Näin joulun alla kiinnostaisi tietää mitä teorioiat liittyy Beetlehemin tähden ympärillä. Oliko tähti komeetta? Tiedetäänkö mitään varmaa? Suuret komeetat vastaisivat omaa mielikuvaani Beetlehemin tähdestä, joka johdatti Itämaan tietäjät Beetlehemiin esim. vuonna 1996 muistaakseni näkyi upea komeetta taivalla useana päivänä, joka liikkui luoteesta kaakkoon.
Beetlehemin tähti?
37
1042
Vastaukset
- kerro tarkka aika
Omana yhteenvetonani esitän että ko. hetken ajankohtaankin liittyy niin suuri - monien vuosien - epävarmuus että ei ole kunnon pohjaa ryhtyä etsimään täsmäystä mihinkään astronomiseen ilmiöön.
Jos joku pystyy antamaan täydellä varmuudella täsmällisen päiväyksen (tai edes vuoden ja vuodenajan) niin sitten hommassa voisi olla jotakin itua. Ei ennen sitä. - Perille.
Ymmärtääkseni tietäjät matkasivat päiväkausia. joten kohde olisi liikkunut kuten muutkin tähdet, ja jos oli komeettaa liikettä olisi myös suhteessa muihin tähtiin. Jos oltaisiin navalla ja sinne ilmestyisi supernova, se pysyisi paikallaan jos nova olisi pohjantähden tai etelänristin kohdalla. No jerusalemista katsoen jos kohde olisi pohjantähden kohdalla, niin ok. mutta tietäjien olisi pitänyt taivaltaa vielä vähän matkaa (navalle) tai sitten seimi sattuui jotenkin matkan varrelle, ja he jäivät siihen turisemaan, eivätkä menneet perille (navalle)
- ei siitä ole apua
Oman lisävaikeutensa tähän tuo myös se että tarina Betlehemin tähdestä voidaan ymmärtää erittäinkin vertauskuvalliseksi. Sitä ei välttämättä voi ottaa kirjaimellisesti miltään osin.
Jo tuo Betlehem paikkana on kiistanalainen. Raamattua rivien välistä lukemalla voi päätyä johtopäätökseen että Jeesuksen todellista syntymäpaikkaa ei haluta kertoa. Tarinassa on juutalaisen tradition vuoksi pakko olla Betlehem mukana riippumatta siitä missä Jeesus oikeasti syntyi. Juutalaisten kuninkaan nimittäin oli pakko syntyä Betlehemissä. Betlehem ei kuitenkaan kovin hyvin täsmää Joosefin ja Marian arkitodellisuuden kanssa. - todellisista
ei siitä ole apua kirjoitti:
Oman lisävaikeutensa tähän tuo myös se että tarina Betlehemin tähdestä voidaan ymmärtää erittäinkin vertauskuvalliseksi. Sitä ei välttämättä voi ottaa kirjaimellisesti miltään osin.
Jo tuo Betlehem paikkana on kiistanalainen. Raamattua rivien välistä lukemalla voi päätyä johtopäätökseen että Jeesuksen todellista syntymäpaikkaa ei haluta kertoa. Tarinassa on juutalaisen tradition vuoksi pakko olla Betlehem mukana riippumatta siitä missä Jeesus oikeasti syntyi. Juutalaisten kuninkaan nimittäin oli pakko syntyä Betlehemissä. Betlehem ei kuitenkaan kovin hyvin täsmää Joosefin ja Marian arkitodellisuuden kanssa.havainnoista.
Tietääkseni ainoa lähde missä tähti otetaan esiin on Raamattu.
Sen perusteella kysymyksessä ei voine olla huikean ihmeellinen ja ainutlaatuinen tähtitaivaan ilmiö, koska siinä tapauksessa havaintoja olisi ympäri maapalloa uudesta tähdestä eli supernovasta tai merkittävästä komeetasta.
Kaldealaiset tähtiharrastajat, zarathustralaiset maagit (μαγοι απο ανατολων) olivat seuranneet tähti-ilmiön kehittymistä ainakin kaksi vuotta ja ilmaisivat paikalliselle hallitsijalle ilmiön tähtitieteellisin termein
(τον αστερα εν τη ανατολη).
Nykyajan tietokoneilla tähtitaivasta voi pyörittää ja se lienee planetaarioden jouluntähti -ohjelmissa. Kirkkaimmat planeetat Venus, Saturnus ja Jupiter kohtailivat merkittävästi toisiaan - täyttä sotkua se on!
todellisista kirjoitti:
havainnoista.
Tietääkseni ainoa lähde missä tähti otetaan esiin on Raamattu.
Sen perusteella kysymyksessä ei voine olla huikean ihmeellinen ja ainutlaatuinen tähtitaivaan ilmiö, koska siinä tapauksessa havaintoja olisi ympäri maapalloa uudesta tähdestä eli supernovasta tai merkittävästä komeetasta.
Kaldealaiset tähtiharrastajat, zarathustralaiset maagit (μαγοι απο ανατολων) olivat seuranneet tähti-ilmiön kehittymistä ainakin kaksi vuotta ja ilmaisivat paikalliselle hallitsijalle ilmiön tähtitieteellisin termein
(τον αστερα εν τη ανατολη).
Nykyajan tietokoneilla tähtitaivasta voi pyörittää ja se lienee planetaarioden jouluntähti -ohjelmissa. Kirkkaimmat planeetat Venus, Saturnus ja Jupiter kohtailivat merkittävästi toisiaanBetlehemin tähden tulkinnat olisi ehkä paremminkin etsittävä astrologiasta kuin astronomiasta.
Perustavanlaatuinen ongelma on kuitenkin se että edes ko. ajankohdasta ei ole mitään varmuutta. Eri arviot heittelevät noin kymmenen vuoden haarukassa ja jo se tekee ilmiön yksikäsitteisestä tunnistamisesta mahdotonta. - KKPPSS
täyttä sotkua se on! kirjoitti:
Betlehemin tähden tulkinnat olisi ehkä paremminkin etsittävä astrologiasta kuin astronomiasta.
Perustavanlaatuinen ongelma on kuitenkin se että edes ko. ajankohdasta ei ole mitään varmuutta. Eri arviot heittelevät noin kymmenen vuoden haarukassa ja jo se tekee ilmiön yksikäsitteisestä tunnistamisesta mahdotonta.Kuinka kauan on tunnettu esim. kiertotähdet ja selkeimmät tähtikuviot. Tähtitieteilijöitä on kai ollut jo kauan eli ennen Jeesuksen syntymää ja heillä on ollut tiedossa yleisimmät ja suurimmat kiertotähdet ja kiintotähdet. Eikö silloin ko. meille kerrottu tähti- ilmiö ole ollut jotenkin myös omalla aikakaudellaan poikkeava? Suuntahan on sekin luoteesta kaakkoon esim. eli ainakin poikkeava normaalista kiertoradalla pyörimisestä.
- apuun
täyttä sotkua se on! kirjoitti:
Betlehemin tähden tulkinnat olisi ehkä paremminkin etsittävä astrologiasta kuin astronomiasta.
Perustavanlaatuinen ongelma on kuitenkin se että edes ko. ajankohdasta ei ole mitään varmuutta. Eri arviot heittelevät noin kymmenen vuoden haarukassa ja jo se tekee ilmiön yksikäsitteisestä tunnistamisesta mahdotonta.Aikamääreitä täsmentävä historiallinen tapahtuma on kuningas Herodeksen kuolema. Idän tietäjäthän olivat Herodeksen puheilla. Kuningas Herodeksen kuolemalle on kaksi mahdollista aikaa yleisissä historiatulkinnoissa, vuonna -4 tai vuonna -1. Josefuksen kirjaamissa tapahtumissa mainitaan kuunpimennyksen jälkeen ja ennen juutalaisten pääsiäistä.
Josefuksen kertoma Herodeksen hallinta-aika, 37 vuotta, rajoittaa mahdollisuuden yhteen, vuoteen miinus yksi.
Merkittäviä planeettakonjunktioita tapahtui vuosina 7 ja 3/2 ennen ajanlaskun ajoitusta.
Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen kohtaaminen Kalojen tähdistössä 29.4.-07, 3.10.-07 ja 4.12.-07, jollaisia tapahtuu noin neljä kertaa vuosituhannessa.
Astrologinen selitysmalli: Jupiter on kuningasplaneetta, Saturnus on sapatinviettäjien planeetta ja kalat ovat uuden aikakauden alku. Siis "uuden aikakauden alkaessa kuningas syntyy sapatinviettäjien keskuuteen".
Isompi konjunktioparvi oli vuosina 3/2, jolloin pääosissa olivat Jupiter ja Venus kahdesti 12.8.-3, 17.6.-2 ja Jupiter ja tähti Regulus kolmesti ja eräitä muitakin. Jälkimmäinen Jupiterin ja Venuksen kohtaaminen oli niin läheinen, etäisyys puoli kaariminuuttia, että silminnähtynä ne yhtyivät yhdeksi (Jupiterin läpimitta on yli puoli kaariminuuttia ja Venuksen parhaimmillaan noin yksi kaariminuutti).
Astrologinen tulkinta. Regulus on Leijonan tähtikuvion kirkkain ja kuningastähti ja Venus on taivaan kuningatar. "Juudan leijona ja kuningas syntyy taivaan kuningattaren ja yliJumalan kohtaamisesta"
Jälkimmäiselle tulkinnalle löytyy lisää tukea, taivaalta, kun "aurinko vaatettaa neitsyen, jolla on kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään 12 tähteä", 11.9.-03 klo 19. - KKPPSS
apuun kirjoitti:
Aikamääreitä täsmentävä historiallinen tapahtuma on kuningas Herodeksen kuolema. Idän tietäjäthän olivat Herodeksen puheilla. Kuningas Herodeksen kuolemalle on kaksi mahdollista aikaa yleisissä historiatulkinnoissa, vuonna -4 tai vuonna -1. Josefuksen kirjaamissa tapahtumissa mainitaan kuunpimennyksen jälkeen ja ennen juutalaisten pääsiäistä.
Josefuksen kertoma Herodeksen hallinta-aika, 37 vuotta, rajoittaa mahdollisuuden yhteen, vuoteen miinus yksi.
Merkittäviä planeettakonjunktioita tapahtui vuosina 7 ja 3/2 ennen ajanlaskun ajoitusta.
Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen kohtaaminen Kalojen tähdistössä 29.4.-07, 3.10.-07 ja 4.12.-07, jollaisia tapahtuu noin neljä kertaa vuosituhannessa.
Astrologinen selitysmalli: Jupiter on kuningasplaneetta, Saturnus on sapatinviettäjien planeetta ja kalat ovat uuden aikakauden alku. Siis "uuden aikakauden alkaessa kuningas syntyy sapatinviettäjien keskuuteen".
Isompi konjunktioparvi oli vuosina 3/2, jolloin pääosissa olivat Jupiter ja Venus kahdesti 12.8.-3, 17.6.-2 ja Jupiter ja tähti Regulus kolmesti ja eräitä muitakin. Jälkimmäinen Jupiterin ja Venuksen kohtaaminen oli niin läheinen, etäisyys puoli kaariminuuttia, että silminnähtynä ne yhtyivät yhdeksi (Jupiterin läpimitta on yli puoli kaariminuuttia ja Venuksen parhaimmillaan noin yksi kaariminuutti).
Astrologinen tulkinta. Regulus on Leijonan tähtikuvion kirkkain ja kuningastähti ja Venus on taivaan kuningatar. "Juudan leijona ja kuningas syntyy taivaan kuningattaren ja yliJumalan kohtaamisesta"
Jälkimmäiselle tulkinnalle löytyy lisää tukea, taivaalta, kun "aurinko vaatettaa neitsyen, jolla on kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään 12 tähteä", 11.9.-03 klo 19.Mutta ei kaiketi komeettaakaan voi pois sulkea. Itse olen nähnyt kaksi komeettaa, enkä uskonut silmiäni viimeisen kohdalla. Tuskin lisää komeettoja enää elinaikanani näenkään .ainakaan näiden kahden suuruusluokkaa. Löysin yhden historian kirjan, jonka mukaan keisari Augustus rakennutti
itselleen tähtikarttoihin ym pohjautuvia rakennelmia mm. saturnuksen temppelin, rauhan alttarin ja mausoleumin (28-9eKr), hänellä oli apunaan tutkijoita ja tähtitieteelis-matemaattiset laskelmat. - adkl
Kalojen tähtikuvio tarkoittaa Israelia ja Jupiter kuningasta. Saturnuksellakin jokin merkitys. Niinpä he läksivät Palestiinaan, jossa tuo kuningas syntyi! Ja osasivat kirjanoppineiden ja fariseusten opastamana perille ja tähtikin oli siellä yläpuolella!
- KKPPSS
apuun kirjoitti:
Aikamääreitä täsmentävä historiallinen tapahtuma on kuningas Herodeksen kuolema. Idän tietäjäthän olivat Herodeksen puheilla. Kuningas Herodeksen kuolemalle on kaksi mahdollista aikaa yleisissä historiatulkinnoissa, vuonna -4 tai vuonna -1. Josefuksen kirjaamissa tapahtumissa mainitaan kuunpimennyksen jälkeen ja ennen juutalaisten pääsiäistä.
Josefuksen kertoma Herodeksen hallinta-aika, 37 vuotta, rajoittaa mahdollisuuden yhteen, vuoteen miinus yksi.
Merkittäviä planeettakonjunktioita tapahtui vuosina 7 ja 3/2 ennen ajanlaskun ajoitusta.
Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen kohtaaminen Kalojen tähdistössä 29.4.-07, 3.10.-07 ja 4.12.-07, jollaisia tapahtuu noin neljä kertaa vuosituhannessa.
Astrologinen selitysmalli: Jupiter on kuningasplaneetta, Saturnus on sapatinviettäjien planeetta ja kalat ovat uuden aikakauden alku. Siis "uuden aikakauden alkaessa kuningas syntyy sapatinviettäjien keskuuteen".
Isompi konjunktioparvi oli vuosina 3/2, jolloin pääosissa olivat Jupiter ja Venus kahdesti 12.8.-3, 17.6.-2 ja Jupiter ja tähti Regulus kolmesti ja eräitä muitakin. Jälkimmäinen Jupiterin ja Venuksen kohtaaminen oli niin läheinen, etäisyys puoli kaariminuuttia, että silminnähtynä ne yhtyivät yhdeksi (Jupiterin läpimitta on yli puoli kaariminuuttia ja Venuksen parhaimmillaan noin yksi kaariminuutti).
Astrologinen tulkinta. Regulus on Leijonan tähtikuvion kirkkain ja kuningastähti ja Venus on taivaan kuningatar. "Juudan leijona ja kuningas syntyy taivaan kuningattaren ja yliJumalan kohtaamisesta"
Jälkimmäiselle tulkinnalle löytyy lisää tukea, taivaalta, kun "aurinko vaatettaa neitsyen, jolla on kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään 12 tähteä", 11.9.-03 klo 19.Samainen historiankirja, joka kertoo Augustuksen kiinnostuksesta tähtitieteeseen ja mailmankaikkeuteen kertoo Jeesuksen syntymävuoden olevan 6 ekr. Mikä onkaan totuus?
- piste pisteeltä
KKPPSS kirjoitti:
Kuinka kauan on tunnettu esim. kiertotähdet ja selkeimmät tähtikuviot. Tähtitieteilijöitä on kai ollut jo kauan eli ennen Jeesuksen syntymää ja heillä on ollut tiedossa yleisimmät ja suurimmat kiertotähdet ja kiintotähdet. Eikö silloin ko. meille kerrottu tähti- ilmiö ole ollut jotenkin myös omalla aikakaudellaan poikkeava? Suuntahan on sekin luoteesta kaakkoon esim. eli ainakin poikkeava normaalista kiertoradalla pyörimisestä.
Tähtikuviot jokainen voi määritellä ihan itse ; mitään standardia ei niistä ole.
- toivoton missio!
apuun kirjoitti:
Aikamääreitä täsmentävä historiallinen tapahtuma on kuningas Herodeksen kuolema. Idän tietäjäthän olivat Herodeksen puheilla. Kuningas Herodeksen kuolemalle on kaksi mahdollista aikaa yleisissä historiatulkinnoissa, vuonna -4 tai vuonna -1. Josefuksen kirjaamissa tapahtumissa mainitaan kuunpimennyksen jälkeen ja ennen juutalaisten pääsiäistä.
Josefuksen kertoma Herodeksen hallinta-aika, 37 vuotta, rajoittaa mahdollisuuden yhteen, vuoteen miinus yksi.
Merkittäviä planeettakonjunktioita tapahtui vuosina 7 ja 3/2 ennen ajanlaskun ajoitusta.
Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen kohtaaminen Kalojen tähdistössä 29.4.-07, 3.10.-07 ja 4.12.-07, jollaisia tapahtuu noin neljä kertaa vuosituhannessa.
Astrologinen selitysmalli: Jupiter on kuningasplaneetta, Saturnus on sapatinviettäjien planeetta ja kalat ovat uuden aikakauden alku. Siis "uuden aikakauden alkaessa kuningas syntyy sapatinviettäjien keskuuteen".
Isompi konjunktioparvi oli vuosina 3/2, jolloin pääosissa olivat Jupiter ja Venus kahdesti 12.8.-3, 17.6.-2 ja Jupiter ja tähti Regulus kolmesti ja eräitä muitakin. Jälkimmäinen Jupiterin ja Venuksen kohtaaminen oli niin läheinen, etäisyys puoli kaariminuuttia, että silminnähtynä ne yhtyivät yhdeksi (Jupiterin läpimitta on yli puoli kaariminuuttia ja Venuksen parhaimmillaan noin yksi kaariminuutti).
Astrologinen tulkinta. Regulus on Leijonan tähtikuvion kirkkain ja kuningastähti ja Venus on taivaan kuningatar. "Juudan leijona ja kuningas syntyy taivaan kuningattaren ja yliJumalan kohtaamisesta"
Jälkimmäiselle tulkinnalle löytyy lisää tukea, taivaalta, kun "aurinko vaatettaa neitsyen, jolla on kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään 12 tähteä", 11.9.-03 klo 19.Ja tosiaan kun edes ko. vuosiluvusta ei ole täyttä varmuutta - päivämääristä puhumattakaan - niin yritäpä sitten siltä pohjalta tunnistaa jotakin "Betlehemin tähteä", jonka kuvaus on kovin ylimalkainen ja jopa epäilyttävä. Kuvauksessa on vahvoja vertauskuvallisia piirteitä, yli kaikkinainen yksityiskohtien tarkkuus puuttuu ja se lienee laadittu vasta parisataa vuotta Jeesuksen _jälkeen_ kuten muukin osa Uudesta Testamentista.
- kohtiin
toivoton missio! kirjoitti:
Ja tosiaan kun edes ko. vuosiluvusta ei ole täyttä varmuutta - päivämääristä puhumattakaan - niin yritäpä sitten siltä pohjalta tunnistaa jotakin "Betlehemin tähteä", jonka kuvaus on kovin ylimalkainen ja jopa epäilyttävä. Kuvauksessa on vahvoja vertauskuvallisia piirteitä, yli kaikkinainen yksityiskohtien tarkkuus puuttuu ja se lienee laadittu vasta parisataa vuotta Jeesuksen _jälkeen_ kuten muukin osa Uudesta Testamentista.
(jos sallitaan)
""Kuvauksessa on vahvoja vertauskuvallisia piirteitä, yli kaikkinainen yksityiskohtien tarkkuus puuttuu ja se lienee laadittu vasta parisataa vuotta Jeesuksen _jälkeen_ kuten muukin osa Uudesta Testamentista. ""
Kaikki Uuden Testamentin kirjoitukset on laadittu ensimmäisellä vuosisadalla, viimeisimpänä Ilmestyskirja 90-luvulla Apostoli Johanneksen vanhoilla päivillä. Kyseinen kohta on Johanneksen näkemä näky, jossa useampien aikakausien tapahtumat sulautetaan samaan näkykokonaisuuteen, kuten tässä yhteydessä Jeesuksen syntymä, näkymättömän maailman tapahtumat ja lopunajalliset tapahtumat, jotka eivät ole vielä toteutuneen.
Tulkinnoissa on vaihtelevuutta sen osalta, mikä on vertauskuvallisuutta ja mikä konkreettista menneisyyden tai tulevaisuuden kuvausta profeetallisen tarkkanäköisyyden silmin. Mikäli tulkitsemme tähtitieteellisen osion täsmällisesti, pääsemme tarkkuudessa Jeesuksen syntymän ajoituksessa vuoteen, kuukauteen, päivään ja jopa kellonaikaan. - ja viel reppu seläss
kohtiin kirjoitti:
(jos sallitaan)
""Kuvauksessa on vahvoja vertauskuvallisia piirteitä, yli kaikkinainen yksityiskohtien tarkkuus puuttuu ja se lienee laadittu vasta parisataa vuotta Jeesuksen _jälkeen_ kuten muukin osa Uudesta Testamentista. ""
Kaikki Uuden Testamentin kirjoitukset on laadittu ensimmäisellä vuosisadalla, viimeisimpänä Ilmestyskirja 90-luvulla Apostoli Johanneksen vanhoilla päivillä. Kyseinen kohta on Johanneksen näkemä näky, jossa useampien aikakausien tapahtumat sulautetaan samaan näkykokonaisuuteen, kuten tässä yhteydessä Jeesuksen syntymä, näkymättömän maailman tapahtumat ja lopunajalliset tapahtumat, jotka eivät ole vielä toteutuneen.
Tulkinnoissa on vaihtelevuutta sen osalta, mikä on vertauskuvallisuutta ja mikä konkreettista menneisyyden tai tulevaisuuden kuvausta profeetallisen tarkkanäköisyyden silmin. Mikäli tulkitsemme tähtitieteellisen osion täsmällisesti, pääsemme tarkkuudessa Jeesuksen syntymän ajoituksessa vuoteen, kuukauteen, päivään ja jopa kellonaikaan.Sääli että kukaan teologi ei ole ollut niin valveutunut että olisi pystyneet kiinnittämään Jeesuksen syntymän edes vuoden tarkkuudella.
Oikeasti sitä syntymähetkeähän ei voi tietää astronomian perusteella koska ei varmuudella tiedetä mistä astronomisesta (jos edes yhtään mistään) tapahtumasta siinä on mahtanut olla kyse. Ja astronomista tapahtumaa voi vain yrittää arvailla koska tarkkaa aikamäärettä ei ole. Eikä edes ole mitään ensikäden tietoja, vaan ainoastaan myöhempien sukupolvien tarinoita, jotka tarkkuudessa jättävät viljalti toivomisen varaa.
Eli vanha viisaus pätee : peppu edellä puuhun kapuaminen on aika hankalaa. - opastaa
ja viel reppu seläss kirjoitti:
Sääli että kukaan teologi ei ole ollut niin valveutunut että olisi pystyneet kiinnittämään Jeesuksen syntymän edes vuoden tarkkuudella.
Oikeasti sitä syntymähetkeähän ei voi tietää astronomian perusteella koska ei varmuudella tiedetä mistä astronomisesta (jos edes yhtään mistään) tapahtumasta siinä on mahtanut olla kyse. Ja astronomista tapahtumaa voi vain yrittää arvailla koska tarkkaa aikamäärettä ei ole. Eikä edes ole mitään ensikäden tietoja, vaan ainoastaan myöhempien sukupolvien tarinoita, jotka tarkkuudessa jättävät viljalti toivomisen varaa.
Eli vanha viisaus pätee : peppu edellä puuhun kapuaminen on aika hankalaa.hieman peremmälle Raamatun ja kaukoputken suhteisiin. Risto Heikkilä on ammatiltaan pappi, siis teologi ja harrastukseltaan havaitseva tähtitieteilijä. Hänellä on oma tähtitornikin. Hän on kirjoittanut havaitsemisohjeita Tähdet ja Avaruus -lehteen kai vuosikymmeniä ja hän on kirjoittanut joitakin kirjoja, muun muassa Beetlehemin tähdestä.
Raamatun kirjojen kirjoittajat pyrkivät kiinnittämään kirjoituksensa historiaan aikakautensa tarkimmilla keinoilla mainitsemalla hallitsijoiden hallitusvuosia tarkkaan ja jotkut profeetat jopa kiinnittivät Herralta saamansa näyt ja sanat kuukaudelleen ja vuodelleenkin historiaan. Valitettavasti historiantutkimus ei pysty ajoittamaan kaikkien hallitsijoiden hallitsemisaikoja yhtä tarkkaan.
Hyvin täsmällistä:
"kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään"
"Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet."
"Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem"
" Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana"
"hän kuuli, että Arkelaus hallitsi Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen"
Siinäkin mainitaan neljä hallitsijaa, olennaisin Herodes moneen kertaan ja kahdessa evankeliumissa ja yksi valtiollinen tapahtuma, joka nykykäännöksessä on ilmaistu tarkemmin: "Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon"
Jeesuksen vanhemmat ja Jeesus itse salasivat todellisen syntymäpaikan oman rauhansa ja turvallisuutensa vuoksi. Ja esimerkiksi kirjanoppineet eivät hyväksyneet Jeesusta messiaaksi siitäkään syystä että hän oli kotoisin "väärältä" paikkakunnalta. - vaikea perätila?
opastaa kirjoitti:
hieman peremmälle Raamatun ja kaukoputken suhteisiin. Risto Heikkilä on ammatiltaan pappi, siis teologi ja harrastukseltaan havaitseva tähtitieteilijä. Hänellä on oma tähtitornikin. Hän on kirjoittanut havaitsemisohjeita Tähdet ja Avaruus -lehteen kai vuosikymmeniä ja hän on kirjoittanut joitakin kirjoja, muun muassa Beetlehemin tähdestä.
Raamatun kirjojen kirjoittajat pyrkivät kiinnittämään kirjoituksensa historiaan aikakautensa tarkimmilla keinoilla mainitsemalla hallitsijoiden hallitusvuosia tarkkaan ja jotkut profeetat jopa kiinnittivät Herralta saamansa näyt ja sanat kuukaudelleen ja vuodelleenkin historiaan. Valitettavasti historiantutkimus ei pysty ajoittamaan kaikkien hallitsijoiden hallitsemisaikoja yhtä tarkkaan.
Hyvin täsmällistä:
"kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään"
"Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet."
"Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem"
" Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana"
"hän kuuli, että Arkelaus hallitsi Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen"
Siinäkin mainitaan neljä hallitsijaa, olennaisin Herodes moneen kertaan ja kahdessa evankeliumissa ja yksi valtiollinen tapahtuma, joka nykykäännöksessä on ilmaistu tarkemmin: "Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon"
Jeesuksen vanhemmat ja Jeesus itse salasivat todellisen syntymäpaikan oman rauhansa ja turvallisuutensa vuoksi. Ja esimerkiksi kirjanoppineet eivät hyväksyneet Jeesusta messiaaksi siitäkään syystä että hän oli kotoisin "väärältä" paikkakunnalta.Juu, varmaan oli Jeesuksella syytä salata todellinen syntymäpaikkansa koska hän ei ollut syntynyt Beetlehemissä, mutta halusi esiintyä eräänlaisena juutalaisten kuninkaana ja vanhojen juutalaisten kirjoitusten mukaan juutalaisten kuningas nimenomaan syntyy Beetlehemissä.
Juudea ei muuten itsenäisenä maakuntana tietenkään maksanut veroa Roomalle joten tarina verollepanosta on palturia. - H allitsija
vaikea perätila? kirjoitti:
Juu, varmaan oli Jeesuksella syytä salata todellinen syntymäpaikkansa koska hän ei ollut syntynyt Beetlehemissä, mutta halusi esiintyä eräänlaisena juutalaisten kuninkaana ja vanhojen juutalaisten kirjoitusten mukaan juutalaisten kuningas nimenomaan syntyy Beetlehemissä.
Juudea ei muuten itsenäisenä maakuntana tietenkään maksanut veroa Roomalle joten tarina verollepanosta on palturia.Joka ei tapattanut vain vihollisiaan, vaan vaimojaan ja lapsiaan ja 45 puolueensa johtomiestä. Hän oli kuolemaansa ennakoidessaan kutsunut juutalaisten johtohenkilöitä kaikkialta maasta palatsiinsa ja oli sulkenut heidät Jerikon Hippodromille ja antanut käskyn surmata heidät oman kuolemansa kunniaksi, jotta juutalaisilla olisi jotain surtavaa. Herodeksen seuraaja,kuningas Arkelaos oli hieman humaanimpi, eikä tappanut vaan vapautti vangitut juutalaisjohtajat.
- uuniin
H allitsija kirjoitti:
Joka ei tapattanut vain vihollisiaan, vaan vaimojaan ja lapsiaan ja 45 puolueensa johtomiestä. Hän oli kuolemaansa ennakoidessaan kutsunut juutalaisten johtohenkilöitä kaikkialta maasta palatsiinsa ja oli sulkenut heidät Jerikon Hippodromille ja antanut käskyn surmata heidät oman kuolemansa kunniaksi, jotta juutalaisilla olisi jotain surtavaa. Herodeksen seuraaja,kuningas Arkelaos oli hieman humaanimpi, eikä tappanut vaan vapautti vangitut juutalaisjohtajat.
Mitä humaania on siinä jos vapauttaa juutalaisia? Eikö se ole rikos ihmiskuntaa kohtaan!
- Aikain-vartija
apuun kirjoitti:
Aikamääreitä täsmentävä historiallinen tapahtuma on kuningas Herodeksen kuolema. Idän tietäjäthän olivat Herodeksen puheilla. Kuningas Herodeksen kuolemalle on kaksi mahdollista aikaa yleisissä historiatulkinnoissa, vuonna -4 tai vuonna -1. Josefuksen kirjaamissa tapahtumissa mainitaan kuunpimennyksen jälkeen ja ennen juutalaisten pääsiäistä.
Josefuksen kertoma Herodeksen hallinta-aika, 37 vuotta, rajoittaa mahdollisuuden yhteen, vuoteen miinus yksi.
Merkittäviä planeettakonjunktioita tapahtui vuosina 7 ja 3/2 ennen ajanlaskun ajoitusta.
Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen kohtaaminen Kalojen tähdistössä 29.4.-07, 3.10.-07 ja 4.12.-07, jollaisia tapahtuu noin neljä kertaa vuosituhannessa.
Astrologinen selitysmalli: Jupiter on kuningasplaneetta, Saturnus on sapatinviettäjien planeetta ja kalat ovat uuden aikakauden alku. Siis "uuden aikakauden alkaessa kuningas syntyy sapatinviettäjien keskuuteen".
Isompi konjunktioparvi oli vuosina 3/2, jolloin pääosissa olivat Jupiter ja Venus kahdesti 12.8.-3, 17.6.-2 ja Jupiter ja tähti Regulus kolmesti ja eräitä muitakin. Jälkimmäinen Jupiterin ja Venuksen kohtaaminen oli niin läheinen, etäisyys puoli kaariminuuttia, että silminnähtynä ne yhtyivät yhdeksi (Jupiterin läpimitta on yli puoli kaariminuuttia ja Venuksen parhaimmillaan noin yksi kaariminuutti).
Astrologinen tulkinta. Regulus on Leijonan tähtikuvion kirkkain ja kuningastähti ja Venus on taivaan kuningatar. "Juudan leijona ja kuningas syntyy taivaan kuningattaren ja yliJumalan kohtaamisesta"
Jälkimmäiselle tulkinnalle löytyy lisää tukea, taivaalta, kun "aurinko vaatettaa neitsyen, jolla on kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään 12 tähteä", 11.9.-03 klo 19.Sattuipa silmiin pienoinen aikamääreellisyyskummajaisuus.
Jeesuksen tähdellinen syntymäaika: 11.9.-03 klo 19.
Eräs oman aikamme käännekohta: 11.09.2001 klo 18.46 (UTC-aika).
(ehkä tähtiaikaa voisi tarkentaa vielä vartilla)
- da vintsi
tietäjät olivat Babylonin juutalaisia, joilla oli yhteyksiä Qumranin essealaisjuutalaisiin. Babyloniassa juutalaiset olivat oppineet tähtien tutkimisen zarathustralaisilta maageilta, jotka myös odottivat tulevaa maailmanlopun profeettaa kuin juutalaiset messiasta. Samoin essealaiset uskoivat, että elettiin lopun aikoja ja taivaan merkit todistivat siitä. Esim. noihin aikoihin nähtiin komeetta, joka oli tulevan tuomiopäivän enne.
Kun Babyloniasta kiiri Qumraniin tietoja merkillisistä tähtitaivaan havainnoista, esim. konjunktioista, supernovasta, komeetasta, ja niiden astrologisista tulkinnoista, essealaidet päättivät ottaa profetiat omiin käsiinsä. He näet uskoivat, että profetioiden oli käytävä toteen ennen Messiaan tulemista ja tuomiopäivää. Raamatuntuntevina fundamentalisteina essealaiset tiesivät Messiaan nousevan Betlehemistä, joten heillä oli siellä asiamiehiä, jotka olivat valinneet leeviläisen Marian tulevan Messiaan äidiksi. Kaksi miestä makasi huumatun Marian, eikä siis voitu sanoa kumpi oli isä, joten lapsi oli pyhän hengen siittämä. Babylonista saapuneet "itämaan tietäjä"-juutalaiset vierailivat julman Herodeksen luona profetioiden toteutumiseksi. Jeesus vanhempineen pakeni "Egyptiin", joka siis todellisuudessa oli Qumranin luostari.
Luostarissa Jeesuksesta alettiin leipoa essealaisten Messias-kandidaattia, jonka tarkoitus oli johtaa oikeaoppiset uskonsoturit pyhään sotaan liitonrikkojia eli fariseuksia ja saddukeuksia vastaan. - tiätän tiätän
oli jessuksen vaija ohjas uhvoa ja johratti tiätäjät sen lua.
- ohiajelija
Osako Joosehvi ohjailla uhvojakin?
- meine Meinung nach
Saksalainen Sterne und Weltraum sisältää uudessa numerossa (tammikuu 2010) artikkelin "Kepler und der Stern von Betlehem", Rahlf Hansen. Tässä käydään läpi Betlehemin tähden folklorea yleisemminkin, vaikka kyse varsinaisesti Kepleristä.
Artikkeli listaa pääehdokkaat Betlehemin tähdeksi:
- Halleyn komeetta 12 eKr
- Jupiterin ja Saturnuksen kolminkertainen konjunktio vuosina 6 ja 7 eKr
- Komeetta vuonna 5 eKr
- Jupiterin ja Venuksen hyvin lähekkäinen konjunktio 17. heinäkuuta 2 eKr
- Tai sitten ei mikään todellinen tähtitaivaan tapahtuma
Pisimmän korren tuntuu vetävän Jupiterin ja Venuksen konjunktio jossa nuo kirkkaat planeetat paljain silmin katsoen yhtyivät yhdeksi kirkkaaksi pisteeksi. Tähän liittyi myös Jupiterin näyttävä liike Leijonan kirkkaimman tähden Reguluksen ympärillä. "Der Eindruck, den diese Konstellation hinterlassen haben muss, stellt alles andere in den Schatten."
Artikkelissa mainitaan myös historioitsija Ernest Martin:in 1980 julkaistu tutkimus jonka mukaan Jeesuksen syntymä todenäköisimmin ajoittuu 17. heinäkuuta 2 eKr. eli tuohon yo. erikoiseen tapahtumaan. Historioitsijat eivät muuten kovin suurta painoa anna kaikille Uuden Testamentin kertomuksille joissa on ristiriitoja, ilmeisesti siksi että ne ovat jälkikäteen laadittuja.
Kepler muuten oli Jupiterin ja Saturnuksen konjunktion kannattaja kuten moni hänen jälkeensäkin.- ei kaikki ole kultaa
"Historioitsijat eivät muuten kovin suurta painoa anna kaikille Uuden Testamentin kertomuksille joissa on ristiriitoja, ilmeisesti siksi että ne ovat jälkikäteen laadittuja."
Esimerkiksi Jeesuksen syntymän yhteydessä paljon julkisuutta saanut Raamatun kertoma alle 2-vuotiaiden lasten murhaaminen ja kaiken Juudean kansan verolle pano _Herodeksen aikana_ ovat historiallisessa katsannossa pelkkää roskaa.
- sdcx<dzcx
UP
- Ihmeiden taivas
Revontulet luovat hurmaavan kauniimman taivaan kuin vaivoin voin vaivoin kuvitella.
uytake pitkällä matkallaan suudelman halusi antaa Maapallolle.Tässä äärettömyydessä matkalla meistä Jaska Jokunen näin varjon muuttuessa valoon.
Aavistelemme kuin Inkat.
Joku viisas totesi aikonaan että lumisade on kirje taivaalta.
Olisipa jokaisella ihmiseellä oma tähti.Totesi neljävuotias kun töllöttelimme taivaalle. - theologos
Kertomus Betlehemin tähdestä ja Jeesuksen syntymästä on tietysti rakennettu selittämään sitä, miksi mies, jonka aikalaiset hyvin tiesivät olevan Nasaretista kotoisin, olisi kuitenkin sama kuin ennustuksien lupaama profeetta Betlehemistä.
Maagit, tähtien tutkijat, zarathustralaiset papit, itämaan tietäjät, ovat suunnilleen samassa osassa kuin Tyrkir, turkkilainen, islantilaisessa sagassa todistamassa, että Leifur Eirikssonin purjehduskohteessa, Vínlandissa, todella kasvoi viinirypäleitä. Mistäpä viikingit muuten olisivat tunnistaneet rypäleitä, ellei asiantuntija, turkkilainen, olisi ollut mukana.
Maagit kävivät siis asiantuntijoina tunnistamassa messiaan, jota myös zarathustralaisissa piireissä odotettiin. Maagit olivat siihen aikaan levittäytyneet ympäri Rooman valtakuntaa ja aikalaisten hyvin tuntemia ja tietämiä.
Siis selittävä kertomus, niinkuin kansanperinteessä useinkin. Ei tällaista kertomusta voi ottaa totena, ja ruveta sen perusteella selvittämään, mikä ja milloin oli "Betlehemin tähti". - eräs_ajatus_tämäkin
Turhan paljon teorioita. Evankeliumin kertomus on aivan liian suppea (lyhyt) jotta siitä voi tehdä suoran päätelmän. Ei kertomuksen lyhyyt tee siitä automaattisesti epäluotettavaakaan.
Me tarvitsisimme lisää tietoa. Tähän astiset teoriat ovat kahdenlaisia: 1) totta ja 2) ei ole totta.
Kyllä ne "itämaan tietäjät" todennäköisesti ovat olleet aikansa astrologiaan ja kansojen odotuksiin ja traditioihin perehtyneitä oppineita miehiä. He tunsivat ajatuksen juutalaisen kuninkaan Messiaan tulemisesta. Näitä merkkejähän he juuri tutkivatkin ja varautuivat matkantekoon.
Varmana voitanee pitää vain sitä, että nuo itämaan tietäjät eivät olleet juutalaisia oppineita. Koska heistä nimen omaan sanontaan "itämaan tietäjät" niin he olivat tulleet "Israelista itään" suunnan maista mahdollisesti jopa silloisen Rooman valtakunnan itärajan toiselta puolelta. Mutta kumminkin alueelta jossa tunnettiin riittävästi myös juutalaista ajattelua tulevasta Messiaskuninkaasta.
Pitäisi vain tutkia kuinka laajalti tunnettiin juutalaista ajattelua idempänä olevilla alueilla.- Tähdet-kertovat-sen
>>Pitäisi vain tutkia kuinka laajalti tunnettiin juutalaista ajattelua idempänä olevilla alueilla.<<
Jakaantuneen Israelin pohjoisvaltion asukkaat,"kymmenen kadonnutta sukukuntaa", vietiin pakkosiirtolaisuuteen Assyyriaan 722 eKr. Etelävaltion, eli Juudan asukkaat ja kansan ylimystö, myöskin papisto, eli laintuntijat ja tulkitsijat vietiin pakkosiirtolaisuuteen vuosina 586-585 eKr Babyloniaan. Siellä parhaimmistoa vihittiin kaldealaisten tietäjien salaisuuksiin. (Danielin kirjassa on kerrottu siitä.)
Eli siellä maagien mailla on ollut tarkka tieto erimerkiksi Bileamin näystä "Minä näen hänet, en kuitenkaan nyt, minä katselen häntä, en kuitenkaan läheltä. Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista", hyvissä ajoin, puoli vuosituhatta ennen.
Matteuksen kertomassa tietäjien vierailussa on käytetty tarkkaa tähtitieteellistä termiä, alkukielellä kreikassa, latinalaisin kirjaimin ilmaistuna anatolee, mikä tarkoittaa nimenomaan heliaakkista nousua, eli juuri ennen auringonnousua. - näin_sen_ymmärrän
Tähdet-kertovat-sen kirjoitti:
>>Pitäisi vain tutkia kuinka laajalti tunnettiin juutalaista ajattelua idempänä olevilla alueilla.<<
Jakaantuneen Israelin pohjoisvaltion asukkaat,"kymmenen kadonnutta sukukuntaa", vietiin pakkosiirtolaisuuteen Assyyriaan 722 eKr. Etelävaltion, eli Juudan asukkaat ja kansan ylimystö, myöskin papisto, eli laintuntijat ja tulkitsijat vietiin pakkosiirtolaisuuteen vuosina 586-585 eKr Babyloniaan. Siellä parhaimmistoa vihittiin kaldealaisten tietäjien salaisuuksiin. (Danielin kirjassa on kerrottu siitä.)
Eli siellä maagien mailla on ollut tarkka tieto erimerkiksi Bileamin näystä "Minä näen hänet, en kuitenkaan nyt, minä katselen häntä, en kuitenkaan läheltä. Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista", hyvissä ajoin, puoli vuosituhatta ennen.
Matteuksen kertomassa tietäjien vierailussa on käytetty tarkkaa tähtitieteellistä termiä, alkukielellä kreikassa, latinalaisin kirjaimin ilmaistuna anatolee, mikä tarkoittaa nimenomaan heliaakkista nousua, eli juuri ennen auringonnousua."kansan ylimystö, myöskin papisto, eli laintuntijat ja tulkitsijat vietiin pakkosiirtolaisuuteen vuosina 586-585 eKr Babyloniaan. Siellä parhaimmistoa vihittiin kaldealaisten tietäjien salaisuuksiin."
Jätit huomioitta Meedo-Persian valtakunnan joka tuli ja hävitti Babylonian vallan.
Ne "itämaan tietäjät" ovat voineet olla myös meedo-persialaisia tietäjiä !
Persian alueella syntyi myös uskontoja mm. zarathustralaisuus ja mahdollisesti myös manikealaisuuden "varhempi" muoto. Itämaan tietäjiä ei voida rajoittaa pelkästään babylonialaisiin (kaldealaisiin), jos näin tehdään voidaan tehdä virhepäätelmä.
Monoteistinen juutalaisuus ei liene ammentanut uskontofilosofista tietämystä monijumalaisista lähialueen uskonnoista.
Uskottavampi selitys lienee monoteistisen uskonajattelun varhaiselta puolelta jossa tunnettiin juutalainen ajattelu tulevasta Messias kuninkaasta. Meedo-Persian kuningas salli juutalaisten paluun mutta EI sallinut heille edes vasallikuninkaan hallitsemaa valtakuntaa.
Juutalaiset palasivat ja rakensivat Jerusalemin uudelleen mutta heillä ei ollut kuningaskuntaa ennenkuin vasta roomalaisvallan lähestymisen aikaan. (makkabealaisaika?)
Roomalaiset sallivat paikallisia kuninkaita keisarivallan alaisuudessa.
Raamattu kertoo Jeesuksen aikana paikallisen kuninkaan olevan Herodes joka oli roomalaisten alistama vasallikuningas.
Tämä kokonaisuus liittää itämaan tietäjät monoteistiseen ajatteluun tulevasta juutalaisesta kuninkaasta, Messiaasta. Tämä ajatus ei ole voinut syntyä monijumalaisessa babylonialaisessa uskonnonkulttuurissa. Itse painottaisin tätä tulkintaa, monoteistisen uskonajattelun "tietäjät ja maagit" tunsivat juutalaisten Messias odotuksen. Ja he tulivat tekemään tästä myös ilmoituksen "juutalaiselle" kuninkaalle Herodekselle. - theologos
Ei Raamatun kertomukset eroa mitenkaan muusta kansanperinteestä.
Maagit olivat tunnettuja ympäri Rooman valtakuntaa. Tiedämme sen muista lähteistä. Siten myös tiedettiin, että he odottivat OMAN USKONTONSA mukaista Messiasta. Heidän uskontonsa oli tässä vaiheessa zarathustralainen, aikaisemmin idän polyteistinen. Tälläinen odotus on yleistä melkein kaikissa uskonnoissa.
Jos haluaa etsiä kertomukselle tarkoitteen, se siis kertoi siitä, että Jeesus ei ollut vain juutalaisten, vaan muidenkin odottama Messias.
Tarinat siitä, että maagit kävivät ilmoittamassa juutalaiselle Herodekselle, perustuu siihen, että kertomus olisi tosi. Ei toki. Laajempi perehtyminen uskonnolliseen legenda-aineistoon, joka onkin todella suuri, kertoo, että vain motivaatioita voi arvailla, historiallisesta totuudesta ei ole jälkeäkään.
Kuinka osaat mennä talliin jos olet juuri komeetan alapuolella. näkymä ei muuta vaikka olisit sadan kilometrin päässä? Siksi mainittu tähti ei olisi voinu olla mikään tunnettu taivaallinen ilmiö. turha siis selittää millään konjuktioilla tai muilla komeetoilla.
Oma kokemus Brisbanesta talvipäivän seisauksen aikaan. Aurinko on muistaakseni toista astetta taivaan laeltä jyrjässä, siinä on sellainen puolitoista tunti ettei voi määrittää pohjoista auringon perusteella, ei tietäisi mihin lähteä. Miten voi osata johonkin kylään ja isellä talliin noilla spekseillä. lisäksi se objekti olisi kiertänyt taivaan laella vuorokauden aikojen mukaan.
Vain asioista ymmärtämätön yrittäisi selittää liikkuvalla taivaan kannella paikallaan pysyvää kohdetta jollakin taivaan tunnetulla ilmiöllä :D
Kertomuksen "Jumalallinen" tähti on ollut kuin drone ja ohjannut siten kertomuksen tietäjät kohteeseen. Turha selittää millään taivaan todellisella ilmiöllä.- tosiilmiömäinen
Näkee että et ole ikinä käynyt lähelläkään Australiaa. Et osaa mihinkään kylään mennä täällä muinakaan vuodenaikoina, jos suuntia sihtaat auringosta. Vain täysin asioista ulkona oleva sepustaa jumalallisia tähtiä jne ohjeeksi kun ei mitään ymmärrä.
- ylhäällä.on
tosiilmiömäinen kirjoitti:
Näkee että et ole ikinä käynyt lähelläkään Australiaa. Et osaa mihinkään kylään mennä täällä muinakaan vuodenaikoina, jos suuntia sihtaat auringosta. Vain täysin asioista ulkona oleva sepustaa jumalallisia tähtiä jne ohjeeksi kun ei mitään ymmärrä.
Brisbane sijaitsee 27°28.0764′ E leveysasteella. Kravun kääntöpiirien 23,5° P - 23,5° E välissä aurinko käväisee kerran vuodessa suoraan yläpuolella, joten aurinko Brisbanessä käy vain muutaman asteen päässä ylä-asennosta. Voi olla aika vaikea määritellä pohjoista silloin.
- Kalju_Pitkätukka
Jopa ketjussa mainittu Heikkilä, harras uskova ja pappi, huomioi mahdollisuuden, että Betlehemin tähti voi olla pelkkä legenda. Uskonnottomalle tämä on tietysti loogisin selitys.
- Ei-haudata-Tähteä
Joulu tähtineen ja Loppianen tietäjineen jäi jo hieman taakse, mutta tämä vuosi 2017 on mielenkiintoinen. Tänä vuonna tuo Jeesuksen syntymän tarkalleen ajoittanut Ilmestyskirjan tapahtuma toteutuu taivaalla syntymäkertomustakin täsmällisemmin.
Tuolla ketjussa välivuosilta, 2010/11, on näitä samoja kirjoituksia aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9555184/betlehemin-tahden-selitysta-hakevat-kummastuttaa
Tässä linkissä on tulevia tapahtumia ajankkohdan 23.09.2017 ympäriltä:
http://www.reinosav.net/ajanmerkit-b.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883