sipulin säilytys yleensä?

mwerylst3

On ollut jatkuvana harmina kun ostamme perheelle pussin keltasipulia niin jo viikon kuluttua on ketttiön
alakaapissa osa mustunut ja heitettävä pois. -Ne ovat olleet paperiservetillä alustetussa ilmavassa olkikorissa.- Vihanneskaapissa on mielestäni sopivat ilmanvaihtoraot oven ylä- ja alareunoissa
Sama ongelma on valkosipulien laita.
On yritetty jääkaapin vihanneslaatikossa eikä parannusta ja maut miedontuvat ja vetistyvät, ja mustahome tulee taatusti jonkin ajan kuluttua.

4

2654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mataleena.

      itse säilytän sipulit sekä keltasipulin että valkosipulin keittiöntyöpöydällä sipulipurkissa... meillä ne ainakin säilyvät hyvin sen aikaa mitä tarviikin... :)

      • muori vm. 58

        Millainen on tuo sipulipurkki ??


      • mummu vm-64
        muori vm. 58 kirjoitti:

        Millainen on tuo sipulipurkki ??

        Mielestäni se on savi posliini tai muu keraaminen astia, missä on rei´ät kyljessä.
        Kuitenkin itse säilytän sipulit kolmikerroksisessa metallilankakorissa,saakohan enään mistää,paitsi kirpparilta ja jos saa?
        Ja sielä ovat sulas sovus eri osastoilla eri sipulit ja hyvin säilyvät mutta paikka on kuitenkin ns. puuhellan kulmilla.
        Aina näköetäisyydellä ettei pääse loppumaan...= )


    • sipuli on hyvää

      ihan lasikupissa työpöydällä sekä valko- että keltasipuli, hyvin säilyy. Ostan yleensä irtotavarana muutamia kerrallaan, varsinkin talvella on tosi vaikea tietää mikä alkaa pilaantua ensin. Kuiva tasalämpöinen paikka on paras, kosteassa sipuli pilaantuu äkkiä. Ostan vain kovia sipuleita, vähänkin pehmeä jää kauppaan. Jääkaappi on liian kostea paikka. Kauan sitten kotona kuivattiin siemensipulit savusaunassa ja säilytettiin tuvan orsilla, siellä mihin lämpö nousi koko talven. Tosi vähän pilaantui, ja jos joku pilaantuikin niin harvoin ehti viereiset edes mustua ennen kevättä. Kaupassa käydään kuitenkin muutamia kertoja viikossa joten miksi ostaa pussia kun voit ostaa muutaman ja käyttää ne ennenkuin pilaantuvat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe