...kirves, puukko, saha, teltta, ohutta teräslankaa, siimaa ja koukku, maakuupussi, valitsemasi vaatteet ja tulitikku aski. Pitäisi selvitä 2 viikkoa talvisessa metsässä järven äärellä. Onnistuisiko? Olisiko se eloonjäämistaistelua vai exstreamlomaa ... =)
Jos sinulle annettaisiin...
79
365
Vastaukset
- Jazuli
mä pahasti pelkään niin..=o/
- Jazuli
iivar-runoilija kirjoitti:
...etköhän sinä selviäisi, olet sisukas... =)
ja ihonalaisella vararavinto pakkausella menis ehkäpä just toi kaks viikkoa, vaikka kannon päällä istuessa.. ;o)
kunhan vettä saa ja saahan sitä...
- vänksy
päivää saattaisi onnistua, mutta ei kaksi viikkoa. Kaksi päivää pystyn olemaan syömättä kyllä, jos vain nestettä jostain saa juotavaksi. Suurin ongelma olisi varmaan tupakanhimo.:)
en niin diggais. :/ vaan olis hyvä yrittää!
...talvi ei ole niin kiva....kuin kesä... =)
mutta pari viikkoa metsässä siinä kylmyydessä ei kuulosta kivalta.
- kundi.kundinen
paljon kamaa, mä en jaksais varmaan kaikkee kantaa.
mut jos ei tarviis liikkuu, niin campingillä pärjäisin. vois sen lomanakin ottaa. paitsi jos olis helvetin kylmä tai paljon hyttysiä. - laskin väärin
Tuohon mukaan taljajousi tai varsijousi, niin lähtisin käppäilemään metsän suojaan ja syömään vaikka jänispaistia. Ei sitä talvella hyisessä säässä kannata tuulisessa paikassa notkua, pääsee vähemmällä.
- laskin väärin
LaRito kirjoitti:
pisti vähä miettimään, on nimittäin aika yäk. tai oikeestaan aika paljoki yäk.
juu, en itekää ihan mitä vaan kalaa viitti laittaa suuhuni. Ja kaks viikkoa tekis aika tiukkaa jo. tietysti vois ettiä jotain käyneitä marjoja puista niin aika kuluis rattosammin...
- laskin väärin
....välttämättä tarvita jousta... =)
No eikai välttämättä, mutta multa ainakin loppuu varma saaliinsaanti sen jälkeen. Kyllähän niitä kaikenlaisia virityksiä vois tehdä juu.
- monte34
karhuja
- monte34
...nukkuu talvella... =)
toisaalta voisin kyl nukkua sen pesässä pari viikkoa lämpimän turkin vieressä ja käydä välillä ongella
monte34 kirjoitti:
toisaalta voisin kyl nukkua sen pesässä pari viikkoa lämpimän turkin vieressä ja käydä välillä ongella
...tiedän yhden karhun talvipesän....voin opastaakin paikallekin, mutta poistun itse kauemmas kyllä kun alat ryömiä pesään, voin videoida tapahtuman etempää, ja laitamme youtubeen... =))
- monte34
...tiedän yhden karhun talvipesän....voin opastaakin paikallekin, mutta poistun itse kauemmas kyllä kun alat ryömiä pesään, voin videoida tapahtuman etempää, ja laitamme youtubeen... =))
ok en tee karhulle mitää kuorsataan vaan vierekkäin :)
monte34 kirjoitti:
ok en tee karhulle mitää kuorsataan vaan vierekkäin :)
...meinaat siis nukkua 2 viikkoa ... =) Karhut muuten piereskelee talvipesässäkin....
- monte34
...meinaat siis nukkua 2 viikkoa ... =) Karhut muuten piereskelee talvipesässäkin....
ku ne nukkuu, jos se on tippunut niin potkaisen sen takaisin paikoilleen
monte34 kirjoitti:
ku ne nukkuu, jos se on tippunut niin potkaisen sen takaisin paikoilleen
....juuri näin se on... =)
- Couldplay
mutta ruokapuoli vois olla hiukan haasteellista.
Lämpimän makuusijan kyllä saan aikaan, tulen siihen lämmittämään.
Kalastaminen..se olisi haaste.Puhumattakaan ansastamisesta.
Satunnainen jänis ehkä onnistuis napata.
Aika paljon varmaan tulisi juotua kuusenhavuteetä ;).....on mielestäni se helpoin osio retkellä. Tuollaista teetä en ole vielä maistanut....=)
- Couldplay
.....on mielestäni se helpoin osio retkellä. Tuollaista teetä en ole vielä maistanut....=)
mutta voisin kuvitella sellaista nälkääni juovani.
Mistä nuo toiset teltan nappasivat? Ai onhan se siellä listassa.Mutta epäkäytännöllinen, ehkä taittelisin sen laavun paäälle lisäsuojaksi.
Minä tein oman laavun havuista ja lumesta ja eristin nukkumapaikkani hyvin, ettei altapäin kylmä käy.Ja nuotio eteen.
Jonkinlainen astia lumelle, että vettä sulattaa ja keittää.Noh, voi sen keittää tuohilipossakin.
Järveä tarvitsee tarkoin tutkia, missä piilee ahven ja hauki, jossain ruohikon reunassa ;) Couldplay kirjoitti:
mutta voisin kuvitella sellaista nälkääni juovani.
Mistä nuo toiset teltan nappasivat? Ai onhan se siellä listassa.Mutta epäkäytännöllinen, ehkä taittelisin sen laavun paäälle lisäsuojaksi.
Minä tein oman laavun havuista ja lumesta ja eristin nukkumapaikkani hyvin, ettei altapäin kylmä käy.Ja nuotio eteen.
Jonkinlainen astia lumelle, että vettä sulattaa ja keittää.Noh, voi sen keittää tuohilipossakin.
Järveä tarvitsee tarkoin tutkia, missä piilee ahven ja hauki, jossain ruohikon reunassa ;)...olet vallan tietoinen asioista. Hmm.... saanko udella mitä olisi koukussa syöttinä... =)
- Couldplay
...olet vallan tietoinen asioista. Hmm.... saanko udella mitä olisi koukussa syöttinä... =)
jotain harhautusta pitää keksiä. Maa jäässä, ei siis matosia.Ei surviaisia.
Lettinauhaa, punaista :)
Hankala paikka, oikeasti. Couldplay kirjoitti:
jotain harhautusta pitää keksiä. Maa jäässä, ei siis matosia.Ei surviaisia.
Lettinauhaa, punaista :)
Hankala paikka, oikeasti...varmasti ahkerin eläin ja hius on vinkki... =)
- Couldplay
..varmasti ahkerin eläin ja hius on vinkki... =)
Muurahainen?
Muurahaispesä?
Hius?
Ahaa...Muurahaisenturkki siis. Couldplay kirjoitti:
Muurahainen?
Muurahaispesä?
Hius?
Ahaa...Muurahaisenturkki siis....muurahaispesästä löytyy elämää talvellakin, vaikkakaan ne ei talvella iste syö juurikaan. Ne ovat hieman syvemmällä maan alla ainoastaan. Ja vain tietyt muurahaiset keräävät ruokaa talveksi... =)
Hiuksella voi kietoa ne isommaksi syötiksi.- Couldplay
...muurahaispesästä löytyy elämää talvellakin, vaikkakaan ne ei talvella iste syö juurikaan. Ne ovat hieman syvemmällä maan alla ainoastaan. Ja vain tietyt muurahaiset keräävät ruokaa talveksi... =)
Hiuksella voi kietoa ne isommaksi syötiksi.mä aivan luulin että mun piti alkaa nylkeen turkit muurahaisilta.
Oliskin ollut kamala homma ;) - utsii vaa
...muurahaispesästä löytyy elämää talvellakin, vaikkakaan ne ei talvella iste syö juurikaan. Ne ovat hieman syvemmällä maan alla ainoastaan. Ja vain tietyt muurahaiset keräävät ruokaa talveksi... =)
Hiuksella voi kietoa ne isommaksi syötiksi.kokeillu toimiiko toi ?
- ...
Ei onnistuisi. Kuolisin. Tulitikutkin katkeilis kaikki tai kostuisivat.
Tuossa olisi hyvä tositeeveesarjan aihe.- TRAAGISTA:::::
...sormet suustani... =)
.
kynnetkin katkeis
.
- persona-non-grata
kalaa olemaan :). No, onhan metsässä toki muutakin syötäväksi kelpaavaa, joten voihan sen pari viikkoa näin äkkiseltään sanoen nippa nappa kestääkin ...
- Oopust
lievästi taistellen eloonjäämisestä...
Tikkuaski olisi se pahin kompastuskivi. Mikäli notskin saisi aikaiseksi ennen kuin aski olisi mennyt tupakin sytyttelemiseen, alkaisi menemään ihan hyvin.
No se pakkanen olisi ehkä toinen, riippuen teltasta, sellaisella vanhalla kupoliteltalla olisi aika turha koittaa selvitä kovassa pakkasessa montaakaan yötä...
Muutenkin, jos siis olisi luvallista, tekisin ennemminkin laavun, olisi hiukan turvallisempa pitää lämpöä päällä.......tuo laavu oli selkeä merkki että metsässä on joskus oltu. Tosin sen teltan voi vielä hyödyntää siihen laavuun lämpösermiksi tulipaikan toiselle puolelle pitkillä riu`uilla....
- Oopust
....tuo laavu oli selkeä merkki että metsässä on joskus oltu. Tosin sen teltan voi vielä hyödyntää siihen laavuun lämpösermiksi tulipaikan toiselle puolelle pitkillä riu`uilla....
tuota tullut ajatelleeksi. Sittenhän alkaisikin olla lokoisat oltavat jo...
Kalaan...
Noin paljon tavaraa.
...modernia nykyaikaa.... =)
Olisi kuitenkin hyvä olla eväät, sillä leirin rakennus vie aikaa ja energiaa (ei ehdi koko ajan kalalle - tosin senkin voi automatisoida).
kauppoja.
Ensimmäisenä tekisi rakovalkean,
sitten hankkisi ruokaa, eli kalaa ja ansalanka pienriistalle.
sitten laavun, kun teltta ei paljoa auta.
Sitten kun on saanut kaiken valmiiksi, pitäisi lähteä pois.iivar-runoilija kirjoitti:
...hyvä vastaus... =) Kuinka virittäisit ansalangat, ja mille eläimelle? Syötti?
Ei niihin syöttiä tule, vaan pistetään polulle ja risuilla vielä ohjataan saalis paulaan.
Vaijerilla saa hirvenkin.buddy-love kirjoitti:
Ei niihin syöttiä tule, vaan pistetään polulle ja risuilla vielä ohjataan saalis paulaan.
Vaijerilla saa hirvenkin....se on tehokkaampaa syötillä. Jänis ei kulje aina samoja polkuja.... ja syötillä jäniksen saa houkuteltua vaikka ulkohuussin alle.... =)
...hyvä vastaus... =) Kuinka virittäisit ansalangat, ja mille eläimelle? Syötti?
miten ansalangat viritetään.
Kaivaisin varmaan tiedot joko netistä tai historioitsijalta ennen metsäkeikkaa.
Sinänsä, mitä talvisin olen metsällä kulkenut,näyttävät piennisäkkäät käyttävän paljon samoja polkuja.
Varsinkin jos on paljon lunta.
- maniamania
mukava kaksiviikkoinen ilman ongelmia.
- uk-ko
kova nälkä... mutta oletetaan, että jostain syystä osaan järveä tuntematta valita juuri sen kohdan, josta nousee ahventa kuin siimaa: olisi varaa opetella uutta taitoa, paulan tekoa. Silloin se voisi olla enemmän loman puolella. Saako mausteita mukaan? Suolaa?
...mausteet varmaankin sallitaan, eihän niillä pelkästään elä.... suola tosin on kiikun kaakun... =)
- uk-ko
...mausteet varmaankin sallitaan, eihän niillä pelkästään elä.... suola tosin on kiikun kaakun... =)
puhun sen suolan mukaan, ajatus suolattomasta kalasta taittaa terän mun lomalta.
- uk-ko
uk-ko kirjoitti:
puhun sen suolan mukaan, ajatus suolattomasta kalasta taittaa terän mun lomalta.
luottavaisia pärjäämisestä. Se on pelottavaa :-)
Lämpöä kyllä metsässä riittää, se ei ole ongelma. Mutta mistä syötti koukkuun keskellä talvea? Se olisi iso ongelma, ennen kuin pääsee edes sinne järvelle pohtimaan avannon paikkaa. Itse yrittäisin varmaan vanhoista kannoista toukkia löytää. Toivotaan että niitä löytyy...
- FiliaFerus
ítseluottamuksellani selviäisin. Osaan käyttää kirvestä, puukkoa, sahaa, telttaa, teräslankaa (jänisansaan), siimaa ja koukkua (oon hyvä kalastaja), makuupussia, hyviä vaatteita ja tulitikkuja (tosin stendari olis kivempi). Tekisin laavun heti kun olisin virittänyt ensin jänisansan. Sitten tekisin avannon järveen... jne...
..tiedät mihin jänis menee... =) Siis miten varmistat että langassa on parinyön seutuun jänis...
- maniamania
..tiedät mihin jänis menee... =) Siis miten varmistat että langassa on parinyön seutuun jänis...
vois kaadella sopivaa ravintoa.. ruokintapaikalta niitä on helppo poimia. Riekon liha on kyllä maukkaampaa ja niiden poiminta vähän erilaista :)
- FiliaFerus
keksin sille jotain syötävää. Onhan mulla ollut kanejakin. Pajua niillekkin olen metsästä hakenut ym. mukavaa.
Kun en keksisi mitään tekemistä, niin harjoittelisin puukon- ja kirveenheittotaitojani kohteeseen. Vaikka puunrunkoon. Laavun tekisin, ja teltalla vuoraisin sitten sen laavun. Olis kiva, jos olis vielä foliota tarpeeksi makuupussin ympärille, jollei makuupussi olis lämmönpitävää materiaalia. Tietysti voisin tehdä tietyissä olosuhteissa iglun laavun lisäksi. Nälkääni söisin vaikka puuta, mutta hengissä takuulla uskon pysyväni. En anna periksi. maniamania kirjoitti:
vois kaadella sopivaa ravintoa.. ruokintapaikalta niitä on helppo poimia. Riekon liha on kyllä maukkaampaa ja niiden poiminta vähän erilaista :)
...jänis tykkää haavankuoresta kuin hullu ( eli minä) puurosta. Täällä päin ei ole riekkoja, ja siinä pyynnissä saisit suosiolla olla opettaja ja minä oppilas... =)
FiliaFerus kirjoitti:
keksin sille jotain syötävää. Onhan mulla ollut kanejakin. Pajua niillekkin olen metsästä hakenut ym. mukavaa.
Kun en keksisi mitään tekemistä, niin harjoittelisin puukon- ja kirveenheittotaitojani kohteeseen. Vaikka puunrunkoon. Laavun tekisin, ja teltalla vuoraisin sitten sen laavun. Olis kiva, jos olis vielä foliota tarpeeksi makuupussin ympärille, jollei makuupussi olis lämmönpitävää materiaalia. Tietysti voisin tehdä tietyissä olosuhteissa iglun laavun lisäksi. Nälkääni söisin vaikka puuta, mutta hengissä takuulla uskon pysyväni. En anna periksi...päin on kirveenheitto kilpailujakin, siis tarkkuus. Juu, uskon että selviäisit. Pettuahan ne ennen pula-aikaan söivät.. =)
- FiliaFerus
..päin on kirveenheitto kilpailujakin, siis tarkkuus. Juu, uskon että selviäisit. Pettuahan ne ennen pula-aikaan söivät.. =)
etsiskelisin urosta patterin virkaa toimittamaan. Eloonjäämistaisteluun kuuluu myös lämmönjakaminen, jos jakaja löytyis. ;)
Ps. Mun kone tökkii pahemman kerran.
- ne välineet
joutuis. Ei kukaan niitä ilmaiseksi anna.
tuo tuskin olisi mikään nautinto, vaikka uskoisin kyllä selviäväni (ainakin pari päivää). Mutta jos saisin ottaa yhden tietyn ihmisen mukaan, niin sitten se olisi takuulla ihan hauskaa :)
...parit olisi sallittuja... =)
Hieno juttu :) En mie yksin uskaltaisi oikeasti mennäkään.. Ei tiedä mitä sinne telttaan ryömisi yön pimeässä. Nukkuisin varmaan silmät auki :D
- FiliaFerus
...parit olisi sallittuja... =)
parin puutteessa koira sallittu kaveri? Meinaan ottaisin sit mukaani grönlanninkoiran. Ne osaavat itse hankkia ruokansa ja ehkä se koira tois mullekkin paistia. Mun kissat ainakin raahaa kaikenmaailman hiiret, rotat ja myyrät näytille.
Ai niin; Leikkaisin palan pitkävartisten kumisaappaiden kärjistä ja tekisin ritsan ja lingon. - FiliaFerus
FiliaFerus kirjoitti:
parin puutteessa koira sallittu kaveri? Meinaan ottaisin sit mukaani grönlanninkoiran. Ne osaavat itse hankkia ruokansa ja ehkä se koira tois mullekkin paistia. Mun kissat ainakin raahaa kaikenmaailman hiiret, rotat ja myyrät näytille.
Ai niin; Leikkaisin palan pitkävartisten kumisaappaiden kärjistä ja tekisin ritsan ja lingon.Siis leikkaisin varsista palat, en kärjistä.
Yritin äsken lähettää tätä viestiä ja yritti väittää että 10 6= on ihan jotain muuta kuin 16!!!
Piti peruuttaa ja ottaa uusiksi. Kopioin ensin tekstin. V***taa.
onnistuvani. Tulitikuista voisi tehdä tiukkaa, jos askissa noin 50 stidii niin se on noin 3 stidii per päivä.... Pitää toivoo ettei tuule. Eloonjäämistaistelua olisi, olen senverran mukavuudenhaluinen.
- FiliaFerus
Nuotiolle etäämmälle tuulensuojan.
FiliaFerus kirjoitti:
Nuotiolle etäämmälle tuulensuojan.
mutta hirveesti kuitenkin joutuisi pilkkoo puita, jos haluisi pitää kunnolla notskii... Jos ei pidä, niin kuitenkin 3 stidii pvässä on tosi vähän, vaikkei tuuliskaan. Hrrrrr.. Toiv olis kunnon makuupussi.
- FiliaFerus
zombbari kirjoitti:
mutta hirveesti kuitenkin joutuisi pilkkoo puita, jos haluisi pitää kunnolla notskii... Jos ei pidä, niin kuitenkin 3 stidii pvässä on tosi vähän, vaikkei tuuliskaan. Hrrrrr.. Toiv olis kunnon makuupussi.
kyllä aikaa pilkkoo puita ja mun kokemuksella (pilkon omakotitalossa aika usein, kun yksinään asun) tuli pysyis aika hyvällä mallilla, olettaen että puita riittäis. Haluaisin näet säästää tikkuja varastoon kaiken varalta. Yöllä tulis kylmä, jos ei pilkkois tarpeeksi puita nuotioon. Tosin rakentaisin laavua paremman tiipii-mallisen majan, joka pitäis lämpöä paremmin ja säästäis puita.
Puita pilkkoen aika kuluis mukavammin työn merkeissä ja pysyis lämpimänä vähemmällä puun polttamisella. FiliaFerus kirjoitti:
kyllä aikaa pilkkoo puita ja mun kokemuksella (pilkon omakotitalossa aika usein, kun yksinään asun) tuli pysyis aika hyvällä mallilla, olettaen että puita riittäis. Haluaisin näet säästää tikkuja varastoon kaiken varalta. Yöllä tulis kylmä, jos ei pilkkois tarpeeksi puita nuotioon. Tosin rakentaisin laavua paremman tiipii-mallisen majan, joka pitäis lämpöä paremmin ja säästäis puita.
Puita pilkkoen aika kuluis mukavammin työn merkeissä ja pysyis lämpimänä vähemmällä puun polttamisella.tuli itellenikin mieleen. Kyllä siinä hiki irtoaa.
- FiliaFerus
zombbari kirjoitti:
tuli itellenikin mieleen. Kyllä siinä hiki irtoaa.
vois punoa narua ja sitä vois muutenkin käyttää rakennusmateriaalina. Siitä vois myös rakentaa jonkinlaisen katiskan sorttisen systeemin. Ollaan joskus pentuna kokeiltu ja saatu haukikin.
Sitten tekisin teräviä seipäitä ns. turva-aidaksi petoja vastaan. Vuolisin päät teräväksi. Ja keihäitä tekisin myös.
Taidan olla aika amatsooni. FiliaFerus kirjoitti:
vois punoa narua ja sitä vois muutenkin käyttää rakennusmateriaalina. Siitä vois myös rakentaa jonkinlaisen katiskan sorttisen systeemin. Ollaan joskus pentuna kokeiltu ja saatu haukikin.
Sitten tekisin teräviä seipäitä ns. turva-aidaksi petoja vastaan. Vuolisin päät teräväksi. Ja keihäitä tekisin myös.
Taidan olla aika amatsooni.ympärille vaan, kuorsaus pitäisi suuremmat elikot kaukana. Ja kun itse saa valita kuteetkin, niin ei sitä ehtis vilukaan tulla. Hyvin voisin olla 2 viikkoa sen enempiä peseytymättä.
lainasin sun työ-kaluja, kun rupes ottaa pattiin toi delete tyyppi. :D
Nyt pistit pahan. Ei onnistuisi tämä extreamloma, ei sitten millään. Kaikki mainitsemasi tavarat veisin kirppikselle, myisin ne kovaan hintaan ja varaisin huoneen lähimmästä hotellista/motellista/majatalosta.
*aamujunalla kotiin*- djfjdöjvjöld
tosiaan asua metsässä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun433044Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081887Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171870Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si751561- 171474
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431358- 251300
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901289UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1021081Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1001071