Rajatila = narsismi = psykopatia ?

Satunnainen kuulija

Onko rajatilapersoonallisuus käytännössä aina sama asia kuin narsismi ja psykopatia? Kuulin tällaisen väitteen psykologian ammattilaiselta, joka kouluttaa tulevia mielenterveystyön ammattilaisia. Hän oli sitä mieltä, että tunne-elämältään epävakaan ihmisen hoitomotivaatio on poikkeuksetta näennäinen, eikä näitä ihmisiä kannata ottaa asiakkaikseen, jos sen välttäminen on mahdollista. Tämä on kuulemma yleistymässä oleva mielipide ammattilaisten keskuudessa.

Mitä mieltä olette?

31

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen kuulija

      Erityisen kiinnostunut olisin kuulemaan ajatuksia mielenterveysalalla toimivilta tai koulutuksen saaneilta ihmisiltä, jos heitä tällä palstalla liikkuu. Itse en ole ammattilainen, mutta olin yllättynyt kuulemastani, sillä olen kuvitellut suuntauksen olleen aivan toinen.

      • Tämä vaatii lisäpohdintaa ...

        - Mutta ei kai ole tavatonta, että nuo kaikki kolme ovat samassa ihmisessä?
        Kuinka silloin on hoitomotivaation ja ennusteen laita?

        Onko siis niin, että tunne-elämältään epävakaan henkilön hoitomotivaatio on ilman
        narsismiakin vain näennäinen? Ymmärsinkö ja tulkitsinko oikein, että tunne-elämän epä-
        vakauteen katsottaisi nykyään sisältyväksi narsismi, eli minävaurio?

        Tähän olisi todella hyvä saada ammattilaisen näkemys, mutta käynevätköhän he
        tällä palstalla? Vaikea ottaa kantaa edes ei-ammattilaisena siksikin, että ei ole kuullut
        koko luentoa. Tämä jää nyt hieman asiayhteydestään irralliseksi. Hyvin kiinnostava kysymys
        sinänsä!

        Jos aloittaja tai muut saatte tietää jotakin valaisevaa, olisin kiitollinen tiedosta!


    • parempaa tietoa

      Rajatilalla, narsismilla ja psykopatialla ei ole mitään muuta yhteistä kuin persoonan epävakaus. Narsismiin kuuluu aina psykopatia, mutta psykopatia ei aina ilmene narsismina. Narsismi ja psykopatia ovat yleensä piilossa "menestyvän ihmisen" maskin takana. Rajatilaisuus näkyy, koska rajatila ei kykene peittämään tunteitaan ja teeskentelemään, kuten narsisti ja psykopaatti.

      Narsisti ja psykopaatti eivät koe olevansa hoidon tarpeessa, vika on aina ympäröivässä maailmassa ja muissa ihmisissä. Ne on ne muut kun on hulluja. Rajatilainen yleensä tietää olevansa hoidon tarpeessa, mutta sitä ei saa koska aina löytyy noita ns. "ammattilaisia" jotka ovat asian kanssa sormi suussa, mutta eivät pysty sitä myöntämään. Ikävää todellakin, että täytyy oma epäpätevyys kääntää avunhakijan "parantumattomuudeksi", ja että sellaista vielä opetetaan tuleville mielenterveysalan osaajille.

      • järjen ääni

        Luulisi "parantumattoman" "sairauden" olevan ihanteellinen työllistäjä.


      • psykologeja
        järjen ääni kirjoitti:

        Luulisi "parantumattoman" "sairauden" olevan ihanteellinen työllistäjä.

        Psykologiksi hakeutuvat ihmiset jotka kokevat oman tarpeellisuutensa muiden ihmisten kautta. Parantuminen on sivuseikka. Psykoterapeutti haluaa tuntea itsensä tärkeäksi "pelastamalla" potilaita ja he saavat kiksinsä joko todellisesta tai kuvittelemastaan potilaiden kiitollisuudesta. Rajatilapotilas on vaikea, koska terapeutti saa huonolla tuurilla osakseen kaikkea muuta kuin kiitollisuutta. Rajatilapotilas voi saada terapeutin turhautumaan, ärsyyntymään jopa raivostumaan, ja siksi sellaisen hoitaminen ei ole lainkaan mieluisaa. Homma käy niin sanotusti raskaaksi terapeutin egolle, koska rajatilainen ei peilaa terapeuttiin sellaista kuvaa, millaisena terapeutti itse itsensä näkee.


      • väite
        psykologeja kirjoitti:

        Psykologiksi hakeutuvat ihmiset jotka kokevat oman tarpeellisuutensa muiden ihmisten kautta. Parantuminen on sivuseikka. Psykoterapeutti haluaa tuntea itsensä tärkeäksi "pelastamalla" potilaita ja he saavat kiksinsä joko todellisesta tai kuvittelemastaan potilaiden kiitollisuudesta. Rajatilapotilas on vaikea, koska terapeutti saa huonolla tuurilla osakseen kaikkea muuta kuin kiitollisuutta. Rajatilapotilas voi saada terapeutin turhautumaan, ärsyyntymään jopa raivostumaan, ja siksi sellaisen hoitaminen ei ole lainkaan mieluisaa. Homma käy niin sanotusti raskaaksi terapeutin egolle, koska rajatilainen ei peilaa terapeuttiin sellaista kuvaa, millaisena terapeutti itse itsensä näkee.

        eiköhän hoitoalalle hakeuduta aina sen tähden, että muita halutaan ihan oikeasti auttaa. Itse olen kiinnostunut psykologiasta juuri sen tähden, että haluan tietää mitä ja miten muut ajattelevat ja haluan auttaa ihmisen vääristynyttä ajatustapaa. Psykopaatit on ehkä ainoita, joita ei voi ikinä auttaa, koska heiltä puuttuu empatia. Se on verrattavissa siihen, kuin jos joku syntyy ilman tärkeää sisäelintä. Kaikkien muiden kohdalla on toivoa parantumisesta.


      • varsin pätevä
        väite kirjoitti:

        eiköhän hoitoalalle hakeuduta aina sen tähden, että muita halutaan ihan oikeasti auttaa. Itse olen kiinnostunut psykologiasta juuri sen tähden, että haluan tietää mitä ja miten muut ajattelevat ja haluan auttaa ihmisen vääristynyttä ajatustapaa. Psykopaatit on ehkä ainoita, joita ei voi ikinä auttaa, koska heiltä puuttuu empatia. Se on verrattavissa siihen, kuin jos joku syntyy ilman tärkeää sisäelintä. Kaikkien muiden kohdalla on toivoa parantumisesta.

        Psykologia ei ole hoitoala. Eivätkä kaikki psykologit ole mieleltään terveitä, niin kuin tälläkin palstalla on nähty. Väite on siis varsin pätevä.


      • APLODIT! Junou... Rajatila sisältää seuraavaa: epävakaa, narsistinen persoonallisuushäiriö & psykopatia.


      • väite kirjoitti:

        eiköhän hoitoalalle hakeuduta aina sen tähden, että muita halutaan ihan oikeasti auttaa. Itse olen kiinnostunut psykologiasta juuri sen tähden, että haluan tietää mitä ja miten muut ajattelevat ja haluan auttaa ihmisen vääristynyttä ajatustapaa. Psykopaatit on ehkä ainoita, joita ei voi ikinä auttaa, koska heiltä puuttuu empatia. Se on verrattavissa siihen, kuin jos joku syntyy ilman tärkeää sisäelintä. Kaikkien muiden kohdalla on toivoa parantumisesta.

        myös epävakaassa ja nphssa. Kyllä... vähän paha sanoa, että mikä on narsistista tässä kohtaa. Narsistista voi olla myös epätoivoinen pyrkimys parantaa jotain, mitä ei voi parantaa ja toisaalta kaikkivoipaisuuskuvitelma... tai perfektionismi. Minusta rajatilapotilas olis mielenkiintoinen.


      • -rajatila-
        dazu kirjoitti:

        myös epävakaassa ja nphssa. Kyllä... vähän paha sanoa, että mikä on narsistista tässä kohtaa. Narsistista voi olla myös epätoivoinen pyrkimys parantaa jotain, mitä ei voi parantaa ja toisaalta kaikkivoipaisuuskuvitelma... tai perfektionismi. Minusta rajatilapotilas olis mielenkiintoinen.

        Ei puutu empatiaa. Tai sitten mulla on väärä diagnoosi.


      • -rajatila- kirjoitti:

        Ei puutu empatiaa. Tai sitten mulla on väärä diagnoosi.

        sellaisia persoonan suojakeinoja, jotka vaativat empatiakyvyttömyyttä.


      • Vinkki...
        dazu kirjoitti:

        sellaisia persoonan suojakeinoja, jotka vaativat empatiakyvyttömyyttä.

        Parempi, että luet niitä psykologian oppikirjojasi vähän tarkemmin ja vasta sitten tulet viisastelemaan. Ihan vinkkinä...


      • Anonyymi

        Kiitos, näytän tämän poikaystävälleni lisätäkseni hänen ymmärrystään.


    • omituinen otus

      En nyt oo mikään expertti mut ite oon viimeaikoina alkanut epäilemään itselläni rajatilapersoonallisuushäiriötä, oireet nimittäin täsmää muhun melko hyvin...Syytän edelleenkin muita kaikesta, mutta jossain törmäsin aiheeseen ja aloin pohtimaan oisko sit omassa päässä vikaa, vaikkakin se on mulle yks ja sama. Psykopaatiksikin on haukuttu, oon tehny vaikka ja mitä tän elämäni aikana, mutta seuraksiakin niistä tuli, eikä kiinnosta niitä joutua uudelleen kärsimään..Tässä elän ihan normaalia elämää, tietäen etten oo ns. normaali. :) Oon kuulemmas itsekeskeinenkin, mutta tiedä sitten...Mielestäni oon epäitsekkäin ihminen maailmassa.Ehkä vain kuvittelen itselleni nuo sairaudet. Narsismin tunnusmerkkejä en mielestäni täytä, oon vain yksinäinen niin kummakos se on, jos puhunkin enemmän itsestäni kuin muista. Eikä muiden elämä kiinnosta p**kaakaan.
      Vastaukset kiinnostas itseänikin, oishan se aina mukava tietää olevansa"sairas",sais vähän niinkuin oikeuden olla mikä on, eikä ihmiset ois jatkuvasti kyttäämässä mitä teen tai sanon. Eipä siinä et sekään haittais. Lähinnä huvittavaa seurata, kun kaikki pitää mua mukavana ja kilttinä (paitsi lähimmät ihmiset pitää outona, jopa pelottavankin ehkä..)vaikka tiiän et se on kaukana mun todellisesta luonteesta,tai no..välillä uskottelen itekkin itselleni olevani vain tavallinen, vaikka tuntuukin että nuo tunteet on lähinnä teeskenneltyjä ja tarkkaan harkittuja. Tykkään näyttelemisestä.
      Tiedän myös olevani vaikea tapaus ja dominoiva. Mutta vaikea on ollu elämäkin.
      Osaiskohan joku sanoa mikä mulla on, vastaus kiinnostaa lähinnä tieteelliseltä kannalta, tykkään psykologiasta. Ja tykkään arvioda ihmisten seuraavia liikkeitä ja analysoida mistä mikäkin tunne johtuu..Eräs läheinenki ihminen kun kuoli niin en ollut varma tunsinko mitään vai esitinkö vain tuntevani jotta olisin ns. normaali...ensin aloin itkemään ja lopetin sen sitten ajatellen että eihän tässä ole mitään järkeä ja lopetin samantien. Sen jälkeen olin vain niinku mitään ei ois tapahtunu aatellen että se on voivoi..
      Mikäköhän mua mahdollisesti vaivaa, vai vaivaako mikään? :)
      Ainiin, ja olen myös erittäin rehellinen jopa pakonomaisen rehellinen, mutta en siksi että valehtelusta olisi haittaa muille vaan koska tunnen olevani silloin muiden yläpuolella. Huh, tulipas rehellistä tekstiä.
      Mietin vain että eikös se valehtelu ole nimenomaan yksi psykopaatin tunnuspiirteistä..ja sosiaalinen lahjakkuus, ite oon hiljanen ja sivussa pysyvä, joten en nyt tiedä sitte mihin kategoriaan mut pitäs laittaa..

      Noh..tässä ny tuli omaelämänkertaa mutta omasta mielestäni nuo ovat hyvinkin lähellä toisiaan..Kukaan psykologi tuskin osais sanoa tai edes kuvitela mitä mun päässä liikkuu joten varmin vastaus tulee "sairastavalta"itseltään.. ;) Itse mieltäsin nuo lähinnä luonteenpiirteiksi.

      • Epävakaa kokee yksinäisyyttä aina, vaikkei olisikaan yksinäinen, vaan sosiaalisesti huippuaktiivinen. Oikeasti yksinäinen epävakaa ei ikinä ole.
        Sitten tuo, että sut koetaan pelottavaksi ja oudoksi, ei sovi ollenkaan epävakaaseen, joka koetaan äärimmäisen normaalina.


      • -rajatila-
        dazu kirjoitti:

        Epävakaa kokee yksinäisyyttä aina, vaikkei olisikaan yksinäinen, vaan sosiaalisesti huippuaktiivinen. Oikeasti yksinäinen epävakaa ei ikinä ole.
        Sitten tuo, että sut koetaan pelottavaksi ja oudoksi, ei sovi ollenkaan epävakaaseen, joka koetaan äärimmäisen normaalina.

        Mulla on siis väärä diagnoosi. Mut nimenomaan koetaan oudoksi, enkä ole sosiaalisesti ollenkaan aktiivinen. Tai sitten sulla on väärää tietoa.


      • -ego-
        -rajatila- kirjoitti:

        Mulla on siis väärä diagnoosi. Mut nimenomaan koetaan oudoksi, enkä ole sosiaalisesti ollenkaan aktiivinen. Tai sitten sulla on väärää tietoa.

        Ei kait se ole sinun ongelmasi, jos ihmisillä on harhaluuloja sinusta tai sitten ihan mistä tahansa asiasta. Mitä tapahtui niille ihmisille jotka yrittivät todistella ihmisille maapallon olevan pyöreä eikä litteä? Ihmiset ovat kuvitelleet noitiakin olevan olemassa ja polttaneet harhaluuloisina ihmisiä roviolla. Nykypäivän harhaluuloista ei tarvitse välittää, koska tuskimpa sinua poltetaan roviolla tai muuta sellaista.


      • -rajatila-
        -ego- kirjoitti:

        Ei kait se ole sinun ongelmasi, jos ihmisillä on harhaluuloja sinusta tai sitten ihan mistä tahansa asiasta. Mitä tapahtui niille ihmisille jotka yrittivät todistella ihmisille maapallon olevan pyöreä eikä litteä? Ihmiset ovat kuvitelleet noitiakin olevan olemassa ja polttaneet harhaluuloisina ihmisiä roviolla. Nykypäivän harhaluuloista ei tarvitse välittää, koska tuskimpa sinua poltetaan roviolla tai muuta sellaista.

        On se mun ongelma, jos joku puhuu puutaheinääpaskaa rajatiloista tällaisella palstalla koska sen jälkeen mut leimataan asioilla joihin en ole syyllinen enkä vastuussa. Rajatiladiagnoosi niillä oikeilla kriteereillä ei ole mulle väärä, mutta täällä joku tai jotkut pällit yrittää niputtaa samaan pinoon kaiken maailman psykopaatitkin.

        Tuossa alla "voi uuvatti" on tehnyt hyvän yhteenvedon selvimmistä eroista. Siitä kannattaisi psykologian "ammattilaistenkin" ottaa oppia ennen kuin menevät päästelemään sammakoita.


    • voi uuvatti

      Narsismi on psykopatian lievempi muoto. Narsismi ja epävakaa persoonallisuushäiriö vain sattuvat kuulumaan samaan "epävakaiden" persoonallisuushäiriöihin luokitukseen ICD:ssä, mutta ovat kuitenkin aivan eri diagnooseja.

      ETTÄ SIIS MITÄS HELVETTIÄ? TARKASTELLAANPA IHMEESSÄ KIVENKOVAA KIILTOPINTAISTA CHARMANTTIA PSYKOPAATTIMANIPULOIJAA JA TOISEKSEEN SITTEN SYÖMISHÄIRIÖISTÄ, AHDISTUNUTTA JA REAKTIIVISEN MIELIALAN OMAAVAA IDENTITEETTIHÄIRIÖISTÄ RAJATILATYTTÖÄ.

      no, mitäs olet mieltä. huoh -.-

      • omituinen otus

        Niin. Eihän nuo tietenkään ole täysin verrannollisia keskenään, mutta yhtäläisyyksiä löytyy kyllä..Ja kuten jossain mainittiin, niin persoonallisuushäiriöt ovat vain ihmisten tekemiä"muotteja"tietyille poikkeaville luonteenpiirteille. Ja luulen että nuo psykopaatin tyypilliset"oireet"tunnusmerkit miksi haluaa sanoakin, kuvaavat lähinnä MIESpsykopaatteja...Naispsykopaatit vaikuttavat kyllä hyvinkin erilaisilta, vaikka ei voidakaan yleistää...Mutta esimerkiksi"lipevä"sanaakin käytetään yleisesti miehistä, naisilla se voi olla enemmänkin manipulointia, johon ei välttämättä liity edes suurempaa valehtelemista, vaan totuutta muuntelemallakin (liioittelemalla, onko se sitten valehtelua? ) voidaan päästä haluttuun tulokseen ja kiinnijäämisen riskikin pienenee huomattavasti...
        Olipas aika kapeakatseinen yleistys sulla tuossa lopussa...On tullut katseltua varmaan liikaa elokuvia hulluista psykopaattisarjamurhaajista...


      • uuvatin uuvatit
        omituinen otus kirjoitti:

        Niin. Eihän nuo tietenkään ole täysin verrannollisia keskenään, mutta yhtäläisyyksiä löytyy kyllä..Ja kuten jossain mainittiin, niin persoonallisuushäiriöt ovat vain ihmisten tekemiä"muotteja"tietyille poikkeaville luonteenpiirteille. Ja luulen että nuo psykopaatin tyypilliset"oireet"tunnusmerkit miksi haluaa sanoakin, kuvaavat lähinnä MIESpsykopaatteja...Naispsykopaatit vaikuttavat kyllä hyvinkin erilaisilta, vaikka ei voidakaan yleistää...Mutta esimerkiksi"lipevä"sanaakin käytetään yleisesti miehistä, naisilla se voi olla enemmänkin manipulointia, johon ei välttämättä liity edes suurempaa valehtelemista, vaan totuutta muuntelemallakin (liioittelemalla, onko se sitten valehtelua? ) voidaan päästä haluttuun tulokseen ja kiinnijäämisen riskikin pienenee huomattavasti...
        Olipas aika kapeakatseinen yleistys sulla tuossa lopussa...On tullut katseltua varmaan liikaa elokuvia hulluista psykopaattisarjamurhaajista...

        "Eikä muiden elämä kiinnosta p**kaakaan."

        Hmm. Jos sinulle omituinen otus pitäisi tekstisi perusteella heittää diagnoosi epävakaa persoonallisuushäiriö/narsismi, heittäisin kyllä narsismin. Oikeasti en kumpaakaan. Kuulostaa sekamuotoiselta.

        Ja sitten...

        Itse en vain vallan ymmärrä, miksi empatiakyvyttömille rajatilan piirteet täyttäville tytöille ei vain lätkäistä sitä narsismi-diagnoosia? Jos on kyvytön empatiaan, miksi olisi sitten kykenevä tuntemaan esimerkiksi rajatiloille niin tuttua syyllisyydentuntoa? En vain käsitä tätä. Minä olen rajatila ja myönnän olevani itsekeskeinen, mutta en itsekäs tai empatiakyvytön. Pikemminkin murehdin toisten ihmisten ongelmia kestokykyni sietorajoille. En kiusaa toisia ihmisiä tahallani, riidan keskellä vaan yllyn teräväkieliseksi. Raivokohtauksiani häpeän suunnattomasti. Häpeän oikeastaan suunnattomasti melkein jokaista liikettäni (paitsi satunnaisesti euforioissani)

        Ja Suomessa tosiaan sekoitetaan asioita, pakkaa sekoittaa varsinkin kaikille rajatilakeskusteluita koskaan selanneille tuttu sankari ritalin, joka asioita väärin tulkitessaan ja katkeruudessaan on jo varmasti onnistunut tärvelemään monenkin käsityksen rajatiloista. :P

        Pitää myös huomata, että epävakaa persoona esiintyy ihmisissä hyvin eri tavalla, siis ulkomaailman silmin.

        Eräs arvostettu tutkija ja psykiatri ei esimerkiksi diagnosoisi rajatilaa elleivät tämän ihmissuhteet mene niin, että niiden loputtua borderline tuntee itsensä hylätyksi, loukatuksi.

        ja sitten: "Some people with BPD may have an unusually high degree of interpersonal sensitivity, insight and empathy."

        Ja eiköhän se ollut ihan tahallinen kärjistys, halloo, tämä on suomi24.fi ja minä käytin CAPSIA! eli raivostuin rajatilamaisen tulisesti..........huoh. Mutta kuitenkin, eh? Psykoopaatti nimenomaan on väkivaltainen ja on sitä kylmemmällä ja julmemmalla tavalla kuin narsisti.

        Lisäksi edellinen viestini ei ollut millään tavalla suunnattu sinulle. o_______O


      • omituinen otus
        uuvatin uuvatit kirjoitti:

        "Eikä muiden elämä kiinnosta p**kaakaan."

        Hmm. Jos sinulle omituinen otus pitäisi tekstisi perusteella heittää diagnoosi epävakaa persoonallisuushäiriö/narsismi, heittäisin kyllä narsismin. Oikeasti en kumpaakaan. Kuulostaa sekamuotoiselta.

        Ja sitten...

        Itse en vain vallan ymmärrä, miksi empatiakyvyttömille rajatilan piirteet täyttäville tytöille ei vain lätkäistä sitä narsismi-diagnoosia? Jos on kyvytön empatiaan, miksi olisi sitten kykenevä tuntemaan esimerkiksi rajatiloille niin tuttua syyllisyydentuntoa? En vain käsitä tätä. Minä olen rajatila ja myönnän olevani itsekeskeinen, mutta en itsekäs tai empatiakyvytön. Pikemminkin murehdin toisten ihmisten ongelmia kestokykyni sietorajoille. En kiusaa toisia ihmisiä tahallani, riidan keskellä vaan yllyn teräväkieliseksi. Raivokohtauksiani häpeän suunnattomasti. Häpeän oikeastaan suunnattomasti melkein jokaista liikettäni (paitsi satunnaisesti euforioissani)

        Ja Suomessa tosiaan sekoitetaan asioita, pakkaa sekoittaa varsinkin kaikille rajatilakeskusteluita koskaan selanneille tuttu sankari ritalin, joka asioita väärin tulkitessaan ja katkeruudessaan on jo varmasti onnistunut tärvelemään monenkin käsityksen rajatiloista. :P

        Pitää myös huomata, että epävakaa persoona esiintyy ihmisissä hyvin eri tavalla, siis ulkomaailman silmin.

        Eräs arvostettu tutkija ja psykiatri ei esimerkiksi diagnosoisi rajatilaa elleivät tämän ihmissuhteet mene niin, että niiden loputtua borderline tuntee itsensä hylätyksi, loukatuksi.

        ja sitten: "Some people with BPD may have an unusually high degree of interpersonal sensitivity, insight and empathy."

        Ja eiköhän se ollut ihan tahallinen kärjistys, halloo, tämä on suomi24.fi ja minä käytin CAPSIA! eli raivostuin rajatilamaisen tulisesti..........huoh. Mutta kuitenkin, eh? Psykoopaatti nimenomaan on väkivaltainen ja on sitä kylmemmällä ja julmemmalla tavalla kuin narsisti.

        Lisäksi edellinen viestini ei ollut millään tavalla suunnattu sinulle. o_______O

        "Psykoopaatti nimenomaan on väkivaltainen ja on sitä kylmemmällä ja julmemmalla tavalla kuin narsisti."

        Mistä tiiät etten oo..?
        Semmone puoli minussa nimittäin asuu...Enkä katumusta tunne vieläkään. Mutta se on mennyttä elämää.
        Enkä nyt olettanutkaan että mulle oisit viestisi osoittanu..otti vaan päähän.
        Joltain"sekatilalta" tämä itestäki kyllä tuntuu välillä, tuskimpa kukaan osais mulle oikeaa diagnoosia antaa, mutta mikäs tässä ollessa...Ainoa mikä huolestuttaa on tämä oma tempperamentti. Suutun harvoin mutta KUN suutun tai pikemminkin ärsyynnyn ja haluan kostaa, ni ne seurauksetkin on sitte sen mukaset. Eihän siinä muuten mitään,mutten kuitenkaan mitään seurauksia haluais itelleni.

        Tein muuten jonku englanninkielisen pitkän testin netissä( ihan asiallisen en minkään pilipali-testin, vaikka eipä nuo nettitestit luotettavia oo..) niin tuo narsismi oli kaikista pienimmällä sijalla.
        Sen sijaan kaikki muut oli siinä yhdeksänkymmenen prosentin luokkaa, joka oli keskiarvoa about 40% enemmän...että semmosta.

        Niin ja kun laitoin, ettei muiden elämä kiinnosta pa***kaan niin eipä sen koommin omakaan...onko se sitten narsismia, en tiedä.


      • syömishäiriöitä? Tämäpä mielenkiintoista... ettet vain päästäsi keksinyt tätä juttua?


      • uuvatin uuvatit kirjoitti:

        "Eikä muiden elämä kiinnosta p**kaakaan."

        Hmm. Jos sinulle omituinen otus pitäisi tekstisi perusteella heittää diagnoosi epävakaa persoonallisuushäiriö/narsismi, heittäisin kyllä narsismin. Oikeasti en kumpaakaan. Kuulostaa sekamuotoiselta.

        Ja sitten...

        Itse en vain vallan ymmärrä, miksi empatiakyvyttömille rajatilan piirteet täyttäville tytöille ei vain lätkäistä sitä narsismi-diagnoosia? Jos on kyvytön empatiaan, miksi olisi sitten kykenevä tuntemaan esimerkiksi rajatiloille niin tuttua syyllisyydentuntoa? En vain käsitä tätä. Minä olen rajatila ja myönnän olevani itsekeskeinen, mutta en itsekäs tai empatiakyvytön. Pikemminkin murehdin toisten ihmisten ongelmia kestokykyni sietorajoille. En kiusaa toisia ihmisiä tahallani, riidan keskellä vaan yllyn teräväkieliseksi. Raivokohtauksiani häpeän suunnattomasti. Häpeän oikeastaan suunnattomasti melkein jokaista liikettäni (paitsi satunnaisesti euforioissani)

        Ja Suomessa tosiaan sekoitetaan asioita, pakkaa sekoittaa varsinkin kaikille rajatilakeskusteluita koskaan selanneille tuttu sankari ritalin, joka asioita väärin tulkitessaan ja katkeruudessaan on jo varmasti onnistunut tärvelemään monenkin käsityksen rajatiloista. :P

        Pitää myös huomata, että epävakaa persoona esiintyy ihmisissä hyvin eri tavalla, siis ulkomaailman silmin.

        Eräs arvostettu tutkija ja psykiatri ei esimerkiksi diagnosoisi rajatilaa elleivät tämän ihmissuhteet mene niin, että niiden loputtua borderline tuntee itsensä hylätyksi, loukatuksi.

        ja sitten: "Some people with BPD may have an unusually high degree of interpersonal sensitivity, insight and empathy."

        Ja eiköhän se ollut ihan tahallinen kärjistys, halloo, tämä on suomi24.fi ja minä käytin CAPSIA! eli raivostuin rajatilamaisen tulisesti..........huoh. Mutta kuitenkin, eh? Psykoopaatti nimenomaan on väkivaltainen ja on sitä kylmemmällä ja julmemmalla tavalla kuin narsisti.

        Lisäksi edellinen viestini ei ollut millään tavalla suunnattu sinulle. o_______O

        ei epävakaalle anneta NPH diagnoosia? No varmaan siksi, että se on epävakaa, eikä NPH.


      • öö.....mitä??
        dazu kirjoitti:

        syömishäiriöitä? Tämäpä mielenkiintoista... ettet vain päästäsi keksinyt tätä juttua?

        Oletko tyhmä vai tyhmä?


      • juurikin näin
        dazu kirjoitti:

        syömishäiriöitä? Tämäpä mielenkiintoista... ettet vain päästäsi keksinyt tätä juttua?

        Kaikki ajatuksemme tulevat meidän omasta päästämme. Et voi keksiä omia ajatuksiasi. Et voi sanoa sellaista mitä et ole oppinut. Vaikka kuinka yrittäisit väänellä sanoja vaikka minkänlaiseen muotoon, niin siitä huolimatta sanat rakentuvat kirjaimista ja kirjaimet on opittuja.


      • -rajatila-
        dazu kirjoitti:

        syömishäiriöitä? Tämäpä mielenkiintoista... ettet vain päästäsi keksinyt tätä juttua?

        Silloin kun sain diagnoosin mulla oli myös syömishäiriö. Yhdellä tutulla jolla on sama diag. on myös syömishäiriö. Tutusta en tiedä, mutta mulla se oli tapa rangaista itseäni.


      • jhikjpk
        dazu kirjoitti:

        ei epävakaalle anneta NPH diagnoosia? No varmaan siksi, että se on epävakaa, eikä NPH.

        Rajatilat yleensä pystyvät tuntemaan empatiaa, ja kuitenkin tiedän "rajatilaisia", jotka vaikuttavat lähinnä kylmiltä narsisteilta. Ei luo mitään parhainta mainetta niille rajatiloille, jotka lukuunottamatta noloja tunnepurkauksiaan yrittävät ottaa muut huomioon. Mikä sinulla nyt meni ohi?


      • häiriöiset
        uuvatin uuvatit kirjoitti:

        "Eikä muiden elämä kiinnosta p**kaakaan."

        Hmm. Jos sinulle omituinen otus pitäisi tekstisi perusteella heittää diagnoosi epävakaa persoonallisuushäiriö/narsismi, heittäisin kyllä narsismin. Oikeasti en kumpaakaan. Kuulostaa sekamuotoiselta.

        Ja sitten...

        Itse en vain vallan ymmärrä, miksi empatiakyvyttömille rajatilan piirteet täyttäville tytöille ei vain lätkäistä sitä narsismi-diagnoosia? Jos on kyvytön empatiaan, miksi olisi sitten kykenevä tuntemaan esimerkiksi rajatiloille niin tuttua syyllisyydentuntoa? En vain käsitä tätä. Minä olen rajatila ja myönnän olevani itsekeskeinen, mutta en itsekäs tai empatiakyvytön. Pikemminkin murehdin toisten ihmisten ongelmia kestokykyni sietorajoille. En kiusaa toisia ihmisiä tahallani, riidan keskellä vaan yllyn teräväkieliseksi. Raivokohtauksiani häpeän suunnattomasti. Häpeän oikeastaan suunnattomasti melkein jokaista liikettäni (paitsi satunnaisesti euforioissani)

        Ja Suomessa tosiaan sekoitetaan asioita, pakkaa sekoittaa varsinkin kaikille rajatilakeskusteluita koskaan selanneille tuttu sankari ritalin, joka asioita väärin tulkitessaan ja katkeruudessaan on jo varmasti onnistunut tärvelemään monenkin käsityksen rajatiloista. :P

        Pitää myös huomata, että epävakaa persoona esiintyy ihmisissä hyvin eri tavalla, siis ulkomaailman silmin.

        Eräs arvostettu tutkija ja psykiatri ei esimerkiksi diagnosoisi rajatilaa elleivät tämän ihmissuhteet mene niin, että niiden loputtua borderline tuntee itsensä hylätyksi, loukatuksi.

        ja sitten: "Some people with BPD may have an unusually high degree of interpersonal sensitivity, insight and empathy."

        Ja eiköhän se ollut ihan tahallinen kärjistys, halloo, tämä on suomi24.fi ja minä käytin CAPSIA! eli raivostuin rajatilamaisen tulisesti..........huoh. Mutta kuitenkin, eh? Psykoopaatti nimenomaan on väkivaltainen ja on sitä kylmemmällä ja julmemmalla tavalla kuin narsisti.

        Lisäksi edellinen viestini ei ollut millään tavalla suunnattu sinulle. o_______O

        Päättelin tossa,että sullekin olis tehny hyvää,jos sulle olisi lätkästy ihan oikea mielisairausdiagnoosi (puoskaroitu tietenkin) ja pilleripurkki perään, niin kokisit ihan oikeeta vääryyttä,pahoja tekoja,syyllistämistä ja kivitystä,etkä toipuis koskaan,niin hoh vois olla toisenlaista sullakin.Valotan vaan asiaa,että kyllä sitä voi kaikenlaista sattua tilaisuuden tullen.Rituaalinomaisesti uhrattuna päivänselvät asiat hämärrettynä ja ihan turhaan.


      • -rajatila- kirjoitti:

        Silloin kun sain diagnoosin mulla oli myös syömishäiriö. Yhdellä tutulla jolla on sama diag. on myös syömishäiriö. Tutusta en tiedä, mutta mulla se oli tapa rangaista itseäni.

        Jos mietitään syömishäiriötä, siis anoreksiaa ja rajatilaa, niin voidaan sanoa, että syömishäiriö ei sovi rajatilaiselle. Millainen syömishäiriö sulla oli?
        Rajatilaisella voi olla syömishäiriötä muistuttavia piirteitä, mutta ei mielestäni oikeaa anoreksiaa. Sen sijaan hysteriassa on anoreksiaa ja hysteria yleensä sekoitetaan rajatilaan.


      • -rajatila-
        dazu kirjoitti:

        Jos mietitään syömishäiriötä, siis anoreksiaa ja rajatilaa, niin voidaan sanoa, että syömishäiriö ei sovi rajatilaiselle. Millainen syömishäiriö sulla oli?
        Rajatilaisella voi olla syömishäiriötä muistuttavia piirteitä, mutta ei mielestäni oikeaa anoreksiaa. Sen sijaan hysteriassa on anoreksiaa ja hysteria yleensä sekoitetaan rajatilaan.

        Ei mulla tosiaan anoreksiaa ollut. En pitänyt itseäni mitenkään lihavana vaan ihan normaalin BMI:n numeroissa. Mutta jostain masennuslääkkeestä tulin sen verran hypomaaniseksi että unohdin usein syödä, ja sitten alkoi paino putoamaan. Ja siitä taas tuumin että onpas kivaa että paino putoaa ja kehitin syömättömyydestä itelleni samantapaisen pakkomielteen mitä joillakin on syömiseen. Painoa hävisi 25 kiloa alle puolessa vuodessa minkä jälkeen olin jo alipainoinen ja tiesin sen itekin, mutten vaan pystynyt lopettamaan laihduttamista. Se tuntui kai sellaiselta asialta jota pystyin hallitsemaan kun kaikki muu elämässä meni atomeiksi.

        Ja rajatilakaverilla taas on diagnosoitu myös anoreksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe