Lumesta kenkiin..

Nyt taas on ajankohtaista kenkien miettiminen kun lumi valtaa tiet.
Millaisilla kengillä kuljette talviaikaan lenkillä?

Mulla on käytössä karvavuoriset maiharit joissa on vartta sen verran ettei lumi pääse kenkään varresta.
Yli kaiken inhoan sitä että jalkoihin tulee kylmä, siksi mulla on oltava aika tuhdit kengät.Ja pohjien pitää olla hyvin pitävät.

Ostin kerran talvikengät joissa oli muhkea karvavuori, hyvät jalkaan, hyvät kävellä ja kun mittari näytti -10 tai enemmän pakkasta ne osottautuivat älyttömän liukkaiksi.

32

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virtuaalikoneistaja

ostin pari vuotta sitten Tallinnasta samalla tavalla ihanat kevyet kengät ja nekin osoittautuivat todella liukkaiksi.

Minä kuljen ihan tavan talvilenkkareissa, vartta jonkun verran mutta ei paljon.

• Mikähän logiikka on kengissä jotka on tehty niin että paukkupakkasilla jalat pysyy lämpiminä mutta ulos ei voi niillä lähteä kun löytää itsensä ahteriltaan parin askeleen jälkeen.

• Virtuaalikoneistaja
        Haukullinen kirjoitti:

Mikähän logiikka on kengissä jotka on tehty niin että paukkupakkasilla jalat pysyy lämpiminä mutta ulos ei voi niillä lähteä kun löytää itsensä ahteriltaan parin askeleen jälkeen.

minäkin ajattelin kun niillä yritin kulkea lumella :)

No, kesäkengiksi ne ovat ihan liian lämpimät bvaikka ovatkin kevyet.

• Virtuaalikoneistaja kirjoitti:

minäkin ajattelin kun niillä yritin kulkea lumella :)

No, kesäkengiksi ne ovat ihan liian lämpimät bvaikka ovatkin kevyet.

Juhannuksena joskus saattaisivat olla tarpeen, juhannustanssit rantalavalla kesäkolttu päällä räntäsateessa haitari soi ja jalat pysyy lämpiminä vaikka käsivarret olisi kananlihalla ja naama sinisenä kylmästä.

• Myy-Pikkuinen

maihareilla tääläkin dallataan toiset on tummanruskeet ja toiset mustat, ja aika pitkään meen kuitenkin lenkkareilla jotka on mokkaa tai jotain sellaista ja väriltään tummansiniset, sanoisin miltein mustat. Muitakin talvikenkii on mutta en niitä juurikaan käytä kun en tykkää niist.
      Eli maiharit on aina tuntunut parhaimmilta. Oliko liian tarkkaan selostettu... ;)

• Tällä hetkellä mulla on ostoslistalla uudet kumpparit, oon miettinyt että olisko tretornit vai dunlopit koska nokialaiset on nykyään aika surkeita kestävyydeltään.Jopa viimeiset suomessa tehdyt nokialaiset alkoivat olemaan vuodessa vuotavat.

• Myy-Pikkuinen
        Haukullinen kirjoitti:

Tällä hetkellä mulla on ostoslistalla uudet kumpparit, oon miettinyt että olisko tretornit vai dunlopit koska nokialaiset on nykyään aika surkeita kestävyydeltään.Jopa viimeiset suomessa tehdyt nokialaiset alkoivat olemaan vuodessa vuotavat.

kummat on paremmat, mut mun nokialaiset on ihan täynnä pieniä reikiä, ihanku ne ois ollut jollain jatkosodassa jaloissa. Mut mulla oli kumiteräsaappat ja niistä tykkäsin ihan sikana, siis kokoo 38, mut ne on hävinnyt johonkin enkä niitä löydä mistään. Vähän ottaa kuuppaan ku niitä kyllä pitäisin.

• Myy-Pikkuinen kirjoitti:

kummat on paremmat, mut mun nokialaiset on ihan täynnä pieniä reikiä, ihanku ne ois ollut jollain jatkosodassa jaloissa. Mut mulla oli kumiteräsaappat ja niistä tykkäsin ihan sikana, siis kokoo 38, mut ne on hävinnyt johonkin enkä niitä löydä mistään. Vähän ottaa kuuppaan ku niitä kyllä pitäisin.

Nyt semmonen mummotarina : ENNEN VANHAAN (siis joskus -80-ja 90-luvuilla eli hiivatin kauan sitten) nokian saappaat kesti ja kesti ja kesti, penskoillakin samat saappaat kiersivät vaikka kuinka monen pikkupojan käytössä, kestivät reippaan pesun jne.Nää nykyiset ovat pelkkä vitsi.

• Myy-Pikkuinen
        Haukullinen kirjoitti:

Nyt semmonen mummotarina : ENNEN VANHAAN (siis joskus -80-ja 90-luvuilla eli hiivatin kauan sitten) nokian saappaat kesti ja kesti ja kesti, penskoillakin samat saappaat kiersivät vaikka kuinka monen pikkupojan käytössä, kestivät reippaan pesun jne.Nää nykyiset ovat pelkkä vitsi.

mummotarinasta...Mut ne mun kumiterätkin oli nokian valmistamat ja vuodelta 1958 se leima oli siin kannassa vai mikä se on, siisniinku korko...korossa...kodossa...kodissa...eiku oikeesti korossa. Sitä

• Myy-Pikkuinen
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

mummotarinasta...Mut ne mun kumiterätkin oli nokian valmistamat ja vuodelta 1958 se leima oli siin kannassa vai mikä se on, siisniinku korko...korossa...kodossa...kodissa...eiku oikeesti korossa. Sitä

enkä nyt jaksakkaan jatkaa, lähetin tuon vahingossa liian aikasin. Siksi tuossa lopus on sana Sitä.

• Myy-Pikkuinen kirjoitti:

enkä nyt jaksakkaan jatkaa, lähetin tuon vahingossa liian aikasin. Siksi tuossa lopus on sana Sitä.

Ne oli sitten "vanhan hyvän ajan" kumiterät.
        Mä en tiedä miten muuttivat sitä seosta kun vaikuttaa siltä että murenevat melkein komerossa.

Tosta tuli mieleen, tiedätlö että uikkareita ei suositella kuivatettavan ulkona pyykkinarulla, aurinko kun haurastuttaa sitä materiaalia. Kannattaa pitää varansa uimarannalla, mistäs sen tietää jos äkillinen haurastumisen hetki on just silloin. (liittyy hirvittävästi lumeen ja talvikenkiin eli ei mitenkään)

• Myy-Pikkuinen
        Haukullinen kirjoitti:

Ne oli sitten "vanhan hyvän ajan" kumiterät.
        Mä en tiedä miten muuttivat sitä seosta kun vaikuttaa siltä että murenevat melkein komerossa.

Tosta tuli mieleen, tiedätlö että uikkareita ei suositella kuivatettavan ulkona pyykkinarulla, aurinko kun haurastuttaa sitä materiaalia. Kannattaa pitää varansa uimarannalla, mistäs sen tietää jos äkillinen haurastumisen hetki on just silloin. (liittyy hirvittävästi lumeen ja talvikenkiin eli ei mitenkään)

tuokin riippu vähän siitä että mistä ne uikkarit on tehty. =)))))

• sulotar89

Kaivoin eilen viimetalvenna ostetut toppa/pilkkisaappaat esiin. Ja tänään iltapäivällä ne olivatkin jo jalassa, umpimettässä. Mutta! En vielä ole keksinyt selitystä sille, miksi toinen saapikas kerää lunta tiiliskiven verran alleen ja toinen ei yhtään. Pohjat ovat siis kait jotain PU-ainetta, mutta erittäin hyvät esim. liukkailla keleillä koirien kanssa. Ja nyt tosiaan tuo toinen kenkä keräs nuoskalunta alleen ihan liikaakin. Muuten kengät ovat ehjät ja ihan käyttökelpoiset, hyvä ja iso kuvio pohjassa, juuri sopivat koiralenkeille ja -harrastuksiin.

Siis nuo ovat ne ns. koirakengät, työssä ja vapaa-aikana on aivan erilaiset menomonot jaloissa !

• Mulla on tollaset valkoiset(ollut joskus valkoiset) nahkasaapikkaat, puoleen sääreen, lämmin vuori ja tosipaksut kumipohjat, ei ole ollu koskaan liukkaat...lenkkarit on kuitenkin parhaat, vielä näillä keleillä....

• Täällä on just nyt niin hiivatin liukas, aurasivat ton meidän kujan ja se on kiva luistinrata, olisin lenkkareilla heti ja just istuallani FIUUU vaan kun jalat vilahtais.

• sulotar89

Niin, joo. Aamulla olin talvilenkkareilla lenkillä, mutta tuntuivat tosi liukkailta. En tiedä, johtuiko sohjosta - onhan noilla lenkkareillakin jo tietysti ikää, mutta liukasta oli. Ja siksi kaivoin noi toppasaappaat esiin - ja tulihan ne testattuakin tänään. Eli meiltä lähdetään ensi tilassa koiralenkki-kenkäkauppaan . Mars Mars.

• sulotar89 kirjoitti:

Niin, joo. Aamulla olin talvilenkkareilla lenkillä, mutta tuntuivat tosi liukkailta. En tiedä, johtuiko sohjosta - onhan noilla lenkkareillakin jo tietysti ikää, mutta liukasta oli. Ja siksi kaivoin noi toppasaappaat esiin - ja tulihan ne testattuakin tänään. Eli meiltä lähdetään ensi tilassa koiralenkki-kenkäkauppaan . Mars Mars.

Täälä oli aamulla kevyenliikenteen väylät aurattu, eikä ollu liukasta yhtään asfaltilla, hyvin menin lenkkareilla...muualle en yrittänytkään kun tuonne merrasjärvelle ja toista puolta tietä takas...

• n.sorsa

ennenkuin Salosta tulee ohjeita, ei vaan. Kaupunki käytössä mokkaset nahkan värin varsikengät, ja koiran kanssa ulos mennessä varrelliliset nyloniset kengät. Mullakin oli swedu armeejan maiharit aikoinaan ulkona vanhaa mallia painos kilo per kengä. Maiharit on jees, parahimmta maiharit oli muukalaislegioonan maiharit mulla kaartu oikealle kärki. Täyttykin kattoo maiharit talveksi jalkaan ja kunnolliset niisäkin on eroja.

• Jotkut kengät jotka olisivat hyvät onkin niin painavat että on kuin olis semmoset entisajan sukeltajien painokengät jalassa, tosi paljon on eroja päällisinpuolin likimain saman näkösissä kengissä.

Eniten mua rassaa se jos kenkä osoittautuu liukkaaksi.

• n.sorsa
        Haukullinen kirjoitti:

Jotkut kengät jotka olisivat hyvät onkin niin painavat että on kuin olis semmoset entisajan sukeltajien painokengät jalassa, tosi paljon on eroja päällisinpuolin likimain saman näkösissä kengissä.

Eniten mua rassaa se jos kenkä osoittautuu liukkaaksi.

maiharit oli kevyt ja hyvät jalassa. Eräs kertoi, kun oli englannissa ns. normi ihminen kun lontoossa erehtysis pörää skinejen kanssa oli maihareita eteinen täynnä. Kertosis kyllä, kun liikku skinejen kanssa, kun skineiltä oli rööki loppu, niin pummi röökiä vastaatulevalta ihmiseltä, ja hänellä ei ollut röökiä, niin puukotti ihmisen. Mutta täytyy kahtoo kunnon maihareita varmaan, mitkä on kevyet hyvä jalassa ja hyvä pito.

• Mulla on ympärivuotisessa käytössä kolmet goretex-kengät, eli Eccon lenkkarit, Haltin retkeilykengät ja Viking Hunterit. Vikingeillä pärjää koko talven, lumi ei haittaa. No jos hirmu kylmä on niin sitten lenkkarit ja niiden päälle tällaiset "jalkapussit", mutta ei niitä päiviä kyllä montaa ole että niitä lenkillä tarvitsee.

http://www.jaktogvillmark.no/FotposerNeos.jpg

Jos on tosi liukasta niin sitten vetäiset "nastat" kenkiin, sellaiset pujotettavat...

• Metsien Mies

Kenkävalintani riippuu tosiaan millaiseen maastoon jamillä ilmalla olen lähdössä liikeelle. Jos kuljen tiellä niin sellainen jossa on hieman nilkoille suojaa ja pohja pitää olla hyvin pitävä. Monien pohjamateriaali on sellainen että ne menee pakkasella koviksi ja liukkaiksi. Sitten kun lähden umpihankeen päiväksi/päiviksi niin varrelliset saappaat joiden päälle tulee lahje.
      Aina kuitenkin sellaiset kengät jotka ei kastu pakkasellakaan. Lämmin jalka sisältäpäin sulattaa kengän pinnalla lunta ja kenkä kastuu. Pintamateriaali on oltava sellaista johon ei lumi tartu.
      Tietenkin käytän talvella aina lämpimiä vuorellisia kenkiä ja tietenkin väljiä.

• Jos on kuivaa,niin nilkkurimalliset mokkamaiharit tai "nilkkuriträkkerit".Jos meen/joudun lumeen kahlaamaan,niin minulla on lasketteluhousumallihousut eli "lumipussit" lahkeissa.Ja joskus ihan säärystimetkin on toppahousujen päällä.
      Kun on märkää,niin käytössä muutamatkin goretexnilkkurit.
      Ja sitten kun nään mein pikkutiet on tyyliä luistelukentät,niin sitten laitan nilkkureihin piikkarit.
      Taatusti pysyy pystyssä,mutta saa olla hitsin varovainen,ettei vahingossakaan tallaa koissujen tassujen päälle.

• Millaiset piikit sulla on? Mä oon miettinyt sellaisia kumijuttuja joissa on nastat, ne jotka vedetään kengän pohjan päälle.

• Haukullinen kirjoitti:

Millaiset piikit sulla on? Mä oon miettinyt sellaisia kumijuttuja joissa on nastat, ne jotka vedetään kengän pohjan päälle.

Mulla on jotkut tämäntapaiset, ensimmäiset mitkä ostin ihan tavallisesta marketista oli aivan surkeat, niistä ei ollut mitään apua. Toiset ostin apteekista, ja on aivan loistavat. Peilijäällä mennään lenkkareissa eikä ainakaan lipsu.

http://www.inventas.no/images/aktuelt_paravan04_229.jpg

• Ursa kirjoitti:

Mulla on jotkut tämäntapaiset, ensimmäiset mitkä ostin ihan tavallisesta marketista oli aivan surkeat, niistä ei ollut mitään apua. Toiset ostin apteekista, ja on aivan loistavat. Peilijäällä mennään lenkkareissa eikä ainakaan lipsu.

http://www.inventas.no/images/aktuelt_paravan04_229.jpg

Hyvät piikit näyttää olevan, jotkut tuollaiset pitää kyllä hommata niin ei tarvi joka askelta varoa.
        Eniten talvella jurppii ne jääkelit kun ikinä ei tiedä onko naamallaan tai pyrstöllään jossain tienmutkassa.

• Haukullinen kirjoitti:

Millaiset piikit sulla on? Mä oon miettinyt sellaisia kumijuttuja joissa on nastat, ne jotka vedetään kengän pohjan päälle.

Nää on sellaiset kumiset. Niitä on kahta mallia,toisessa on piikit vaan kantapäässä,mikä on mielestäni huonot.Eli minulla on koko pohja.

Olen ostanut vuosia sitten jostain halpiskaupasta,joka lopetettiin eurolla parilla,enkä muista nimeä,mutta tänä vuonna näin honkkarissa ihan samanlaiset ja aionkin nyt ostaa uudet.
        Edelliset kyllä kesti pitkään,joku piikki matkalla irronnut ja vähitelen tylsistynytkin jonkunverran,mutta pito on ollut tosi hyvä.Ja kaikenlisäksi tooosi halvat,kun vertaa mitä esim.suutarit myy o_O

Hyvä kun tuli aihe jutuiksi,kun olen tällä viikolla honkkariin menossa.Täytyy heti ostaa,jos niitä nyt jo löytyy.

ps,Noit minun on erinäköiset ulkonäöltään kuin Ursan.

• Pukeli 1

tullut kerrotuksi, niin paras keino unohtaa kaikki murheet on käyttää liian pieniä kenkiä.

• Auts, se on kyllä tosi että kalvava kenkä saa pienemmät pulmat väistymään mielestä.

• Pukeli 1
        Haukullinen kirjoitti:

Auts, se on kyllä tosi että kalvava kenkä saa pienemmät pulmat väistymään mielestä.

oikein hatuttaa, niin ei muuta, kun perityt avokkaat jalkaan ja niillä sitten tepastelemaan.
        Tämä on minun konsti silloin, kun tuntuu, että maailma kaatuu päälle.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      86
      2247
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      433
      2140
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1442
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1420
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1313
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1065
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1032
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      257
      1023
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      269
      1017
    10. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      15
      952
    Aihe