Broilerinmaksa

crudo

Lähes joka kaupassa on tuote, joka ei ole saanut sille kuuluvaa arvostusta: broilerinmaksa. Se löytyy yleensä pakastettuna ja siitä saa monta eri ruokaa - paté, lähes ankanmaksan veroinen, kastikkeet, suuruksena erilaisiin patoihin jne. Tuote on lähes ilmainen.

Tässä eräs versio. Sopii vaikka pastan kanssa - älä ole ennakkoluuloinen tämän suhteen; uskon että ihastut.

200 gr broilerinmaksaa - yleensä pakasteena, sulata hitaasti ja valuta hyvin
paketti pekonia
rasia tuoreita herkkusieniä tai siitakkeita - tai miksei omasta kaapistakin itse keräämiä sieniä
sipuli - hienoksi suikaloitu
valkosipulinkynsi - murskattu
persiljaa - hienonnettuna
ruohosipulia - vielä löytyy kaupasta, hienonna hyvin pieneksi
1 dl kanalientä - fondia ja vettä
voita nokare

Paloittele sulanut ja valutettu maksa, pieni pekoni. Ruskista pekonia tovi kasarissa, lisää sipuli ja valkosipulinkynsi. Lisää vähän lämpöä ja lisää pannulle sienet ja nokare voita. Kuullottele sekoitusta ja lisää hienonnettu persilja ja kanaliemi. Lisää vähän suolaa ja pippuria, tarkista maku. Hauduta miedolla lämmöllä kymmenisen minuuttia, jotta se kiehuisi vähän kasaan.

Lisää toiseen pannuun vähän voita ja paista maksanpaloja voissa sekoitellen välillä. Paistoaika ei saa ylittää viittä minuuttia - pienempikin paisto sallitaan. Lisää palat sieni-pekonikastikkeeseen, joka on jo vähän kiehunut kokoon tällä välin. Lisää joukkoon hienonnettu ruohosipuli.

Kumoa tällä välin keittämäsi pasta vadille ja kastike pastan päälle. Raasti kaiken päälle vaikka parmesaania, jos haluat.

2

2320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitokset kun taas lisäsit yhden ruokalajin tulevan viikon listaan, tätä on tullut joskus
      tehtyä, mutta nyt ei aikoihin, ja hyvää tämä on kyllä.
      Ripauksen rouhitua mustapippuria olen vielä laittanut ja myös lorauksen kuohukermaa taikka
      pari rkl smetanaa joukkoon.

      Njam.

      Ja- kuten sanoit niin eihän se maksa maksa (heh!) juuri mitään :o)

      Broileriruoista puheen ollen; koevoileipäkakku mehevöityy jääkaapissa, siis kana- sellainen.
      En tiedä onko petojen sukua eli susi jo syntyessään mutta kokeillaan...

      Aito venäjän mamman leipoma hiivavuokaleipä
      -viipalidaan ja kostutetaan kanaliemellä

      Joka toiseen väliin:

      kypsästä broilerista tehtyä hakkelusta
      paprikaa hienonnettuna (punainen ja keltainen)
      tuorejuustoa ,pippuria ja suolaa
      pari-kolme rkl venäläistä hienonnettua maustekurkkua

      ja joka toiseen:

      maalaismaksamakkaraa ohennettuna kermalla ja 2-3 rkl konjakkia
      sulatejuustoa (olympia)
      silputtua persiljaa

      kasataan asianmukaisesti yöksi painon alle viileään,
      kuorrutus sulatejuusto american valkosipuli dressingillä,
      koristeeksi broilerinleikettä, kiiviä, pisaratomattia ja persiljaa.

      Kerron sitten kuinka kävi, makuraati kokoontuu aamusta päivin :o))

    • jouluksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe