Jotakin muuta kuin keittoa?
Mitä alkuruuaksi ravuille?
4
918
Vastaukset
- useilla edustuspäivällisillä syönyt
Yleensä hyvä päivällinen/illallinen on sellainen, että eri vaiheiden ruoat ovat eri tyyppisiä. Jos pääruoka on lihaa, on usein alkuruoka esim. kala-/mereneläväpohjainen - ja toisin päin.
Siispä - kun pääruokana on rapuja eli mereneläviä, niin alkupala voisi olla jotain lihapateeta, kylmäsavuporoa tms. Myös kasvispohjainen alkuruoka sopii oikein hyvin - se sopii sekä liha- että kala-alkuruoan kanssa. Näin ateriasta tulee monipuolisempi ja vivahteikkaampi.
Tällaista olen huomioinut ympäri Eurooppaa kokousmatkoilla, kun isännät ovat tarjoilleet päivällistä. Ja sama linja on ollut myös täällä Suomessa, kun olemme itse isännöinneet. - rapufani
syödään pääruoka. Ravuissa on tosi vähän syötävää, joten harvemmin niitä pääruokana pidetään. Yleensä siis halujen ja rahapussin mukaan syödään ajan kanssa rapuja alkupalaksi (paahtoleipää, voita, tilliä) 5-15 kpl/henkilö ja sen jälkeen tulee pääruoka. Pääruoka voi olla tuon mainitun säännön mukaan (kala/äyriäiset - liha) lihaa, mutta kyllä kala sopii ihan mainiosti. Työskentelin joskus paikassa josta sai kyllä pyytäessä lihaa mutta perusperiaate oli kalaravintola, joten paljon meni esim. paistettua siikaa pääruokana rapujen kanssa. Siellä myös näin koko skaalan erilaisista juhlista, tarkoittaen rapujen määrää. Koska ovat melko hintavia niin pienimmillään se 5/hlö ja kemuissa joissa ei rahaa säästetty oli tosiaan se viitisentoista rapua per pää. Se vaatii tarjoilun sujuvuuden vuoksi tuplalautaset, koska kuoria tulee.
Ei kuitenkaan ole mitenkään "väärin" pitää rapuja pääruokana, silloin ehdotetut keitto, piiras, ceviche ovat sopivia esimerkiksi. Mielikuvitus asettaa rajat lähinnä. Paahtoleipää kannattaa pitää reilusti tarjolla eikä mikään estä tekemästä esim. kylmäsavulohesta jotain tahnaa leiville myös, voihan olla että kaikki herkkusuut eivät ole kovin taitavia rapuja kuorimaan, joten saadaan herkkuja heillekin.
Iloista mieltä ja hyvää fiilistä-mukavia rapujuhlia teille!- Näin on opittu
Olen myös istunut lukuisilla rapuillallisilla. Aluksi voi olla joku tervetulojuoma, esim. Kir Royal, kuohuviini tai vastaava kevyt juttu. Sitten pöytään, jengi auttaa toisilleen ne kekkerivermeet, ravut pöytään, paahtoleipää, voita/vastaavaa ja tilliä. Jotkut juovat pelkästään valkoviiniä, mutta rituaaliin tietysti kuuluu snapsit ja juomalaulut.
Pääruokana on ollut tilanteesta riippuen vaihtelevasti sekä kevyttä lihaa, kanaa että kalaa. Kuitenkin lämmin pääruoka, myös kevyt jälkiruoka. Ja tietysti kahvi/tee avec.
Mutta ei siis alkuruokaa ennen rapuja.
- Faktaa..
Paras alkuruoka ravuille on järven pohjalla elävät kasvit. Pääruokana ravut syövät pohjan pieneläimiä ja joskus ehkä kalaa. Keiton perään ne eivät kyllä ole. Meinasitko laiturilta heittää vanhan kalakeiton järveen?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2063858Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622446Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472223
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 711175
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136