Todisteet eivät riitä skeptikoille

Nefilim

On kyse mistä tahansa ilmiöstä, joka rikkoo tai häiritsee skeptikon jämähtänyttä maailmankuvaa, niin mitkään todisteet eivät riitä skeptikolle.
- Jos skeptikko näkee ufon, se on hallusinaatio
- Jos skeptikko näkee 1000 ihmisen kanssa ufon, se on joukkohallusinaatio tai massapsykoosi

Skeptikon oma aistien kieltäminen menee naurettavuuteen asti. Empiirikkohan uskoo omiin fyysiin aisteihinsa, mutta skeptikko ei usko niihinkään, vaan kyse on aina aistiharhasta.

Skeptikon maailmankuva on rajoittunut, sulkeutunut ja ahdasmielinen. Skeptikko on näsäviisas, pseudotieteellinen huuhaa-ihminen joka uskoo koulutieteeseen kuin uskontoon. Tiede on skeptikon uskonto ja yleensä asiat nähdään mustavalkoisesti.
Kyseessä on tuntemattoman pelko, joka viedään lapsellisuuteen asti.

3

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea skeptikko

      Mielestäni siitä voidaan edelleen olla montaa mieltä onko maapallon ulkopuolellä elämää. Epäily ei minua ole koskaan ateisteissa/skeptikoissa vaivannut vaan se että monilla ateisteilla on tarve syyttää UFO-uskovaisia paranoideiksi. Monet skepsiksen äänitorvet ovat huudelleet ufo-uskoville näiden olevan mielisairaita (paranoia) ja muuta ikävää. Se on aika vakava syytös ja osoittaa että tuollainen ateisti/skeptikko haluaa käyttää psykiatriaa vainoamisen välineenä.

      En tosin mielelläni kutsu tuollaisia ihmisiä skeptikoiksi, koska epäilevä perusasenne on hyvä tapa kohdata maailmaa. En myöskään usko että aito skeptikko lähtisi mukaan mielipidevainoon. Ateisteja, kommunisteja, keitä lie ovat nuo olleet jotka ufo-uskovaisia paranoideiksi syyttelevät (ja pakkohoitokin on sielä taustalla kummittelemassa)

      PS. Itse en omaa ufo-uskoa, mutta en kyllä poissulje tuollaista mahdollisuutta

      Ps.2 Olen skeptikko

      • Nefilim

        Juuri niin, tuota tarkoitin. Epäilevä asenne on juuri oikea, kun käytetään tervettä järkeä. Itsekään en ole nähnyt kattavia todisteita esim. Ufo- tai aaveilmiöstä, mutta en poisuljekaan niiden mahdollisuutta. Skeptisyyttä tarvitaan ilman muuta, jotta se suuriin taikausko saadan pois suljettua.

        Arvostan näkemystäsi, vaikka uskonkin yliluonnolliseen. En taikauskoon.
        Näkemykseni perustan lukemaani kirjallisuuteen, jota en voi lähteä erittelemään, koska lähdeteoksia en pysty määrittelemään.


    • Arrakis

      Ihmisellä on aivot jotta hän ajattelisi, aistit jotta hän saisi tietoa maailmasta, jalat jotta kykenisi liikkumaan ja kädet jotta hän pystyisi tekemään työtä. Itsekin olen pannut merkille monien skeptikoiden tavan kiistää aistien antama kuva maailmasta.

      Jos ihminen näkee kummituksen, skeptikko väittää heti ettei niitä ole olemassa. Jos hän näkee ufon, niin sama juttu tai kun joku väittää kärsivänsä sähköallegiasta, niin sketikko väittää että hän on luulotautinen (tieteellinen näyttö kun puuttuu). Silti tiede on empiiristä (eikä rationaalista tiedettä voikaan olle olemassa, se kun tekisi ihmisestä yliaistilliseen tietoon uskovan ihmisen). Tieteenkin pitää siis aina perustua viimekädessä aistien antamaan tietoon - näin on aina, muu olisi oikeastaan hulluutta. Ihmettelenkin aina toisinaan skeptikoiden yliluonnolliselta vaikuttavaa kykyä erottaa hallusionaatiot todesta.

      Jos joskus näkisin UFON laskeutuvan takapihalleni, niin ei kait minulla rationaalisena ihmisenä olisi oikein muuta vaihtoehtoa kuin uskoa sen olevan totta, vai pitäisikö minun heti uskoa se harhanäyksi luottaen vahvasti skeptikon intuitioon - tämä ei voi pitää paikkaansa!

      PS. kun aikoinaan maailmankuulu illusionisti Uri Geller esiintyi Suomessa ja teki kuuluisan lusikan taivuttamistemppunsa, niin suomalaiset skeptikot vauhkoontuivat aivan villeiksi tehden itsensä vähän naurunalaisiksi, kun ottivat esiintyvän taiteilijan taikatemput vähän liian tosissaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      388
      3763
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2639
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1855
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1300
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1172
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      166
      1162
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1157
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      63
      1104
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      50
      922
    Aihe