Voisiko joku kertoa minulle, kuinka kauan tällaisella ohjeella valmistettu lohi pitää paistaa (typerä lause, mutta koittakaa ymmärtää:)
Kuorrute:
voita 110 g
maitoa n.5 dl
kermaa n. 5 dl
vehnäjauhoja 30 g
korppujauhoja 110 g
sitruunamehua 3/4 dl
paprikajauhetta 3 g
juustoraasteseosta 110 g
Lohti leikataan n. 5 cm viipaleiksi
lohen päälle:
1 dl sitruunamehua
3 g sitruunapippuria
3 g suolaa
Lohen päälle laitetaan tasaiseksi kerrokseksi kastike ja sen päälle ripotellaan mantelilastuja.
Ohje on muuten hyvin selkeä. Kuorrute kuumennetaan 100 asteeseen ja valmistetaan siitä sakea seos. kuorrutetta laitetaan GN 1/1-65 mm vuokaan 1,5 l ja koko paska työnnetään yhdistelmäpaistoon 200astetta. Mutta missään ei kerrota kauanko se on siellä!!!!
Apua!
Mantelinen uunilohi!
3
1088
Vastaukset
- fishismi
sitä lohta tähän tulee, kokonainen filekkö ? Siinä tapauksessa noin 30-40 minuuttia.
Henkkilökohtasesti jättäsin tuosta juuston kokonaan pois.
Se mantelikala mitä ite joskus teen, yleensä ihan pakastekalasta ja hyvää on:
kuorruttteeseen:
pussi valmista katkarapukeittojauhetta
-tee paksumpi versio, nestettä vähemmän kun keittoon
curryä
mantelilastuja
sitruunapippuria, suolaa
mausteet kalan pinnalle, sen päälle levitetään kastike ja päälle ripotellaan
mantelilastut, 200 asteiseen uuniin reiluksi puoleksi tunniksi . Namia ! - lyckatill
Nestettä ja koko "paskan " työnnät uuniin ? No mitäkö tästä ajattelen minä ja moni muu,aineet sinänsä ihan hyviä mutta pitäähän sinulla olla kalaakin 2-3 kg, ja kuinka tuon nestepaljouksen keität kokoon? ja tuo maustemäärä on aika onneton paitsi sitruunaa kyllä löytyy liiankin kanssa,ei lienet kaikkien makukielelle. no mikäpä sinun estää kokeilemasta vaikka helppoja ja simppelempiäkin ohjeita mantelikalalle löytynee.Paisto aika, sitähän kysyit ehkä uunissa kun keitoksesi alkaa kiehua niin 20min. mutta kokeilepa kattilassa liedellä ja "heitä" perunoita sekaan koko "seokseen" bon apetit !
Vähän on kuuma tuo uunisi ja paljon on myös nestettä kalaan nähden vaan onhan tästä monta reseptiä olemassa - kastike ainakin tulee tuossa riittämään. Itse pitäisin uunissa noin puoli tuntia ja uunin lämpö 175 astetta. Ihan oikein - unohda se juusto!
Tässä yksi mantelikalan resepti - vähän erilainen:
1 kala fileoituina, ruodottomina paloina - lohi, kuha tahi pakasteseiti
sitruunamehua - puoli sitruunaa
suolaa
valkopippuria
2 dl kermaa
1 tl currya
1/2 rl Dijon-sinappia
1 tl jauhettua inkivääriä
1 rl hunajaa
1dl mantelilastuja
Kala uunivuoan pohjalle, maustetaan suolalla, pippurilla ja sitruunamehulla.
Sekoita erikseen kerma, curry, inkivääri ja hunaja. Kaada maustettu kerma kalan päälle. Kala uuniin - 175 astetta. Ota uunista noin vartin päästä, valele uunivuoan liemellä ja sirottele mantelilastut kalan päälle. Vielä vartti-parikymmentä minuuttia uunissa kunnes lastut saavat vähän väriä.
Tässä on tarkoitus saada tuosta liemestä aikaiseksi kastike ja manteleista kuorrutus. Siihen ei tarvita mitään hirveitä tohkäkerroksia kalan päälle kuten joissakin ohjeissa todella näkee. Kalaa "haudutetaan" lisäksi uunissa vähintään siihen asti, että raukka sulaa ja hajoaa täysin soossin joukkoon. Aivan yhtä hyvin tämän tekisikin sitten tuossa kattilassa perunoitten kanssa - saisi aikaan perunaisen kalakastikkeen.
Tuo katkarapupussin sisältö on kyllä ihan hyvä homma, mutta vain siten, että kerman joukkoon lisätään ehkä vain pari ruokalusikallista jauhetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759