Onko 'keskustele adventismista'

stefanus

palsta tarkoitettu pelkästään adventistien käyttöön, jotka kertovat toisilleen, mitä adventismi on?

Odotetaanko, että palstaa seuraavat "ei adventistit" sitten lukevat adventistien kertomuksia adventismista ja tekevät uskontokunnan valinnan ja tuon valintaansa seurauksena, joko liittyvät adventisteihin, tai ovat liittymättä?

31

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adventismi

suomen kristillinen kirkkokunta, kaikkine hyvine ja huonoine piirteineen, kuten kaikki muutkin kristilliset seurakunnat.

Ainoastaan Jeesus Kristus on täydellinen ja ainoastaan hänellä on oikeus toimia tuomarina. Yksikään ihminen ei ole oikeutettu toista ihmistä tuomitsemaan, koska ei ole itsekkään täydellinen. Osoittaa äärimmäistä tyhmyyttä kaivella vikoja vajavaisista ihmisistä, koska niitähän ei tule puuttumaan yhdestäkään seurakunnasta jos lähdetään ruotimaan yksityisten ihmisten vikoja ja tekemisiä.

Adventismi palsta on tarkoitettu uskosta ja uskonasioista keskusteluun, myöskin adventismin sisällä. Palsta on vapaa asiallista ja rakentavaa keskustelua varten. Sitä ei ole tarkoitettu yksityisten ihmisten leimaamiseen ja kaunaiseen syyttelyyn henkilökohtaisten kaunojen purkamiseen ja toisten uskon halventamiseen. Uskonnon perusteella leimaamisenhan jo suomen lakikin kieltää.

Siis tervetuloa asialliset keskustelijat! Kerromme mielellämme kirkkomme toiminnasta:

http://www.adventtikirkko.fi/etusivu.html

• Pate Jauhiainen (x avr)

Adventismin ongelmana onkin se, että he ovat poistaneet Raamatun Sanasta Jumalan tarkoittamat merkitykset ja korvanneet ne adventismin tulkinnoin.
        Adventismin tapa tulkita Raamattua on täysin virheellistä, eikä virheellisyys ole kristinuskoa.

• köyhä elämä
        Pate Jauhiainen (x avr) kirjoitti:

Adventismin ongelmana onkin se, että he ovat poistaneet Raamatun Sanasta Jumalan tarkoittamat merkitykset ja korvanneet ne adventismin tulkinnoin.
        Adventismin tapa tulkita Raamattua on täysin virheellistä, eikä virheellisyys ole kristinuskoa.

No, tässä vain yksi seitsemännenpäivän adventtikirkkoon kuuluva sinulle, ja kaikille muillekin ilmoittaa, että usko Jeesukseen on tie elämään.

Te ulkopuoliset olette jostain huolestuneita, että eikö ole asia näin ?

No, minä olen kyllä nyt tämän asian tiimoilta vain tullut siihen tulokseen, että te ulkopuoliset olette aivan turhaan tämmöistä hyökkäystä suorittamassa meitä vastaan, jotka uskomme Jeesukseen, että en oikein jaksa uskoa todeksi, että teillä riittää tätä jauhamista ties mistäkin asiasta, jota joku ihminen Raamatun ulkopuolella on kirjoittanut, että ettekö ymmärrä, että virheitä saattaa sattua missä, ja milloin tahansa, ja ei niihin kannata jäädä kiinni, kun ne on pientä sen rinnalla, kun usko Jeesukseen on tämä TÄRKEIN asia.

Ja, tästä johtuen olen oikein tyytyväinen, että kuulun adventtikirkkoon, että, kun teillä ei näytä edes olevan Jeesuksen opetuslapseus kokonaan hallussa, että näin sen koen olevan, ja tämä on vain minun mielipide, että se ymmärtäkää.

Etsikää vain merkityksiä, niin olette vielä enemmän suossa, että niihin ei elämä perustu, että tässä teille totuutta.

• Sydän verellä ostettu

valheellinen näkemys. Sensijaan 15 000 000 kristillistä on oikeassa: Adventtikirkko ON kansainvälisesti tunettu KRISTILLINEN KIRKKO.

Se valtava lähetystyö, jota adventistit tekevät on osoitus oikeasta sydämen uskosta. Siellä missä on adventisti työssään, niin siellä ei tarvitse olla pimeässä, vaan siellä Kristuksen valo valaisee. se kertoo Jumalan rakkaudesta ja armosta, Jeesuksen uhrista edestämme.

• Pate jauhiainen (x advr)
        köyhä elämä kirjoitti:

No, tässä vain yksi seitsemännenpäivän adventtikirkkoon kuuluva sinulle, ja kaikille muillekin ilmoittaa, että usko Jeesukseen on tie elämään.

Te ulkopuoliset olette jostain huolestuneita, että eikö ole asia näin ?

No, minä olen kyllä nyt tämän asian tiimoilta vain tullut siihen tulokseen, että te ulkopuoliset olette aivan turhaan tämmöistä hyökkäystä suorittamassa meitä vastaan, jotka uskomme Jeesukseen, että en oikein jaksa uskoa todeksi, että teillä riittää tätä jauhamista ties mistäkin asiasta, jota joku ihminen Raamatun ulkopuolella on kirjoittanut, että ettekö ymmärrä, että virheitä saattaa sattua missä, ja milloin tahansa, ja ei niihin kannata jäädä kiinni, kun ne on pientä sen rinnalla, kun usko Jeesukseen on tämä TÄRKEIN asia.

Ja, tästä johtuen olen oikein tyytyväinen, että kuulun adventtikirkkoon, että, kun teillä ei näytä edes olevan Jeesuksen opetuslapseus kokonaan hallussa, että näin sen koen olevan, ja tämä on vain minun mielipide, että se ymmärtäkää.

Etsikää vain merkityksiä, niin olette vielä enemmän suossa, että niihin ei elämä perustu, että tässä teille totuutta.

Ymmärrämme kyllä, että virheitä voi tulla,m mutta adventismi on itse virhettä.
        Ei teidän kanssanne voi keskustella, koska teillä kaikille asioille on annettu adventismin mukaiset merkitykset, jotka poikkeavat kristinuskosta.
        Teille jopa itse usko Jeesukseen merkitsee toista kuin meillä!
        Tellä on erimielinen Jeesus kuin meillä! Ja siksi hän ei voi olla sama, sillä oletko nähnyt ihmistenkään joukoissa sellaista, joka on kunkin kanssa samaa mieltä kuin tämä ilman yhtään omaa ajatusta?
        Meillä Jeesuksella on omat ajatukset, ja uskovan TULEE ne hyväksyen nottaa vastaan kiemurtellematta tulkinnoillaan kuten adventismissa tehdään. Meillä Jeesus ei ole muuttanut pilkunkaan vertaa niitä merkityksiä, joita oli annettu Israelille Vanhassa Liitossa. Mutta adventismissa mikään Vanhan Testamentin kohta ei ole pitänyt entistä merkitystään.
        Tämä etenkin lain antamisen ja sen noudattamisvelvoitteen kohdalla. Meillä Jumala teki liiton vain israelilaisia varten saattaakseen Jeesukselle toimintaympäristönä lainalaisten opetrtamisen eläen itsekin kansansa lain alaisena.Pakanakansoilla ei tuota velvoitetta ollut ennen Jeesusta ikä tule Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeenkään. Meillä "laki ja profeetat" pysyy ennallaan.
        Tämän osoittaa jo sekin, kun Paavali sanoo, ettei ole esivaltaa muuten kuin Jumalata, joten eihän maallisten lakien rinnalle ole ollut tarkoitustakaan tuoda maallisille israelilaisille tarkoitettuja kansallisia velvoitteita.
        Adventismin noudattaminen on valejuutalaisuutta jolle ei meillä löydy vähäisintäkään laillista perustetta tahi velvoitetta.

• mietteissään oleva annu
        Pate jauhiainen (x advr) kirjoitti:

Ymmärrämme kyllä, että virheitä voi tulla,m mutta adventismi on itse virhettä.
        Ei teidän kanssanne voi keskustella, koska teillä kaikille asioille on annettu adventismin mukaiset merkitykset, jotka poikkeavat kristinuskosta.
        Teille jopa itse usko Jeesukseen merkitsee toista kuin meillä!
        Tellä on erimielinen Jeesus kuin meillä! Ja siksi hän ei voi olla sama, sillä oletko nähnyt ihmistenkään joukoissa sellaista, joka on kunkin kanssa samaa mieltä kuin tämä ilman yhtään omaa ajatusta?
        Meillä Jeesuksella on omat ajatukset, ja uskovan TULEE ne hyväksyen nottaa vastaan kiemurtellematta tulkinnoillaan kuten adventismissa tehdään. Meillä Jeesus ei ole muuttanut pilkunkaan vertaa niitä merkityksiä, joita oli annettu Israelille Vanhassa Liitossa. Mutta adventismissa mikään Vanhan Testamentin kohta ei ole pitänyt entistä merkitystään.
        Tämä etenkin lain antamisen ja sen noudattamisvelvoitteen kohdalla. Meillä Jumala teki liiton vain israelilaisia varten saattaakseen Jeesukselle toimintaympäristönä lainalaisten opetrtamisen eläen itsekin kansansa lain alaisena.Pakanakansoilla ei tuota velvoitetta ollut ennen Jeesusta ikä tule Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeenkään. Meillä "laki ja profeetat" pysyy ennallaan.
        Tämän osoittaa jo sekin, kun Paavali sanoo, ettei ole esivaltaa muuten kuin Jumalata, joten eihän maallisten lakien rinnalle ole ollut tarkoitustakaan tuoda maallisille israelilaisille tarkoitettuja kansallisia velvoitteita.
        Adventismin noudattaminen on valejuutalaisuutta jolle ei meillä löydy vähäisintäkään laillista perustetta tahi velvoitetta.

En ole löytänyt yhtä pitävää Raamatun tutkimista, kuin olen nyt omassa seurakunnassani löytänyt. En koe olevani valejuutalainen, enkä myöskään lain alla oleva, vaan armosta pelastettu syntinen, joka rakastaa Jumalaa ja hänen käskyjään. Ne ovat nousseet elämäni tienviitoiksi, ja niin tiedän, kulkevani Jeesuksen jalanjäljissä kohti uuden maan kansalaisuutta.

Jos tämä on sinulle "pakkoa", minulle se ei sitä ole, vaan ilolla olen ottanut vastaan tuon opetuksen. Opettaahan suomenkin laki meitä kulkemaan siten, ettei meillä ole poliisin kanssa ongelmia. Miten sitten Jumalan laki ei niin tekisi. Sehän on kaikkien kansallisten lakien pohjana ja perustuksena.

Jeesus sanoo: Ottakaa minun ikeeni päällenne. minun ikeeni on sovelias ja kuormani on keveä. Miksi ei olisi, koska hän kantaa sen, ja minä vain seuraan.

Kaikella ystävyydellä

• äly hoi!

sinun tulkintasi asioista. Adventistit ovat eri mieltä kanssasi, joten se siitä

• Totuuden etsijä
        mietteissään oleva annu kirjoitti:

En ole löytänyt yhtä pitävää Raamatun tutkimista, kuin olen nyt omassa seurakunnassani löytänyt. En koe olevani valejuutalainen, enkä myöskään lain alla oleva, vaan armosta pelastettu syntinen, joka rakastaa Jumalaa ja hänen käskyjään. Ne ovat nousseet elämäni tienviitoiksi, ja niin tiedän, kulkevani Jeesuksen jalanjäljissä kohti uuden maan kansalaisuutta.

Jos tämä on sinulle "pakkoa", minulle se ei sitä ole, vaan ilolla olen ottanut vastaan tuon opetuksen. Opettaahan suomenkin laki meitä kulkemaan siten, ettei meillä ole poliisin kanssa ongelmia. Miten sitten Jumalan laki ei niin tekisi. Sehän on kaikkien kansallisten lakien pohjana ja perustuksena.

Jeesus sanoo: Ottakaa minun ikeeni päällenne. minun ikeeni on sovelias ja kuormani on keveä. Miksi ei olisi, koska hän kantaa sen, ja minä vain seuraan.

Kaikella ystävyydellä

Ymmärrätkö mitä tuo "ies" merkitsee? Ei Jeesus Kristus sinun iestäsi kanna! Hänhän sanoo ottakaa minun ikeeni päällenne, sillä se on kevyt! Tottakai se on sille kevyt joka on päässyt irti tämän ajallisen elämän kahleista ja huolista, eli ne eivät hallitse enään hänen sisäistä ihmistään, vaan hän on luopunut lihallisen persoonan hallinnasta täysin ja pukeutunut Kristuksen rakkauden täydellisyyteen, ja pyrkii elämään vain Hengen Pyhässä täydellisyydessä, eli Jumalan puhtaassa rakkaudessa. Tämän kehoituksen hän antoikin opetuslapsilleen.

Hyvähän se tietysti olisi, jos sinä niin täydellinen olet, että pystyt kantamaan sen saman ikeen jonka Jeesus Kristus kantoi ristinpuulle Golgatalle asti. Sama ies on meidän symboolisesti/vertauskuvallisesti kannettava, eli käytävä Paavalin tavoin oma Damaskon kokemuksemme läpi. Siinä meidät riisutaan persoonallisesti täysin puhtaaksi, meistä ei jää "lihallisesti mitään jäljelle, koska sydämemme on täydellisesti riisuttava kaikki mitä sinne on elämämme aikana kokoontunut; Jumalan Hengelle vierasta, hellimmepä, tai rakastammepa tässä ajallisen elämän tarpeita kuinka äärettömästi tahans sydämestämme ja siulustamme, niin siitä on luovuttava, jotta Kristus voi tuoda sinne Isän Jumalan rakkauden. Silloin olemme ottaneet vasta Jeesus Kristuksen tarjoaman" ikeen" päällemme .

• kirjainten välistä.

Eli, eikö adventisteja pidä parjata "kristillisesti", luinko ennakoivasti ja valiten?
      Kun olen seurannut palstaa, niin olen siinä tullut tuntemaan oman kristillisyyden lihallisuuden, en tiedä sanoako olevin kirjoittajien ”ääripäitä”.
      Toisaalta, jos ja kun olen oppinut näkemään oman kristillisyyden oppiprofeettojen olemassaolon, on kasvanut sisältään uskonnottomaksi, -eli ei tunnusta kirkollisia käsityksiä sellaisenaan ja näin ollen kiitos kristillisyyden lihallisuuden kirkkaussanoman, tulen esittelemään ne kirkkojentorniräystäät, jossa kirjoittajissa kukin pyrkii kumartamaan herraansa.
      Enää ei tunne sitä, että pahimpia parjaajia silittäisi myötäkarvaan vaan näyttää sen parjaus-lihallisuus pullistuskohdat, toisilla se on kielessä.
      Jokaisessa on seurakunnassa on jotain hyvää ja jokaisessa seurakunnassa on jotain huonoa.
      - eli se, että edes osa jäsenistöstään tuntee olevansa kotona, niin helluntaissa, kuin luterilaisuudessa tahi adventismissa, kumartakoon alttarinsa ääressä niin kauan kuin Sana muuta opettaa.
      Mutta kun moni menee ojenteluissa henkilökohtaisuuksiin, ei olla enää hyvällä pohjalla.
      Mutta jos adventismipalstalla vilpittömästi tuodaan asioita esille ja joku uskoo siihen, olkoon uskossa autuas.
      Mutta jos joku ei usko, sanokoon, että en näe asiaa näin vaan tämän tähden näen asiat toisin, olkoon autuas.
      Silloin menemme jotenkin niissä merkeissä, jotka voi saavuttaa jotakin.
      Meillä ei ole kaikkea tietoa, eli sitä Jumalallista tietoa ja jos joku on Jumalasta, sille emme voi mitään.
      Mutta voi olla niinkin, että vaikka opetus on Jumalasta hylkäämme sen ja sydämemme paatumusten vuoksi Jumala kävelee meistä ohi.
      Jumala tavallaan sallii omaehtoisen Jumalanpalveluksen, (seurakuntien muotojumalisuuden) Sana on esillä ja siitä tehdään valinnat, Sana herättää parannukseen, ei pakkokäännyttäminen.
      Mistä me tiedämme, että jotkut (oppi) asia pidetään esillä tulevan tapahtuman takia, koska ehkä meissä on erehtyminen ja meistä ei ole sanan pitäjiksi, menisimme kovin harhaan.
      Siksi voi käydä niin, että tt-opin omaavat, ovat kristillisempiä kuin me. Kuka sen tietää, on Jumala. (tällä ajatuksella viittaan sapattiin, raamatulliseen pyhään).
      sitten se tuomitsemisnäkökohta.
      Jos parjaamme esim. sapattia, mikä on ollut suurin kysymysaihe täällä, voi parjauksen tähden vaikka armo kattaisi sunnuntaimme joutua tilille sanoistamme sydämen kovuuden tähden.
      Tätä kaikkea sopii miettiä.

Tosin joku kirjoittaja jopa suunsa tunnustuksen kautta kieltää Jumalansa, ne kirjoitukset ovat taas todistamassa kerran Jumalan edessä kielteistä asennetta parannusta kohtaan ja vahvistaa valinnan tuoman hedelmän, joka ei ole elämänpuun hedelmää.

• Adventtitotuudesta ei saa keskustella - se joko otetaan vastaan tai hylätään. Semmoista ne koettavat sanoa.
      Tästähän he yhtenään muistuttavat, Ellen-auktoriteetista:

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :
      :: "Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju ::
      :: ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." ::
      :: ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905. ::
      :: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : ::

Että tuommoinen korulause adventtikirkolla oikeastaan on sapatinpäiväraamien sisällä ja sitä ainoaa palvovat.

• Ei silmään kustu

niin sieltä tulee täyttäpuppua ja pajunköyttä. Ei mitään järkeen käypää koskaan sinun syytöksissäsi. Mene koulunpenkille takaisin ja opettele käytöstavat, ennenkuin alat toisia neuvomaan ja arvostelemaan. Toista noin lapsellista jätkää mitä sinä olet saa hakea, vai mitä?

Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi montasataa vuotta sitten? Hän ajatteli niin silloin, ehkä tänään, jos olisi keskuudessamme ajattelisi hieman toisin? "Maailma muuttuu eskoseni!"Ei täällä siteerata enää jokaista Ukko Paavo Ruotsalaisenkaan "möläytystä."

Kaikki me ihmiset olemme vajavaisia, vai oletko sinä joku helvetin poikkeus?

• Ei silmään kustu kirjoitti:

niin sieltä tulee täyttäpuppua ja pajunköyttä. Ei mitään järkeen käypää koskaan sinun syytöksissäsi. Mene koulunpenkille takaisin ja opettele käytöstavat, ennenkuin alat toisia neuvomaan ja arvostelemaan. Toista noin lapsellista jätkää mitä sinä olet saa hakea, vai mitä?

Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi montasataa vuotta sitten? Hän ajatteli niin silloin, ehkä tänään, jos olisi keskuudessamme ajattelisi hieman toisin? "Maailma muuttuu eskoseni!"Ei täällä siteerata enää jokaista Ukko Paavo Ruotsalaisenkaan "möläytystä."

## Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi montasataa vuotta sitten? ##

Kyllä se EGW sijoittuu edelliseen vuosituhanteen. Nykyajassa on ymmärrystä enemmän kuin silloin.

Mutta SIITÄHÄN vain keskustelua on käyty, että olko egw TODELLA "Jeesukseen uskova". Ei ainakaan
        opetuksensa perusteella ollut. Sen me kristityt olemme kiistatta osoittaneet tällä palstalla, että kristikansa
        voi paremmin ilman egw:tänne. Ehdottomasti.

• kivi kengässäkö?
        AnttiVKantola kirjoitti:

## Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi montasataa vuotta sitten? ##

Kyllä se EGW sijoittuu edelliseen vuosituhanteen. Nykyajassa on ymmärrystä enemmän kuin silloin.

Mutta SIITÄHÄN vain keskustelua on käyty, että olko egw TODELLA "Jeesukseen uskova". Ei ainakaan
        opetuksensa perusteella ollut. Sen me kristityt olemme kiistatta osoittaneet tällä palstalla, että kristikansa
        voi paremmin ilman egw:tänne. Ehdottomasti.

että yritätte opiskella kristikansana EGW.aittia ja ne "totuudet" sitten hiertää oppienne perinnäissääntöjä ja siksi poistaisitte raamattutunneiltanne Ellenin?!!

Vekkuli kaveri, eihän Ellenistä väitellä muualla kuin täällä ja Kantolan, sekä jonkun muun kirjoituksissa.

Kun olen käynyt helluntaissa, ei siellä Elleniä lueta, ei kirkossa eikä muualla, eli mitä tarkoitit?

Vai onko se sinulla fobia, että pitää roikkua päivästä toiseen täällä eikä sielusi lepää?!!

• juu se
        Ei silmään kustu kirjoitti:

Nääksä ny kirjoitit?
        Miten tuollaisen kanssa sitten keskustellaan?
        Kuka se puhuu kanssakeskustelijoista pahaa, kun he tuovat kissan pöydälle?
        Copyright EGW. Mikä ihmeen copyright, jos hän kirjoitti koko maailmalle sanomaa?
        Te olette maailman kieroimmat kirkolliset, etten pahemmin sanois!

• Bushmanni

>>> Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi monta sataa vuotta sitten? Hän ajatteli niin silloin, ehkä tänään jos olisi keskuudessamme, ajattelisi hieman toisin? >>>>

No juurihan itse osuit asian ytimeen, vaikka etpä sitä varmaan itse älyä.

Juuri tästä on kysymys. Ellen White, tuo sairas amerikkalainen kotiäiti, väitti saavansa näkynsä Jumalalta.

Jos näin on, niin miksi sinä väität, että hän ajattelisi nyt toisin?

Olet itsekin sitä mieltä, että hän oli vain sairas amerikkalainen kotiäiti ja mitäpä me hänen mölinöistään sen enempää.

Tässä on vain pieniä ongelmia, joidenka syvyyden ymmärrämme vaikka täältä:

http://www.adventtikirkko.fi/opetus/profet.htm

"Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."

Ei tuolla lue, että hänen kirjoituksensa ovat määrätyiltä osin, mikäli sattuvat sopimaan kulloiseenkin asiaan, arvovaltaisena totuuden lähteenä. Mikäli eivät sovi, niin jätettäköön omaan arvoonsa, vai lukeeko siellä näin?

Onko hän (Ellen) nyt sitten Herran sanansaattaja, jos hän ajattelisi ja muotoilisi sanansa tänä päivänä hiukan toisin?

Ei hän olisi mikään Herran sanansaattaja, vaan sairas kotiäiti amerikasta, jota hän on ollut koko aikuisikänsä.

Sinäkin tiedät totuuden, niin miksi ihmeessä pyörit sen höpölahkon siipien suojassa?

Ja mitä tulee Paavo Ruotsalaiseen, niin häntä ei kukaan profeettana pidäkään, vaan hartaana hengenmiehenä, jolla oli omat ongelmansa vaikkapa suhteessaan kuningas-alkoholiin.

Ja Ukko-Paavon "möläytykset" ovat kestäneet aikaa erittäin hyvin, verrattuna tämän sairaan amerikkalaisen kotiäidin hengentuotteisiin. Paavo Ruotsalainen luetaan suomessa kansallisten suurmiesten joukkoon. Amerikassa Ellen Whiteä ei noteerata oikeastaan yhtään mitenkään. Hän vain perusti yhden höpölahkon, joita amerikassa sopii 17 tusinaan.

• kivi kengässäkö? kirjoitti:

että yritätte opiskella kristikansana EGW.aittia ja ne "totuudet" sitten hiertää oppienne perinnäissääntöjä ja siksi poistaisitte raamattutunneiltanne Ellenin?!!

Vekkuli kaveri, eihän Ellenistä väitellä muualla kuin täällä ja Kantolan, sekä jonkun muun kirjoituksissa.

Kun olen käynyt helluntaissa, ei siellä Elleniä lueta, ei kirkossa eikä muualla, eli mitä tarkoitit?

Vai onko se sinulla fobia, että pitää roikkua päivästä toiseen täällä eikä sielusi lepää?!!

### Vekkuli kaveri, eihän Ellenistä väitellä muualla kuin täällä ja Kantolan, sekä jonkun muun kirjoituksissa. ###

Emme me uskovat täällä väittele, edes Ellenistä - tuomme vain esiin Ellenin OMIA opetuksia ja teilaamme ne
        Raamatun hengessä. Koska adventtioppi tuleutuu kokonaisuudessaan EGW:n suureen taisteluun, joudumme
        nimenomaan Ellenin sepustukset kumoamaan. Ellenismihän (adventismi) on suurin este sen pauloihin joutuneelle,
        uskoontulemisen tai hereillä pysymisen este.

Internethän on täynnä adventistien sinne suoltamaa egw-potaskaa, kuten esim.NÄMÄ sivut, jotka varoittavat
        kristittyjen yhteydestä :

http://www.endtime.net/finsk/karisma.htm

* Taistelu Kulissien Takana
        * Vallan Huipulla
        * Kuninkaan paluu...
        * Olemme Sodassa
        * Maria-ilmestykset
        * Varoitus ekumeenisesta yhteistyöstä!
        * Varoitus karismaattisesta liikkeestä!
        * Vapaus Vaarassa!
        * Israel lopunaikana

Jos jaksaisit tutustua vaikkapa Suureen Taisteluun tai Ilmestyskirjaseminaariin tai Olavi Rouheen vastaavaan
        kirjaan - huomaisit että ne kaikki nousevat suoraan egw:n hengestä tai egw:n haudasta!

• Bushmanni kirjoitti:

>>> Onko sillä väliä mitä joku Jeesukseen uskova nainen sanoi monta sataa vuotta sitten? Hän ajatteli niin silloin, ehkä tänään jos olisi keskuudessamme, ajattelisi hieman toisin? >>>>

No juurihan itse osuit asian ytimeen, vaikka etpä sitä varmaan itse älyä.

Juuri tästä on kysymys. Ellen White, tuo sairas amerikkalainen kotiäiti, väitti saavansa näkynsä Jumalalta.

Jos näin on, niin miksi sinä väität, että hän ajattelisi nyt toisin?

Olet itsekin sitä mieltä, että hän oli vain sairas amerikkalainen kotiäiti ja mitäpä me hänen mölinöistään sen enempää.

Tässä on vain pieniä ongelmia, joidenka syvyyden ymmärrämme vaikka täältä:

http://www.adventtikirkko.fi/opetus/profet.htm

"Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."

Ei tuolla lue, että hänen kirjoituksensa ovat määrätyiltä osin, mikäli sattuvat sopimaan kulloiseenkin asiaan, arvovaltaisena totuuden lähteenä. Mikäli eivät sovi, niin jätettäköön omaan arvoonsa, vai lukeeko siellä näin?

Onko hän (Ellen) nyt sitten Herran sanansaattaja, jos hän ajattelisi ja muotoilisi sanansa tänä päivänä hiukan toisin?

Ei hän olisi mikään Herran sanansaattaja, vaan sairas kotiäiti amerikasta, jota hän on ollut koko aikuisikänsä.

Sinäkin tiedät totuuden, niin miksi ihmeessä pyörit sen höpölahkon siipien suojassa?

Ja mitä tulee Paavo Ruotsalaiseen, niin häntä ei kukaan profeettana pidäkään, vaan hartaana hengenmiehenä, jolla oli omat ongelmansa vaikkapa suhteessaan kuningas-alkoholiin.

Ja Ukko-Paavon "möläytykset" ovat kestäneet aikaa erittäin hyvin, verrattuna tämän sairaan amerikkalaisen kotiäidin hengentuotteisiin. Paavo Ruotsalainen luetaan suomessa kansallisten suurmiesten joukkoon. Amerikassa Ellen Whiteä ei noteerata oikeastaan yhtään mitenkään. Hän vain perusti yhden höpölahkon, joita amerikassa sopii 17 tusinaan.

### Juuri tästä on kysymys.
        Ellen White, tuo sairas amerikkalainen kotiäiti, väitti saavansa näkynsä Jumalalta.
        Jos näin on, niin miksi sinä väität, että hän ajattelisi nyt toisin? ###

Ajat muuttuvat, mutta sinä, EGW, "koskaan et muuttua saa", totesi kerran muuan pasi kaunistokin.

"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta."
        ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.

1844 - 1905 - 2009 - ...

Lutherin uskonpuhdistuksen pohjalta nousee nykyajassa uutta ja me huomaamme sen.
        Mutta eegeeweemäisyys ei koskaan muuttua saan. Ettekö sitä huomaa, adventtihämäryyden valonkantajat?

• Bushmanni

Tuossapa linkki Paavon kirjeisiin.

http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html

Se on vakavaa tekstiä. Paavo oli itse kirjoitustaidoton, mutta hän kirjoitutti kirjeet ystävillään.

Hänellä on voimakkaita sanoja ja hänen kirjeensä puhuttelevat edelleen. Etenkin kun tiedämme, että ne ovat hänen omia sanojaan, eikä hän kopioinut niitä sanasta sanaan sihteeriltään, kavereiltaan tai vallan toisista kirjoista, joita lainasi kirjastosta. Paavo on Paavoa vaikka voissa paistaisi.

Siinä on mallia hengellisyydestä sairaan amerikkalaisen kotiäidin palvojille.

• juu se kirjoitti:

Nääksä ny kirjoitit?
        Miten tuollaisen kanssa sitten keskustellaan?
        Kuka se puhuu kanssakeskustelijoista pahaa, kun he tuovat kissan pöydälle?
        Copyright EGW. Mikä ihmeen copyright, jos hän kirjoitti koko maailmalle sanomaa?
        Te olette maailman kieroimmat kirkolliset, etten pahemmin sanois!

### Copyright EGW. Mikä ihmeen copyright, jos hän kirjoitti koko maailmalle sanomaa?
        Te olette maailman kieroimmat kirkolliset, etten pahemmin sanois! ###

Paljastit juuri että te adventistit olette maailman pahimpia kristittyjen herjaajia.
        Kun me keskustelemme asiaa niin saamme teiltä takaisin vain herjaa ja asiattomuutta.
        En tiedä syyttäisinkä siitä teitä vai Elleniä.

EGW kirjoitti luonnollisesti vain niille, jotka uskoivat Jeesuksen saapuvan v. 1844, 1845 ja pettyivät ja kiittivät
        Elleniä siitä korvausteologiasta, että Jeesuksen pitikin saapua muualle eli taivalliseen pyhäkköön, tutkimaan
        uskovien syntejä ja kirjoittamaan ne mustaan listaan.

Jopa pääteoksen, suuren taistelun, opetus on copyraight-suojattu Ellen G White- nimen omineille.
        Ellen G White -nimen käyttämisestä SDA nosti kalliin oikeusjutun, käyttäen apunaan parhaita katolisia juristeja,
        kun eräät ei-heikäläiset käyttivät Whiten nimeä opetuksessaan, joak hieman poikkesi SDA:n tulkinnasta.
        Kyllä "evankeliumi kolmen enkelin sanoman viitekehyksessä" on sanoma yksinomaan adventisteille.
        Muuthan ovat sitäpaitsi pedonmerkittyjä kyseisen opin mukaan.

Mutta täällä voi tutustua tutkivaan tulkitsemiseen ...

http://www.argumentti.fi/adventismi/adventismi_tutkivatuomio_ellenwhite.php?id=40

Todellakin adventistit ovat profeettansa nimenkin onnistuneet "keisarin" avulla omimaan kokonaan itselleen:
        Ellen G. White® Se on heille rekisteröity tavaramerkki - Ellen-tavara. Tottakai parhaat katoliaiset juristit
        mielellään auttoivat adventisteja protestantteja vastaan. Että silleen - kun adventistit ovat jopa tyttösensä
        nimen suojanneet itselleen, tottakai adventismi on 100 % ellenismiä! Ja ei-adventistit eivät ole yhtään mitään.
        Kun heillä ei ole EGW:tä eikä "evankeliumia kolmen enkelin sanoman viitekehyksessä".

EGW-propaganda on suojattu koskemaan yksinomaan adventisteja:
        http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.whiteestate.org/&ei=0iexSsiQG8b3-AaK0YivBg&sa=X&oi=translate&resnu...

Kolmannen enkelin sanoma on kuitenkin hylätty ja se suotu ilomielin kristikansalle, tuo toinen puoli evankeliumia elikkä helvetin tulijärvi ...
        Tuon KOLMANNEN enkelin sanoman adventistit kuitenkin tarkoituksellisesti jättävät aina ilmoittamatta:

Ilm. 14:9-11

9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
        10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
        11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

Kritisoi
        Antti

• Bushmanni kirjoitti:

Tuossapa linkki Paavon kirjeisiin.

http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html

Se on vakavaa tekstiä. Paavo oli itse kirjoitustaidoton, mutta hän kirjoitutti kirjeet ystävillään.

Hänellä on voimakkaita sanoja ja hänen kirjeensä puhuttelevat edelleen. Etenkin kun tiedämme, että ne ovat hänen omia sanojaan, eikä hän kopioinut niitä sanasta sanaan sihteeriltään, kavereiltaan tai vallan toisista kirjoista, joita lainasi kirjastosta. Paavo on Paavoa vaikka voissa paistaisi.

Siinä on mallia hengellisyydestä sairaan amerikkalaisen kotiäidin palvojille.

Amen! Kyllä ukko-Paavon perintö yhä on ajankohtaista, toisin kuin Ellen Whiten.
        Paavo Ruotsalainen heräsi, kun seppä Högman lempeästi sanoi hänelle:
        "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki - Jeesuksen Kristuksen sisäinen tuntemus".

USA:ssa luennoi Lutherin uskonpuhdistuksen jalanjäljissä muuan herra Walther juuri siihen aikaan kun alkoi siellä
        ellenismi. Tuosta protestanttisen uskonpuhdistuksen peräänkuuluttamisesta eivät Jeesuksen pikaista palaamista
        kiihkeästi odottavat odottelijat olleet kiinnostuneet. Pettymyksen tuhkasta nousi adventismi ja jehovalaisuus sekä
        eräitä pienempiä kultteja. Mutta minun käsissäni on kulunut Waltherin 39 luentoa laista ja evankeliumista.

Lutherusta amerikkaan ...
        http://fi.wikipedia.org/wiki/C._F._W._Walther

Lutheria ja Waltheria Suomeen - enkä tarkoita luterilaista kirkkoa ...

http://www.netikka.net/tforum/kirjat.htm

• AnttiVKantola kirjoitti:

"Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki - Jeesuksen Kristuksen sisäinen tuntemus".

USA:ssa luennoi Lutherin uskonpuhdistuksen jalanjäljissä muuan herra Walther juuri siihen aikaan kun alkoi siellä
        ellenismi. Tuosta protestanttisen uskonpuhdistuksen peräänkuuluttamisesta eivät Jeesuksen pikaista palaamista
        kiihkeästi odottavat odottelijat olleet kiinnostuneet. Pettymyksen tuhkasta nousi adventismi ja jehovalaisuus sekä
        eräitä pienempiä kultteja. Mutta minun käsissäni on kulunut Waltherin 39 luentoa laista ja evankeliumista.

Ellen G White -nimen ovat adventistit omineet yksityisomaisuudekseen!
        Ellen G. White ®

Kun tutkin uskonpuhdistaja Waltherin teosta "Laki ja evankeliumi", uusintapainos 2007, STLK - en näe nimen
        suojausta enkä teoksenkaan. Uskonpuhdistus kuuluu meille kaikille !!! Mutta EGW-höpinät vain adventisteille.

• järkihoi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Ellen G White -nimen ovat adventistit omineet yksityisomaisuudekseen!
        Ellen G. White ®

Kun tutkin uskonpuhdistaja Waltherin teosta "Laki ja evankeliumi", uusintapainos 2007, STLK - en näe nimen
        suojausta enkä teoksenkaan. Uskonpuhdistus kuuluu meille kaikille !!! Mutta EGW-höpinät vain adventisteille.

No onhan se ikävää kun kenelläkään muulla seurakunnalla ei ole EGW:tä. Mutta koittakaa kestää vastuu tulee vain sen valon mukaan jonka olemme saaneet. Parempi kun ette tutustu liian tarkasti EGW:n kirjoituksiin, sillä se voisi avartaa mieltänne liikaa Jumalan tuntemisessa. Muuten tiesittikö, että Adventistien paksuin kirja on EGW:n kirjoittamattomat lausunnot, joilla voi aina sopivassa välissä iskeä vastustajaa päähän.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Ensin oli herännäisyys, jonka alkusysäys oli Etelä-Eurooppalainen tsunami-tuho ja maailmanlopun pelko.
        Tunnetuin ja vaikuttavin tapahtuma herännäisyydessä eli körttiläisyydessä oli työkansan kaatuminen
        pellolla, Pyhän Hengen vaikutuksesta - parannuksen teko alkoi.
        Ukko-Paavon tunnetuinta opetusta voisi kuvailla sanonnalla, että armo on armoa eikä lakia.

Herännäisyys ennen ja nyt:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Herännäisyys

• 4+8
        AnttiVKantola kirjoitti:

### Vekkuli kaveri, eihän Ellenistä väitellä muualla kuin täällä ja Kantolan, sekä jonkun muun kirjoituksissa. ###

Emme me uskovat täällä väittele, edes Ellenistä - tuomme vain esiin Ellenin OMIA opetuksia ja teilaamme ne
        Raamatun hengessä. Koska adventtioppi tuleutuu kokonaisuudessaan EGW:n suureen taisteluun, joudumme
        nimenomaan Ellenin sepustukset kumoamaan. Ellenismihän (adventismi) on suurin este sen pauloihin joutuneelle,
        uskoontulemisen tai hereillä pysymisen este.

Internethän on täynnä adventistien sinne suoltamaa egw-potaskaa, kuten esim.NÄMÄ sivut, jotka varoittavat
        kristittyjen yhteydestä :

http://www.endtime.net/finsk/karisma.htm

* Taistelu Kulissien Takana
        * Vallan Huipulla
        * Kuninkaan paluu...
        * Olemme Sodassa
        * Maria-ilmestykset
        * Varoitus ekumeenisesta yhteistyöstä!
        * Varoitus karismaattisesta liikkeestä!
        * Vapaus Vaarassa!
        * Israel lopunaikana

Jos jaksaisit tutustua vaikkapa Suureen Taisteluun tai Ilmestyskirjaseminaariin tai Olavi Rouheen vastaavaan
        kirjaan - huomaisit että ne kaikki nousevat suoraan egw:n hengestä tai egw:n haudasta!

Ruotojako sinulla on kurkussa? "Paulapotut" kassassa ne on jokaisessa kirkossa, ei niin tyhmää ihmistä ole, etteikö sitä tiedä. Ja kuka on rauhassa missäkin, niin "tyhperää" kait se on sopanhämmennyskin, ellei muuta tekemistä ole.
        No puolustat Lutterilaisuutta, että selkänojaa olisi, mutta heidän pappi kehuu lehdessä, että he eivät tarvii raamattuakaan, homma hoituu ilman sitäkin. Asia luettu Kouvolan lehdessä.
        Entä helluntalaisuus, repästäänpä oppi sieltä pois ja pantasiin puhtaalle pöydälle, niin löytäsitkö "puhdasta helluntalaisuutta heidän nyt näkemyksensä mukaan mistään". Eli ei tyhmyyttä kannata esittää ainakaan nimellään, voi omatpaulat löytyä hyvin äkkiä edestään.
        Mennäänkö Lestadiolaisuuteen? No jätetään Antti se pois, mutta koskahan sinä saat polvihousut ja takataskut, että tulisit mieheksi, akkojen touhua, mutta siksipä ehkä Idenebinä huusaat, saat mekkosi pitää päällä.
        Mua rupee närästää tuollainen vahtaaminen. Jos joku advareista on autuas niin vapaus on maassamme.
        Minua ei kiinnosta suuret taistelut ja pienet, ei tunnustuskirjat, ei todistukset että kielet ovat ainut henkken ilmaantumis todiste,.. jne. Se kattos Antti on niiiiiiiiiiiiiiin raatollista ja lihallista..... ja ken sitä kunnioittaa, olkoon hyvä, mutta kristillisyytenne kirveen lyötte kiveen tuolla saivartelemisellanne pilkun paikasta.
        Tältäpaikalta kun näitä katselee, näkee kristillisyydessäkin märkäpääleimat otsassa ja mätäpaiseet käsissä, ei paljonkaan sitä jumalankuvaa tee mieli kumarrella.

Auttokohan tuo närästyslääke tuohon katsotaan.

Ai Maria ilmestykset.... no oliko tuo sen erään tuomariskristityn kirjoitusta, hänhän Vapaakirkollisena on kirjoittanut kirjankin, hmmmm . kukahan...... kaivellaa muistia.... taisi olla Hiltunen... Hänhän kirkoitti jostain Marian ilmestyksistä.. ja tottahan se on... taisi kirjottaa Torontolaisuudestakin. ehkä joskus kait erosi helluntalaisuudesta jne.... eli vierastaa sitä karismaattista näköalaa....
        Koska sinä Antti teet parannukset ja tuut uskovaksi... pääsisit vapaaksi rienaus-syynäys- kärrkäys- vaivastasi.
        Mutta kivahan se on aikaansa kuluttaa, kun ei muuta "kristillistä" hommaa ole. Ei ole pahaa tekemässä, eli auttamassa nälkästä.. sitä pian katottasiin uskovaksi..

• uteljas
        järkihoi kirjoitti:

No onhan se ikävää kun kenelläkään muulla seurakunnalla ei ole EGW:tä. Mutta koittakaa kestää vastuu tulee vain sen valon mukaan jonka olemme saaneet. Parempi kun ette tutustu liian tarkasti EGW:n kirjoituksiin, sillä se voisi avartaa mieltänne liikaa Jumalan tuntemisessa. Muuten tiesittikö, että Adventistien paksuin kirja on EGW:n kirjoittamattomat lausunnot, joilla voi aina sopivassa välissä iskeä vastustajaa päähän.

¤¤ Mutta koittakaa kestää vastuu tulee vain sen valon mukaan jonka olemme saaneet. ¤¤

No joo ... kertokoon profeettanne itse siitä valosta:

"" Sitten käännyin katsomaan joukkoa, joka yhä oli kumartuneena valtaistuimen edessä ja he eivät tienneet, että Jeesus oli lähtenyt siltä.
        Saatana ilmestyi valtaistuimelle yrittäen jatkaa Jumalan työtä. Minä näin heidän katsovan ylös valtaistuimeen ja rukoilevan, ´Isä, anna meille Henkesi´, silloin Saatana puhalsi heidän päälleen epäpyhän vaikutuksen; siinä oli valoa ja paljon voimaa, mutta ei suloista rakkautta, iloa eikä rauhaa.
        Saatanan tavoite oli pitää heidät petettyinä ja houkutella takaisin ja pettää Jumalan lapset”
        (White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhiteexposed.com/ osa Experience & Views) ""

Tuohon me kristityt vastaamme Jeesuksen antamin sanoin:
        Matt. 6:23

Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!

Luuk. 11:35
        Katso siis, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä.

Kohti valoa

• järkihoi
        uteljas kirjoitti:

¤¤ Mutta koittakaa kestää vastuu tulee vain sen valon mukaan jonka olemme saaneet. ¤¤

No joo ... kertokoon profeettanne itse siitä valosta:

"" Sitten käännyin katsomaan joukkoa, joka yhä oli kumartuneena valtaistuimen edessä ja he eivät tienneet, että Jeesus oli lähtenyt siltä.
        Saatana ilmestyi valtaistuimelle yrittäen jatkaa Jumalan työtä. Minä näin heidän katsovan ylös valtaistuimeen ja rukoilevan, ´Isä, anna meille Henkesi´, silloin Saatana puhalsi heidän päälleen epäpyhän vaikutuksen; siinä oli valoa ja paljon voimaa, mutta ei suloista rakkautta, iloa eikä rauhaa.
        Saatanan tavoite oli pitää heidät petettyinä ja houkutella takaisin ja pettää Jumalan lapset”
        (White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhiteexposed.com/ osa Experience & Views) ""

Tuohon me kristityt vastaamme Jeesuksen antamin sanoin:
        Matt. 6:23

Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!

Luuk. 11:35
        Katso siis, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä.

Kohti valoa

Amen! Kohti valoa = kohti Adventtikirkkoa. Terve tuloa olemme aina valmiita ottamaan avosylin tosiuskovaisia joukkoomme. Et ehkä ole vielä kaikkea ymmärtänyt mutta aikaa on vielä, älä hätäile. Kyllä se valo vielä loistaa sinunkin elämässä kirkkaana niin kuin meillä tosi uskovaisilla.

• Pihlajan-marja
        järkihoi kirjoitti:

Amen! Kohti valoa = kohti Adventtikirkkoa. Terve tuloa olemme aina valmiita ottamaan avosylin tosiuskovaisia joukkoomme. Et ehkä ole vielä kaikkea ymmärtänyt mutta aikaa on vielä, älä hätäile. Kyllä se valo vielä loistaa sinunkin elämässä kirkkaana niin kuin meillä tosi uskovaisilla.

Anna mun aina kestää näitten ymmärtämättömiä kommentit Etkö ymmärrä, että ei "tosi uskovaiset" tarvitse korviketotuuden kaltaisia seurapiirejä. He ovat pyhittäneet elämänsä Jeesus Kristuksen seuraajina Isälle Jumalalle. Heidän tietonsa on on ollut Pyhän Hengen johdattamaa, sentähden se on johdattanut heidät Jumalan yhteyteen. Luuletko sinä, että he antautuisivat tahraamaan tahraamaan adventismioppiin Jumalan rakkauden puhdistamaa uskoaan/totuutta joka on puhdistettu Kristuksen verellä. He tietenkin rukoilevat taivallisen Isänsä Jumalalta Pyhän Hengen armollista viisautta myöskin adventtikansalle, että hekin löytäisivät Jeesuksen Kristuksen, ja Hänen sen kautta sen uuden pelastavan Rakkauden sanoman, jonka juuri Vuorisaarna paljastaa korvaamattomassa täydellisyydessän Jumalan Rakkauden luonteen ihanuuden.

• siis todellisuudessa enimmäkseen ja suurimmalta osaltaan Ellen G. Whiten kirjoitusten tuntemiseen johdattavaa kirjallisuuden tutkistelua, koskapa vastaukset käsittelevät suurimmalta osaltaan sitä?

• advr(ellu)

kyllä tarkoittaa.
        adventismia voisi myöskin sanoa elleniläisyydeksi.
        E.G.Whiten tekstit ovat adventismin peruskirjaa!
        Eipä ollut Paavali väärässä kieltäessään naisen aseman hengellisenä johtajana. Missä (egw) nainen on johdossa, siellä pakanuus ja noituus rehoittaa.
        Adventismissa kaikki Raamatun tekstit luetaan ellenismin silmälasien kautta.

• pitää Raamattua tunnustuskirjanaan eikä perustele asioita EGWllä tai yritä johdattaa ketään luottamaan EGWhen Raamatun sijaan.

Historiallisesti katsottuna EGW ei ole yhdenkään kirkon perusopin takana... no ehkä hän jonkunverran vaikutti pariin kolmeen. Kolminaisuuteen, terveysperiaatteisiin... ja tietenkin siihen, että hänet mainitaan yhdessä opinkohdissa. Voi kuitenkin myös olla adventisti ilman, että uskoo EGWhen ja kyllä sellaisiakin adventisteja on.

Onhan joku harva adventisti, joilla on eri EGW kuin kirkon enemmistöllä, sama kuin Veli Kantolan EGW, ilman yhtään virhettä ja sellainen, jota lainataan enemmän kuin Raamattua. Normaalit adventistit arvostavat (toiset enemmän toiset vähemmän) sitä toista EGWtä, joka totesi, ettei mitään Raamatuntulkintaa saa määritellä hänen kirjoitustensa mukaan ja joka piti Raamattua ainoana opin lähteenä ja myönsi ettei hän tiennyt kaikkia asioita.

:) Kai

• yhä jäsen
        Kai_A kirjoitti:

pitää Raamattua tunnustuskirjanaan eikä perustele asioita EGWllä tai yritä johdattaa ketään luottamaan EGWhen Raamatun sijaan.

Historiallisesti katsottuna EGW ei ole yhdenkään kirkon perusopin takana... no ehkä hän jonkunverran vaikutti pariin kolmeen. Kolminaisuuteen, terveysperiaatteisiin... ja tietenkin siihen, että hänet mainitaan yhdessä opinkohdissa. Voi kuitenkin myös olla adventisti ilman, että uskoo EGWhen ja kyllä sellaisiakin adventisteja on.

Onhan joku harva adventisti, joilla on eri EGW kuin kirkon enemmistöllä, sama kuin Veli Kantolan EGW, ilman yhtään virhettä ja sellainen, jota lainataan enemmän kuin Raamattua. Normaalit adventistit arvostavat (toiset enemmän toiset vähemmän) sitä toista EGWtä, joka totesi, ettei mitään Raamatuntulkintaa saa määritellä hänen kirjoitustensa mukaan ja joka piti Raamattua ainoana opin lähteenä ja myönsi ettei hän tiennyt kaikkia asioita.

:) Kai

Kai A:

>>pitää Raamattua tunnustuskirjanaan eikä perustele asioita EGWllä tai yritä johdattaa ketään luottamaan EGWhen Raamatun sijaan.>>

M.O.T. Olenhan minäkin vielä jäsen... Enkä todellakaan mittaile mitään enää nykyisin EGW:llä.

>>>Normaalit adventistit arvostavat (toiset enemmän toiset vähemmän) sitä toista EGWtä, joka totesi, ettei mitään Raamatuntulkintaa saa määritellä hänen kirjoitustensa mukaan ja joka piti Raamattua ainoana opin lähteenä ja myönsi ettei hän tiennyt kaikkia asioita.>>>

Täällä Suomessa ei kukaan ole kertonut seurakuntalaisille näistä "normaaleista" adventisteista. Onko heitä olemassa? Ja mitäpä sitten, kun ajattelee monissa kohdissa eri tavalla kuin suomalaiset epänormaalit adventistit (tai siis normaalit suomalaiset adventistit) - ajattelee vaikka laista eri tavalla, kymmenestä käskystä eri tavalla, sapatista eri tavalla, EGW:n roolista eri tavalla... Voikos sitä enää itseään lainkaan sanoa adventistiksi?

Toisaalta jäsenyys adventikirkossa tekee ainakin maallisessa mielessä jäsenen. Hengellisesti itse koen olevani vain kristitty. Siinä sitä sitten on niin adventisti- kuin muilla veljillä ja sisarilla kestämistä. Tai ei oikeastaan kestämistä, nykyisin tulen vallan hyvin toimeen vaikka helluntailaistenkin kanssa. He ovat kaikki sisariani ja veljiäni, adventistit, helluntailaiset, luterilaiset,...

Kai A:ta en ole koskaan pitänyt "tyypillisenä" adventistina - se täytyy myöntää! Ja tämä oli positiivisessa mielessä sanottu.

t. Anonyyminä on kiva kirjoittaa - tutut eivät ole ihan varmoja jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3732
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3114
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2719
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2410
    5. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2357
    7. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      125
      2335
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2264
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2203
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe