Kiikaritähtäin

vaihtoehtoja

No niin asiantuntijat............
Millaista kiikaria suosittelisitte 9.3 kiväriin, hirvimetsällä käyntiä varten. Hintaluokassa 300-500 euroa.

11

5873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpähän kirjautunut.

      Passissa ampumamatkat lyhyet ja pääset tosi harvoin ampumaan. Merkin ammut laina-aseella.

      • vaihtoe

        Olen ajatellut itsekkin noita Leupold kiikareita.
        Mitä mieltä olet malleista
        Leupold VX-I 3-9x40
        Leupold VX-I 3-9x50
        Leupold VX-3 1,5-5x20 (on kyllä jo vähän kalliipmpi)
        Miksi juuri tuo sinun esittämäsi malli, pienellä objektilla.
        Kysyn koska olen huomannut että sulla on nuo kiikari asiat aika hyvin hallussa, tosin kuin minulla.
        terv. Kiikari hirvipassiin


      • täysin riittävä

        Päiväkäytössä tuollainen 20-millinen objektiivi on täysin riittävä, 5-kertaisellakin suurennuksella neljämillinen lähtöpupilli. Ja hämärissähän hirviä ei metsästetäkään. Kun hirvet ammutaan yleensä alle sadan metrin matkalta ja kohde on iso niin pienikin suurennus riittää mainiosti. Isompi kiikari olisi turha.


      • leupold
        vaihtoe kirjoitti:

        Olen ajatellut itsekkin noita Leupold kiikareita.
        Mitä mieltä olet malleista
        Leupold VX-I 3-9x40
        Leupold VX-I 3-9x50
        Leupold VX-3 1,5-5x20 (on kyllä jo vähän kalliipmpi)
        Miksi juuri tuo sinun esittämäsi malli, pienellä objektilla.
        Kysyn koska olen huomannut että sulla on nuo kiikari asiat aika hyvin hallussa, tosin kuin minulla.
        terv. Kiikari hirvipassiin

        tuo vx-3 1.5-5x20 olisi minun valintani. Se on näppärän kokoinen ja suurennusalue juuri sopiva hirvijahtiin. Hämäräjahdissa tarvittaisiin sitten isompaa objektiivia mutta päiväkäyttöön tuo on sopiva


      • vaihtoe kirjoitti:

        Olen ajatellut itsekkin noita Leupold kiikareita.
        Mitä mieltä olet malleista
        Leupold VX-I 3-9x40
        Leupold VX-I 3-9x50
        Leupold VX-3 1,5-5x20 (on kyllä jo vähän kalliipmpi)
        Miksi juuri tuo sinun esittämäsi malli, pienellä objektilla.
        Kysyn koska olen huomannut että sulla on nuo kiikari asiat aika hyvin hallussa, tosin kuin minulla.
        terv. Kiikari hirvipassiin

        Liikkuvaan maaliin ammuttaessa päivänvalossa on tärkeämpää se, että näet kokonaisuuden myös toisella silmällä kuin pelkkä etulinssin suoma laaja näkökenttä tähtäimen läpi.

        Itselläni löytyy IOR lähisomotukseen spekseillä 1.5-8*26, enkä edes harkitse laajempaa näkökenttää.

        Noissa Leuppareissa hinta ei ehkä kohtaa laatua, joten suosittelen siksi Meoptaa.



        Ps. Meoptan(R1) ominaisuudet ovat Rekyylin testin mukaan 85.2% Swaron Z6i mallista, minkä hinta huitelee kolmannella tonnilla.


      • vaiht....
        k0rh0nen kirjoitti:

        Liikkuvaan maaliin ammuttaessa päivänvalossa on tärkeämpää se, että näet kokonaisuuden myös toisella silmällä kuin pelkkä etulinssin suoma laaja näkökenttä tähtäimen läpi.

        Itselläni löytyy IOR lähisomotukseen spekseillä 1.5-8*26, enkä edes harkitse laajempaa näkökenttää.

        Noissa Leuppareissa hinta ei ehkä kohtaa laatua, joten suosittelen siksi Meoptaa.



        Ps. Meoptan(R1) ominaisuudet ovat Rekyylin testin mukaan 85.2% Swaron Z6i mallista, minkä hinta huitelee kolmannella tonnilla.

        Meinaatko siis että meopta olis parempi vaihtoehto kuin leuppari.
        Millähän hinnalla sais vastaavan zeissin, vaikka taitais olla toi meopta olla passeli vaihtoehto mulle.


      • vaiht.... kirjoitti:

        Meinaatko siis että meopta olis parempi vaihtoehto kuin leuppari.
        Millähän hinnalla sais vastaavan zeissin, vaikka taitais olla toi meopta olla passeli vaihtoehto mulle.

        Zeiss Classic Diavari 1,1-4x24mm T* ilman valoristikkoa Finnaccuracyssa 885€. Ei sekään paha hinta vielä.


      • ennakon vuoksi
        k0rh0nen kirjoitti:

        Liikkuvaan maaliin ammuttaessa päivänvalossa on tärkeämpää se, että näet kokonaisuuden myös toisella silmällä kuin pelkkä etulinssin suoma laaja näkökenttä tähtäimen läpi.

        Itselläni löytyy IOR lähisomotukseen spekseillä 1.5-8*26, enkä edes harkitse laajempaa näkökenttää.

        Noissa Leuppareissa hinta ei ehkä kohtaa laatua, joten suosittelen siksi Meoptaa.



        Ps. Meoptan(R1) ominaisuudet ovat Rekyylin testin mukaan 85.2% Swaron Z6i mallista, minkä hinta huitelee kolmannella tonnilla.

        Juu, kiikaritähtäimen pienehkö suurennus käytännössä mahdollistaa laajemman näkökentän.

        Onhan sinänsä olemassa ihmeellisiä (tosin kalliinpuoleisia) okulaareja joissa on erittäin laaja näkökulma. Tällaisella okulaarilla voi optisessa systeemissä saada laajan näkökulman isommallakin suurennuksella. Mutta tällaisia voi käyttää vain esim. tähtikaukoputken kanssa kun silmän voi vaaratta painaa lähes kiinni okulaariin. Tähtikaukoputkien rekyyli on niin pieni :-)

        Kiikaritähtäimissä silmän paikkaa ei aseen rekyylin vuoksi voi suunnitella kovin lähelle okulaaria, joten on vaikea saada okulaariin kovin isoja näkökulmia. Niinpä kokonaisuuden näkökenttä saadaan kohtuulliseksi vain pitämällä suurennus pienehkönä.

        Valoahan tuollainen parikymmentämillinen objektiivi kerää päivänvalossa ihan riittävästi kun suurennus on pieni. Objektiivin keräämän valon määrä on lähes suoraan suhteellinen objektiivin halkaisijan neliöön ja suurennuskerroin pudottaa linssien läpi näkyvää valaistusta vain lineaarisesti käänteisesti.


      • KUMPI MIELESTÄSI
        ennakon vuoksi kirjoitti:

        Juu, kiikaritähtäimen pienehkö suurennus käytännössä mahdollistaa laajemman näkökentän.

        Onhan sinänsä olemassa ihmeellisiä (tosin kalliinpuoleisia) okulaareja joissa on erittäin laaja näkökulma. Tällaisella okulaarilla voi optisessa systeemissä saada laajan näkökulman isommallakin suurennuksella. Mutta tällaisia voi käyttää vain esim. tähtikaukoputken kanssa kun silmän voi vaaratta painaa lähes kiinni okulaariin. Tähtikaukoputkien rekyyli on niin pieni :-)

        Kiikaritähtäimissä silmän paikkaa ei aseen rekyylin vuoksi voi suunnitella kovin lähelle okulaaria, joten on vaikea saada okulaariin kovin isoja näkökulmia. Niinpä kokonaisuuden näkökenttä saadaan kohtuulliseksi vain pitämällä suurennus pienehkönä.

        Valoahan tuollainen parikymmentämillinen objektiivi kerää päivänvalossa ihan riittävästi kun suurennus on pieni. Objektiivin keräämän valon määrä on lähes suoraan suhteellinen objektiivin halkaisijan neliöön ja suurennuskerroin pudottaa linssien läpi näkyvää valaistusta vain lineaarisesti käänteisesti.

        Siis kumpi on mielestäsi parempi, iso vai pienellä objektilla oleva kiikari hirvipassiin.

        :)


      • kun sitä on muutenkin
        KUMPI MIELESTÄSI kirjoitti:

        Siis kumpi on mielestäsi parempi, iso vai pienellä objektilla oleva kiikari hirvipassiin.

        :)

        Luulenpa että halkaisijaltaan 15 mm objektiivi riittäisi aivan hyvin päivällä jos kiikarin suurennus on korkeintaan 4 ja optiikka on korkealaatuinen.

        Objektiivin halkaisija ei suoraan vaikuttane näkökentän laajuuteen, vaan se tulee okulaarin näkökulman laajuuden ja suurennuksen kautta.

        Tulee se valo pienemmästäkin reiästä ja pieni kiikari peittää taustaa vähemmän ampujalta jonka täytyy katsella maisemaa muutenkin kuin kiikarin läpi. Voisi myös kuvitella että pieni kiikari on helpompi rakentaa kestäväksi ja optisesti hyvälaatuiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe