Kasvisruoka=kasvisruoka

Nuka

No ei kai silä niin väliä mille palstalle kirjoitaa, mutta henk.koht.on alkanut nyppimään käytännön elämässä tää käsite kasvisruuasta.Kun esim.sairaalaan ilmoitin ruokavalioksi kasvisruuan, tuli kanaa ja kalaa pöytään (ja minäen siis syö lihaa, kalaa enkä kanaa).Kävin sanomassa että haluan kasvisruokaa, jolloin ilmoitettiin että olisi pitänyt kirjoittaa lappuihin"lihaton kasvisruoka"!!!Äly hoi..Joten olisi kiva,että he jotka syövät esim.kalaa ja kanaa, sanoisivat vain olevansa syömättä punaista lihaa.Ihan vain käytännön syistä.:)

7

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikko

      Kyllä te ronklaajat olette vaikeita. Ennen sellaisia, jotka eivät osanneet syödä tavallisimpia ruokia, sanottiin ronklaajiksi ja saivat järsiä pelkkää leipää. Ei ronklaajien vuoksi tehty eri ruokia. Jos ei kelpaa, niin on sitten ilman.

      • Hyrrä

        On ehkä turha vedota mitä ennen tehtiin, koska kaikenlaiset käsitykset mistäkin ovat muuttuneet reilusti tähän päivään. Ja kerro nyt vielä mitä tarkoitat "tavallisena ruokana"? Eikä sen pitäisi olla mitenkään vaikeaa tarjota kasvissyöjille haluamaansa kasvisruokaa, kun sellaista on ollut jo vuosikymmeniä.


      • nimittelijä
        Hyrrä kirjoitti:

        On ehkä turha vedota mitä ennen tehtiin, koska kaikenlaiset käsitykset mistäkin ovat muuttuneet reilusti tähän päivään. Ja kerro nyt vielä mitä tarkoitat "tavallisena ruokana"? Eikä sen pitäisi olla mitenkään vaikeaa tarjota kasvissyöjille haluamaansa kasvisruokaa, kun sellaista on ollut jo vuosikymmeniä.

        Kasvisyöjä saa tyytyä siihen mitä pöydästä löytyy. Syököön sitten salaattia, höyrystettyjä kasviksia tai porkkanalaatikkoa, jos niitä aterialla _kaikkia_ _varten_ on laitettu. Yhden ronklaajan oikkujen vuoksi ei kukaan järkevä ihminen ryhdy jotain erikseen laittamaan.

        Itse laittakoon mitä haluaa, mutta turha kuvitella, muiden pomppivan oikkujensa vuoksi.

        Maassa maan tavalla, talossa talon tavalla. Jos ei se tyyli sovi, pysyköön pois.


    • Marulk

      Sano muuta. Usein kasvisruoka onkin tuollaisissa vain tavallinen lihamenu ilman sitä lihaksen palaa - perunoita, salaattia yms. Lähes sääntönä on myös juustoa sisältävien aterioiden tarjoaminen kasvisruokana - maidon ja kananmunat nyt jotenkin ymmärtää, mutta miten ihmeessä vasikan vatsalaukusta tehty juoksute on kasvisruokaa lähelläkään? Ei ymmärrä. Kuulin muuten Vanhan ylioppilastalon edessä olevasta nakkikojusta saatavan "kasvishodareita", jotka siis ovatkin vain tavallisia hot dogeja kaikilla mausteilla - ilman nakkia. Saman hintaisia tietysti kuin ne suolenpätkän sisältävät.

    • kokki

      Esim. oppilaitoksessa/ ravintolassa/työpaikkaruokailussa kasvisruokana tai liharuoalle kasvisruokavaihtoehtona pidetään ruokaa, josta liha/kala/kana puuttuu eli pääraaka- aineena ovat kasvikset. Siis maidon, munien ja juuston käyttö on sallittua, jos kyseessä ei ole VEGE- ruoka, siis puhdas vegetaristiruokavalio. Tällaista (vege-)ruokaa ei kuitenkaan edes oppilaitoksilla ole velvollisuutta valmistaa/tarjota.
      Tuo mainitsemasi kasvisruoka sairaalassa on pakko olla edellisen perusteella moka.
      Ja edellisille ronklaamisesta kirjottaneille: keittiöalan ammattilaisena voin kertoa, että nykypäivänä asiakkailla on monia allergioita ja muita terveydellisiä vaivoja (mm.kihti,reuma) joista johtuen kasvisruokavalio on tärkeää. Ei siis aina ole kyse omasta tahdosta riippuvista valinnoista. Yst. terveisin eräs kokki.

      • ns.tavallinen kokki

        .. meinaan minulla, kun nimimerkkisi oli kokki, niin mistä olet oppisi saanut kasvisruokien valmistukseen? Minun opiskeluaikanani -70 luvun lopulla, ei kertakaikkisesti tunnettu kasvisruokalijoiden joukkoa, ja näin ollen ei meillekään kasvisruokien valmistusta opetettu.
        Tietysti kävimme läpi "normaalit" dieetit; diabetes,suolaton, maidoton, keliakia jne..
        Minulla tilanne on nyt päällä, kun murrosikäinen tyttäreni haluaa vain syödä kasvisruokaa.
        Onhan minulla ammattikirjallisuutta pitkä rivi hyllyssä, mutta jotenkin olen tyhjän päällä tämän asian kanssa. Tyttäreni käyttää maitotuotteita ja kanamunia ihan tavalliseen tapaan, mutta punainen liha, kala ja kana eivät kelpaa.
        Mitä minun kannattaisi tehdä, lähdenkö uudelleen koulunpenkille hakemaan sivistystä vai opettelenko asian kantapään kautta?


      • Mira
        ns.tavallinen kokki kirjoitti:

        .. meinaan minulla, kun nimimerkkisi oli kokki, niin mistä olet oppisi saanut kasvisruokien valmistukseen? Minun opiskeluaikanani -70 luvun lopulla, ei kertakaikkisesti tunnettu kasvisruokalijoiden joukkoa, ja näin ollen ei meillekään kasvisruokien valmistusta opetettu.
        Tietysti kävimme läpi "normaalit" dieetit; diabetes,suolaton, maidoton, keliakia jne..
        Minulla tilanne on nyt päällä, kun murrosikäinen tyttäreni haluaa vain syödä kasvisruokaa.
        Onhan minulla ammattikirjallisuutta pitkä rivi hyllyssä, mutta jotenkin olen tyhjän päällä tämän asian kanssa. Tyttäreni käyttää maitotuotteita ja kanamunia ihan tavalliseen tapaan, mutta punainen liha, kala ja kana eivät kelpaa.
        Mitä minun kannattaisi tehdä, lähdenkö uudelleen koulunpenkille hakemaan sivistystä vai opettelenko asian kantapään kautta?

        Murrosikäisen tyttären olisi syytä opetella itse tekemään ruokansa, jos kerran vielä vaatii että sen pitäisi olla muun perheen ruoasta poikkeavaa!

        Seuraa kuitenkin sen verran, että lapsesi saa kaikkia ravintoaineita riittävästi. Proteiinia (tärkeä lihasten rakennusaine erityisesti liikuntaa harrastavalle) esimerkiksi saa helposti normaalisti syöväkin liian vähän ja kasvisruokavaliolla vaara on vielä suurempi kun yleisimmät proteiininlähteet on liha-, kala- ja maitotuotteet.

        Itse olen havainnut soijarouheen tosi hyväksi proteiininlähteeksi ja muutenkin käteväksi esim. valmiiden pata-ainespussiruokien yhteydessä kun ei tarvitse ruveta lihoja paistelemaan. Uskon, että se auttaa paljon sinunkin ruoanlaitto-ongelmiasi, sillä sitä voi käyttää ihan jauhelihan tapaan. Myös soijasuikaleet on ihan käteviä. Kasvissyöjälle liotusnesteenä pitää kai vaan olla kasvisliemi lihaliemen sijasta.

        Toinen huomattava seikka kasvisruokavalioon siirtyessä on se, että monet tavallisten ruokaopusten kasvisruokaohjeet = kermassa ja juustossa uittamista. --> Seurauksena voi olla ikävä ylläri painonnousun muodossa.

        - - - - - - -
        Järjestävätköhän kansalaisopistot, marttaliitot, tms. kasvisruokakursseja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe