Voi kun saisi poron kylmäsavulihaa. Mutta eipä sitä saa muut poromiehet.
Poronpaisti
17
2040
Vastaukset
- Vanha kokki
Kun omistavatkin poroeloa, meidän muiden on siitä kyllä maksettava ja melkoisen suolainen hinta vieläpä.
Tässäpä sinulle kuitenkin osoite hyvien porovalmisteiden tuottajalle, melkeinpä sanoisin parhaiden.
Länsman-Tenon Luonnontuote
Boratbokca
Nuorgamintie 3750
99990 Nuorgam
Email:
[email protected]
Ota yhteyttä jos kiinnostaa.- lapin emäntä
Vai "meidän" muiden..
Voisit kyllä myöntää, että mainostat itse omaa putinkiasi, älä tekeydy asiakkaaksi..
Tuo pistää vihaksi.
Tästähän tulee mieleen että siellä ollaan jo epätoivoisia kun pitää chattipalstoilla mainostaa ja vieläpä noin surkealla tavalla.
Meillä se on kyllä niin, että se liha myy ihan itse itsensä, käsistä ne viedään.
Kun asiakas saa mitä tilaa, oikeastaan jopa yli odotustenkin, hän tilaa taas seuraavanakin vuonna ja tuo mukanaan pari uutta asiakasta.
Meillä on hintakin kohdallaan, paloiteltu poro vakuumoituna ja ensiluokkaisena tavarana kaikkineen 10,50e/kg.
Tähän sisältyy siis poro tai puolikas kattilavalmiina tavarana.
En ala nyt kuitenkaan mitään mainostamaan, ei nimiä, eikä yhteystietoja, ei ole tarvetta ja niitä löytyy kyllä jos viitsii yritysrekisteristä hakea. lapin emäntä kirjoitti:
Vai "meidän" muiden..
Voisit kyllä myöntää, että mainostat itse omaa putinkiasi, älä tekeydy asiakkaaksi..
Tuo pistää vihaksi.
Tästähän tulee mieleen että siellä ollaan jo epätoivoisia kun pitää chattipalstoilla mainostaa ja vieläpä noin surkealla tavalla.
Meillä se on kyllä niin, että se liha myy ihan itse itsensä, käsistä ne viedään.
Kun asiakas saa mitä tilaa, oikeastaan jopa yli odotustenkin, hän tilaa taas seuraavanakin vuonna ja tuo mukanaan pari uutta asiakasta.
Meillä on hintakin kohdallaan, paloiteltu poro vakuumoituna ja ensiluokkaisena tavarana kaikkineen 10,50e/kg.
Tähän sisältyy siis poro tai puolikas kattilavalmiina tavarana.
En ala nyt kuitenkaan mitään mainostamaan, ei nimiä, eikä yhteystietoja, ei ole tarvetta ja niitä löytyy kyllä jos viitsii yritysrekisteristä hakea.Nostaa taas peruslappilainen kateus päätään - ja tällä kertaa ihan väärässä paikassa vielä. Kun asiakas kysyy, mistä poronlihaa saa, niin vastaus kuuluu, ettei ainakaan meiltä.
Muutama vuosi sitten ei poronlihaa saanut kuin kylmäsavuna kamalaan hintaan. Myönnetään - täytyyhän tekijän palkkansa saada, joten pistäkää vain mikä hinta tahansa; en osta niin kauan kuin saan Jamon Serranoa tai saksankinkkua puoleen tuosta hinnasta. Vaikka poronsavu hyvää onkin, en lastaa päälleni sentän ihan hölmön mainetta
Sitten alkoi tulla kauppoihin jo muutakin poronlihaa - pakkasessa. Jäikö tavara kovan hinnan takia käsiin vai oliko tukiaisten paineessa tuottajan pakko myydä edes jotain verollisena kauppaan? Ei kaikkea pysty pistämään suurpetovahinkojen korvausten piiriinkään.
Mutta tuoretta poronlihaa en ole vielä nähnyt kuin joissain surkeissa erikoismyymälöissä - huono koparanpala maksaa saman kuin sisäfile. Ja kuitenkin Suomessa pitäisi olla satojatuhansia poroja, joille sentään syntyy muutama vasakin vuodessa.
Vietin aikanaan toistakymmentä vuotta ahkerasti mökillä Lapissa jättäen erinäisen määrän rahaa kiveliöön vuosittain ja sitten kyllästyin lapinkansan ahneuteen ja eripuraan - ja huonoon palvelutasoon. Ja lopetin erämaaelämän niine hyvine.
Sat sapienti!- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Nostaa taas peruslappilainen kateus päätään - ja tällä kertaa ihan väärässä paikassa vielä. Kun asiakas kysyy, mistä poronlihaa saa, niin vastaus kuuluu, ettei ainakaan meiltä.
Muutama vuosi sitten ei poronlihaa saanut kuin kylmäsavuna kamalaan hintaan. Myönnetään - täytyyhän tekijän palkkansa saada, joten pistäkää vain mikä hinta tahansa; en osta niin kauan kuin saan Jamon Serranoa tai saksankinkkua puoleen tuosta hinnasta. Vaikka poronsavu hyvää onkin, en lastaa päälleni sentän ihan hölmön mainetta
Sitten alkoi tulla kauppoihin jo muutakin poronlihaa - pakkasessa. Jäikö tavara kovan hinnan takia käsiin vai oliko tukiaisten paineessa tuottajan pakko myydä edes jotain verollisena kauppaan? Ei kaikkea pysty pistämään suurpetovahinkojen korvausten piiriinkään.
Mutta tuoretta poronlihaa en ole vielä nähnyt kuin joissain surkeissa erikoismyymälöissä - huono koparanpala maksaa saman kuin sisäfile. Ja kuitenkin Suomessa pitäisi olla satojatuhansia poroja, joille sentään syntyy muutama vasakin vuodessa.
Vietin aikanaan toistakymmentä vuotta ahkerasti mökillä Lapissa jättäen erinäisen määrän rahaa kiveliöön vuosittain ja sitten kyllästyin lapinkansan ahneuteen ja eripuraan - ja huonoon palvelutasoon. Ja lopetin erämaaelämän niine hyvine.
Sat sapienti!Milloin minut, paljasjalkainen helsinkiläinen ja ehta lantalainen on luokiteltu saamelaiseksi?
Toisaalta olen kyllä jonnii verran siellä pohjoisessakin kairoja kolunnut, että tiiän kyllä palkisten paineet, mutta että minua tituleerataan neuvoni perusteella ihan tuoksi yrittäjäksi on jo aika mairittelevaa.
Miten siis sinä opastat kysyjää, jos sellainen tiellesi eksyy, ilmeiseen tavalliseen tapaasi eli, mie en tiijä mithän, ko en oo täältä ees kottoisin!
Liekö neuvoisit edes oikeaa ilmansuuntaa jos sitä sinulta udittaisiin.
Tarkoitukseni ei ollut mainostaa kyseisen yrittäjän tuotteita, sanoinpahan vain oman mielipiteeni, kun olen joiltakin teikäläisiltä noita poron lihoja aikojen kuluessa tilaillut sikahintoihin ravintoloihini.
Et sitten kuitenkaan laittanut tuon kysytyn kylmäsavupaistin hintaa esille, etkö kehdannut?
Edelleenkin olen sitä mieltä, että halvimmat poronlihat kuitenkin löytyvät, kun menhän sen joen ylitte ja poristaan mukavia ruottin puolella poromiesten kanssa, eikö niin!
Pyydän kuitenkin anteeksi jos sotkin bisneksiänne, kehumalla mielestäni hyvää tuottajaa. - sama akka
Vanha kokki kirjoitti:
Milloin minut, paljasjalkainen helsinkiläinen ja ehta lantalainen on luokiteltu saamelaiseksi?
Toisaalta olen kyllä jonnii verran siellä pohjoisessakin kairoja kolunnut, että tiiän kyllä palkisten paineet, mutta että minua tituleerataan neuvoni perusteella ihan tuoksi yrittäjäksi on jo aika mairittelevaa.
Miten siis sinä opastat kysyjää, jos sellainen tiellesi eksyy, ilmeiseen tavalliseen tapaasi eli, mie en tiijä mithän, ko en oo täältä ees kottoisin!
Liekö neuvoisit edes oikeaa ilmansuuntaa jos sitä sinulta udittaisiin.
Tarkoitukseni ei ollut mainostaa kyseisen yrittäjän tuotteita, sanoinpahan vain oman mielipiteeni, kun olen joiltakin teikäläisiltä noita poron lihoja aikojen kuluessa tilaillut sikahintoihin ravintoloihini.
Et sitten kuitenkaan laittanut tuon kysytyn kylmäsavupaistin hintaa esille, etkö kehdannut?
Edelleenkin olen sitä mieltä, että halvimmat poronlihat kuitenkin löytyvät, kun menhän sen joen ylitte ja poristaan mukavia ruottin puolella poromiesten kanssa, eikö niin!
Pyydän kuitenkin anteeksi jos sotkin bisneksiänne, kehumalla mielestäni hyvää tuottajaa.Kyllähän sitä saa sanoa vaikka olevansa intokiinasta, ei sitä kukaan pysty kuitenkaan todistamaan ja väliäkös sillä..
Itselleni tulee vain semmoinen tuntu, ettei ole oikea paikka moista mainostaa ja näin ollen saan paikasta halvan kuvan, epätoivossaan mainostavat ihan missä vain kun ei muuten saa kauppoja lihalle, liekö vika sitten laadussa.
Niin, enhän voi tietää vaikka lie oletkin vain aisakas, olen vain niin monesti huomannut ja erottanut yrityksen huonoa mainontaa näillä palstoilla.
Sanoinko jossain kohtaa, että valmistamme kylmäsavua??
Se on hyvä marmattaa hinnasta, jos ei halua maksaa niin syöppäs sitä possua sitten!
Kun mietitään poronlihan harvinaisuutta maailmassa, on hyvinkin kohtuullista joutua maksamaan siitä vähän enemmän kuin vaikka kanasta tai siitä possusta.
Poro on kaiken lisäksi terveellisempiä lihoja.
En kyllä lähtisi väittämään poroa kalliiksi, kun ette tiedä poromiesten taloudesta tuon taivaallista, ei siitä kannata mitään myöskään mainita.
Kyllähän se on nyt vaan niin, että tappiolle joutuu monen poromiehen tilipussi jos aletaan laskemaan.
Ettekä te tyhmät hesalaiset ymmärrä sitä työn määrää, kun aamulla lähdet, niin ei se työ lopu siihen klo 16, vaan sitä ollaan vaikka yötä töissä jos pakko on.
Moni, voisin jopa sanoa että lähes kaikki poromiehet joutuvat tekemään porohommien lisäksi myös toista tai jopa kolmattakin työtä jotta se elanto tulisi.
Eri asia on norjan rikkaat poromiehet joilla on tuhatpäiset tokat, nehän ne nokka pystyssä kulkevat ja mälläävät rahoillansa.
Siellä ne tuetkin lienee kohillaan..
Te vain mietitte kaupan hintoja, valittakaas sitten niille ahnaille välikäsille, jotka kuorivat kerman tekemättä juuri mitään, poromiehelle jäävä osuus on siitä hinnasta vain pieni osuus, nyt on ollut hinta hieman nousussa, mutta ei kauaa kun käteen poromiehelle jäi vain hieman reilu 5e/kg, jos sattuu olemaan vain parisataa poroa, ei siitä kovin suuria tileä saa vaikka kuinka laskee.
Ei ne suuret tulot meinaa mitään, jos menot ovat sitäkin suuremmat.
Ei tässä jaksa enää tolloille jutella... Vetäydyn nyt tästä turhanpäiväisestä keskustelusta ja kulutan aikani johonkin parempaan!
Itse edustan nuorempaa sukupolvea ja itseä hämmästyttää ihmisten nenäkäs asenne poromiehiin kun eivät oikeasti tiedä mitään!
Voisi toki tutustua aiheeseen hieman paremmin ennenkuin leipäläpensä avaa ja nolaa itsensä! - ämmä
sama akka kirjoitti:
Kyllähän sitä saa sanoa vaikka olevansa intokiinasta, ei sitä kukaan pysty kuitenkaan todistamaan ja väliäkös sillä..
Itselleni tulee vain semmoinen tuntu, ettei ole oikea paikka moista mainostaa ja näin ollen saan paikasta halvan kuvan, epätoivossaan mainostavat ihan missä vain kun ei muuten saa kauppoja lihalle, liekö vika sitten laadussa.
Niin, enhän voi tietää vaikka lie oletkin vain aisakas, olen vain niin monesti huomannut ja erottanut yrityksen huonoa mainontaa näillä palstoilla.
Sanoinko jossain kohtaa, että valmistamme kylmäsavua??
Se on hyvä marmattaa hinnasta, jos ei halua maksaa niin syöppäs sitä possua sitten!
Kun mietitään poronlihan harvinaisuutta maailmassa, on hyvinkin kohtuullista joutua maksamaan siitä vähän enemmän kuin vaikka kanasta tai siitä possusta.
Poro on kaiken lisäksi terveellisempiä lihoja.
En kyllä lähtisi väittämään poroa kalliiksi, kun ette tiedä poromiesten taloudesta tuon taivaallista, ei siitä kannata mitään myöskään mainita.
Kyllähän se on nyt vaan niin, että tappiolle joutuu monen poromiehen tilipussi jos aletaan laskemaan.
Ettekä te tyhmät hesalaiset ymmärrä sitä työn määrää, kun aamulla lähdet, niin ei se työ lopu siihen klo 16, vaan sitä ollaan vaikka yötä töissä jos pakko on.
Moni, voisin jopa sanoa että lähes kaikki poromiehet joutuvat tekemään porohommien lisäksi myös toista tai jopa kolmattakin työtä jotta se elanto tulisi.
Eri asia on norjan rikkaat poromiehet joilla on tuhatpäiset tokat, nehän ne nokka pystyssä kulkevat ja mälläävät rahoillansa.
Siellä ne tuetkin lienee kohillaan..
Te vain mietitte kaupan hintoja, valittakaas sitten niille ahnaille välikäsille, jotka kuorivat kerman tekemättä juuri mitään, poromiehelle jäävä osuus on siitä hinnasta vain pieni osuus, nyt on ollut hinta hieman nousussa, mutta ei kauaa kun käteen poromiehelle jäi vain hieman reilu 5e/kg, jos sattuu olemaan vain parisataa poroa, ei siitä kovin suuria tileä saa vaikka kuinka laskee.
Ei ne suuret tulot meinaa mitään, jos menot ovat sitäkin suuremmat.
Ei tässä jaksa enää tolloille jutella... Vetäydyn nyt tästä turhanpäiväisestä keskustelusta ja kulutan aikani johonkin parempaan!
Itse edustan nuorempaa sukupolvea ja itseä hämmästyttää ihmisten nenäkäs asenne poromiehiin kun eivät oikeasti tiedä mitään!
Voisi toki tutustua aiheeseen hieman paremmin ennenkuin leipäläpensä avaa ja nolaa itsensä!Jos ostaa valmiiksi pilkotun lihan suoraan poromiheltä ja toimittaa sen rahtityöfirmalle, joka käsittelee lihan haluamallasi tavalla, vaikka sitä kylmäsavua, ei tule lisähintaa tälle kuin muutamia euroja kiloa kohden. Ei kallista, mutta tyhmiä kun olette ette älyä käyttää näitä palveluja hyväksenne, ostakaa sitten kaupasta ja maksakaa vlikäsille!!!!!!!!!!
ämmä kirjoitti:
Jos ostaa valmiiksi pilkotun lihan suoraan poromiheltä ja toimittaa sen rahtityöfirmalle, joka käsittelee lihan haluamallasi tavalla, vaikka sitä kylmäsavua, ei tule lisähintaa tälle kuin muutamia euroja kiloa kohden. Ei kallista, mutta tyhmiä kun olette ette älyä käyttää näitä palveluja hyväksenne, ostakaa sitten kaupasta ja maksakaa vlikäsille!!!!!!!!!!
Kerronpa tarinan, mikä aikanaan katkaisi kamelin selän ja jätin Lapin - antaen turistirahani myös ihan muille tahoille:
Kävimme vuosittain syömässä lähtöporonkäryt Saariselällä - olisikohan ollut Petronella ravintolan nimi siihen aikaan. Listalla ei ollut poronkäsitystä, mutta lupasivat tehdä kun pyysin. Onneksi kysyin hintaa ensin ja kyyppäri sanoin silmää räpäyttämättä, että 15€ - oli kyllä vielä markka-aika silloin, mutta tuo euromäärä nyt vastatkoon samaa.
Totesin siihen, että "no, hyvä - onneksi saan sitä työpaikan ruokalassa vitosella annoksen, mutta onhan ne näköalatkin vähän toiset siellä etelässä", johon paikkakunnan kyyppari, että "menkää kuule syömään se poronne sitten sinne etelään".
Viikko sen jälkeen panin mökin myyntiin.
On se yhtä helkkarin uikutusta kaikilla perustuotannon ihmisillä: halvat tuotantohinnat, pitkät työpäivät, ei kesälomia, pienet yhteiskunnan tuet, väliporras ryövää kaiken, tappiolla sitä ollaan kaikesta vaivasta, kolmea työtä joutuu paiskomaan ja herrat ryövää loputkin, ahdas pipo ja pienenä vähän leluja, veli lyö ja sisko potkii, isä ryyppää ja koulussakin oli vaikeaa, ulkona on kylmä ja pimeä, DVD ihan särki eikä pelitä...
Ja mitenkä tuo surkeus nyt sitten eroaa minkään muun yrittäjän oloista? Tai nykyisen tehdasmiehen/naisen tai opiskelijan tai kenenkään toimistoihmisen? Ei mitenkään - paitsi, että samanlaista ruikutusta ei parane pitää noin suurella suulla ja yhtä julkeasti. Siitä voipi saada fudut, että kolisee - olla seuraavalla lomautus- tai irtisanomislistalla. Päräjätäkseen tekee moni useampia työrupeamia, ei rahasta ylitöitä, ei pidä kesälomia, ei sairauslomia, ottaa velkaa elääkseen, saa potku tai lomautetaan, lapsi sairastuu, hanki hoitaja - eikä saa maataloustukea.
Ainoastaan ruoantuottaja voi ajatella, että jos menee huonosti, niin valtion tulee silloin auttaa - siis TULEE auttaa, ihan kuin koko elinkeino olisi jonkinlainen suojatyöpaikka, valtionelätti.
Kukaan ei ajattele, että minun itseni tulisi tehdä jotain - kuten esimerkiksi miettiä, miten tuote saadaan edukkaammin kuluttajalle, miten tuotantokustannuksia voisi alentaa, tuotteen laatua parantaa, jakeluketjuja lyhentää, markkinoida paremmin - emme me tule hakemaan sitä poronlihaa sieltä Lapista erotteluaidan vieressä norkoillen, toimita sitä kenellekään savu-ukolle, odota siinä pöntön vieressä päivätolkulla ja lähde paketti kainalossa etelään. Ei, minä menen ja ostan ihan jotain muuta, parempaa, heti ja halvemmalla.
Kusette omaan saappaaseenne, "lapinämmät ja akat".
"Se on hyvä marmattaa hinnasta, jos ei halua maksaa niin syöppäs sitä possua sitten!
Kun mietitään poronlihan harvinaisuutta maailmassa, on hyvinkin kohtuullista joutua maksamaan siitä vähän enemmän kuin vaikka kanasta tai siitä possusta."
Eikö vastaakin asenteesi aika hyvin tuota tarinaani, miksi lähdin Lapista - "syöpäs sitä possua sitten"!
En minä harvinaisuudesta maksa mitään - hyvästä tuotteesta kylläkin. Ja maksanhan minä - vuosittain hemmetinmoisen määrän tuotantotukea, vastinetta en ole vielä saanut.- Vanha kokki
ämmä kirjoitti:
Jos ostaa valmiiksi pilkotun lihan suoraan poromiheltä ja toimittaa sen rahtityöfirmalle, joka käsittelee lihan haluamallasi tavalla, vaikka sitä kylmäsavua, ei tule lisähintaa tälle kuin muutamia euroja kiloa kohden. Ei kallista, mutta tyhmiä kun olette ette älyä käyttää näitä palveluja hyväksenne, ostakaa sitten kaupasta ja maksakaa vlikäsille!!!!!!!!!!
Kysyjä kaipasi kylmäsavustettu poroa, mainitsinko minä jossain leikattua poron neljännestä tai puolikasta?
Täällä meilläpäin on tarjolla parhaillaan poron sisäfilettä kelpo hintaan 49.99 e/kg. Etteivät vain olisi sinun karjastasi ja niitä sinun lihojasi!
Voin kuule vakuuttaa sinulle, että minulla ei ole pienintäkään halua edes käydä siellä pohjoisessa, sillä nuorukaisena sain siitä aivan tarpeeksi lapinhullun isäni kanssa tarpoessamme pitkin kivikkoisia puronvarsia tammukoita narrattaessa.
En voi käsittää tuollaista purkausta kuin siten, että itselläsi eivät asiat ole ihan kohdallaan.
Itsekin entisenä yrittäjänä pyrimme tekemään yhteistyötä toisten yrittäjätovereidemme kanssa jotta menestyisimme paremmin alallamme, tehkää tekin samoin siellä pohjoisen provinssissa.
Kerronpa vielä omakohtaisen kokemukseni pohjoisen ihmisten palveluinnosta, ei tosin saamelaisten tällä kertaa. Olin tulossa Kemistä alaspäin, kohti etelää ja kotiani, kun näimme vähän ennen Simoa lohikellarin mainoksen. Poikkesimme sinne, koska ajattelin ostaa vähän graavattavaa illaksi.
Paikalla oli vain joku pikkupiika joka sanoi isännän tulevan piakkoin, oli kuulemma käymässä vain Kemissä.
Niinpä odottelimme tunnin ja toisenkin, kunnes isäntä sitten saapui.
Ilmaisin haluni ostaa hieman lohta, koska mieleni teki graavia!
Paljonko ottaisit, kysyi isäntä? Johon minä, että no jos parin kilon palan, kun en sitä aio pakastaa.
Isäntä lopetti avaintensa kalistelun, työnsi nipun taskuunsa, käänsi selkänsä ja sanoi, "Ka niin pientä määrää varten mie en viitti avata ees varaston ovvee! Että sillä tavalla, kalan hintakin oli muuten huikea eli lähes kaksinkertainen verrattuna siihen, mitä sitten ostin Porin torilta ajaessamme kaupungin läpi.
Kummassakaan tapauksessa ei kyse ollut suinkaan Tenon lohesta vaan ihan tavallisesta merikalasta.
Ymmärrän kyllämielipiteesi, etenkin jos nimesi loppuosassa on jeff, moff tai jokin f pitoinen pääte. Sillä teidän heimoonne kateus kuuluu kuin ihmisillä nenä päähän! ämmä kirjoitti:
Lapin yliopistossa väitellyt tohtori Maija-Liisa Eskelinen sanoo väitöskirjassaan mm. seuraavaa:
"Eskelisen mukaan porotalouden kannattavuuden nostamiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi porotalouden on organisoiduttava uudella tavalla. Kilpailukykyisen porotalouden saavuttaminen edellyttää tuotantotalouteen perustuvien ansaintatapojen muuttamista palveluliiketoimintaperusteisiksi.
– Käytännössä muutos merkitsee sitä, että tulevaisuudessa poromiesten varmin tulo toimintojen ylläpitämiseen saadaan asiakkailta. Toki kannattavuus edellyttää myös poromiehiltä vastuullista yrittämistä, Eskelinen sanoo.
Poromiehen tärkein resurssi ja sidosryhmä ei ole enää suku, vaan asiakas. Asiakas päättää, millainen porotalous menestyy ja millaista porotalous on tulevaisuudessa. Lisäksi porotalouden menestyminen edellyttää valtion vetäytymistä taka-alalle sekä vallan ja vastuun siirtämistä yrittäjille, Eskelinen sanoo."
Katso Lapinakka tuo viimeinen kappale - siihen kiteytyy sinunkin elinkeinosi tulevaisuus. Tuo sana - asiakas. Sen tilalla on porotaloudessa tänä päivänä valtio, mutta kun se poistuu ja tilalle tulee tuo asiakas niin konstit ovat vähissä, jollei asenne kairoilla muutu. Minua on turha huutaa silloin enää apuun.
Syy siihen, miksi Ruotsista saa poroa halvemmalla on Suomen maksama vientituki. Ruotsin poromiehen kannattaa ostaa liha Suomesta ja myydä halvemmalla Ruotsissa suomalaiselle turistille. Kysyntää ei ohjaa asiakkaan tarpeet vaan jotkut hiiskatin vienti- ja tuotantotuet.- lapin akka
crudo kirjoitti:
Lapin yliopistossa väitellyt tohtori Maija-Liisa Eskelinen sanoo väitöskirjassaan mm. seuraavaa:
"Eskelisen mukaan porotalouden kannattavuuden nostamiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi porotalouden on organisoiduttava uudella tavalla. Kilpailukykyisen porotalouden saavuttaminen edellyttää tuotantotalouteen perustuvien ansaintatapojen muuttamista palveluliiketoimintaperusteisiksi.
– Käytännössä muutos merkitsee sitä, että tulevaisuudessa poromiesten varmin tulo toimintojen ylläpitämiseen saadaan asiakkailta. Toki kannattavuus edellyttää myös poromiehiltä vastuullista yrittämistä, Eskelinen sanoo.
Poromiehen tärkein resurssi ja sidosryhmä ei ole enää suku, vaan asiakas. Asiakas päättää, millainen porotalous menestyy ja millaista porotalous on tulevaisuudessa. Lisäksi porotalouden menestyminen edellyttää valtion vetäytymistä taka-alalle sekä vallan ja vastuun siirtämistä yrittäjille, Eskelinen sanoo."
Katso Lapinakka tuo viimeinen kappale - siihen kiteytyy sinunkin elinkeinosi tulevaisuus. Tuo sana - asiakas. Sen tilalla on porotaloudessa tänä päivänä valtio, mutta kun se poistuu ja tilalle tulee tuo asiakas niin konstit ovat vähissä, jollei asenne kairoilla muutu. Minua on turha huutaa silloin enää apuun.
Syy siihen, miksi Ruotsista saa poroa halvemmalla on Suomen maksama vientituki. Ruotsin poromiehen kannattaa ostaa liha Suomesta ja myydä halvemmalla Ruotsissa suomalaiselle turistille. Kysyntää ei ohjaa asiakkaan tarpeet vaan jotkut hiiskatin vienti- ja tuotantotuet.Mutta asiakas EI ole aina oikeassa.
Jos ovelleni tulee asiakas, joka jo siinä vaiheessa ilmaisee ahneuteni, voin kernaasti laittaa oveni kiinni ja ohjata asiakkaan lähimpään k-kauppaan ostamaan sitä possua.
Puolustaudun, vaikka se teitä kuinka ärsyttääkin.
Aivan, ei saa valittaa, en minä valita, sen ihmeemmin kuin tekään, rankkaa on, mitäs sitten.
Mutta millä tiedoilla te leimaatte kaikki poromihet ja saamelaiset ahneiksi ja ahdasmielisiksi?
Sukuni on kyllä saamelaissuku, aivan pohjoislapista, ei ole niitä ryssäsukuisia saamelaisia!
Toki itseänikin toden totta suorastaan vi*uttaa eräät suvut, ovat kyllä ahneita ja niin pirun leuhkoja ettei päivää viititä sanoa.
Silti, kuten sanoin, jos tapaat heistä yhden, eivät kaikki ole silti samanlaisia.
Jos teillä nyt on huonoja kokemuksia näistä, muistakaa, että on niitä ihmisiä muitakin.
Kyllä ärsyttää tuoa ainainen kateus ja mollaminen, me kun teemme aivan täysin samallalailla töitä kuin kuka tahansa muukin, kovasti ja huonolla palkalla!
Siitä rahtityöstä..
Nykyään kun ystävät hyvät ei tarvitse odottaa siinä vierellä tunteja, oletteko kuulleet kylmäkuljetuksesta?
Sitä käyttää jo usea yrittäjä.
Hei, ja lihaa saa nykyään myös netistä, käykää katsomassa vaikka deliporon sivut, ei mitään halvinta, mutta helppoa ja jos ei viitsi niitä poromiehiä etsiä, mikä ei mielestäni ole mikään homma, löytyy 10 minuutissa sopiva yritys..
Se koira älähtää... Kas, miksi tekin aloitte heti puolustuskannalle, rehdit suomalaiset?
Samasta syystä kuin minä.. Ette kestä jos TEIDÄN työtänne tai työttömyyttänne arvostellaan ja vertaillaan.. Eikä aina niin hyvässä valossa..
Eikö sulle sano jo sana "turistikeskus" mitään? Ethän voi olettaa saavasi sieltä mitään halvalla, kyse on nyt suomesta, ei mistän intokiinasta, hinnatkin ovat sitä luokkaa sitten.
Valtio tai asiakas, meillä on asenne ja asiakaspalvelu kyllä aivan kunnossa, tavaraa menisi niin paljon kuin sitä käsiinsä saisi, siksi käsittelemme joka vuosi enemmän lihaa kuin edellisenä.
Saa meiltä silti yhä vaikka kokonaisen poronropin jos halpaa etsii, siinä sitten vain pilkkomaan tai sahaamaan, miten vain haluaa lihansa tärvellä jos ei osaa..
Mutta kyllä mekin otamme työstämme sen palkan.
Siksikin meillä on niin paljon asiakkaita, koska pystymme myymään lihat kuluttajan näkökulmasta halvalla, koska meillä ei ole ainuttakaan välikättä, eikä ahneiksi olla alettu.
Joka tämänkin jälkeen pitää lihaa yhä liian kalliina voi todeta että halvemmalla ei mistään saa ja silloin on toisaan parempi ostaa vaan sitä possua!
Jos minulla ei ole varaa kaviaariin, en osta sitä, ostan mätitahnaa, mutta en ala lähettelemään vihaisia kirjeitä kalastajille jotka pyytävät sikahintoja kaviaarista!
Oikeastaan kun ei minua edes kiinnosta!
Vaikkakin jo ilmoitin vetäytyväni, vei mielenkiinto voiton.
Nyt voin todeta että hyvää Joulun odotusta ja iloista Joulumieltä..! lapin akka kirjoitti:
Mutta asiakas EI ole aina oikeassa.
Jos ovelleni tulee asiakas, joka jo siinä vaiheessa ilmaisee ahneuteni, voin kernaasti laittaa oveni kiinni ja ohjata asiakkaan lähimpään k-kauppaan ostamaan sitä possua.
Puolustaudun, vaikka se teitä kuinka ärsyttääkin.
Aivan, ei saa valittaa, en minä valita, sen ihmeemmin kuin tekään, rankkaa on, mitäs sitten.
Mutta millä tiedoilla te leimaatte kaikki poromihet ja saamelaiset ahneiksi ja ahdasmielisiksi?
Sukuni on kyllä saamelaissuku, aivan pohjoislapista, ei ole niitä ryssäsukuisia saamelaisia!
Toki itseänikin toden totta suorastaan vi*uttaa eräät suvut, ovat kyllä ahneita ja niin pirun leuhkoja ettei päivää viititä sanoa.
Silti, kuten sanoin, jos tapaat heistä yhden, eivät kaikki ole silti samanlaisia.
Jos teillä nyt on huonoja kokemuksia näistä, muistakaa, että on niitä ihmisiä muitakin.
Kyllä ärsyttää tuoa ainainen kateus ja mollaminen, me kun teemme aivan täysin samallalailla töitä kuin kuka tahansa muukin, kovasti ja huonolla palkalla!
Siitä rahtityöstä..
Nykyään kun ystävät hyvät ei tarvitse odottaa siinä vierellä tunteja, oletteko kuulleet kylmäkuljetuksesta?
Sitä käyttää jo usea yrittäjä.
Hei, ja lihaa saa nykyään myös netistä, käykää katsomassa vaikka deliporon sivut, ei mitään halvinta, mutta helppoa ja jos ei viitsi niitä poromiehiä etsiä, mikä ei mielestäni ole mikään homma, löytyy 10 minuutissa sopiva yritys..
Se koira älähtää... Kas, miksi tekin aloitte heti puolustuskannalle, rehdit suomalaiset?
Samasta syystä kuin minä.. Ette kestä jos TEIDÄN työtänne tai työttömyyttänne arvostellaan ja vertaillaan.. Eikä aina niin hyvässä valossa..
Eikö sulle sano jo sana "turistikeskus" mitään? Ethän voi olettaa saavasi sieltä mitään halvalla, kyse on nyt suomesta, ei mistän intokiinasta, hinnatkin ovat sitä luokkaa sitten.
Valtio tai asiakas, meillä on asenne ja asiakaspalvelu kyllä aivan kunnossa, tavaraa menisi niin paljon kuin sitä käsiinsä saisi, siksi käsittelemme joka vuosi enemmän lihaa kuin edellisenä.
Saa meiltä silti yhä vaikka kokonaisen poronropin jos halpaa etsii, siinä sitten vain pilkkomaan tai sahaamaan, miten vain haluaa lihansa tärvellä jos ei osaa..
Mutta kyllä mekin otamme työstämme sen palkan.
Siksikin meillä on niin paljon asiakkaita, koska pystymme myymään lihat kuluttajan näkökulmasta halvalla, koska meillä ei ole ainuttakaan välikättä, eikä ahneiksi olla alettu.
Joka tämänkin jälkeen pitää lihaa yhä liian kalliina voi todeta että halvemmalla ei mistään saa ja silloin on toisaan parempi ostaa vaan sitä possua!
Jos minulla ei ole varaa kaviaariin, en osta sitä, ostan mätitahnaa, mutta en ala lähettelemään vihaisia kirjeitä kalastajille jotka pyytävät sikahintoja kaviaarista!
Oikeastaan kun ei minua edes kiinnosta!
Vaikkakin jo ilmoitin vetäytyväni, vei mielenkiinto voiton.
Nyt voin todeta että hyvää Joulun odotusta ja iloista Joulumieltä..!En usko, että tätä keskustelua enää tarvitsee todellakaan jatkaa - ehkä me kuluttajat olemme jo päässeet selville tuottajan mielipiteestä ja tehneet siitä omat johtopäätöksemme kumpi lienee vahvemmalla - sinä vai Vanha Kokki/Crudo.
Yhteen asiaan haluan kuitenkin puuttua, koska sillä aloitit vastineesi:
"Mutta asiakas EI ole aina oikeassa.
Jos ovelleni tulee asiakas, joka jo siinä vaiheessa ilmaisee ahneuteni, voin kernaasti laittaa oveni kiinni ja ohjata asiakkaan lähimpään k-kauppaan ostamaan sitä possua."
En minä sinun oveltasi possua ole ollut ostamassa vaan poroa - ensinnäkin. Toiseksi - kolkuttelen oveasi siksi, että oletan juuri sinulla olevan poroa myytävänä. Kolmanneksi - sinun tilipussisi maksaa jatkossa vain ja ainoastaan ostaja; älä luota enää pitkän päälle valtion tai EU:n tukeen ylettömästi. Ja jos minä - ostaja - jostain syystä lakkaan maksamasta, on pussisi tyhjä.
Ei minulla ole ainakaan mahdollisuutta käännyttää maksavaa asiakasta oveltani pois - loukkaa se sitten kuinka paljon itsetuntoani tahansa - minä teen kauppaa loppuun asti, parannan palvelua ja koetan ansaita sellaisen asiakkaan kunnioituksen yrittämiselläni. Sitä kutsutaan liiketoiminnaksi ja kaupanteoksi - niitä jotka pärjäävät kutsutaan onnistujiksi.
Sitä myöten ostaja on aina vahvoilla ja oikeassa. Et ilmeisesti lukenut noita väitöskirjan väitteitä lainkaan - olisi ollut syytä lukea.
Nyt olen kotonurkilla ja odotan, että sinä alat kolkuttelemaan minun ovelleni ja kauppaamaan tuotettasi. Siihen asti ostelen mitä ostelen ja hyvin pärjään ilman poronlihaakin. Minulla on vielä pieni purkki kaviaariakin kaapissa - tosin vain pieni.
Samalla huomauttaisin mistä tämä koko kirjoittelu alkoi: omasta kommentistasi kun Vanha Kokki neuvoi, mistä saattaisi saada hyviä porotuotteita kohtuuhinnalla. Ei mistään muusta, mutta puuskauksesi oli sen verran retvakka, härski ja asiantuntematon, että täällä etelässäkin siihen saa jonkinlaisen vastauksen. Lapissa ehkä puukkoa selkään.
Ensinnäkin Vanhalle kokille isot miinukset koko saamelaisväestön leimaamisesti kateelliseksi. Olet rasisti! Plussaa kuitenkin hyvistä tarinoista ja anekdooteista, joita viljelet. Tarvitset lisää avarakatseisuutta.
Sitten Crudolle sellaista, että miksi helvetissä menet Petronellaan (joka on muutaman vierailukerran perusteella hieno ja hyvä ravintola Saariselällä), jos haluat työmaaruokaa? 90 silloista markkaa oli kai melko tyypillinen hinta kunnon poronpaistista tehdystä käristyksestä et sillei hei! Tällä hetkellä sellaisen hinta olisi jokusen euron vielä 15 euron päälle hei! Teppo arvostaa ja rakastaa Lappia melkein yhtä paljon kuin Stadia. Lappi on Suomen ykkösvaltti maailmalla, ja Teppo kantaa mielellään rahaa Lapin elinkeinoihin isolla kauhalla käytännössä pohjattomasta säkistään et sillei hei!
Lapin eukolle sellaisia terveisiä, että kyllä teitä etelässä arvostetaan isolla kädellä. Sellaisille ihmisillä, joille myytte tuotteitanne ja palveluitanne ei totisesti tule sellainen olo, että rahastaisitte.Kyllä minä Lappia rakastan - en minä muuten siellä olisi toistakymmentä vuotta lomaani viettänyt. Mutta lappilaisissa on kyllä sanan sijaa useinkin - ikävä kyllä. Eikä tällä ole mitään tekemistä rasismin kanssa - tokkopa Vanhalla Kokillakaan. Meno vain siellä on sellainen eikä ole vuosien saatossa tullut yhtään paremmaksi. Kiimaviikkojen kännisille asiakkaille kun pystyy syöttämään vaikka pajunköyttä ja ottamaan siitä kovan hinnan, mutta kenen moraali sen kestää - lappilaisten ilmeisesti.
Petronellasta ja sen korkeatasoisuudesta voimme olla kovastikin eri mieltä. Tosin en viime vuosina ole siellä käynyt, joten ei minulla ole nykyvuosiin vertailukohtaa. Eikä poronkäristys ole parhaimmillaan mitään työmaaruokaa - kaukana siitä. Lisäksi sen hinta ei noussut missään yli kolmenkympin siihen aikaan kuitenkaan, joten olihan se Petronellan hinta sen verran suolainen. Vaan siitähän ei ollutkaan kyse vaan asenteesta - ylimielisestä ja asiakkuutta tuhoavasta asenteesta niitä kohtaan, jotka lappilaistenkin palkat maksavat eli asiakkaista.
Se on sukua tuollaiselle käsitykselle kuten tuossa muualla oli, että ikäänkuin laskettelukeskuksessa kuuluu olla kalliimmat hinnat sen takia kun se on laskettelukeskus. Höpönpöpöä - sellainen laskettelukeskus, joka pystyy tarjoamaan laadukkaan palvelun edukkaalla hinnalla on voittaja; järkikin sen sanoo. Kaikenlainen muu ajattelu johtaa ennenpitkää ristiriitaan hinnan ja laadun suhteen ja asiakkaat kaikkoavat.
Eikä koko Lappi mitään laskettelukeskusta ole, mutta eräänlainen suojelureservaatti se on. Paljolti sukua minua vielä läheisemmälle paikalle - Ahvenanmaalle - jossa on aina osattu noukkia joka kakusta rusinat, jättää murut syömättä ja kääntyä seuraavan kakuntarjoajan puoleen, josko jotain hyvää ja ilmaista olisi lisää. Mutta täytyy myöntää, että siellä on alettu ottaa opiksi: saatuja rusinoita on alettu hyödyntää järkevästi, palvelu pelaa, talojen pihat siistitty, hintataso laskenut ja haukiakin on jo meressä.
Nämä eivät ole minulle tunteilun vaan järkeilyn asioita.- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Kyllä minä Lappia rakastan - en minä muuten siellä olisi toistakymmentä vuotta lomaani viettänyt. Mutta lappilaisissa on kyllä sanan sijaa useinkin - ikävä kyllä. Eikä tällä ole mitään tekemistä rasismin kanssa - tokkopa Vanhalla Kokillakaan. Meno vain siellä on sellainen eikä ole vuosien saatossa tullut yhtään paremmaksi. Kiimaviikkojen kännisille asiakkaille kun pystyy syöttämään vaikka pajunköyttä ja ottamaan siitä kovan hinnan, mutta kenen moraali sen kestää - lappilaisten ilmeisesti.
Petronellasta ja sen korkeatasoisuudesta voimme olla kovastikin eri mieltä. Tosin en viime vuosina ole siellä käynyt, joten ei minulla ole nykyvuosiin vertailukohtaa. Eikä poronkäristys ole parhaimmillaan mitään työmaaruokaa - kaukana siitä. Lisäksi sen hinta ei noussut missään yli kolmenkympin siihen aikaan kuitenkaan, joten olihan se Petronellan hinta sen verran suolainen. Vaan siitähän ei ollutkaan kyse vaan asenteesta - ylimielisestä ja asiakkuutta tuhoavasta asenteesta niitä kohtaan, jotka lappilaistenkin palkat maksavat eli asiakkaista.
Se on sukua tuollaiselle käsitykselle kuten tuossa muualla oli, että ikäänkuin laskettelukeskuksessa kuuluu olla kalliimmat hinnat sen takia kun se on laskettelukeskus. Höpönpöpöä - sellainen laskettelukeskus, joka pystyy tarjoamaan laadukkaan palvelun edukkaalla hinnalla on voittaja; järkikin sen sanoo. Kaikenlainen muu ajattelu johtaa ennenpitkää ristiriitaan hinnan ja laadun suhteen ja asiakkaat kaikkoavat.
Eikä koko Lappi mitään laskettelukeskusta ole, mutta eräänlainen suojelureservaatti se on. Paljolti sukua minua vielä läheisemmälle paikalle - Ahvenanmaalle - jossa on aina osattu noukkia joka kakusta rusinat, jättää murut syömättä ja kääntyä seuraavan kakuntarjoajan puoleen, josko jotain hyvää ja ilmaista olisi lisää. Mutta täytyy myöntää, että siellä on alettu ottaa opiksi: saatuja rusinoita on alettu hyödyntää järkevästi, palvelu pelaa, talojen pihat siistitty, hintataso laskenut ja haukiakin on jo meressä.
Nämä eivät ole minulle tunteilun vaan järkeilyn asioita.Se alkuperäinen saamelaisten poronkäristys valmistettiin kylläkin useinmiten poron koipilihasta ja joskus lavasta. Paistia siihen ei uhrattu juurikaan.
Poron kuuta sulatettiin pannulla tai padassa ja siinä ruskistettiin ja haudutettiin nuo sitkeät lihasuikaleet syötävään kuntoon. Moniko teistä on istunut porontaljalla savuisessa kodassa jossa länkisäärinen poroisäntä nirhaa leukullaan jäisestä poronkintusta ohuita siivuja porisevaan pataan, otettuaan sitä ennen hieman hokmannin tippoja, se oli sitä aitoa lappia, eivät kylpylämäiset Itävallan alppihotelleja apinoivat rakennuskompleksit ja moottorikelkkasafarit.
Mahtavatko edes nuoremmat lappalaiset muistaa tuon ruuan alkuperäistä valmistusta. Minä satun sen muistamaan varsin hyvin yli viidenkymmenen vuoden takaa, koska kuten aikaisemmin jo kerroin, kuljin noilla palkisilla ja poikkesimme niin poromiesten tulilla kuin tuvillakin.
Siihen aikaan ei lapissa ollut vielä montaakaan hotellia, Kilpisjärvelläkin vain matkustajakoti.
Saamelaiset olivat ystävällisiä, mutta melko varautuneita etelän ihmisiä kohtaan, kateus kuitenkin oli silloinkin varmaan kyseessä, kun kysyimme erämaahan lähtiessämme hyviä kalapaikkoja, niin vastaus oli yleensä, "Naa, eipähän täällä juuri kallaa oo"! Vaan löytyihän niitä pikkulampia joista nousi tammukkaa joltisenkin, samoin kuin harreja koskien tienoilta. Pelkäsivät kai lapin äijät että viemme kaikki heidän kalansa! Toisaalta, kukapa apajiaan kertoisikaaan.
En tarkoita nyt ravintoloiden nykyisin tarjoamaa ns.käristystä, joka on varsin usein täältä etelästä tulleiden kokkien sovellutuksia.
Paisti, jos siihen nyt paistia kukaan uhraa, on jo hinnaltaankin sitä luokkaa, että tuskin siitä käristyslihaa suikaloidaan, eiköhän kyseessä mahda olla jokin toinen ruhon osa. Jos se on paistia, niin sitten se on pyöröpaistia, joka on hyvin sitkeätä muulla tavoin valmistaa.
Ilmoittaahan eräskin paliskunta netissä poronkäristysliha 10 euroa/kilo, mutta paremmasta, lapalihasta jo 14 euroa kilo, siis suoraan paliskunnalta ostettuna ilman K-ja S-lisiä. Vanha kokki kirjoitti:
Se alkuperäinen saamelaisten poronkäristys valmistettiin kylläkin useinmiten poron koipilihasta ja joskus lavasta. Paistia siihen ei uhrattu juurikaan.
Poron kuuta sulatettiin pannulla tai padassa ja siinä ruskistettiin ja haudutettiin nuo sitkeät lihasuikaleet syötävään kuntoon. Moniko teistä on istunut porontaljalla savuisessa kodassa jossa länkisäärinen poroisäntä nirhaa leukullaan jäisestä poronkintusta ohuita siivuja porisevaan pataan, otettuaan sitä ennen hieman hokmannin tippoja, se oli sitä aitoa lappia, eivät kylpylämäiset Itävallan alppihotelleja apinoivat rakennuskompleksit ja moottorikelkkasafarit.
Mahtavatko edes nuoremmat lappalaiset muistaa tuon ruuan alkuperäistä valmistusta. Minä satun sen muistamaan varsin hyvin yli viidenkymmenen vuoden takaa, koska kuten aikaisemmin jo kerroin, kuljin noilla palkisilla ja poikkesimme niin poromiesten tulilla kuin tuvillakin.
Siihen aikaan ei lapissa ollut vielä montaakaan hotellia, Kilpisjärvelläkin vain matkustajakoti.
Saamelaiset olivat ystävällisiä, mutta melko varautuneita etelän ihmisiä kohtaan, kateus kuitenkin oli silloinkin varmaan kyseessä, kun kysyimme erämaahan lähtiessämme hyviä kalapaikkoja, niin vastaus oli yleensä, "Naa, eipähän täällä juuri kallaa oo"! Vaan löytyihän niitä pikkulampia joista nousi tammukkaa joltisenkin, samoin kuin harreja koskien tienoilta. Pelkäsivät kai lapin äijät että viemme kaikki heidän kalansa! Toisaalta, kukapa apajiaan kertoisikaaan.
En tarkoita nyt ravintoloiden nykyisin tarjoamaa ns.käristystä, joka on varsin usein täältä etelästä tulleiden kokkien sovellutuksia.
Paisti, jos siihen nyt paistia kukaan uhraa, on jo hinnaltaankin sitä luokkaa, että tuskin siitä käristyslihaa suikaloidaan, eiköhän kyseessä mahda olla jokin toinen ruhon osa. Jos se on paistia, niin sitten se on pyöröpaistia, joka on hyvin sitkeätä muulla tavoin valmistaa.
Ilmoittaahan eräskin paliskunta netissä poronkäristysliha 10 euroa/kilo, mutta paremmasta, lapalihasta jo 14 euroa kilo, siis suoraan paliskunnalta ostettuna ilman K-ja S-lisiä.Nämä etelän lounaskäryt on nykyään tehty ihan muusta lihasta: pakastetusta tuontisaksanhirvestä. Liha tulee kai joko Ruotsista tai Saksasta - mene ja tiedä, missä otukset on tarhattu.
Mutta ei ruoan nimi olekaan poronkäristys vaan riistakäristys.- parempi mieli
Vanha kokki kirjoitti:
Se alkuperäinen saamelaisten poronkäristys valmistettiin kylläkin useinmiten poron koipilihasta ja joskus lavasta. Paistia siihen ei uhrattu juurikaan.
Ilmoittaahan eräskin paliskunta netissä poronkäristysliha 10 euroa/kilo, mutta paremmasta, lapalihasta jo 14 euroa kilo, siis suoraan paliskunnalta ostettuna ilman K-ja S-lisiä.En valitettavasti muista hintaa poronkäristyslihalle, jota olemme ostaneet napapiirin tuntumasta pienestä K-Extra -kaupasta, kun olemme olleet hiihtolomalla. Liha on ollut hyvää, pari-3 tuntia uunissa hauduttamalla tulee hyvää, aivan suussasulavaa, ja síihen puikulasta muusi kyytipojaksi.
Myös sisäfilettä on ostettu, hinta aika kauhea, mutta välillä voi maksaa melkein mitä vaan kun itse tekee, ja lomalaisella on aikaa kokkailla. - kockman
Vanha kokki kirjoitti:
Ilmoittaahan eräskin paliskunta netissä poronkäristysliha 10 euroa/kilo, mutta paremmasta, lapalihasta jo 14 euroa kilo, siis suoraan paliskunnalta ostettuna ilman K-ja S-lisiä.kauppaa vippilootan 14 euroo kilo, sisältää sisä ulko kulmapaistit 3 luutonta lapapalaa jauhelihaa, soppalihaa ja luita ja sisä/ulkofileet potkakiekot kaulakiekot. eli ei mikään tyyris loota ja ajavat alas eteläsuomeen eli melkein kotiovelle saakka.
ja se saksanhirvi tuodaan uudesta seelannista. siellä niitä tarhataan. että semmoista tänään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302285
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272073Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121549Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131434Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961101
- 171037
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18818Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks119784