Onko lapsenn eronnut, ja kuinka olette siitä selvinneet, - minulle pojan ero ottaa koville..
Ei kai väkisin voi ketään yhessä pitää, eikä vaatia rakastamaan, mutta lapset minua säälittää..
Tulee ajatuksia, onko syy meidän kasvatuksessa, emmekö osanneet kummiskaan..
Uusi punnus..
96
530
Vastaukset
- isätön ja eronnut
Ei ole syy kasvatuksessa.
Älä myöskään niitä lapsia sääli, kyllä ne pärjää. Avioerossa tärkeintä on se, ettei kumpikaan osapuoli hauku toista lapsille.
Hyvin olen minäkin pärjännyt, ilman isää. Isäni kuoli, ollessani 2-vuotias, eikä äitini ottanut "korviketta".- Pirre*
avioerolapset pärjää huonommin, tai heidän ennusteensa on huonompi.
Kuoleman kautta yksinhuoltajaksi jääminen on hieman eri asia, se on ns. yhteiskunnallisesti hyväksyttyä..
ja lapsi ei joudu niin ollen syylistämään itseään, jonka he tekevät vanhempien erotessa.. - isätön ja eronnut
Pirre* kirjoitti:
Kuoleman kautta yksinhuoltajaksi jääminen on hieman eri asia, se on ns. yhteiskunnallisesti hyväksyttyä..
ja lapsi ei joudu niin ollen syylistämään itseään, jonka he tekevät vanhempien erotessa..Jaahas! Mitäs ne tilastot kertoo sellaisista lapsista, jotka ovat eläneen perheessä, jota on pidetty yllä, vain lasten takia. Lapsi vaistoa huonon suhteen.
Tuo "yhteiskunnallisesti hyväksytty" sanonta kuuluu johonkin 50-luvulle ja sitä ennen elettyyn aikaan. - Pirre*
isätön ja eronnut kirjoitti:
Jaahas! Mitäs ne tilastot kertoo sellaisista lapsista, jotka ovat eläneen perheessä, jota on pidetty yllä, vain lasten takia. Lapsi vaistoa huonon suhteen.
Tuo "yhteiskunnallisesti hyväksytty" sanonta kuuluu johonkin 50-luvulle ja sitä ennen elettyyn aikaan.huostaanottotilastot kertovat, en tiijjä kumpia siellä on enempi, ero vai kulissiliitto lapsia..
Mihis muka "rasistiset" on muuttuneet, ei miksikään.. - isätön/eronnut
Pirre* kirjoitti:
huostaanottotilastot kertovat, en tiijjä kumpia siellä on enempi, ero vai kulissiliitto lapsia..
Mihis muka "rasistiset" on muuttuneet, ei miksikään..Minä tiedän kaksi perhettä, josta lapset on otettu pois ja vanhemmat jatkavat yhä yhdessä oloaan eli ei ole kulissiliitto.
Oletko muuten lukenut tilastoja avioeroista? Luulisi huostaanottopaikat pursuavan lapsosia.
Poikasi perhe on tehnyt ihan luonnollisen ratkaisun ja jotenkin mulle tulee nyt käsitys, että Sinä häpeät sitä. isätön/eronnut kirjoitti:
Minä tiedän kaksi perhettä, josta lapset on otettu pois ja vanhemmat jatkavat yhä yhdessä oloaan eli ei ole kulissiliitto.
Oletko muuten lukenut tilastoja avioeroista? Luulisi huostaanottopaikat pursuavan lapsosia.
Poikasi perhe on tehnyt ihan luonnollisen ratkaisun ja jotenkin mulle tulee nyt käsitys, että Sinä häpeät sitä.on kai ylpeyden merkki, - mutta kai tämä kasvattaa..
- Jousimies-50
Pirre* kirjoitti:
ja lapsi ei joudu niin ollen syylistämään itseään, jonka he tekevät vanhempien erotessa..Sanoisitpa tuon tyttärelleni. Kyllä kun näitä naapureitten "ehjien perheitten" lapsia katsoo,niin tulee mieleen kuinka paljon markan rahoja on tilastojen tekijöille annettu. TÄYTTÄ PUPPUA!! Se ja se lapsi oli niin sanotusta hyvästä kodista ja teki sen kauhean.................................... Ja esimerkkejä on paljon.
- isätön/eronnut
Jousimies-50 kirjoitti:
Sanoisitpa tuon tyttärelleni. Kyllä kun näitä naapureitten "ehjien perheitten" lapsia katsoo,niin tulee mieleen kuinka paljon markan rahoja on tilastojen tekijöille annettu. TÄYTTÄ PUPPUA!! Se ja se lapsi oli niin sanotusta hyvästä kodista ja teki sen kauhean.................................... Ja esimerkkejä on paljon.
tai minun tyttärilleni. Hekin avioerolapsia.
- 1947
Äiditön viiden vanhasta asti. Vastuun tunne on siitä kasvanut. Äitipuoli tuli. Se meni kuin jäitä poltellessa. Nykyään ei sinne yhteyksiä.
Kyllä heille, lapsenlapsillesi, tulee jotakin tilalle. Meitä vahvistetaan tarpeen mukaan, olen huomannut. Luota johdatukseen.
- mummmmuuu
Lapsenlapseni erosi, heillä on pieni poika.
Poika on yhteishuoltajuudessa, käytännössä viikko äidillä, viikko isällä.
En voi asialle mitään, he asuvat kaukana joten näen heitä harvoin.
Oma mielipiteeni on että lapsi kaipaa vakautta ja pysyvyyttä, jos koti vaihtuu viikon välein, en tiedä mitä siitä seuraa.
Lapsi on ihana ja ikäisekseen älykäs, voi kun hänestä tulisi onnellinen ihminen.- Pirre*
mutku omat joutuvat "reissutöihin" alaikäisinä. - omilla tarkoitan näitä jälkeläistemme omia, kuin varmaan ymmärsitkin..
Tunnen suurta epäluottamusta nyt tämänhetkiseen lasten elämän järjestelyyn, ei maha mittää.. - kamalaa.....
Sitten kun on molemmat isovanhemmat elossa .siis eronneitten osapuolten, niin Pappa ja mummi tahtoo omia nämä lapset ja Ukki sekä isoäiti jäävät ilman lapsenlapsia. Etäisyyttä voi olla satoja kilometrejä.Tiedän isovanhempia,jotka ovat avioerossa menettäneet otteensa lapsenlapsiin.Toivottavasti saitte jotain tolkkua tosta sepostuksesta.
kamalaa..... kirjoitti:
Sitten kun on molemmat isovanhemmat elossa .siis eronneitten osapuolten, niin Pappa ja mummi tahtoo omia nämä lapset ja Ukki sekä isoäiti jäävät ilman lapsenlapsia. Etäisyyttä voi olla satoja kilometrejä.Tiedän isovanhempia,jotka ovat avioerossa menettäneet otteensa lapsenlapsiin.Toivottavasti saitte jotain tolkkua tosta sepostuksesta.
pidän huolen osaltani etteivät unohda, eivätkä unohdu, - toiset tehkööt kuin tahtovat..
- ulla ulalla
Pirre* kirjoitti:
mutku omat joutuvat "reissutöihin" alaikäisinä. - omilla tarkoitan näitä jälkeläistemme omia, kuin varmaan ymmärsitkin..
Tunnen suurta epäluottamusta nyt tämänhetkiseen lasten elämän järjestelyyn, ei maha mittää..Mitä tarkoitat viestisi otsikolla?
ulla ulalla kirjoitti:
Mitä tarkoitat viestisi otsikolla?
edelliseen, oisinko ajatellut että jos oisikin naapurin lapsia eikä näitä ns. omia..jne..
Jotain sinnepäin..eipä tuosta nyt kannata haloota nostaa, toisaalta toivon että kaikkien lapset voisivat ja saisivat kasvaa turvallisten kypsien vanhempien hoivassa, ihan kaikki.., mutta ihminen on vielä keskentekoinen..
Vanhin tytär erosi viisi ja puoli vuotta sitten. Lapset oli aika pieniä. Mutta katsoin että eron myötä hänestä tuli itsenäisempi ja onnellisempi. Huoltajuusriidat jatkuvat yhä. Se on se pahin asia. Mutta en katso että lapset olisivat mitenkään joutuneet kärsimään. Heillä on edelleen kaksi vanhempaa joilla on yhteis huoltajuus. Vanhemmat riitelevät rahasta, eivät lapset.
Itse olen sitä mieltä että jos ei sovita yhteen on kaikkien kannalta parasta erota. Kyllä lapsi vaistoaa ja kärsii rakkaudettomassa kodissa. Emme me ole syypäitä lastemme epäonnistuneeseen liittoon.
Ymmärrän huolesi, se koskenee lastenlapsia, miten mummon ja ukin käy. Yrittäkää pitää lapsukaisten kanssa yhteyttä niinkuin tähänkin asti. Eivät he suvustaan eroa vaikka isä ja äiti eivät enää asu samassa osoitteessa.on nuorin, ei ollu kivaa katottavaa lapsen/ten kasvot kun äiti muutti.., mutta yhteishuoltajuus vanhemmilla on, toivottavasti he malttavta pysyä samassa kaupungissa niinkauan kuin lapset heitä tarviaa..
Kun oisin jo eläkkeellä visin katsoa lapsia sillä aikaa kun isä joutuu olemaan (työnsä takia) kotoa poissa, asutaan lähellä, mutta sittenkin liian kaukana..
Ajattelen mallia, jonka lapset saavat näissä eroissa, - eli kun ei osata tehä sovintoa..
- ibiza*
Tyttäreni erosi n. 15 vuotta sitten... Miehellään oli työpaikkaromanssi jonka tuloksena syntyi tyttö... Muutti uuden kumppaninsa luokse asumaan... Eipä tuotakaan kestänyt kun vuosi ja jäi vaan lisäruokkoja...
Kyllähän ero tietenkin aluksi aiheutti huolta ja minusta tuli noille 5 ja 7 vuotiaille "vesseleille" isähahmo, kun tuo uusi kumppaninsa ei oikein sietänyt noita edellisen avioliiton lapsia... Viikonvaihteet puuhastelimme yhdessä ja tästä paikastani on heille tullut "oikea koti"...
On turha jatkaa liittoa joka on muuttunut kulissiksi... Lapsethan siinä tietenkin ovat turhan usein pelinappuloina ja kärsivät eniten... Vanhempien riitely voi jättää heihin jälkensä loppuelämän ajaksi...
Kyllähän noista "vesseleistäni" tulee kunnon kansalaisia... Vanhempi opiskelee lääketieteellisessä lääkäriksi ja nuorempi armeijasta päässtyään jatkaa insinööriopiskeluaan..., ja osaa ne äiditkin - näköjään.
Teillon ollu hyvä tilanne, kun ukki on voinut olla se miehen malli, ja ja isän korvike..lapset kai pärjää kun vaan on joku turvallinen läsnä, ainakin viisaammat kertovat niin, ammattikasvattajat.
Toivoa voi vaan että kumpikaan vanhemmista ei lyö laimin nyt näitä "puoliorpojaan"..- Jousimies-50
Pirrejuupas kirjoitti:
, ja osaa ne äiditkin - näköjään.
Teillon ollu hyvä tilanne, kun ukki on voinut olla se miehen malli, ja ja isän korvike..lapset kai pärjää kun vaan on joku turvallinen läsnä, ainakin viisaammat kertovat niin, ammattikasvattajat.
Toivoa voi vaan että kumpikaan vanhemmista ei lyö laimin nyt näitä "puoliorpojaan"..Itse olen eronnut ja asunut tyttäreni kanssa 10-vuotta kahdestaan. Nyt kun tyttö on aikuinen ja kotoa pois muuttanut olemme ottaneet eroasian esille. Tippaakaan ei kuulemma ole kärsinyt avioerosta ja näitä saman asian kokeneita oli koulussa pilvin pimein.
- ei ihan 60v
Pirrejuupas kirjoitti:
, ja osaa ne äiditkin - näköjään.
Toivoa voi vaan että kumpikaan vanhemmista ei lyö laimin nyt näitä "puoliorpojaan"..Äitinä, anoppina, mummuna, minun tekee kipeää lukea tuo ensimmäinen lauseesi.
Avioliitossa on aina kaksi osapuolta ja liian usein isovanhemmat pistävät lusikkansa soppaan avioeron sattuessa, pahentamalla asiaa. - Jousimies-50
Oma lapseni opiskelee myös yliopistossa ja on maailman sitkein sissi eikä kestä yhtää säälittelyä eikä sanaa avioerolapsi.
Tarkennan vielä: Isä ja Tytär siis kyseessä. - Pirre*
ei ihan 60v kirjoitti:
Äitinä, anoppina, mummuna, minun tekee kipeää lukea tuo ensimmäinen lauseesi.
Avioliitossa on aina kaksi osapuolta ja liian usein isovanhemmat pistävät lusikkansa soppaan avioeron sattuessa, pahentamalla asiaa., ellei kysytä neuvoa tai lasten kaitsenta apua.
Lasten etu on tärkein, vaikkei omakaan ole vielä syvämmelle vieras. - 1947
Ootpa oikein juureva.. Sen tuntee kirjoituksistasi. Onnellisia lapsesi lapset.
Syitä ei sinun kannata alkaa itsestäsi etsimään. Syitä eroihin on mitä moninaisimpia ja lastemme eroihin emme voi vaikuttaa.
Kun itse erosin, syyt eroon olivat vakavat, kuitenkin vei aikansa ennenkuin pystyin kertomaan suvulleni todelliset syyt. Vielä kauemmin vei kertoa mieheni suvulle todellinen eron syy. Pojat saivat myös tietää vartuttuaan mikä meidät eroitti. He eivät ole koskaan kärsineet erostamme, päinvastoin nyt aikuisena he ovat olleet tyytyväisiä, että kaksi täysin erilaista peruskasvatusta saanutta ihmistä ei heitä ohjaillut, vaan tuvassa oli vain yksi johdonmukainen kasvatuslinja.
Älä sääli lapsenlapsiasi lapset tunnistavat säälisi ja se ei paranna lasten asemaa eromylläkän melskeissä.
Ero ottaa eniten poikaasi ja hänen vaimoonsa, lapset selviävät, äitinä ole rohkea, syyttelyt ovat turhaa ajanhukkaa..sai lapset olla samassa kodissa, ja kasvatus oli nimenomaan johdonmukaista siitä syystä, mutta entä kun ovat viikon ja viikon eri kodissa, - kuinka se kasvatus silloin sujuu - se tässä pelottaakin.
Huolehtiiko toinen vanhempi ettei pian murkkuilkäiset lapset tarinoi omia menojaan, ja keksi yökyliä päästäkseen esim kaupungille kaljan juontiin..ynms. , en sano että oisivat jo ollu, mutta mikä heitä varjelee tulevaisuudessa, - isä asuu kauempana maaseudulla, sieltä ei niinvain lähetä joka mielitekoon..
Monia monia asioita on mielen alla..Pirrejuupas kirjoitti:
sai lapset olla samassa kodissa, ja kasvatus oli nimenomaan johdonmukaista siitä syystä, mutta entä kun ovat viikon ja viikon eri kodissa, - kuinka se kasvatus silloin sujuu - se tässä pelottaakin.
Huolehtiiko toinen vanhempi ettei pian murkkuilkäiset lapset tarinoi omia menojaan, ja keksi yökyliä päästäkseen esim kaupungille kaljan juontiin..ynms. , en sano että oisivat jo ollu, mutta mikä heitä varjelee tulevaisuudessa, - isä asuu kauempana maaseudulla, sieltä ei niinvain lähetä joka mielitekoon..
Monia monia asioita on mielen alla..En suosittele reissureppuelämää, viikko siellä toinen täällä. Jos vanhemmat yhtään ajattelevat lapsen etua, niin he valitsevat järkevästi eikä itsekkäästi esim. toinen vakituinen koti ja toinen lomia varten. Mummona pidät huolen, että mummola on lapsenlapsia varten. Yleensä lapset jää erossa äidille ja jos kovin riitelyksi menee äiti voi itsekkyyttään riistää mummon ja ukin omilta lapsiltaan, kieltäytymällä yhteistyöstä. Kannattaa pitää puheyhteys x-miniään.
- Jousimies-50
korpikirjailija kirjoitti:
En suosittele reissureppuelämää, viikko siellä toinen täällä. Jos vanhemmat yhtään ajattelevat lapsen etua, niin he valitsevat järkevästi eikä itsekkäästi esim. toinen vakituinen koti ja toinen lomia varten. Mummona pidät huolen, että mummola on lapsenlapsia varten. Yleensä lapset jää erossa äidille ja jos kovin riitelyksi menee äiti voi itsekkyyttään riistää mummon ja ukin omilta lapsiltaan, kieltäytymällä yhteistyöstä. Kannattaa pitää puheyhteys x-miniään.
KOTI pitää olla. Ja se toinen paikka on se jossa kyläillään. Mun tytär asui kanssani ja kävi katsomassa joskus,hyvin,hyvin harvoin äitiänsä Ei tykännyt yhtään äitinsä uudesta kumppanista ja etäisyyttäkin oli satoja kilometrejä. Tapasivat 2-3 kertaa vuodessa 4-5 vuoden aikana.
- isovanhempi ,,
kokemusta on . Kun vanhemmat YMMÄRTÄISI ettei lapselle tarvitse panetella hänen vanhempiaan, olis lapsen kasvamisen kannalta TOSI HYVÄ JUTTU .....
usein vaan käy niin että lapselle panetellaan isää tai äitiä ,, se vahingoittaa lasta koko loppu elämäksi ...
kaikesta huolimatta lapset saattaa hyvinkin selviytyä traumoistaan , mutta kuitenkin tulis säästää lapset eron aiheuttamalta pahalta.
oma lapsen lapseni kyllä kohta valmistuu lääkäriksi kaikesta huolimatta , mutta selkeästi on erosta ollut haittaa ... taivaan isälle kiitos, hän on selviytyjä ...
kaikkien kohdalla ei vain käy aina hyvin... suojelkaamme lapsia kykyjemme mukaan....
kumpa ihmiset viisastuisi avioliitoissaan, ei ero ole hyvä ratkaisu aina , liian usein nykyään ihmiset eroaa ....
avioliitto neuvolat ja terapiat olis hyvä jokaiselle avioparille .. ja avioliittoon aikovalle ...
kyllä me isovanhemmat kannamme mustaa murhetta lastemme ja lasten lastemme puolesta ,, joskus saamme myös iloita heidän ansiostaan,, aina silti sydän kipeänä kämmenellä rukolemme ja siunausta toivomme kaikkille osapuolille, myös x:ssälle ..- Pirre*
periaate on ettei moitita, ei me, eikä vanhemmat toisiaan..
- SAS*
Sillä voi olla merkitystä, minkä ikäisiä lapset ovat eroaikana.
Poikani erosi, kun hänen lapsensa olivat 1 ja2 vuotiaita. Lapsilla ei ole mitään muistoja vanhempien yhteiselosta. Nyt ovat 6 ja 7 vuotiaita. Pärjäävät ainakin tällä hetkellä hyvin.
Asuvat poikani kanssa ja käyvät äidillään epäsäännöllisesti viikon kahden välein.
Äiti on heille melko vieras, harvoin mitään äidistään kertovat.- Pirre*
mies isäksi, - onneksi olkoon!
Tosiaan paras ikä erota, jos nyt mikään, mutta joskus kai pakko, ja näköjään nykyään yhä useammin pakko..
Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne.. - SAS*
Pirre* kirjoitti:
Tosiaan paras ikä erota, jos nyt mikään, mutta joskus kai pakko, ja näköjään nykyään yhä useammin pakko..
Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne..Kypsä ei ollut eron aikoihin, mutta hyvin on kypsynyt. Puoli vuotta lapset olivat äidillä, kunnes annettiin isälle. Äidiltä ei lastenhoito onnistunut.
Raskasta aikaa se oli myös isovanhemmille.
Parempi lapsille mielestäni on se, että on yksi koti. - Pirre*
SAS* kirjoitti:
Kypsä ei ollut eron aikoihin, mutta hyvin on kypsynyt. Puoli vuotta lapset olivat äidillä, kunnes annettiin isälle. Äidiltä ei lastenhoito onnistunut.
Parempi lapsille mielestäni on se, että on yksi koti.jos miulta oisi kysytty, - en tiedä millaiset jälet se lasten sielunelämään jättää, ja millaisiksi olosuhteet heidät muovaa..ei voi kun toivoa parasta - ja pelätä pahinta.
P.s. syylliset on tiijjossa siinä tapauksessa jos joku menee lasten elämässä pieleen.. - Maxina
Pirre* kirjoitti:
jos miulta oisi kysytty, - en tiedä millaiset jälet se lasten sielunelämään jättää, ja millaisiksi olosuhteet heidät muovaa..ei voi kun toivoa parasta - ja pelätä pahinta.
P.s. syylliset on tiijjossa siinä tapauksessa jos joku menee lasten elämässä pieleen..alku kesästä ja hänen 9 vuotias lapsensa,joka oli/on isänsä silmäterä selvästi kärsii. On paljon hymyttömämpi ja hiljasempi kuin aikaisemmin. Minä valvoin monta yötä erosta kuultuani, mutta jokainen kulkee täällä sen polun mikä on hänelle määrätty.
- ei ..
Pirre* kirjoitti:
jos miulta oisi kysytty, - en tiedä millaiset jälet se lasten sielunelämään jättää, ja millaisiksi olosuhteet heidät muovaa..ei voi kun toivoa parasta - ja pelätä pahinta.
P.s. syylliset on tiijjossa siinä tapauksessa jos joku menee lasten elämässä pieleen..varmaankaan kannata, tässäkään asiassa. Kaksi ihmistä on päättänyt erota, tuskin siihen on muilla sanottavaa, edes äidillä. Vaikka hänen sydämensä kuinka surisi asiaa.
Miten voisit tulevassa verrata lasten erämää, erolla, tai sitä ilman? - Pirre*
Maxina kirjoitti:
alku kesästä ja hänen 9 vuotias lapsensa,joka oli/on isänsä silmäterä selvästi kärsii. On paljon hymyttömämpi ja hiljasempi kuin aikaisemmin. Minä valvoin monta yötä erosta kuultuani, mutta jokainen kulkee täällä sen polun mikä on hänelle määrätty.
Niin, ne lasten silmät, ja se neuvoton ilme..ne raastavat ..
Tiijjänhän mie että lapset selviää, pakkohan se on selvitä, mutta mitä on ne psyykkiset vauriot joita jää, - ja kun oisikin ollut että olisivat edes riidelleet lasten kuullen, mutku täytenä yllätyksenä heillekin..mie tiesin jotain ongelmia aiemmin olleen, mutta uskoin niistä jo selvityn.. - Pirre*
ei .. kirjoitti:
varmaankaan kannata, tässäkään asiassa. Kaksi ihmistä on päättänyt erota, tuskin siihen on muilla sanottavaa, edes äidillä. Vaikka hänen sydämensä kuinka surisi asiaa.
Miten voisit tulevassa verrata lasten erämää, erolla, tai sitä ilman?omassa mielessäni, l -lapsille en mee sanomaan..vain suututtaa tämä nykyinen paijjausmentaliteetti..aina pitäsi aikuisia silikkihnaskoin..
- niin,
Pirre* kirjoitti:
omassa mielessäni, l -lapsille en mee sanomaan..vain suututtaa tämä nykyinen paijjausmentaliteetti..aina pitäsi aikuisia silikkihnaskoin..
että ajattelet heidän eroavan heppoisin perustein?
Oletko varma?
Niinhän toki monesti, ulkopuolisista, tuntuu. - Pirre*
niin, kirjoitti:
että ajattelet heidän eroavan heppoisin perustein?
Oletko varma?
Niinhän toki monesti, ulkopuolisista, tuntuu.elää kuin aikuiset, en tiijjä..en ole vielä kuullut toista osapuolta...
- ja ..
Pirre* kirjoitti:
elää kuin aikuiset, en tiijjä..en ole vielä kuullut toista osapuolta...
huolesi, mutta katsellaan ja varsinkin kuunnellaan, ennen kuin lyödään tuomioita lukkoon, eikö vain.
Ja, senkin ymmärrän, että hätäsi on suurin lasten suhteen.
Minun vanhempani erosivat v.1961, ja täällä vain olen. Ei siinä ole mitään kehuttavaa, mutta sitä se on, elämä. Pirre* kirjoitti:
Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne..On erikoista kuinka voimakkaasti reakoit. "Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne.." kirjoitat. Kun ihminen kohtaa elämässä ikäviä asioita läheiset voivat kokea ne voimakkaammin kuin asianosainen/asianosaiset.
Voimia ja jaksamista toivotetaan ihmisille, jotka ulkopuolisina kertovat läheistensä suruja.
Olen itse käymässä läpi voimia koettelevaa elämän vaihetta, niin eikös joku jo mene ja toivota miesystävälleni voimia jaksaa. Minua suututti moinen myötäelämisen muoto, vaikka tiesinkin hänen kärsivän puolestani.
Elämällä on tapana järjestyä. Hyvää yötä Pirre ♥- Ensin .
korpikirjailija kirjoitti:
On erikoista kuinka voimakkaasti reakoit. "Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne.." kirjoitat. Kun ihminen kohtaa elämässä ikäviä asioita läheiset voivat kokea ne voimakkaammin kuin asianosainen/asianosaiset.
Voimia ja jaksamista toivotetaan ihmisille, jotka ulkopuolisina kertovat läheistensä suruja.
Olen itse käymässä läpi voimia koettelevaa elämän vaihetta, niin eikös joku jo mene ja toivota miesystävälleni voimia jaksaa. Minua suututti moinen myötäelämisen muoto, vaikka tiesinkin hänen kärsivän puolestani.
Elämällä on tapana järjestyä. Hyvää yötä Pirre ♥ihmettelet, että aloittaja reaGoi voimakkaasti, sitten sanot, että se on inhimillistä?
Ulkopuolisena? Onko äiti ulkopuolinen lapsensa hädässä, epäonnessa, epätoivossa?
Äiti, josta lapsi on syntymänsä saanut, varmasti haluaa lapsensa, ja tämän lasten parasta.
♥ - on tyhjän jauhamista
ja .. kirjoitti:
huolesi, mutta katsellaan ja varsinkin kuunnellaan, ennen kuin lyödään tuomioita lukkoon, eikö vain.
Ja, senkin ymmärrän, että hätäsi on suurin lasten suhteen.
Minun vanhempani erosivat v.1961, ja täällä vain olen. Ei siinä ole mitään kehuttavaa, mutta sitä se on, elämä.Mitä sä pirre puutut toisten asioihin? Auta mieluummin, siinä missä voit. Turha säälitellä, surkutella, jauhaa potaskaa. Jos et voi auttaa tarvittaessa tai olla tukena, ole edes hiljaa. Kyllä suurin osa selviytyy elämässään ja pystyy kunnialla hoitamaan lapsensa. Turha yleistää asioita.
Ensin . kirjoitti:
ihmettelet, että aloittaja reaGoi voimakkaasti, sitten sanot, että se on inhimillistä?
Ulkopuolisena? Onko äiti ulkopuolinen lapsensa hädässä, epäonnessa, epätoivossa?
Äiti, josta lapsi on syntymänsä saanut, varmasti haluaa lapsensa, ja tämän lasten parasta.
♥ja haluaisin menevän eteenkin päin, - ja kai voimakas myötäelämiseni on minua, en oikein maha luonteelleni mittää..se on rasite joskus itellenikin.
Vaikka toisaalta olen realisti, mutta tässä tapauksessa se puoli ei oikein toimi :(korpikirjailija kirjoitti:
On erikoista kuinka voimakkaasti reakoit. "Olen surullinen, vihainen, turhautunut, jne.." kirjoitat. Kun ihminen kohtaa elämässä ikäviä asioita läheiset voivat kokea ne voimakkaammin kuin asianosainen/asianosaiset.
Elämällä on tapana järjestyä. Hyvää yötä Pirre ♥yhtään pahakseni jos joku "säälisi" minuakin, vaikka pidänkin vahva kuoren ja kaikki on ulospäin ok.
Esim. Parkinson tauti ei ole helppo sairaus puolisolle; siitä nyt suuremmin meteliä pitämättä..
Ja miksen mie puhuisi ja purkaisi pahaa oloani lastenlasteni menetyksistä..ei tässä viiti hirteenkään vetää ihtejään, puhe auttaa minua..
Olen pahoillani heidän puolestaan jotka ymmärtävät nämä suruni tuottamat sanani henkilökohtaisuuksina, mutta sitä nämä eivät ole. Ihan ikioma suruni..eikös ilokin lisäänny kun sen jakaa, niinkai surukin..jos suot.- Jm-50
SAS* kirjoitti:
Kypsä ei ollut eron aikoihin, mutta hyvin on kypsynyt. Puoli vuotta lapset olivat äidillä, kunnes annettiin isälle. Äidiltä ei lastenhoito onnistunut.
Parempi lapsille mielestäni on se, että on yksi koti.Kylässä voi käydä,ei siinä mitään pahaa ole. Koti muodostuu pikkuhiljaa. Monesti lapsi kasvaessaan tekee valinnan. Kaverini lapset muuttivat äidin uuden luota pois puolivuotta siellä asuttuaan. Siis kaksi lasta tuli takaisin isin luokse omaan kotiin,omalle kylälle tuttujen kavereitten pariin.Ovat olleet jo useita vuosia.
Pirrejuupas kirjoitti:
yhtään pahakseni jos joku "säälisi" minuakin, vaikka pidänkin vahva kuoren ja kaikki on ulospäin ok.
Esim. Parkinson tauti ei ole helppo sairaus puolisolle; siitä nyt suuremmin meteliä pitämättä..
Ja miksen mie puhuisi ja purkaisi pahaa oloani lastenlasteni menetyksistä..ei tässä viiti hirteenkään vetää ihtejään, puhe auttaa minua..
Olen pahoillani heidän puolestaan jotka ymmärtävät nämä suruni tuottamat sanani henkilökohtaisuuksina, mutta sitä nämä eivät ole. Ihan ikioma suruni..eikös ilokin lisäänny kun sen jakaa, niinkai surukin..jos suot.Kiva, että ymmärsit oikein viestini tarkoituksen ; ) Äitinä me elämme lastemme murheissa ja iloissa, puolisoina puolisoiden onnessa ja suruissa. Sinä varmasti selviät ja sen kertoo se tosiasia, että olet avoin ja annat surusi jaettavaksi se auttaa eteenpäin ja tuo jonain päivänä rauhan ja hyvän olon sisällesi. Olen itsekin avoin ja jaamme läheisten kesken ongelmamme ja ilomme. Puhun paljon, lapseni tietävät missä menen ja minä missä he menevät. Esikoiseni soittaa aina ekana minulle kun haluaa mamin neuvoja ja mami kuuntelee, neuvoo ja heittää lopuksi pojalle ohjeen, elää oman johdatuksen mukaisesti ; )
Kuten jo taisin mainita asioilla on tapana järjestyä.on tyhjän jauhamista kirjoitti:
Mitä sä pirre puutut toisten asioihin? Auta mieluummin, siinä missä voit. Turha säälitellä, surkutella, jauhaa potaskaa. Jos et voi auttaa tarvittaessa tai olla tukena, ole edes hiljaa. Kyllä suurin osa selviytyy elämässään ja pystyy kunnialla hoitamaan lapsensa. Turha yleistää asioita.
Ei he ole "toisten",- he ovat "meidän"..
P.s. miksi ei saisi puhua tämmöisistä asioista; saan mielenkiintoisia ja ehkä uusia näkökulmia "ongelmaani", - yleensäkin kiinostaa mitä ihmiset ovat mieltä mistäkin asiasta, miksei tästäkin...- 23?556?
Pirrejuupas kirjoitti:
Ei he ole "toisten",- he ovat "meidän"..
P.s. miksi ei saisi puhua tämmöisistä asioista; saan mielenkiintoisia ja ehkä uusia näkökulmia "ongelmaani", - yleensäkin kiinostaa mitä ihmiset ovat mieltä mistäkin asiasta, miksei tästäkin...Tämä on keskustelua parhaimmillaan.Ilosta,surusta,ikävästä ja toiveikkuudesta,että pian kaikki on toisin.
- 15+10
Pirre* kirjoitti:
elää kuin aikuiset, en tiijjä..en ole vielä kuullut toista osapuolta...
kun ei osata elää kuin aikuiset.
Kumman oli syy, siihen saat varmaan vain yhden vastauksen. Miniäsi ei ole velvollinen selittään syytä sinulle.
Minä erosin heti sen ensimmäisen nyrkiniskun jälkeen, sanoin että olkoon viimeinen, otin pojan kainaloon ja vaatteet kassiin ja lähdin.
Tosta aloituksesta, siitä jäi sellanen maku, että olet saanut häpeäntahran otsaasi, ei ketään voi avioliittoon "kasvattaa". Onhan sitä entisaikoina erottu anopinkin takia ja useasti.
Pojallani on perhe, enkä taatusti sekaannu heidän asioihinsa, ehkä kerran viikossa poikani soittaa ja hyvä näin. - Pirre*
15+10 kirjoitti:
kun ei osata elää kuin aikuiset.
Kumman oli syy, siihen saat varmaan vain yhden vastauksen. Miniäsi ei ole velvollinen selittään syytä sinulle.
Minä erosin heti sen ensimmäisen nyrkiniskun jälkeen, sanoin että olkoon viimeinen, otin pojan kainaloon ja vaatteet kassiin ja lähdin.
Tosta aloituksesta, siitä jäi sellanen maku, että olet saanut häpeäntahran otsaasi, ei ketään voi avioliittoon "kasvattaa". Onhan sitä entisaikoina erottu anopinkin takia ja useasti.
Pojallani on perhe, enkä taatusti sekaannu heidän asioihinsa, ehkä kerran viikossa poikani soittaa ja hyvä näin.Eihän hänen minulle tarvia mitään selitelläkään..
P.s. väkivaltaista liittoa ei pitäisikään kenenkään sietää, mutta tässä heidän tapauksessaan ei ole kyse mistäämn sellaisesta, - tiedän eron syyn mutta en halua sitä täällä selvittää. - eronnut muija
Pirre* kirjoitti:
Eihän hänen minulle tarvia mitään selitelläkään..
P.s. väkivaltaista liittoa ei pitäisikään kenenkään sietää, mutta tässä heidän tapauksessaan ei ole kyse mistäämn sellaisesta, - tiedän eron syyn mutta en halua sitä täällä selvittää.Jossain kohtaan tätä ketjua, kirjoitit lauseen, josta voisi arvata ja luulla (kuten näillä palstoilla on tapana),eron syyn, mutta siihenkin syyhyn voi olla vielä syy, kuten esim. minun erossani oli .
- Pirre*
eronnut muija kirjoitti:
Jossain kohtaan tätä ketjua, kirjoitit lauseen, josta voisi arvata ja luulla (kuten näillä palstoilla on tapana),eron syyn, mutta siihenkin syyhyn voi olla vielä syy, kuten esim. minun erossani oli .
on kaksi osapuolta; usein eroon johtaneet syyt riippuu siitä kumpi niistä kertoo, - pahimmillaan.
- eronnut muija
Pirre* kirjoitti:
on kaksi osapuolta; usein eroon johtaneet syyt riippuu siitä kumpi niistä kertoo, - pahimmillaan.
Kaksi on osapuolta, totta.
Minä, kun kerroin ex-miehelleni, että haluan erota, niin shokkihan se oli hänelle, vaan tuli aika, jolloin hän kertoi minulle, että nyt hän ymmärtää. Anoppinikin, luonnollisesti järkyttyi, mutta hänkin ymmärsi minua.
Meillä oli loppujen lopuksi ihan sopuero ja kaikki rippi-ja yo-juhlat juhlittiin hyvässä yhteishengessä, anopit, appi ja me eronneet :-).
- arlen
Poikani erosi tämän vuoden tammikuussa.Hän soitti minulle ja olin kuin pommi olisi pudonnut,äimän käkenä niinsanotusti!He seurustelivat 10v.Sitten menivät naimisiin,kun ensimmäinen lapsi oli tulossa ja olivat vajaa 7v naimisissa.Nyt ovat pojat 7v ja 5v ikäiset.Ex-vaimo meni nyt syyskuussa uudestaan naimisiin ja vieläpä samassa kirkossa!!! Nyt on raskaana..Se siitä toisen kunnioittamisesta ym.Poikani kyllä pärjää ja vuorottelevat lasten hoidossa ja asuvat noin 3km päässä toisistaan,joten tiukan paikan tullen,voi viedä toisellekin hoitoon.Kauhistelin pojalleni,että miten tämä uusi mies sitten suhtautuu näihin lapsiin,kun saavat yhteisen(hänellä ei ole ennestään).Hänkin sitä on mitiskellyt,mutta tiesihän hän,mitä on odotettavissa.Mukavasti näyttää tulevan lasten kanssa toimeen.Lapset on aina etusijalla,he eivät saa kärsiä.Mukavaa pikkujoulua kaikille mukaville ihmisille.
- olkapäätä annettava
Pirrejuupas kirjoitti:
kuin pommi...:(
kuin pommi se oli meillekkin pojan perheen hajoaminen.
Siittä on nyt neljävuotta, lapsi oli silloin 9, hän kokee vieläkin pahaaoloa vanhempiensa erosta.
Lapsi ottaa usein itse asian puheeksi, hän on katkera. - arlen
Pirrejuupas kirjoitti:
kuin pommi...:(
Tarkoitan,että olin niin yllättynyt "kuin pommi"putoaisi...Vai mitä tarkoitit,kun laitoit kaksi sanaa kuin pommi?
arlen kirjoitti:
Tarkoitan,että olin niin yllättynyt "kuin pommi"putoaisi...Vai mitä tarkoitit,kun laitoit kaksi sanaa kuin pommi?
nimenomaan, - luulimme että heillä oli kaikki jo hyvin...
olkapäätä annettava kirjoitti:
kuin pommi se oli meillekkin pojan perheen hajoaminen.
Siittä on nyt neljävuotta, lapsi oli silloin 9, hän kokee vieläkin pahaaoloa vanhempiensa erosta.
Lapsi ottaa usein itse asian puheeksi, hän on katkera.pitää tuntosarvet valppaina, etenkin vanhimman lapsen kohalla, - kovin on mietteliäs, ja sanoo että "pitää yrittää olla yhtä paljon isin ja äidin luona"..voi kun minulle tulee paha mieli taas..:(
- meirikki
Pirre ala syytteleen itteesi, eipä se malli ainakaan kotoa ole opittu olettehan avioiliitossa edelleen.
Minulla on vain yksi tytär ja takiani joutunut avioerolapsen asemaan hyvin nuorena, silti on välit olleet aina isäänsä hyvät, ei ole lapsesta riidelty , liekö muustakaan oltiinhan pentuja vielä itekin.
Muistuu mieleeni K.Päätalon kummisedän lempitokaisu " ei se niin mene, etteikö se jotenkin mene, näkkyypähä", tuossa sanonnassa on mielestäni aina ollut sanomaa.
Olette olemassa lapsenlapsillenne , he tietävät sen ja se on heille merkitsevää nyt ja varmasti aina. - Jousimies-50
hyvästä sellaisesta.
" Elämän tie on vaaroja täynnä.Katse eteenpäin -sinne minne polku johtaa." - x
jo toinen vai kolmas ketju sulla. Et sitten uskonu niitä toisissa saamiasi vastauksia vai?
lasket, - ja puhuinko omistani..
On se kumma, että aina on joku käniskö valittamassa joka asiasta. tee vain omia aloituksiasi äläkä avaa näitä miun toistoja..jookos?- 1947
Pirrejuupas kirjoitti:
On se kumma, että aina on joku käniskö valittamassa joka asiasta. tee vain omia aloituksiasi äläkä avaa näitä miun toistoja..jookos?Sama minuakin "nyppii", kun aina joku on nälvimässä. Minulle tämä oli ensimmäinen ketju tästä aiheesta Pirren aloittamana. Varmaan monelle muullekin.'
Hyvähän tämä on purkaa mieliharmejaan ja saada tukea ja eri näkökantoja asiaan. Pirren mieliharmi on nyt pinnalla, eikä sitä saa lytätä, vaan antaa tukea.
Aika parantaa haavat. Arpi jää, mutta sen kanssa pystyy jo elämään. Voin kuvitella tuskasi. Itselläkin oli tässä pommin tapainen, mikä onneksi hajosi pahemmin lähistöä rikkomatta.
Minulla on tapana antaa suuntaviittaa; Käännä katseesi Jeesukseen. Siitä osoitteesta löytää rauhan. Hänen käsiinsä voit jättää poikasi perheineen. Olet voinut niin tehdäkin, sen kummemmin siitä juttua tekemättä.
Halaus vielä, piitkä. - beessi
Pirrejuupas kirjoitti:
On se kumma, että aina on joku käniskö valittamassa joka asiasta. tee vain omia aloituksiasi äläkä avaa näitä miun toistoja..jookos?siitä toistosta. Vajaan kaksi vuotta olen itse täällä ollut, enkä muista aihetta käsitellyn tästä näkökulmasta. Minullakin ottaisi varmasti todella koville, jos lapseni olisi eroamassa. Etenkin, jos se tulisi yllättäin ja kaiken piti olla hyvin. Lapsenlapsien tunteitahan siinä jokainen ensimmäisenä ajattelee.
Liikaa emme voi lapsiemme elämään sekaantua, mutta on meilläkin oikeutemme, miksei velvollisuutemmekin.
Asioilla ei ole aina tapana järjestyä parhaalla mahdollisella tavalla ihan itsestään. Siinä voidaan tarvita ulkopuolistakin apua. Itse tilanteessa olevat eivät aina ehkä pysty näkemään tilannetta niin hyvin kun esimerkiksi viisaat ja elämää nähneet isovanhemmat, eivätkä tekemään lasten kannalta parhaita mahdollisia päätöksiä.
Jos minun eteeni tulisi tällainen tilanne, pyytäisin/vaatisin lasten vanhempia menemään jollekin parisuhdekurssille. Se on ehkä jo tehty. Sitten pyytäisin/vaatisin lasten vanhemmat ja (toiset isovanhemmat) kaikki saman pöydän ääreen. Lapsiperheen ero on niin iso ja rankka asia, siitä on keskusteltava perusteellisesti, ilman syyttelyä, täydelliseen puolueettomuuteen pyrkien. Jos eroa ei voida välttää, niin sitten asialliset neuvottelut ja kartoittamiset siitä, mitä kukin osaltaan voi ja haluaa tehdä, että lapset kärsisivät tilanteesta mahdollisimman vähän. (Asianosaiset tietenkin ovat keskustelleet keskenään perusteellisesti jo etukäteen ne asiat, joita eivät halua vanhempiensa kuullen puhua).
Oikeastaan lapsillakin olisi oikeus tulla kuulluksi, ja se voisikin joissakin tapauksissa herättää itsekkäät aikuiset. Jos ei muuhun niin jonkinlaisiin pehmeämpiin kompromissiratkaisuihin. 1947 kirjoitti:
Sama minuakin "nyppii", kun aina joku on nälvimässä. Minulle tämä oli ensimmäinen ketju tästä aiheesta Pirren aloittamana. Varmaan monelle muullekin.'
Hyvähän tämä on purkaa mieliharmejaan ja saada tukea ja eri näkökantoja asiaan. Pirren mieliharmi on nyt pinnalla, eikä sitä saa lytätä, vaan antaa tukea.
Aika parantaa haavat. Arpi jää, mutta sen kanssa pystyy jo elämään. Voin kuvitella tuskasi. Itselläkin oli tässä pommin tapainen, mikä onneksi hajosi pahemmin lähistöä rikkomatta.
Minulla on tapana antaa suuntaviittaa; Käännä katseesi Jeesukseen. Siitä osoitteesta löytää rauhan. Hänen käsiinsä voit jättää poikasi perheineen. Olet voinut niin tehdäkin, sen kummemmin siitä juttua tekemättä.
Halaus vielä, piitkä.en yleensä provosoidu näistä, mutta tämä asia on niin iholla..
- r e a l i s t i
beessi kirjoitti:
siitä toistosta. Vajaan kaksi vuotta olen itse täällä ollut, enkä muista aihetta käsitellyn tästä näkökulmasta. Minullakin ottaisi varmasti todella koville, jos lapseni olisi eroamassa. Etenkin, jos se tulisi yllättäin ja kaiken piti olla hyvin. Lapsenlapsien tunteitahan siinä jokainen ensimmäisenä ajattelee.
Liikaa emme voi lapsiemme elämään sekaantua, mutta on meilläkin oikeutemme, miksei velvollisuutemmekin.
Asioilla ei ole aina tapana järjestyä parhaalla mahdollisella tavalla ihan itsestään. Siinä voidaan tarvita ulkopuolistakin apua. Itse tilanteessa olevat eivät aina ehkä pysty näkemään tilannetta niin hyvin kun esimerkiksi viisaat ja elämää nähneet isovanhemmat, eivätkä tekemään lasten kannalta parhaita mahdollisia päätöksiä.
Jos minun eteeni tulisi tällainen tilanne, pyytäisin/vaatisin lasten vanhempia menemään jollekin parisuhdekurssille. Se on ehkä jo tehty. Sitten pyytäisin/vaatisin lasten vanhemmat ja (toiset isovanhemmat) kaikki saman pöydän ääreen. Lapsiperheen ero on niin iso ja rankka asia, siitä on keskusteltava perusteellisesti, ilman syyttelyä, täydelliseen puolueettomuuteen pyrkien. Jos eroa ei voida välttää, niin sitten asialliset neuvottelut ja kartoittamiset siitä, mitä kukin osaltaan voi ja haluaa tehdä, että lapset kärsisivät tilanteesta mahdollisimman vähän. (Asianosaiset tietenkin ovat keskustelleet keskenään perusteellisesti jo etukäteen ne asiat, joita eivät halua vanhempiensa kuullen puhua).
Oikeastaan lapsillakin olisi oikeus tulla kuulluksi, ja se voisikin joissakin tapauksissa herättää itsekkäät aikuiset. Jos ei muuhun niin jonkinlaisiin pehmeämpiin kompromissiratkaisuihin.Kyllä se ihan oikeasti on niin, että se avioliitto tai avioero on juuri sen nimenomaisen perheen: aviomiehen, aviovaimon ja lasten asia. - Isovanhemmathan voivat vaan sekottaa soppaa vielä sakeammaksi ja sotkea avioparin välit ja lasten välit totaalisesti. Realistisesti: joka kolmas avioliitto päättyy eroon ja suurin osa pystyy jatkamaan elämäänsä suht'koht' normaalina ilman mitään itkijämummoja. - Mieluummin mummot auttakaa siten, että mummola ja vaarila on lapsille pysyvä ja turvallinen paikka. - Minusta täällä nyt liioitellaankin koko aihetta: ei elämä pääty kuitenkaan yhteen avioeroon!
- beessi
r e a l i s t i kirjoitti:
Kyllä se ihan oikeasti on niin, että se avioliitto tai avioero on juuri sen nimenomaisen perheen: aviomiehen, aviovaimon ja lasten asia. - Isovanhemmathan voivat vaan sekottaa soppaa vielä sakeammaksi ja sotkea avioparin välit ja lasten välit totaalisesti. Realistisesti: joka kolmas avioliitto päättyy eroon ja suurin osa pystyy jatkamaan elämäänsä suht'koht' normaalina ilman mitään itkijämummoja. - Mieluummin mummot auttakaa siten, että mummola ja vaarila on lapsille pysyvä ja turvallinen paikka. - Minusta täällä nyt liioitellaankin koko aihetta: ei elämä pääty kuitenkaan yhteen avioeroon!
asiansa. Joskus vain ero on jopa vältettävissä. Eikä kukaan ole kai arvellut elämän päättyvän yhteen eroon -tosin sellaistakin taitaa tapahtua.
Realistikin olen, mutta nuo avioerotilastothan kyllä olisivat keskustelun aihe sinänsä. Vähän hankala tilastoitava, tuo avioero. Muutenkin, ammo sitten nykyisenä avoliittojen aikana.
Lapsille ero on lähes poikkeuksetta rankka kokemus, jopa niissä ihannetapauksissakin, joissa vanhemmat toimivat kaikin tavoin lasten parasta ajatellen. Ei kuitenkaan maailmanloppu, tietenkään.
Sellaiset isovanhemmat, jotka vain sekoittasivat soppaa ja onnistuisivat sotkemaan kaikkien välit totaalisesti, tuskin pahemmin surevat lastensa erojakaan.
En sanoisi itkijämummoiksi sellaisia, jotka haluavat auttaa löytäämään ratkaisuja, tarjoavat apuaan käytännön asioissa, viestittävät eron "syylliselle" osapuolelle etteivät kanna kaunaa - ihmisiä tässä vain ollaan jne., ja tietenkin paitsi että se mummola on edelleen pysyvä ja turvallinen paikka, varmistavat myös sen, ettei sitä eron myötä toisen osapuolen toimesta viedä lapsilta. - beessi
beessi kirjoitti:
asiansa. Joskus vain ero on jopa vältettävissä. Eikä kukaan ole kai arvellut elämän päättyvän yhteen eroon -tosin sellaistakin taitaa tapahtua.
Realistikin olen, mutta nuo avioerotilastothan kyllä olisivat keskustelun aihe sinänsä. Vähän hankala tilastoitava, tuo avioero. Muutenkin, ammo sitten nykyisenä avoliittojen aikana.
Lapsille ero on lähes poikkeuksetta rankka kokemus, jopa niissä ihannetapauksissakin, joissa vanhemmat toimivat kaikin tavoin lasten parasta ajatellen. Ei kuitenkaan maailmanloppu, tietenkään.
Sellaiset isovanhemmat, jotka vain sekoittasivat soppaa ja onnistuisivat sotkemaan kaikkien välit totaalisesti, tuskin pahemmin surevat lastensa erojakaan.
En sanoisi itkijämummoiksi sellaisia, jotka haluavat auttaa löytäämään ratkaisuja, tarjoavat apuaan käytännön asioissa, viestittävät eron "syylliselle" osapuolelle etteivät kanna kaunaa - ihmisiä tässä vain ollaan jne., ja tietenkin paitsi että se mummola on edelleen pysyvä ja turvallinen paikka, varmistavat myös sen, ettei sitä eron myötä toisen osapuolen toimesta viedä lapsilta.ettei se ero kuitenkaan ole aina vain avioparin keskinäinen asia, vaikkei lapsista puhuttaisikaan. Esimerkkinä voisi olla tapaus, jossa toinen päättää häipyä, perintötila joudutaan jakamaan tai perheyritys pilkkomaan tms. Velkainen talo, jossa toisen vanhemmat takaajina on myytävä tappiolla...ei todellakaan ole aina vain parin oma asia. Useimmilla lienee avioehdot, ei kuitenkaan kaikilla.
- Pirre*
r e a l i s t i kirjoitti:
Kyllä se ihan oikeasti on niin, että se avioliitto tai avioero on juuri sen nimenomaisen perheen: aviomiehen, aviovaimon ja lasten asia. - Isovanhemmathan voivat vaan sekottaa soppaa vielä sakeammaksi ja sotkea avioparin välit ja lasten välit totaalisesti. Realistisesti: joka kolmas avioliitto päättyy eroon ja suurin osa pystyy jatkamaan elämäänsä suht'koht' normaalina ilman mitään itkijämummoja. - Mieluummin mummot auttakaa siten, että mummola ja vaarila on lapsille pysyvä ja turvallinen paikka. - Minusta täällä nyt liioitellaankin koko aihetta: ei elämä pääty kuitenkaan yhteen avioeroon!
kysynyt yhdeltäkään avioero lapselta kuinka helppoa kaikki oli, - oliko vain sopeutumista sopeutumisen perään, ensin isättömyyteen tai äidittömyyteen, sitten mahdollisiin molempien uusiin ja uusiin ja sitä seuraaviin uusiin puolisoihin tai siksi aikoviin, uusiin uuden äiti tai isäpuolen lapsiin, mummuihin, setiin täteihin..kumminkaimoihin...ei mitään rauhaa ja pysyvää "koskaan"..:(
Se on helppo viitata kintaalla kun lapsi on lapsen asemassa.. - Pirre*
beessi kirjoitti:
ettei se ero kuitenkaan ole aina vain avioparin keskinäinen asia, vaikkei lapsista puhuttaisikaan. Esimerkkinä voisi olla tapaus, jossa toinen päättää häipyä, perintötila joudutaan jakamaan tai perheyritys pilkkomaan tms. Velkainen talo, jossa toisen vanhemmat takaajina on myytävä tappiolla...ei todellakaan ole aina vain parin oma asia. Useimmilla lienee avioehdot, ei kuitenkaan kaikilla.
sitoumuksia meillä, eikä kai toisillakaan isovanhemmilla, siis takauksia - senyt tästä vielä puuttusi :/
Poikamme jäi yhteiseen kotiin ja suoritti osituksen pohjalta toisen pois, veloista ja varoista, - toivottavasti jaksaa tehä töitä - on hällä kyllä hyvät geenit työntekoon - ainakin.. - älytöntä jo
Pirre* kirjoitti:
kysynyt yhdeltäkään avioero lapselta kuinka helppoa kaikki oli, - oliko vain sopeutumista sopeutumisen perään, ensin isättömyyteen tai äidittömyyteen, sitten mahdollisiin molempien uusiin ja uusiin ja sitä seuraaviin uusiin puolisoihin tai siksi aikoviin, uusiin uuden äiti tai isäpuolen lapsiin, mummuihin, setiin täteihin..kumminkaimoihin...ei mitään rauhaa ja pysyvää "koskaan"..:(
Se on helppo viitata kintaalla kun lapsi on lapsen asemassa..jaksa sinä mummo vaan!
- Pirre*
älytöntä jo kirjoitti:
jaksa sinä mummo vaan!
kukaan ja ei missään tilanteessa "säälisi" ja itkisi; maalima on kova paikka aikuisellekin, ei sen tarviis solla vielä lapselle..
Hyvää jatkoa, ja viisautta.. - Maxina
älytöntä jo kirjoitti:
jaksa sinä mummo vaan!
osallistua tähän juttuun? Vaikka kuinka sanotaan ja tiedetään, että ero on vaimon ja miehen välinen asia, niin tunteilleen ei voi mitään ja pitäiskö edes? Ei. Lapsenlapsia tässä surraan. Kyllä me kaikki tiedämme, että aika parantaa haavat, mutta kait tänne saa tuntojaan kirjoittaa, sitä vartenhan tämä on. Jokainen voi valita mitä lukee.
- meirikki
älytöntä jo kirjoitti:
jaksa sinä mummo vaan!
ja perustelisit hieman kirjoitustasi? Mitä sanonnallasi ylipäätään tarkoitit?
Eikö ole upeeta kun mummut ja faaritkin ovat lastenlastensa elämän taipaleesta iloissaan jos huolissaankin?
Rakkautta ja välittämistä ei meistä kukaan anna tai saa liikaa, sitä sinullekin toivon.
- enm
- tämä aihe tuntuu olevan taas juuri sellainen johon kaikilla on vahva mielipide... Ja tietenkin juuri se ainoa oikea.
Omat tyttäreni ovat molemmat eronneet, lapsia kummallakin. Niitä pieniähän näissä jutuissa tulee aina ensin ajateltua, mikä oikein onkin. Kuitenkin jos vanhempien tilanne on kovin tulehtunut niin eihän sekään ole lapsille hyväksi. Toisaalta tuntuu että nykyään erotaan liiankin helpolla...
Taitaa olla tapauskohtaista, jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla... ja yleensä katuu jälkeenpäin.
Eronnut olen aikoinani itsekin, jäävi arvostelemaan. Asioilla on yleensä kuitenkin tapana järjestyä tavalla tai toisella.- Pirre*
"Asioilla on yleensä kuitenkin tapana järjestyä tavalla tai toisella. "
Tavalla tai toisella, toivottavasti sillä toisella, jossa lapsille käy hyvin, - että he kasvavat tasapainoisiksi aikuisiksi huolimatta kokemastaan eron aiheuttamasta järkytyksestä - traumasta. - Korppis
Pirre* kirjoitti:
"Asioilla on yleensä kuitenkin tapana järjestyä tavalla tai toisella. "
Tavalla tai toisella, toivottavasti sillä toisella, jossa lapsille käy hyvin, - että he kasvavat tasapainoisiksi aikuisiksi huolimatta kokemastaan eron aiheuttamasta järkytyksestä - traumasta.Lopeta jo, mikä eron aiheuttama trauma, joko on merkkejä ilmassa tai ehkä odotettavissa? Niinkö on vaikea ero tulossa, jotta ihan traumoja pukkaa, niin kenelle pukkaa kenelle ei?
Anteeksi nyt koen myötähäpeää puolestasi. Olisiko ollut parempi hoitaa tämä asia perhepiirissä eikä tuoda tänne palstalle taivasteltavaksi. Mitähän poikasi mahtaisi sanoa jos tietäisi. - 22-22
Korppis kirjoitti:
Lopeta jo, mikä eron aiheuttama trauma, joko on merkkejä ilmassa tai ehkä odotettavissa? Niinkö on vaikea ero tulossa, jotta ihan traumoja pukkaa, niin kenelle pukkaa kenelle ei?
Anteeksi nyt koen myötähäpeää puolestasi. Olisiko ollut parempi hoitaa tämä asia perhepiirissä eikä tuoda tänne palstalle taivasteltavaksi. Mitähän poikasi mahtaisi sanoa jos tietäisi.sinä täällä olet sulkemassa toisen kirjoittajan suuta?
Aluksi minäkin ajattelin, etten minä olisi asiaa tänne tuonut. Nyt ketjun myötä ymmärrän, että ajoittaja saa monenlaista mietittävää omien mietteittensä lisäksi, kun asiaa täällä puidaan.
Kannattaisiko jättää ketju lukematta, jos se sinua närästää?
Uskon, ettei sinun, eikä minun kannata hävetä Pirren puolesta, hänellä on kirkkaita ajatuksia muillekin jakaa.
Onkohan aloittaja ainoa, joka täällä on tarinoinut omasta jälkikasvustaan?
¨¨¨¨ - Korppis
22-22 kirjoitti:
sinä täällä olet sulkemassa toisen kirjoittajan suuta?
Aluksi minäkin ajattelin, etten minä olisi asiaa tänne tuonut. Nyt ketjun myötä ymmärrän, että ajoittaja saa monenlaista mietittävää omien mietteittensä lisäksi, kun asiaa täällä puidaan.
Kannattaisiko jättää ketju lukematta, jos se sinua närästää?
Uskon, ettei sinun, eikä minun kannata hävetä Pirren puolesta, hänellä on kirkkaita ajatuksia muillekin jakaa.
Onkohan aloittaja ainoa, joka täällä on tarinoinut omasta jälkikasvustaan?
¨¨¨¨Kenen mandaatilla sotkeudut minun Pirrelle osoittamaani viestiin?
Tämä viestini oli tarkoitettu vain Pirrelle ei sinulle joten kuten annoit minulle ohjeen niin jätä itse ketju lukematta ja ole osallistumatta minun kommentteihini. Kaivele omaa nenääsi ja niele pallerot joita löydät. ; )
Eiköhän me Pirren kanssa osata aikuisina tälläisestakin kannanotosta keskustella ilman sinua, jookosti mene jo maate. - 22-22
Korppis kirjoitti:
Kenen mandaatilla sotkeudut minun Pirrelle osoittamaani viestiin?
Tämä viestini oli tarkoitettu vain Pirrelle ei sinulle joten kuten annoit minulle ohjeen niin jätä itse ketju lukematta ja ole osallistumatta minun kommentteihini. Kaivele omaa nenääsi ja niele pallerot joita löydät. ; )
Eiköhän me Pirren kanssa osata aikuisina tälläisestakin kannanotosta keskustella ilman sinua, jookosti mene jo maate.yksityissättiä, sorry!
Miksi minun maate pittäis laittoo? Ei ramase, kullalla ja mulla on huomenna vapaapäivä.
Ei nukuta vielä aikoihin. :)) - Amalia..
Korppis kirjoitti:
Eiköhän me Pirren kanssa osata aikuisina tälläisestakin kannanotosta keskustella ilman sinua, jookosti mene jo maate.olla aika kylmä immeinen. Ensin olit niin Pirren puolella ensimmäisessä vastauksessasi. Nyt olet jo kääntänyt kelkkasi, kun toinen tuskaansa täällä purkaa. Tunnet jopa myötähäpeää. Huh huh, sanon minä.
Olet kenties pikkasen itsekeskeinen ja omahyväinen tyyppi, vaikka muuta väittänetkin. - 24-0
Korppis kirjoitti:
Eiköhän me Pirren kanssa osata aikuisina tälläisestakin kannanotosta keskustella ilman sinua, jookosti mene jo maate.Vai mandaatteja tarvitaan. Olet ilkeä ihmiseksi.
- Pirre*
Korppis kirjoitti:
Lopeta jo, mikä eron aiheuttama trauma, joko on merkkejä ilmassa tai ehkä odotettavissa? Niinkö on vaikea ero tulossa, jotta ihan traumoja pukkaa, niin kenelle pukkaa kenelle ei?
Anteeksi nyt koen myötähäpeää puolestasi. Olisiko ollut parempi hoitaa tämä asia perhepiirissä eikä tuoda tänne palstalle taivasteltavaksi. Mitähän poikasi mahtaisi sanoa jos tietäisi.tunne elämästä on kysymys, ei vanhempien jotka ovat aikuisia, - siinon vissi ero.
En tiedä kuinka ihmiset ajattelevat lapsiensa selviävän avioeroista, ja kun kyseessä ovat suht nuoret lapset...kai me jokainen ajattelemme omalla tavallamme..sinäkin pikkujuttuna helppona nakkina, näköjään..
Vanhemmat selviää aikanaan, en eppäile yhtään..ja lapsetkin - tavallaan. - enm
Pirre* kirjoitti:
tunne elämästä on kysymys, ei vanhempien jotka ovat aikuisia, - siinon vissi ero.
En tiedä kuinka ihmiset ajattelevat lapsiensa selviävän avioeroista, ja kun kyseessä ovat suht nuoret lapset...kai me jokainen ajattelemme omalla tavallamme..sinäkin pikkujuttuna helppona nakkina, näköjään..
Vanhemmat selviää aikanaan, en eppäile yhtään..ja lapsetkin - tavallaan.-Tuntuu että nuoret eivät näistä kolhuista saa vammoja niinkään helpolla kuin me varttuneemmat. Ovat jotenkin lyhytjänteisempiä ja vähät välittävät... Ainakin osaavat helpommin unohtaa.
Tiedä sitten kumpi on parempi.
Tuota ihmettelen edelleen kovasti kun jos tänne kirjoittaa saadakseen myötätuntoa ja sympatiaa, ehkä neuvojakin... Niin suurin osa vaan kaataa lisää paskaa niskaan. Nauttiikohan ne siitä tosiaan?
Mitäs tämä sitten kertoo meidän ikäisistä? - Pirre*
enm kirjoitti:
-Tuntuu että nuoret eivät näistä kolhuista saa vammoja niinkään helpolla kuin me varttuneemmat. Ovat jotenkin lyhytjänteisempiä ja vähät välittävät... Ainakin osaavat helpommin unohtaa.
Tiedä sitten kumpi on parempi.
Tuota ihmettelen edelleen kovasti kun jos tänne kirjoittaa saadakseen myötätuntoa ja sympatiaa, ehkä neuvojakin... Niin suurin osa vaan kaataa lisää paskaa niskaan. Nauttiikohan ne siitä tosiaan?
Mitäs tämä sitten kertoo meidän ikäisistä?sen aikaisesta kasvatuksesta, "me" oltiin vain n...nin sivutuotteita - siirsimmekö perinnön suhtautumisessa omiin lapsiimme, ja onhan meitä tietysti monen luontoisiakin muutenkin..emme voi ajatella samoin näistäkään asioista, ja aika kummaahan se olisikin..
Minulla oli melko kantturaluontoinen anoppi, hän ihmetteli esim.kun pidin kolmevuotiasta lastamme v i e l ä sylissä..:( - Korppis
Pirre* kirjoitti:
tunne elämästä on kysymys, ei vanhempien jotka ovat aikuisia, - siinon vissi ero.
Vanhemmat selviää aikanaan, en eppäile yhtään..ja lapsetkin - tavallaan.Minua haukutaan jatkuvasti kylmäksi tunteetomaksi, joka pitää "keiseja" helppoina nakkeina jne. Se ei minun sisäistä lämpöäni minnekään vie sillä tiedän omat voimavarani, kykyni rakastaa aidosti läheisiäni ja sanoa mielipiteeni suoraan ja sitä lapseni odottavatkin minulta, ei tosiasioiden peittelyä.
Olen ylpeä siitä, että uskallan sanoa oman mielipiteeni, siis mielipiteeni kuten esim. onko tämä aihe oikealla paikalla selvitettävänä. Uskon useammankin tuota miettineen uskaltamatta tuoda mielipidettään esiin. Näinhän oli yöllinen kritisoijakin ajatellut luettuaan aiheesta. Mielipiteitäni pidetään hurjina vaikka ne on todellisuuden kuvajaisia. On täytyy myöntää vaikea olla lapsenmielinen, paukutella tosiasioita päin näköä, mutta monet unissakävelijät ovat myöhemmin kiittäneet sanoistani.
Minulle on turha tulla puhumaan jonninjoutavia.
Olen selvinnyt hyvin kahden pojan yksinhuoltajana. Toinen oli vain kolmevuotias eromme aikana. He rakastavat minua ja isäänsä sillä riitoja tai manipulointia ei välillämme ole ollut eron alkutaipaleella, joitakin myöhemmän ajan kriisejä kylläkin, joille pojat ovat viitanneet kintaalla sanoen mami älä manipuloi ; ) Hienoja ryhdikkäitä poikia. Ongelmiakin tuli matkalla ja nehän pitää selvittää ja tarvittaessa hakea asiantuntija apua. Siihen asiantuntemukseen, jota täältä haet en missään nimessä luottaisi. Mutta itsepähän olet purkautumiskeinosi valinnut ja minua säälittää kuten kirjoitin.
Toivon, että jaksat ja selvität itsellesi mitkä pelot ovat turhia ja mitä sinun pitää tehdä itsellesi jotta et kuvittelisi liian pahaa tulevaisuutta lapsenlapsillesi.
Kuten huomasit olen saanut taas lintuparven nokkimaan kädestäni ; ) Voimia ♥ Korppis kirjoitti:
Minua haukutaan jatkuvasti kylmäksi tunteetomaksi, joka pitää "keiseja" helppoina nakkeina jne. Se ei minun sisäistä lämpöäni minnekään vie sillä tiedän omat voimavarani, kykyni rakastaa aidosti läheisiäni ja sanoa mielipiteeni suoraan ja sitä lapseni odottavatkin minulta, ei tosiasioiden peittelyä.
Olen ylpeä siitä, että uskallan sanoa oman mielipiteeni, siis mielipiteeni kuten esim. onko tämä aihe oikealla paikalla selvitettävänä. Uskon useammankin tuota miettineen uskaltamatta tuoda mielipidettään esiin. Näinhän oli yöllinen kritisoijakin ajatellut luettuaan aiheesta. Mielipiteitäni pidetään hurjina vaikka ne on todellisuuden kuvajaisia. On täytyy myöntää vaikea olla lapsenmielinen, paukutella tosiasioita päin näköä, mutta monet unissakävelijät ovat myöhemmin kiittäneet sanoistani.
Minulle on turha tulla puhumaan jonninjoutavia.
Olen selvinnyt hyvin kahden pojan yksinhuoltajana. Toinen oli vain kolmevuotias eromme aikana. He rakastavat minua ja isäänsä sillä riitoja tai manipulointia ei välillämme ole ollut eron alkutaipaleella, joitakin myöhemmän ajan kriisejä kylläkin, joille pojat ovat viitanneet kintaalla sanoen mami älä manipuloi ; ) Hienoja ryhdikkäitä poikia. Ongelmiakin tuli matkalla ja nehän pitää selvittää ja tarvittaessa hakea asiantuntija apua. Siihen asiantuntemukseen, jota täältä haet en missään nimessä luottaisi. Mutta itsepähän olet purkautumiskeinosi valinnut ja minua säälittää kuten kirjoitin.
Toivon, että jaksat ja selvität itsellesi mitkä pelot ovat turhia ja mitä sinun pitää tehdä itsellesi jotta et kuvittelisi liian pahaa tulevaisuutta lapsenlapsillesi.
Kuten huomasit olen saanut taas lintuparven nokkimaan kädestäni ; ) Voimia ♥täältä "asiantuntemusta", vaan asiaani eri näkökulmia, mielipiteitä; omasi oli "vain" yksi monien joukossa, ja kai sinunlaises, mitenkään sitä väheksymättä..
P.s. kummallista ajattelua muuten miun mielestä, ettei aihe sovi keskustelun so. mielipiteitten vaihtoon palstalla, - kysynkin mikä sitten sopii, - millaisia aiheita Sinun mielestäsi täällä saa- ja pitää olla?- Korppis
Pirrejuupas kirjoitti:
täältä "asiantuntemusta", vaan asiaani eri näkökulmia, mielipiteitä; omasi oli "vain" yksi monien joukossa, ja kai sinunlaises, mitenkään sitä väheksymättä..
P.s. kummallista ajattelua muuten miun mielestä, ettei aihe sovi keskustelun so. mielipiteitten vaihtoon palstalla, - kysynkin mikä sitten sopii, - millaisia aiheita Sinun mielestäsi täällä saa- ja pitää olla?Kummallista ja kummallista ajattelua, mutta en henkilökohtaisesti toisi ulkopuolisten (aikuisten lapsieni) ongelmia palstalle. Poikieni asioiden repostelu palstalla asettaisi keskenäisen luottamuksemme koetukselle ja vahingoittaisi suhteitamme.
En myöskään haluaisi, että ulkopuoliset kommentoisivat sinun ja minun välistä keskustelua sillä he ovat vain riidankylväjiä. Riidat ja minun haukkumiseni ketjussasi ei sinun ongelmaasi auta eteenpäin. Mielipiteeni ovat minun ja en osaa teeskennellä tai myötäillä muita jos huomaan tietentahtoisen itsesäälin jumittuvan jankutukseksi "lapsiparkojen traumoista" joita ei ehkä koskaan tule.
Olen huomannut, että pohdinta ja asiaketjut, joita itse tykkään värkätä eivät nekään miellytä kaikkia. Niissäkin minut leimataan ilkeäksi, kylmäksi ja ties miksi hirviöksi ja sehän on arvostelijan aivoihi pinttynyt näkökanta johtuen siitä, että menen asiaan enkä pyöri tyhjänpäiväisyyksissä.
Hyvää illan jatkoa lähden hakemaan kuopuksen viikonloppuvapaalle intistä ja piipahdan pikkujoulubileissä myöhemmällä. Kokoustamme, saunomme, istumme iltaa, vaihdamme pienet paketit ja syömme tietenkin hyvin ; ) Moiks!
- 1943
ole vielä avioituneet ja äitinä toivoisin heidän olevan onnellisia. Kihlaus on purkautunut, samoin joitakin parisuhteita. Tuen etäältä ja kuuntelen tarvittaessa. Luotan, että selviävät kuten minäkin olen selvinnyt. Jokaisella on oma ainutlaatuinen elämänsä, jota kukaan muu ei voi elää vaikka sydämeen koskisi. Älä ota turhia huolia, varmaan ei ole Sinun syysi.
- Pirre*
aikuisten suhteissa, ja ehkä hyväkin kun ne tulevat ajoissa, ennekuin keretään perustaa oikea perhe laittaa lapsia..
Uskoisin että jo teini iän ohittaneet lapset ymmärtävät vanhempiensa erotki, mutteivät sopivan pienet..ihan pienet tosin eivät tajua koko asiaa, ehkä... - Jousimies-50
Pirre* kirjoitti:
aikuisten suhteissa, ja ehkä hyväkin kun ne tulevat ajoissa, ennekuin keretään perustaa oikea perhe laittaa lapsia..
Uskoisin että jo teini iän ohittaneet lapset ymmärtävät vanhempiensa erotki, mutteivät sopivan pienet..ihan pienet tosin eivät tajua koko asiaa, ehkä...Teini-ikäinen lapseni "rukoili" eroa. ja oli onnellinen ,että se toteutui.
- Pirre*
Jousimies-50 kirjoitti:
Teini-ikäinen lapseni "rukoili" eroa. ja oli onnellinen ,että se toteutui.
olla, jos olosuhteet ovat senkaltaiset ettei kotirauhasta tai ns. normaalista perhe elämästä voida puhua..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492288- 262023
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161414- 1211361
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107904Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78876Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863