sose+rypsiöljy

pöpsis

1. laitatteko itse tehtyihin kasvis/peruna soseisiin rypsiöljyä tai jotain muuta öljyä?
2. minkä verran laitat ja laitetaanko öljy ennen pakastusta vai vasta kun ruoka sulatetaan?
3. miten muuten sulatatte pakastetut soseet? jääkaapissa, vesihauteessa vai mikrossa?
4.lämmitätköpakastetun soseen vesihauteessa vai mikrossa?
5. moni kuiselle laitat äljyä? heti 4kk?

3

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eveliina ja porkkana-allergiapienokaiset

Peruna tai bataattisoseisiin aavistuksen rypsi tai auringonkukkaöljyä koska lapsikin tarvitsee pehmeitä rasvoja ja onhan niitä lastenruokapurkeissakin. Kolmen päivän soseannokseen menee n. puoli teelusikallista. En perustele määrää mitenkään muuten kun että sitten sitä on, mutta ei hurjan paljoa. Lapseni kuitenkin syö joskus purkkiruokaakin. En ole ottanut paniikkia öljyn tarpeesta että onko sitä pakko laittaa yhtä hyvin voisin olla laittamattakin kyllä. En pakasta peruna tai bataattisosetta koskaan vaan teen n.2-3 päiväksi sitä etukäteen nyt 6kk ikäiselle lapselleni. Muita soseita (kukka- tai parsakaalia kesäkurpitsaa lihaa kanaa ym) on kuutioina pakkasessa joita heittelen sitten mukaan vaihdellen. Lisäkuutio yleensä sulaa kuumaan perunaan tai jos ei sulatan lisäkuutiot mikrossa ja sekoitan..
      n.5kk ikäiselle aloitin pienen öljymäärän lisäämisen.

en tosiaan sitten perustele öljyä tai määrää oikein millään joten älä ota minusta mallia jos yhtään epäilyttää sitä alkaa lisäämään :) katson itse mallia muksun ruokavalioon valmispurkkien etiketeistä mutta teen itse paljon koska lapseni ei siedä porkkanaa ja sitä tunnetustikin on lähes kaikissa valmisruuissa.

• äääättä

öljyä ei tarvi lisätä hyvin kasvavan vauvan ruokiin, vain jos painonnousussa on ongelmaa.

• ruoka-aineet

Lisätty öljyä ruokavalioon 8kk ikäisestä lähtien paino-ongelmien takia. Liian laiha poika meillä.
      Olen tehnyt kaikki ruoat paitsi marjasoseet itse. Lihat/broilerit/kalat olen pakastanut pieniin pakastepusseihin yhden annoksen verran. Mikrossa olen sen sitten sulattanut. Esim porkkanasoseet, kukkakaalisoseet jne olen myös samallalailla pakastanus annospusseihin ja sulattanut mirkossa. Nykyään annokset sen verran suuria että keitän esim perunat,porkkanat kesäkurpitsat,makaroonit jne ja soseutan ne. Laitan jääkaappiin ja samaa sosetta voidaan syödä seuraavanakin päivänä. Ei tarvitse joka päivä keittää. Lihaa pakastan edelleen ja sulatan mikrossa. Tämä toiminu hyvin kun ei olla valmisruokia haluttu allergiaperheen takia käyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5308
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4141
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2239
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2088
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1474
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      32
      1293
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1076
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1010
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    Aihe