Kuka muistaa kalevalaisen pyhätön kaivuun joskus vuosia sitten..

Etiäispesäke

ja miten sille kävi?

Joskus vuosia sitten ( 10-15v ??) tuli joku dokkari, jossa porukka vapaaehtoisia kaivoi 1000v vanhaa pyöreää pyhättöä esiin jossakin itä-Suomessa(?).
Paikalla oli eri kanssallisuutta olevia kaivajia ja porukan suomalainen hankemies, joka kertoi saaneensa pyhätöstä tiedot perimätietona isovanhemmiltaan ja vanhemmiltaan.
Ennustuksen mukaan pyhättö avataa uudelleen, kun 1000vuotta on kulunut ja tuo ko. mies oli sitten ennustuksen mukaan oikeaan aikaan asialla.

En muista kovin tarkkaan tuota dokkaria, mutta siinä kaivajat kertoivat rakennuksessa olevan sinetteinä eräänlaisia "vesilukkoja".

Hanketta seurattiin aikanaan tarkasti, mutta yht´äkkiä tieto loppui siihen.

Olikohan kyseessä joku Ruokolahden leijonaa vastaava ankka?

7

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simeoni I

      á la Ior Bock. Ole hyvä! Ei kestä!

    • Bockvon Uber

      Kyseessä lienee oikein vuosisadan media vedätys.
      Vuotta en nyt muista, mutta joskus 80-luvun lopulla.

      • Etiäispesäke

        Juu, se asia katosi yhtä nopeasti kuin tulikin ja jotakin tuommoista minä uumoilinkin.
        Ai, siitä on niin kauan. Olenpas minä jo vanha.

        Täytynee kuitenkin ajankuluksi googlettaa tuo "Lemminkäisen temppeli". En muistanut sitten millään nimeä, paitsi jotain Kalevalaan liittyvää..


    • Iso Pukki
      • PikkuPukkiKakkiKalli

        Juu, sitä Bockien juttua kävin katselemassa tuolla gooletuksen innoittamana..


    • Simeoni I

      Bockin pitäisin täysin erillään omana ilmiönään, vaikkakin varmaan mukava heppu ym. mutta mutta... Periaatteessa pitäisi olla tätäkin kommentoimatta, kommentoin silti.

      tuolta Hermeetikon sivuilta löysin jotain, mitä kuvaisin negatiiviseksi vaikutukseksi tutkimukseen. Eli Bock on onnistunut kiehauttamaan tiedeyhteisöä ja ainakin antanut helpon tavan leimata huuhaaksi kiistanalaisia tulkintoja. Kai se kertoo jotain tutkimuksen ilmapiiristä, jos huuhaa-teoriat pystyvät "negaation kautta" ohjaamaan tutkimusta. Tehnyt varmaan enemmän hallaa kuin mikään muu vähään aikaan. Ilmiötä on aika vaikeata käsitellä, itse en keksi muuta keinoa kuin "back to basics", --> kovaa faktaa vaan kehiin.

      Lainasin pienen pätkän tuolta:

      http://hermeetikko.com/yabb/YaBB.pl?num=1201121149

      "Omalla tavallaan on pakko myöntää että maailmanlaajuisesti Däniken ja kotimaisittain Bock on muokannut muinaismuistotutkimusta enemmän kuin arvaisikaan. Däniken alkaa olla maailmalla jo menneen talven lumia eikä sitä enää muisteta, ja tämä on avannut vanhat tutkimuslinjat uudelleen. Oxfordissa opetetaan salonkikelpoisesti miten pyramidit on rakennettu tähtien mukaan joka vielä 80-luvulla oli piireissä mitä esoteerisin ja hörhöin näkemys johon tiedemies ei sekaannu. Meidän ongelma täällä Suomessa taitaa olla, että Bockista on vielä niin vähän aikaa että tunteet ei ole kokonaan kylmenneet. Toivotaan kuitenkin että sukupolvenvaihdos antaisi myös uusia tuoreita näkemyksiä luutuneeseen pälkäneläiseen puulusikka-tutkimukseen."

      • Ossi Kärttynen

        Herra Bock ei lisäänny vaikka juokin eritteitään ja yhtyi moneen vapaaehtoiseen kaivajaansa Temppeliä etsiessään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10360
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4624
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      93
      3129
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2885
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2724
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2708
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      159
      1933
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1453
    Aihe