hartausvinkkejä 4-5 vuotiaille?

:)

Aiheena olisi "tälläinen minä olen"... mitä siihen voisi ottaa? minulla on mielessä että omasta nimestä puhuminen olisi hyvä, että Jumala kutsuu meitä kaikkia omalla nimellämme, ja että olemme saaneet sen nimen mikä meille on annettu, kasteessa silloin kun olimme vauvoja. Ajattelin toteuttaa tuon ns. lattiakuvat - menetelmällä, onko kenellekään tuttu kirjasarja? siitä on tullut kaksi osaa, itselläni ei ole kirjaa mutta kerran näin sitä vähän, harmi vaan kun ei löydy kirjastosta ollenkaan. Mutta mitä askarteluvinkkejä voisi olla tuon hartauden jälkeen että se sopisi siihen teemaan. ??? ..oman kuvan kerholaiset ovat tehneet sekä kädenjäljen.. mutta mitä muuta? vinkkejä kiitos! :)

45

4591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Mervi_

      Mun mielestä laululeikit oli melkein kaikkein kivoimpia siihen aikaan, ja ne jäi mieleen...
      Tiedätkö esim. laulun "Pienen pieni leppäkerttu, pienen pieni leppäkerttu, pienen pieni leppäkerttu, rakastaa Jumalaa..." (Lasten virsi 137). Mun mielestä se sopis tuohon teemaan, kun laulun sanoma on: olet millainen olet, Jumala välittää. Siihen on laululeikkikin.

      Sanat: http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5451824/33476406

      Leikki: Leikkiin tarvitaan ryhmän koon mukainen avoin tila, jossa mahtuu leikkimään piirissä.
      Leikin liikkeet: Joka säkeistön kohdassa ”ylistää Jumalaa” taputetaan piirissä käsiä, kohdassa ”Jumala välittää” otetaan piirissä toisten käsistä kiinni
      Muuttuvat kohdat:
      1. ”Pienen pieni leppäkerttu…
      • Kontataan piirissä ripeästi
      ”Sillä pienistä ja hentoisista”
      • Kävellään hissukseen varpaillaan
      2. ”Suuren suuri elefantti”
      • Kuljetaan piirissä mahdollisimman pitkästi ja leveästi
      ”Sillä suurista ja kömpelöistä”
      • Kuljetaan keinuen ja tömistellen
      3. ”Pitkän pitkä Boa-käärme”
      • Luikerrellaan mahallaan lattialla
      • ”Sillä kaikkien muiden hylkäämistä”
      • Käännellään kasvoja pois vieruskaverista
      4. Säkeistössä käydään kaikki yllä olevat liikkeet läpi.

      • :)

        Kiitos kivasta vinkistä, harmi vaan että juuri tuo laulu oli edellisten hartauksien aikana.. :/ silloin meillä oli aiheena luominen! voi harmi... ja sen pitivät skrn työntekijät, minä olin muuten vaan osallisena siinä. Eli tuota laulua ei oikeen enää voi käyttää siinä. :S


    • Evoluutio on fakta

      Hyvä tapa opettaa lapsia on kertoa heille että jumalaa ei ole olemassa. Sano vaikka että tiesitkö, että jumala on mielikuvitusolento jota me aikuiset vielä tarvitsemme.

      Leikkikää leikkiä jossa pitää keksiä vastaus johonkin kysymykseen ILMAN että siihen liittyy mitään yliluonnollista. esim. "Miksi gepardi on niin nopea?" Koska se on evoluution kautta sopeutunut saalistamaan nopeita elämiä, kuten gaselleja. (EI näin: koska jumalan mielestä sen pitää olla nopea)


      "Jos annat miehelle kalan, hän on kylläinen päivän; jos annat miehelle uskonnon hän kuolee nälkään rukoillessaan kaloja taivaasta"
      -Tuntematon

      • :)

        Jos sinua ei voi kiinnostaa tällaiset asiat, voisitko olla ystävällinen ja et vastaa kysymykseeni johon todella tartten apua? Minkä takia te jotka uskotte johonki muuhun, edes vaivaudutte "vastaamaan" tänne sellaisille ihmisille, jotka kipeästi tarttee vinkkejä esim. lasten hartauksiin??? En oikein ymmärrä.. hankkikaa oma keskustelu foorumi, koska tuhlaatte vaan meidän muiden aikaa, jotka on oikeesti kiinnostuneita tällaisista asioista. Kiitos ja näkemiin. Mene puhumaan evoluutiosta jonnekin muualle?


      • Huhahhhei
        :) kirjoitti:

        Jos sinua ei voi kiinnostaa tällaiset asiat, voisitko olla ystävällinen ja et vastaa kysymykseeni johon todella tartten apua? Minkä takia te jotka uskotte johonki muuhun, edes vaivaudutte "vastaamaan" tänne sellaisille ihmisille, jotka kipeästi tarttee vinkkejä esim. lasten hartauksiin??? En oikein ymmärrä.. hankkikaa oma keskustelu foorumi, koska tuhlaatte vaan meidän muiden aikaa, jotka on oikeesti kiinnostuneita tällaisista asioista. Kiitos ja näkemiin. Mene puhumaan evoluutiosta jonnekin muualle?

        Siksi, koska tuollaiseen lapsen mielen raiskaamiseen pitääkin puuttua. Lopeta se.


      • :) kirjoitti:

        Jos sinua ei voi kiinnostaa tällaiset asiat, voisitko olla ystävällinen ja et vastaa kysymykseeni johon todella tartten apua? Minkä takia te jotka uskotte johonki muuhun, edes vaivaudutte "vastaamaan" tänne sellaisille ihmisille, jotka kipeästi tarttee vinkkejä esim. lasten hartauksiin??? En oikein ymmärrä.. hankkikaa oma keskustelu foorumi, koska tuhlaatte vaan meidän muiden aikaa, jotka on oikeesti kiinnostuneita tällaisista asioista. Kiitos ja näkemiin. Mene puhumaan evoluutiosta jonnekin muualle?

        Se, että vanhemmat ovat niin typeriä tai harhaanjohdettuja, että antavat lapsensa sinunkaltaisillesi aivopestäväksi ei tee sinun valtaleikistäsi yhtään sen parempaa. Sinulla ei ole mitään varaa pyhistellä. Tämä palsta on tarkoitettu uskonnon opetuksesta puhumiselle. Minä ja edellinen kirjoittaja haluamme ilmaista mielipiteemme siitä, että uskontoa ei pidä opettaa. Eikä ainakaan tuollaista aivopesua kuin sinä!

        Mene itse muualle, jos et pysty keskustelemaan.


      • uskonnot aiheuttavat syrjintää
        :) kirjoitti:

        Jos sinua ei voi kiinnostaa tällaiset asiat, voisitko olla ystävällinen ja et vastaa kysymykseeni johon todella tartten apua? Minkä takia te jotka uskotte johonki muuhun, edes vaivaudutte "vastaamaan" tänne sellaisille ihmisille, jotka kipeästi tarttee vinkkejä esim. lasten hartauksiin??? En oikein ymmärrä.. hankkikaa oma keskustelu foorumi, koska tuhlaatte vaan meidän muiden aikaa, jotka on oikeesti kiinnostuneita tällaisista asioista. Kiitos ja näkemiin. Mene puhumaan evoluutiosta jonnekin muualle?

        Tyypillinen uskovaisen vastaus on, että "mene muualle, en halua kuulla muusta kuin uskonnosta". Uskontojen takia ollaan valmiita tappamaankin, jos toinen ei ole samassa uskossa.

        Aina uskovaiset ovat määräilemässä..


      • juubalaija
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Se, että vanhemmat ovat niin typeriä tai harhaanjohdettuja, että antavat lapsensa sinunkaltaisillesi aivopestäväksi ei tee sinun valtaleikistäsi yhtään sen parempaa. Sinulla ei ole mitään varaa pyhistellä. Tämä palsta on tarkoitettu uskonnon opetuksesta puhumiselle. Minä ja edellinen kirjoittaja haluamme ilmaista mielipiteemme siitä, että uskontoa ei pidä opettaa. Eikä ainakaan tuollaista aivopesua kuin sinä!

        Mene itse muualle, jos et pysty keskustelemaan.

        -- Mene itse muualle, jos et pysty keskustelemaan. --

        Tulen ateismipalstalle Raamatun kanssa, voisit mennä sinne odottaan mua.


      • dsfadgasgdas
        :) kirjoitti:

        Jos sinua ei voi kiinnostaa tällaiset asiat, voisitko olla ystävällinen ja et vastaa kysymykseeni johon todella tartten apua? Minkä takia te jotka uskotte johonki muuhun, edes vaivaudutte "vastaamaan" tänne sellaisille ihmisille, jotka kipeästi tarttee vinkkejä esim. lasten hartauksiin??? En oikein ymmärrä.. hankkikaa oma keskustelu foorumi, koska tuhlaatte vaan meidän muiden aikaa, jotka on oikeesti kiinnostuneita tällaisista asioista. Kiitos ja näkemiin. Mene puhumaan evoluutiosta jonnekin muualle?

        pääpointti tässä jutussa. On täysin ykshailee, että uskot satuihin ja taruihin totena. Kyse on siitä että aiot opettaa 4-5 vuotiaille, puolustuskyvyttömille lapsille omia harhojasi ja uskomuksiasi. Se ei ole oikein, vaan ihmisen pitää saada tehdä omat valintansa itse ilman aivopesua taaperona johonkin uskontoon, mitä joku nyt sattuu tunnustamaan.

        Olisiko sinulle ok, jos tulisin opettamaan niille sinun kersoillesi muslimiuskontoa sinun jälkeesi ja opettaisin että sinä olet vääräuskoinen perkeleen kätyri? Pitäisi olla, jos hyväksyt kerran omien näkemyksiesi aivopesun, niin miksei sitten jonkun muun uskonnon opetuksen!


    • _Mervi_

      Mä tykkäsin kun pyhäkoulussa tehtiin tämmöisiä kaloja yms. meren eläviä ja laitettiin ne verkkoon. Kaloista tulee persoonallisia, erilaisia. Jos saisit jostain käsiisi jollain tavalla kalaverkkoa muistuttavan verhon tms., ja sen laittais ikkunaan tai seinälle levälleen, niin siitä sais kivan askartelun:
      http://www.perhekerho.net/askartelu/meri_koristeet.htm

    • ...

      Parasta olisi jos kysyisit lasten vanhemmilta, onko tuollainen ollenkaan sopivaa. Lapset ovat leikkimässä ja oppimassa. Uskonto ei ole tarpeen kummassakaan.

      • esakalevin

        Hartaudet kuulukoot kirkkoon ja pyhäkouluun, ei päiväkotiin. Hartaus, jossa on rukoiluosa, on uskonnon harjoittamista, joka on jo ihan muuta kuin mitä uskontokasvatus. Ja rukoilla voi kotonakin. Uskontokasvatus ja elämänkatsomutietokasvatus on kasvatusta, ei hartauden harjoittamista.

        Eikä seurakunnan edustajia tarvita päiväkoteihin kertomaan luomisesta... Odotetaan lumen tuloa, ja sitten tarhatädit ja -sedät voivat kertoa ja näyttää, miten luodaan. Kyllä päivähoitohenkilöstön asiantuntemus pikkulapsille riittää. Ei pappeja sekottamaan pikkuisten päitä luomislöpinöillään ja enkeleillä.


    • Huhahhhei

      et ole ainakaan minkään normaalin, yleisen päiväkodin henkilökuntaa. Alle kouluikäisten aivopeseminen on kuvottavaa.

      • Miina I

        juuri harjoitatte. Täällä on "kuvottavia" ehdotuksia, joiden mukaan lapsille pitäisi muka sanoa, ettei Jumalaa ole.


      • -..--..-
        Miina I kirjoitti:

        juuri harjoitatte. Täällä on "kuvottavia" ehdotuksia, joiden mukaan lapsille pitäisi muka sanoa, ettei Jumalaa ole.

        Me ateistit siis käännytämme niitä 4-5 vuotiaita, jotka täällä käyvät? Mahtaa olla sankka joukko. Tietääkseni yksikään ateistinen järjestö ei ole paukuttamassa päiväkoti-ikäisille ainutta totuutta, toisin kuin uskovaiset.


      • Huhahhhei
        Miina I kirjoitti:

        juuri harjoitatte. Täällä on "kuvottavia" ehdotuksia, joiden mukaan lapsille pitäisi muka sanoa, ettei Jumalaa ole.

        lapsi syntyy ilman uskomuksia jumalista tai muistakaan mielikuvitusolennoista. Aikuiset ne lasten päihin junttaavat, halusi lapsi tai ei. Tuota junttausta vastaan pitääkin tehdä jotain ja antaa lasten olla lapsia.


      • minä.
        Huhahhhei kirjoitti:

        lapsi syntyy ilman uskomuksia jumalista tai muistakaan mielikuvitusolennoista. Aikuiset ne lasten päihin junttaavat, halusi lapsi tai ei. Tuota junttausta vastaan pitääkin tehdä jotain ja antaa lasten olla lapsia.

        Kävin pitkästä aikaa täällä lukemassa viestit. En kovin kauheena ole apua saanut, mutta itse olin pärjännyt hyvin! keksin oikein oivan hartauden jossa aiheena oli oma nimi.
        Mulla ei tosiaankaa ole tarkoitus aivopestä lapsia! ei todellakaa!
        Ja sitä paitsi opiskelen lastenohjaajaksi ja "ikävä kyllä" meijän tähän jaksoon kuului seurakunnan osio, jossa ollaan lasten päivä- ja perhekerhoissa, joihin kuuluu se kristillinen kasvatus!!
        ja kyllä kuule, jos ne siellä kerhoissa käy niin ne tietää mitä siellä tehhää. se kristillisen kasvatuksen osio on eniten just sitä, että voijaa kertoa lapsille lapsen kuvaraamatun mukaan jokin kertomus, tai sit on ruokarukous ennen ruokaa jne. Enemmän on vapaata leikkiä, askartelua, lauluja ja pelejä... että repikää siitä. Te ateistit voitte olla ihan juuri sitä mieltä mitä olette, mutta jos kaipaan apua kysymyksiini, turha teijän on edes vaivautua vastaamaan. Kiitos.


      • uskonnoton lastentarhanopettaja
        minä. kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa täällä lukemassa viestit. En kovin kauheena ole apua saanut, mutta itse olin pärjännyt hyvin! keksin oikein oivan hartauden jossa aiheena oli oma nimi.
        Mulla ei tosiaankaa ole tarkoitus aivopestä lapsia! ei todellakaa!
        Ja sitä paitsi opiskelen lastenohjaajaksi ja "ikävä kyllä" meijän tähän jaksoon kuului seurakunnan osio, jossa ollaan lasten päivä- ja perhekerhoissa, joihin kuuluu se kristillinen kasvatus!!
        ja kyllä kuule, jos ne siellä kerhoissa käy niin ne tietää mitä siellä tehhää. se kristillisen kasvatuksen osio on eniten just sitä, että voijaa kertoa lapsille lapsen kuvaraamatun mukaan jokin kertomus, tai sit on ruokarukous ennen ruokaa jne. Enemmän on vapaata leikkiä, askartelua, lauluja ja pelejä... että repikää siitä. Te ateistit voitte olla ihan juuri sitä mieltä mitä olette, mutta jos kaipaan apua kysymyksiini, turha teijän on edes vaivautua vastaamaan. Kiitos.

        Hei!

        Kuinka teillä on järjestetty korvaava ohjelma uskontokuntiin kuulumattomille, jotka eivät halua uskontokasvatusta ja eivät osallistu seurakunnan tilaisuuksiin? Olemme omassa päiväkodissa pyrkineet siihen, että kaikki opetus/kasvatus on kaikille sopivaa. Päiväkodeilla ei ole pakko millään tavalla "ulkoistaa" uskontokasvatusta, eli minusta paras ratkaisu on kaikille yhteinen eettinen kasvatus. Seurakunta saa ilmotella ilmoitustaululla vapaasti päiväkotiajan ulkopuolisista tapahtumista, näin halukkaat voivat osallistua tilaisuuksiin, ja päiväkodin ohjelma taas pysyy kaikille sopivana.


      • minä. kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa täällä lukemassa viestit. En kovin kauheena ole apua saanut, mutta itse olin pärjännyt hyvin! keksin oikein oivan hartauden jossa aiheena oli oma nimi.
        Mulla ei tosiaankaa ole tarkoitus aivopestä lapsia! ei todellakaa!
        Ja sitä paitsi opiskelen lastenohjaajaksi ja "ikävä kyllä" meijän tähän jaksoon kuului seurakunnan osio, jossa ollaan lasten päivä- ja perhekerhoissa, joihin kuuluu se kristillinen kasvatus!!
        ja kyllä kuule, jos ne siellä kerhoissa käy niin ne tietää mitä siellä tehhää. se kristillisen kasvatuksen osio on eniten just sitä, että voijaa kertoa lapsille lapsen kuvaraamatun mukaan jokin kertomus, tai sit on ruokarukous ennen ruokaa jne. Enemmän on vapaata leikkiä, askartelua, lauluja ja pelejä... että repikää siitä. Te ateistit voitte olla ihan juuri sitä mieltä mitä olette, mutta jos kaipaan apua kysymyksiini, turha teijän on edes vaivautua vastaamaan. Kiitos.

        Että päiväkodille kuuluu kristillinen kasvatus ja jos opiskelet USKONNOLLISEKSI lastenohjaajaksi, olet todella vaarallinen yksilö, jota ei saisi koskaan päästää lähellekään kenenkään lapsia. Vaaralliseksi sinut tekee se, ettet edes tajua mistä tässä puhutaan. Vaihda hyvä ihminen alaa. Mene opiskelemaan papiksi tai vaikka tradenomiksi, mutta pysy kaukana lapsista!


      • :)
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Että päiväkodille kuuluu kristillinen kasvatus ja jos opiskelet USKONNOLLISEKSI lastenohjaajaksi, olet todella vaarallinen yksilö, jota ei saisi koskaan päästää lähellekään kenenkään lapsia. Vaaralliseksi sinut tekee se, ettet edes tajua mistä tässä puhutaan. Vaihda hyvä ihminen alaa. Mene opiskelemaan papiksi tai vaikka tradenomiksi, mutta pysy kaukana lapsista!

        Siis puhun nyt vain seurakunnan lapsityöstä. Olin päiväkodissa harjottelussa keväällä ja suoritin siellä myös ensimmäisen näyttöni. Meidän koulu VAATII (koska se on kristillinen opisto, joka antaa tällä alalla eväät myös tehdä töitä srk:n puolella!!), että piti toteuttaa siellä kaksi hartauskertaa. Se oli siinä. Muuna kristillisenä kasvatuksena esille tuli arkiset asiat, kuten tapakasvatus.
        Mutta kun pidin nuo hartaudet, hyvin meni ja lapset kuunteli. En halunnut ottaa mitää Raamatun kertomusta, koska koin sen silloin itselleni vaikeammaksi, ja kerta siellä päiväkodissa ei ollut minkäälaista "semmosta" uskontokasvatusta. Ainoastaa siellä kävi joku ulkopuolinen srk:n puolelta pitämässä kerran kuukaudessa pyhäkoulua.
        Joten pidin oman hartauden ihan tavallisesta, arkeenkin kuuluvasta asiasta kuin Anteeksiantaminen. En liittänyt siihen asiaan mitään Jeesusta, Jumalaa ym. Luin vain lapsille aiheeseen liittyvän kirjan, sytytettiin kynttilä rauhallisuuden ilmapiiriä tuomaan, kuunneltiin sitten vain laulu anteeksiantamisesta ja juteltiin siitä. Se oli siinä, ja siinä ryhmässä oli yks lapsi, jota ei otettu mukaan hartauteen, hänen vakaumuksensa takia. Eli tässä asiassa kunnioitettiin vanhempia, lapsi itse ymmärtää myös miksei häntä oteta mukaan ko. juttuihin. Tälle lapselle järj. silloin muuta toimintaa sen 15 min ajaksi. (piirteli toisessa huoneessa ohjaajan kanssa)
        Ja niinhä se päiväkodeissa yleensä meneekin, että siellä ei tosiaan pahemmin ole tätä uskonnollista kasvatusta... tämäkin koulu mille hain aikoinani, tiesin kyllä että se tulee olemaan myös tätä uskonnolista asiaa... mutta se ei minuun itseenikää ole kunnolla kolahtanut, mutta en pidä pahana jos joskus haluaisin mennä srkn puolelle töihin. En vaan ainakaa alkuun osaisi sisäistää asioita kunnolla, sillä Raamattu on minulle kuitenkin melko vieras asia.. kun en lue sitä. Mutta srk tosiaan ilm. päiväkodin ulkopuolella näistä asioista jos jotakuta kiinnostaa. Että näin.


      • :)
        :) kirjoitti:

        Siis puhun nyt vain seurakunnan lapsityöstä. Olin päiväkodissa harjottelussa keväällä ja suoritin siellä myös ensimmäisen näyttöni. Meidän koulu VAATII (koska se on kristillinen opisto, joka antaa tällä alalla eväät myös tehdä töitä srk:n puolella!!), että piti toteuttaa siellä kaksi hartauskertaa. Se oli siinä. Muuna kristillisenä kasvatuksena esille tuli arkiset asiat, kuten tapakasvatus.
        Mutta kun pidin nuo hartaudet, hyvin meni ja lapset kuunteli. En halunnut ottaa mitää Raamatun kertomusta, koska koin sen silloin itselleni vaikeammaksi, ja kerta siellä päiväkodissa ei ollut minkäälaista "semmosta" uskontokasvatusta. Ainoastaa siellä kävi joku ulkopuolinen srk:n puolelta pitämässä kerran kuukaudessa pyhäkoulua.
        Joten pidin oman hartauden ihan tavallisesta, arkeenkin kuuluvasta asiasta kuin Anteeksiantaminen. En liittänyt siihen asiaan mitään Jeesusta, Jumalaa ym. Luin vain lapsille aiheeseen liittyvän kirjan, sytytettiin kynttilä rauhallisuuden ilmapiiriä tuomaan, kuunneltiin sitten vain laulu anteeksiantamisesta ja juteltiin siitä. Se oli siinä, ja siinä ryhmässä oli yks lapsi, jota ei otettu mukaan hartauteen, hänen vakaumuksensa takia. Eli tässä asiassa kunnioitettiin vanhempia, lapsi itse ymmärtää myös miksei häntä oteta mukaan ko. juttuihin. Tälle lapselle järj. silloin muuta toimintaa sen 15 min ajaksi. (piirteli toisessa huoneessa ohjaajan kanssa)
        Ja niinhä se päiväkodeissa yleensä meneekin, että siellä ei tosiaan pahemmin ole tätä uskonnollista kasvatusta... tämäkin koulu mille hain aikoinani, tiesin kyllä että se tulee olemaan myös tätä uskonnolista asiaa... mutta se ei minuun itseenikää ole kunnolla kolahtanut, mutta en pidä pahana jos joskus haluaisin mennä srkn puolelle töihin. En vaan ainakaa alkuun osaisi sisäistää asioita kunnolla, sillä Raamattu on minulle kuitenkin melko vieras asia.. kun en lue sitä. Mutta srk tosiaan ilm. päiväkodin ulkopuolella näistä asioista jos jotakuta kiinnostaa. Että näin.

        Sittenhän meidän koko luokka onkin näitä vaarallisia yksilöitä, jos kerran noin sanot! no, se on sinun mielipiteesi. minkäs minä sille voin että koulumme vaatii tällaisia asioita käytäväksi läpi kun on kristillinen opisto. en todellakaa ole menossa lukemaan papiksi ym. sitten kun valmistun niin kyllä se päiväkoti enemmän kutsuu minua kuin srkn työ. Oli vain "pakko" mennä opiskelee sinne koska lähempänä ei ole muita kouluja joista sais lastenohjaaja koulutuksen. Srkn lapsityötä en kuitenkaa sulje pois mielestäni kokonaan, sillä tykkäsin vetää lasten kerhoja ym. niissä se uskonnollinen kasvatus tulee esille vain hartauksissa, tapakasvatuksessa (mitä on jokaisessa lapsityössä), ruokarukouksessa, lasten virsissä mitä laulettiin hartauksien aikana. - 1 virsi per hartaus. Eli ei siellä kerhoissa "aivopestä" lapsia ym!! tule ite kahtomaan vaikka joskus paikan päälle tai jätä tyhmät ajatukseks omaan tietoos.


      • :) kirjoitti:

        Sittenhän meidän koko luokka onkin näitä vaarallisia yksilöitä, jos kerran noin sanot! no, se on sinun mielipiteesi. minkäs minä sille voin että koulumme vaatii tällaisia asioita käytäväksi läpi kun on kristillinen opisto. en todellakaa ole menossa lukemaan papiksi ym. sitten kun valmistun niin kyllä se päiväkoti enemmän kutsuu minua kuin srkn työ. Oli vain "pakko" mennä opiskelee sinne koska lähempänä ei ole muita kouluja joista sais lastenohjaaja koulutuksen. Srkn lapsityötä en kuitenkaa sulje pois mielestäni kokonaan, sillä tykkäsin vetää lasten kerhoja ym. niissä se uskonnollinen kasvatus tulee esille vain hartauksissa, tapakasvatuksessa (mitä on jokaisessa lapsityössä), ruokarukouksessa, lasten virsissä mitä laulettiin hartauksien aikana. - 1 virsi per hartaus. Eli ei siellä kerhoissa "aivopestä" lapsia ym!! tule ite kahtomaan vaikka joskus paikan päälle tai jätä tyhmät ajatukseks omaan tietoos.

        Ei aivopesua? Mitä helvettiä sinä kuvittelet niiden ruokarukousten, virsien ja hartauksien olevan?


      • :) kirjoitti:

        Siis puhun nyt vain seurakunnan lapsityöstä. Olin päiväkodissa harjottelussa keväällä ja suoritin siellä myös ensimmäisen näyttöni. Meidän koulu VAATII (koska se on kristillinen opisto, joka antaa tällä alalla eväät myös tehdä töitä srk:n puolella!!), että piti toteuttaa siellä kaksi hartauskertaa. Se oli siinä. Muuna kristillisenä kasvatuksena esille tuli arkiset asiat, kuten tapakasvatus.
        Mutta kun pidin nuo hartaudet, hyvin meni ja lapset kuunteli. En halunnut ottaa mitää Raamatun kertomusta, koska koin sen silloin itselleni vaikeammaksi, ja kerta siellä päiväkodissa ei ollut minkäälaista "semmosta" uskontokasvatusta. Ainoastaa siellä kävi joku ulkopuolinen srk:n puolelta pitämässä kerran kuukaudessa pyhäkoulua.
        Joten pidin oman hartauden ihan tavallisesta, arkeenkin kuuluvasta asiasta kuin Anteeksiantaminen. En liittänyt siihen asiaan mitään Jeesusta, Jumalaa ym. Luin vain lapsille aiheeseen liittyvän kirjan, sytytettiin kynttilä rauhallisuuden ilmapiiriä tuomaan, kuunneltiin sitten vain laulu anteeksiantamisesta ja juteltiin siitä. Se oli siinä, ja siinä ryhmässä oli yks lapsi, jota ei otettu mukaan hartauteen, hänen vakaumuksensa takia. Eli tässä asiassa kunnioitettiin vanhempia, lapsi itse ymmärtää myös miksei häntä oteta mukaan ko. juttuihin. Tälle lapselle järj. silloin muuta toimintaa sen 15 min ajaksi. (piirteli toisessa huoneessa ohjaajan kanssa)
        Ja niinhä se päiväkodeissa yleensä meneekin, että siellä ei tosiaan pahemmin ole tätä uskonnollista kasvatusta... tämäkin koulu mille hain aikoinani, tiesin kyllä että se tulee olemaan myös tätä uskonnolista asiaa... mutta se ei minuun itseenikää ole kunnolla kolahtanut, mutta en pidä pahana jos joskus haluaisin mennä srkn puolelle töihin. En vaan ainakaa alkuun osaisi sisäistää asioita kunnolla, sillä Raamattu on minulle kuitenkin melko vieras asia.. kun en lue sitä. Mutta srk tosiaan ilm. päiväkodin ulkopuolella näistä asioista jos jotakuta kiinnostaa. Että näin.

        Niin näet mistä siinäkin hommassa on oikeasti kyse.


      • :)
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Niin näet mistä siinäkin hommassa on oikeasti kyse.

        En mee lukee kuitenkaa koko Raamattua läpi ,hei haloo. Ne nyt vaa kuuluu siihen toimintaan mitä niissä srkn kerhoissa o!! en voi asialle mitää. On erikseenki ehkä (?) kerhoja, jotka ei liity millää tavalla uskontokasvatukseen. Ja näihin srkn kerhoihin,perheleireihin ym tulee niitä kristittyjä jotka sinne haluu tulla. ja useimmiten on myös niitä jotka ei varsinaisesti "usko" mihinkää, tulevat sinne kuitenkin. Osa ei välttämättä jää kuuntelee hartautta vaan voi olla esim toisessa huoneessa lapsensa kanssa sillä aikaa, kuitenkaa häiritsemättä muita! ettäs näin!


      • :) kirjoitti:

        En mee lukee kuitenkaa koko Raamattua läpi ,hei haloo. Ne nyt vaa kuuluu siihen toimintaan mitä niissä srkn kerhoissa o!! en voi asialle mitää. On erikseenki ehkä (?) kerhoja, jotka ei liity millää tavalla uskontokasvatukseen. Ja näihin srkn kerhoihin,perheleireihin ym tulee niitä kristittyjä jotka sinne haluu tulla. ja useimmiten on myös niitä jotka ei varsinaisesti "usko" mihinkää, tulevat sinne kuitenkin. Osa ei välttämättä jää kuuntelee hartautta vaan voi olla esim toisessa huoneessa lapsensa kanssa sillä aikaa, kuitenkaa häiritsemättä muita! ettäs näin!

        Sinä olet mukana siinä moraalittomassa toiminnassa, jossa pikkuhiljaa "hyvyyden" merkeissä aivopestään lapsista kunnollisia pikku lampaita veisaamaan virsiä ja täyttämään piispojen pankkitiliä.

        Koko touhu on keskiaikaista ja vahingollista. JOS lukisit sen raamatun ja tutustuisit kirkkoon syvällisesti, tietäisit millaisesta organisaatiosta on kyse. Kannattaa selvittää, mitä kulissia auttaa pitämään yllä. Minä olin itse mukana Suomen evankelisluterialisen kirkon nuorisotyössä ja näin sen raadollisuuden ja tekopyhyyden.

        Voit syyttää vain itseäsi, jos hyväksyt kaiken, mitä sinulle syötetään. Ajattele omilla aivoillasi. En voi toivottaa onnea valitsemallasi tiellä, mutta toivotan sinulle tarmoa paneutua asioihin ja uskallusta kyseenalaistaa totena esitetyt asiat.


      • :)
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Sinä olet mukana siinä moraalittomassa toiminnassa, jossa pikkuhiljaa "hyvyyden" merkeissä aivopestään lapsista kunnollisia pikku lampaita veisaamaan virsiä ja täyttämään piispojen pankkitiliä.

        Koko touhu on keskiaikaista ja vahingollista. JOS lukisit sen raamatun ja tutustuisit kirkkoon syvällisesti, tietäisit millaisesta organisaatiosta on kyse. Kannattaa selvittää, mitä kulissia auttaa pitämään yllä. Minä olin itse mukana Suomen evankelisluterialisen kirkon nuorisotyössä ja näin sen raadollisuuden ja tekopyhyyden.

        Voit syyttää vain itseäsi, jos hyväksyt kaiken, mitä sinulle syötetään. Ajattele omilla aivoillasi. En voi toivottaa onnea valitsemallasi tiellä, mutta toivotan sinulle tarmoa paneutua asioihin ja uskallusta kyseenalaistaa totena esitetyt asiat.

        Anna jo olla, olenpaha "tieni" valinnut; ja se ei ole kuitenkaa srkn puoli. Nyt olen vain sillä harjoitellulla joka kuuluu ko. tutkintooni!! Päiväkoti edelleen vetoaa enemmän, ja niissä tällaisia uskonnonkasvatuksia ei pahemmin ole. kiitos ja näkemiin.


      • lapsia suojeltava uskonnolta!!!
        :) kirjoitti:

        En mee lukee kuitenkaa koko Raamattua läpi ,hei haloo. Ne nyt vaa kuuluu siihen toimintaan mitä niissä srkn kerhoissa o!! en voi asialle mitää. On erikseenki ehkä (?) kerhoja, jotka ei liity millää tavalla uskontokasvatukseen. Ja näihin srkn kerhoihin,perheleireihin ym tulee niitä kristittyjä jotka sinne haluu tulla. ja useimmiten on myös niitä jotka ei varsinaisesti "usko" mihinkää, tulevat sinne kuitenkin. Osa ei välttämättä jää kuuntelee hartautta vaan voi olla esim toisessa huoneessa lapsensa kanssa sillä aikaa, kuitenkaa häiritsemättä muita! ettäs näin!

        Eivät lapset itse ymmärrä haluta tulla kuuntelemaan uskonnollisia höpinöitä. Aivopestyt vanhemmat luulevat, että heidän ei tarvitse itse antaa moraalikasvatusta lapsilleen ja luulevat sinun kaltaistesi ihmisten antavan sen heille. Oikeasti olet itsekin niin sekaisin ajatuksinesi etten ikimaailmassa antaisi sinun kertovat lapsilleni mitään elämän tosiasioista.

        Ja tuo on jo ihan sadistista, että yksi lapsi eristetään muista, oli se sitten minuutti tai viisitoista, niin lapsi saa itsetunnolle pahan kolhun. Olet kyllä niin ymmärtämätön lasten kanssa olemisesta, että ota ensin vastuu itsesi kasvattamisesta ja kehittämisestä ennen kuin menet pilaamaan viattomien lasten elämää.


      • 3+11=14
        lapsia suojeltava uskonnolta!!! kirjoitti:

        Eivät lapset itse ymmärrä haluta tulla kuuntelemaan uskonnollisia höpinöitä. Aivopestyt vanhemmat luulevat, että heidän ei tarvitse itse antaa moraalikasvatusta lapsilleen ja luulevat sinun kaltaistesi ihmisten antavan sen heille. Oikeasti olet itsekin niin sekaisin ajatuksinesi etten ikimaailmassa antaisi sinun kertovat lapsilleni mitään elämän tosiasioista.

        Ja tuo on jo ihan sadistista, että yksi lapsi eristetään muista, oli se sitten minuutti tai viisitoista, niin lapsi saa itsetunnolle pahan kolhun. Olet kyllä niin ymmärtämätön lasten kanssa olemisesta, että ota ensin vastuu itsesi kasvattamisesta ja kehittämisestä ennen kuin menet pilaamaan viattomien lasten elämää.

        Niin kauan kuin me arvostamme lastentarhojen ja koulujen henkilökuntaa niin vähän kuin nykyään, näihin hakeutuu töihin pääsääntöisesti näitä heikompilahjaisia yksilöitä. Toki sekaan mahtuu myös kutsumuksen saaneita kansankynttilöitäkin, mutta ne palavat loppuun yleensä muutamassa vuodessa tai leipääntyvät, kun mikään ei muutu, eivätkä vanhemmat ota vastuuta omasta jälkikasvustaan.


      • Sami_L
        3+11=14 kirjoitti:

        Niin kauan kuin me arvostamme lastentarhojen ja koulujen henkilökuntaa niin vähän kuin nykyään, näihin hakeutuu töihin pääsääntöisesti näitä heikompilahjaisia yksilöitä. Toki sekaan mahtuu myös kutsumuksen saaneita kansankynttilöitäkin, mutta ne palavat loppuun yleensä muutamassa vuodessa tai leipääntyvät, kun mikään ei muutu, eivätkä vanhemmat ota vastuuta omasta jälkikasvustaan.

        Mielestäni lapsia ei pitäisi altistaa jeesus-jutuille noin varhaisessa kehitysvaiheessa.
        Siitä voi olla haittaa lapsen henkiselle kehittymiselle joka voi näkyä myöhemmin mm. mielenterveyshäiriöinä. Myös uskonnon opetus kiellettävä ainakin ala-asteella, kenties siirrettävä osaksi historian opetusta kulttuurihistoriallisessa mielessä...


      • usko on etuoikeus
        Sami_L kirjoitti:

        Mielestäni lapsia ei pitäisi altistaa jeesus-jutuille noin varhaisessa kehitysvaiheessa.
        Siitä voi olla haittaa lapsen henkiselle kehittymiselle joka voi näkyä myöhemmin mm. mielenterveyshäiriöinä. Myös uskonnon opetus kiellettävä ainakin ala-asteella, kenties siirrettävä osaksi historian opetusta kulttuurihistoriallisessa mielessä...

        Meillä lapset vaativat meitä vanhempia puhumaan uskonnosta. Kirjastosta lainataan lasten kristillisiä kirjoja ja täytyy sanoa että se on meidän lapsille ollut hyväksi. Lapset käyvät seurakunnan kerhoissa ja pyhäkoulussa. Vaikka itsellä joskus laiskottaa lapsia kuljettaa sinne ja ei jaksais joka ilta iltarukouksia, mutta lapset eivät anna periksi. Lapset ovat erittäin tasapainoisia ja pärjäävät koulussa erinomaisesti. He ovat sosiaalisia ja ottavat hienosti huomioon muita ihmisiä. Osaavat kohdata myöskin vanhuksia arvokkaasti.


      • sauva kourassaan
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Että päiväkodille kuuluu kristillinen kasvatus ja jos opiskelet USKONNOLLISEKSI lastenohjaajaksi, olet todella vaarallinen yksilö, jota ei saisi koskaan päästää lähellekään kenenkään lapsia. Vaaralliseksi sinut tekee se, ettet edes tajua mistä tässä puhutaan. Vaihda hyvä ihminen alaa. Mene opiskelemaan papiksi tai vaikka tradenomiksi, mutta pysy kaukana lapsista!

        Menepäs nyt muuanne uneksimaan niistä kuoropojistasi. Ja muista ottaa nuotit ja Fender mukaan, että tulee jotain työtäkin tehtyä eikä vain sitä ateistin huvia harrastettua.


      • ...
        usko on etuoikeus kirjoitti:

        Meillä lapset vaativat meitä vanhempia puhumaan uskonnosta. Kirjastosta lainataan lasten kristillisiä kirjoja ja täytyy sanoa että se on meidän lapsille ollut hyväksi. Lapset käyvät seurakunnan kerhoissa ja pyhäkoulussa. Vaikka itsellä joskus laiskottaa lapsia kuljettaa sinne ja ei jaksais joka ilta iltarukouksia, mutta lapset eivät anna periksi. Lapset ovat erittäin tasapainoisia ja pärjäävät koulussa erinomaisesti. He ovat sosiaalisia ja ottavat hienosti huomioon muita ihmisiä. Osaavat kohdata myöskin vanhuksia arvokkaasti.

        Silvotut muslimilapset jotka myydään vanhojen paskojen vaimoksi ovat varmaan samaa mieltä.
        Tai aikonaan suomessakin ne äpärävauvat jotka pappi hukutti ja hautasi metsään.


      • jemiwa
        Sami_L kirjoitti:

        Mielestäni lapsia ei pitäisi altistaa jeesus-jutuille noin varhaisessa kehitysvaiheessa.
        Siitä voi olla haittaa lapsen henkiselle kehittymiselle joka voi näkyä myöhemmin mm. mielenterveyshäiriöinä. Myös uskonnon opetus kiellettävä ainakin ala-asteella, kenties siirrettävä osaksi historian opetusta kulttuurihistoriallisessa mielessä...

        Tällä perusteella kaikki opetus on aivopesua, koska aikuiset sanovat niin. Ei lapsi osaa itse erotella totta tarusta, muttei silti ole tarpeellista lopettaa koko uskonnon opetusta. Se on yksi iso meidän kulttuuriamme ja auttaa ymmärtämään eurooppalaisia. Opetuksen ei tarvitse olla jeesustelua, se voi olla kasvattavaa. Aina unohdetaan, että kristinusko opettaa hyvyyttä ja suvaitsevaisuutta. Ja missä ovat perustelut noille mielenterveys väitteille?


      • Anonyymi
        :) kirjoitti:

        Sittenhän meidän koko luokka onkin näitä vaarallisia yksilöitä, jos kerran noin sanot! no, se on sinun mielipiteesi. minkäs minä sille voin että koulumme vaatii tällaisia asioita käytäväksi läpi kun on kristillinen opisto. en todellakaa ole menossa lukemaan papiksi ym. sitten kun valmistun niin kyllä se päiväkoti enemmän kutsuu minua kuin srkn työ. Oli vain "pakko" mennä opiskelee sinne koska lähempänä ei ole muita kouluja joista sais lastenohjaaja koulutuksen. Srkn lapsityötä en kuitenkaa sulje pois mielestäni kokonaan, sillä tykkäsin vetää lasten kerhoja ym. niissä se uskonnollinen kasvatus tulee esille vain hartauksissa, tapakasvatuksessa (mitä on jokaisessa lapsityössä), ruokarukouksessa, lasten virsissä mitä laulettiin hartauksien aikana. - 1 virsi per hartaus. Eli ei siellä kerhoissa "aivopestä" lapsia ym!! tule ite kahtomaan vaikka joskus paikan päälle tai jätä tyhmät ajatukseks omaan tietoos.

        Myös mä täs seurakuntatätinä mietin päiväkotivierailuuni sopivaa hartautta. Kiitos vinkistä. Oma nimi.


    • ...

      Miksi väität, että on olemassa joku jumala joka kutsuu lapsia? Inhottavaa touhua tuollainen.

      • erittäin huolestunut

        Ihan hirvittää! On se nähty mitä siitä seuraa! Juovat kaljaa ja ajavat mopoilla ylinopeutta! Seurakunnan syytä! Heti lopetettava! Suurin mahdollinen uhka! Ei kyllä tule mieleen mitään muuta mikä uhkaisi nuorisoa yhtä paljon! Todella rikollista lapsia kohtaan tuhota niiden tulevaisuus!

        Johan olet muistanut selittää piltillesi, että joulúpukki ei käy teillä tänäkään vuonna?


    • Atte Ateisti

      " minulla on mielessä että omasta nimestä puhuminen olisi hyvä, että Jumala kutsuu meitä kaikkia omalla nimellämme, ja että olemme saaneet sen nimen mikä meille on annettu, kasteessa silloin kun olimme vauvoja"

      Mikä pakottava tarve sinulla on päästä valehtelemaan lapsille ja myrkyttämään heidän mielensä?

      Kaiken lisäksi keksit hölynpölyä omasta päästäsi, et Raamatusta, kristinuskosta tai mistään muustakaan uskonnosta.

      Jos päiväkotilapsille on pakko opettaa uskontoa, miksi sen pitää olla harhauttavaa valehtelua ilman sisältöä? Oikeasti uskonasiat ovat liian vaikeita noin pienille ymmärrettäviksi. Siksi saarnaajat puhuvatkin lapsille liirumlaarum-typeryyksiä ohi aiheensa.

      • ...

        alkoholismiin, huumeisiin, rikoksiin, sukupuolisynteihin, rahan palvontaan, välinpitämättömyyteen, kovuuteen.


      • kaapok
        ... kirjoitti:

        alkoholismiin, huumeisiin, rikoksiin, sukupuolisynteihin, rahan palvontaan, välinpitämättömyyteen, kovuuteen.

        Samoin kuin ihminen ylipäätään. Olemassaolon alusta alkaen ihminen on etsinyt Jumalaa ja yhteyttä siihen. Se että raivoisat ateistit ovat korvanneet oman Jumalakaipuunsa sulkemalla silmät toiselta todellisuudelta, tarkoittaa vaan että he löytävät oman jumalansa sen kieltämällä. Enpä ole edes kristillisissä piireissä törmännyt yhtä agressiiviseen käännytykseen kuin täällä.


      • Todella hienoa
        kaapok kirjoitti:

        Samoin kuin ihminen ylipäätään. Olemassaolon alusta alkaen ihminen on etsinyt Jumalaa ja yhteyttä siihen. Se että raivoisat ateistit ovat korvanneet oman Jumalakaipuunsa sulkemalla silmät toiselta todellisuudelta, tarkoittaa vaan että he löytävät oman jumalansa sen kieltämällä. Enpä ole edes kristillisissä piireissä törmännyt yhtä agressiiviseen käännytykseen kuin täällä.

        "Lapset ovat luonnostaan hengellisiä" - näin on. Kuuntelinpa tänään autossa lasteni ja heidän kavereidensa jutustelua ja kuinka olinkaan iloinen, kun lapseni sanoi muille "Joka uskoo Jumalaan, pääsee taivaaseen." ja kukaan ei sanonut vastaan, jatkoivat vain iloista jutusteluaan niistä näistä. Lapset evankelioivat toisiaan onneksi, sillä aikuiset ovat niin kaavoihinsa kangistuneita ja ihmispelkoisia.


      • Haloo!!!!!!!
        ... kirjoitti:

        alkoholismiin, huumeisiin, rikoksiin, sukupuolisynteihin, rahan palvontaan, välinpitämättömyyteen, kovuuteen.

        Luterilainen kirkkomme kastaa ihmiset uskoviksi jo sylivauvana. Vauvat siis tekevät henkilökohtaisen uskonratkaisun ja ottavat kasteen tämän merkiksi!!! Tämä ei mene yksiin Jeesuksen esimerkin kanssa. Hänet kyllä siunattiin jo pienenä lapsena mutta kasteelle hän meni vasta noin 30- vuotiaana.
        Ihmettelen kovin sitä "hätäkastamistakin" koska miten rakkauden Jumala voisi vauvan hukuttaa helvettiin, kun vauva sattuisi kuolemaan ja häntä ole ehditty vielä kastaa!
        Luottavatko ihmiset tosiaan kasteen ihmisen autuaaksi tekemiseen, eivätkä ymmärrä tehdä omaa kääntymisratkaisuaan kaidan tien kulkijaksi Jeesuksen ristin juurella!


    • pyhisope

      Hei!

      Luetko Pyhäkoululehteä? Siinä on pyhäkoulusuunnitelmat, joita voi usein käyttää myös tuon ikäisille. Lattiakuvat kirjoja voi pyytää tilaamaan kirjastoon. Löydät tarkempaa tietoa sivuilta www-lastenkeskus.fi

    • Tepa098765

      Fiksuinta olisi vain ohittaa vastaukset jotka eivät millään tavalla kuulu alkuperäiseen aiheeseen. Kannattaa lukea juttu nettitrolleista.

      • Ops-pohjalta

        Kirkon lapsityö pyhäkouluihin, ei kunnallisiin päiväkoteihin, jossa on voimassa varhaiskasvatuslaki. Toiminnan tulee olla uskonnollisesti sitouttamatonta.


      • Anonyymi
        Ops-pohjalta kirjoitti:

        Kirkon lapsityö pyhäkouluihin, ei kunnallisiin päiväkoteihin, jossa on voimassa varhaiskasvatuslaki. Toiminnan tulee olla uskonnollisesti sitouttamatonta.

        Kyllä kaikille yli 2-vuotiaille on kerrottava, että saatana vie helvettiin.
        On pakko rukoilla jatkuvasti ettei näin kävisi. Ehkä hyvä jumala armahtaa, vaikka pitääkin ihmisten joukkomurhista (esim. Sodoma, Gomorra ja vedenpaisumus).
        Pitää myös muistaa kertoa, kuinka mukava paikka tuo helvetti on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe