Patustelija, ryynipää, hyrkkö

Ankka Lampinen

Otsikon haukkumsanat ovat kotoisin jostain 1970-luvun Aku Ankasta. Puhekupla oli luultavasti Roopen.

Mitä merkitsevät patustelija ja hyrkkö?

Homma-foorumilla olen nähnyt paljon käytettävän sanaa ketale (Mäki-Ketelän lempinimi kai). Eikö sekin ole hyvin negatiivinen sana? Vähän samaa sarjaa kuin ketku? En haluaisi itseäni sanottavan ketaleeksi. Ja mitä sekin mahtaa pitää sisällään?

9

1766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykysuomen sanakirja:

patus = hutilus, poropeukalo, paturi
      patustaa = tehdä tökerösti
      Johdannaisia mm. patustaja, patustelija, patustelu, patustella

Hyrkkö on sukunimi ja paikannimi, mutta sanan varsinaista merkitystä en onnistunut selvittämään. Ehkäpä haukkumasanalla viitataan Kustaa Hyrkkö-Nummeliniin eli Sika-Kyöstiin, kuuluisaan rikolliseen 1800-luvun alkupuolelta.

• Ankka Lampinen

Kiitos vinkeistä!

• Sevillan paturi

Paturi tarkoittanee myös kattilanpaikkaajaa. Ammattikunta lienee nykyisin alityöllistetty: ainakin meidän kattilakuntamme keittoastiat vaikuttavat kestävän ajan hammasta varsin hyvin.

Paturi esiintyy talon nimenä mm. Halikon Hajalassa. Halikko on kuntana jo menneen syystalven lumia; se liitettiin Saloon kai viime vuodenvaihteessa.

Jos Paturin väki päättäisi ansaita elantonsa kattilanpaikkuun asemesta hiustenleikkuulla, voisi yritysnimeksi siis sopia Salon Paturi-Kampaamo. Tai sitten ei.

Salosta käytettiin joskus Piilaaksoa (Silicon Valley) mukaillen nimeä Halikon Välikkö. Ilmeisen suuri osa asujaimistosta hankkiikin elantonsa nykyisin epäsuorasti piin varassa.

Teemamusiikkia:
        http://www.youtube.com/watch?v=tMzp1iF8oRk

• hupaisaa
        Sevillan paturi kirjoitti:

Paturi tarkoittanee myös kattilanpaikkaajaa. Ammattikunta lienee nykyisin alityöllistetty: ainakin meidän kattilakuntamme keittoastiat vaikuttavat kestävän ajan hammasta varsin hyvin.

Paturi esiintyy talon nimenä mm. Halikon Hajalassa. Halikko on kuntana jo menneen syystalven lumia; se liitettiin Saloon kai viime vuodenvaihteessa.

Jos Paturin väki päättäisi ansaita elantonsa kattilanpaikkuun asemesta hiustenleikkuulla, voisi yritysnimeksi siis sopia Salon Paturi-Kampaamo. Tai sitten ei.

Salosta käytettiin joskus Piilaaksoa (Silicon Valley) mukaillen nimeä Halikon Välikkö. Ilmeisen suuri osa asujaimistosta hankkiikin elantonsa nykyisin epäsuorasti piin varassa.

Teemamusiikkia:

Minua on pitkään huvittanut erilaisissa yritysluetteloissa kohta: Salon Anne, Salon Birgi,..., Salon Terästyö,...

Terästyön välineet soveltuvat varmaan karkeammallekin hiuslaadulle.

• Björn E. Borg
        Sevillan paturi kirjoitti:

Teemamusiikkia:

Perimätieto kertoo, että Porin ensimmäiset talot olivat nimeltään Paturi, Hakuri, Kynäs ja Stiku - kaikki eri ammattien mukaan:

http://www.poritieto.com/index.php?title=Pori_1500-luvun_lopulla

Ainakin Paturintie on Porissa yhä.

• Ei-salonkikelpoinen
        hupaisaa kirjoitti:

Minua on pitkään huvittanut erilaisissa yritysluetteloissa kohta: Salon Anne, Salon Birgi,..., Salon Terästyö,...

Kaverillani on asuttava moottorivene. Sen ajohytin etulaipiossa (-seinässä) on ovi, jonka päällä on messinkikyltti ”SALOON”. En ole päässyt tuosta ovesta koskaan edes Lohjanharjulle, vaan sen takaa on löytynyt olo- ja makuuhuoneen virkaa toimittava tila.

• Ankka Lampinen
        hupaisaa kirjoitti:

Siellä hän kaunisti mm. Amalia von Ruttunaama-Törötukkaa (meniköhän oikein?). Rouvan kasvot täytyi paklata sileiksi. Elefantin korvat Aku teippasi piiloon jne. Voi kun löytäis vielä tuon numeron!

• Laiva ehei

Minulle on jäänyt mieleen repliikki: "Varsovan laulu piiloon! Tullikyttä paapuurin puolella". Sanojana oli vanhan merikarhun papukaija. Miksi muuten sanotaan "merikarhu"? Onko ruotsalainen etunimi "Styrbjörn" suomeksi "Peräkarhu"?

• Skippari

Akun ohjeet veljenpojilleen eräällä purjehdusretkellä:

"Reivatkaa vintturit! Halssatkaa prammipurje! Nostakaa isoprassi laahukseen ja sanokaa minua herra kapteeniksi!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe