lohi

kiira 47

Olen ihmetellyt, kun olen paistanut lohta, niin lohen pinnalla on
vaalenruskeata lihaa. Mitähän se on?

17

727

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aggdgd

      .... inhaa maksoittunutta valkuaista - itse KAAVIN sen aina pois - ihan helposti lähtee ruokailuveitsellä pyyhkäisemällä.

      Ei se vaarallista ole ja ihan NORMAALI ilmiö, se näkyy myös raa´assa kalasssa siinä nahan ja lihan välissä.

    • Se tumma on kylkiviivan lähellä olevaa. erikoistunutta lihasta, joka ei ole tarkoitettu liikkumiseen vaan käsittääkseni liittyy jotenkin kylkiaistin toimintaan. Tämä lihas pilaantuu melko nopeasti ja sen vuoksi se yleensä kannattaa poistaa, jos mahdollista.

      Joillakin kaloilla tätä tummempaa lihasta on enemmän, toisilla vähemmän. Ei se siis ole mitenkään haitallista eikä tuoreena edes pahanmakuista, mutta nopeammin härskiintyvänä saattaa maistua pahalta.

      Itse kaavin tuon mustan osan savukalasta erikseen ja syön hyvällä halulla; siinä on makua! - silloin kun kala on tuoretta.

      Jos käsitykseni tästä lihaksesta, tummasta on väärä, korjatkoon joku alan ihminen.

      • Vanha kokki

        Oli täällä taannoin keskustelua ja silloin varmistin asian oululaiselta dosentilta, joka tutkii kaloja, mahtaisiko löytyä tuo teksti vielä jostain.


    • Alkoi itseänikin kiinnostaa, mitä se tumma aines oikein oikeasti on, ja selvisihän se kun kysyttiin oikein alaan perehtyneeltä yliopiston tutkijalta ja biologi-tiedemieheltä et sillei hei!

      Kyseessä ei ole verenpurkauma, ei liioin kalan rasva, vaan erikoinen ohut lihasryhmä. Lihas poikkeaa kalanlihasta, koska se ei ole jaokkeinen kuten tavallinen lihas, joka on liikkumiseen tarkoitettu. Eniten sitä esiintyy isokokoisilla kaloilla. Luulenpa, että asia oli aika monellekin tuntematon, mutta nyt sen tiedämme et sillei hei!

      Arkikielessähän tummaa osaa lohessa kutsutaan rasvaksi, mutta normaalijärjellä varustettu ihminen ei näin kuvittele, sillä kalan rasvahan on tavallaan integroituna kalan lihaan et sillei hei!

      • Vanha kokki

        Itseäni on tuo asia myös kiinnostanut. Mukava kun saatiin asiaan selvyys, rasvaahan se ei missään nimessä ole, sitä en luullut.


      • Kalan jalostaja

        Tai sitten hän lukee näitä juttuja paljon, nimittäin tuo Tepon kirjoittama on lähes sanasta sanaan vanhan kokin kirjoitus vuosi pari sitten, en viitti tarkastaa, mutta jota asia kiinnostaa, voi tarkistaa selaamalla taaksepäin.
        Erikoinen veijari joka tapauksessa on tuo stadin juntti, lainailee toisten tekstejä kuin omiaan!


      • Stadin Crudo
        Kalan jalostaja kirjoitti:

        Tai sitten hän lukee näitä juttuja paljon, nimittäin tuo Tepon kirjoittama on lähes sanasta sanaan vanhan kokin kirjoitus vuosi pari sitten, en viitti tarkastaa, mutta jota asia kiinnostaa, voi tarkistaa selaamalla taaksepäin.
        Erikoinen veijari joka tapauksessa on tuo stadin juntti, lainailee toisten tekstejä kuin omiaan!

        on hyvä. Mikset kirjoita omalla nimimerkillä Vanha kokki?


      • Vanha kokki
        Stadin Crudo kirjoitti:

        on hyvä. Mikset kirjoita omalla nimimerkillä Vanha kokki?

        Tuo Kalan jalostaja on joku muu, mutta kyläkin aivan oikeassa. Asia on helppo tarkistaa selaamalla sivu 19 esille ja hakemalla otsikon "Lohen tumma mömmö".
        Minä selvitin asian oululaisen tutkijan tietoihin nojaten kirjoitukseni otsikko on "Tuo urbaani legenda" ja sen naputtelin 15.8-2008klo 14.22.
        Joten Teppo toimii tässä(kin) tapauksessa kuin papukaija!
        Noin fiksun kundin ei luulisi kopsaavan toisten kirjoituksia ja esittävän niitä ominaan!
        Tästä eteenpäin en kommentoi tuon tyypin juttuihin mitenkään. Mikäli tuontapaisia juttuja vielä ilmaantuu, ne ovat tuon suupaltin narsistin tekeleitä!


      • Vanha kokki kirjoitti:

        Tuo Kalan jalostaja on joku muu, mutta kyläkin aivan oikeassa. Asia on helppo tarkistaa selaamalla sivu 19 esille ja hakemalla otsikon "Lohen tumma mömmö".
        Minä selvitin asian oululaisen tutkijan tietoihin nojaten kirjoitukseni otsikko on "Tuo urbaani legenda" ja sen naputtelin 15.8-2008klo 14.22.
        Joten Teppo toimii tässä(kin) tapauksessa kuin papukaija!
        Noin fiksun kundin ei luulisi kopsaavan toisten kirjoituksia ja esittävän niitä ominaan!
        Tästä eteenpäin en kommentoi tuon tyypin juttuihin mitenkään. Mikäli tuontapaisia juttuja vielä ilmaantuu, ne ovat tuon suupaltin narsistin tekeleitä!

        Pohdit itse edellisessä viestissäsi, missä kirjoittamasi tarina mahtaa olla et sillei hei! Teppo toki löysi sen nopeasti ja toi palstalle sarkasmin sävyttävänä et sillei hei! Ei moisesta hermostu kuin itseironian puutteessa oleva hei!


      • Vanha kokki
        teppo.moi kirjoitti:

        Pohdit itse edellisessä viestissäsi, missä kirjoittamasi tarina mahtaa olla et sillei hei! Teppo toki löysi sen nopeasti ja toi palstalle sarkasmin sävyttävänä et sillei hei! Ei moisesta hermostu kuin itseironian puutteessa oleva hei!

        Ihan hyvä seivaus yritys mutta tällä kertaa menit Teppo liian pitkälle. Tulevaisuutesi palstalla on nyt hämärän peitossa....


      • Ahti-Mahti
        Vanha kokki kirjoitti:

        Ihan hyvä seivaus yritys mutta tällä kertaa menit Teppo liian pitkälle. Tulevaisuutesi palstalla on nyt hämärän peitossa....

        Vähän liian yksitototinen lohikuutijoinesi vai oletko saanut tepolta soan silmääsi, joka painaa mieltäsi ehtoopuolen päivinä. Ei se vielä muuraudu umpeen, sillä jäiset kalapuikkosi estävät alaluomessa ruotosi nahdaksuksen


    • KIIMAINENHUORAS

      PILLUNI HALKEAAAA SE TUOTTAAA KUUMAN ORGASMIIIIIIIIIN EJEJEJEJEEJWMLFXBC

      • Olipa mielenkiintoinen kommentti tällä kalapalstalla: kauaskantoinen ja valaiseva.

        Että osasitkin lykätä sen tähän lohen keskiviivan lähellä olevan erikoistuneen lihaksen tarkoitusta koskevaan keskusteluun.


      • sitten toisaalta
        crudo kirjoitti:

        Olipa mielenkiintoinen kommentti tällä kalapalstalla: kauaskantoinen ja valaiseva.

        Että osasitkin lykätä sen tähän lohen keskiviivan lähellä olevan erikoistuneen lihaksen tarkoitusta koskevaan keskusteluun.

        tämä mereneläviä käsittelevä palsta oli oikea tuolle kannanotolle. Monihan sanoo, että osterit maistuvat aivan siltä.


      • sitten toisaalta kirjoitti:

        tämä mereneläviä käsittelevä palsta oli oikea tuolle kannanotolle. Monihan sanoo, että osterit maistuvat aivan siltä.

        Maku on ostereissa kyllä vähän merellisempi - tuoksu voi ollakin samaa kastia.

        Sanotaanhan myös, että silli on pieni kala, joka tuoksuu etusormelta. Että siinä mielessä kalapalstaakin voi puolustella asian esille ottamiseen ja kiljahduksiin.


      • Vanha kokki
        crudo kirjoitti:

        Maku on ostereissa kyllä vähän merellisempi - tuoksu voi ollakin samaa kastia.

        Sanotaanhan myös, että silli on pieni kala, joka tuoksuu etusormelta. Että siinä mielessä kalapalstaakin voi puolustella asian esille ottamiseen ja kiljahduksiin.

        Otettu lämmennyt etana haisee aivan samalle. Voisi kuvitella että se on sensuellisti perseestä myös kaivettu krapulajöötin yhteydessä


      • Vanha Teppo
        Vanha kokki kirjoitti:

        Otettu lämmennyt etana haisee aivan samalle. Voisi kuvitella että se on sensuellisti perseestä myös kaivettu krapulajöötin yhteydessä

        Taitaa olla jälleen Kyösti ottanut muutaman ohrapirtelön liikaa kun jutut alkavat väkisin kulkeutua navan alle et sillei hei! Ettei vaan Vanhassa kokissakin oleskelisi pieni homo jossain siellä syvyyksissä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe