Mistä iso uunivuoka???

uunivuoka

Siis tosi iso, sellainen, joka just mahtuu tavalliseen uuniin...

16

6972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha kokki

Sieltä löytyy erinomaisia punasavesta tehtyjä lasitettuja vuokia, kannellisia tai ilman, eivätkä maksa paljon.
      Ota uunisi mitat mukaan ja valitse sopiva.
      Voit myös teettääjollain metallipajalla teräksestä juuri itsellesi sopivan,mutta veikkaan sen maksavan omaisuuden, sillä suomalainen työ ei oleniitä halvimpia, se laatu näetsen, sanovat ainakin tekijät!

• Tiedän astiat - ovat aivan erinomaisia. Olen ostanut niitä kolme kappaletta Italiasta, mutta espanjalaiset ovat ihan samoja.

Olen nähnyt niitä käytettävän myös hellalla ja olen jopa itsekin koetellut muutakin kuin uunikäyttöä. Olen kuitenkin melko epätietoinen siitä kuinka ne kestävät hellan suoraa kuumuutta. Telkkarissa - ja käytännössäkin - olen nähnyt kuinka niitä käytetään avoimen tulen yllä, joten kyllä se tietysti siihen juuri on tarkoitettu.

Mutta mahdatko - tai joku muukin - tietää, miten kovaa kuumuutta ne kestävät - siis lähinnä hellan päällä ikäänkuin paistoastiana? Pelästyin ensi käytöllä vähän kun astia alkoi savuamaan, mutta savun hälvetessä sillä pystyi paistamaan lihat, kasvikset yms. oikein hyvin. Ymmärrän kyllä, että se toimii parhaiten, jos siinä on nestettä riittävästi, joka jäähdyttää pintaa. Ensi käyttöä varten se tulee tietysti liottaa hyvin.

• Vanha kokki
        crudo kirjoitti:

Tiedän astiat - ovat aivan erinomaisia. Olen ostanut niitä kolme kappaletta Italiasta, mutta espanjalaiset ovat ihan samoja.

Olen nähnyt niitä käytettävän myös hellalla ja olen jopa itsekin koetellut muutakin kuin uunikäyttöä. Olen kuitenkin melko epätietoinen siitä kuinka ne kestävät hellan suoraa kuumuutta. Telkkarissa - ja käytännössäkin - olen nähnyt kuinka niitä käytetään avoimen tulen yllä, joten kyllä se tietysti siihen juuri on tarkoitettu.

Mutta mahdatko - tai joku muukin - tietää, miten kovaa kuumuutta ne kestävät - siis lähinnä hellan päällä ikäänkuin paistoastiana? Pelästyin ensi käytöllä vähän kun astia alkoi savuamaan, mutta savun hälvetessä sillä pystyi paistamaan lihat, kasvikset yms. oikein hyvin. Ymmärrän kyllä, että se toimii parhaiten, jos siinä on nestettä riittävästi, joka jäähdyttää pintaa. Ensi käyttöä varten se tulee tietysti liottaa hyvin.

Päällä, mutta tavallisen puuhellan, eli lieden kuumuuden nuo saviastiat kestävät aivan mainiosti.

• GN

Eli GN-vuoka, tarkoitettu laitoskeittiökäyttöön.
      Näitä saa esim metro-tukuista. Suosittelen kahta pienempää, ei yhtä isoa,
      on käytännölisempää .

tukkuun mars tai lähimpään laitoskeittiöön utsimaan mistä semoisen voi hankkia.
      Joku siellä osaa neuvoa !!!

• Vanha kokki

Tavalliseen uuniin ja 1/2 on jo taas turhan pieni. Muuten ehdotuksesi on ihan OK sillä kaikkiin gn-astioihin löytyy myös kannet!
        Jos viitsit niin laita noiden astioiden mitat, niin kysyjä saa itse selvyyden sopivatko vaiko eivät.

• Vanha kokki
        Vanha kokki kirjoitti:

Tavalliseen uuniin ja 1/2 on jo taas turhan pieni. Muuten ehdotuksesi on ihan OK sillä kaikkiin gn-astioihin löytyy myös kannet!
        Jos viitsit niin laita noiden astioiden mitat, niin kysyjä saa itse selvyyden sopivatko vaiko eivät.

GN eli gastronormitetut astiat ovat mitoitettu kuten paperiarkit. 1/1 on se suurin 2 kpl 1/2 astiaa on yhtä kuin 1/1, 3kpl 1/3 un sama kuin 1/1 jne. Astioita on eri vetoisia myös korkeutensa suhteen.
        Samoin GN astioita saa myös elintarvikemuovisena, sekä valkoisina että kirkkaina.
        Myyjinä toimivat hyvinvarustetut kokkipuodit, sekä lähes kaikki noutotukut.

Crudolle vielä, nämä savikipponi joista mainitsin, eivät tarvitse esilioitusta, sillä niiden sisäpuooli on lasitettu, eivätkä siis edes ime nestettä. Ilmeisesti tarkoitat römertopfin tapaista lasittamatonta saviastiaa joka pitääkin käsitellä vedellä imeyttäen ennen käyttöönottoa.

• Vanha kokki kirjoitti:

GN eli gastronormitetut astiat ovat mitoitettu kuten paperiarkit. 1/1 on se suurin 2 kpl 1/2 astiaa on yhtä kuin 1/1, 3kpl 1/3 un sama kuin 1/1 jne. Astioita on eri vetoisia myös korkeutensa suhteen.
        Samoin GN astioita saa myös elintarvikemuovisena, sekä valkoisina että kirkkaina.
        Myyjinä toimivat hyvinvarustetut kokkipuodit, sekä lähes kaikki noutotukut.

Crudolle vielä, nämä savikipponi joista mainitsin, eivät tarvitse esilioitusta, sillä niiden sisäpuooli on lasitettu, eivätkä siis edes ime nestettä. Ilmeisesti tarkoitat römertopfin tapaista lasittamatonta saviastiaa joka pitääkin käsitellä vedellä imeyttäen ennen käyttöönottoa.

Joo, tarkoitin juuri näitä lasitettuja enkä römertopfjeja. Römertopf täytyy liottaa, jotta savi imisi vettä ja tulisi se höyryefekti pataan - ja jotta se ei särkyisi kuumuudessa; haihtuva höyry viilentää pintaa.

Mutta luin jostain, että nämäkin tulisi liottaa hyvin ennen käyttöönottoa, mutta siis vai kerran. Lähinnä kai sen takia, että punasavessa olevat aineet ja mineraalit liukenisivat pois. Lasitehan siinä on päällä, joten sinänsä en oikein ymmärrä syytä.

Aluksi oletin tuon "savuamisen" olleen vesihöyryä, joka syntyi liotuksen aiheuttamasta kosteudesta savessa astian kuumetessa - vaikka siis lasite päällä - mutta kyllä se jotain aivan selvää kitkua oli eikä vesihöyryä. Alensin lampöä ja kitku lakkasi. Savu tuli astian pohjasta, missä ei ole lasitetta.

Minulla on ollut vanhin kasari jo viisi-kuusi vuotta ja aika ahkerassa käytössä. Lasite on nyt vähän krakeloitunut, mutta uskon sen kuuluvan asiaan kun se kuitenkin on pinnaltaan aivan ehjä.

Näitä näin muuten myynnissä viime vuonna Hesan Viini, hyvä elämä ja mitä lienee-messuilla. Samoilla, jotka juuri olivat. Eivätkä - ihme ja kumma - olleet mitenkään pahan kalliita vaikka olivat tänne asti rahdatut. Joten täytynee niitä olla jossain Suomessakin myynnissä.

Onhan niissä sellaista isoäidin henkeä kun pöytään kantaa.

• Vanha kokki
        crudo kirjoitti:

Joo, tarkoitin juuri näitä lasitettuja enkä römertopfjeja. Römertopf täytyy liottaa, jotta savi imisi vettä ja tulisi se höyryefekti pataan - ja jotta se ei särkyisi kuumuudessa; haihtuva höyry viilentää pintaa.

Mutta luin jostain, että nämäkin tulisi liottaa hyvin ennen käyttöönottoa, mutta siis vai kerran. Lähinnä kai sen takia, että punasavessa olevat aineet ja mineraalit liukenisivat pois. Lasitehan siinä on päällä, joten sinänsä en oikein ymmärrä syytä.

Aluksi oletin tuon "savuamisen" olleen vesihöyryä, joka syntyi liotuksen aiheuttamasta kosteudesta savessa astian kuumetessa - vaikka siis lasite päällä - mutta kyllä se jotain aivan selvää kitkua oli eikä vesihöyryä. Alensin lampöä ja kitku lakkasi. Savu tuli astian pohjasta, missä ei ole lasitetta.

Minulla on ollut vanhin kasari jo viisi-kuusi vuotta ja aika ahkerassa käytössä. Lasite on nyt vähän krakeloitunut, mutta uskon sen kuuluvan asiaan kun se kuitenkin on pinnaltaan aivan ehjä.

Näitä näin muuten myynnissä viime vuonna Hesan Viini, hyvä elämä ja mitä lienee-messuilla. Samoilla, jotka juuri olivat. Eivätkä - ihme ja kumma - olleet mitenkään pahan kalliita vaikka olivat tänne asti rahdatut. Joten täytynee niitä olla jossain Suomessakin myynnissä.

Onhan niissä sellaista isoäidin henkeä kun pöytään kantaa.

Ellei niitä kolhi tai pudota. Tuo käry jonka sanoit niistä irtoavan, niin minullakin on yksi vuoka sellainen josta lähtee sellainen hieman pistävä kitku kun sitä kuumentaa. Ihme kumma muut eivät käryä vaikka ovat saman valmistajan tekemiä. En kyllä tiedä mikä sen aiheuttaa.
        Minulla ovat nuo savikipot olleet jo parikymmentä vuotta ja kutakuinkin jatkuvassa käytössä.
        Mallin näet jos viitsit katsoa sieltä kuvablogistani jossa esittelen grillini.

• Vanha kokki kirjoitti:

Ellei niitä kolhi tai pudota. Tuo käry jonka sanoit niistä irtoavan, niin minullakin on yksi vuoka sellainen josta lähtee sellainen hieman pistävä kitku kun sitä kuumentaa. Ihme kumma muut eivät käryä vaikka ovat saman valmistajan tekemiä. En kyllä tiedä mikä sen aiheuttaa.
        Minulla ovat nuo savikipot olleet jo parikymmentä vuotta ja kutakuinkin jatkuvassa käytössä.
        Mallin näet jos viitsit katsoa sieltä kuvablogistani jossa esittelen grillini.

Samaa tavaraa - löytyivät kuvat. Minulla on vain kaksi pyöreää kahvalla, joissa on vielä kansikin ja yksi isompi pata. Vähän tummempaa lasitetta, mutta kyllä aivan samoja.

Etelä-Ranskassa - Monpellierissa - missä Picasso teki myös savitöitään, tehdään samanlaisia savivuokia ja patoja. Nämä ovat samanvärisiä kuin sinunkin vuokasi. Ostin vuosia sitten yhden, jossa oli narusta punottu alusvuoka kuumuutta vastaan ja se tulee kyllä siirtymään vielä perintönä eteenpäin. Vuoasta ei huomaa ajan kulumista pätkääkään vaikka onkin ollut aivan jokaviikkoisessa käytössä.

• nlbo

Kattelin noita GN-vuokia, mutta isot eivät mahtuneet meidän uuniin, enkä halunnut pientä syvää. Monen liikkeen jälkeen löysin clasohlsonilta todella ison vuoan joka mahtuu hyvin tavalliseen uuniin.
      http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=152354735
      Tässä esimerkki ruokaohjeita classen vuokaan:
      - Jauhelihakiusaus (4kg perunoita, 3 sipulia, 800g jauhelihaa, kermaa 1L)
      - Makaronilaatikko (800g makaronia, 2 sipulia, 800g jauhelihaa, munia 6, maitoa 1,5L)

• Etsii vielä

Ei löytynyt enää clasulta tätä :(

• Ella
    • fila

www.kyyrolansavi.fi

• kulho vuoka

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      64
      16008
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      32
      4094
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      296
      2535
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      133
      1835
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1513
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      384
      1454
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1243
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1243
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      962
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      935
    Aihe