1. laitatteko itse tehtyihin kasvis/peruna soseisiin rypsiöljyä tai jotain muuta öljyä?
2. minkä verran laitat ja laitetaanko öljy ennen pakastusta vai vasta kun ruoka sulatetaan?
3. miten muuten sulatatte pakastetut soseet? jääkaapissa, vesihauteessa vai mikrossa?
4.lämmitätköpakastetun soseen vesihauteessa vai mikrossa?
5. moni kuiselle laitat äljyä? heti 4kk?
sose+rypsiöljy
3
971
Vastaukset
- Eveliina ja porkkana-allergiapienokaiset
Peruna tai bataattisoseisiin aavistuksen rypsi tai auringonkukkaöljyä koska lapsikin tarvitsee pehmeitä rasvoja ja onhan niitä lastenruokapurkeissakin. Kolmen päivän soseannokseen menee n. puoli teelusikallista. En perustele määrää mitenkään muuten kun että sitten sitä on, mutta ei hurjan paljoa. Lapseni kuitenkin syö joskus purkkiruokaakin. En ole ottanut paniikkia öljyn tarpeesta että onko sitä pakko laittaa yhtä hyvin voisin olla laittamattakin kyllä. En pakasta peruna tai bataattisosetta koskaan vaan teen n.2-3 päiväksi sitä etukäteen nyt 6kk ikäiselle lapselleni. Muita soseita (kukka- tai parsakaalia kesäkurpitsaa lihaa kanaa ym) on kuutioina pakkasessa joita heittelen sitten mukaan vaihdellen. Lisäkuutio yleensä sulaa kuumaan perunaan tai jos ei sulatan lisäkuutiot mikrossa ja sekoitan..
n.5kk ikäiselle aloitin pienen öljymäärän lisäämisen.
en tosiaan sitten perustele öljyä tai määrää oikein millään joten älä ota minusta mallia jos yhtään epäilyttää sitä alkaa lisäämään :) katson itse mallia muksun ruokavalioon valmispurkkien etiketeistä mutta teen itse paljon koska lapseni ei siedä porkkanaa ja sitä tunnetustikin on lähes kaikissa valmisruuissa. - äääättä
öljyä ei tarvi lisätä hyvin kasvavan vauvan ruokiin, vain jos painonnousussa on ongelmaa.
- ruoka-aineet
Lisätty öljyä ruokavalioon 8kk ikäisestä lähtien paino-ongelmien takia. Liian laiha poika meillä.
Olen tehnyt kaikki ruoat paitsi marjasoseet itse. Lihat/broilerit/kalat olen pakastanut pieniin pakastepusseihin yhden annoksen verran. Mikrossa olen sen sitten sulattanut. Esim porkkanasoseet, kukkakaalisoseet jne olen myös samallalailla pakastanus annospusseihin ja sulattanut mirkossa. Nykyään annokset sen verran suuria että keitän esim perunat,porkkanat kesäkurpitsat,makaroonit jne ja soseutan ne. Laitan jääkaappiin ja samaa sosetta voidaan syödä seuraavanakin päivänä. Ei tarvitse joka päivä keittää. Lihaa pakastan edelleen ja sulatan mikrossa. Tämä toiminu hyvin kun ei olla valmisruokia haluttu allergiaperheen takia käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833950
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992233Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301900- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell531667Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537- 281491
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81485