Toivoni on palannut...

Mr Darwin

Palstalle ei ole viime päivinä ilmaantunut uusia aloituksia kreationismihömpötyksestä, mistä voin ilokseni todeta, että ilmeisesti Suomen kreationistitkin ovat tulleet järkiinsä ja lopettaneet tyhmän Ameriikan hihhulien peesaamisen...
Saahan Suomessa olla "uskovainen" mutta ei silti tarvitse olla typerä ja kieltää tieteelliset tosiasiat. Evoluutio on fakta ja parhaiten sen selittää nykyään vallalla oleva evoluutioteoria. Onkos tämä vielä Darwinin juhlavuotta, tiedelehdissä ainakin oli paljon evoluutioteoriaa sivuavia kirjoituksia? Ainakaan mitään evoluutioteoriaa vastaan olevaa kritiikkiä ei ole tullut esiin... Televisiossa ainakin on vuoden aikana tullut monia dokumentteja, joissa on kerrottu eliöiden evoluutiosta, pari päivää sitten myös Darwinille tutuilta Galapagos-saarilta. Toivottavasti tieteen tuntemus nousee Suomessa yleisesti samalle tasolle kuin opetustavoitteiden taso peruskouluissa, ns. Pisa-tutkimukset...

15

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiede.prof.
      • Mr Darwin

        Tuo ketju nyt on pelkkää sekoilua ja höpöhöpöjuttua, ilmeisesti provoilutarkoituksessa... :)


      • ylemmyyden tunnetta

      • hohhoijakkaa
        ylemmyyden tunnetta kirjoitti:

        Suomalaisugrilainen rotu on samalla viivalla muiden rotujen kanssa - pohjoisen ilmaston muovaama rotu.

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8707602/41661479

        Suomalaisugrilainen rotu on käsitteenä tasan yhtä tieteellinen kuin evankelisluterilainen rotu tai veitsen ja haarukan käyttäjärotu.

        Mutta suomi24 onkin ihmeellinen friikkisirkus, jossa tiedepalstoilla puhutaan enemmän pseudotieteestä kuin oikeista faktoista.


    • Jumala on kaiken luo

      kreationisti. Olewn antanut evoluutioteorian levätä yli 30 vuotta. Silloin pänttäsin YO-kokeisiin, puuttuivia välimuotoja ei tuolloinkaan ollut. Nyt asiaa hieman tarkasteltuani tämä tieteen myytti polkee paikallaan - välimuotojaa ei vieläkään ole löytynyt. Ihan olen yllättynyt, miten esim. molekyylibiologioa ja perinnöllisyys tietous on lisääntynyt, mutta nykyinen tietämys vie enämmän mattoa alta evoluutiolta. Tämä myytti on aikansa elänyt ja siirrettävä romukoppaan niinkuin Freudin psykoanalyyskin.

      • jemiwa

        Ei ole mitään välimuotoja ihmisen ja apinan välillä, koska ihminen ei ole kehittynyt nykyisistä apinoista vaan varhaisemmista alkumuodoista, joista myös apinat ovat kehittyneet. Ja niitä muotoja on löydetty ihan riittävästi tukemaan tätä teoriaa. Kaikki mukaan poistamaan suomenkielestä termin puuttuva rengas.


    • Tostuus ei muuksi mu

      evoluutiouskosi kiinni jos muutama repliikki tai passiivisuus herättää tosvosi eloon. Jos lukisit kaiken kritiikin, jota evoluutiosta on kirjoitettu, ei toivosi olisi enää kovinkaan korkealla. Ei tarvitse olla välttämättä tieteen pääasiallinen ammattilainen, jos tutkii esim. evoluutiota ja Pekka Reinikainen on lääkäri ja voisi ihan hyvin toimia vaikka tutkijana ja teidemiehenä ihan virallisestikin ainakin koulutuksensa puolesta, mutta hän on valinnut käytännön lääkärin työn. Monet tutkijat eivät ole yhtään sen pitemälle opiskelleita kuin Reinikainenkaan. Kyllä Pekalla on tietämystä ja pätevyyttä tutkia näitä juttuja. Onhan han opislellut kolme vuotta Ranskassa mikrobiologiaa ym. Meillä arvostelijoilla ei taida olla sen kummempaa kuin YO-tutkinto ja leiekö kaikilla edes sitäkään biologian osalta.

      • Hutkija

        "Ei tarvitse olla välttämättä tieteen pääasiallinen ammattilainen, jos tutkii esim. evoluutiota"

        kyllä tarvistee. Tuossa osoitit juuri oman tietämättömyytesi tieteen tekemisestä. Se aikakausi luonnontieteellisessä tutkimuksessa on jo ohitettu kun amatöörit ja nojatuolitutkijat pohdiskelivat luonnon ihmeellisyyksiä.

        "Pekka Reinikainen on lääkäri ja voisi ihan hyvin toimia vaikka tutkijana ja teidemiehenä ihan virallisestikin ainakin koulutuksensa puolesta mutta hän on valinnut käytännön lääkärin työn. "

        Siinäpä se sanoit. Hän on lääkäri ja varmasti hyvä työssään. Mutta se anna hänelle valmiuksia olla samalla viivalla ammattitukijoiden kanssa, jotka ovat pätevöityneet vuosikausia tehdyn tutkimustyön kautta. On vähän eri asia jos on opiskellut joskus muutaman vuoden alaa, kuin jos harjoittaa tiedettään täyspäiväisesti. Se muutaman vuoden akateeminen peruskoulutus antaa kyllä hyvän pohjan, mutta sen jälkeen vasta alkaa se todellinen kehittyminen, kun tekee alan tutkimustyötä. Nykyään tutkimus on kuitenkin entistä enemmän spesialisoitunutta ja nopeasti kehittyvää. Siinä tippuu varsin nopeasti kärryltä, kun toimii päätoimisesti jossain muussa ammatissa.


      • Tohtori Sygerö
        Hutkija kirjoitti:

        "Ei tarvitse olla välttämättä tieteen pääasiallinen ammattilainen, jos tutkii esim. evoluutiota"

        kyllä tarvistee. Tuossa osoitit juuri oman tietämättömyytesi tieteen tekemisestä. Se aikakausi luonnontieteellisessä tutkimuksessa on jo ohitettu kun amatöörit ja nojatuolitutkijat pohdiskelivat luonnon ihmeellisyyksiä.

        "Pekka Reinikainen on lääkäri ja voisi ihan hyvin toimia vaikka tutkijana ja teidemiehenä ihan virallisestikin ainakin koulutuksensa puolesta mutta hän on valinnut käytännön lääkärin työn. "

        Siinäpä se sanoit. Hän on lääkäri ja varmasti hyvä työssään. Mutta se anna hänelle valmiuksia olla samalla viivalla ammattitukijoiden kanssa, jotka ovat pätevöityneet vuosikausia tehdyn tutkimustyön kautta. On vähän eri asia jos on opiskellut joskus muutaman vuoden alaa, kuin jos harjoittaa tiedettään täyspäiväisesti. Se muutaman vuoden akateeminen peruskoulutus antaa kyllä hyvän pohjan, mutta sen jälkeen vasta alkaa se todellinen kehittyminen, kun tekee alan tutkimustyötä. Nykyään tutkimus on kuitenkin entistä enemmän spesialisoitunutta ja nopeasti kehittyvää. Siinä tippuu varsin nopeasti kärryltä, kun toimii päätoimisesti jossain muussa ammatissa.

        Tunne monia lääkäreitä ja olen todennut, että lääkärien keskuudessa on paljon uskovia / evoluutioteoriaan kriittisesti suhtautuvia ihmisiä. mm:
        Reinikainen (http://www.pekkareinikainen.info/fi/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=27)
        Sakari Orava (leikkasi Beckhamin jalan)

        Osa kuuluu kristillisiin järjestöihin ( mm. http://www.khls.fi/ / http://www.skls.fi/ http://www.fimnet.fi/skls/linkit.html / ) ja on monia jotka uskovat Jumalaan ja luomistyöhön, mutta eivät kuulu järjestöihin. Lääkäreillä on hyvä koulutus ja he näkevät työssään ihmiskehon monimutkaisuuden.


      • uskikset...
        Tohtori Sygerö kirjoitti:

        Tunne monia lääkäreitä ja olen todennut, että lääkärien keskuudessa on paljon uskovia / evoluutioteoriaan kriittisesti suhtautuvia ihmisiä. mm:
        Reinikainen (http://www.pekkareinikainen.info/fi/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=27)
        Sakari Orava (leikkasi Beckhamin jalan)

        Osa kuuluu kristillisiin järjestöihin ( mm. http://www.khls.fi/ / http://www.skls.fi/ http://www.fimnet.fi/skls/linkit.html / ) ja on monia jotka uskovat Jumalaan ja luomistyöhön, mutta eivät kuulu järjestöihin. Lääkäreillä on hyvä koulutus ja he näkevät työssään ihmiskehon monimutkaisuuden.

        uskovat myös auktoriteetteja (esim. jumalaa, raamattua, lääkäriä, diplomi-insinööriä jne.)!

        Mutta minäpä tunnen Pekan ja Pekka sanoi, ettei mitään jumalia ole olemassa! Mitäs siihen sanot?

        Lääkärien ja insinöörien keskuudessa on myös paljon ateisteja ja älykkäitä ihmisiä! Ja monet heistä eivät kuulu kirkkoon.


      • Warmaaa
        uskikset... kirjoitti:

        uskovat myös auktoriteetteja (esim. jumalaa, raamattua, lääkäriä, diplomi-insinööriä jne.)!

        Mutta minäpä tunnen Pekan ja Pekka sanoi, ettei mitään jumalia ole olemassa! Mitäs siihen sanot?

        Lääkärien ja insinöörien keskuudessa on myös paljon ateisteja ja älykkäitä ihmisiä! Ja monet heistä eivät kuulu kirkkoon.

        Ei koulutus ja uravalinta katso elämänkatsomusta tai uskonnollista arvomailmaa. Lääkäreissä nyt vaan sattuu olemaan paljon uskovaisia..ehkä se selittyy sillä, että halu auttaa ja parantaa sopii hyvin kristilliseen arvomailmaan. Jumalaan uskova ja jumalaton lääkäri tekevät samaa työtä eikä elämänkatsomus haittaa / vaikeuta heidän arvokasta työtään.


      • näin!
        Warmaaa kirjoitti:

        Ei koulutus ja uravalinta katso elämänkatsomusta tai uskonnollista arvomailmaa. Lääkäreissä nyt vaan sattuu olemaan paljon uskovaisia..ehkä se selittyy sillä, että halu auttaa ja parantaa sopii hyvin kristilliseen arvomailmaan. Jumalaan uskova ja jumalaton lääkäri tekevät samaa työtä eikä elämänkatsomus haittaa / vaikeuta heidän arvokasta työtään.

        Raamattua lukevista tulee hyviä lääkäreitä!

        Kuten kaikki varmasti tietää, nii moraalihan on lähtöisin ruamatusta! Jos et luve ruamattua, olet rikollinen ihmeinen joka ei osaa rakastaa... ainovastaan osaa raiskata ja petkuttaa!

        ----------------------------------------

        Kristilliseen arvomaailmaan kuuluu mm. kivitykset ja joukkoteurastukset!


    • Kunnioitus hänen

      Leena Palotie oli etevä tiedenainen, mutta hänkin menehtyi parhaassa työiässään. Tutki geenejä, mutta ei voinut auttaa itseään - mentävä oli! Niin oli Luojan säätämät päivät tulleet täyteen! En tiedä hänen suhdettaan uskoon ja Jumalaan!

      • tarvitsi vähän...

        apua luomistyöhön!?!


      • Tapio A. Kärnä
        tarvitsi vähän... kirjoitti:

        apua luomistyöhön!?!

        Mutta jo pelkät fossiililöydöt kumoavat Raamatun luomiskertomukset.Vai,tuletko väittämään minulla,
        että dinosaurukset olivat Aatamin ja Eevan jälkeläisiä ? Ehkäpä apina kehittyi silti Jeesuksesta,sillä hänhän oli Rooman ensimmäinen paavi Pietarikin.Sama yksilö,runoilija.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe