kommenttiin, joka alkoi lauseella:

        "En käsitä miksi tästä kuvituksesta käytetään maalaus sanaa vaikka kuvat ovat piirrettyjä ihmis- ja eläin figuureja, jotka ovat pensselillä toiset muilla välineillä ja vähän väritetty."

        mm. seuraaavasti:

        Kuvataide on laaja-alaista yksinkertaisesta yksivärisestä viivapiirustuksesta täysabstraktiin värimaalaukseen ja edelleen kollaasien kautta ready made- ja käsitetaiteeseen. Rajanveto tavalla jolla esitit oman arviosi, on taiteelle vieras, ellei haluta keksiä keinotekoisia mutta käytännössä mahdottomia rajoja.

        Se pätee myös sinun kommenttiisi.

        Tuossa edellä joku muukin oli havainnut.

        "En oikein osaa pitää tuota Lavosta edes taidemaalarina, pikemminkin väreillä piirtäjä".


        Näinhän asia on väritettyjä piirroksia jotka pomppivat erilaisina yhdessä jonossa olisivat edes jaettu samankaltaiset omiksi ryhmiksi nyt näyttää kuin olisi ullakko tyhjennetty henkilöiden rintakuvista ja pantu jonoon.

        Sitähän saa mitä tilaa ja näyttää kuin tilauksella olisi tarkoitus miellyttää kansaa ja saada paljon kävijöitä töllistelemään. Tulee väistämättä mieleen kirkkotaiteen kansaa valistava pyrkimys vielä lukutaidon yleistymisen jälkeenkin?


      • Kirkko kirjoitti:

        Tuossa edellä joku muukin oli havainnut.

        "En oikein osaa pitää tuota Lavosta edes taidemaalarina, pikemminkin väreillä piirtäjä".


        Näinhän asia on väritettyjä piirroksia jotka pomppivat erilaisina yhdessä jonossa olisivat edes jaettu samankaltaiset omiksi ryhmiksi nyt näyttää kuin olisi ullakko tyhjennetty henkilöiden rintakuvista ja pantu jonoon.

        Sitähän saa mitä tilaa ja näyttää kuin tilauksella olisi tarkoitus miellyttää kansaa ja saada paljon kävijöitä töllistelemään. Tulee väistämättä mieleen kirkkotaiteen kansaa valistava pyrkimys vielä lukutaidon yleistymisen jälkeenkin?

        tarjosi kaksi artikkelia kirkon maalausprojektista, Helsingin Sanomat perjantaina ja samana päivänä ilmestyvä Suomen Kuvalehti omansa. Varsinkin jälkimäinen on muíelenkiintoinen, koska siinä runsaan kuvituksen lisäksi on varsin pitkä tekstiosuus, jossa molemmat taiteilijat valottavat ajatuksiaan ja työnsä taustoja. Tällaisten sarjallisten ideologisten kuvakertomusten yhteydessä teksti on antoisa lisä kuviin, vaikka kuvien sinänsä pitääkin levätä omilla ansioillaan.

        Vaikka noista artikkeleista saakin kohtalaisen hyvän kuvan maalauksista, en ryhdy sen enempää arvioimaan näkemystäni lopputuloksesta ennen kuin olen paikan päällä käynyt ja nähnyt kokonaisuuden on the spot. Mutta jo noidenkin artikkelien perusteella lopputulos vaikuttaa minusta onnistuneelta lisältä vuosisataisen kirkkotaiteemme jatkumoon. Siinä on mielestäni hyvin palattu takaisin kirkon keskiaikaiseen koristeluhenkeen mutta täysin 2000-luvun edellyttämällä tavalla ja erinomaisesti annettua rajattua tehtävää noudattaen.


    • Miten museovirasto on voinut sallia töhriä keskiaikaisen kirkon tuollaisella modernilla roskalla?! Eikö maalareitten ja tilaajien pieniin aivoihin mahtunut, että tuollaiset tilat pitäisi koristaa niihin sopivilla töillä, ei räikeällä värisotkulla. Ja sitäpaitsi Rauhalan työt näyttävät aivan lastenkirjan kuvitukselta.
      Arvokkaasta kirkkosalista on tehty huonon maun temppeli. Kun kirkko vuosia sitten poltettiin, se oli tuhotyö, mutta jos joku sytyttäisi sen syt uudelleen palamaan, hän tekisi kulttuuriteon.

      • Jokin raja

        Ja varmaan tiedät!


      • Jokin raja kirjoitti:

        Ja varmaan tiedät!

        Totta, joku raja olla pitäisi; päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen...
        Missä on museovirasto kun sitä tarvitaan?


      • Michelarkangelo kirjoitti:

        Totta, joku raja olla pitäisi; päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen...
        Missä on museovirasto kun sitä tarvitaan?

        jäi palon jäljiltä jäljelle vain kiviseinät. Seurakunta päätti rakentaa sen entiselleen ja niin tehtiin. Nyt lainaus Suomen Kuvalehdestä:

        "Seurakunta pohti ja päätti, että kirkkoon maalataan kuvia, niin kuin entisessäkin oli. Koska kaikkia menetettyjä maalauksia ei kuvalähteiden puuttumisen vuoksi edes voitu kopioida, päätettiin kuvat tilata esittävää taidetta tekeviltä nykytaiteilijoilta." ja edelleen "Työtä tukemassa ja valvomassa oli sisätilatyöryhmä, jonka tuli hyväksyä taiteilijain luonnostelemat ideat ennen toteutusta. Työryhmään kuului kirkkotaiteen asiantuntijoita, seurakunnan edustajia, maallikoita ja taiteilijat itse"

        Mihin tässä olisi museovirastoa vielä tarvittu? Olennaista ja tärkeää oli, että kuvita päättämässä ja HYVÄKSYMÄSSÄ oli kirkon isäntä eli seurakunta ja sen käyttäjät, he, joita varten maalaukset ensi sijassa tehtiin. Heitä voi onnitella, viisaudessaan he päättivät maalauksista, jotka vievät kirkkotaiteen viestiä uuden vuosituhannen arvoisella tavalla tuleville sukupolville.

        Luonnehdintasi maalaukset tehneistä taiteilijoista "... päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen..." on loukkaava, typerä ja osoittaa taidemaailman tuntemisen valtaavaa puutetta. Itselläsi ei ole mitää lähellekään vastaavaa esittää mutta silti otsaa syytää matalaotsaisia törkeyksiä kanainvälisesti tunnetuista taiteilijoista. Saitko mahtavatkin kicksit?


      • iski...
        Jokin raja kirjoitti:

        Ja varmaan tiedät!

        taas ja luulet aivan väärää henkilöä mielipiteidensä julkituomisesta. Mutta eihän se sinua haittaa, pääasiahan on että taas pääsit syyttelemään taiteilijaa, jolle olet vihreänä kateudesta.


      • iski... kirjoitti:

        taas ja luulet aivan väärää henkilöä mielipiteidensä julkituomisesta. Mutta eihän se sinua haittaa, pääasiahan on että taas pääsit syyttelemään taiteilijaa, jolle olet vihreänä kateudesta.

        Tunnen syvää myötähäpeää heitä kohtaan. (huomautettakoon tähän väliin, että en ole taiteilija, niin että ihan turha sivuuttaa moitteeni kateellisen taiteilijan katkerana vuodatuksena)
        En ymmärrä miten kukaan voi olla kateellinen siitä että joku osaa hutaista räikeitä tekorenessanssimaalauksia tai tekemään yksinkertaisen lastenkirjakuvituksen tasoisia kuvia.


      • ilpittore kirjoitti:

        jäi palon jäljiltä jäljelle vain kiviseinät. Seurakunta päätti rakentaa sen entiselleen ja niin tehtiin. Nyt lainaus Suomen Kuvalehdestä:

        "Seurakunta pohti ja päätti, että kirkkoon maalataan kuvia, niin kuin entisessäkin oli. Koska kaikkia menetettyjä maalauksia ei kuvalähteiden puuttumisen vuoksi edes voitu kopioida, päätettiin kuvat tilata esittävää taidetta tekeviltä nykytaiteilijoilta." ja edelleen "Työtä tukemassa ja valvomassa oli sisätilatyöryhmä, jonka tuli hyväksyä taiteilijain luonnostelemat ideat ennen toteutusta. Työryhmään kuului kirkkotaiteen asiantuntijoita, seurakunnan edustajia, maallikoita ja taiteilijat itse"

        Mihin tässä olisi museovirastoa vielä tarvittu? Olennaista ja tärkeää oli, että kuvita päättämässä ja HYVÄKSYMÄSSÄ oli kirkon isäntä eli seurakunta ja sen käyttäjät, he, joita varten maalaukset ensi sijassa tehtiin. Heitä voi onnitella, viisaudessaan he päättivät maalauksista, jotka vievät kirkkotaiteen viestiä uuden vuosituhannen arvoisella tavalla tuleville sukupolville.

        Luonnehdintasi maalaukset tehneistä taiteilijoista "... päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen..." on loukkaava, typerä ja osoittaa taidemaailman tuntemisen valtaavaa puutetta. Itselläsi ei ole mitää lähellekään vastaavaa esittää mutta silti otsaa syytää matalaotsaisia törkeyksiä kanainvälisesti tunnetuista taiteilijoista. Saitko mahtavatkin kicksit?

        Museoviraston olisi pitänyt estää taidolla palautetun keskiaikaisen ympäristön muuttaminen nykyaikaiseksi kirkoksi, joka ei ole tavallisuudesta poikkeava, tuota samaa nyky"taidetta" nyt on kaikki uudenmat kirkonkuvatukset täynnä. Pitikö ihan välttämatta mennä maalaamaan sellaisia yhteen niistä harvoista säilyneistä keskiaikaisista rakennuksista, joita suomessa on jäljellä. Mitä seuraavaksi? Varmaan Taivassalon, Hattulan ja Lohjan kivikirkkojen kalkkimaalaukset korvataan uusilla akryyliväriteoksilla, joita kuvaillaan: "maalaukset käyvät mielenkiintoista vuoropuhelua vanhan tilan sekä katsojen välillä" tai muilla nykytaiteilijoiden käyttämillä terminologian kukkasilla.
        Vaikka maalauksista oli päättämässä koko seurakunta, niin epäilen, että jos joku kehtasikin olla niin ahdaskatseinen, että uskalsi moittia tilattavia maalauksia, niin projektissa mukana olleet asiantuntijat raivoistuivat ja haukkuivat kuinka hän on taidemaussaan jämähtänyt 1800-luvulle. Ja näin vaiensivat kaikki mielipiteet jotka olivat vastoin taiteilijoiden visioita.
        Kirjoitit: "Itselläsi ei ole mitää lähellekään vastaavaa esittää". Eli siis jos en ole taiteilija, en voi arvostella muiden teoksia, niinkö? Ja jos olisin taiteilija ja lausuisin samat arvostelut, olisin vain kateellinen. Sitäpaitsi päätteleit heti arvosteluistani, että minulla ei ole mitään näytettävää, mistä voit tietää?
        Ja lopuksi: kyllä, sain aivan valtaisat kicksit kun pääsin purkamaan mieltäni ja ilmaisemaan sen mielipiteen, mihin hyvin moni ihminen yhtyy


      • Michelarkangelo kirjoitti:

        Museoviraston olisi pitänyt estää taidolla palautetun keskiaikaisen ympäristön muuttaminen nykyaikaiseksi kirkoksi, joka ei ole tavallisuudesta poikkeava, tuota samaa nyky"taidetta" nyt on kaikki uudenmat kirkonkuvatukset täynnä. Pitikö ihan välttämatta mennä maalaamaan sellaisia yhteen niistä harvoista säilyneistä keskiaikaisista rakennuksista, joita suomessa on jäljellä. Mitä seuraavaksi? Varmaan Taivassalon, Hattulan ja Lohjan kivikirkkojen kalkkimaalaukset korvataan uusilla akryyliväriteoksilla, joita kuvaillaan: "maalaukset käyvät mielenkiintoista vuoropuhelua vanhan tilan sekä katsojen välillä" tai muilla nykytaiteilijoiden käyttämillä terminologian kukkasilla.
        Vaikka maalauksista oli päättämässä koko seurakunta, niin epäilen, että jos joku kehtasikin olla niin ahdaskatseinen, että uskalsi moittia tilattavia maalauksia, niin projektissa mukana olleet asiantuntijat raivoistuivat ja haukkuivat kuinka hän on taidemaussaan jämähtänyt 1800-luvulle. Ja näin vaiensivat kaikki mielipiteet jotka olivat vastoin taiteilijoiden visioita.
        Kirjoitit: "Itselläsi ei ole mitää lähellekään vastaavaa esittää". Eli siis jos en ole taiteilija, en voi arvostella muiden teoksia, niinkö? Ja jos olisin taiteilija ja lausuisin samat arvostelut, olisin vain kateellinen. Sitäpaitsi päätteleit heti arvosteluistani, että minulla ei ole mitään näytettävää, mistä voit tietää?
        Ja lopuksi: kyllä, sain aivan valtaisat kicksit kun pääsin purkamaan mieltäni ja ilmaisemaan sen mielipiteen, mihin hyvin moni ihminen yhtyy

        on vähimmäisvaatimus tällaisissa keskusteluissa, valitettavan monet muutkaan kuin sinä eivät siihen kykene. Kun kirjoitat

        "Eli siis jos en ole taiteilija, en voi arvostella muiden teoksia, niinkö?"

        Kun olisitkin arvostellut teoksia, niin se olisi ollut vain yksi mielipide, johon ei olisi kannattanut edes kiinnittää huomiota, jokaisellahan on oikeus mielipiteen ilmaisuun. Mutta solvauksesi

        " ... päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen..."

        kohdistui vain taiteilijoihin ja siihen puutuin kommentissani. Sinulle on ilmeisen tuttu ja rakas tuo natsisaksan käyttämä termi, jolla se tuomitsi oman aikansa taiteilijoiden työt ja myöhemmin itse taiteilijat, jolleivat he olleet sitä ennen ehtineet paeta maasta. Kun ihmettelet mistä voin tietää, ettet ole taiteilija, on vastaus yksinkertainen: taiteilija ei noin törkeästi julkisesti solvaa kollegoitaan.


      • valitettavasti
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Tunnen syvää myötähäpeää heitä kohtaan. (huomautettakoon tähän väliin, että en ole taiteilija, niin että ihan turha sivuuttaa moitteeni kateellisen taiteilijan katkerana vuodatuksena)
        En ymmärrä miten kukaan voi olla kateellinen siitä että joku osaa hutaista räikeitä tekorenessanssimaalauksia tai tekemään yksinkertaisen lastenkirjakuvituksen tasoisia kuvia.

        viestini ei ollut sinulle tarkoitettu, vaan tuolle joka luulee sinua minuksi. Huomaisit tämän itsekin, mikäli laitat sivun asetukset niin että näet kuka vastaa ja kenelle.


      • ilpittore kirjoitti:

        on vähimmäisvaatimus tällaisissa keskusteluissa, valitettavan monet muutkaan kuin sinä eivät siihen kykene. Kun kirjoitat

        "Eli siis jos en ole taiteilija, en voi arvostella muiden teoksia, niinkö?"

        Kun olisitkin arvostellut teoksia, niin se olisi ollut vain yksi mielipide, johon ei olisi kannattanut edes kiinnittää huomiota, jokaisellahan on oikeus mielipiteen ilmaisuun. Mutta solvauksesi

        " ... päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen..."

        kohdistui vain taiteilijoihin ja siihen puutuin kommentissani. Sinulle on ilmeisen tuttu ja rakas tuo natsisaksan käyttämä termi, jolla se tuomitsi oman aikansa taiteilijoiden työt ja myöhemmin itse taiteilijat, jolleivat he olleet sitä ennen ehtineet paeta maasta. Kun ihmettelet mistä voin tietää, ettet ole taiteilija, on vastaus yksinkertainen: taiteilija ei noin törkeästi julkisesti solvaa kollegoitaan.

        Eikö Michelangelo siis ollut mielestäsi taiteilija, hän kun tunnetusti haukkui jatkuvasti kollegoitaan, esim Rafaelia ja Leonardoa? Ja eivätkö Reynolds ja Cainsborough olleet taiteilijoita, koska solvasivat toistuvasti toisiaan?

        Rappiotaiteilija on täydellinen termi kuvaamaan monia taiteilijoita, aivan turha koettaa mitätöidä sitä huomauttamalla että se natsitermi. Entä sitten. Siinä olet oikeassa että se minulle erittäin rakas sana.

        Oikeassa olet myös siinä, että en ymmärtänyt lukemaani, pahoittelen virhettäni.


      • valitettavasti kirjoitti:

        viestini ei ollut sinulle tarkoitettu, vaan tuolle joka luulee sinua minuksi. Huomaisit tämän itsekin, mikäli laitat sivun asetukset niin että näet kuka vastaa ja kenelle.

        sekaannustani


      • on jokseenkin tuttua!
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Totta, joku raja olla pitäisi; päästää nyt rappiotaiteilijat raiskaamaan kirkon sisustuksen...
        Missä on museovirasto kun sitä tarvitaan?

        Kerrohan jotain itsestäsi kun olet noin innokas?
        Onko sinua kohdeltu kaltoin virallisten "eliittitaiteilijoiden" taholta. Onko ehkä sinultakin viety jotain?
        Nooh, "ympäri käydään ja yhteen tullaan" vai mitä?


      • on jokseenkin tuttua! kirjoitti:

        Kerrohan jotain itsestäsi kun olet noin innokas?
        Onko sinua kohdeltu kaltoin virallisten "eliittitaiteilijoiden" taholta. Onko ehkä sinultakin viety jotain?
        Nooh, "ympäri käydään ja yhteen tullaan" vai mitä?

        En ole taiteilija, joten en ole kokenut kaltoinkohtelua eliittitaiteilijoiden taholta.
        Innokkuuteni johtuu puhtaasti siitä että vihaan sydämeni pohjasta "rappiotaiteita", siis kubismia, impressionismia, dadaismia, surrealismia, nykytaidetta...
        Onko se tosiaan niin vaikea uskoa, että halveksin näitä taidesuuntia, vaikka en olekkaan loukattu taiteilija? Eivätkö nykytaideintoilijat voi käsittää, että kaikki eivät yksinkertaisesti hyväksy töherryksiä taiteeksi?
        Se mitä minulta - ja koko maailmalta - on viety, on aito taide. Tilalle on tuotu ala-arvoista roskaa, jota jotkut kehtaavat sanoa taiteeksi.


      • Michelarkangelo kirjoitti:

        Eikö Michelangelo siis ollut mielestäsi taiteilija, hän kun tunnetusti haukkui jatkuvasti kollegoitaan, esim Rafaelia ja Leonardoa? Ja eivätkö Reynolds ja Cainsborough olleet taiteilijoita, koska solvasivat toistuvasti toisiaan?

        Rappiotaiteilija on täydellinen termi kuvaamaan monia taiteilijoita, aivan turha koettaa mitätöidä sitä huomauttamalla että se natsitermi. Entä sitten. Siinä olet oikeassa että se minulle erittäin rakas sana.

        Oikeassa olet myös siinä, että en ymmärtänyt lukemaani, pahoittelen virhettäni.

        pysyttelemme tämän ajan Suomessa. Maailmalta ja historiasta saa kyllä taiteilijaesimerkkejä mistä hyvänsä murhamiehiä, varkaita ja väärentäjiä myöten.

        Monelle muulle minun ohellani sana rappiotaide edustaa sitä maailmankuvaa, joka kate- ja diktatoritorisesti kieltää oikeutuksen muulta kuin oman makunsa mukaiselta taiteelta. Tälläkin palstalla on vilisemällä esiintynyt näitä kapeakatseisia fanaatikkoja, jotka kieltävät koko 1900-luvun taiteen valtavirran rappiotaiteena, roskana ja kaikilla mahdollisilla muilla solvauksilla. Yksikään ei kuitenkaan ole esittänyt yhtään asiallista argumenttia näkökannalleen, oma mielipide on heille yleispätevä. Keskustele siinä sitten sellaisten kanssa!

        Paha kyllä heille, taiteessa ei ole oikeaa eikä väärää, eikä yksikään mielipide ole toista oikeampi tai parempi. Eikä yli sadan vuoden takaisiin arvoihin ja asenteisiin jääminen tuo minkäänlaista lisäarvoa mielipiteille vaan päin vastoin osoittaa mielen vankan luutuneisuuden. Siitä huolimatta heidän mielipiteensä on samanarvoinen kuin kenen muun hyvänsä, sananvapaus ja taiteen vapaus ovat arvoja, joita jokainen ajatteleva ihminen pitää perusoikeuksina.


      • ilpittore kirjoitti:

        pysyttelemme tämän ajan Suomessa. Maailmalta ja historiasta saa kyllä taiteilijaesimerkkejä mistä hyvänsä murhamiehiä, varkaita ja väärentäjiä myöten.

        Monelle muulle minun ohellani sana rappiotaide edustaa sitä maailmankuvaa, joka kate- ja diktatoritorisesti kieltää oikeutuksen muulta kuin oman makunsa mukaiselta taiteelta. Tälläkin palstalla on vilisemällä esiintynyt näitä kapeakatseisia fanaatikkoja, jotka kieltävät koko 1900-luvun taiteen valtavirran rappiotaiteena, roskana ja kaikilla mahdollisilla muilla solvauksilla. Yksikään ei kuitenkaan ole esittänyt yhtään asiallista argumenttia näkökannalleen, oma mielipide on heille yleispätevä. Keskustele siinä sitten sellaisten kanssa!

        Paha kyllä heille, taiteessa ei ole oikeaa eikä väärää, eikä yksikään mielipide ole toista oikeampi tai parempi. Eikä yli sadan vuoden takaisiin arvoihin ja asenteisiin jääminen tuo minkäänlaista lisäarvoa mielipiteille vaan päin vastoin osoittaa mielen vankan luutuneisuuden. Siitä huolimatta heidän mielipiteensä on samanarvoinen kuin kenen muun hyvänsä, sananvapaus ja taiteen vapaus ovat arvoja, joita jokainen ajatteleva ihminen pitää perusoikeuksina.

        Taide ei ole enää pitkään aikaan ollut taidetta taiteen vuoksi, vaan taidetta huomion vuoksi. Nykyään taiteilijoiden ensisijainen pyrkimys on olla yllättävä ja koko ajan uudistuva. Parhaiten se onnistuu järkyttävillä teoksilla. Jos ei jatkuvasti uusi tyyliään, saa kriitikoilta haukut paikalleen jämähtämisestä. Niinpä taide on alistettu huominherättämiskeinoksi. Toki entisaikaankin taideteokset herättivät kohua, mutta tahattomasti. Tuskin Canovan tarkoitus oli kauhistuttaa ketään veistämällä Pauline Bonaparte puolialastomana, eikä Michelangelo varmaan halunnut synnyttää julkista kauhistusta freskollaan Viimeinen Tuomio.
        Nykyään taiteilijoiden ei tarvitse olla taitavia, vaikka sana "taide" tulee nimenomaan sanasta "taito" (myös muissa kielissä, esim. latinan "ars" tarkoittaa sekä taidetta että taitoa). Riittää kunhan osaa jotenkuten siirtää maalia kankaalle. Ennen taiteilijoiden piti osata ammattinsa saadakseen arvostusta. Vaikka moni nykytaiteilija on saanut perusteellisen koulutuksen, heittää suurin osa heistä taitonsa hukkaan luomalla töherryksiä, mitkä ovat sitä luokkaa että pikkulapsetkin voisivat sellaisia tehdä (tiedän, tiedän; Picasson mielestä lapsista muka pitäisi ottaa oppia, koska heidän luovuuttaan eivät säännöt rajoita).


    • Pyhän Olavin kirkko uusine koristeluineen tuli katsastetuksi ja käynti kannatti. Moni muukin oli lähtenyt matkaan, kirkon käytävät, alttarin edusta ja osa penkkien välejä oli täynnä seisovia ihmisiä kuuntelemassa opastusta. Väkeä oli arviolta 60...70, ja ensimmäisen viikon aikana kävijöitä on jo ollut noin 7000. Olemme saaneet uuden kesäisen käyntikohteen, jota kelpaa esitellä myös ulkomaisille vieraille.

      Kirkon kuvituksen jako on selväpiirtienen sekä kuva-aiheitten että niiden totetuksen osalta. Rauhala on toteuttanut luomiskertomuksen oivallisesti symboleja käyttämällä, seuraten keskiaikaisen kirkkomaalauksen ääriviivaan perustuvaa silhuettimaista tyyliä. Kuvien lukumäärä, 70, ja niiden sijainti kuorissa, ahtaalla alttarialueella ja alttarin taustaa lukuun ottamatta vyötärötason alapuolella, ei salli voimakasta kuvan käyttöä. Tehtävän on täytynyt olla vaikea, koska kuvattavana on ensisijassa abstrakteja aiheita mutta Rauhala on selviytynyt työstä aivan erinomaisesti. Jokainen kuva pohjaa Raamatun teksteihin mutta hän on välttänyt kliseisten kertomuskuvien käytön. Värien käyttö on hillitttyä mutta rikasta.

      Lavonen ratkaisi oman osuutensa käyttämällä elokuvista tuttua zoomausta, kertomuksen keskittämistä päähenkilön hahmoon tai päähän. Vastoin täällä esitettyjä väitteitä Lavosen kuvat ovat vahvaa värimaalausta paria kolmea poikkeusta lukuun ottamatta, jotka ovat vahvoin siveltimen väriviivoin vedettyjä teoksia. Lavosen ilmaisu on vahvasti ekspressiivistä ja värikylläistä, joka taatusti tempaa katsojan mukaansa pitkään, 29 kuvan Kristuksen kärsimyshistoriaan.

      Kumpikin taiteilija on toteuttanut teokset itselleen ominaisella tavalla ja tyylillä. Alttarille ehtoollisille hiljentyville Rauhalan herkän hauraat kuvat luovat kaunista hiljaista rauhaa ja muulle kirkkoväelle lehterien voimakas draama muistuttaa kristinuskon keskeisestä sanomasta. Tulemme varmasti vielä kuulemaan paljon puhetta kirkkotaiteemme uusimmasta tähdestä.

      • Eki;(

        Enpä voisi paremmin valita sanojani. Kävin itsekin tuolla toissa viikolla mutta minulla oli osavastuullani ryhmä vanhuksia jotka ovat 'lähes dementikkoja' joissa oli pari vilkasta papparaista, minä kun olen sitoutunut hyväntekeväisyystyöhön vapaa-ajallani.
        Jouduimme tekemään tuon kierroksen niin ylimalkaisesti, kun papparaisilla oli tuolla kirkossa vallan muut kiinnostuksen kohteet.
        Kuitenkin sen verran 'harjaantuneet' silmäni ovat että jo tuonkin kierroksen jälkeen yhdyn täysin tuohon sinun kuvaukseesi noista 'kuvituksista'.

        Tarkoitukseni olisi ihan ajan kanssa lähiaikoina käydä tuo kierros uudelleen. Kiitos tuosta! sitä voin käyttää esimerkkinä kun etsin noita painotuksia.


      • sedän...
        Eki;( kirjoitti:

        Enpä voisi paremmin valita sanojani. Kävin itsekin tuolla toissa viikolla mutta minulla oli osavastuullani ryhmä vanhuksia jotka ovat 'lähes dementikkoja' joissa oli pari vilkasta papparaista, minä kun olen sitoutunut hyväntekeväisyystyöhön vapaa-ajallani.
        Jouduimme tekemään tuon kierroksen niin ylimalkaisesti, kun papparaisilla oli tuolla kirkossa vallan muut kiinnostuksen kohteet.
        Kuitenkin sen verran 'harjaantuneet' silmäni ovat että jo tuonkin kierroksen jälkeen yhdyn täysin tuohon sinun kuvaukseesi noista 'kuvituksista'.

        Tarkoitukseni olisi ihan ajan kanssa lähiaikoina käydä tuo kierros uudelleen. Kiitos tuosta! sitä voin käyttää esimerkkinä kun etsin noita painotuksia.

        ##Kiitos tuosta! sitä voin käyttää esimerkkinä kun etsin noita painotuksia.##

        ...25 vuoden taidekolumnistina olo, perustuu siis toisten arvioiden peesaamiseen. No jokainen tyylillään, mutta hyvä että tuli esille.


      • sedän... kirjoitti:

        ##Kiitos tuosta! sitä voin käyttää esimerkkinä kun etsin noita painotuksia.##

        ...25 vuoden taidekolumnistina olo, perustuu siis toisten arvioiden peesaamiseen. No jokainen tyylillään, mutta hyvä että tuli esille.

        on mielipide Pyhän Olavin kirkon maalauksista, josta hän ilmeisesti aikoo kirjoittaa enemmänkin kuin tuossa lyhyessä kommentissaan. Sinulla sitä ei näy olevan, minkä kyllä hyvin ymmärtää, henkilöön menevä letkautus on parasta, mihin pystyt.


      • vastaus.
        ilpittore kirjoitti:

        on mielipide Pyhän Olavin kirkon maalauksista, josta hän ilmeisesti aikoo kirjoittaa enemmänkin kuin tuossa lyhyessä kommentissaan. Sinulla sitä ei näy olevan, minkä kyllä hyvin ymmärtää, henkilöön menevä letkautus on parasta, mihin pystyt.

        ##Hänellä sentään on mielipide Pyhän Olavin kirkon maalauksista, josta hän ilmeisesti aikoo kirjoittaa enemmänkin kuin tuossa lyhyessä kommentissaan.##

        Mutta hän on myös nähnyt teokset livenä, niin kuin sinäkin. Minä taas en ole nähnyt teoksista kuin osan uutislähetyksessä hetken aikaa. Joten miksi luulet etten anna mielipiteitäni kysiesistä teoksista???

        ##Sinulla sitä ei näy olevan, minkä kyllä hyvin ymmärtää,##

        Niin, ainakin nyt kun kerroin edellämainitun.

        ##henkilöön menevä letkautus on parasta, mihin pystyt.##

        Mitähän muuta tuo sinunkaan kirjoituksesi oli, kuin henkilökohtainen letkaus, vähän ovelammin vain tehty???


      • vastaus. kirjoitti:

        ##Hänellä sentään on mielipide Pyhän Olavin kirkon maalauksista, josta hän ilmeisesti aikoo kirjoittaa enemmänkin kuin tuossa lyhyessä kommentissaan.##

        Mutta hän on myös nähnyt teokset livenä, niin kuin sinäkin. Minä taas en ole nähnyt teoksista kuin osan uutislähetyksessä hetken aikaa. Joten miksi luulet etten anna mielipiteitäni kysiesistä teoksista???

        ##Sinulla sitä ei näy olevan, minkä kyllä hyvin ymmärtää,##

        Niin, ainakin nyt kun kerroin edellämainitun.

        ##henkilöön menevä letkautus on parasta, mihin pystyt.##

        Mitähän muuta tuo sinunkaan kirjoituksesi oli, kuin henkilökohtainen letkaus, vähän ovelammin vain tehty???

        aivan yksinkertaisesti ilman sarvia ja hampaita kertoa, että jos sinulla ei ole mahdollisuutta lausua mielipidettä ko. maalauksista, niin miksi ihmeessä sitten pitää tulla keskusteluun rienaamaan yhtä kommentin antanutta? Lähes joka ainoaan keskusteluun tulee tällainen häirikkö, joka tekee saman tempun ja saa aikaan loputtoman nokittelun.


      • kuulee totuuksia.....
        ilpittore kirjoitti:

        aivan yksinkertaisesti ilman sarvia ja hampaita kertoa, että jos sinulla ei ole mahdollisuutta lausua mielipidettä ko. maalauksista, niin miksi ihmeessä sitten pitää tulla keskusteluun rienaamaan yhtä kommentin antanutta? Lähes joka ainoaan keskusteluun tulee tällainen häirikkö, joka tekee saman tempun ja saa aikaan loputtoman nokittelun.

        ..itsestään noinkin kuuluisan ja arvostetun kollumnistin kynästä niin tottakai se harmittaa kun ei osaa käsitellä palautteitaan normaalilla tavalla. Sellaista sanotaan huonoksi häviäjäksi.
        "Normaalilla tavalla" tarkoitan palautteiden ottamista opikseen tyytyväisenä tai asettaa ne omassa priorisoinnissaan sille paikalle jonne ne hänen mielestään kuuluu, niinkuin valtaosa itseään kunnioittavista taiteilijoista.

        Hänen maailmassaan on kaikki veristä kilpailua josssa haetaan aina parasta. Kun sitten itsetunto saa kolauksen niin sitten alkaa säälimätön "kostonkierre" jolla ei ole loppua.

        Muistan kun pidimme kolleegojen kanssa palaveriä ja jälkeenpäin saunoimme sekä pidimme muutenkin hauskaa. Siellä oli myös tämä "Ekisetä" ja juuri hän kehoitti meitä vilkaisemaan tänne palstalle läppäriltään. Meillä oli todella hauskaa kun luimme niitä silloisia keskusteluja, enkä häpeä edes tunnustaa että hauskaa oli juurikin hänen kustannuksellaan. Joku tosin erehtyi silloin luulemaan että tuon hepun täytyy feikata eikä voi olla tosissaan, mutta ei usko todellakaan enää. Uskomattomaltahan tuollainen käyttäytyminen tuntuu pakko sanoa olletikin kun lukijat tunnistaa kenestä on kysymys.
        Tuon saunaillan jälkeen on ollut ihan pakko seurata hänen edesottamuksiaan ja myöskin työpaikallamme seurataan tätä palstaa suurella mielenkiinnolla.

        Hän ehkä aina tietämättäänkin eksyy aiheesta kun se suuri kostontarve iskee pintaan. Hän tuntuu koko ajan luulevan että- tai ainakin hän niin haluaa uskotella että täällä puhutaan koko ajan hänen töistään. Varmaan täysidiootillekin on jo käynyt selväksi että ne hänen teoksensa on ihan sivuseikka näissä keskusteluissa ja se on mielestäni vahinko. Ei ne jotkut hänen teoksistaan minun mielestäni lainkaan hullumpia ole. Hän ei vain näytä hyväksyvän sitä että siihen joukkoon mahtuu myös huonojakin sekä keskinkertaisia, niinkuin keskivertotaiteilijoilla tuppaa olemaan.

        Onhan se selviö että tällaisella palstalla jos rupeaa isottelemaan niin takuuvarmasti aina löytyy kavereita jotka pyrkivät tiputtamaan sellaisen maanpinnalle.
        Oikeastaan minusta tuntuu jopa joskus pahaltakin hänen puolestaan kun hän ei ymmärrä lopettaa ajoissa. Sellaiset tunteet kuitenkin väistyvät tuota pikaa kun näen kuinka hän ottaa täysin viattomia ja asiallisesti keskustelevia silmätikuikseen.

        Toisaalta, onhan tämä loistavaa viihdettä seurata mitä hän seuraavaksi keksii. Tosin hänellä on alkanut olla sanavarasto loppuillaan jo ajat sitten ja hän on alkanut tylsällä tavalla toistamaan itseään. Täytyy kuitenkin myöntää että on hänellä kuitenkin nerokkaita vastustajia jotka eivät näytä jäävän toiseksi, niiden vuoksi pysyn palstalla ja niitä on viihdyttävää lukea....täytyy sanoa että hieman hävettää noin sanoa. Ehkä hän ei oikeasti mahda itselleen mitään.


      • tuo...
        kuulee totuuksia..... kirjoitti:

        ..itsestään noinkin kuuluisan ja arvostetun kollumnistin kynästä niin tottakai se harmittaa kun ei osaa käsitellä palautteitaan normaalilla tavalla. Sellaista sanotaan huonoksi häviäjäksi.
        "Normaalilla tavalla" tarkoitan palautteiden ottamista opikseen tyytyväisenä tai asettaa ne omassa priorisoinnissaan sille paikalle jonne ne hänen mielestään kuuluu, niinkuin valtaosa itseään kunnioittavista taiteilijoista.

        Hänen maailmassaan on kaikki veristä kilpailua josssa haetaan aina parasta. Kun sitten itsetunto saa kolauksen niin sitten alkaa säälimätön "kostonkierre" jolla ei ole loppua.

        Muistan kun pidimme kolleegojen kanssa palaveriä ja jälkeenpäin saunoimme sekä pidimme muutenkin hauskaa. Siellä oli myös tämä "Ekisetä" ja juuri hän kehoitti meitä vilkaisemaan tänne palstalle läppäriltään. Meillä oli todella hauskaa kun luimme niitä silloisia keskusteluja, enkä häpeä edes tunnustaa että hauskaa oli juurikin hänen kustannuksellaan. Joku tosin erehtyi silloin luulemaan että tuon hepun täytyy feikata eikä voi olla tosissaan, mutta ei usko todellakaan enää. Uskomattomaltahan tuollainen käyttäytyminen tuntuu pakko sanoa olletikin kun lukijat tunnistaa kenestä on kysymys.
        Tuon saunaillan jälkeen on ollut ihan pakko seurata hänen edesottamuksiaan ja myöskin työpaikallamme seurataan tätä palstaa suurella mielenkiinnolla.

        Hän ehkä aina tietämättäänkin eksyy aiheesta kun se suuri kostontarve iskee pintaan. Hän tuntuu koko ajan luulevan että- tai ainakin hän niin haluaa uskotella että täällä puhutaan koko ajan hänen töistään. Varmaan täysidiootillekin on jo käynyt selväksi että ne hänen teoksensa on ihan sivuseikka näissä keskusteluissa ja se on mielestäni vahinko. Ei ne jotkut hänen teoksistaan minun mielestäni lainkaan hullumpia ole. Hän ei vain näytä hyväksyvän sitä että siihen joukkoon mahtuu myös huonojakin sekä keskinkertaisia, niinkuin keskivertotaiteilijoilla tuppaa olemaan.

        Onhan se selviö että tällaisella palstalla jos rupeaa isottelemaan niin takuuvarmasti aina löytyy kavereita jotka pyrkivät tiputtamaan sellaisen maanpinnalle.
        Oikeastaan minusta tuntuu jopa joskus pahaltakin hänen puolestaan kun hän ei ymmärrä lopettaa ajoissa. Sellaiset tunteet kuitenkin väistyvät tuota pikaa kun näen kuinka hän ottaa täysin viattomia ja asiallisesti keskustelevia silmätikuikseen.

        Toisaalta, onhan tämä loistavaa viihdettä seurata mitä hän seuraavaksi keksii. Tosin hänellä on alkanut olla sanavarasto loppuillaan jo ajat sitten ja hän on alkanut tylsällä tavalla toistamaan itseään. Täytyy kuitenkin myöntää että on hänellä kuitenkin nerokkaita vastustajia jotka eivät näytä jäävän toiseksi, niiden vuoksi pysyn palstalla ja niitä on viihdyttävää lukea....täytyy sanoa että hieman hävettää noin sanoa. Ehkä hän ei oikeasti mahda itselleen mitään.

        sinun minua vastaan tekemäsi mollamisyrityksesi on niin surkea ja lapsellinen, etten viitsi puuttua kuin muutamaan kohtaan.

        ##Muistan kun pidimme kolleegojen kanssa palaveriä ja jälkeenpäin saunoimme sekä pidimme muutenkin hauskaa. Siellä oli myös tämä "Ekisetä"##

        Tietä on siis isompikin porukka, onko oikein jengi??? Olisiko minulla syytä tietää minkälaisissa liiveiisä kuljette, että kohdatessani teitä voisin kiltisti siirtyä kadun toiselle puolelle???

        ##Täytyy kuitenkin myöntää että on hänellä kuitenkin nerokkaita vastustajia jotka eivät näytä jäävän toiseksi, niiden vuoksi pysyn palstalla ja niitä on viihdyttävää lukea##

        Ja tästä meillä on todisteena vain nimimerkin suojassa lapsellisella kirjoituksella tehdyt itsekehut. Sinähän tarkoitat itseäsi nerokkailla vastustajilla. Joten täytyy sanoa että kirjoituksellasi varmistat suoraan kuinka harhaisessa maailmassa elätkään.


      • Eki;(
        tuo... kirjoitti:

        sinun minua vastaan tekemäsi mollamisyrityksesi on niin surkea ja lapsellinen, etten viitsi puuttua kuin muutamaan kohtaan.

        ##Muistan kun pidimme kolleegojen kanssa palaveriä ja jälkeenpäin saunoimme sekä pidimme muutenkin hauskaa. Siellä oli myös tämä "Ekisetä"##

        Tietä on siis isompikin porukka, onko oikein jengi??? Olisiko minulla syytä tietää minkälaisissa liiveiisä kuljette, että kohdatessani teitä voisin kiltisti siirtyä kadun toiselle puolelle???

        ##Täytyy kuitenkin myöntää että on hänellä kuitenkin nerokkaita vastustajia jotka eivät näytä jäävän toiseksi, niiden vuoksi pysyn palstalla ja niitä on viihdyttävää lukea##

        Ja tästä meillä on todisteena vain nimimerkin suojassa lapsellisella kirjoituksella tehdyt itsekehut. Sinähän tarkoitat itseäsi nerokkailla vastustajilla. Joten täytyy sanoa että kirjoituksellasi varmistat suoraan kuinka harhaisessa maailmassa elätkään.

        Kyllä tuo valitettavasti oli ystäväni "Kaapron" itsensä kirjoittama juttu ja olet taatusti lukenut hänenkin juttujasi joskus mikäli sinua kiinnostaa lehtien taidekollumnit.
        Olen sinulle jo joskus aiemminkin sanonut että kuvissasi ei ole keskiarvoisesti mitään pahaa sanottavaa, mutta jotkut teoksesi vain ei miellytä minunkaan silmää ja taatusti en sano tätä kateellisena.
        Sinä vain et hyväksy minun etkä monen muunkaan henkilökohtaisia mielipiteitä omista teoksistasi.
        Jos omaisit toisenlaisen luonteen, niin uskoisin että sinua kunnioitettaisiin ihan toisella tavalla muutamien loistavien Helsikiaiheisten teoksiesi vuoksi, se on ihan pakko sanoa. "Paha kello kauas kuuluu" -sanonta pätee kuitenkin uskomattoman paljon näissä piireissä. Et mahda tietääkään että olet polkenut muutamien "sinulle tärkeitten" ihmisten varpaille joka sattuu hyvin pitkään- ja veikkaanpa että juuri sinulle liian pitkään, jotta voisit itse poimia omia hedelmiäsi, ottaen huomioon ikäsi. Jos et ryhdy ajattelemaan minkälainen käyttäytyminen sinunlaiselle taiteen teossa kärsivälliselle ja taitavallekin ihmiselle olisi soveliasta, niin ei ole kovinkaan vaikeaa visioida että tulet aikanaan kuolemaan hyvinkin katkerana ja elämään kyllästyneenä ihmisenä.
        Sinun pitää ymmärtää että se "maailman valloitus" aloitetaan oman maan kamaralta jossa luot sen ponnahduslautasi sinne. Sellainen on näillä näkymin kuitenkin melkein utopiaa niin kauan kun alat esittää omaa monipuolisuuttasi yhtä taitavalla kädellä kuin niitä joitakin kaupunkikuviasi esim. maisemakuvaukset ja muotokuvat, jos haluat pysyä valitsemassasi tyylissä.
        Näkemäni perusteella juuri niissä sinulla on paljon petrattavaa.

        Sinun myös kannattaa vältää noita kliseisiä aiheita taiteessasi joilla esimerkiksi yrität herättää keskustelua. Tai kehitä niihin sellainen tekniikka jota ei ole ennen nähty. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?

        Yritin tästä kirjoituksesta saada edes hiukan sovittelevaisempaa mutta varmaan ymmärrät että se on tavattoman vaikeaa kun olen lukenut nuo lukemattomat "heittosi" minua vastaan. Kai ymmärrät että en tarkoita sinulle mitään pahaa vaan yritän tässä nyt avata sinun kanssasi vähän ennakkoluulottomampaa keskustelun avausta ja toivoakseni sinä ymmärrät tarkoitukseni. Teen tämän ihan sen vuoksi että tämä ilmapiiri täällä ei ole miellyttänyt kovinkaan monia ja ymmärtänet että itsekin tarvitset vähän imagon kohentamista.
        Joten Pyydän anteeksi jos olen sinua loukannut ihan vilpittömästi!


      • kuulee totuuksia..... kirjoitti:

        ..itsestään noinkin kuuluisan ja arvostetun kollumnistin kynästä niin tottakai se harmittaa kun ei osaa käsitellä palautteitaan normaalilla tavalla. Sellaista sanotaan huonoksi häviäjäksi.
        "Normaalilla tavalla" tarkoitan palautteiden ottamista opikseen tyytyväisenä tai asettaa ne omassa priorisoinnissaan sille paikalle jonne ne hänen mielestään kuuluu, niinkuin valtaosa itseään kunnioittavista taiteilijoista.

        Hänen maailmassaan on kaikki veristä kilpailua josssa haetaan aina parasta. Kun sitten itsetunto saa kolauksen niin sitten alkaa säälimätön "kostonkierre" jolla ei ole loppua.

        Muistan kun pidimme kolleegojen kanssa palaveriä ja jälkeenpäin saunoimme sekä pidimme muutenkin hauskaa. Siellä oli myös tämä "Ekisetä" ja juuri hän kehoitti meitä vilkaisemaan tänne palstalle läppäriltään. Meillä oli todella hauskaa kun luimme niitä silloisia keskusteluja, enkä häpeä edes tunnustaa että hauskaa oli juurikin hänen kustannuksellaan. Joku tosin erehtyi silloin luulemaan että tuon hepun täytyy feikata eikä voi olla tosissaan, mutta ei usko todellakaan enää. Uskomattomaltahan tuollainen käyttäytyminen tuntuu pakko sanoa olletikin kun lukijat tunnistaa kenestä on kysymys.
        Tuon saunaillan jälkeen on ollut ihan pakko seurata hänen edesottamuksiaan ja myöskin työpaikallamme seurataan tätä palstaa suurella mielenkiinnolla.

        Hän ehkä aina tietämättäänkin eksyy aiheesta kun se suuri kostontarve iskee pintaan. Hän tuntuu koko ajan luulevan että- tai ainakin hän niin haluaa uskotella että täällä puhutaan koko ajan hänen töistään. Varmaan täysidiootillekin on jo käynyt selväksi että ne hänen teoksensa on ihan sivuseikka näissä keskusteluissa ja se on mielestäni vahinko. Ei ne jotkut hänen teoksistaan minun mielestäni lainkaan hullumpia ole. Hän ei vain näytä hyväksyvän sitä että siihen joukkoon mahtuu myös huonojakin sekä keskinkertaisia, niinkuin keskivertotaiteilijoilla tuppaa olemaan.

        Onhan se selviö että tällaisella palstalla jos rupeaa isottelemaan niin takuuvarmasti aina löytyy kavereita jotka pyrkivät tiputtamaan sellaisen maanpinnalle.
        Oikeastaan minusta tuntuu jopa joskus pahaltakin hänen puolestaan kun hän ei ymmärrä lopettaa ajoissa. Sellaiset tunteet kuitenkin väistyvät tuota pikaa kun näen kuinka hän ottaa täysin viattomia ja asiallisesti keskustelevia silmätikuikseen.

        Toisaalta, onhan tämä loistavaa viihdettä seurata mitä hän seuraavaksi keksii. Tosin hänellä on alkanut olla sanavarasto loppuillaan jo ajat sitten ja hän on alkanut tylsällä tavalla toistamaan itseään. Täytyy kuitenkin myöntää että on hänellä kuitenkin nerokkaita vastustajia jotka eivät näytä jäävän toiseksi, niiden vuoksi pysyn palstalla ja niitä on viihdyttävää lukea....täytyy sanoa että hieman hävettää noin sanoa. Ehkä hän ei oikeasti mahda itselleen mitään.

        vastaamaan kysymykseeni, mutta ei sillä väliä enää ole, yliolkaisuutesi ei houkuta enempään keskusteluunkaan. Jatkakaa vain tässäkin ketjussa kaikessa rauhassa tuota pikkulasten keskinäistä nahisteluanne, keskustelu näyttää kuihtuneen ilman teitäkin.


      • takaisin.
        Eki;( kirjoitti:

        Kyllä tuo valitettavasti oli ystäväni "Kaapron" itsensä kirjoittama juttu ja olet taatusti lukenut hänenkin juttujasi joskus mikäli sinua kiinnostaa lehtien taidekollumnit.
        Olen sinulle jo joskus aiemminkin sanonut että kuvissasi ei ole keskiarvoisesti mitään pahaa sanottavaa, mutta jotkut teoksesi vain ei miellytä minunkaan silmää ja taatusti en sano tätä kateellisena.
        Sinä vain et hyväksy minun etkä monen muunkaan henkilökohtaisia mielipiteitä omista teoksistasi.
        Jos omaisit toisenlaisen luonteen, niin uskoisin että sinua kunnioitettaisiin ihan toisella tavalla muutamien loistavien Helsikiaiheisten teoksiesi vuoksi, se on ihan pakko sanoa. "Paha kello kauas kuuluu" -sanonta pätee kuitenkin uskomattoman paljon näissä piireissä. Et mahda tietääkään että olet polkenut muutamien "sinulle tärkeitten" ihmisten varpaille joka sattuu hyvin pitkään- ja veikkaanpa että juuri sinulle liian pitkään, jotta voisit itse poimia omia hedelmiäsi, ottaen huomioon ikäsi. Jos et ryhdy ajattelemaan minkälainen käyttäytyminen sinunlaiselle taiteen teossa kärsivälliselle ja taitavallekin ihmiselle olisi soveliasta, niin ei ole kovinkaan vaikeaa visioida että tulet aikanaan kuolemaan hyvinkin katkerana ja elämään kyllästyneenä ihmisenä.
        Sinun pitää ymmärtää että se "maailman valloitus" aloitetaan oman maan kamaralta jossa luot sen ponnahduslautasi sinne. Sellainen on näillä näkymin kuitenkin melkein utopiaa niin kauan kun alat esittää omaa monipuolisuuttasi yhtä taitavalla kädellä kuin niitä joitakin kaupunkikuviasi esim. maisemakuvaukset ja muotokuvat, jos haluat pysyä valitsemassasi tyylissä.
        Näkemäni perusteella juuri niissä sinulla on paljon petrattavaa.

        Sinun myös kannattaa vältää noita kliseisiä aiheita taiteessasi joilla esimerkiksi yrität herättää keskustelua. Tai kehitä niihin sellainen tekniikka jota ei ole ennen nähty. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?

        Yritin tästä kirjoituksesta saada edes hiukan sovittelevaisempaa mutta varmaan ymmärrät että se on tavattoman vaikeaa kun olen lukenut nuo lukemattomat "heittosi" minua vastaan. Kai ymmärrät että en tarkoita sinulle mitään pahaa vaan yritän tässä nyt avata sinun kanssasi vähän ennakkoluulottomampaa keskustelun avausta ja toivoakseni sinä ymmärrät tarkoitukseni. Teen tämän ihan sen vuoksi että tämä ilmapiiri täällä ei ole miellyttänyt kovinkaan monia ja ymmärtänet että itsekin tarvitset vähän imagon kohentamista.
        Joten Pyydän anteeksi jos olen sinua loukannut ihan vilpittömästi!

        ##Olen sinulle jo joskus aiemminkin sanonut että kuvissasi ei ole keskiarvoisesti mitään pahaa sanottavaa, mutta jotkut teoksesi vain ei miellytä minunkaan silmää ja taatusti en sano tätä kateellisena.##

        Asia selvä, ei minulla ole tuohon mitään sanottavaa.

        ##Sinä vain et hyväksy minun etkä monen muunkaan henkilökohtaisia mielipiteitä omista teoksistasi.##

        Omasta mielestäni ongelma on pikemminkin siinä että te ette hyväksy minun arvioitanne omista arvioistanne.

        ##Jos omaisit toisenlaisen luonteen, niin uskoisin että sinua kunnioitettaisiin ihan toisella tavalla muutamien loistavien Helsikiaiheisten teoksiesi vuoksi, se on ihan pakko sanoa. "Paha kello kauas kuuluu" -sanonta pätee kuitenkin uskomattoman paljon näissä piireissä. Et mahda tietääkään että olet polkenut muutamien "sinulle tärkeitten" ihmisten varpaille joka sattuu hyvin pitkään- ja veikkaanpa että juuri sinulle liian pitkään, jotta voisit itse poimia omia hedelmiäsi, ottaen huomioon ikäsi. Jos et ryhdy ajattelemaan minkälainen käyttäytyminen sinunlaiselle taiteen teossa kärsivälliselle ja taitavallekin ihmiselle olisi soveliasta, niin ei ole kovinkaan vaikeaa visioida että tulet aikanaan kuolemaan hyvinkin katkerana ja elämään kyllästyneenä ihmisenä.##

        Tämä osa tuntuu jo lähes uhkailulta, mutta minua asia ei huolestuta lainkaan, pikemminkin minua naurattaa aikamoisesti. Vai olen minä ihan astunut ja vieläpä hyvin minulle "TÄRKEIDEN" ihmisten varpaille. No nythän sinun sitten pitäisi kertoa keitä nämä minullle hyvin "TÄRKEÄT" ovat? Koskas enhän minä voi vastaisuudessakaan olla astumatta heidän varpailleen, ellen tiedä keitä tarkoitat. Se miten, missä ja millä mielentilalla minä kuolen, tuskin pitäisi kiinnostaa sinua.

        ##Sinun pitää ymmärtää että se "maailman valloitus" aloitetaan oman maan kamaralta jossa luot sen ponnahduslautasi sinne. Sellainen on näillä näkymin kuitenkin melkein utopiaa niin kauan kun alat esittää omaa monipuolisuuttasi yhtä taitavalla kädellä kuin niitä joitakin kaupunkikuviasi esim. maisemakuvaukset ja muotokuvat, jos haluat pysyä valitsemassasi tyylissä.
        Näkemäni perusteella juuri niissä sinulla on paljon petrattavaa.##

        Tiedätkö noi minun maailman valloitusjutut voit ottaa ihan miten tahansa, saat ihan itse päättää. Mutta yllättävän hyvä ärsytyskeino se palstalla ainakin on. Kaikki heikkolahjaiset menee vipuun ja ottaa herneen nenään. Noi muuten mun maisemakuvat on kaikki tehty kertamaalauksena ja muotokuvia teen tilauksena useita vuodessa. Ja jos haluat tutustua niihin niin sinun pitää tulla tapaamaan minua, en voi julkaista muiden esimerkiksi lapsista tekemiäni muotokuvia. En varsinkaan kun ne joku irvileuka linkittää tänne ja haukkuu toisella nimimerkillä itse ne lyttyyn. Mutta minulla on koneellani useita muotokuvien kuvia jotka olen maalannut, olen koonnut sen varta vasten juuri tätä tilannetta varten. Jospa jollakin joskus todellakin olisi siihen rohkeutta. Mutta ei!

        ##Sinun myös kannattaa vältää noita kliseisiä aiheita taiteessasi joilla esimerkiksi yrität herättää keskustelua. Tai kehitä niihin sellainen tekniikka jota ei ole ennen nähty. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?##

        En tee taidettani sinun ohjeidesi mukaan, se olisi vähän liian vaikeatakin, koska enhän tiedä kuka olet. Tiedätkö että kun taiteilija alkaa kuuntelemaan jokaista anonyymiäkin neuvojaa joka nimimerkillä esiintyy suurenakin asiantuntijana, niin aika heikoilla on taiteilijuus. On tosin sellaisiakin taiteilijoita jotka ovat valmiit muuttelemaan jopa teoksiaan, moisilla perusteilla.

        ##Yritin tästä kirjoituksesta saada edes hiukan sovittelevaisempaa mutta varmaan ymmärrät että se on tavattoman vaikeaa kun olen lukenut nuo lukemattomat "heittosi" minua vastaan. Kai ymmärrät että en tarkoita sinulle mitään pahaa vaan yritän tässä nyt avata sinun kanssasi vähän ennakkoluulottomampaa keskustelun avausta ja toivoakseni sinä ymmärrät tarkoitukseni. Teen tämän ihan sen vuoksi että tämä ilmapiiri täällä ei ole miellyttänyt kovinkaan monia ja ymmärtänet että itsekin tarvitset vähän imagon kohentamista.
        Joten Pyydän anteeksi jos olen sinua loukannut ihan vilpittömästi!##

        Herätän ilmeisesti suuria tunteita persoonana jotka myös ailahtelevat, koska samassa viestissäsi esität verhottuja uhkauksia sekä lopussa anteeksi pyynnön. En oikein tiedä miten suhtautuisin asiaan, varsinkaan kun en tiedä kuka olet. Perin mielenkiintoista pohdittavaa.


      • kun en oikein...
        ilpittore kirjoitti:

        vastaamaan kysymykseeni, mutta ei sillä väliä enää ole, yliolkaisuutesi ei houkuta enempään keskusteluunkaan. Jatkakaa vain tässäkin ketjussa kaikessa rauhassa tuota pikkulasten keskinäistä nahisteluanne, keskustelu näyttää kuihtuneen ilman teitäkin.

        ..ymmärrä mitä kysyit? Vastaan kyllä kun saan kysymyksen uudelleen.
        Ehkä sekaannuit näistä postauksista kun kukaan ei kirjoita selkeillä nimimerkeillä.


      • en jaksa...
        ilpittore kirjoitti:

        aivan yksinkertaisesti ilman sarvia ja hampaita kertoa, että jos sinulla ei ole mahdollisuutta lausua mielipidettä ko. maalauksista, niin miksi ihmeessä sitten pitää tulla keskusteluun rienaamaan yhtä kommentin antanutta? Lähes joka ainoaan keskusteluun tulee tällainen häirikkö, joka tekee saman tempun ja saa aikaan loputtoman nokittelun.

        väitellä kanssasi, vaan pyydän anteeksi ja yritän parantaa tapani.


      • ..että nyt jos koska....
        takaisin. kirjoitti:

        ##Olen sinulle jo joskus aiemminkin sanonut että kuvissasi ei ole keskiarvoisesti mitään pahaa sanottavaa, mutta jotkut teoksesi vain ei miellytä minunkaan silmää ja taatusti en sano tätä kateellisena.##

        Asia selvä, ei minulla ole tuohon mitään sanottavaa.

        ##Sinä vain et hyväksy minun etkä monen muunkaan henkilökohtaisia mielipiteitä omista teoksistasi.##

        Omasta mielestäni ongelma on pikemminkin siinä että te ette hyväksy minun arvioitanne omista arvioistanne.

        ##Jos omaisit toisenlaisen luonteen, niin uskoisin että sinua kunnioitettaisiin ihan toisella tavalla muutamien loistavien Helsikiaiheisten teoksiesi vuoksi, se on ihan pakko sanoa. "Paha kello kauas kuuluu" -sanonta pätee kuitenkin uskomattoman paljon näissä piireissä. Et mahda tietääkään että olet polkenut muutamien "sinulle tärkeitten" ihmisten varpaille joka sattuu hyvin pitkään- ja veikkaanpa että juuri sinulle liian pitkään, jotta voisit itse poimia omia hedelmiäsi, ottaen huomioon ikäsi. Jos et ryhdy ajattelemaan minkälainen käyttäytyminen sinunlaiselle taiteen teossa kärsivälliselle ja taitavallekin ihmiselle olisi soveliasta, niin ei ole kovinkaan vaikeaa visioida että tulet aikanaan kuolemaan hyvinkin katkerana ja elämään kyllästyneenä ihmisenä.##

        Tämä osa tuntuu jo lähes uhkailulta, mutta minua asia ei huolestuta lainkaan, pikemminkin minua naurattaa aikamoisesti. Vai olen minä ihan astunut ja vieläpä hyvin minulle "TÄRKEIDEN" ihmisten varpaille. No nythän sinun sitten pitäisi kertoa keitä nämä minullle hyvin "TÄRKEÄT" ovat? Koskas enhän minä voi vastaisuudessakaan olla astumatta heidän varpailleen, ellen tiedä keitä tarkoitat. Se miten, missä ja millä mielentilalla minä kuolen, tuskin pitäisi kiinnostaa sinua.

        ##Sinun pitää ymmärtää että se "maailman valloitus" aloitetaan oman maan kamaralta jossa luot sen ponnahduslautasi sinne. Sellainen on näillä näkymin kuitenkin melkein utopiaa niin kauan kun alat esittää omaa monipuolisuuttasi yhtä taitavalla kädellä kuin niitä joitakin kaupunkikuviasi esim. maisemakuvaukset ja muotokuvat, jos haluat pysyä valitsemassasi tyylissä.
        Näkemäni perusteella juuri niissä sinulla on paljon petrattavaa.##

        Tiedätkö noi minun maailman valloitusjutut voit ottaa ihan miten tahansa, saat ihan itse päättää. Mutta yllättävän hyvä ärsytyskeino se palstalla ainakin on. Kaikki heikkolahjaiset menee vipuun ja ottaa herneen nenään. Noi muuten mun maisemakuvat on kaikki tehty kertamaalauksena ja muotokuvia teen tilauksena useita vuodessa. Ja jos haluat tutustua niihin niin sinun pitää tulla tapaamaan minua, en voi julkaista muiden esimerkiksi lapsista tekemiäni muotokuvia. En varsinkaan kun ne joku irvileuka linkittää tänne ja haukkuu toisella nimimerkillä itse ne lyttyyn. Mutta minulla on koneellani useita muotokuvien kuvia jotka olen maalannut, olen koonnut sen varta vasten juuri tätä tilannetta varten. Jospa jollakin joskus todellakin olisi siihen rohkeutta. Mutta ei!

        ##Sinun myös kannattaa vältää noita kliseisiä aiheita taiteessasi joilla esimerkiksi yrität herättää keskustelua. Tai kehitä niihin sellainen tekniikka jota ei ole ennen nähty. Varmaan ymmärrät mitä tarkoitan?##

        En tee taidettani sinun ohjeidesi mukaan, se olisi vähän liian vaikeatakin, koska enhän tiedä kuka olet. Tiedätkö että kun taiteilija alkaa kuuntelemaan jokaista anonyymiäkin neuvojaa joka nimimerkillä esiintyy suurenakin asiantuntijana, niin aika heikoilla on taiteilijuus. On tosin sellaisiakin taiteilijoita jotka ovat valmiit muuttelemaan jopa teoksiaan, moisilla perusteilla.

        ##Yritin tästä kirjoituksesta saada edes hiukan sovittelevaisempaa mutta varmaan ymmärrät että se on tavattoman vaikeaa kun olen lukenut nuo lukemattomat "heittosi" minua vastaan. Kai ymmärrät että en tarkoita sinulle mitään pahaa vaan yritän tässä nyt avata sinun kanssasi vähän ennakkoluulottomampaa keskustelun avausta ja toivoakseni sinä ymmärrät tarkoitukseni. Teen tämän ihan sen vuoksi että tämä ilmapiiri täällä ei ole miellyttänyt kovinkaan monia ja ymmärtänet että itsekin tarvitset vähän imagon kohentamista.
        Joten Pyydän anteeksi jos olen sinua loukannut ihan vilpittömästi!##

        Herätän ilmeisesti suuria tunteita persoonana jotka myös ailahtelevat, koska samassa viestissäsi esität verhottuja uhkauksia sekä lopussa anteeksi pyynnön. En oikein tiedä miten suhtautuisin asiaan, varsinkaan kun en tiedä kuka olet. Perin mielenkiintoista pohdittavaa.

        ...sinun kannattaa pohtia noita asioita vakavasti. Minä olen Ekin kanssa samaa mieltä. Miksi helvetissä täällä kannattaa jatkuvasti vääntää! Minä olen valmis heittämään vaikkapa "ylävitosen" kanssasi ja unohtamaan kaikki jos sinussa on siihen miestä. Ruvetaan olemaan "kampraatteja" ihan oikeasti!
        Se kuules on niin että "asiat" on ne jotka tappelee, mutta ihmiset niiden asioiden takana ovat niitä samoja jotka tarvitsevat toistensa tukea juuri tuossa samassa taistelussa. Varmaan sinäkin ymmärrät että joukkovoimalla saadaan parhaat tulokset ja kukaan ei voi alkaa sooloilemaan ennen aikojaan.
        Älä suutu mutta tuolla menolla sinä jäät yksinäiseksi sudeksi jolla ei ole toivoakaan saada noita meidän asioita oikaistuksi. Meillä pitää olla selkeä suunnitelma ja oikeat ja uskottavat henkilöt jotka lähtevät pistämään itsensä likoon yhteisen tavoitteemme saavuttamiseksi. Sooloilu omien tavotteiden saavuttamiseksi tässä asiassa pilaa koko yhteisen ja hyvän tavoitteen suunnitelman.
        Tulee vain mieleeni että tunnetko sinä olevasi meidän muiden päähänpotkittujen yläpuolella etkä halua taistella meidän yhteisessä rintamassa?
        No sekin sopii, mutta pyydämme että älä sotke enää meidän jo saavutettuja etuja jos todella on näin.


      • vastaus.
        ..että nyt jos koska.... kirjoitti:

        ...sinun kannattaa pohtia noita asioita vakavasti. Minä olen Ekin kanssa samaa mieltä. Miksi helvetissä täällä kannattaa jatkuvasti vääntää! Minä olen valmis heittämään vaikkapa "ylävitosen" kanssasi ja unohtamaan kaikki jos sinussa on siihen miestä. Ruvetaan olemaan "kampraatteja" ihan oikeasti!
        Se kuules on niin että "asiat" on ne jotka tappelee, mutta ihmiset niiden asioiden takana ovat niitä samoja jotka tarvitsevat toistensa tukea juuri tuossa samassa taistelussa. Varmaan sinäkin ymmärrät että joukkovoimalla saadaan parhaat tulokset ja kukaan ei voi alkaa sooloilemaan ennen aikojaan.
        Älä suutu mutta tuolla menolla sinä jäät yksinäiseksi sudeksi jolla ei ole toivoakaan saada noita meidän asioita oikaistuksi. Meillä pitää olla selkeä suunnitelma ja oikeat ja uskottavat henkilöt jotka lähtevät pistämään itsensä likoon yhteisen tavoitteemme saavuttamiseksi. Sooloilu omien tavotteiden saavuttamiseksi tässä asiassa pilaa koko yhteisen ja hyvän tavoitteen suunnitelman.
        Tulee vain mieleeni että tunnetko sinä olevasi meidän muiden päähänpotkittujen yläpuolella etkä halua taistella meidän yhteisessä rintamassa?
        No sekin sopii, mutta pyydämme että älä sotke enää meidän jo saavutettuja etuja jos todella on näin.

        ##...sinun kannattaa pohtia noita asioita vakavasti. Minä olen Ekin kanssa samaa mieltä. Miksi helvetissä täällä kannattaa jatkuvasti vääntää! Minä olen valmis heittämään vaikkapa "ylävitosen" kanssasi ja unohtamaan kaikki jos sinussa on siihen miestä. Ruvetaan olemaan "kampraatteja" ihan oikeasti!##

        No taidekeskustelu menee kai aina jonkinlaiseksi väittelyksi, mutta olisihan se kiva kun palsta vähän siistiytyisi. Kyllä tää muakin jo alkaa kyllästyttämään, vuosikausia jatkuva teosteni linkittäminen ja kaikenlaiset mollausyritykset nimimerkkien suojassa. Ihan kun mut ois haluttu nostaa jonkinlaiseksi kulttihahmoksi palstalle, jonka nimikin jo mainitaan vähän joka keskustelussa. En minä halua miksikään julkiseksi eläimeksi, ei yksityisyyttään kannata rahasta myydä.

        ##Se kuules on niin että "asiat" on ne jotka tappelee, mutta ihmiset niiden asioiden takana ovat niitä samoja jotka tarvitsevat toistensa tukea juuri tuossa samassa taistelussa. Varmaan sinäkin ymmärrät että joukkovoimalla saadaan parhaat tulokset ja kukaan ei voi alkaa sooloilemaan ennen aikojaan.##

        Siitä olen samaa mieltä että asioiden pitää riidellä, ei ihmisten. En kuitenkaan tiedä mitä taistelua tarkoitat, mutta taistelussa joukkovoimalla on isompi teho ilman muuta. Enkä ymmärrä missä asiassa minä olisin sooloillut, tai itse asiassa koko taiteilijanurani perustuu sooloiluun, itse teen ja myyn teokseni, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut?

        ##Älä suutu mutta tuolla menolla sinä jäät yksinäiseksi sudeksi jolla ei ole toivoakaan saada noita meidän asioita oikaistuksi. Meillä pitää olla selkeä suunnitelma ja oikeat ja uskottavat henkilöt jotka lähtevät pistämään itsensä likoon yhteisen tavoitteemme saavuttamiseksi. Sooloilu omien tavotteiden saavuttamiseksi tässä asiassa pilaa koko yhteisen ja hyvän tavoitteen suunnitelman.##

        En suutu, mutta tarkempien tietojen puuttuessa ja tietämättä ketkä ovat kyseessä, kirjoituksesi motiivi voi olla mikä tahansa. Jopa hyvin ovelasti tehty minun hiljaiseksi saamiseni. Mene ja tiedä???

        ##Tulee vain mieleeni että tunnetko sinä olevasi meidän muiden päähänpotkittujen yläpuolella etkä halua taistella meidän yhteisessä rintamassa?##

        En missään tapauksessa halua potkia ketään jo kertaalleen päähänpotkittua uudelleen päähän, tai minnekään muuallekaan. Mutta toi rintamasotilaana olokaan ei tunnu ihan oikealta paikalta minulle, varsinkaan kun rintaman jäsenetkin leikkivät piilosta.

        ##No sekin sopii, mutta pyydämme että älä sotke enää meidän jo saavutettuja etuja jos todella on näin.##

        En käsittääkseni ole ollut viemässä kenenkään etuja, vaan ajamassa taidealaa enemmän demokraattiseksi kirjoituksillani, sekä noudattamaan maamme lakeja, niin perustuslakia kuin syrjintälakejakin. Se että taidealalla olisi ammattijärjestö joka toimisi niin kuin maamme suurimmat ammattijärjestöt, demokraattisesti, tuskin on keneltäkään mitään pois. Päinvastoin se toisi ainakin jonkinlaisen ammatillisen turvan vastavalmistuneille taiteilijoille. Ja yksi juttu, en puhu itseni puolesta, olen päättänyt etten hae jäsenyyttä, sain kertakaikkiaan tarpeekseni nähtyäni millä tyylillä taidealalla peliä pelataan virallisella puolella ja millä keinoilla sitä uraa yritetään tehdä, kun ei uskota omiin lahjoihinsa. Minä yritän pärjätä omillani ja toivon että voin ylpeänä sanoa jonakin päivänä, Minä tein sen ihan itse.


      • .heitetäänkö helvettiin.
        vastaus. kirjoitti:

        ##...sinun kannattaa pohtia noita asioita vakavasti. Minä olen Ekin kanssa samaa mieltä. Miksi helvetissä täällä kannattaa jatkuvasti vääntää! Minä olen valmis heittämään vaikkapa "ylävitosen" kanssasi ja unohtamaan kaikki jos sinussa on siihen miestä. Ruvetaan olemaan "kampraatteja" ihan oikeasti!##

        No taidekeskustelu menee kai aina jonkinlaiseksi väittelyksi, mutta olisihan se kiva kun palsta vähän siistiytyisi. Kyllä tää muakin jo alkaa kyllästyttämään, vuosikausia jatkuva teosteni linkittäminen ja kaikenlaiset mollausyritykset nimimerkkien suojassa. Ihan kun mut ois haluttu nostaa jonkinlaiseksi kulttihahmoksi palstalle, jonka nimikin jo mainitaan vähän joka keskustelussa. En minä halua miksikään julkiseksi eläimeksi, ei yksityisyyttään kannata rahasta myydä.

        ##Se kuules on niin että "asiat" on ne jotka tappelee, mutta ihmiset niiden asioiden takana ovat niitä samoja jotka tarvitsevat toistensa tukea juuri tuossa samassa taistelussa. Varmaan sinäkin ymmärrät että joukkovoimalla saadaan parhaat tulokset ja kukaan ei voi alkaa sooloilemaan ennen aikojaan.##

        Siitä olen samaa mieltä että asioiden pitää riidellä, ei ihmisten. En kuitenkaan tiedä mitä taistelua tarkoitat, mutta taistelussa joukkovoimalla on isompi teho ilman muuta. Enkä ymmärrä missä asiassa minä olisin sooloillut, tai itse asiassa koko taiteilijanurani perustuu sooloiluun, itse teen ja myyn teokseni, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut?

        ##Älä suutu mutta tuolla menolla sinä jäät yksinäiseksi sudeksi jolla ei ole toivoakaan saada noita meidän asioita oikaistuksi. Meillä pitää olla selkeä suunnitelma ja oikeat ja uskottavat henkilöt jotka lähtevät pistämään itsensä likoon yhteisen tavoitteemme saavuttamiseksi. Sooloilu omien tavotteiden saavuttamiseksi tässä asiassa pilaa koko yhteisen ja hyvän tavoitteen suunnitelman.##

        En suutu, mutta tarkempien tietojen puuttuessa ja tietämättä ketkä ovat kyseessä, kirjoituksesi motiivi voi olla mikä tahansa. Jopa hyvin ovelasti tehty minun hiljaiseksi saamiseni. Mene ja tiedä???

        ##Tulee vain mieleeni että tunnetko sinä olevasi meidän muiden päähänpotkittujen yläpuolella etkä halua taistella meidän yhteisessä rintamassa?##

        En missään tapauksessa halua potkia ketään jo kertaalleen päähänpotkittua uudelleen päähän, tai minnekään muuallekaan. Mutta toi rintamasotilaana olokaan ei tunnu ihan oikealta paikalta minulle, varsinkaan kun rintaman jäsenetkin leikkivät piilosta.

        ##No sekin sopii, mutta pyydämme että älä sotke enää meidän jo saavutettuja etuja jos todella on näin.##

        En käsittääkseni ole ollut viemässä kenenkään etuja, vaan ajamassa taidealaa enemmän demokraattiseksi kirjoituksillani, sekä noudattamaan maamme lakeja, niin perustuslakia kuin syrjintälakejakin. Se että taidealalla olisi ammattijärjestö joka toimisi niin kuin maamme suurimmat ammattijärjestöt, demokraattisesti, tuskin on keneltäkään mitään pois. Päinvastoin se toisi ainakin jonkinlaisen ammatillisen turvan vastavalmistuneille taiteilijoille. Ja yksi juttu, en puhu itseni puolesta, olen päättänyt etten hae jäsenyyttä, sain kertakaikkiaan tarpeekseni nähtyäni millä tyylillä taidealalla peliä pelataan virallisella puolella ja millä keinoilla sitä uraa yritetään tehdä, kun ei uskota omiin lahjoihinsa. Minä yritän pärjätä omillani ja toivon että voin ylpeänä sanoa jonakin päivänä, Minä tein sen ihan itse.

        ..nuo jatkuvat tappelut tällä palstalla ja annetaan tämä asiallisten keskustelujen ja keskustelijoiden käyttöön?
        Toivoa tietenkin sopisi että ne monet muutkin anonyymit kunnioittaisivat tätä meidän päätöstä ja lopettaisivat tuon sinun grillaamisesi myös tähän.
        Kyllä tämä ehdotus on omasta puolestani täysin vilpitön. Mielelläni minäkin osallistuisin mukaan kunnon keskusteluihin. Minulle niistä joistakin on ollut aikaisemmin jopa suoranaista hyötyäkin, mutta olen huomannut että juuri meidän takiamme he loistavat poissaolollaan palstalta.

        Minut herätti tuo Ekin sovitteleva kirjoitus.
        Minäkin pyydän anteeksi typerää käytöstäni niin sinulta kuin palstan lukijoilta ja lupaan täst'edes olla provosoitumatta mistään ja se minkä lupaan, se myös pitää!


      • .heitetäänkö helvettiin. kirjoitti:

        ..nuo jatkuvat tappelut tällä palstalla ja annetaan tämä asiallisten keskustelujen ja keskustelijoiden käyttöön?
        Toivoa tietenkin sopisi että ne monet muutkin anonyymit kunnioittaisivat tätä meidän päätöstä ja lopettaisivat tuon sinun grillaamisesi myös tähän.
        Kyllä tämä ehdotus on omasta puolestani täysin vilpitön. Mielelläni minäkin osallistuisin mukaan kunnon keskusteluihin. Minulle niistä joistakin on ollut aikaisemmin jopa suoranaista hyötyäkin, mutta olen huomannut että juuri meidän takiamme he loistavat poissaolollaan palstalta.

        Minut herätti tuo Ekin sovitteleva kirjoitus.
        Minäkin pyydän anteeksi typerää käytöstäni niin sinulta kuin palstan lukijoilta ja lupaan täst'edes olla provosoitumatta mistään ja se minkä lupaan, se myös pitää!

        tietyiltä osin melkoista nykyaikaisista kirkkomaalauksista keskustelua ollut, mutta kirkosta institutiosta puhuttaessa ei kai niin poikkeuksellistakaan. Vähän on kerääntynyt keskustelun jyviä mutta karvaita akanoita sitäkin enemmän. Mielelläni olisin kuullut niistä maalauksista enemmänkin, onhan niistä kuvia ollut julkisuudessa jo aika paljon. Mutta se siitä.

        Palaan ikivanhaan asiaan yhä uudestaan ja nyt yhden virkkeesi osalta

        "Minäkin pyydän anteeksi typerää käytöstäni niin sinulta kuin palstan lukijoilta ja lupaan täst'edes olla provosoitumatta mistään ja se minkä lupaan, se myös pitää! "

        Variksen valoja , sanoisin, niin kauan kuin ei tiedä miten lupauksesi voi verifioida. Pieneen kovaan kallooni ei mahdu, mikseivät keskustelijat voi käyttää yhtä ja samaa nimimerkkiä vaikka eivät rekisteröidykään. Anonyymiteetti säilyy yhtä hyvin, ja perin harvoin joku muu yrittää tuputtaa tekstiä samalla nimimerkillä. Minulle on niin käynyt vain kerran ja oikaisin silloin heti, eikä uutta tullut toiste.

        Nyt ei koskaan voi tietää kuka kirjoittaa, onko hän aivan uusi keskustelussa ja mitkä ovat hänen aikaisemmat viestinsä. Onko kirjoittanut palstalle jo kauan, eikä liioin saa mitään kuvaa kirjoittajan yleisestä asennoitumisesta kuvataiteisiin. Itse käytän samaa nimimerkkiä juuri sen vuoksi, että aika nopeasti muille selviää kantani kuvataiteisiin monissakin asioissa, joten jo nimimerkistä osaa päätellä jonkin verran, minkäsorttista höpinää on luettavissa.

        Hyvään keskusteluun mielestäni kuuluu, että tietää kuka kulloinkin puhuu, se on vähimmäisedellytys keskustelulle, muu on pelkkien välihuutojen heittelyä. Minkälainen ihminen ei uskalla seistä puheittensa takana, sen voi itsekukin päätellä tykönään.


      • "VALAISTUNUT"
        ilpittore kirjoitti:

        tietyiltä osin melkoista nykyaikaisista kirkkomaalauksista keskustelua ollut, mutta kirkosta institutiosta puhuttaessa ei kai niin poikkeuksellistakaan. Vähän on kerääntynyt keskustelun jyviä mutta karvaita akanoita sitäkin enemmän. Mielelläni olisin kuullut niistä maalauksista enemmänkin, onhan niistä kuvia ollut julkisuudessa jo aika paljon. Mutta se siitä.

        Palaan ikivanhaan asiaan yhä uudestaan ja nyt yhden virkkeesi osalta

        "Minäkin pyydän anteeksi typerää käytöstäni niin sinulta kuin palstan lukijoilta ja lupaan täst'edes olla provosoitumatta mistään ja se minkä lupaan, se myös pitää! "

        Variksen valoja , sanoisin, niin kauan kuin ei tiedä miten lupauksesi voi verifioida. Pieneen kovaan kallooni ei mahdu, mikseivät keskustelijat voi käyttää yhtä ja samaa nimimerkkiä vaikka eivät rekisteröidykään. Anonyymiteetti säilyy yhtä hyvin, ja perin harvoin joku muu yrittää tuputtaa tekstiä samalla nimimerkillä. Minulle on niin käynyt vain kerran ja oikaisin silloin heti, eikä uutta tullut toiste.

        Nyt ei koskaan voi tietää kuka kirjoittaa, onko hän aivan uusi keskustelussa ja mitkä ovat hänen aikaisemmat viestinsä. Onko kirjoittanut palstalle jo kauan, eikä liioin saa mitään kuvaa kirjoittajan yleisestä asennoitumisesta kuvataiteisiin. Itse käytän samaa nimimerkkiä juuri sen vuoksi, että aika nopeasti muille selviää kantani kuvataiteisiin monissakin asioissa, joten jo nimimerkistä osaa päätellä jonkin verran, minkäsorttista höpinää on luettavissa.

        Hyvään keskusteluun mielestäni kuuluu, että tietää kuka kulloinkin puhuu, se on vähimmäisedellytys keskustelulle, muu on pelkkien välihuutojen heittelyä. Minkälainen ihminen ei uskalla seistä puheittensa takana, sen voi itsekukin päätellä tykönään.

        Täst'edes tulen käyttämään vain kyseistä nimimerkkiä ja sen puolesta tuo asia on phvi.
        Olen ollut ehkä liiankin herkästi provosoituva, mutta yleisesti ottaen olen kuitenkin pyrkinyt keskustelemaan asiallisesti edelliselläkin tavalla. Sitä samaa tapaa käytetään aika paljon myös muissakin Suomi24 forumeissa. Niissä se tosin näyttää pelaavan aika hyvin. En tiedä olemmeko me taiteilijat jotenkin erilaisia tuossa suhteessa. Meillä ei näköjään ole malttia hyväksyä pelkkiä anonyymejä kommentteja kun emme pysty näkemään keltä ne tulee.
        Toisaalta tietenkin ymmärrän ja siksi täten pyhitänkin nyt "VALAISTUNUT" nimimerkin itselleni ja vielä lisään että olen keskisuomalainen mieshenkilö ja Oulun yliopistosta valmistunut taidepainotteiseksi opettajaksi. Alkuun työskentelinkin opettajana muutaman vuoden mutta nykyisin toimin freelancerina erityisopena ja taidepainotteisena terapeuttina eri laitoksissa tarvittaessa. Tunnenkin että sellaisena olen parhaimmillani.
        Tosin nyt olen ollut puolisen vuotta pois työelämästä kun toivun vakavasta auto-onnettomuudesta. Harrastan kuitenkin taidetta ja maalailen lähes joka päivä. Että sellaista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4466
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2509
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1647
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      26
      1414
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1197
    6. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      20
      1001
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      19
      985
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      115
      961
    9. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      932
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    Aihe