Miksi olet vegaani???

LinnetBird

Olen ollut jo vuoden verran vegaani, ja kriisejä on tullut paljon. Olen pysynyt tällä tiellä, vaikka ei se aina ole helppoa, varsinkin kun ihmiset kyselevät niin paljon: "MIKSI???"
Nyt kun olen itsekkin tätä alkanut ajatella, haluaisin kuulla muilta vastauksia tähän kysymykseen!

201

12117

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastakysyjä

      Miksi en olisi vegaani???

      • veganisti

        että nautit liharuokien mausta. Tuo maun kokemus on sinulle tärkeäpää kuin 1)kasvihuonepäästöjen väheneminen, 2)tieto siitä että et osaltasi aiheuta kärsimystä tehotuotannolla kasvatettavissa eläimissä, 3)elät luultavasti terveemmän, syyt a.ruokavalio b.puuttuu painolasti jokaipäiväisen aterian aiheuttamasta morkkiksesta eläimiä kohtaan 4)säästät rahaaa, kun et osta eläimiä. Joskin ainakin itsellä meni alkuvaiheen totuttelun jälkeen melkoiseksi herkutteluksi, kun keksi ja kokeili uusia hauskoja vegaaniruokia, joten rahallisesti ero ei hirmuinen, tapauskohtaista. Niin lihansyöjä kuin vegaanikin voi syödä enemmän tai vähemmän monipuolisesti ja terveelliseseti. 5)välitättäminen ruoan riittävyydestä kaikille. Eläintuotanto tuhlaa ruokaa maapallolta. 6)Terveytesi - jos veren rasva-arvosi (kolesteroli, triglyseridit) on koholla, arvot laskevat ja riski sairastua mm. sepelvaltimotautiin alenee.
        Hatun nosto vegaaneille, tekevät hienon valinnan yhteiseksikin hyväksi! Jos ei itse pysty olla, kannustakaa edes muita, älkääkä vaan vastustelko. Sitä parempi kaikille, mitä useampi on. Itse olen enää vegetaristi, tarkoitus palata vegaaniksi kun elämäntilanne tästä muuttuu sille suosiollisemmaksi.


      • Liha on hyää

        Sen takia, että liha on hyvää ja vegaaniruoka maistuu sonnalle. Vegaanit ovat myös käsittämättömän typeriä joten ei kannata imagoaan menettää tässä uhoavassa roskajoukossa.


      • lapsoset vauhdissa

        Joo, tätä on täyttä asiaa. Näiden vegaanien puheet ja "tutkimukset" eivät perustu yhtään mihinkään ja samat uunot, jotka väittävät, että "ruoan pitäisi riittää, koska maapallo on ylikansoitettu", kieltävät kuitenkin Pentti Linkolan huomattavasti asiantuntevammat puheet mm. väestönkasvun ehkäisemisestä tai ihmisten liikakansoituksesta, koska nämä samat tekopyhimykset, jotka öisin iskevät ihmisten omistamille turkistarhoille ja liharekkoihin, puhuvat päivällä rauhan ja ihmisyyden puolesta.

        Väestönkasvu on todellinen syy ja ihmisten liikamäärä, jota nämä vegaanipienokaiset eivät ole koskaan ymmärtäneet. Näiden umpikaupunkilaisten jauhopäiden opeilla, joiden ainoa "tieteellinen näyttö" perustuu siihen, että "joku punkkari kirjoitti Oikeutta Eläimille-lehdessä näin", maapallo ajetaan lopulliseen tuhoon, väestöräjähdykseen ja ilmastonmuutokseen.

        Voi pyhä Sylvi mistä rotankoloista näitä kaupunkilaisressukoita tulvii ja miten heidän säälittävä ja mustavalkoinen elämänsä pyörii alusta loppuun jonkun helvetin vegaaniruokavalion ympärillä, jolla ei ole mitään tekemistä todellisten ympäristöongelmien kanssa kuten ilmastonmuutokset, peltopinta-alojen, eläinten suojelun, saastumisen tai väestöräjähdyksen kanssa.


      • Vegeks

        "mitään sellaista ajankohtaista ilmastonmuutosta jonka voitaisiin osoittaa olevan yhteydessä ilmakehän kaasukoostumuksen muutoksiin ei ole todistettavasti olemassa"

        Totta! Ilmastonmuutos sellaisena kun sitä julkisuuteen markkinoidaan, on humpuukia. Ei ole osoitettu, että ihmisen toiminnalla voidaan vähentää maapallon lämpenemistä. Viime aikoina tutkijat ovat huomanneet, että koko aurinkokunta näyttää olevan lämpenemässä, mikä voidaan päätellä esimerkiksi siitä, että planeetat näkyvät kirkkaampina.

        Olen sitä mieltä, että päästöjen vähentäminen kannattaa. Kuka haluaisi eläää pakokaasuja hengitellen? Mutta miksi markkinoida muutostarvetta humpuukilla, jota ei voida näyttää toteen?

        >>vegaaniruoasta puuttuu tärkeitä vitamiineja, jotka joutuu korvaamaan ELÄINPERÄISILLÄ vitamiinivalmisteilla kuten kalamaksaöljyllä. sitrushedelmät syövyttävät hampaita. ja mitähän ravintoa ne yhdetkin lapselleen syöttivät, lapsi kuoli nälkään ja vanhemmat syytteeseen, ettei vaan olleet vegaaneja...


      • korjaan

        Ravintolisäpillereissä oleva B12 vitamiini on vegaanista, samoin D2-vitamiini!


      • ÅÅkkee

        Samaa mäkin mietin. :) Miksi jatkaa maidon juomista vaan sen takia että yhteiskunta painostaa sua siihen. Jos en ees tykkää siitä kun mulla on banskuja ja selleriä. NAAM! Liha on ruvennut yksinkertaisesti hedelmien ja kasvisten syönnin jälkeen maistumaan turhan suolaselta.


      • No tuota ...
        veganisti kirjoitti:

        että nautit liharuokien mausta. Tuo maun kokemus on sinulle tärkeäpää kuin 1)kasvihuonepäästöjen väheneminen, 2)tieto siitä että et osaltasi aiheuta kärsimystä tehotuotannolla kasvatettavissa eläimissä, 3)elät luultavasti terveemmän, syyt a.ruokavalio b.puuttuu painolasti jokaipäiväisen aterian aiheuttamasta morkkiksesta eläimiä kohtaan 4)säästät rahaaa, kun et osta eläimiä. Joskin ainakin itsellä meni alkuvaiheen totuttelun jälkeen melkoiseksi herkutteluksi, kun keksi ja kokeili uusia hauskoja vegaaniruokia, joten rahallisesti ero ei hirmuinen, tapauskohtaista. Niin lihansyöjä kuin vegaanikin voi syödä enemmän tai vähemmän monipuolisesti ja terveelliseseti. 5)välitättäminen ruoan riittävyydestä kaikille. Eläintuotanto tuhlaa ruokaa maapallolta. 6)Terveytesi - jos veren rasva-arvosi (kolesteroli, triglyseridit) on koholla, arvot laskevat ja riski sairastua mm. sepelvaltimotautiin alenee.
        Hatun nosto vegaaneille, tekevät hienon valinnan yhteiseksikin hyväksi! Jos ei itse pysty olla, kannustakaa edes muita, älkääkä vaan vastustelko. Sitä parempi kaikille, mitä useampi on. Itse olen enää vegetaristi, tarkoitus palata vegaaniksi kun elämäntilanne tästä muuttuu sille suosiollisemmaksi.

        Ei kasvihuonepäästöongelma ole ihmisen syömisestä kiinni.

        Ihmisen ruokailun muuttaminen on vain oireiden hoitamista, ei itse ongelmaan paneutumista. Sama kuin katkaiset jalkasi ja syöt buranaa, ei se jalka parane, särky korkeintaan hetkeksi hellittää.

        Ongelma on liikakansoitus!

        Jäte ja ilmasto-ongelmat eivät tule ratkeamaan maapallolta, niin kauan kun ihmisten määrä jatkaa nykyisen tasoista kasvuaan. Päinvastoin, väestö käy suuremmaksi ja lopuksi tulee pulaa kaikesta. Tavallisessa systeemissä, jokin asettaa rajan sille miten suureksi populaatio voi kasvaa, raja voi tulla elinympäristön rajoitteista, kuten ravinnon riittävyydestä.

        Eläinten kärsimysten määrä riippuu jälleen erittäin monesta seikasta ja voit tietoisesti ostaa myös eettisesti tuotettua lihaa, esimerkiksi lähitilalta, jonka tuotanto-olosuhteet tunnet. Suomessa ei tehdä niinkuin USA:ssa, täällä ei ole tapana pumpata eläintä täyteen antibiootteja, lisäksi esimerkiksi suositut lihakarjarodut eivät ole täällä niin äärimmillensä jalostettuja kuin amerikassa.

        Seuraan itse ylämaankarjan kasvatusta varsin läheltä, eikä voi sanoa, että eläimet kärsisivät. He saavat olla 365 päivää vuodessa ulkona, täysin vapaasti, laitumella/aitauksessa. Saavat joka päivä mm. tavella vettä, mitä eläimet eivät luonnossakaan saisi talvisaikaan näillä leveysasteilla. Jos jokin eläin sairastuu, sitä voidaan hoitaa, ei tapahdu tätäkään luonnossa. (toki pitkässä juoksussa voidaan kiistellä onko se evoluution kannalta hyvä asia hoitaa niitä jotka eivät pärjää, mutta hyvinvointi on silti näillä mittareilla hyvä). Ruokaakin on talvella saatavana erittäin helposti nähden siihen, millaista ruoan hankkiminen näille eläimille talvella olisi luonossa Suomessa.

        Toki näin hyvät olosuhteet eivät toteudu joka tilalla, eivätkä kaikenlaisten eläinten kasvatuksessa, mutta kuten sanoin, ei silti tarvi vegaani olla voidakseen syödä lihaa, vaan voit ostaa lihaa tuntemaltasi tuottajalta, jolloin tiedät tasan tarkakan miten se on kasvatettu.

        3. mikä morkkis? Se on luonnon laki, että pedot syövät muita eläimiä. Lisäksi, miksi sitten sinulle ei tule morkkista kasvien syömisestä? Kasvien tunteita ei ole toki vielä tieteellisesti todistettu, muttei myöskään ole saatu poissuljettua ettei niitä ole. Se mikä kuitenkin tiedetään varmasti on, että kasvi reagoi hyvin vahvasti ympäirstön muutoksiin ja mm. kommunikoi muiden kasvien kanssa, esimerkiksi hajujen välityksellä, kasvi on elävä olento siitä missä eläinkin.

        Sinutkin syödään kun tästä maailmasta kuolet, pääasiassa erilaiset madot ja bakteerit tekevät tämän nykyihmisen tapauksessa. Ja erittäin hyvä niin, sillä se palauttaa aineet kiertoon, uuden elämän rakennuspalikoiksi. Toivottavasti madoille ei tule morkkista sinun syömisestä . . .

        Ihminen on syönyt lihaa kymmeniä/satojatuhansia vuosia ja siihen ihmisen elimistö sekä ruoansulatus on sopeutunut. Kasviksiin, marjoihin ja lihaan. Viljatuotteet ovat paljon isompi "ongelma" ruoansulatukselle, koska ovat vielä varsin tuore tuttavuus evoluution näkökulmasta. Kasvinsyöjäeläimillä esimerkiksi on kasvisten syömiseen huomattavasti ihmisen ruoansulatusta tehokkaampi järjestelmä. :)


      • Sekasyöjäabsolutisti

        Kyllä nauratti ja kiehutti, kun luin näitä teidän vastauksia.
        1. Miksi punkkarit mielletään joksiki vitun vegaaneiksi, ku ei läheskään kaikki sitä ole??!
        2. Homojen ja lesbojen haukkuminen ja se että vegaanit yleistetään homoseksuaaleiksi on säälittävää. Homot on ihmisiä niinku muutkin eikä voi suuntautumiseensa vaikuttaaa!!z
        3. Miksi muka ihminen ei vois olla lihansyöjä??! Mä syön lihaa ja kalaa yms. eläinkunnan tuotteita siksi, koska saan niistä tarpeellisia ravintoaineita jne. enkä oo mitenkään säälittävä. Me saadaan olla sekasyöjiä ihan siinä missä te saatta olla vegaaneja! Sitä paitsi se on jokasen oma päätös, mitä syö ja mikä ruokavalio sopii. Kyllä inuiititki on syöny iänkaiken pelkää lihaa, eikä sen sairaammiksi oo muuttunu ko mekään. En väitä, että olisin pelkkä lihansyöjä, mutta.sekasyömistä ei voi pitää argumenttina tässä sairaassa vittuilukeskustelussa. Itseasiassa aion hankkia metsätyskortin ja mennä ITSE hankkimaan sen ruokani sieltä metsästä ja ne marjat yms. myös. Aion itse perustaa oman kotitarvetilan ja tuottaa itse ruokani, rakkaudella tietenkin.
        3. Kyllä, rakastan eläimiä. Jos näitä kirjoitelleita on uskominen niin ihminen ei saisi pitää lemmikkieläimiä eikä lopettaa kärsiviä, koska ne ovat heikompia ja eivät voi sille mitään.
        4. Kurjaa, että eläimiä pitää tappaa, mutta niin se menee.
        5. Ja jos nyt aletaan, niin kaikkien eläinten pitäisi joutua vankilaan lihansyönnistä. Sillä alkaa tuntua, että eläimet on fiksumpia ja vahvempia kuin ihmiset. Me ollaan se heikompi osapuoli, muttei tiedosteta sitä.
        6. Ja mitä v;tun.hiilidioksidipäästöjä oman maan hirvi ja puhtaan järven kala tuottaa?
        7. Voisin elää ilman lihaa, jos en tarvitsisi sitä, mutta tarvitsen elimistöni kunmossapitoon. Sille seikalle en voi mitään.
        8. Vegaanius on ok jos ihmiset ei syyllistä toisia.


      • Liero

        Miksi kävellä kivi kengässä?


      • Niinss

        Olisit huolissasi puutteellisen ruokavalion terveysriskeistä.


      • Lihansyöjä1

        #Vegaanitvittuun2017


      • lolxdd
        Lihansyöjä1 kirjoitti:

        #Vegaanitvittuun2017

        niin just alotetaan #Vegaanitvittuun2017 jakakaa kaikki tätä teijän missä snämpsäntissä ja instangramdamissa


      • Tahini
        lapsoset vauhdissa kirjoitti:

        Joo, tätä on täyttä asiaa. Näiden vegaanien puheet ja "tutkimukset" eivät perustu yhtään mihinkään ja samat uunot, jotka väittävät, että "ruoan pitäisi riittää, koska maapallo on ylikansoitettu", kieltävät kuitenkin Pentti Linkolan huomattavasti asiantuntevammat puheet mm. väestönkasvun ehkäisemisestä tai ihmisten liikakansoituksesta, koska nämä samat tekopyhimykset, jotka öisin iskevät ihmisten omistamille turkistarhoille ja liharekkoihin, puhuvat päivällä rauhan ja ihmisyyden puolesta.

        Väestönkasvu on todellinen syy ja ihmisten liikamäärä, jota nämä vegaanipienokaiset eivät ole koskaan ymmärtäneet. Näiden umpikaupunkilaisten jauhopäiden opeilla, joiden ainoa "tieteellinen näyttö" perustuu siihen, että "joku punkkari kirjoitti Oikeutta Eläimille-lehdessä näin", maapallo ajetaan lopulliseen tuhoon, väestöräjähdykseen ja ilmastonmuutokseen.

        Voi pyhä Sylvi mistä rotankoloista näitä kaupunkilaisressukoita tulvii ja miten heidän säälittävä ja mustavalkoinen elämänsä pyörii alusta loppuun jonkun helvetin vegaaniruokavalion ympärillä, jolla ei ole mitään tekemistä todellisten ympäristöongelmien kanssa kuten ilmastonmuutokset, peltopinta-alojen, eläinten suojelun, saastumisen tai väestöräjähdyksen kanssa.

        Ehkä sinunkin mieli kääntyy kun ensimmäinen sydänkahtaus iskee


      • Anonyymi
        veganisti kirjoitti:

        että nautit liharuokien mausta. Tuo maun kokemus on sinulle tärkeäpää kuin 1)kasvihuonepäästöjen väheneminen, 2)tieto siitä että et osaltasi aiheuta kärsimystä tehotuotannolla kasvatettavissa eläimissä, 3)elät luultavasti terveemmän, syyt a.ruokavalio b.puuttuu painolasti jokaipäiväisen aterian aiheuttamasta morkkiksesta eläimiä kohtaan 4)säästät rahaaa, kun et osta eläimiä. Joskin ainakin itsellä meni alkuvaiheen totuttelun jälkeen melkoiseksi herkutteluksi, kun keksi ja kokeili uusia hauskoja vegaaniruokia, joten rahallisesti ero ei hirmuinen, tapauskohtaista. Niin lihansyöjä kuin vegaanikin voi syödä enemmän tai vähemmän monipuolisesti ja terveelliseseti. 5)välitättäminen ruoan riittävyydestä kaikille. Eläintuotanto tuhlaa ruokaa maapallolta. 6)Terveytesi - jos veren rasva-arvosi (kolesteroli, triglyseridit) on koholla, arvot laskevat ja riski sairastua mm. sepelvaltimotautiin alenee.
        Hatun nosto vegaaneille, tekevät hienon valinnan yhteiseksikin hyväksi! Jos ei itse pysty olla, kannustakaa edes muita, älkääkä vaan vastustelko. Sitä parempi kaikille, mitä useampi on. Itse olen enää vegetaristi, tarkoitus palata vegaaniksi kun elämäntilanne tästä muuttuu sille suosiollisemmaksi.

        Suosittelen, että syöt lihaa, koska aivojesi puutostila näkyy jo esseessäsi.


    • Osma74

      Perustelen veganismini tavanomaisilla eettisillä ja ekologisilla syillä. Aloitellessani kasvissyöntiä murrosiässä perusteeni varmaan näyttivät erilaisilta.

      Olen ollut vegaani reilusti yli 10 vuotta. Tutut eivät asiaa enää ihmettele, ja uudetkin tutut sopeutuvat asiaan suhteellisen kivuttomasti. Yritän, etten ensimmäisenä mainosta olevani vegaani. Yleensä siinä käy niin, että lihansyöjäkin alkaa tykkäämään kasvisruokien mausta ja tekee leivonnaisia vegaanisti. En ole mitään ahdistelua tai painostusta asiasta kokenut. Selittämään joskus joutuu, mutta selittäminen menee omalla painollaan.

      Älä luovu veganismista toisten painostuksen tai ennakkoluulojen vuoksi, vaan kuuntele sisintäsi!

      • kiinnostunut3w

        Mitkä ovat ne ekologiset syyt?


      • siinä tietoa

      • vegaanit sucks!

        Ai kato, mä joskus 1990-luvulla tutustuin lihansyöjänä näihin vegepelleihin, katsoin heidän lapsellista touhuaan, yritin teeskennellä olevani kasvissyöjä jne.

        Totesin hyvin pian, että todella lapsellista, yksisilmäistä ja mustavalkoista porukkaa eikä vois pätkääkään vähempää kiinnostaa. Lihansyöntini ja tarpeeni olla normaali ihminen suorastaan lisääntyi kun noita urveloita ja heidän mustavalkoista elämäänsä katseli.

        Pelkkiä kaupunkilaisia, uhoavia pikkulapsia, jotka eivät ymmärrä elämästä ja varsinkaan luonnosta ja sen kiertokulusta, ei sitten yhtään mitään.


      • kiinnostunut3w kirjoitti:

        Mitkä ovat ne ekologiset syyt?

        Eläintuotanto kuluttaa paljon vettä, energiaa ja viljelymaata.


      • Just...
        hra.liusi kirjoitti:

        Eläintuotanto kuluttaa paljon vettä, energiaa ja viljelymaata.

        Ihmiset kuluttavat paljon vettä.


      • vegaanipainonnostaja
        vegaanit sucks! kirjoitti:

        Ai kato, mä joskus 1990-luvulla tutustuin lihansyöjänä näihin vegepelleihin, katsoin heidän lapsellista touhuaan, yritin teeskennellä olevani kasvissyöjä jne.

        Totesin hyvin pian, että todella lapsellista, yksisilmäistä ja mustavalkoista porukkaa eikä vois pätkääkään vähempää kiinnostaa. Lihansyöntini ja tarpeeni olla normaali ihminen suorastaan lisääntyi kun noita urveloita ja heidän mustavalkoista elämäänsä katseli.

        Pelkkiä kaupunkilaisia, uhoavia pikkulapsia, jotka eivät ymmärrä elämästä ja varsinkaan luonnosta ja sen kiertokulusta, ei sitten yhtään mitään.

        Öh...tämä taitaa olla satiiria, sillä et itsestäsi kovin kypsää kuvaa anna.


      • milla 5
        vegaanit sucks! kirjoitti:

        Ai kato, mä joskus 1990-luvulla tutustuin lihansyöjänä näihin vegepelleihin, katsoin heidän lapsellista touhuaan, yritin teeskennellä olevani kasvissyöjä jne.

        Totesin hyvin pian, että todella lapsellista, yksisilmäistä ja mustavalkoista porukkaa eikä vois pätkääkään vähempää kiinnostaa. Lihansyöntini ja tarpeeni olla normaali ihminen suorastaan lisääntyi kun noita urveloita ja heidän mustavalkoista elämäänsä katseli.

        Pelkkiä kaupunkilaisia, uhoavia pikkulapsia, jotka eivät ymmärrä elämästä ja varsinkaan luonnosta ja sen kiertokulusta, ei sitten yhtään mitään.

        Olen itse maalta kotoisin ja tehnyt maatalon töitä ja syönyt paljon perunoita ja liharuokaa paistettuna,, keitettynä ym.. Sairastuin--, tuli sydän- ja vatsasairausongelmia.Lääkäristä en saanut apua mm. siihen,että ruoka ei pysynyt sisällä,ym.ym. , Vaikka kävin monta kertaa,, koska en tuumannut jaksaa tehdä töitäni. Ajattelin, että minun täytyy itse etsiä jostain ratkaisua ja apua.Lainastosta löysin kirjan, jossa eräs naishenkilö oli saanut avun itselleen elävän ravinnon avulla. Huomasin kirjoituksestaan, että hänellä oli samoja terveysongelmia kuin minulla. Aloin perehtymään vegaani, ja elävään ravintoon. Aloin syömään idätettyjä ituja, juureksia raasteena, marjoja, hedelmiä, kasviksia, kaalta ym.. Vähensin lihan syönnin vähäiseksi,ja voin ja happamen ruisleivän minimiin
        Painoni alkoi laskemaan, oloni tuli keveämmäksi ja enerkiatasoni kasvoi niin, että työnteko alkoi olla paljon helponpaa, vaikka se on yhtä samaa, kuin ennen.. Elämisen laatu on muuttunut niin paljon paremmaksi, että omakohtaisella KOKEMUSPERÄISELLÄ tiedolla voin suositella elävää ruokaa jokaiselle. Ei kannata aina kaikkia kasviksia keittämällä tuhota niiden entsyymejä, vaan opetella syömään ruoka sellaisena, kuin luonto sen antaa Ja se on syövän ehkäisyssä tarpeen.. Voin kyllä syödä lihaa, jos esim kohteliaisuudesta kun muut läheiseni ympärillä niin tekevät, mutta enin osa ruoastani on elävää ravintoa.


      • Eipäs tyrkytetä
        milla 5 kirjoitti:

        Olen itse maalta kotoisin ja tehnyt maatalon töitä ja syönyt paljon perunoita ja liharuokaa paistettuna,, keitettynä ym.. Sairastuin--, tuli sydän- ja vatsasairausongelmia.Lääkäristä en saanut apua mm. siihen,että ruoka ei pysynyt sisällä,ym.ym. , Vaikka kävin monta kertaa,, koska en tuumannut jaksaa tehdä töitäni. Ajattelin, että minun täytyy itse etsiä jostain ratkaisua ja apua.Lainastosta löysin kirjan, jossa eräs naishenkilö oli saanut avun itselleen elävän ravinnon avulla. Huomasin kirjoituksestaan, että hänellä oli samoja terveysongelmia kuin minulla. Aloin perehtymään vegaani, ja elävään ravintoon. Aloin syömään idätettyjä ituja, juureksia raasteena, marjoja, hedelmiä, kasviksia, kaalta ym.. Vähensin lihan syönnin vähäiseksi,ja voin ja happamen ruisleivän minimiin
        Painoni alkoi laskemaan, oloni tuli keveämmäksi ja enerkiatasoni kasvoi niin, että työnteko alkoi olla paljon helponpaa, vaikka se on yhtä samaa, kuin ennen.. Elämisen laatu on muuttunut niin paljon paremmaksi, että omakohtaisella KOKEMUSPERÄISELLÄ tiedolla voin suositella elävää ruokaa jokaiselle. Ei kannata aina kaikkia kasviksia keittämällä tuhota niiden entsyymejä, vaan opetella syömään ruoka sellaisena, kuin luonto sen antaa Ja se on syövän ehkäisyssä tarpeen.. Voin kyllä syödä lihaa, jos esim kohteliaisuudesta kun muut läheiseni ympärillä niin tekevät, mutta enin osa ruoastani on elävää ravintoa.

        Kannattaa kuitenkin muistaa,vaikka on kuinka omakohtaista kokemusperäistä tietoa,niin samaa ruokavaliota ei ole soveliasta alkaa suosittaa/tyrkyttää muille.Koska
        nuo diettien laatimiset/suositukset on enemmänkin lääkärien,hoitajien ja ravintoterapeuttien hommaa,heillä on tietoa ja taitoa enemmän.


      • lääkärin_suositus

        Tähän väliin sopiikin hyvin TeHy:n (siis "lääkärien, hoitajien ja ravintoterapeuttien" ym. ammattiväen) ravitsemussuositus: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3.pdf

        Ja tuolta lainaus kappaleen "Kasvisruokavaliot" (s. 32) alusta: "Tutkimusten mukaan kasvisruokavaliota noudattavilla esiintyy vähemmän lihavuutta, sydän- ja verisuonisairauksia, sekä tyypin 2 diabetesta kuin länsimaiden väestöllä yleensä. Kasvissyöjillä on myös paremmat veren rasva-arvot sekä alhaisempi verenpaine, ja he elävät pitempään. Kasvissyöjien parempaa terveydentilaa selittänee _osin_ myös se, että he liikkuvat enemmän ja tupakoivat vähemmän kuin sekaruokaa syövä väestö yleensä."

        Tuosta kappaleesta löytyy myös vegaaneille luotettava lista lisäravinteista, joilla taata tarpeellisten ravintoaineiden saanti. Muutoin vegaaniudesta mainitaan mm.: "Vegaaniruokavalio sisältää runsaasti hyviä kasvisproteiinin lähteitä. --- Soijaproteiini on lähes eläinproteiinin veroista.""Vegaaniruokavalio on mahdollista koostaa niin, että se sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja."

        Eli kyllä, vegaaniruokavaliota voi ihan tutkimustiedon valossa suositella kaikille, ja nämä yksittäistarinat vain vahvistavat jo olemassa olevia tutkimustuloksia.


      • jari878
        Eipäs tyrkytetä kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa,vaikka on kuinka omakohtaista kokemusperäistä tietoa,niin samaa ruokavaliota ei ole soveliasta alkaa suosittaa/tyrkyttää muille.Koska
        nuo diettien laatimiset/suositukset on enemmänkin lääkärien,hoitajien ja ravintoterapeuttien hommaa,heillä on tietoa ja taitoa enemmän.

        vegaanit on vitun tyhmiä


      • Anonyymi
        hra.liusi kirjoitti:

        Eläintuotanto kuluttaa paljon vettä, energiaa ja viljelymaata.

        Sinun logiikallasi kaikki eläimet siis pitäidi tappaa. Äkkiäkös norsulauma juo Afrikassakin lätäkön tyhjäksi. Ei muuta, kun kuula kalloon.
        Täällä vettä riittää.


    • Osma74

      Ja pienenä lisäyksenä: Kun olet ollut lähes puolet elämästäsi vegaani, voit hyvin ja olet terve, niin ei kukaan enää kyseenalaista vakaumustasi. Moni sekasyöjä on kerännyt rasvavarastoja ja syö verenpainelääkettä. Itse olet parhaassa tapauksessa samassa painossa kuin nuorena aikuisena, ja hyvinvoiva muutenkin. Olet siinä vaiheessa osoittanut, että elämäntapasi on ok, ja sinua saatetaan jopa kadehtia.

      • öslkdfj

        Aika monet veget ovat läskejä tai sitten alapainoisia riukuja. En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu


      • pinpelipom74

        Täytyä paskapuhetta. Vegaanit jäävät proteiininpuutteeseen mikä näkyy mm. aivojen kehityksessä. Huom: Näkyy ja kuuluu.

        Veganismi on naurettavaa kaupunkilaispenikoiden näpertelijöiden, heidän jotka eivät eläimistä ja luonnosta sekä sen kiertokulusta ymmärrä mitään.

        Täyttä keinotekoista ja luonnotonta paskaa.


      • vekepertti
        öslkdfj kirjoitti:

        Aika monet veget ovat läskejä tai sitten alapainoisia riukuja. En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu

        Joo, läskejä ämpärinrumia muijia ja riukuja riisikeppi"miehiä". On tainnut lapsosilta jäädä muutamat vitamiinit saamatta kun hampaat tippuu, hiukset ei kasva päässä ja osteoporoosikin tulee jo 25-vuotiaana.

        Ja jatkuva anemia päällä ja siitä seuraava päämäärätön uho julkisilla paikoilla.


      • vekepertti

        Hei, mä olen ollut lihansyöjä 0-viuotiaasta asti ja tulen olemaan sitä lopun elämäni. Tämä on minulle ja luonnolle luonnollinen valinta, koska ihminen on luotu lihansyöjäksi eikä vähäjärkiseksi vekepertiksi, joka lusikka kädessä ja huppari naamalla käy rikkomassa turkisliikkeen ikkunoita.

        Olen saanut terveen kasvatuksen, menestynyt elämässäni hyvin, koska olen saanut terveen kotikasvatuksen (vanhempani eivät olleen 1970-luvun stalinistijämiä), lihasta tarvittavan maun ja proteiinit, jotka ovat myös kehittäneet aivojani korkeisiin mittasuhteisiin, toisin kuin vekeperteillä, joilla on pää aivan tyhjä ja suu uhoaa.

        Olenb myös hetero enkä riko luonnon kiertokulkua olemalla luonnonvastainen hinttari ja käyn säännöllisesti metsässä ja luonnossa, tunnen metsät, eläimet ja luonnon kiertokulun toisinkuin nämä vekepertit, jotka tekevät paskasta ruokaa kommuuneissaan.

        Osaan katsoa asioita myös laajasta näkökulmasta enkä ole nollapäinen, uhoava anarkistimulkku, jonka molemmat aivosolut poliisi takavarikoi kotietsinnässä.

        Näin suosittelen myös teitä kasvamaan aikuisiksi ja nauttimaan tasokkasta liharuoasta, koska tällöin molemmat teidän jäljellä olevat aivosolut voivat vielä pelastua kun syötte lihaa, teette rehellistä työtä ja lopetatte sen roskisdyykkauksen kun haisettekin niin saatanan pahalle.

        Hyvää vappua teille ja kasvakaa jo aikuisiksi!


      • höpöhöpönlöpön
        vekepertti kirjoitti:

        Joo, läskejä ämpärinrumia muijia ja riukuja riisikeppi"miehiä". On tainnut lapsosilta jäädä muutamat vitamiinit saamatta kun hampaat tippuu, hiukset ei kasva päässä ja osteoporoosikin tulee jo 25-vuotiaana.

        Ja jatkuva anemia päällä ja siitä seuraava päämäärätön uho julkisilla paikoilla.

        Vegaaniruuasta saa kaiken tarpeellisen, kunhan muistaa nauttia ravintolisiä. Lisäksi hiukset kasvaa paremmin ja osteoporoosiriski pienenee. Lisäksi anemia vegeillä ei ole sen harvinaisempaa kuin sekasyöjilläkään.


      • vegaaniruuasta
        pinpelipom74 kirjoitti:

        Täytyä paskapuhetta. Vegaanit jäävät proteiininpuutteeseen mikä näkyy mm. aivojen kehityksessä. Huom: Näkyy ja kuuluu.

        Veganismi on naurettavaa kaupunkilaispenikoiden näpertelijöiden, heidän jotka eivät eläimistä ja luonnosta sekä sen kiertokulusta ymmärrä mitään.

        Täyttä keinotekoista ja luonnotonta paskaa.

        saa ihan tarpeeksi proteiinia! Kuka on sanonut, että liha on ainoa proteiinin lähde??


      • sinulta
        vekepertti kirjoitti:

        Hei, mä olen ollut lihansyöjä 0-viuotiaasta asti ja tulen olemaan sitä lopun elämäni. Tämä on minulle ja luonnolle luonnollinen valinta, koska ihminen on luotu lihansyöjäksi eikä vähäjärkiseksi vekepertiksi, joka lusikka kädessä ja huppari naamalla käy rikkomassa turkisliikkeen ikkunoita.

        Olen saanut terveen kasvatuksen, menestynyt elämässäni hyvin, koska olen saanut terveen kotikasvatuksen (vanhempani eivät olleen 1970-luvun stalinistijämiä), lihasta tarvittavan maun ja proteiinit, jotka ovat myös kehittäneet aivojani korkeisiin mittasuhteisiin, toisin kuin vekeperteillä, joilla on pää aivan tyhjä ja suu uhoaa.

        Olenb myös hetero enkä riko luonnon kiertokulkua olemalla luonnonvastainen hinttari ja käyn säännöllisesti metsässä ja luonnossa, tunnen metsät, eläimet ja luonnon kiertokulun toisinkuin nämä vekepertit, jotka tekevät paskasta ruokaa kommuuneissaan.

        Osaan katsoa asioita myös laajasta näkökulmasta enkä ole nollapäinen, uhoava anarkistimulkku, jonka molemmat aivosolut poliisi takavarikoi kotietsinnässä.

        Näin suosittelen myös teitä kasvamaan aikuisiksi ja nauttimaan tasokkasta liharuoasta, koska tällöin molemmat teidän jäljellä olevat aivosolut voivat vielä pelastua kun syötte lihaa, teette rehellistä työtä ja lopetatte sen roskisdyykkauksen kun haisettekin niin saatanan pahalle.

        Hyvää vappua teille ja kasvakaa jo aikuisiksi!

        ne aivosolut ovat tukehtuneet eläinrasvaa. sitäpaitsi kasvissyönti ja veganismi on yleisempää tohtorien ja korkeasti koulutettujen keskuudessa. Itsehän olet pelkkä kapeakatseinen junttitrolli joita tällä palstalla riittää.


      • ????
        sinulta kirjoitti:

        ne aivosolut ovat tukehtuneet eläinrasvaa. sitäpaitsi kasvissyönti ja veganismi on yleisempää tohtorien ja korkeasti koulutettujen keskuudessa. Itsehän olet pelkkä kapeakatseinen junttitrolli joita tällä palstalla riittää.

        Kukapa opn tehnyt tutkimusta, kuinka moni tohtori on kassvissyöjä, vegaani tai sekasyöjä? Miksi sitten lääkärit ostavat lihatuotteita sairaalan kiskalta välipalaksi??


      • öslkdfj kirjoitti:

        Aika monet veget ovat läskejä tai sitten alapainoisia riukuja. En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu

        http://www.veganbodybuilding.com/


      • veggsa
        öslkdfj kirjoitti:

        Aika monet veget ovat läskejä tai sitten alapainoisia riukuja. En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu

        " En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu"

        Joo, kyllä, lihakset tosiaan puuttuu:
        www.veganbodybuilding.com/?page=bio_korin


      • Jar69
        höpöhöpönlöpön kirjoitti:

        Vegaaniruuasta saa kaiken tarpeellisen, kunhan muistaa nauttia ravintolisiä. Lisäksi hiukset kasvaa paremmin ja osteoporoosiriski pienenee. Lisäksi anemia vegeillä ei ole sen harvinaisempaa kuin sekasyöjilläkään.

        Vegaanit on helvetin tyhmiä


      • Anonyymi
        pinpelipom74 kirjoitti:

        Täytyä paskapuhetta. Vegaanit jäävät proteiininpuutteeseen mikä näkyy mm. aivojen kehityksessä. Huom: Näkyy ja kuuluu.

        Veganismi on naurettavaa kaupunkilaispenikoiden näpertelijöiden, heidän jotka eivät eläimistä ja luonnosta sekä sen kiertokulusta ymmärrä mitään.

        Täyttä keinotekoista ja luonnotonta paskaa.

        Juuri noin. Jossain stadissakin vegeravintola meni konkkaan. Olisvat pitäneet puljun pystyssä vai ostivatkohan salmonellaituja?


      • Anonyymi
        höpöhöpönlöpön kirjoitti:

        Vegaaniruuasta saa kaiken tarpeellisen, kunhan muistaa nauttia ravintolisiä. Lisäksi hiukset kasvaa paremmin ja osteoporoosiriski pienenee. Lisäksi anemia vegeillä ei ole sen harvinaisempaa kuin sekasyöjilläkään.

        Käytä sinä vaan teollisesti valmistettuja ravintolisiä. Suosittelen kuotenkin käymään säännöllisesti maksakokeissa.


    • Peltopinta-alan ja veden tarve.

      • mari kiviniemi

        On tärkeää, että asiat ovat aina avoimesti esillä.


      • veganshit
        mari kiviniemi kirjoitti:

        On tärkeää, että asiat ovat aina avoimesti esillä.

        On kyllä ja siksi näiden vegaanipellejen utopiat ja mihinkään perustumattomat vouhotukset on syytä tuoda päivänvaloon.


      • anarkomarko

        Niin mitä niistä? Mitä peltopinta-alalla tai veden tarpeella on tekemistä tämän veganismin kanssa. Kerropa meille, anarkistiressukka.


      • vekepertti

        Peltopinta-alan ja veden tarve? :)

        Oletko sinä vähemmän charmanttinen pelle koskaan edes pellolla käynyt ja tiedätkö mikä pelto edes on? Ai niin, sinullahan on oma kannabispelto siirtolapuutarhassa, sori ihan unohdin.

        Kerropa nyt meille, oi pelle charmantti, mitkä ovat nämä tieteelliset faktasi tästä peltopinta-alastasi ja veden tarpeestasi? :)

        Tieteelliseksi faktoiksi ei kelpuuteta oikeutta eläimille-lasten kerhon poliittisia uhojulistuksia eikä lesbokommuunin viereisessä huoneessa elävän rekkalesbon pää kaljuna tehtyjä suullisia näkemyksiä.


      • vekepertti kirjoitti:

        Peltopinta-alan ja veden tarve? :)

        Oletko sinä vähemmän charmanttinen pelle koskaan edes pellolla käynyt ja tiedätkö mikä pelto edes on? Ai niin, sinullahan on oma kannabispelto siirtolapuutarhassa, sori ihan unohdin.

        Kerropa nyt meille, oi pelle charmantti, mitkä ovat nämä tieteelliset faktasi tästä peltopinta-alastasi ja veden tarpeestasi? :)

        Tieteelliseksi faktoiksi ei kelpuuteta oikeutta eläimille-lasten kerhon poliittisia uhojulistuksia eikä lesbokommuunin viereisessä huoneessa elävän rekkalesbon pää kaljuna tehtyjä suullisia näkemyksiä.

        En enää noudata vegaanista ruokavaliota (käyttämäni lisäravinteet ovat edelleen kasvipohjaisia), mutta kommentoin asiaa kuitenkin.

        Olen ollut lapsuudessani kesäisin töissä pellolla, joten tiedän kyllä mitä maanviljelys on. Minulla on kyllä huonekasveja, mutta mikään niistä ei näyttäisi olevan kannabista. Siirtolapuutarhassa taas en ole koskaan edes käynyt.

        Nisäkkäisiin varastoituu niiden elämän aikana vain pieni osa niiden kuluttamasta ravinnosta. Yhden lihakilon tuottaminen kuluttaa 10 kiloa rehua. Osa tästä rehusta on soijaa (tuontitavaraa), joka kelpaa ihmisen ravinnoksi, sillä siinä on kaikkia kahdeksaa aminohappoa, joita ihminen ei pysty muodastamaan muista ravintoaineista (ne on saatava suoraan).

        Tuosta voi maanviljelystä tuntevana vetää johtopäätöksiä vedentarpeesta eri ruokavalioilla.

        Todella huono hyötysuhde (käänteinen) proteiinin tuotannolle.

        Faktoja vedenkulutuksesta eri elintarvikkeille:
        http://www.waterfootprint.org/?page=files/productgallery

        Veikkaisin kuitenkin, että sinua eivät kiinnosta faktat, vaan lähinnä oman pahan olon purkaminen. Sen verran ahdistuneen oloisia ovat nuo kirjoituksesi.


      • vekepertti kirjoitti:

        Peltopinta-alan ja veden tarve? :)

        Oletko sinä vähemmän charmanttinen pelle koskaan edes pellolla käynyt ja tiedätkö mikä pelto edes on? Ai niin, sinullahan on oma kannabispelto siirtolapuutarhassa, sori ihan unohdin.

        Kerropa nyt meille, oi pelle charmantti, mitkä ovat nämä tieteelliset faktasi tästä peltopinta-alastasi ja veden tarpeestasi? :)

        Tieteelliseksi faktoiksi ei kelpuuteta oikeutta eläimille-lasten kerhon poliittisia uhojulistuksia eikä lesbokommuunin viereisessä huoneessa elävän rekkalesbon pää kaljuna tehtyjä suullisia näkemyksiä.

        Eläinten ruoka kasvatetaan pellossa. Usein se on jopa samaa viljaa kuin ihmisetkin syövät. Eläimet eivät ole mitään ikiliikkujia, joten niille täytyy antaa ruuassa enemmän energiaa (ja myös proteiineja) kuin niiden lihasta ihminen saa takaisin.

        Siksi lihansyönti lisää peltopinta-alaa ja myös vedenkulutusta. Maatalous on maailman suurin vedenkuluttaja (suurempi kuin kotitaloudet ja teollisuus yhteensä).


    • kolkytkuus

      Minusta se on kaikin tavoin oikein ja maailmankatsomukseni mukaista sekä järkevää, ks. syitä, joita on lueteltu yllä. Tunnen vegaanina olevani lähempänä omaa itseäni, lähempänä sitä mihin uskon ja sitä minkälaisen haluaisin maailman olevan: ei tarpeetonta kärsimystä, ei riistoa, ei elostelua, ei hyväksikäyttöä vaan elämän valinnat, jotka ovat ekologisesti kestäviä ja eettisesti järkeviä. Totta kai matka on vielä kesken, mutta en voisi kuvitella sitä tekeväni lihansyöjänä. Vegaanius on osa minua (vegaanius kyllä, mutta ei se ismi sinänsä)...

      • Pärry Horne

        Jos sä olet vekaanina lähempänä omaa itseäsi, taidat olla jo lähtökohtaisesti tuuliajolla.

        Milloinkohan te kaupunkien lesbokommuuneissa elävät, luontoa, biologiaa ja luonnonkiertokulkua täydellisesti ymmärtämättömät pikkulapset heräätte siihen todellisuuteen, että maailmaa ei pelasteta jollain helvetin VEGAANIRUOKAVALIOLLA!!

        Voitte tunkea ne veganisminne kaupunkilaiseen perseeseenne ja palata takaisin ala-asteen 1. luokalle opettelamaan biologian perusteet.


      • Anonyymi
        Pärry Horne kirjoitti:

        Jos sä olet vekaanina lähempänä omaa itseäsi, taidat olla jo lähtökohtaisesti tuuliajolla.

        Milloinkohan te kaupunkien lesbokommuuneissa elävät, luontoa, biologiaa ja luonnonkiertokulkua täydellisesti ymmärtämättömät pikkulapset heräätte siihen todellisuuteen, että maailmaa ei pelasteta jollain helvetin VEGAANIRUOKAVALIOLLA!!

        Voitte tunkea ne veganisminne kaupunkilaiseen perseeseenne ja palata takaisin ala-asteen 1. luokalle opettelamaan biologian perusteet.

        Treni trendi, aaaahhhh, on niin trendikästä.


    • vegemami

      Koska koen sen kaikenkaikkiaan järkeväksi tavaksi ravita itseni ja perheeni. Eläinoikeusfilosofian ja eläinten aseman ymmärtäminen oli minulle aikoinaan varsin silmätavaava kokemus, ja tietenkin perheen saaminen on saanut minut huolehtimaan entistä enemmän siitä, onko lapsillani elinkelpoinen maapallo tulevaisuudessakin. Ja vaikken uskokaan että terveellinen ruokavalio on kiinni lihasta tai sen puutteesta, on veganismi tietyllä tapaa ajanut ottamaan selvää ravitsemuksesta ja toteuttamaan terveellistä ruokavaliota. Myös ruuan jakaantuminen ihmisten kesken ja viljelymaan käyttö todistaa että lihansyönti nykymuodossaan - ja enemmistölle väestöstä- ei ole mahdollista kovinkaan kauaa.

      • Paskavirta

        Ruoan jakaminen ihmisten kesken? Vegemami on asunut kaupungissa liian pitkään ja vegemamilla on asiatiedoissa vakavia puutteita. Ja vegemami ruokavalioineen ei huolehdi pätkääkään enemmän siitä, että hänen lapsillaan on elinkelpoinen maapallo, söipä vegemami lihaa vai kasviskakkaa.

        Mitäpä jos vegemami tutustuisi hiukan ympäristönsuojelun perusteisiin ja lopettaisi tuon vegaaniperttien mielikuvitusmaailmassa elämisen ja vegemamille avautuisi näin huomattavasti laajempi maailma kuin muutaman kasvissyöjäpellen edustama. Vegemami voisi ottaa myös järjen käteen ja katsoa totuutta silmiin siinä, että ihmisiä on aivan liikaa ja ihminen on se, joka koko maailman on tuhonnut ja lopettaisi nuo turhat kaupunkilaisvasemmistolaiset punk-leikit, joilla ei maailmaa paranneta yhtään Vastavirtaklubia pidemmälle.


      • vegemami
        Paskavirta kirjoitti:

        Ruoan jakaminen ihmisten kesken? Vegemami on asunut kaupungissa liian pitkään ja vegemamilla on asiatiedoissa vakavia puutteita. Ja vegemami ruokavalioineen ei huolehdi pätkääkään enemmän siitä, että hänen lapsillaan on elinkelpoinen maapallo, söipä vegemami lihaa vai kasviskakkaa.

        Mitäpä jos vegemami tutustuisi hiukan ympäristönsuojelun perusteisiin ja lopettaisi tuon vegaaniperttien mielikuvitusmaailmassa elämisen ja vegemamille avautuisi näin huomattavasti laajempi maailma kuin muutaman kasvissyöjäpellen edustama. Vegemami voisi ottaa myös järjen käteen ja katsoa totuutta silmiin siinä, että ihmisiä on aivan liikaa ja ihminen on se, joka koko maailman on tuhonnut ja lopettaisi nuo turhat kaupunkilaisvasemmistolaiset punk-leikit, joilla ei maailmaa paranneta yhtään Vastavirtaklubia pidemmälle.

        Lääkekaapin kautta nukkumaan, kipikapi. Näyttää typerältä kirjoittaa samalla tyylillä useita viestejä yhden illan aikana, eri nimimerkkejä käyttäen.


      • lihansyöjäisi

        Toivottavasti lapsistasi ei tule yhtä tyhmiä kuin vanhemmistaan.

        Vaan jos tollaiset lähtökohdat elämään saa, niin ei varmaan voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Käy sääliksi lastasi kun jotain vegepaskaa syötätte ja jää lapselta normaalit ja tärkeät ravintoaineet saamatta. Ja muutenkin omaksuu täysin luonnosta vieraantuneen urbaanin homokulttuurin.

        Todella säälittävää, maailmasta pitäis juuri tonkaltaiset ihmisiksi kutsutut harventaa. Erotatko muuten talitiaisen harakasta? Ihan näin biologisen perustiedon pohjalta.


      • Anonyymi
        lihansyöjäisi kirjoitti:

        Toivottavasti lapsistasi ei tule yhtä tyhmiä kuin vanhemmistaan.

        Vaan jos tollaiset lähtökohdat elämään saa, niin ei varmaan voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Käy sääliksi lastasi kun jotain vegepaskaa syötätte ja jää lapselta normaalit ja tärkeät ravintoaineet saamatta. Ja muutenkin omaksuu täysin luonnosta vieraantuneen urbaanin homokulttuurin.

        Todella säälittävää, maailmasta pitäis juuri tonkaltaiset ihmisiksi kutsutut harventaa. Erotatko muuten talitiaisen harakasta? Ihan näin biologisen perustiedon pohjalta.

        Eihän ne kunnioita lapsen tahtoa, jos tämä tahtoisi sekasyöjäksi. Sekasyöjiä taas vaaditaan tekemään kasvisruuat vegaaniksi haluavalle lapselle ja sehän hirveää onkin, jos niin ei tehdä.


    • Evoluutioapina

      Onhan näitä hyviä syitä mutta tällä hetkellä nämä tulevat mieleen, huomion osoitukseni tuntevia kohtaan sekä mielekäs "harrastus".

      • 518

        Samoin. Tietysti ekologisuus on ehkä se painavin syy, mutta kyllä tämä on myös mieluinen harrastus, jonka parissa oppii uutta. Kukapa ei ruuanlaitosta tykkäisi, ja jos jollain tavoin voi päästä jyvälle käyttämiensä raaka-aineiden historiasta, on se yhä avartavampaa ja palkitsevampaa.


    • sari-timonen

      Itsekkin muistan kun eka vuosi tuli täyteen vegaanina, alku oli vaikeaa, olin kerran eiemminkin lopettanut. Kun pysyin kovana ja mietin minkälaisissa oloissa eläimiä pidetään se auttoi minua jatkamaan. Ystäväni usein kyselevätkin miksimiksimiksi- kysymyksiä, vähän aikaa sitten sain jopa riidan tästä aiheesta kaverini kanssa :D Hän vain on sellainen tavallinen brutaali ihminen joka ei käsitä eläintä elävänä olentona.... Minulla surin syy MIKSI lopetin oli yksinkertaisesti se: En tahdo aiheuttaa muille kärsimystä oman hyväni takia, sairastahan se on että joku joutuu kuolemaan jotta saisin syötyä, vaikka ruokia on ties mitä. Suosittelen myös ihmisiä käyttämään LUOMUA. :)

      Aploonit kaikille vegaaneille!

    • Nature75

      Ekologisuus ja eettisyys on vastaus. Toisaalta on myös mukavaa poiketa suuresta massasta. Niin tai näin, vegaani olen ja pysyn sellaisena.

      • mä olen kasvissyöjä

        Te vegaanit olette aivan käsittämättömän mustavalkoista ja asiatiedotonta porukkaa. Opetelkaapa uhoinenne erottamaan ensiksi esim. koivu männystä ja tulkaa sen jälkeen kertomaan noista "biologisista totuuksistanne".

        Käsittämätöntä nulikkaporukkaa...


      • vegaanipainonnostaja
        mä olen kasvissyöjä kirjoitti:

        Te vegaanit olette aivan käsittämättömän mustavalkoista ja asiatiedotonta porukkaa. Opetelkaapa uhoinenne erottamaan ensiksi esim. koivu männystä ja tulkaa sen jälkeen kertomaan noista "biologisista totuuksistanne".

        Käsittämätöntä nulikkaporukkaa...

        Jos koivun erottaminen männystä edustaa sinulle vaikeaa ongelmaa, niin taidat itse olla betoniviidakossa asuva pikkuteini, joka saa kiksejä netissä uhoamisesta.

        Koivu männystä....voi luoja :D


    • viikunatar

      Itselläni vegaanius on ollut luonteva ratkaisu ja vuoden aikana pikku hiljaa siirtynyt vegaani ruokailuun. Se on mielenkiintoinen maailma ja kiehtova. Tämän jälkeen terveystarkastuksessa olen saanut hyvät arvot ja elämäntapa muutoksella muutenkin fyysinen ja psyykkinen elämä parantunut.

      Paljon on vielä oppimista, mutta en näe sitä raskaana tai työläänä. Oma lähipiiri on kyllä tottunut pikku hiljaa muutokseeni ja jopa alkanut tukemaan kun ovat 'joutuneet' oppimaan minun kanssani.

      Itselle suurin syy oli terveys, mutta tietenkin luontoystävällinen ilmapiiri on vaikuttanut päätökseen. Se asia tietenkin ettei liha sellaisenaan enää maistu minulle. Miksipä siis opettelisin takaisin sekaaniksi, kun oloni on mainio ja elämäntapa vegaanius viehättää.

      • kommuunilesbo

        Se on yhtä mielenkiintoinen maailma kuin sinä itse.


    • Murjane

      "Kriisejä on ollut paljon"? Täh? Mitä ihmeen kriisejä? Olen ollut kasvissyöjä 14 vuotta, joista vegaani 5 vuotta, ja mun mielestä tää on maailman luonnollisin, yksinkertaisin ja ongelmattomin asia. Okei, en voi syödä Mäkissä, mutta saat kaks arvausta, minkä verran se haittaa mua tässä vaiheessa. Jotkut ihmiset on täysiä urpoja typerine kysymyksineen, mutta se nyt pätee ihan vakiona kaikkiin muihinkin asioihin.

      • vekepertti

        Eihän noilla mitään muuta olekaan kuin kriisejä itsensä, lesbo- ja homokumppaniensa, ympäröivän maailman ja poliisin kanssa.

        Pelkkiä reppanoita ja uiveloita, jotka yrittävät epätoivoisesti todistaa olevansa jotain kun jäivät pienenä ilman äidin tissiä.


    • Laopulai

      Minä olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta joista vegaani 7 vuotta. Pääsyyt on se, että liha kuvottaa minua. Minua kuvottaa että se on elävästä olennosta peräisin ja eläin on joutunut kärsimään. En halua lihaa märäntymään suolistooni. Vegaani olen siksi että myös maito kuvottaa minua, sehän on erite joka tulee tissistä.

      Enhän syö ihmisen tai koiran lihaa, enkä ihmisen tai koiran maitoa. Yök.

      Minulla ei ole ollut kriisejä. Sen sijaan siirtymävaiheet oli vaikeita. Kasvissyöjäksi halusin ryhtyä kolme vuotta ennen kuin onnistuin ja vegaaniksi yritin siirtyä koko kasvisruoka-ajan mutta vasta 7 vuotta sitten onnistuin. Addiktiot juustoon ja maitosuklaaseen ja caffelatteen oli niin valtavat. Mutta sit yks päivä juusto ei vaan kerta kaikkiaan enää maistunut ja en kertaakaan ole miettinyt että pitäisikö syödä juustoa, ei vaan kerta kaikkiaan pysty. Ihan hyvin on pystynyt elämään, ei olisi uskonut. Tuntui välillä että ei voi irrottautua juustosta millään. Nyt en voisi syödä maitoa enkä lihaa vaikka haulikolla uhattais.

      Muista ihmisistä en jaksa välittää, vastailen niille mitä mieleen juolahtaa.

    • JenniO.

      Moi!
      Mä olen ollut 15 vuotta lakto-ovovegetaristi ja 3 vuotta vegaani. Noihin uteluihin ja vänkäämisiin kyllästyy välillä ja heittelen mitä sattuu (esim. Olin nuorena aika radikaali ja se jäi päälle) mutta yleensä koetan keskustellen vastailla ihan järkevästi. Olen vegaani siksi että mulla on mahdollisuus valita! Täällä meillä on sen verran hyvä elintaso ja ruokaa tarjolla ettei ole pakko syödä lihaa. En myöskään syö kalaa, koska sekin on eläin, enkä halua syödä eläimiä. En halua tukea eläinten tehotuotantoa, joten en myöskään juo maitoa tai syö kananmunia. Yritän elää elämääni eettisesti, ekologisesti, mutta ei se ole täydellisesti koskaan mahdollista. Tästä joutuu välillä sanomaan, koska kyselijät keksivät ihme esimerkkejä takoituksenaan kyseenalaistaa koko vegaani-ruokavalio jollain marginaalisella asialla. Jotkut asiat on vaan aika monimutkaisia tässä maailmassa. Mun mielestä esim. se kannattaako ostaa uutta vegaanitavaraa vai käyttää vanha loppuun, vaikka nahkasaappaat. Mä käytän niitä vanhoja nahkasaappaita koska olen ne perinyt. Turkkia en kyllä pue siltikään, koska se tuntuu jo niin vastenmieliseltä. Että mututuntumalla mennään... Pyrin täysin vegaaniksi, katson tuoteselosteet, e-koodit, myös kosmetiikka, vaatteet, kaikessa, mutta kukaan ei ole täydellinen:) Eivät ne kysyvät sekasyöjätkään.

      • Terho Pitkänen

        Mä taas erehdyin ottamaan 300 g:N mehevän ja mediumina paistetun naudan sisäfilepihvini valkosipulivoissa lisäksi tomaatin lautaselle.

        Se oli kyllä ihan ok, mutta kyllähän maailman paras ruoka on härän sisäfilepihvi, medium/raaka ja siinä valkosipulivoi päällä, NAM! Tulee kuninkaallinen ja hyvä olo kun tätä nauttii ja juo ranskalaista punaviiniä päälle. Myös maito on hyvää ja erinomainen luonnontuote.

        Olen siirtynyt Valion rasvattomaan maitoon, vaikka kevytmaito tosin menee teen ja kahvin kanssa.

        Myös lämmitety broilerit ovat erittäin hyviä ja kun koipea vetää niin kyllä siinä enorfiinit valtaavat elimistön, rintapaloista puhumattakaan.

        Söin myös kananmunan, koska olen lakto-ovo-lihansyöjä.


      • lesbot on rumia
        Terho Pitkänen kirjoitti:

        Mä taas erehdyin ottamaan 300 g:N mehevän ja mediumina paistetun naudan sisäfilepihvini valkosipulivoissa lisäksi tomaatin lautaselle.

        Se oli kyllä ihan ok, mutta kyllähän maailman paras ruoka on härän sisäfilepihvi, medium/raaka ja siinä valkosipulivoi päällä, NAM! Tulee kuninkaallinen ja hyvä olo kun tätä nauttii ja juo ranskalaista punaviiniä päälle. Myös maito on hyvää ja erinomainen luonnontuote.

        Olen siirtynyt Valion rasvattomaan maitoon, vaikka kevytmaito tosin menee teen ja kahvin kanssa.

        Myös lämmitety broilerit ovat erittäin hyviä ja kun koipea vetää niin kyllä siinä enorfiinit valtaavat elimistön, rintapaloista puhumattakaan.

        Söin myös kananmunan, koska olen lakto-ovo-lihansyöjä.

        Söin tänään lämmitetyn broilerin mikä on erittäin hyvää, vähärasvaista ja proteiiniitoista ruokaa. Näin minun ei tule elää siinä reisitaskuhousu. ja hupparimukuloiden mielikuvitusmaailmassa, jossa lihansyönti on väärin ja kapitalistit ovat syypäitä heidän tuhoonsa.

        Koska aivoni ja kehoni saavat tarpeeksi proteiinia ja vitamiineja mitä nämä vegaaninälkäkurjet eivät ole nähneetkään, minun ei tarvi koko aikaa tuntea sitä älyn ja ruumiin vajavaisuuden tunnetta mikä on näille lesbokommuuneissaan paskaa syöville urpoille jokapäiväistä,


      • RAIVOVEGAANI
        Terho Pitkänen kirjoitti:

        Mä taas erehdyin ottamaan 300 g:N mehevän ja mediumina paistetun naudan sisäfilepihvini valkosipulivoissa lisäksi tomaatin lautaselle.

        Se oli kyllä ihan ok, mutta kyllähän maailman paras ruoka on härän sisäfilepihvi, medium/raaka ja siinä valkosipulivoi päällä, NAM! Tulee kuninkaallinen ja hyvä olo kun tätä nauttii ja juo ranskalaista punaviiniä päälle. Myös maito on hyvää ja erinomainen luonnontuote.

        Olen siirtynyt Valion rasvattomaan maitoon, vaikka kevytmaito tosin menee teen ja kahvin kanssa.

        Myös lämmitety broilerit ovat erittäin hyviä ja kun koipea vetää niin kyllä siinä enorfiinit valtaavat elimistön, rintapaloista puhumattakaan.

        Söin myös kananmunan, koska olen lakto-ovo-lihansyöjä.

        voi luoja :D luuletko tosissasi vegaanien saavan itkukohtauksen, kun kerrot mitä olet syönyt. Jos luulet, niin onnitteluni. yhyy yhyy toi söi pihvin!!! voi voi nyt oikeesti, teet itestäs naurettavan tollasella käytöksellä. Mut eipä ole mun ongelma, ei kuulu mulle muiden syömiset eikä loppupeleissä vittuakaan kiinnosta.


      • RAIVOVEGAANI
        RAIVOVEGAANI kirjoitti:

        voi luoja :D luuletko tosissasi vegaanien saavan itkukohtauksen, kun kerrot mitä olet syönyt. Jos luulet, niin onnitteluni. yhyy yhyy toi söi pihvin!!! voi voi nyt oikeesti, teet itestäs naurettavan tollasella käytöksellä. Mut eipä ole mun ongelma, ei kuulu mulle muiden syömiset eikä loppupeleissä vittuakaan kiinnosta.

        niin ja kaikki vegaanit on lesboja? itse asun ihan omistus asunnossa VEGAANI MIEHENI kanssa. Hänkin taitaa pohjimmiltaan olla homo, kun syö VEGAANI ruokaa ainoastaan :O hui! täytyy varmaan ottaa pian ero :s


    • Miksen olisi vegaani

      Minusta utelijat ovat toisinaan lähinnä hupaisia. Hauskinta on, kun joku pekonia, pirtelöä ja ranskalaisia vetävä lihaani kysyy "huolestuneena" vegaanin ravitsemuksesta. "Mistä sä muka saat proteiinii, hä?" Eiväthän he tietenkään usko, kun sanon, että esimerkiksi soijarouhe on ravitsemusarvoiltaan parempaa, kuin vaikka jauheliha. Sen voi kyllä ihan tuoteselosteista tarkistaa. Myös seitannakeilleni naureskellaan grillatessa, ja monesti vielä vähätellään "kasvimakkaran" ravitsemusarvoa. No, itse voin myhäillä partaani tietäessäni seitannakkini sisältävän kolminkertaisen määrän proteiinia heidän vetämiinsä "tavallisiin" makkaroihin verrattuna. :) Hyvin koostetulla vegaaniruokavaliolla myöskään esimerkiksi kehonrakennus ei ole hankalaa.

      Itse olen vegaani eettisistä ja ekologisista syistä. On aivan käsittämätöntä, että ihmiset tuottavat eläimille niin suunnatonta kärsimystä ja luonnolle mittaamatonta tuhoa vain siitä syystä, että "liha on niin hyvää". Näille ihmisille suosittelen yleensä, että kokeilevat esimerkiksi viikon ajan PELKKÄÄ eläinravintoa. Eli siis maustamatonta lihaa (käytännössä kaikki mausteet ovat kasviperäisiä, myöskään suola ei ole eläinperäinen tuote), kananmunia ja maustamattomia maitotuotteita ilman mitään lisukkeita. Myöskään voi ei tule kysymykseen, koska sekään ei ole puhtaasti eläinperäinen tuote. Oikeastaan kaikki muu on vegaanista. Ja vielä väittävät vegaanin ruokavaliota suppeaksi. :D Moby jossain totesikin, että: "The only thing that makes animal products taste nice is the vegan component".

    • nyt vasta

      pääsin jutun ytimeen! Totta tosiaan, ei turhaan sanota, että ihmisen herra on heidän maha! Pelkän lihan takia kaikki paska ja kärsimys! Kaiken kukkuraksi kasvikset ja mausteet ne tuo kaiken maun!!!!!!!!!!!!!!!!! Tahtoisin lopettaa kokonaan maitotuotteet ja kananmunat! Mutta aivan varmasti kaikki katsoisi tosi kieroon sen jälkeen.... Soijamaitoa on varmaan kuitenkin olemassa.
      Ärsyttää tosiaan kaikkien kyselyt, että miksi olet kasvisyöjä. Eniten inhottaa kaikki eläinten ystävät, jotka suu vaahdossaa paasaa eläinten oikeuksista samalla kun mässyttää lihaa suuhunsa!

    • lilli-aprilli

      Mjah, vanha juttu jo. Ainoat kriisit jotka olen kokenut ovat, että tekee mieli raejuustoa. Tiedän ettei se edes olisi mahdollista PAHAN laktoosi-intorelanssini takia. Siis tosi pahan. Mä olen ollut jo monta vuotta vegaani ja erittäin tyytyväinen. Vatsa voi paremmin energiaa piisaa. Jadajadajaa. Mikä on mun pointtini niin olin (monia vuosia vegaanina) verikokeissa ja pyysin ottamaan tuota b-12 ainakin ja mun otokset oli varsin loistavia. Kalkkia olen napsinut jostain 14 vuotiaasta asti. ja olen sairastanut anoreksiaa joka liittyi selvästi erittäin hyvin syömiseen ravinto-opillisesti joten en päässyt laihtumaan sairaalakuntoon. Ja ettei kukaan saa vääriäkäsityksiä kasvissyönnistä tai vegaaniiniudesta. Minä olen vain yksi pipi, mutta niin raastavan maailman ottaen huomioon, onko se mikään ihme.

    • fdafsfs

      http://www.meat.org/

      Eipä sitä muuta tarvitse sanoa.

      Myöskin ihan pötypuhetta että ihminen tarvitsisi kalanmaksaöljyä ja tälläistä. Ihminen ei myöskään tarvitse maitoa taikka lihasta tulevaa proteiinia. Kaikki tarvittavat asiat löytyy hedelmistä, vihanneksista ja kasveista.

      Yhä useampi kääntyy vegaaniksi. Ehkä jonain päivänä, suurin osa väestöstä olisi vegaaneja.

      • syökää lihaa

        AAH HAH HAH! Elä vaan siinä kaupunkilaisessa mielikuvitusmaailmassasi :)

        Harvinaisen lapsellista porukkaa nämä vegaanit ja kaiken maailman paska-aktivistit :) Täysiä pellejä ja tekevät olemassaolollaan enemmän hallaa aatteelleen kuin hyötyä.

        Tunge ne roskiksesta dyykatut vegepaskasi rumaan perseeseesi! Sinulla ja lapsellisten kavereidesi veganismeilla ei ole MITÄÄN tekemistä luonnon kiertokulun tai luonnonsuojelun kanssa.

        Eettisesti puolestaan olisi parempi, että kaltaisesi eivät olisi koskaan syntyneetkään ja viemään uskoa koko ihmiskuntaan.


      • kaupunkilaispennut

        Joo, ihan varmasti.

        Tälläkin hetkellä Vastavirta-klubilla on käynyt jo 3 vegaania. Tosin yksi heistä kuoli liiman haisteluun ja toinen on tällä hetkellä pidätetty kapitalismin vastaisesta mielenosoituksesta.

        Ihan varmaan vegeperttejä on suurin osa väestöstä, vähän niinkuin vähemmistökommareita Suomen väestöstä, Pekka Tiainen etc.

        Kyllähän se niin on, että ihminen on luonnostaan lihansyöjä ja tarkoitettu lihansyöjäksi. Nämä vegepertit ja muut luonnosta mitään ymmärtämättömät kaupunkilaispenikat ovat tämän vegeinnostuksensa saaneet jonkun liimanhaistelijavähä-älypunkkarin lehmäpiirustuksista.

        Nämä vegepertithän ovat jopa niin älykkäitä, että lehmäkin pitäisi jättää lypsämättä :D Se vasta eläinsuojelua onkin kun rinnat posahtavat, vähän kuin vegelesbojen hiilihydraattimahat.

        Menkää pennut takaisin sinne vasemmistoliittoonne sitä punalippua heiluttelemaan. Älkääkä sotkeko luonnon kiertokulkua luonnottomine vegeruokavalionenne ja homoseksuaalisuitenne.

        Isä Allah suuttuu kohta ja lyö palestiinalaista lapiolla päähän.


    • Maire666

      "Aika monet veget ovat läskejä tai sitten alapainoisia riukuja. En tunne juurikaan vegemiehiä jotka näyttäisivät mieheltä, lihakset puuttuu ."

      Toisilta vegaaneilta taas ei puutu lihaksia.

      http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios

      • Mä olen Veke

        Ihan pelkkiä kuivia käppänöitähän noi ovat. Kun tohon pistetään oikeat ja lihaa syövät kehonrakentajat niin ei noilla tikuilla voi muuta kuin kaivaa nenäänsä.

        Näyttää tollasilta Pohjois-Koreasta paenneilta nälkäkurjilta, joita ei ole tarpeeksi ravittu elämässään.


    • kumpulaineee

      Itse perustelen ihan vain sillä että en halua antaa rahojani sellaseen touhuun mitä en itse hyväksy, eli eettiset syyt. En kuvittele pelastavani koko maailmaa tai kaikkia maailman eläimiä valinnallani mutta itse en halua eläinperäisiä asioita syödä, lapsista ei ole huolta koska sellaisia en tule ikinä hankkimaan. Mutta jokaisella on oikeus päättää itse millaisella ruokavaliolla elää ja mihin rahansa pistää, ihmisiä on erilaisia ja tulee aina olemaan toisten mielestä joku asia mikä on toisen mielestä väärin on oikein ja sitä rataa. Ihmisten pitäis kuitenkin oppia hyväksymään tälläiset asiat, kaikki ei ajattele samalla tavalla kun itse ajattelet. On mulla kavereita jotka on sekasyöjiä mutta se on niiden valinta eikä muilla ole siihen puuttumista. Mun mielestä noista hiilijalanjäljistä sun muista on turha edes keskustella, maailmassa on jo niin paljon päästöjä ihmisen takia ettei niihinkään pysty vaikuttamaan, on jo niin paljon tuhoutunut maapallo ja loppua ei äy ennen kuin on liian myöhäistä.

      • oikeutta järjelle

        Sä oletkin kaupunkilaismukula, joka ei tiedä asioista mihinkään. En voisi kuvitellakaan tuhlaavani rahojani asioihin ja ihmisiin, joita en hyväksy eettisistä ja järjellisistä syistä.

        Näitä elukoita ovat mm. "Oikeutta Eläimille" ja "Maan Ystävät"-järjestö ja kaikki näiden roskaryhmien ympärillä liikkuvat äpärät pikku piireineen. En voisi kuvitellakaan tukevani näitä homoja pennilläkään, ostavani kalliita ja mätäneviä luomubanaaneja tai äänestäväni yhtäkään puoluetta tai kansanedustajaa, joka liittyy näihin äpäriin.


    • Animal Rights My Ass

      Eläinoikeusidealismi on täyttä humpuukia, ja todennäköisesti suurin syy siihen, ettei ekologisesti ja terveydellisesti kestävä kasvisruokailu saa todellista jalan sijaa yhteiskunnassa, ainakaan ennen kuin maapallon luonnonvarat on ajettu niin rajoille, ettei kellään yksinkertaisesti ole enää varaa kasvattaa minkäänlaista karjaa mihinkään ruoan tuotantoon.

      Olen ollut kasvissyöjä kohta 10v. ja minua kuulustellaan vähän väliä, että mikä ideologia siinä on taustalla, ja yleensä kaikki karsastavat eläinoikeusaktivistien takia sinänsä tervettä ja ekologista ruokavaliota. Ihminen on eläin, ja eläimet käyttävät hyväkseen toisia eläimiä, piste. Ongelma vaan tulee siitä, että maailman väkimäärä, ja etenkin sen kulutuskykyinen osa, kasvaa sellaisella vauhdilla, että kohta on viljat ja muut viljelykasvit syötetty elukoille ja pellot eivät riitä tuottamaan ravintoa enää ihmisille.

      Ongelman ydin on eläintuotteissa niiden ympäristörasite. Luomunakin porkkanan vuosituotto peltoneliölle on 5kg, kun lehmän vuosituotto on 0,5kg peltoneliölle. Eli liha ja muut eläintuotteet eivät yksinkertaisesti ole taloudellisesti ja ekologisesti mahdollisia vaihtoehtoja koko ihmispopulaation ravitsemiseksi pitkällä tähtäimellä. Lihan ja muiden eläintuotteiden sisältämät ravinteet voi hyvin saada kasvikunnasta, ja B12 jota ei kasveista voi saada, on helppo nauttia synteettisestä pilleristä.

      En ole vegaani, mutta en syö myöskään eläintuotteita kuin hyvin harvoin ja silloinkin rajoitetusti. Kävin vähän aikaa sitten mittauttamassa veriarvoni ja kaikki olivat todella hyvällä mallilla. Eläintenoikeudet ovat pelkkää pseudo-uskonnollista humpuukia, mutta kasvisruoka on hyvän terveyden lähde ja ainoa ekologisesti kestävä ruokavalio.

      Myöskin karppaus lihalla ja eläintuotteilla on pelkkää humpuukia, joka perustuu liha- ja maitoteollisuuden rahoittamiin huuhaa tutkimuksiin. Eläintuotteilla eläminen kuuluu historiaan, jolloin ihmiset eivät eläneet yli 40v. ja sen takia paleo-karppauksen pitkäaikaisvaikutukset eivät ehtineet ihmisissä näkyä. Kasviksillakin voi sitä paitsi karpata, rasvat ja proteiinit otetaan pähkinöistä ja siemenistä jotka maistuvatkin paremmalta ja sisältävät laajemman kirjon ravinteita kuin eläintuotteet. Lisäksi voi syödä jonkin verran papuja ja muita palkokasveja. Eläinkarppaajat usein myös haisevat pahalle, mitä taas ei liity kasviskarppaukseen samalla tavalla.

      Kyllä monipuoliselle kasvisruoalle.
      Ei uskonnolliselle veganismille!
      Ei karppaukselle eläintuotteilla!

      • ln.

        Kirjoitit suurelta osin ihan asiaa, mutta mitä tarkoitat "uskonnollisella veganismilla"?


      • tutkailemalla
        ln. kirjoitti:

        Kirjoitit suurelta osin ihan asiaa, mutta mitä tarkoitat "uskonnollisella veganismilla"?

        esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit. Sitä henkilö tarkoittanee. Myöhemmin kirjassa kuitenkin lukee, että annettiin kaikki eläimet. Tosinaan puhutaan taas teurastustavoista ja mm. islamissa kielletään sianliha, sorkkaeläimenä. Sinänsä ristiriitaista ja perseestä uskonnon mukaan valita ruokaansa, sillä se on ristiriitaista. Raamatussa puhutaan myös ihmisten lihanhimoista ja siitä, kuinka vatsa on syöppöjen herra ja että oikea herra pitää huolen siitä, että aavikoittaa koko maailman. Noh, faktoja tarkastelemalla se on totta. Karjan ruokkiminen syö metsien pinta-alaa. Karjan kasvattaminen maatiloilla aiheuttaa vesistöjen rehevöitymistä jäätävällä määrällä paskaa.
        Minun kasvissyöntiini on myös vaikuttanut se, etten todellakaan tahdo pitää eläimiä vankeina enkä tuottaa kipua. Kaikilla eläimillä on hermosto, eli kipuaisti. Sitä ei kasveilla eikä hiivalla ole. Nisäkkäillä on myös tunteet ja pelko, joka on astetta pahempi vääryys. Minun vatsani/kieleni ei ole herrani, vaikken uskovainen ole. On pieni vaiva "tyytyä" kasvisruokavalioon. Siitä saa myös maittavan ja tarpeeksi ravitsevan pienellä vaivannäöllä.
        Voin varsin hyvin samaistua eläinten tuntemuksiin; ei ikinä vapaa eikä onnellinen tässä p.skassa ja ahneessa järjestelmässä, johon on pakkosidottu syntymästään asti.


      • Lisäys
        tutkailemalla kirjoitti:

        esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit. Sitä henkilö tarkoittanee. Myöhemmin kirjassa kuitenkin lukee, että annettiin kaikki eläimet. Tosinaan puhutaan taas teurastustavoista ja mm. islamissa kielletään sianliha, sorkkaeläimenä. Sinänsä ristiriitaista ja perseestä uskonnon mukaan valita ruokaansa, sillä se on ristiriitaista. Raamatussa puhutaan myös ihmisten lihanhimoista ja siitä, kuinka vatsa on syöppöjen herra ja että oikea herra pitää huolen siitä, että aavikoittaa koko maailman. Noh, faktoja tarkastelemalla se on totta. Karjan ruokkiminen syö metsien pinta-alaa. Karjan kasvattaminen maatiloilla aiheuttaa vesistöjen rehevöitymistä jäätävällä määrällä paskaa.
        Minun kasvissyöntiini on myös vaikuttanut se, etten todellakaan tahdo pitää eläimiä vankeina enkä tuottaa kipua. Kaikilla eläimillä on hermosto, eli kipuaisti. Sitä ei kasveilla eikä hiivalla ole. Nisäkkäillä on myös tunteet ja pelko, joka on astetta pahempi vääryys. Minun vatsani/kieleni ei ole herrani, vaikken uskovainen ole. On pieni vaiva "tyytyä" kasvisruokavalioon. Siitä saa myös maittavan ja tarpeeksi ravitsevan pienellä vaivannäöllä.
        Voin varsin hyvin samaistua eläinten tuntemuksiin; ei ikinä vapaa eikä onnellinen tässä p.skassa ja ahneessa järjestelmässä, johon on pakkosidottu syntymästään asti.

        Olen lopettanut myös maito- ja munatuotteiden kuluttamisen, sillä vaikka se ei varsinaisesti ole lihaa, se pitää eläimiä edelleen jalostettuina ja vankeina. Vallan hyvin pärjää ilman. Soija-, kaura- ja riisimaidot korvaa maidon 100% ja maistuvat hyviltä. Ainoastaan B12 vitamiinilisää pitää syödä synteettisenä ja pohjoisessa kannattaa käyttää myös D-vitamiinia, jonka saa kasvisliukoisena, D2-vitamiinilisänä.
        Kasvisruokavaliolla paino pysyy itsestään kurissa, kun välttää suola-yliannostettuja ja sokeroituja tuotteita, kuten sipsejä ja limuja. Kasvisruualla ei myöskään henki haise ollenkaan! Maidosta rupeaa henki löyhkäämään sekä sokeripöperöistä.


      • ln.
        tutkailemalla kirjoitti:

        esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit. Sitä henkilö tarkoittanee. Myöhemmin kirjassa kuitenkin lukee, että annettiin kaikki eläimet. Tosinaan puhutaan taas teurastustavoista ja mm. islamissa kielletään sianliha, sorkkaeläimenä. Sinänsä ristiriitaista ja perseestä uskonnon mukaan valita ruokaansa, sillä se on ristiriitaista. Raamatussa puhutaan myös ihmisten lihanhimoista ja siitä, kuinka vatsa on syöppöjen herra ja että oikea herra pitää huolen siitä, että aavikoittaa koko maailman. Noh, faktoja tarkastelemalla se on totta. Karjan ruokkiminen syö metsien pinta-alaa. Karjan kasvattaminen maatiloilla aiheuttaa vesistöjen rehevöitymistä jäätävällä määrällä paskaa.
        Minun kasvissyöntiini on myös vaikuttanut se, etten todellakaan tahdo pitää eläimiä vankeina enkä tuottaa kipua. Kaikilla eläimillä on hermosto, eli kipuaisti. Sitä ei kasveilla eikä hiivalla ole. Nisäkkäillä on myös tunteet ja pelko, joka on astetta pahempi vääryys. Minun vatsani/kieleni ei ole herrani, vaikken uskovainen ole. On pieni vaiva "tyytyä" kasvisruokavalioon. Siitä saa myös maittavan ja tarpeeksi ravitsevan pienellä vaivannäöllä.
        Voin varsin hyvin samaistua eläinten tuntemuksiin; ei ikinä vapaa eikä onnellinen tässä p.skassa ja ahneessa järjestelmässä, johon on pakkosidottu syntymästään asti.

        Kirjoitit hyvin eläinten puolesta ja kiitos uskonnollisuusasiaan liittyvästä vastauksestakin. Takerruin asiaan siksi, koska ihmetyttää, miten täysin normaaleille inhimillisille ilmiöille ja toimille pitäisi etsiä jokin uskonnollinen syy. Eikö muka ihminen voi ja saa aivan itsenään kokea empatiaa jopa eläimiä kohtaan, tuntea vastuullisuutta ja ajatella asioita muidenkin kuin itsensä kannalta ja välttää osallistumatta sellaiseen, mikä ei miellytä. Toki on olemassa kristittyjä vegaaneja aivan kuin mitä muuta tahansa, mutta mielestäni uskonnollisuus ei yleensä ole eläinten oikeuksien puolustamisen alkusyy.

        Jos kuitenkin mietitään uskontoja niin varmaan kaikista löytyy jotain kasvissyöntiä ja eläinten kunnioittamista puoltavaa. Itämaisista uskonnoista löytyy karman lain säännöksiä ym. ja esimerkiksi hindulaisuudessa ajatellaan, että jos ihminen tappaa lehmän, hän joutuu helvettiin niin moneksi vuodeksi kuin lehmässä on karvoja; jainalaisuudessa puolestaan vältetään pienen pienten hyttystenkin tappamista. Raamatun juonen mukaan ihminen tosiaan oli Paratiisissa kasvissyöjä ja Uudessa Paratiisissakaan ei tulla lihaa syömään ei edes eläinten taholta. Raamattua on kuitenkin nykyisin tulkittu siten, että ihminen nostetaan joksikin yli-olennoksi ja eläimet ovat olemassa vain ihmistä hyödyttämässä. Oikeastaan eläinten oikeuksien polkeminen se siis vasta nyky-uskonnollisuutta kuvasteleekin. Kumma kyllä sama uskonnollisuus näkyy jopa ateisteissa, joiden mielestä ihminenkin on eläin ja joiden mielestä eläimet ovat aina syöneet toisiaan, mutta kun joku metsän eläin edes yrittäisi syödä ihmisen niin jo on koko kylä moisen pedon perässä.


      • aktivistipakanat
        tutkailemalla kirjoitti:

        esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit. Sitä henkilö tarkoittanee. Myöhemmin kirjassa kuitenkin lukee, että annettiin kaikki eläimet. Tosinaan puhutaan taas teurastustavoista ja mm. islamissa kielletään sianliha, sorkkaeläimenä. Sinänsä ristiriitaista ja perseestä uskonnon mukaan valita ruokaansa, sillä se on ristiriitaista. Raamatussa puhutaan myös ihmisten lihanhimoista ja siitä, kuinka vatsa on syöppöjen herra ja että oikea herra pitää huolen siitä, että aavikoittaa koko maailman. Noh, faktoja tarkastelemalla se on totta. Karjan ruokkiminen syö metsien pinta-alaa. Karjan kasvattaminen maatiloilla aiheuttaa vesistöjen rehevöitymistä jäätävällä määrällä paskaa.
        Minun kasvissyöntiini on myös vaikuttanut se, etten todellakaan tahdo pitää eläimiä vankeina enkä tuottaa kipua. Kaikilla eläimillä on hermosto, eli kipuaisti. Sitä ei kasveilla eikä hiivalla ole. Nisäkkäillä on myös tunteet ja pelko, joka on astetta pahempi vääryys. Minun vatsani/kieleni ei ole herrani, vaikken uskovainen ole. On pieni vaiva "tyytyä" kasvisruokavalioon. Siitä saa myös maittavan ja tarpeeksi ravitsevan pienellä vaivannäöllä.
        Voin varsin hyvin samaistua eläinten tuntemuksiin; ei ikinä vapaa eikä onnellinen tässä p.skassa ja ahneessa järjestelmässä, johon on pakkosidottu syntymästään asti.

        "esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit".

        Taitaa olla joku rastapäinen vasemmistolainen huumehörhö taas kannabissiemenineen ja loistelamppuineen vauhdissa.

        Jos vedät Raamatun tähän ja tunnet Raamattua ja kristinuskoa yhtään, niin otapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen seuraavat sanat:

        25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne.


        31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.

        33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. 34 Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. 35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. 36 Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. 37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."


        Kaikkihan me tiedämme, että nämä eläinaktivistit ja vihreät ovat Jumalaan uskomattomia pakanoita. homoseksuaalisuudet yms. paska vielä kaupan päälle.


      • Niin ja
        aktivistipakanat kirjoitti:

        "esim. raamattua, alussa lukee että ensin annettiin ihmisille ravinnoksi siemenet ja kasvit".

        Taitaa olla joku rastapäinen vasemmistolainen huumehörhö taas kannabissiemenineen ja loistelamppuineen vauhdissa.

        Jos vedät Raamatun tähän ja tunnet Raamattua ja kristinuskoa yhtään, niin otapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen seuraavat sanat:

        25 "Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne.


        31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.

        33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. 34 Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. 35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. 36 Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. 37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."


        Kaikkihan me tiedämme, että nämä eläinaktivistit ja vihreät ovat Jumalaan uskomattomia pakanoita. homoseksuaalisuudet yms. paska vielä kaupan päälle.

        Niin ja miksi he saavat antaa valheellista tietoa eläintenpidosta. Kaikki tuotantoeläintenpitäjät hoitavat eläimiään heidän mielestään huonosti.

        Jos kodissa kuvattaisiin salaa häkissä olevia lemmikkieläimiä, niin olisiko nämäkin omistajat eläinrääkkääjiä, kun pitävät häkkilemmikkieläimiä?
        Entäpä koirat, juoksuttavatko omistajat koiria joka päivä. Koira iloikseen haluaa juosta ja kovaa vauhtia.

        Ei eläinten kasvattaminen ruoaksi ole eläinrääkkäystä.

        Salakuvauksia emme olekaan katsoneet vuosiin, koska ne ovat samanlaisia.
        Olemme sekasyöjiä ja vauvamme myös.


    • Pekoni tirisee!

      Olette huonoja ihmisiä viherpipertäjäfasistit! Myrkytätte läheisennekin hiilarimoskamyrkyillänne. Olette rumia. Rahan valta musertaa teidät jatkossakin. Nyt lähden citymaasturillani sikoja lahtaamaan. Teitä vedän lättyyn kun vastaan tulette!

    • Mielummin sekasyöjä

      Olen mielummin sekasyöjä,saanpahan sitten syödä teidän vegaanien ja kasvissyöjienkin liha-annokset.Sanon kyllä sekasyönnille ja ei kasvissyönnille.

    • sEX PIstOLS-82

      Täysin eettisistä syistä, eli eläinten vuoksi. Terveysvaikutukset ovat siihen vain plussaa, kuten se, että tällä ruokavaliolla elän tutkimusten mukaan pidempään ja terveempänä kuin keskiverto nakit ja muusi väki.

      Aloin tuntea huonoa omaatuntoa eläinten kohtaloista jo lapsena, enkä nähnyt oikein oikeutusta sille, että me älykäs ja hyvätahtoinen laji käytimme näin raa'asti eläimiä ruuaksi, kun olin tietoinen jo kasvissyönnistä vaihtoehtona lihalle. Kävi sääliksi se kuinka eläimet olivat täysin ihmisten armoilla, ja itse kaltoinkohdeltuna lapsena näin paljon samaa omassa ja eläinten kohtalossa - olimme molemmat samalla tapaa puolustuskyvyttömiä aikuisen, eli vahvemman mielivalan edessä.
      Olisin halunnut luopua lihasta jo lapsena, mutta kotioloni estivät edes sen kaltaisten hypoteesien esittämisen.

      Kun muutin kotoa 17-vuotiaana luovuin oitis lihasta, ja parin vuoden päästä kaikesta muustakin eläinkunnan tuotteista.
      En ollut lukenut eläinoikeuskirjallisuutta, mutta kun tutustuin siihen huomasin kuinka samankaltaisia omat ajatukseni eläinten hyväksikäytöstä olivat olleet.

      Yksinkertaisin vastaus tuollaisiin kysymyksiin on sen eettisyyden mainitseminen, jos se on motiivisi vegaaniuteesi.
      Itse linkitin kaverilleni, joka kyseli joskus samaa nälvien, Earthling dokumentin, ja se kaveruus päättyi siihen.
      Et voi valita lajiasi, mutta voit valita ystäväsi.

      http://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys

      • siinä taas

        näkee ne "oikeat kaverit." Totuus taitaa kirpaista pahemman kerran lihansyöjiä.


      • Valitettavasti
        siinä taas kirjoitti:

        näkee ne "oikeat kaverit." Totuus taitaa kirpaista pahemman kerran lihansyöjiä.

        Miksi niin moni teistä jauhaa totuudesta ja varaa itselleen oikeuden päättää siitä? Miksi niin moni teistä jauhaa sekaravinnonsyöjien huonosta omastatunnonsta ja varaa oikeuden tehdää siitä oikeita tulkintoja?

        Häpäisette itsenne. Ette eroa kiihkeistä uskonlahkoista mitenkään.


      • lallallaa!
        Valitettavasti kirjoitti:

        Miksi niin moni teistä jauhaa totuudesta ja varaa itselleen oikeuden päättää siitä? Miksi niin moni teistä jauhaa sekaravinnonsyöjien huonosta omastatunnonsta ja varaa oikeuden tehdää siitä oikeita tulkintoja?

        Häpäisette itsenne. Ette eroa kiihkeistä uskonlahkoista mitenkään.

        Miksi lihansyöjä varaavat itselleen oikeuden päättää eläimen elämästä, kärsimyksestä ja kuolemasta?

        Miksi lihansyöjät niin kiihkeästi puolustavat lihansyöntiään ja hyökkäävät kasvissyöjiä vastaan? Onko huono omatunto, niin että pitää varta vasten tulla vegaanipalstalle solvaamaan moneen eri ketjuun?

        Siis oikeasti, ajatteletko että ihmiset jotka kautta aikain ovat taistelleet heikompien puolesta ovat uskonlahko? Ja että ihmiset jotka kynsinhampain pitävät kiinni massamurhaamisesta, väkivallasta, raakuudesta, kiduttamisesta, sanoinkuvaamattomasta julmuudesta, itsekkyydestä, alistamisesta ja jotka vielä nauttivat tästä hommasta ovat terveitä ja ne jotka kehtaavat sanoa näistä vääryyksistä poikkipuolisen sanan tai että olisi vaihtoehto toimia väkivallattomasti ovat uskonlahko. Heikkoa ajattelua sanoisin.

        Oletko myös sitä mieltä että ihmiset jotka vastustavat ja tuomitsevat voimakkaasti vaikkapa rotupuhdistukset tai pienten tyttölasten naittamisen vanhoille äijille ovat uskonlahko?

        Itse ainakin vastustan henkeen ja vereen puolustuskyvyttömiin kuten lapsiin ja eläimiin ym. kohdistuvaa väkivaltaa ja sortoa. En katso vain vierestä vaan vien varmasti kiihkeästi viestiä eteenpäin aina kuin mahdollista: väkivalta on väärin. Se että ajattelet että tämä toimintani on uskonlahkoa on eräänlaista todellisuuden kieltämistä. Kehittelet omassa päässäsi puolustuksia lihansyönnillesi ja väkivaltaiselle elämäntavallesi: "kas, jos alkaisin vegaaniksi niin silloin olisin kiihkolahkoilija, siksipä minun on hyvä syödä lihaa".

        http://vegansidekick.tumblr.com/post/83997264515/www-vegansidekick-com-animalrights-vegan


      • Anonyymi

        Hieno kirjoitus,t kohtalotoverisi Hely


    • organic
    • vegaanivaibarbaari

      Tulin tänne googlettamalla yksinkertaisesti: "vegaani suomi24" ja löysin juuri mitä halusin. Vegaanius tuntui vain jostain syystä olevan täydellinen aihe josta ihmiset riitelisivät. Kiitos mukavasta hymynvirneestä :)

      Taidampa itsekin kertoa mielipiteeni vegaaneista: moraalisyinen vegaanius tuntuu jotenkin surkealta idealta vaikuttaa nykyiseen eläinten tilaan niiden oikean auttamisen sijasta. Vegaanit jotka eivät syö lihaa koska eivät vain pidä siitä ovat minusta vain tehneet päätöksen, joka on jokseenkin typerä päätös sillä eläimet ovat jo kymmeniä tuhansia vuosia kuuluneet ihmisen ruokavalioon kasvien lisäksi. Tottakai oikeilla kasveilla voi korvata suurimman osan ihmisen ravintotarpeista, mutta ei kaikkea

      • kestäväkehitys

        Ihmiset ovat jo kymmeniä tuhansia vuosia sotineet, raiskanneet ja syrjineet. Onko se oikein?


    • miinuskin kelpaa

      joskus pentuna kesäleirillä oli joku käsittämättömän lihava vegaani joka valitti että liha on saatanasta, kerrottiin sitte sille miten makkaraa valmistetaan ja se melkeen oksentaa. sen jälkeen oli vitun hyvä fiilis. :)

      • Ajattelija...

        Ihmisen täytyy syödä monipuolisesti ja liikkua, jotta pysyy kunnossa.
        Kuitenkin tulee mietittyä riisin ja soijan osalta, kannattaako niitä syödä ollenkaan. Riisin kasvatus kuluttaa paljon vettä ja soija vie taas alaa sademetsiltä. Sademetsäthän ovat maapallon keuhkot.
        Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että syömällä monipuolisesti - myös lihaa - pysyy terveenä. Ihmiset ovat iät ajat syöneet lihaa ja eläneet yli 80-vuotiaiksi.
        Kuitenkin olen pitänyt huolen, että ostan vain suomalaista lihaa, koska suomalaiset lihankasvattajat ovat ammattitaitoisia ja onneksi meillä ei ole sellaista tehotuotantoa kuin Amerikassa. Siellähän eläimillä ei ole edes nimiä, kun taas meillä Suomessa on nimet. Lisäksi eläimistä pidetään hyvää huolta ja se on erittäin tärkeää meidän perheelle.


      • Hoikka sekasyöjä
        Ajattelija... kirjoitti:

        Ihmisen täytyy syödä monipuolisesti ja liikkua, jotta pysyy kunnossa.
        Kuitenkin tulee mietittyä riisin ja soijan osalta, kannattaako niitä syödä ollenkaan. Riisin kasvatus kuluttaa paljon vettä ja soija vie taas alaa sademetsiltä. Sademetsäthän ovat maapallon keuhkot.
        Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että syömällä monipuolisesti - myös lihaa - pysyy terveenä. Ihmiset ovat iät ajat syöneet lihaa ja eläneet yli 80-vuotiaiksi.
        Kuitenkin olen pitänyt huolen, että ostan vain suomalaista lihaa, koska suomalaiset lihankasvattajat ovat ammattitaitoisia ja onneksi meillä ei ole sellaista tehotuotantoa kuin Amerikassa. Siellähän eläimillä ei ole edes nimiä, kun taas meillä Suomessa on nimet. Lisäksi eläimistä pidetään hyvää huolta ja se on erittäin tärkeää meidän perheelle.

        Juu, minä olen lopettanut riisin ja soijan käytön, koska haluan syödä lähellä kasvatettua ruokaa.

        Olen sekasyöjä ollut koko ikäni. Nuorena söin aika vähän lihaa, mutta runsaasti kalaa. Koskaan en ole syönyt tälläisiä pitkälle jalostettuja elintarvikkeita, mitä nykypäivän vegaanit syö. Makkara ei lähinnä runsaan jauhopitoisuuden vuoksi ole koskaan kulunut ruokavaliooni. Muutenkin vältän vehnäjauhoja ja sokeria. Kunnollista lihaa syön nykyään n. 200 - 300 grammaa päivä, koska ikääntyvä elimistöni tarvitsee ravinteikasta ruokaa.

        Nyt ikää on jo 52 vuotta ja olen todella terve. Minun ei tarvitse syödä mitään lääkkeitä, minua ei ole koskaan leikelty, kaikki toimii kuten nuorena. :)

        Kuinkahan moni näistä vegaanilapsista voi sanoa samaa 30-40 vuoden kuluttua, kun ei heillä edes aivot enää toimi vaikka ikää on puolet vähemmän kuin minulla? Yllättävä moni vegaani on rankasti ylipainoinen runsaan rasvan, jahuojen ja sokerin käytön vuoksi.


      • älä jauha paskaa
        Ajattelija... kirjoitti:

        Ihmisen täytyy syödä monipuolisesti ja liikkua, jotta pysyy kunnossa.
        Kuitenkin tulee mietittyä riisin ja soijan osalta, kannattaako niitä syödä ollenkaan. Riisin kasvatus kuluttaa paljon vettä ja soija vie taas alaa sademetsiltä. Sademetsäthän ovat maapallon keuhkot.
        Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että syömällä monipuolisesti - myös lihaa - pysyy terveenä. Ihmiset ovat iät ajat syöneet lihaa ja eläneet yli 80-vuotiaiksi.
        Kuitenkin olen pitänyt huolen, että ostan vain suomalaista lihaa, koska suomalaiset lihankasvattajat ovat ammattitaitoisia ja onneksi meillä ei ole sellaista tehotuotantoa kuin Amerikassa. Siellähän eläimillä ei ole edes nimiä, kun taas meillä Suomessa on nimet. Lisäksi eläimistä pidetään hyvää huolta ja se on erittäin tärkeää meidän perheelle.

        Yksikään elikko ei tahdo elää ahtaassa tilassa syöden itsensä sairaaksi/ roikottamalla painavia utareita jonkun saatanallisen ahneen syöpön puoliapinan iloksi! Kyllä, onneksi viisaimmat ovat pitäneet huolen siitä, että oikeudenmukaisuus todellakin tapahtuu, tarkoittaapa se sitten vaikka koko ihmislajin hävittämistä maapallollta. Ihminen on kuin ällöttävä torakka joka tuhoaa kaiken ja loisii toisten lajien kustannuksella!


      • Suomessa...
        älä jauha paskaa kirjoitti:

        Yksikään elikko ei tahdo elää ahtaassa tilassa syöden itsensä sairaaksi/ roikottamalla painavia utareita jonkun saatanallisen ahneen syöpön puoliapinan iloksi! Kyllä, onneksi viisaimmat ovat pitäneet huolen siitä, että oikeudenmukaisuus todellakin tapahtuu, tarkoittaapa se sitten vaikka koko ihmislajin hävittämistä maapallollta. Ihminen on kuin ällöttävä torakka joka tuhoaa kaiken ja loisii toisten lajien kustannuksella!

        Suomessa kasvatetaan eläimiä hyvin ja sen voi todeta kansainvälisestikin. Eläimet voivat hyvin ja lapset ovat innoissaan nähdessään tuotantoeläimiä.

        Sairaat eläimet hoitaa eläinlääkäri.


      • Onnellinen...
        älä jauha paskaa kirjoitti:

        Yksikään elikko ei tahdo elää ahtaassa tilassa syöden itsensä sairaaksi/ roikottamalla painavia utareita jonkun saatanallisen ahneen syöpön puoliapinan iloksi! Kyllä, onneksi viisaimmat ovat pitäneet huolen siitä, että oikeudenmukaisuus todellakin tapahtuu, tarkoittaapa se sitten vaikka koko ihmislajin hävittämistä maapallollta. Ihminen on kuin ällöttävä torakka joka tuhoaa kaiken ja loisii toisten lajien kustannuksella!

        Jos jostain syystä tulee roikku-utare, niin siihenkin on eläinystävällinen ratkaisu - nimittäin utareliivit. Silloin lehmä voi jopa juosta eikä riippu-utare haittaa mitään.

        Laitumella oli niin onnellisia lehmiä, sää oli hieman puolipilvinen ja tuuli jonkin verran. Silloin ei ollut paarmoja eikä kärpäsiä häiritsemässä lehmiä.


    • ai muuten

      myös Siionisti liikkeen rabbi Abraham Isaac Kook oli kuulemma kasvissyöjä (kiva sukunimikin, kokki kuin kokki.) No niin olen tuuminut, että hirmuteot lihansyöjiä vastaan on juuri sitä, että sitä saa mitä antaa! Kannattaisi lopettaa se lihansyöminen, se on julmaa eläimiä kohtaan ja lisäksi epäterveellistä terveydelle!

      • analyfaktinen shokki

        Ei lihansyönti ole epäterveellistä, sitävastoin kasvissyönti voi tappaa.


    • Viljami616
      • Olipa

        Olipa pojilla nälkä.


      • Lihaaaa
        Olipa kirjoitti:

        Olipa pojilla nälkä.

        Joo niin näkyy olevan :)


    • Tuotantoeläimillä on huonot olot. En myöskään halua syödä eläimiä ja liha on pahaa. Ei ole ollut kriisejä. Olen varma vegaani koko loppuelämäni

    • jdlskjsld

      Eettisiä, ekologisia ja terveydellisiä, kuten jo esitettykin tässä ketjussa. Mikään ei ole luonnottomampaa kuin toisen lajin yksilöiden kasvattaminen järkyttävissä oloissa vain omien makunystyröiden vuoksi, kun eettisempiäkin vaihtoehtoja on tarjolla. Ravintoketju on biologinen tosiasia, mutta mikään muu laji ei pidä muiden lajien edustajia koko elämäänsä poissa luonnosta epäinhimillisissä olosuhteissa vain käyttääkseen niitä lopulta ravintona. Metsästäminen ja riistan syönti on aivan eri asia kuin tehotuotetun jauhelihan mättäminen.

      Pääasiallisesti kasvispainotteisen ravinnon hyödyt on todettu monissa tutkimuksissa. Mm. monet suolistosyövät ja -tulehdukset ovat huomattavasti harvinaisempia maissa, joissa punaista lihaa syödään vähemmän tai ei juuri lainkaan. Jos lihasta todella pitää, sen syöntiä ei mielestäni tarvitse lopettaa kokonaan, mutta ihminen ei tarvitse lihaa päivittäin (vaikka 1krt/vko on huomattavasti terveellisempi tahti) ja luomuliha on paitsi eettisempää myös maukkaampaa.

    • vegaani14

      Moi!

      Kyllä sai nauraa näitä ihmisten vastauksia:D

      Ihan ensiksi sanon,että mulle on yks ja sama kuka syö lihaa tai ei.En rupee haukkumaan ketää täällä päättömästi esim. homoksi,lesboksi tai typeräksi,niinkuin jotkut tällä ovat tehneet.Nimittely ei saa ketää vegaania syömään lihaa,eikä sekasyöjiä muuttumaan vegaaniksi.

      Itse olen nyt aloittamassa täysin kasvispohjaista ruokavaliota,eli vegaaniksi ollaan tulossa!:)

      Alotan nyt suoraan: ensinnäkin täällä on annettu aivan harhaanjohtavaa tietoa veganismista.Joku on mm. väittänyt,ettei kasviksista saa kaikkia tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita,tai proteiinia.

      Lihasta saa tunnetusti paljon proteiinia,joka on välttämätöntä kasvavalle nuorelle ja lihasten pysymiseen vahvoina.Jos sekasyöjät olette yhtään kuunnelleet kotitaloustunneilla,niin siellä on kerrottu,että soijasta,palkokasveista,pähkinöistä,viljatuotteista.

      Seuraava vitamiini on B-12 vitamiini,jota sekasyöjät saavat lähes kaikista eläinperäisistä tuotteista.Vegaanit eivät b-12 puutoksesta kärsi sen enempää,nimittäin kasvimaito sisältää tätä vitamiinia,sekä tietenkin apteekista voi hakea b-12-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita.Myös energiajuomissa on tätä vitamiinia,mutta energiajuomat ovat niin epäterveellsiä,että siitä ei kannata päivän vitamiiniannosta juoda.

      D-vitamiinia saadaan yleisesti kalasta,kalaöljystä,maitovalmisteista ja kananmunista.Mutta niitä saa myös yhtälailla esim. auringosta ja sienistä,sekä jälleen apteekista!:)

      Tärkeä luuston kunnossapitäjä kalsium saadaan maitotuotteista,mutta paaljon muitakin vaihtoehtoja löytyy: seesaminsiemenet, mantelit, nokkonen, viikuna, tofu, soijajauho ja hasselpähkinät. Lisäksi on saatavilla erilaisia tuotteita, johon on lisätty erikseen kalsiumia, esimerkiksi erilaisia kasvimaitoja sekä mehuja.

      Sekin on myös tutkittu juttu,että todella vähän,tai ei ollenkaan lihaa syövät,elävät pidempään. Eläintuotteissa oleva kova rasva altistaa sairauksille,kuten veritulpille,korkealle verenpaineelle,liian suurelle LDL-kolesterolipitoisuudelle,sydäninfarktille ja muille sydän-sekä verisuonitaudeille.

      Pehmeää rasvaa saa etenkin kalasta,mutta vegaanit saavat sitä ihan riittävästi esim. pähkinöistä,öljystä,avokadosta,sekä kasvisrasvalevitteistä.

      En tarkoita,etteikö vegaani koskaan voisi saada esim. sydänkohtausta tai veritulppaa,mutta tämä riski on paljon pienempi,kuin sekasyöjillä.

      Eli älkää kuvitelko,että vegaanit kärsisivät kaikenmaailman puutostiloista.Hyvin suunnitetulla ja monipuolisella kasvisruokavaliolla vegaani saa aivan samat vitamiinit ja hivenaineet,kuin sekasyöjä.Enkä myöskään usko,että kenenkään vegaanin elämä pyörii sen kasvisten ympärillä.Kun tottuu aikanaan lihattomaan ruokavalioon,ei sitä sen kummemmin enää mieti.

      Sanoisin vielä,että turha nimittely voisi jäädä pois täällä.Turhanpäiväisellä mesoamisella teette itsestänne vain naurunalaisia.

      Se,että joku tulee nyt ja alkaa minua haukkumaan lesboksi vain sentakia,kun en syö lihaa,niin ei paljon liikuta. En ymmärrä,miten se sekasyöjien elämään vaikuttaa,jos joku on vegaani.Itse kannatan veganismia ja olisihan se aina ekologisempaa ja eettisempää,jos ihmiset söisivät enemmän kasviksia,mutta koska en voi ketään pakottaa vegaaniksi,annan asian olla.En ala haukkumaan ketään,jos he tekevät erilailla kuin minä.

      • vegaani14

        Tuossa proteiinijutussa on komeasti jäänyt lause kesken,mutta oletan teidän ymmärtävän,mitä tarkoitan:D


      • Nautiskelija...

        Ei tietenkään haukuta ktään. Toiset ovat kasvisyöjiä, toiset vegaaneja ja toiset taas sekasyöjiä. Syömällä monipuoliesti ja liikkumalla paljon - omaa hyvät elämäntavat ja mieli on korkealla.


    • Vai niin

      Ei siinä ole mitään jäänyt kesken.

    • nancy21

      Olen itse juuri aloittanut kasvisyönnin. Olen vegaani, joka syö kananmunia. Kyse on vain halusta. En tunne halua syödä lihaa kun tiedän, kuinka se on tuotettu ja kuinka ne eläimet siellä elävät täysin luonnotonta elämää vain odottaen, että pääsevät meidän pataamme. Mielestäni se ei vain ole oikein. en rupea paasaamaan tästä asiasta lihansyöjille, koska kaikki saavat syödä juuri niin kuin he katsovat itselleen sopivaksi.

      Siitä tosin sanon, että ihan helvetin naurettavaa, kuinka ihmiset täällä ivaavat toisia näiden omista henk.kohtasista valinnoista, jotka eivät mielestäni kuulu kenellekkään muulle kuin heille itselleen. En jaksa uskoa, että lapset tulevat tänne kirjoittamaan tuollaista soopaa, joten uskon, että aikuiset ihmiset siellä nyt kirjottavat noin typerää tekstiä. Kaikilla on oikeus valita omat tapansa elää ja niin kauan kun se ei vahingoita muita, niin miksi täytyy alkaa arvostelemaan ja ivaamaan tätä?

      • korjaan

        ihan vähän. Tavallaan on jokaisen oman asia, mitä tekee... toisaalta ei. On ikävää puuttua toisten asioihin mutta joskus on pakko! Nimittäin ihmisväestön kasvaessa ja lihansyönnin kasvaessa, ympäristöongelmat moninkertaistuu. Ei Raamatussa turhaan uhota, että "maa aavikoituu." Tämä lihanhimo johtaa siihen saasteongelmat. Eli se ei ole jokaisen oma asia.

        Jos kasvissyöjät ja kaikki muut vastuulliset ihmiset haluaa jatkaa sukuaan ja taata terveen tulevaisuuden, on pakko alkaa vähintään tiedottamaan tietämättömiä!!!! Ikään kuin tehdä lähetystyötä mutta tällä kertaa tiedon valossa, ei uskon! Luulo ei ole tiedon väärti!


    • 20KGMARATHONRUNNER

      SIIS DAA ONKO SE NY NII VAIKEET LOPETTAA SE LIHA SYÖMINE? JOS ALKAISIT VEGAANIKSI TULISIT IHANAN LAIHAKSI

      • Vegaa

        "laihaksi"?
        Tuskin, saat kaikki samat ravintoaineet jos syöt lihaa, tai syöt kasviksia..
        Jokaisella toki on omat mielipiteet..
        Ite oon ollu kohta 10 vuotta vegaani, eikä paino oo heitelly yhtään sen jälkeen vaikken ookkaan syöny lihaa.. Säälittävää syödä lihaa? :)


      • veggsa

        Itselläni on paino noussut vegaanina ollessani (toki olen alkanut tekemään enemmän lihastreeniä ja panostanut ruokavalioon, joten lihasta on tullut hieman lisää).


    • Rheya_
      • jjjeep

        nahkavaatteet on inhottavia, haisee pahalle!


    • Puolesta vai vastaan

      Toivottavasti viestiketjun aloittaja jaksoi lukea vietit loppuun asti, sillä alkupuolen kommentointi oli hyvinkin epäasiallista. Tunsin jopa sääliä viestiketjun aloittajaa kohtaan, sillä hän ei hyvästä yrityksestä huolimatta ollut saada kovin asiapitoisia ja asiallisesti perusteltuja vastauksia. Enkä minäkään. Minusta on turhauttavaa, että kun toiset haluaisivat oikeita vastauksia ja kokemuksia, niin asiaan perehtymättömät tulevat pilaamaan hyvän keskustelun. Toivottavasti sinulle jäi edes jotain käteen!

      Itse en ole tarkasti kasvissyöjä tai lihansyöjä, mutta tiedostan useita eettisiä ja terveydellisiä seikkoja, jotka ymmärrän vaikuttavan ihmisten valintoihin. Syön paljon kasviksia, jauhelihaa ei voi syödä terveydellisten syiden vuoksi, laktoosi-intoleranssini rajoittaa maitovalmisteiden käyttöä ja omat eettiset arvoni puoltavat kasvissyöntiä. Pelkään kuitenkin, että en osaa koostaa tarpeeksi monipuolista ruokavaliota pelkästään kasvikunnan tuotteista, joten syön myös itse kalastamiani järvikaloja tai suomalaisen hirven lihaa. Soijaa en halua käyttää, koska sen viljelyyn hakataan (sade)metsiä. Tälläiseen asiaan ei edes luomuviljely voi vaikuttaa.

      Olen ollut palvelutiskillä töissä, joten lihan alkuperä ja käsittely on tuttua. Otin tuolloin selvää myös eri maiden eläinoloista. EU:n alueella elintarvikkeet syynätään tarkasti, mutta kaikkeen ei voida puuttua. Suomalainenkin liha voi olla kiduttamalla kasvatettua, valitettavasti. Ja viljellyt kalat kuolevat/tapetaan monesti hapen puutteeseen, siis tukehtumalla.

      Amerikan meininki on kurjuuttakin karumpaa: emakolle saatetaan geenimuunnellun maissin seassa syöttää oman kuolleen porsaansa ruumis. Sika syö mitä vaan ja kuvattu toiminta on edullista, joidenkin mielestä jopa ekologista kun ruumiita ei tarvitse erikseen hävittää. Siat on jalostettu niin pitkiksi, että niiden selkäranka ei aina kestä teurastukseen saakka. Kanaa pidin terveellisenä ja runsasproteiinisena, mitä se toki onkin. Olen tiennyt, että kanoja on useita satoja yhdessä hallissa tai A4 kokoinen paperiarkki vastaa häkkikanojen käytettävissä olevaa lattiapinta-alaa. Pieni tila ei tosin ole ongelma: eiväthän kanat pääse kävelemään muutamaa askelta pidemmälle kuitenkaan kun niiden lihakset kasvavat luita nopeammin. Kanojen jalat eivät yksinkertaisesti jaksa kannatella kaikkea lihasmassaa, joka ihmisten suihin halutaan kasvattaa. Kanojen elinikä on nykyisin jopa alle kuukausi. Naudasta en haluaisi edes puhua. Niille syötetään geenimuunneltua maissia, joka ei sovellu naudan ruuansulatusjärjestelmään laisinkaan. Lehmä tarvitsee heinää pitääkseen pötsin toiminnan normaalina. Mutta maissi on halvempaa. Ainakin sillä hetkellä: lehmä saa maissista paljon infektioita ja mm. EHEC-bakteeria on löydetty maissilla ruokitun naudan vatsasta, näin ollen myös lihasta ja näin ollen myös ihmisistä, joita myös Suomessa on tämän vuoksi kuollut. Naudat elävät jatkuvalla antibioottikuurilla ja toki kustannuksia aiheuttaa myös sairastuneiden ihmisten hoito. Valitettavasti Amerikoissa maissin viljelyä tuetaan ihan valtiollisella tasolla, jolloin siitä tehdään halvinta mahdollista rehua. Soijan viljely on saamassa samat mittasuhteet.

      Kaiken tämän jälkeen syön mielelläni lihaa, jonka elinolot tunnen. Juurikin mökkijärvestä saatua haukea tai ahventa. Joskus saatiin lohikin! Hirvi on saattanut eksyä vaikka mistä metsistä juuri meidän kaatoalueellemme. Kaato on ollut nopea ja liha käsitelty naapurin tarkastetuissa tiloissa. Metsälintuja saa harvemmin, mutta lihassa saattaa maistua häivähdys metsämarjoja, jos oikein maistelee. Ymmärrän myös, jos joku ei lihaa halua syödä ollenkaan. Sitä en puolestaan käsitä, että jotkut tieten tahtoen haluaisivat syödä nimenomaan kuvailemissani olosuhteissa kasvanutta lihaa. Se on sairasta!

    • 9y7r5

      Niin niin, sitä voi selittää vaikka mitä p-skaa oikeuttaakseen itselleen lihansyönnin. Kyllä kasveista elää jos haluaa. Elää terveemmin ja pidempään.
      Todennäköisesti fanaattisimmat lihansyöjät söisivät lapsensa jos muualta ei saa lihaa.

      • Puolesta vai vastaan

        Toivottavasti et ajatellut edellistä viestiäni lihaa ylentävänä. Tarkoitin juuri päinvastaista: Tarkoitus oli kertoa muutamia faktoja, joita tänne kommentoineet lihansyöjät voisivat pienessä päässään pohtia. Ja myös vastausta viestiketjun aloittaneelle, miksi olla vegaani. En siis puhu lihan- vaan kasvissyönnin puolesta. Omasta lihansyönnistä kertominen saattoi olla vikatikki tässä yhteydessä.


      • Puolesta vai vastaan kirjoitti:

        Toivottavasti et ajatellut edellistä viestiäni lihaa ylentävänä. Tarkoitin juuri päinvastaista: Tarkoitus oli kertoa muutamia faktoja, joita tänne kommentoineet lihansyöjät voisivat pienessä päässään pohtia. Ja myös vastausta viestiketjun aloittaneelle, miksi olla vegaani. En siis puhu lihan- vaan kasvissyönnin puolesta. Omasta lihansyönnistä kertominen saattoi olla vikatikki tässä yhteydessä.

        Minusta viestisi oli ihan selkeä :) Tuollainen lihansyönti on ihan fiksua, jos jaksaa nähdä sit enemmän vaivaa sen suhteen. Ite tosin oon nähnyt veganismin niin helpoksi etten koe tarvetta syödä onnellisiakaan eläimiä, vaikken sitä vääränä niin pidäkään.


      • Hämmästynyt

        Välillä on vaikea uskoa, että voitteko todella olla noin typeriä?


    • vegg

      1. Koska en halua käyttää eläimiä hyväkseni.
      2. Tulee syötyä tosi terveellisesti.
      3. Ekologiset syyt.

      • veggsa

        Hyi vittu mitä hyväksikäyttöä, ja vielä oikein "virikehäkki".

        http://elaintehtaat.fi/hakkikanala-paimiossa-joulukuu-2013

        Hyi vittu kattokaa nyt tätäkin, kylpevät omassa sonnassaan ja kuolleita porsaita!!!!

        elaintehtaat.fi/sikala-hyvinkaalla-joulukuu-2013

        http://elaintehtaat.fi/navetta-jokioisissa-joulukuu-2013

        Miettikää nyt haluaisitteko itse, että teitä käytettäisiin tällä tavoin hyväksi! Kaiken kukkuraksi elukat tapetaan tuon jälkeen ja laitetaan kauppoihin myyntiin, kun kaikki hyöty on jo käytetty. =(


    • vegeADHD

      terve. Aloitin vege-ruokavalion 10kk sitten eli viime kesäkuussa. olen pärjännyt hyvin paitsi että sairastin vielä kesällä bulimiaa. Aloitin sen siksi kun en halua mitään verisuoni tauteja tai sydän-infektiota. Totta joudun syömään joka pävä ravintolisiä,vitamiineja. Olen tuntenut oloni energisemmäksi pudon painoa ja se on pysynyt siinä 69.0 kohilla.

      Harrastan pyöräilyä,uintia ja kuntosalia (lihasta siis on)
      Syön paljon porkkanoita,herneitä,maissia,avokadoja,hedelmiä,marjoja,pähkinöitä, papuja ja muita kasviksia. Käytän myös soija tuotteita,vettä.
      Mutta sen lisäksi että olen vegaani niin lääkäri suositteli nuoren ikäni vuoksi että söisin kalaa,munia ja maitoa.
      (kuulemma tärkeiden rasvojen saamiseksi koska urheilen salilla.)

      Tottakai tässä vegaanissa on huonotkin puolensa minulla kuten, mahdollinen luukato,luiden-murtuminen, anoreksia,bulimian uusiutuminen,ruumiin-lämpöni on aina alhainen, verenpaine laskee jos olen syönyt liian vähän ja liikunut kuin hurja. (olen siis adhd-nuori) väsymys (nukahtelen tunnilla vaikka olisin nukkunut yöllä) ja nopea väsyminen (opiskelen siis alaa jossa ollaan koko ajan jalkojen päällä ja kulutetaan paljon) tähän mennessä ensimmäinen murtuma on varvas murtuma.

      • vegeADHD

        siis pudotin painoa ei pudon painoa. (sori kirjoitin pikkusen nopeesti)


      • "Mutta sen lisäksi että olen vegaani niin lääkäri suositteli nuoren ikäni vuoksi että söisin kalaa,munia ja maitoa.
        (kuulemma tärkeiden rasvojen saamiseksi koska urheilen salilla.)"
        -Eikös ne terveelliset rasvat kuiteskin ole kalan lisäksi kasvirasvoja :D Esim. pellavansiemen ja hamppuöljy on tosi ytyjä, mutta perus rypsi- ja oliiviöljykin hyviä.

        Lääkäri on ihan turhaan huolissaan, kunhan vain muistat syödä tarpeeksi :) Kuljettele pikku välipaloja mukanasi, niin ei tule unohdettua liian pitkäksi aikaa. Vaikka joku pikku soijajuoma säilyy laukunpohjallakin pienen ikuisuuden!

        Maito ei välttämättä ollenkaan auta luukatoon -päinvastoin! Maissa joissa juodaan eniten maitoa esiinty eniten osteoporoosia. Tärkeämpää on saada riittävästi D-vitamiinia ja liikkua tarpeeksi. Kalsiumia saa paljon vaikkapa kaalista, ja kasvimaidoista ihan yhtä helposti kuin lehmästäkin.


      • veggsa

        "Mutta sen lisäksi että olen vegaani niin lääkäri suositteli nuoren ikäni vuoksi että söisin kalaa,munia ja maitoa.
        (kuulemma tärkeiden rasvojen saamiseksi koska urheilen salilla.)"

        No eipä lääkäri taida olla ihan pätevä, eikä tiedä mitään vegaaniruokavaliosta.

        http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios_strength


      • Varo
        veggsa kirjoitti:

        "Mutta sen lisäksi että olen vegaani niin lääkäri suositteli nuoren ikäni vuoksi että söisin kalaa,munia ja maitoa.
        (kuulemma tärkeiden rasvojen saamiseksi koska urheilen salilla.)"

        No eipä lääkäri taida olla ihan pätevä, eikä tiedä mitään vegaaniruokavaliosta.

        http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios_strength

        Itse kuuntelet noitatohtoreita. Terveystesi on vaarassa.


      • Kun sanoma on
        veggsa kirjoitti:

        "Mutta sen lisäksi että olen vegaani niin lääkäri suositteli nuoren ikäni vuoksi että söisin kalaa,munia ja maitoa.
        (kuulemma tärkeiden rasvojen saamiseksi koska urheilen salilla.)"

        No eipä lääkäri taida olla ihan pätevä, eikä tiedä mitään vegaaniruokavaliosta.

        http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios_strength

        Kuuntele vaan puoskareita.


    • veggsa

      Ei tässä muuta voi sanoa, kuin että ihminen on maailman itsekkäin ja idioottimaisin olento! Kaikki tämä vain sen takia, että joku haluaa hienon turkiksen! Vaihtoehtoja on olemassa, eläimiä ei tarvitse kohdella näin!!!!!!!!!!!!!

      http://vimeo.com/86537149

      • Järki avuksi

        Turkis on tosi hieno. Myös liha on upea luonnontuote. Mihin eläin niitä tarvitsee kuoltuaan?


      • veggsa
        Järki avuksi kirjoitti:

        Turkis on tosi hieno. Myös liha on upea luonnontuote. Mihin eläin niitä tarvitsee kuoltuaan?

        Niin, onhan se kyllä mukavaa kärsiä tuskissaan häkissä. Hienoa on myös sinusta näköjään, että sinulla on syviä ja tulehtuneita haavoja, halvaantuneet jalat... etkä pääse koko elämäsi aikana pois pienestä häkistä. Siellä itket yksinäsi koko lyhyen elämäsi ajan, kunnes sinut tapetaan. Kyllä sitä aikamoisia kusipäitä maailmaan mahtuukin...


      • Sat töt
        veggsa kirjoitti:

        Niin, onhan se kyllä mukavaa kärsiä tuskissaan häkissä. Hienoa on myös sinusta näköjään, että sinulla on syviä ja tulehtuneita haavoja, halvaantuneet jalat... etkä pääse koko elämäsi aikana pois pienestä häkistä. Siellä itket yksinäsi koko lyhyen elämäsi ajan, kunnes sinut tapetaan. Kyllä sitä aikamoisia kusipäitä maailmaan mahtuukin...

        Lue vähemmän Grimmin satuja.


      • KuiJokuVoiOllaNäiTyhmä

        Öhhh olishan se sitten jos se menis niin että eläimiltä otetaan mitä tarvitaan vasta kun kuolee itestään? Paitsi että OHO jos et tiennyt, että niitä elämiä tapetaan miljoonia nimenomaan just sen turkin ja lihan takia. Ja vielä kun eläin teurastetaan, siitä ei oteta kaikkea vaan yksiltä lehmiltä otetaan nahka ja toisilta liha, = kaksinkerroin kuolleita eläimiä sun kenkiäs ja mäkin hampurilaistas varten.


    • Tässäpä jokseenkin

      1. Eläinoikeudelliset syyt
      2. Terveydelliset syyt
      3. Ekologiset syyt

      Toisaalta asiata riippuen järjestys voi vaihtua tai ehkä kaikkia yhtäpaljon, mutta tuossa kolme pääsyytä.

    • Oiseitan

      Minä olen vegaani sen takia että yksinkertaisesti en halua syödä lihaa enkä muutakaan eläinperäistä. Ei ole mun juttu. En tajua mikä siinä on niin vaikeaa, tai mitä se teitä kiinnostaa että en käytä eläinperäisiä tuotteita?
      Miten se teihin vaikuttaa, mitä te siinä menetätte? Ette mitään.
      Minä olen vegaani ja annan muiden syödä lihaa, en halua enkä jaksa kiukutella toisille heidän omasta elämästään. Harva tietää että olen vegaani, en mainosta ellei nyt jostain syystä tule puheeksi. Suurin osa lähipiiristäni ovat sekasyöjiä ja arvatkaa mitä? Ei haittaa. Koska me elämme oman elämämme niinkuin haluamme. :) Lopetetaan turha vittuilu ja eikä enää puututa toistemme asioihin, jooko?

    • mistä saan protskuni
      • thjnyrm

        Puhti- kaurasta, tietenkin.


    • sad huoh*
    • vegaan

      En halua syyllistää ketään, mutta aika paljon vääriä käsityksiä täällä.. Suomessa eläimillä nimet? Joo ehkä joillakin pikkutiloilla, mutta ei tehotuotantotiloilla, joista kaupan liha tulee. Eri asia jos ostaa lihansa tutulta tilalta, jonka olot tietää. Se on todella hyvä juttu, ja joku ihmettelikin miksi olla vegaani kun voisi tehdä näin, tai metsästää lihansa? Omasta mielestäni veganismi on helpompaa, itselläni ei ole niin kovaa lihan himoa että tarvisi tehdä niin. Kaikki kunnioitus heille jotka valitsevat luonnollisen lihan ja eläintuotteet tehotuotetun sijaan, tai ihan vaan veganismin.
      Ja sitkeästi luullaan että soijan viljely tuhoaa sademetsät.. Kyllä, ELÄIMILLE syötetty. Ihmisille tarkoitettuja soijatuotteita viljellään kestävästi. (http://www.soyappetit.fi/useinkysyttyae)
      Omalla kohdalla veganismissa on hankalinta se, että on lapsesta asti totutettu eläintuotteisiin, esim kesällä jäätelöä ja jouluna kinkkua... onneksi näille on korvikkeita ja toivottavasti tulee lisääkin, kaikki niitä eivät tosin halua käyttää.
      Miksi ihmeessä joillakin on tarve saada vegaanit syömään lihaa? Kolkutteleeko omatunto? Siinä ei ole mitään väärää, että jakaa tietoa eläinten oloista ja totuuksia tuotannosta. Itse ainakin olen kiitollinen että sain tietää, monta vuotta elämästäni kului niin etten edes tajunnut ajatella asiaa. Totuus on, että näin suurta lihamäärää mitä nykyisin kulutetaan ei voida tuottaa eettisesti... mielestäni lihaa kuuluisi käyttää vain harvoin, terveydellekin parempi. Onko tehotuotettu liha terveydelle optimaalista?
      Elikkäs, olen (melkein) vegaani siksi koska se tuntuu oikealta, en halua aiheuttaa kärsimystä. Aloittajalle voi olla varmasti vaikeaa, jos lähipiiri kyseenalaistaa veganismin. Heillä ei välttämättä ole edes tarpeeksi tietoa. Itsekin mietin monesti, MIKSI monet suhtautuvat kasvissyönyiin niin kielteisesti, tai jopa vihamielisesti?
      Jos tuntuu orvolta, niin kannattaa jutella muiden vegaanien kanssa esimerkiksi netissä. Ja hankkia tarpeeksi tietoa että voi vastailla kysymyksiin! Toivottavasti löydät itsellesi oikeat syyt veganismille. :)

      • kiihkoilija_raukat

        Niillä kuule on nimet. Eri vuosina syntyneille alkukirjain alkaen aasta.
        Eläkä jauha muutenkaan paskaa semmosesta asiasta mistä et tiedä yhtään mitään.
        Ite ootte vihanne tienanneet jauhamalla kaikentaista sontaa eläinten kärsimykistä vaikka iso osa teistä kaheleista ei ole nänyt navettaa kun netsissä. Sitten ollaan niin kansan kiihottajia että. Kärsimystä ja tuskaa.. taitaa olla sullakin se omassa päässäs.


    • 46t43

      Ottaa päähän se että kasviperäiset jäätelöt ja juomat ovat kalliimpia kuin maitopohjaiset. Se on epäloogista.

      • 9373003

        Se johtuu siitä, että niitä ostetaan niin vähän. Lisäksi elintarvikebisnes tukee eläinperäisen ruoan tuotantoa. Sairasta!


    • NeVaanSulkeeSilmänsä

      On todistettu, (no älkää uskoko hamppareitten mussuttajat jotka suljette silmänne kaikelta) että vegaaninakin on hyvin mahdollista saada kaikki tarvittavat vitamiinit. Ei siihen mitään hemmetin eläinperäisiä tabuja tarvita, haloo. Miksi kaikilta puuttuu nää perusteet ja mistä te lihansyöjät näitä väitteitä revitte, Suomi 24:sta?

      Joo on sitä liikakasvua ja muuta on paljon erilaisia kriisejä tässä maailmassa, ja yksi niistä ON ilmastonlämpeneminen ( = ihmiset tuhoavat maapalloa piittaamattomuudellaan ) jota aiheuttaa esim. märehtivät lehmät, kun niitä ylisyötetään ihmisten ruoaksi.

      Se on kyllä täyttä shittiä että jotkut vegaaniset tuotteet ehkä maksavat tavallista enemmän, mutta se ei ole maata kaatava ero. Been there done that.

      Se on vain surullinen totuus että lihansyöjät ovat niin tottuneita ja hullaantuneita lihan makuun joten heitä ei muu kiinnosta, kunhan saa maistaa aina tuon "ihanan" maun. Sulkevat silmänsä mitä teurastamoissa oikeasti tapahtuu vaikka sitä yritetään markkinointikikkoina kaunistella.

      Plus sanovat että vegaanien tutkimukset ovat täyttä hömppää koska eivät nimenomaan halua myöntää olevansa väärässä eivätkä halua millään luopua siitä pekonista. Obviously.

    • Siksi

      Miksi olen vegaani?
      Vaikka pidinkin lihan mausta, juustoista jne. Minun nautintoni vuoksi ei kenenkään tarvitse kuolla tai kärsiä millään lailla. Vegaaniruokavaliota noudattamalla saa aivan yhtä hyviä makunautintoja jopa parempiakin kuin liharuokia syömällä.

    • Mietipä_sitä

      Jos perehdyt yhtään elintarviketuotantoon ja siihen, miten (meillä Suomessakin) tuotantoeläimiä kohdellaan, voit alkaa miettiä, että kannattaisiko alkaa vegaaniksi.
      Se julmuus? Ja miksi? Onko se riittävä syy lihan ja muiden eläinperäisten elintarvikkeitten syömiselle, että se maistuu hyvältä, kun tietää, mitä kärsimystä se aiheuttaa?
      Ihminen tulee hyvin toimeen ilman lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita, lisäksi se on huimasti ekologisempaa.
      Jos syy lihansyöntiin on pelkästään se, että "se maistuu niin hyvältä" kannattaa vähän miettiä. Eläimet, joita kasvatetaan huimat määrät ihmisten syötäväksi, ovat täysin ihmisten armoilla; eivät ne voi valita kohtaloaan, ihminen voi!
      Kannattaa katsoa:
      http://yle.fi/aihe/doxnet/karsinasta-kauppaan

      • ai_ristus

        Haista kuule pitkä paska sen lahkolaisuutesi kanssa. Suomessa eläimet voi erittäin hyvin, piatsi teidä hihhuleiden mielikuvituksessa. Oliko lapsena pelkkä ratakiskon pätkä leluna. Kyllä ootte tyhmiä kaheleita koko sakki , tietämättömiä ääliöitä. Niit et haista paska, mieluiten lehmän. Paitsi että moni teistä ei oo semmosta koskaan nähnyttkkään, stanan vekaaniurpot.


      • kasvisruoka_on_hyvää

        Mä aloin aloin kasvissyöjäksi, myöhemmin vegaaniks, kun perehdyin asiaan tarkemmin , ihan vaan huvin vuoksi ja siitä yksinkertaisesta syystä ,etten koskaan pitänyt liharuuista ja lapsena niiden nieleminen koulussa tuotti vaikeuksia. Potkua vegaaniuteeni sain paljon myös siitä, että silloinen mulkero kumppani alkoi itse ostaa omat ruokansa, eikä enää syönyt kustannuksellani. Ei kyllä edes yrittänyt mitään valmistaa vaan lämmitteli maksalaatikoitaan mikrossa. Syö kuulemma nykyisin kolesterolilääkkeitä.


      • maksa_laatikko

        Kolulukiusattu pölöhö. Mulkero teki aivan oikein kun jätti sut, näi oisin tehnyt itekkin. Kukaan ei tarvia noin säälittävää yksilöä vierelle, hyvä että oli omatoiminen ja laittoi ite ruukansa ja läks kävelemmään.


      • maksa_laatikko kirjoitti:

        Kolulukiusattu pölöhö. Mulkero teki aivan oikein kun jätti sut, näi oisin tehnyt itekkin. Kukaan ei tarvia noin säälittävää yksilöä vierelle, hyvä että oli omatoiminen ja laittoi ite ruukansa ja läks kävelemmään.

        Tuliko sinulle oikeasti noin paha mieli siitä, että vegaani jätti sekaanin? Voi voi, koita toipua ja hae kriisiapua.


      • jeesyksen_normipäivä

        Eikö jeesyksen pöntössä ole tänään ollut sopivan hajusta kakkaa. Kaioot muistanut tarkistaa aina kun joku käy siellä. No tottaikait oot, varsinki jos siellä käy normaalisyöjä. Äkkiä vaan nuuskimaan.


      • jeesyksen_normipäivä kirjoitti:

        Eikö jeesyksen pöntössä ole tänään ollut sopivan hajusta kakkaa. Kaioot muistanut tarkistaa aina kun joku käy siellä. No tottaikait oot, varsinki jos siellä käy normaalisyöjä. Äkkiä vaan nuuskimaan.

        Levy on mitä ilmeisimmin jäänyt päälle, koska et muuta osaa hokea.


      • Entinenvege
        Jaysus kirjoitti:

        Tuliko sinulle oikeasti noin paha mieli siitä, että vegaani jätti sekaanin? Voi voi, koita toipua ja hae kriisiapua.

        Vaikutti kylläkin enemmän siltä että maksa_laatikolle tuli tuosta hyvä mieli. Näin eri tavalla voi tekstejä tulkita. :)

        Olen itse ollut vegaani varhaislapsuudesta parikymppiseksi asti ja sitten opin syömään myös lihaa. Nyt olen luomusekasyöjä ja hyvin tyytyväinen ruokavaliooni, koska syön puhdasta ja lisäaineetonta ruokaa. Vegaanina en olisi tähän pystynyt, koska useat vegaaniruuat ovat pitkälle prosessoituina hyvin epäterveellisiä.

        Meillä on vain tämä yksi elämä ja yksi keho ja siitä pitää pitää huolta. Muutoin tulee fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia.


      • Surullista
        Entinenvege kirjoitti:

        Vaikutti kylläkin enemmän siltä että maksa_laatikolle tuli tuosta hyvä mieli. Näin eri tavalla voi tekstejä tulkita. :)

        Olen itse ollut vegaani varhaislapsuudesta parikymppiseksi asti ja sitten opin syömään myös lihaa. Nyt olen luomusekasyöjä ja hyvin tyytyväinen ruokavaliooni, koska syön puhdasta ja lisäaineetonta ruokaa. Vegaanina en olisi tähän pystynyt, koska useat vegaaniruuat ovat pitkälle prosessoituina hyvin epäterveellisiä.

        Meillä on vain tämä yksi elämä ja yksi keho ja siitä pitää pitää huolta. Muutoin tulee fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia.

        Ensin täytyy olla psyykkisesti sairas että alkaa noudattaa pilkuntarkarkasti vegaaniuskontoa. Sitten vain noudatetaan oppia tinkimättä ja kohta ollaan myös fyysisesti sairaita.


      • Entinenvege
        Surullista kirjoitti:

        Ensin täytyy olla psyykkisesti sairas että alkaa noudattaa pilkuntarkarkasti vegaaniuskontoa. Sitten vain noudatetaan oppia tinkimättä ja kohta ollaan myös fyysisesti sairaita.

        Juu, tuo varmaan pitää paikkaansa, koska yhtään fyysisesti ja psyykkisesti tervettä "vegaaniuskonnon" edustajaa en myöskään minä ole tavannut. Hetken keskustelun jälkeen vegen mielenterveysongelmat putkahtavat esille. Samassa yhteydessä alkaa luettelointi hänen muista terveysongelmistaan. Johtopäätös on: hyvin sairasta sakkia.


    • wisserbesser

      Jokainen saa olla mitä vain haluaa. Eikö olekin hienoa, että asumme Suomessa ja meillä on valinnanvapaus. Itse olen sekasyöjä enkä ole aikonut tilannetta muuttaa. Tunnen muutaman vegaanin ja täytyy kyllä sanoa, että näiden ihmisten elämään ei kyllä sitten paljon muuta mahdukaan kuin kyseinen ruokavalio. Ovat myöskin hieman lapsellisella tavalla maailmaan suhtautuvaa sakkia. No, Siperia opettaa.

    • Entinenvege

      Aloin syömään lihaa noin reilut 30 vuotta sitten, kun ymmärsin lisäaineettoman luomusekaruokavalion olevan terveellisin vaihtoehto.

    • KunnossaHautaanAsti

      Oma terveys. Kärsin ummetuksesta koko ikäni ja alettuani vegaaniksi vatsa toimii hyvin. Alussa oli tietenkin kuidun suuren määrän lisäyksen vuoksi ilmavaivoja, mutta parissa kuukaudessa vatsan mikrobikanta sopeutui. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että maailman huippuasiantuntija ovat vegaaneja mm. yliopiston ravitsemustieteen professori Christopher Gardner, USA:n sydänkirugisen liitton puheenjohtaja Kim A. Williams ja moni muu. Kasvissyöjiä on mm. Harvardin Walter Willet. Jos maailman ravitsemuksen, terveyden ja verenkiertoelimistön huippuasiantuntijat ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä, niin ehkä siitä voi tehdä jotain johtopäätöksiä....

      • Uskossaaatteeseen

        Jos haluaa tehdä promillen porukasta johtopäätöksiä niin se vaatii uskonnollista vakaumusta. Juuri sitä veganismi on. Sillä ei ole juuri mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa.


      • KunnossaHautaanAsti

        No suuresta massasta eli ns. markettikansastako johtopäätökset pitäisi tehdä eikä maailman huippuasiantuntijoista ? Kyllä minun päätökseeni vaikuttivat pelkästään tieteelliset tutkimukset ja nuo huippuasiantuntijat vain edustavat porukkaa, joka tuntee tieteen tekemisen perusteet. Vegaaniruokavalio on terveellinen, eettinen ja ympäristöystävällinen, joten onko se sinulta pois, jos sen olen valinnut ? Syö itsesi ihan rauhassa hautaan.


      • EntinenVege
        KunnossaHautaanAsti kirjoitti:

        No suuresta massasta eli ns. markettikansastako johtopäätökset pitäisi tehdä eikä maailman huippuasiantuntijoista ? Kyllä minun päätökseeni vaikuttivat pelkästään tieteelliset tutkimukset ja nuo huippuasiantuntijat vain edustavat porukkaa, joka tuntee tieteen tekemisen perusteet. Vegaaniruokavalio on terveellinen, eettinen ja ympäristöystävällinen, joten onko se sinulta pois, jos sen olen valinnut ? Syö itsesi ihan rauhassa hautaan.

        Kyllä vegaaniravinnolla päätyy nopeammin hautaan sairaalloisen, lyhyen elämän jälkeen, kuin monipuolisella, luonnonmukaisella sekaravinnolla.
        Kipinkapin ravitseumusasiantuntijan juttusille, mars-mars!!


    • ANTIVEGAANI

      MIKSI KUKAAN IDIOOTTI HALUAA OLLA VEGAANI?????!!! ELÄINKUNNAN TUOTTEET ON PALJON PAREMPIA KUIN KEINOTEKOISET LIHATOFUPASKAT! SÖIN KERRAN TOFU RUOKAA JA MELKEIN OKSENSIN

    • vege-80

      hyvät ihmiset, ei tämä mikään uskonto ole! ainakaan omalla kohdalla koskaan ole ollut.
      itse lähdin siihen terveyssyistä ASTEITTAIN ennenkaikkea. ja sen tuoman infon mukana.

      • Exvege

        Itse lopetin veganismin juurikin terveyssyistä ja siirryin takaisin monipuoliseen seka- ja luomuruokavalioon.


    • Zedä

      Oon mäkin syönyt pahaa tofua osaamattoman kokin valmistamana. Oon myös syönyt pahaa liharuokaa useammin kuin kerran, enkä lopettanut lihansyöntiä siihen ;) Tofu on sinänsä hankala ruoka-aine että se ei sellaisenaan maistu juuri millekään ja koostumuskin on kuminen, siksi sen valmistaminen vaatii kokemusta. Tietty muutakin valikoimaa on loputtomasti jos ei tofu maistu tai ei oo kiinnostusta harjoitella sen kanssa :D

      En ole kasvissyöjä sen takia etteikö liharuoka olisi hyvää, mutta pakko myöntää että mun ruokavalio monipuolistui todella paljon kasvissyönnin myötä. Sekasyöjänä tuli syötyä eläinlajeista ehkä sikaa, kanaa, lehmää, lohta maitoa ja munia, nyt on käytössä varmaan kymmenisen eri palkokasvia (papuja, linssejä, herneitä), eri soijan muotoja, pähkinöitä, siemeniä... Kasviksiakin tulee syötyä ennakkoluulottomammin ja monipuolisemmin vaikka en raakana vieläkään paljoa niitä tykkää syödä :) Aasian, Afrikan ja Välimeren keittiöihin tutustuminen on avannut ihan eri fiiliksiä kuin suomalainen suolaa ja pippuria -perinne.

      • EntinenVege

        Olen sekasyöjä, mutta syön sian, kanan, lohen ja kananmunan lisäksi rapuja, simpukoita, viljaa (en vehnää), papuja, linssejä, herneitä, pähkinöitä, siemeniä, kasoittain kasviksia myös raakana, hedelmiä, marjoja sieniä ym. Soijaan en koske kepilläkään, koska se on estrogeenisenä tehokkain vatsarasvan kerääjä ja aineenvaihdunnan tappaja.

        Eli etkö muka sekasyöjänä syönyt monipuolisesti kasviksia? Sitten et ole ollut oikea sekasyöjä, vaan jotain muuta. Ehkä syömishäiriöinen kuten nytkin?


      • Zedä

        No en kyllä koskaan syönyt papuja tai linssejä, tuoreita herneitä kesällä. Maapähkinöitä joskus. Syömishäiriöinen ole koskaan ollut, nirso lapsi kyllä kun kasviksista puhutaan. Oman ryokakulttuurini sekasyöjät ei kyllä koskaan käytä papuja tai linssejä vaikka muuten söisivät monipuolisesti vihanneksia ja hedelmiä. Jotain omituista siinä mielestäni on.


      • EntinenVege
        Zedä kirjoitti:

        No en kyllä koskaan syönyt papuja tai linssejä, tuoreita herneitä kesällä. Maapähkinöitä joskus. Syömishäiriöinen ole koskaan ollut, nirso lapsi kyllä kun kasviksista puhutaan. Oman ryokakulttuurini sekasyöjät ei kyllä koskaan käytä papuja tai linssejä vaikka muuten söisivät monipuolisesti vihanneksia ja hedelmiä. Jotain omituista siinä mielestäni on.

        Jaa, kyllä mulla on aina edes pakastepapuja ja herneitä ja kuivattuja linssejä kaapissa ja pidän kyllä itseäni puhdasverisenä sekasyöjänä. Hernekeitto sianlihalla on lempparia.

        Syön kyllä paaaaaljon monipuolisemmin kuin tuntemani vegaanit, muttei se tietysti mitään todista, etteikö joku vegaanikin pyrkisi syömään hyvin ja terveellisesti. Onnistuuko siinä, se onkin eri juttu.


    • vegaani
    • OlenVegaaniKoska

      Varmasti terveydelliset syyt painavat itsellä eniten vaakakupissa. Sen verran asiasta myös tullut luettua, että takaisin ei oikein ole palaamista. Toki eläinten kohtelu ja ekologisempi jalanjälki on plussaa.

      Lukuvinkki aiheesta: Prevent and Reverse Heart Disease, Book by Caldwell Esselstyn
      Veganismista lisää asiaa: https://vegaaniblogi.fi/

    • eisyitäEläintuotteisiin

      Lisää syitä olla vegaani: Broilerinlihassa on yhä enemmän ärhäköitä bakteereita
      Antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita piili joka viidennessä Suomessa otetusta näytteestä.


      https://yle.fi/uutiset/3-10111306

      Tämä lääketieteellinen ongelma ylensä unohdetaan perusteista. Eli eettisyyden, ekologisuuden sekä terveellisyyden perään voi lisätä hyvin lääketieteellisen syyn: Lihatuotanto tuottaa antibioottiresistenttejä bakteereita jotka voivat johtaa pahoihin epidemioihin.

      Kaiken maailman hullun lehmän taudeista, lintuinfluenssoista, antibioottiresistenteistä bakteereista yms. päästäisiin eroon kun vähennettäisiin runsaasti eläintuotteiden kulutusta. Mutta eihän järkipuhe hulluihin uppoa.

      • Anonyymi

        Vähennä sinä joutavaa puhetta ja lopeta linkkaamasta tänne jonkun yleisradion propagandaosaston artikkeleita. Yleisradio on idealistinen paskatuutti joka vihaa tavallisia työtätekeviä ihmisiä ja yrittää syyllistää näitä aivan normaaleista asioista. Vastakarvaan hangoittelemalla se kerää vasemmistolaisten ääniä jotka aina uudelleen antavat töitä yleisradiolle ja siellä työtätekevät saavat paskajuttujaan tekemällä rahaa. Sellainen meidän systeemi on. Ei meidän pitäisi maksaa veroa ja rahoittaa yleisradiota joka tuottaa huonolaatuista journalismia ja vääristelee asioita. Sinäkin taidat olla joku tuottamaton nuori änkyrä joka saa kiksinsä kapuloiden laittamisesta rattaisiin.

        Lihaa kuuluu syödä, koska siitä saa proteiinia ja se on hyvää. Myös lehmistä saatu maito, juustot ja jugurtit ovat erittäin maukkaita ja ravinteikkaita. Niitä syön joka päivä ja voin todella hyvin.

        Antakaa pyörien pyöriä!


    • 65yrhfthytfyrdtg

      Näin vuosien jälkeen Suomi24:n vegaaniaiheita lukiessa voinee aikojen muuttuessa arvella, että keskusteluun on osallistunut myös paljon lihateollisuuden edustajia ja karjan kasvattajia joilla on ollut oma lehmä ojassa vegaanien leimaamisessa. Ei taitanut agenda tosin poloisilla paljon onnistua.

      Nykyäänhän vegaaniravintoa pidetään tutkitusti terveellisenä, trendikkäänä ja sen näkee myös kauppojen valikoimissa. Kansalaiset ovat sisäistäneet, että lihaa voi syödä, mutta sitä pitäisi syödä aivan hiivatin vähän verrattuna siihen, mitä monet syövät. Tätä mukailee nykyisin myös valtion viralliset ravintosuositukset. Karjataloutta edustava kansanedustajakin hiiltyi huvittavasti, kun Presidentti Niinistö kertoi syövänsä lihaa vain kerran viikossa.

    • exvega

      Minä olin vegaani koska lihanpalan nähdessäni näen silmissäni sen kuinka jonkun elämä on katkaistu. Ensin näkee, sitten tulee ikuinen pimeys. Näin myös lapsena ylen jostain ohjelmasta kun lammas tapettiin lekalla päähän lyömällä. Se on piirtynyt ikuisesti verkkokalvoille ja kuvittelen sen saman tuskan jokaiselle teuraseläimelle vaikka olothan on meillä eläimille hyvät. Jenkkien dokumentit ei kerro Suomen oloista mitään. Tiedän tämän maalla kasvaneena.

      En ymmärrä miksi joku alkaa vegaaniksi trendin vuoksi. Se on kuitenkin hyvä että alkaa.

      Nykyään syön kananmunia ja pieniä määriä lihaa vaikka siitä tuleekin välillä henkisesti paska olo. Maito on vauvoille. Aikuinen miehen juoma on vesi ja olut.
      400 gramman naudan jauhelihapaketti menee neljään osaan ja pakastimeen josta otan palan tarvittaessa.

    • Hölkynkölkyn69

      Lihaa pittää miehen syyä

    • Uskonto

      Jos haluaa syödä kasviksia, niin miksi se vaatii myös vegaaniuskonnon harjoittamista?

    • Pekonimies

      Miksi luopua pekonista ja mielummin safkata jotain bambua.

    • Anonyymi

      Päivitys: veganismi ja feminismi ovat edelleen tänä herran vuonnakin 2021 keskinkertaisten ihmisten kultteja joita harjoittavat haluavat tuntea yhteenkuuluvuutta ja myöskin haluavat sillä huomiota muita. Keskiössä on näiden ihmisten riittämättömyyden tunne jonka vuoksi ovat valinnoillaan hairahtaneet ottamaan asiat liian vakavasti ja sen myötä saaneet uskoteltua itselleen olevansa parempia ihmisiä joita eivät toki missään mielessä ole.

    • Anonyymi

      Eläinoikeus syistä. En halua tukea minkäänlaista eläinten kidutusta ja tappamista.

      • Anonyymi

        Vegaaniruuan tuotannossa tapetaan valtavat määrät eläimiä, mutta ei anneta elämää yhdellekkään eläimelle.


      • Anonyymi

        Miksi teillä "vegaaneilla" sitten on lihansyöjä petoja rakkeja lemmikkeinä? Ne myös kiduttaa ja tappaa muita elöimiä ja ihmisiä ihan huvikseen, on näköjään teidänkin huvi.


    • Anonyymi

      Ns. vegaanit on joskus mua solvanneet että miten voin olla lihansyöjä. Ensinnäkin olen allerginen monelle kasvisruuan ainesosalle. Toiseksi silloin kun syön koen lihan sopivan elimistööni paremmin kuin pelkkien kasvisten. Kolmanneksi vaikken pidä eläinten tehotuotannosta enkä tavasta miten julmasti eläviä eläimiä kohdellaan prosessin aikana ikäänkuin ne olisivat tehty vain ihmisten välineeksi eikä omaan elämään. Ihmiset ovat ahneita ruuan suhteen. Lisäksi erilliset teurastustavat ovat julmia ja välinpitämättömiä eläintein tunteita ym. kohtaan. Koen tällaisen vääryydeksi näitä eläimiä kohtaan sekä ongelmaksi jota kaikki eivät tiedosta. Ihmisten pitäisi syödä vähemmän, ei joka päivä tarvitse syödä tai juoda. En koe olevani kaksinaismoraalinen vaikken hyväksy julmia ahneiden ylläpitämiä teurastustapoja ja silti syön lihaa, kanaa ja kalaa silloin joskus kun syön.

      • Anonyymi

        Haluaisin kuulla millainen lopetustapa eläimelle olisi parempi kuin teurastus? Olisiko joku näistä luonnollisista tavoista parempi? Elävältä raatelu? Elävältä syöminen? Paleltumiskuolema? Nälkäkuolema? Kuolla janoon?


    • Anonyymi

      Eihän sitä kukaan pakota täysin vegaani olemaan. Jos oikeasti uskot että kasvissyönti on hyvästä niin voithan sinä syödä niin kasvispainotteisesti kun oman elämäsi rajoissa kykenet. Joillekkin liiallinen asioista kieltäytyminen ei välttämättä sovi. Itsekin suosin täysin kasvipohjaista ruokaa koska olen havainnut sen olevan lähes joka kantilta eläinperäisiä tuotteita parempi (varmaankin saatavuus ja valikoima sen ainoat puutteet). Ostan silti joskus eläinperäisiä tuotteita joskus laiskuuttani ja joskus varmaan koska haluan syödä jotain ruokaa jota on syönyt joskus iät ajat sitten mistä lie makumuistoihin pohjautuvista syistä. Aina tulee todettua se sama asia että eipä ne eläinperäiset tuotteet mitään niin ihmeellisiä ole, usein alkavat jo puolessa välissä tökkimään ja sitten taas syötyä helposti monta viikkoa pelkkää kasvipohjaista ravintoa.

    • Anonyymi

      Kaaduotko ehkä sähköpotkulaudalla,ja vegaani juttu iski pönttöösi.No aikuisenoikeesti jokainen voi sellaista ruokavaliota noudattaa mkä itselle tuntuu hyvältä ja saa ruuasta tarvittavat vitamiinit ,kalorit ym.

    • Anonyymi

      A ilmastokriisi
      B nälkäkriisi
      C eläinten oikeudet
      D lakikato

    • Anonyymi

      Lue tänään Hesarin raportti kiinalaisista orjalaivoista jotka kalastavat meille raaka-aineet mustekalarengas-, katkarapu- yms pakasteisiin. Luonnon riisto yhdistyy siinä tiiviisti ihmisten riistämiseen. Laivoilla miehistön jäseniä kuolee jopa puutostauteihin huonon ravinnon ja olosuhteiden takia.

      Mutta yleisemmin syitä eläinperäisen ravinnon välttämiseen ovat:

      1) Eettisyys.
      Eläintuotanto on kärsimystä eläimille syntymästä kuolemaan. Jos pidät 5-35 kiloista koiraa metri kertaa metri aitauksessa koko sen elämän ajan syyllistyt lain mukaan eläinrääkkäykseen. Kun pidät yhtä älykästä ja samalla tavalla tietoista olentoa sikaa saman kokoisessa karsinassa koko elämänsä olet MTK:n ja lain mukaan vastuullinen lihantuottaja.

      2) Luontokato
      Suurin syy luontokatoon on maatalousmaan raivaaminen. Suurin osa maatalousmaasta käytetään eläintuotantoon. Eläin on tehoton tapa tuottaa kaloreita tai proteiineja ihmisen käyttöön. "Kotimainen liha" on suurelta osin ulkomaista rehua. Suomessa käytetystä valkuaisrehusta tuodaan 85%. "Kotimainen" rehu perustuu paljolti tuontilannotteisiin jne. Tehokkaampi syödä soija itse kuin kuin syöttää se sioille tai broilereille, jolloin siitä suurin osa menee hukkaan.

      3) Antibioottiresistenssi
      Eläintuotanto tulee nykymenolla johtamaan KAIKKIEN antibioottien tehottomuuteen. Globaalisti antibiooteista syötetään 70% - 75% tuotantoeläimille ja 30% - 25% ihmisille. Valtaosa ellei kaikki antibioottiresistentit bakteerit (mm. "sairaalabakteerit") syntyvät tuotantoeläimissä ja siirtyvät sieltä ihmisiin. Antibioottien tehottomuus tulee olemaan paluu 1900-luvun alun tilanteeseen, jossa esimerkiksi onnettomuuksiin joutuneet kuolivat useimmin haavakuumeeseen (bakteeritulehdus) kuin itse onnettomuuden aiheuttamaan vammaan. Samoin esimerkiksi syöpähoidoissa käytetyt solumyrkyt tulevat mahdottomaksi käyttää, koska ne romahduttavat vastustuskyvyn ja tarvitsevat tuekseen (toimivan) antibioottikuurin, osa "arkipäivistä" virtsatientulehduksista tulee johtamaan hengenvaaralliseen munuaistulehdukseen, jota ei voi ilman antibiootteja hoitaa jne.

      4) Pandemiat
      Seuraavakin pandemia tulee olemaan seurausta lihansyönnistä. Nyt estettiin (tällä kertaa ilmeisesti onnistuneesti) lintuinfluenssa ja siitä tuleva pandemia, mutta ON AIVAN VARMAA, että tämä ei onnistu loputtomasti. Ennen pitkää tulee lintuinfluenssa tai muu zoonoosi, joka leviää pandemiaksi. Kymmenien tuhansien broilerikasvattamot ovat kuin suunniteltu virushautomoiksi ja kyse on vain siitä miten kauan pystymme pandemiaa väistämään. Kymmenen vuotta? Kolmekymmentä vuotta? Viisikymmentä?

      Viruksiin liittyy myös se, että USA:ssa on tutkittu siipikarjan kanssa tekemisiä olevia teurastamotyöntekijöitä ja on todettu, että heillä on tilastollisesti merkittävästi korkeampi syöpäriski kuin väestöllä keskimäärin. Huolestuttavinta oli, että myös näiden työntekijöiden puolisoilla syövät oli yleisempiä kuin koko väestöllä. Ilmeisesti siipikarjassa on viruksia jotka altistavat syövälle ja (toistaiseksi vain) tiiviissä kanssakäymisessä tarttuvat myös ihmisestä ihmiseen (vrt papillomavirus). Kehittyykö näistä herkemmin tarttuvia muotoja? Kun evoluutiolle annetaan aikaa, niin miksi ei.

      5) Oma terveys
      Eläinrasvat ja erityisesti punainen liha eivät ole terveellistä syötävää. Kukaan ei tarvitse punaista lihaa, mutta jo 500g viikossa on tutkitusti ehdoton yläraja terveelliselle määrälle.

      Yleisin kuolemansyy Suomessa ovat sydän- ja verisuonitaudit ja niihin vaikuttaa oleellisesti eläinrasvat.
      Toiseksi yleisin kuolemansyy ovat kasvaimet. Punainen liha altistaa syöville ja 80% miehistä syö suosituksia enemmän punaista lihaa.
      Lihansyönnillä ja eläinrasvoilla on myös osansa alati yleistyvissä muistisairauksissa. Samat rasvat jotka tukkivat sydämen verisuonistoa tukkivat myös aivoverenkiertoa. Ja tukkivat myös alempana olevia verisuonia ja ovat impotenssin keskeinen syy miehillä. "Tosimiehen" kannattaa miettiä miten paljon rasvaista makkaraa mussuttaa.

      • Anonyymi

        Ja tuosta ”terveellisyydestä” taas. Vegaaniruokavalio on idiotismin huippu ja se ei ole terveellistä. Vegaaniruokavalio on lähinnä hidas itsemurha. Voi toki lisätä kasvisten osuutta ruokavaliossa, mutta lihasta ja maitotuotteista ei kannata luopua.

        Ja pandemioita tulee varmasti vaikka koko maailma olisi vegaaneita. Luonnossakin kasvissyöjillä on yhtä paljon tauteja kuin lihansyöjillä. Kasvissyönti ei pandemioita lopeta, tuskin edes vähentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuosta ”terveellisyydestä” taas. Vegaaniruokavalio on idiotismin huippu ja se ei ole terveellistä. Vegaaniruokavalio on lähinnä hidas itsemurha. Voi toki lisätä kasvisten osuutta ruokavaliossa, mutta lihasta ja maitotuotteista ei kannata luopua.

        Ja pandemioita tulee varmasti vaikka koko maailma olisi vegaaneita. Luonnossakin kasvissyöjillä on yhtä paljon tauteja kuin lihansyöjillä. Kasvissyönti ei pandemioita lopeta, tuskin edes vähentää.

        Vegaaniruokavalio ei ole epäterveellistä tai terveellistä, koska vegaanisuuden puitteissa voi syödä epäterveellisesti tai terveellisesti. Tutkimusten mukaan terveellisin ruokavalio on sellainen, jossa vähintään 95% kaloreista tulee kasviksista. Terveellistä rajaa punaiselle lihalle ei ole, vaan mitä vähemmän sitä parempi.

        Kaikki pandemiat ovat eläintuotannon peruja. Korona alkoi wuhanilaiselta eläintorilta, espanjantauti lähti siipikarjasta Amerikasta, isorokko ja tuberkuloosi on peräisin naudoista jne jne. Nyt WHO varoittaa lintuinfluenssasta, jonka syntyminen on lähinnä ajan kysymys. Ihmiset ovat virusten kannalta riittävän läheisissä tekemisissä lähinnä tuotantoeläinten ja metsästämiensä eläinten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vegaaniruokavalio ei ole epäterveellistä tai terveellistä, koska vegaanisuuden puitteissa voi syödä epäterveellisesti tai terveellisesti. Tutkimusten mukaan terveellisin ruokavalio on sellainen, jossa vähintään 95% kaloreista tulee kasviksista. Terveellistä rajaa punaiselle lihalle ei ole, vaan mitä vähemmän sitä parempi.

        Kaikki pandemiat ovat eläintuotannon peruja. Korona alkoi wuhanilaiselta eläintorilta, espanjantauti lähti siipikarjasta Amerikasta, isorokko ja tuberkuloosi on peräisin naudoista jne jne. Nyt WHO varoittaa lintuinfluenssasta, jonka syntyminen on lähinnä ajan kysymys. Ihmiset ovat virusten kannalta riittävän läheisissä tekemisissä lähinnä tuotantoeläinten ja metsästämiensä eläinten kanssa.

        Pandemiat ei lopu koskaan vaikka kaikki olisi vegaaneja. Vegaanius ei pandemioita lopeta vaikka kuinka yrität valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pandemiat ei lopu koskaan vaikka kaikki olisi vegaaneja. Vegaanius ei pandemioita lopeta vaikka kuinka yrität valehdella.

        Koska oli viimeinen pandemia, joka EI ole lähtenyt eläintuotannosta tai lihansyönnistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska oli viimeinen pandemia, joka EI ole lähtenyt eläintuotannosta tai lihansyönnistä?

        Tiedätkö sinä edes mitkä pandemiat ovat varmuudella alkanut eläintuotannosta tai lihansyönnistä? Yhdestäkään viimeaikaisesta pandemiasta ei ole mitään todistetta, että ne on lähtenyt lihansyönnistä. Ainoa ”todiste” on tutkijoiden arvailut.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe