Vaikkapa kylmässä autotallissa?
Vastaukset 8
- hubblekin
on koko ajan hyvin hyvin kylmässä ympäristössä...
- iceman/aismään
Käyttötilanteessa kaukoputki joka tapauksessa altistuu ulkona vallitsevalle lämpötilalle, joten täytyyhän sen sellainen kylmyys kestää. Jos kaukoputki on ollut lämpimässä sisätilassa niin se luultavasti ei ole täysin käyttökelpoinen välittömästi ulos viemisen jälkeen. Optiikan täytyy ensin jäähtyä ulkona vallitsevaan lämpötilaan ennenkuin havaintoja on mielekästä aloittaa. Sikäli ulkona säilyttäminen nopeuttaa havaintojen aloitusta.
Kosteus voi tietysti kaukoputkea pitkäaikaisesti ulkona säilytettäessä tehdä pahojaan ellei sitä suojata. Avoimen taivaan alla ei ainakaan pitäisi kaukoputkea säilyttää pitempiä aikoja.
Jos kaukoputki tarvitsee sähköparistoja tai akkuja niin ne on parasta säilyttää lämpimässä ja viedä ulos vain tarvittaessa.
Jos kaukoputki on pahviputken varaan rakennettu (ainakin eräät Dobsonit) niin sitä en ulos jättäisi pitkäksi aikaa koska kosteus pehmentää pahvia ja voi ajan mittaan aiheuttaa muodonmuutoksia tai muita ongelmia. - havaintoja ulkona
niin se nimenomaan pitääkin säilyttää viileässä
mutta kuivassa tilassa.
Minulla on kaapissa puuvajassa. - ja kavala kosteus
Tähtitorniin kiinteästi asennettu kaukoputki on "ulkona" läpi vuoden, tosin suurimman osan ajasta katoksen alla. Parempien kaukoputkien ne osat joiden välttämättä täytyy olla ulkona kestävät kyllä ne olosuhteet, kunhan niistä myös pidetään huolta.
Kaukoputkeen mahdollisesti liittyvät laitteet joiden ei välttämättä tarvitse olla kylmässä, kuten erillinen tietokone, olisi hyvä pitää normaalissa huoneenlämpötilassa jos mahdollista. Esim. tavalliset kannettavat tietokoneet eivät ole tarkoitettuja pakkasessa käytettäväksi.
Halvemmissa kaukoputkissa saattaa olla materiaaleja jotka eivät kestä kosteutta kovin hyvin. Jos kaukoputken putki on maalattua pahvia (kuten erään tunnetun amerikkalaisen merkin putki on osoittautunut olevan) niin se pitäisi säilyttää kuivissa sisätiloissa. Se varmaan kestää normaalin havaintosession aiheuttaman kostumisen mutta sen jälkeen se pitäisi saada lämpimiin sisätiloihin kuivumaan.
Runsaasti elektroniikkaa sisältävät kaukoputket eivät välttämättä toimi kovassa pakkasessa hyvin. Jos kaukoputki toimii paristoilla tai akuilla niin pakkasessa olisi eduksi jos tuon voimanlähteen voi pitää lämpimämmässä paikassa, esim. taskussa. - ......
Perus dobson, jossa puujalusta eikä mitään muuta. Pilaako kosteus jalustan jos säilytän sitä autotallissa pressun alla?
- pazci
säilyttäisi pressun( muoviahan se on) alla yhtään mitään, muovi ei hengitä ja kondenssivettä tulee varmasti lämpötilan vaihteluiden myötä. Kannattaisi hankkia joku puinen kaappi tai laatikko jos sellaisen löydät, pressuista itselläni on pelkkiä huonoja kokemuksia ainakin talvisin. Ne sopivat vain hyvin lyhytaikaiseen suojaukseen ja silloinkin pitää huolehtia ilmavuudesta; pressu ei saisi olla kiinni suojattavassa kappaleessa
- kuiva heppu
Turha sitä on pressun alle pistää jos sen päälle ei tipu vettä.
- tässä hyvä idea
voisi olla hyvä paikka säilyttää rakasta kaukoputkea, pölyltä ja ilmankosteudelta suojattuna. Jos se rakas mr. dobson on kyhätty esim. pahvista, luulisin että se puu ja pahvi eivät ala reagoimaan kohtalokkaasti toistensa kanssa.
Puulaatikoita voi ostaa valmiina mm. hautaustoimistoista kun menee kysymään ruumisarkkuja ja siis tänne rakas dobsoni voidaan sijoittaa makaamaan odottamaan ylösnousemusta. Jos vielä pelkää varkaita, voi lootan dobsoneineen käydä hautaamassa kirkkomaahan parin metrin syvyyteen yön pimeydessä ja laittaa kiven päälle ja kaiverruttaa siihen jonkun muistovärssyn yhteisistä reissuista. Se on kyllä kieltämättä hankalaa aina kaivaa se vehje esiin jokaista havaintokertaa varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791742
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.109913En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58745Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo107734Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset207664- 133628
- 51585
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus51562Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä19558- 37546