kasvissyöjäksi ?

-e-

Olen 15-vuotias tyttö ja olen jo todella pitkän aikaa miettinyt vegaaniksi ryhtymistä. Olen tutustunut erilaisiin kasvissyöjille tarkoitettuihin sivustoihin (esim. vegaaniliitto ry).Itselläni tuo "lakto-ovovegetaristi" olisi paras vaihtoehto. Kun päätitte ryhtyä vegaaneiksi, niin aloititteko sen ensin vähentämällä lihan määrää vai jättämällä kokonaan pois ? Kaipaisin pikku vinkkejä, sillä olen vasta nuori ja haluan harkita tarkkaan tätä asiaa. Olisin kiitollinen jos edes joku viitsisi neuvoa :-)

6

582

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------

Kasvissyöjien yleisnimitys on vegetaristi eikä suinkaan vegaani. Veganismi on elämäntapa, jota noudattava pyrkii välttämään kaikkea eläinperäistä paitsi ruokavaliossaan, myös muilla elämänsä osa-alueilla.

Mutta asiaan. Itse aloitin vähentämällä lihan määrää niin, että jätin pois siipikarjan ja nisäkkäiden lihan, mutta söin muutaman vuoden kalaa ja äyriäisiä. Se oli ainakin minun kohdalla ihan hyvä ratkaisu, eikä mitään pahempia ongelmia tullut. Kalasta luovuin myöhemmin ja nyt olen siis lakto-ovo-vegetaristi.

Kannattaa ottaa paljon selvää asioista ja ennen kaikkea kokeilla erilaisia reseptejä ja kokkailla itse ruokaa. Itselläni tämä puoli jäi vähän huonolle alussa, sillä aloitin 13-vuotiaana ja en osannut oikein kokata itse ruokaani. Söin todella paljon erilaisia valmisruokia, mm. kaupan pinaattilettuja ja kasvispihvejä, mikä ei tietenkään ole erityisen terveellistä pidemmänpäälle. Onneksi söin kalaa, maitotuotteita ja munia, niin säästyin varmaan pahimmilta ravintoaineiden puutoksilta. Netistä löytyy paljon hyviä kasvisruokareseptejä, joita kannattaa tulostella ja kokeilla. Esim. vegaaniliiton ja muilta kasvisruokavalioon erikoistuneilta sivustoilta löytyy sikäli hyviä ohjeita, että niistä saa hyvin erilaisia ravintoaineita mitä kasvissyöjä tarvitsee. Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia soijavalmisteita, linssejä, papuja ja siemeniä, joita löytyy paljon ihan tavallisistakin ruokakaupoista.

• -e-

kiitos vinkeistä todella paljon!

• .......

Itse olen hyvin mielenkiintoinen kasvissyöjä omasta mielestäni. Sanon kaikille että olen vegetaristi, koska pääsen paljon helpommalla kuin luettelemalla litanian mitä syön ja mitä en. Aluksi lopetin punaisen lihan ja kanan, sitten suurin osa kaloista, kananmuna ja lopuksi maitotuotteet.

Tosin syön
      -Riistalihaa; itse metsästettyä tai perheenjäsenen pyytämää
      -Kalaa; itse kalastettua tai perheenjäsenen pyytämää, poikkeuksena silakat tai muut "arvottomat" rehukalat
      -Tulevaisuudessa luulavasti kanaa, koska haluan lemmikkikanoja mutta eivät nekään loputtomiin elä
      -Joskus jotain missä on maitoa tai kananmunaa, kunhan sitä ei ole valmistettu minua varten, esimerkiksi sukulaisilla yöpymässä pullaa saattaa ottaa nälkään.

• herra hirviä

otat lemmikiks kanoja ja sitku ne kuolee ni syöt ne, todella eläin rakasta toimintaa :D
        kieli pitkällää kattelet niitä ja toivot et ne kuolis jo ni pääsisit herkuttelemaan aika kornia :D

• ----------
        herra hirviä kirjoitti:

otat lemmikiks kanoja ja sitku ne kuolee ni syöt ne, todella eläin rakasta toimintaa :D
        kieli pitkällää kattelet niitä ja toivot et ne kuolis jo ni pääsisit herkuttelemaan aika kornia :D

Eikös se ole melkeinpä hyvä, jos pystyy käyttämään ne kanat hyväksi kuoleman jälkeen? Varmaan ekologisempaa kuin se, että ensin kasvattaisi niitä ja sitten niiden kuoltua hautaisi.

• 9+17
        ---------- kirjoitti:

Eikös se ole melkeinpä hyvä, jos pystyy käyttämään ne kanat hyväksi kuoleman jälkeen? Varmaan ekologisempaa kuin se, että ensin kasvattaisi niitä ja sitten niiden kuoltua hautaisi.

Eipä kannata mitään vanhuuteen tai tautiin kuollutta kanaa lähteä syömään vaikka kuvittelisi sen olevan kovinkin ekologista. Munat kannattaa tietysti syödä, tai ainakin antaa jollekin eikä heittää roskiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3739
    2. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1383
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1247
    4. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1024
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      861
    6. Perjantaita!

Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      847
    7. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      840
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      829
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      821
    10. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      817
    Aihe