Ateismi ei ole mikään satu

Ateisti aina ollut

Ateismi ei tunnusta mitään uskontoa todeksi, mutta ei myöskään jotain helvettiäkään joka vastine uskonnolle.
Ateisti ajattelee itse ja pitää mahdottomana sitä, että jokin jumalolento on tämän maailman ylin hahmo.
Ateistin ei tarvitse pitää kokouksia jotta ateismi vahvistuisi tai hankkia jäseniä, koska se perustuu vain ihmisen älykkyyteen pohtia asioita omana itsenään joka tekee päätöksiä kuten kaikessa muussakin arjen tapauksissa.

Itse henk.koht. sain jopa rauhan itselleni kun lopetin uskonnon rahoituksen kirkollisveroina. Siitä on jo 25v aikaa ja koskaan katunut tekoa. Toisaalta olen alkanut voimaan pahoin aikuisten ihmisten leikkimisestä olla uskovainen ja levittää uhkaillen moista uskomusta? Lapsille riittäköön moinen satu mutta aikuisille ei sitä pidä enää tyrkyttää nykyaikaan jotta ihmiset kehittyisivät ihmisinä vihdoinkin lisää.

32

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, olen agnostikko

"Ateismi ei tunnusta mitään uskontoa todeksi, mutta ei myöskään jotain helvettiäkään joka vastine uskonnolle."

Mitä kuoleman hetkellä tapahtuu, emme voi tietää. Olen avoin kaikille mahdollisuuksille, mutta en voi toivoa mitään, koska asia ei kuulu tiedon piiriin.

"Ateisti ajattelee itse ja pitää mahdottomana sitä, että jokin jumalolento on tämän maailman ylin hahmo."

Ei se mahdotonta ole. Emme vain saa koskaan tietää sitä, koska emme pysty kurkistamaan tämän maailman ulkopuolelle.

"Ateistin ei tarvitse pitää kokouksia jotta ateismi vahvistuisi tai hankkia jäseniä, koska se perustuu vain ihmisen älykkyyteen pohtia asioita omana itsenään joka tekee päätöksiä kuten kaikessa muussakin arjen tapauksissa."

Miksi esim. Richard Dawkins pitää ateismikokoksia ja saarnaa ateismia kaikelle kansalle kuin mikäkin pastori?

• Kössönöm

mitä kuoleman hetkellä tapahtuu? Minäpä kerron: kun kuolet, niin aivotoimintasi lakkaa ja sinä lakkaat olemasta.

• Minäkin luonnehtisin itseni uskontorekisterissä lähinnä agnostikoksi.

Minulle oli aikanaan (ja on se vieläkin) vaikeaa kutsua itseäni ateistiksi. Pidänkin enemmän täsmällisemmästä termistä uskonnoton.

Minun piti aikanaan käydä ihan tietosanakirjasta tarkastamassa, mitä ateismillä oikein tarkoitetaan.

Ateismihan on jumaluskon puutetta. Näin myös agnostikot kuuluvat ateisteihin. Jos agnostikko uskoo johonkin jumaluuteen, vaikka itse löytämäänsä/luomaansa, niin silloin hän ei ole enää agnostikko, vaan teisti.

Valitettavan usien ateistilla tarkoitetaan jumalankieltäjää, joka on kylläkin myös ateisti, mutta ei ainoa laatuaan. Uskonnottomia on muunkinlaisia. Minunkinlaiseni.

• minulle ei riitä
        Kössönöm kirjoitti:

mitä kuoleman hetkellä tapahtuu? Minäpä kerron: kun kuolet, niin aivotoimintasi lakkaa ja sinä lakkaat olemasta.

Syötät toisille omia käsityksiä jotka olet miettinyt itse. Raamattu kertoo toista.

• kerroin sen
        Phoebus kirjoitti:

Minäkin luonnehtisin itseni uskontorekisterissä lähinnä agnostikoksi.

Minulle oli aikanaan (ja on se vieläkin) vaikeaa kutsua itseäni ateistiksi. Pidänkin enemmän täsmällisemmästä termistä uskonnoton.

Minun piti aikanaan käydä ihan tietosanakirjasta tarkastamassa, mitä ateismillä oikein tarkoitetaan.

Ateismihan on jumaluskon puutetta. Näin myös agnostikot kuuluvat ateisteihin. Jos agnostikko uskoo johonkin jumaluuteen, vaikka itse löytämäänsä/luomaansa, niin silloin hän ei ole enää agnostikko, vaan teisti.

Valitettavan usien ateistilla tarkoitetaan jumalankieltäjää, joka on kylläkin myös ateisti, mutta ei ainoa laatuaan. Uskonnottomia on muunkinlaisia. Minunkinlaiseni.

Vanha kuva riuskasta talonpojasta pellolla, joka ei usko muuhun kuin kuokkaansa, ja mättää raskaan työnsä lomista ärräpäitä. Hän joi raskaasti sitten alkoholia, ja lumihanki, kirves ja perhe oli monen kohtalona.

• Kössönöm
        minulle ei riitä kirjoitti:

Syötät toisille omia käsityksiä jotka olet miettinyt itse. Raamattu kertoo toista.

Kun eliö kuolee, sen elintoiminnot lakkaavat ja mätäneminen alkaa. Onko vaikeaa?

• Kuk regus susej
        kerroin sen kirjoitti:

Vanha kuva riuskasta talonpojasta pellolla, joka ei usko muuhun kuin kuokkaansa, ja mättää raskaan työnsä lomista ärräpäitä. Hän joi raskaasti sitten alkoholia, ja lumihanki, kirves ja perhe oli monen kohtalona.

"Hän joi raskaasti sitten alkoholia, ja lumihanki, kirves ja perhe oli monen kohtalona."
        Suosit sinkkuelämää, jos kerran perhekin oli monen kohtalona? Onko perhe mielestäsi karmeakin kohtalo?

• uskis

Jos edelleen vielä uskottelet itsellesi, että et ole vastuussa elämästäsi SUUREMMAN edessä, koska olet sattumalta alkulimaliejusta kehkeytynyt evoluution tulos, niin sinä olet VAIN eläin! eläinten joukossa.
      MUTTA, jos sinä todella oletkin Jumalan luoma IHMINEN, niin sinä olet myös vastuussa elämästäsi Jumalalle.
      JOUDUT valitsemaan, kumpaan alkuteoriaan haluat uskoa.
      Oletko siis syntynyt älyllisen Luojan aivoissa vaiko kehittynyt sattumalta alkulimaliejusta ja lopulta ajan kuluttua villin apinan kohdussa?
      Sinun täytyy valita.
      Minulla itselläni on sellainen tunne, että jotkut esi-isäni ovat saattaneet riippua puussa kaulastaan, mutta en halua uskoa, että kukaan heistä olisi riippunut puussa hännästään, kuten sepitettäisiin evoluutiouskonnon mielikuvitussadussa.
      Tosin olenkin päättänyt uskoa LUOJAANI enkä evoluutiosatuun.

Olipa evoluutio satua tai sitten ei, niin Herra Jeesus Kristus nousi kuolleista. Hän on Jumala. Hän antaa syntisi anteeksi, jos turvaudut siihen, mitä Jeesus Kristus on tehnyt edestäsi ristillä.
      En missään tapauksessa voisi asettaa luottamustani evoluutiosatuun, vaan yksin Herraan Jeesukseen Kristukseen, ihmisten AINOAAN OIKEAAN TODELLISEEN Vapahtajaan!
      Mieti tarkasti, että jos pidät edelleenkin kiinni siitä, että JUMALAA ei ole, ja Hän ei ole sovittanut ristillä syntejäsi, niin lopun tultua, MINÄ en menetä yhtään mitään.
      MUTTA jos JUMALA on todella olemassa, ja Hän sovitti ristillä syntisi, niin lopun tultua SINÄ menetät kaiken!

• ...

"vaan yksin Herraan Jeesukseen Kristukseen, ihmisten AINOAAN OIKEAAN TODELLISEEN Vapahtajaan"

olet fundiskrisselisti.

• ~~~

niin hän voisi olla mikä hyvänsä tuhansista ja tuhansista vaihtoehdoista. Ei välttämättä sinun jumalasi. Mikä saa sinut ajattelemaan, että se on ei jumalaa tai kristinuskon jumala? Mikä saa sinut ajattelemaan, että jos uskot yhteen jumalaan, on kaikki ok? Minä en usko yhteenkään, mutta ehkäpä molemmat olemme väärässä ja pelastuksen olisi tuonut ihan eri jumala - ja tuo meille molemmille tuhon?

Oletko sinä vilpittömin mielin etsinyt kaikkia muitakin jumalia kuin tätä maamme valtauskonnon - tai edes osaa niistä?

• Atheism

Näinhän se on: ihminen ON eläin eläinten joukossa. Niin ateistit kuin hihhulitkin, tosin oma mielipiteeni on että me olemme ns. ''parempaa porukkaa''. Ihmisen evoluutiosta on ihan selvät todisteetkin, miten joku voi kuvitella että joku äkäinen vanha ukko on huvikseen viskannut maahan ihmisiä? Mikä ihmiset muuten nostaa muiden lajien yläpuolelle? Onhan meillä näitä teknisiä saavutuksia, enemmän älykkyyttä jne. Mutta enpä näe minkään muun elukan tuhoavan planeettaa...

Menee vähän offtopiciksi mutta mainitaan nyt vielä että minkä ihmeen takia meidän pitää toimia lain mukaan? Siksi että muutama ihminen on sellaisen keksinyt säätää ja sitten muut pakotetaan olemaan kiltisti? Ajatelkaahan asiaa. Enpä näe muiden lajien edustajia oikeudessa syytettävinä. Ollaanko täällä nyt jotain rasisteja ihmisiä kohtaan, kun ei kerran anneta samoja vapauksia meillekkin?

Joo...innostuin vähän liikaa... Ja muuten, jos synnit kerran on sovitettu, mitäs tässä murehtimaan? Sen kuin tekee mitä tahansa, johan tuo on meidän puolesta hyvitetty >:)

• Saahan sitä vääntää
        Atheism kirjoitti:

Näinhän se on: ihminen ON eläin eläinten joukossa. Niin ateistit kuin hihhulitkin, tosin oma mielipiteeni on että me olemme ns. ''parempaa porukkaa''. Ihmisen evoluutiosta on ihan selvät todisteetkin, miten joku voi kuvitella että joku äkäinen vanha ukko on huvikseen viskannut maahan ihmisiä? Mikä ihmiset muuten nostaa muiden lajien yläpuolelle? Onhan meillä näitä teknisiä saavutuksia, enemmän älykkyyttä jne. Mutta enpä näe minkään muun elukan tuhoavan planeettaa...

Menee vähän offtopiciksi mutta mainitaan nyt vielä että minkä ihmeen takia meidän pitää toimia lain mukaan? Siksi että muutama ihminen on sellaisen keksinyt säätää ja sitten muut pakotetaan olemaan kiltisti? Ajatelkaahan asiaa. Enpä näe muiden lajien edustajia oikeudessa syytettävinä. Ollaanko täällä nyt jotain rasisteja ihmisiä kohtaan, kun ei kerran anneta samoja vapauksia meillekkin?

Joo...innostuin vähän liikaa... Ja muuten, jos synnit kerran on sovitettu, mitäs tässä murehtimaan? Sen kuin tekee mitä tahansa, johan tuo on meidän puolesta hyvitetty >:)

ihan miten haluaa..mutta kun kyse on Jumalasta,joka Itse on ilmaissut meille uskoville olemassaolonsa.

Mites on ateistien laita? Teillä ei ole sisimmässänne muuta varmuutta,kuin oma järkenne ja teitä ovat valistaneet omat aivonne ja samanhenkiset ja samoin ajattelevat ihmiset.

Mitenkäs selität sen,että ateistejakin on tullut uskoon???

• Atheism kirjoitti:

"Ihmisen evoluutiosta on ihan selvät todisteetkin, miten joku voi kuvitella että joku äkäinen vanha ukko on huvikseen viskannut maahan ihmisiä?"
        Ei ei, Jahven perkelehän se meiät tänne toi :) Muistapas vielä sekin, että dinosaurusten fossiilit ovat Saatanan tekosia! Reps.

• Saahan sitä vääntää kirjoitti:

ihan miten haluaa..mutta kun kyse on Jumalasta,joka Itse on ilmaissut meille uskoville olemassaolonsa.

Mites on ateistien laita? Teillä ei ole sisimmässänne muuta varmuutta,kuin oma järkenne ja teitä ovat valistaneet omat aivonne ja samanhenkiset ja samoin ajattelevat ihmiset.

"Mitenkäs selität sen,että ateistejakin on tullut uskoon??? "
        Aivovamma?

• Saahan sitä vääntää kirjoitti:

"Mitenkäs selität sen,että ateistejakin on tullut uskoon???"

Vastaan vaikka et minulta kysynytkään.

Ikävää että näin on päässyt käymään, sitä pitäisi kysyä siltä joka on tullut uskoon. Mutta onkos sinulla vastaus siihen että paljon on myös entisiä uskovaisia jotka ovat huomanneet uskon järjettömuuden?

• godcankissmyballs

on vain tapa ylläpitää ja hallita ihmisryhmiä. Ihminen tuli alkulimasta ja niin tuli kaikki muukin. Mietippä energiaa. Ei Jumala sinulle sitä kalaa anna jonka syöt. Tässäpä perustelu: Joku kuolee, maatuu mullaksi. Mato käyttää sen mullan ravinteita joista osa on tullut siitä kompostoituneesta ruumiista metsässä. Otat sen madon ja laitat sen koukkuun. Pyydystät sillä kalan ja kalasta saat jälleen energiaa itselleen. Luonto se on joka määrää, ja ihmisen primaali vaistot. Ihminen on eläin siinä missä muutkin. Me olemme vain älykkäämpiä ja meillä on emotionaaliset ominaísuudet mitä ei esim, madoilla ole. Ihminen ei halua olla yksin, mikä todistaa että ihminen on laumahenkinen. Taas yksi todiste siitä että ihminen on eläin. Koska se on laumaeläin. Ihminen pelkää kuolemaa ja tuntematon pelottaa aina ihmistä. Miksi pelkäämme pimeää? Vaaniiko siellä joku Saatana tai vastaavaa. Ei. Ajan kanssa olemme oppineet että pimeällä ei näe. Jolloin on vaarallista kulkea esim. metsässä koska voi vaikka kompastua puun runkoon koska ei nähnyt sitä. Tajuatko pointin mitä tässä yritän sanoa. En itse sano "ei" enkä "kyllä" Jumalalle koska en ole saanut mitääs vitun todisteita siitä että hän olisi olemassa mutta silti hänestä puhutaan ja häneen uskoo niin moni ihminen että ei sille voi täysin sanoa myöskään ei. Teillä EI ole oikeutta olla ylimielisiä. Teillä EI ole oikeutta kuvitella että olisitte parempia koska "uskotte". Joten ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ajatelkaa omilla aivoillanne. Älkää Paavin tai jonkun papin aivoilla.

• Uskovana
        godcankissmyballs kirjoitti:

on vain tapa ylläpitää ja hallita ihmisryhmiä. Ihminen tuli alkulimasta ja niin tuli kaikki muukin. Mietippä energiaa. Ei Jumala sinulle sitä kalaa anna jonka syöt. Tässäpä perustelu: Joku kuolee, maatuu mullaksi. Mato käyttää sen mullan ravinteita joista osa on tullut siitä kompostoituneesta ruumiista metsässä. Otat sen madon ja laitat sen koukkuun. Pyydystät sillä kalan ja kalasta saat jälleen energiaa itselleen. Luonto se on joka määrää, ja ihmisen primaali vaistot. Ihminen on eläin siinä missä muutkin. Me olemme vain älykkäämpiä ja meillä on emotionaaliset ominaísuudet mitä ei esim, madoilla ole. Ihminen ei halua olla yksin, mikä todistaa että ihminen on laumahenkinen. Taas yksi todiste siitä että ihminen on eläin. Koska se on laumaeläin. Ihminen pelkää kuolemaa ja tuntematon pelottaa aina ihmistä. Miksi pelkäämme pimeää? Vaaniiko siellä joku Saatana tai vastaavaa. Ei. Ajan kanssa olemme oppineet että pimeällä ei näe. Jolloin on vaarallista kulkea esim. metsässä koska voi vaikka kompastua puun runkoon koska ei nähnyt sitä. Tajuatko pointin mitä tässä yritän sanoa. En itse sano "ei" enkä "kyllä" Jumalalle koska en ole saanut mitääs vitun todisteita siitä että hän olisi olemassa mutta silti hänestä puhutaan ja häneen uskoo niin moni ihminen että ei sille voi täysin sanoa myöskään ei. Teillä EI ole oikeutta olla ylimielisiä. Teillä EI ole oikeutta kuvitella että olisitte parempia koska "uskotte". Joten ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ajatelkaa omilla aivoillanne. Älkää Paavin tai jonkun papin aivoilla.

olen samaa mieltä tuosta:"Teillä Ei ole oikeutta olla ylimielisiä.
        Teillä ei ole oikeutta kuvitella että olisitte parempia,koska "uskotte"
        Joten ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ajatelkaa omilla aivoillanne.
        Älkää Paavin tai jonkun papin aivoilla"!

Uskovien keskuudessa on sellaisia,jotka pyrkivät elämään niin hyvin,kuin voivat,
        luullen siten olevansa hyviä uskovia ja kelpaavansa Jumalallekin.

Varsinkin vasta uskoontulleiden kohdalla on näin.

He hylkäävät radikaalisti kaiken "entiseen elämäänsä"kuuluvan;jopa ystävänsä ja
        he vieraantuvat kaikesta omastamielestään "maallisesta ja synnillisestä"..

Tälläiset uskovat eivät osaa kommunikoida.eivätkä olla "normaalissa" yhteydessä
        niiden kanssa,jotka eivät ole uskossa ja siksi heidän puheensa on pelkästään sitä,
        miten hyvin heillä nyt on,kun ovat uskossa ja samoin he kehoittavat muitakin
        parannukseen,ollen välillä hyvinkin tuomitsevia ja ahdasmielisiä,tuntiessaan synniksi
        kaiken,mikä heidän mielestään on väärää tai ei sovi siihen käsitykseen,joka heillä on
        ihanneuskovasta ja Jumalasta.
        He ovat omaltatunnoltaan herkkiä ja vaativat itseltäänkin sellaista,mihin eivät itsessään
        pysty ja he loukkaantuvat,ettämyöskin loukkaavat herkästi muita erilailla ajattelevia.
        Tälläinen käsitys ei tule Jumalasta,vaikka Raamatussa onkin kohtia,joista niin voisi
        olettaa,vaan se on heidän omaa käsitystään siitä,millainen uskovan pitäisi olla ja
        joillekin on kehittynyt jo lapsuudessa jonkinlainen yliminä,joka sättii ja vaatii heiltä
        ja se siirtyy sitten hengelliseen elämäänkin.

Heillä voi olla paljonkin tietoa Raamatusta,mutta omakohtainen uskossa kasvaminen
        ja asioiden omakohtainen ymmärtäminen on vielä vähäistä.

Jos uskova ei tunne Jumalan armoa,ei hän pysty olemaan armollinen muillekaan,
        ei liioin itselleen.

Se,millainen suhde omaan isään on ollut,heijastuu uskoontultua Jumalaankin:
        jos isä on ollut ankara,niin Jumalakin on,jos taas isä on ollut lempeä,niin samoin
        Jumalakin on lempeä..vasta ajan ja Jumalan tekemän sisäisen työn kautta moni
        asia oikenee ja ymmärrys lisääntyy ja käsitykset muokkautuu siihen,miten asiat
        on ja millainen Jumala on.Jumalan,että Hänen armonsa ymmärtäminen tapahtuu
        pikkuhiljaa,hengellisen kasvun myötä.

Totta on sekin,että jotkut uskovat menevät muiden mukana ja ottavat kaiken
        opetuksen vastaan,arvioimatta ja ajattelematta sitä senkummemmin,kunhan
        vain kuulevat sen sellaiselta,joka heidän tietojensa mukaan on uskovainen ja
        tällöin he vastaanottavat kaiken ja kaikkien mielipiteet,osaamatte eroittaa sitä,
        mikä on väärää tai mikä on sen toisen ihmisen omista käsityksistä tulevaa,joka
        ei ole välttämättä Jumalan tahdon,eikä Raamatun mukaista-siksi onkin todella
        tärkeää,että jokainen uskoontullut tutkii Raamattuaan rukouksin,että Jumala
        opettaa- ja ellei jokin asia heti avaudu,Jumala kyllä ajallaan antaa ymmärrystä.

Pääasia on,että me luemme ja tutkimme sitä,että tietäisimme,mikä on Jumalan
        tahto eri elämänalueillamme.Pyhä Henki nostaa Raamatusta mieliimme kohtia,
        kun olemme lukeneet sitä,jotka sopivat meidän,kuin läheistemme elämäntilanteisiin.

Monet ristiriidat johtuvat nimenomaan siitä,että ihmisillä on erilaiset käsitykset
        asioista ja niitä on tuotu enemmän esille,kuin sitä,mitä Raamatuun on kirjoitettu.

Jumala opettaa ja johdattaa ja kasvattaa jokaista yksilönä.Tarkoitus ei todellakaan
        ole se,että seuraamme Jumalan sijasta pappeja ja paaveja,vaikkakin saamme heiltä
        tarpeellista "matkaevästä"elämäämme.

Tämä nyt oli tälläinen"suurinpiirtein"vastaus..

• ateisti aina ja nyt
        Saahan sitä vääntää kirjoitti:

"Mitenkäs selität sen,että ateistejakin on tullut uskoon??? "

Kyseiset eivät ole olleetkaan ateisteja vaan hakevat epävarmaa oloaan ties miten, päämäärättömästi kuten uskovainenkin lopettaa uskomisen...
        Kyllä saatan minäkin alkaa tunnustaa uskoa jos puukko kurkulle tulee sitä vaatimaan sanoiksi, sisimmältää ikinä en en moiseen uskontoon kuitenkaan uskoon tule. Sairasta.

• ei ne halunneet
        ~~~ kirjoitti:

niin hän voisi olla mikä hyvänsä tuhansista ja tuhansista vaihtoehdoista. Ei välttämättä sinun jumalasi. Mikä saa sinut ajattelemaan, että se on ei jumalaa tai kristinuskon jumala? Mikä saa sinut ajattelemaan, että jos uskot yhteen jumalaan, on kaikki ok? Minä en usko yhteenkään, mutta ehkäpä molemmat olemme väärässä ja pelastuksen olisi tuonut ihan eri jumala - ja tuo meille molemmille tuhon?

Oletko sinä vilpittömin mielin etsinyt kaikkia muitakin jumalia kuin tätä maamme valtauskonnon - tai edes osaa niistä?

Voithan palvoa vaikka halkoa, se on yhtä tyhjän kanssa kuin palvoisit sellaisia jumalia. joista kukaan ei ole väittänyt olevansa ihmisiä varten. Ainoastaan Raamatun Jumala on. Muut ovat komistuksia tai patsaita, jotka ovat pelkkiä kuvia.

• itse olet ukkeli
        Atheism kirjoitti:

Raamatussa on tehty selväksi ettei Jumala ole mikään ihminen, eikä Hänellä ole ihmisten ajatukset. Hänelle yksi päivä on kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.

• ei olisi oikein
        Atheism kirjoitti:

Ei uskovainen halua tehdä ihan mitä tahansa, kun synnit on sovitettu. Ei se sentään niin halpa juttu ole, vaan kallisarvoinen hinta, jonka Jeesus maksoi uskovaisista ristillä.

• et erota asioita?
        godcankissmyballs kirjoitti:

Ei uskovaiseksi tulla itse niin päättämällä, sellainen on pelkkä tapauskovainen, jolle maalliset asiat ovat trkeämpiä kuin uskonasiat. Ihmisiä ei voi pakottaa tulemaan uskoon, sillä uskon voi lahjoittaa vain Jumala, sitä häneltä pyytävälle. Se ei tule ihmisen sisältä vaan se annetaan hänelle ulkoapäin, lahjana.

• jatkat kuitenkin
        Uskovana kirjoitti:

olen samaa mieltä tuosta:"Teillä Ei ole oikeutta olla ylimielisiä.
        Teillä ei ole oikeutta kuvitella että olisitte parempia,koska "uskotte"
        Joten ottakaa itseänne niskasta kiinni ja ajatelkaa omilla aivoillanne.
        Älkää Paavin tai jonkun papin aivoilla"!

Uskovien keskuudessa on sellaisia,jotka pyrkivät elämään niin hyvin,kuin voivat,
        luullen siten olevansa hyviä uskovia ja kelpaavansa Jumalallekin.

Varsinkin vasta uskoontulleiden kohdalla on näin.

He hylkäävät radikaalisti kaiken "entiseen elämäänsä"kuuluvan;jopa ystävänsä ja
        he vieraantuvat kaikesta omastamielestään "maallisesta ja synnillisestä"..

Tälläiset uskovat eivät osaa kommunikoida.eivätkä olla "normaalissa" yhteydessä
        niiden kanssa,jotka eivät ole uskossa ja siksi heidän puheensa on pelkästään sitä,
        miten hyvin heillä nyt on,kun ovat uskossa ja samoin he kehoittavat muitakin
        parannukseen,ollen välillä hyvinkin tuomitsevia ja ahdasmielisiä,tuntiessaan synniksi
        kaiken,mikä heidän mielestään on väärää tai ei sovi siihen käsitykseen,joka heillä on
        ihanneuskovasta ja Jumalasta.
        He ovat omaltatunnoltaan herkkiä ja vaativat itseltäänkin sellaista,mihin eivät itsessään
        pysty ja he loukkaantuvat,ettämyöskin loukkaavat herkästi muita erilailla ajattelevia.
        Tälläinen käsitys ei tule Jumalasta,vaikka Raamatussa onkin kohtia,joista niin voisi
        olettaa,vaan se on heidän omaa käsitystään siitä,millainen uskovan pitäisi olla ja
        joillekin on kehittynyt jo lapsuudessa jonkinlainen yliminä,joka sättii ja vaatii heiltä
        ja se siirtyy sitten hengelliseen elämäänkin.

Heillä voi olla paljonkin tietoa Raamatusta,mutta omakohtainen uskossa kasvaminen
        ja asioiden omakohtainen ymmärtäminen on vielä vähäistä.

Jos uskova ei tunne Jumalan armoa,ei hän pysty olemaan armollinen muillekaan,
        ei liioin itselleen.

Se,millainen suhde omaan isään on ollut,heijastuu uskoontultua Jumalaankin:
        jos isä on ollut ankara,niin Jumalakin on,jos taas isä on ollut lempeä,niin samoin
        Jumalakin on lempeä..vasta ajan ja Jumalan tekemän sisäisen työn kautta moni
        asia oikenee ja ymmärrys lisääntyy ja käsitykset muokkautuu siihen,miten asiat
        on ja millainen Jumala on.Jumalan,että Hänen armonsa ymmärtäminen tapahtuu
        pikkuhiljaa,hengellisen kasvun myötä.

Totta on sekin,että jotkut uskovat menevät muiden mukana ja ottavat kaiken
        opetuksen vastaan,arvioimatta ja ajattelematta sitä senkummemmin,kunhan
        vain kuulevat sen sellaiselta,joka heidän tietojensa mukaan on uskovainen ja
        tällöin he vastaanottavat kaiken ja kaikkien mielipiteet,osaamatte eroittaa sitä,
        mikä on väärää tai mikä on sen toisen ihmisen omista käsityksistä tulevaa,joka
        ei ole välttämättä Jumalan tahdon,eikä Raamatun mukaista-siksi onkin todella
        tärkeää,että jokainen uskoontullut tutkii Raamattuaan rukouksin,että Jumala
        opettaa- ja ellei jokin asia heti avaudu,Jumala kyllä ajallaan antaa ymmärrystä.

Pääasia on,että me luemme ja tutkimme sitä,että tietäisimme,mikä on Jumalan
        tahto eri elämänalueillamme.Pyhä Henki nostaa Raamatusta mieliimme kohtia,
        kun olemme lukeneet sitä,jotka sopivat meidän,kuin läheistemme elämäntilanteisiin.

Monet ristiriidat johtuvat nimenomaan siitä,että ihmisillä on erilaiset käsitykset
        asioista ja niitä on tuotu enemmän esille,kuin sitä,mitä Raamatuun on kirjoitettu.

Jumala opettaa ja johdattaa ja kasvattaa jokaista yksilönä.Tarkoitus ei todellakaan
        ole se,että seuraamme Jumalan sijasta pappeja ja paaveja,vaikkakin saamme heiltä
        tarpeellista "matkaevästä"elämäämme.

Tämä nyt oli tälläinen"suurinpiirtein"vastaus..

Loukkaat uskovaisia mukavia ihmisiä, mutta mitäpä voi tuollaiselta enempää odottakkaan?

• itse olet ukkeli kirjoitti:

Raamatussa on tehty selväksi ettei Jumala ole mikään ihminen, eikä Hänellä ole ihmisten ajatukset. Hänelle yksi päivä on kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.

Mistäs tiät ku et oo nähny?

• ateisti aina ja nyt

Ateismi halutaan hiljentää ja siitä ei missään tapauksessa saa tulla koulujen oppiaine?
      Olen tavannut uskovaisija jotka sanovat että olen liian nuori ymmärtämään, mutta olenkin heitä vanhempi?...minkä ikäinen pitää olla jotta alkaa uskomaan olemattomaan?

• Jumalan kutsu

yksilöihmisen kohdalla ei katso ikää. Itse tulin uskoon 17vuotiaana(29v.sitten) ja koin todeksi sen,
        miten Raamatussakin sanotaan:Te ette valinneet Minua,vaan Minä valitsin teidät.

Ihminen itsessään ei pysty uskomaan Jumalaan ja sekin vahvistuu Raamatun Sanan kautta:
        Se on Jumalan teko,että te uskotte Häneen,jonka Jumala on kuolleista herättänyt,Jeesukseen.

Jumala ei ole olematon,vaan HÄN ON. Se,että joku katsoo Hänet ylen,eikä ota Häntä vastaan,
        johtuu ihmisen ylpeydestä-hänelle ei kelpaa "valmiiksi pureskeltu",niinkuin täällä jotkut kirjoittaa..

Tälläinen ajattelu on ymmärtämättömyyttä,koska uskovina olemme yksilöinä henkilökohtaisessa
        yhteydessä Jumalan kanssa ja jokaisella uskovalla olisi kerrottavaa siitä,miten Jumala on hänen
        elämässään toiminut ja johdattanut eri elämänalueilla.

Se,mitä uskovat kirjoittavat tällä palstalla on yleistä tietoa Raamatusta,mutta meillä on myöskin
        henkilökohtainen elämä Jumalan kanssa,ja siitä ei juurikaan kirjoiteta ja syy on se,että täällä
        vaaditaan maailmankaikkeutta koskevia todisteita,eikä yksilön kokemukset arkielämän keskellä
        kelpaa kenellekään todisteeksi.

Ne eivät riitä,eivätkä kelpaa täällä oleville omastamielestään liian fiksuille ja viiisaille ateisteille..
        ja kuitenkin juuri arjen asioissa Jumala on kanssamme ja siinä meidän uskomme vahvistuu,kun
        saamme kokea ja nähdä Hänen huolenpitoaan ja johdatustaan elämässämme ja näistä asioista
        me myöskin kerromme uskovina toisillemme ja tästäsyystä meillä on varma tieto siitä,että Jumala
        on olemassa.

Itse en näe tarpeelliseksi toitottaa Jumalasta jatkuvasti,en yleensä,enkä tällä palstalla,koska
        tiedän,ettei kukaan itsessään voi uskoa yhtään mitään,ellei Jumala ole hänelle ilmestynyt ja
        ihminen saanut henkilökohtaista uskoa Häneen.

• taattojen torilla

Vanha ukko jolla on kukkaron nyörit tiukalla, ja se kukkaro on kiinni rinnassa, ja ehkä käveleekin sillätavalla kadulla, paitsi että se kukkaro jäi ehkä kotiin?

• Väärin

• Kössönöm

Vanhat saidat miehet ovat siis ateisteja? Minä olin ateisti jo ihan nuorena. Ikävä kyllä jouduin maksamaan kirkollisveroa, kun en pakkoliitettynä voinut kirkosta erotakaan, koska Suomen lainsäädäntö ei sitä sallinut silloin, eikä salli nykyäänkään.

• ainakin tänään oli
        missxcessive kirjoitti:

Väärin

ja muutama ilkeä penska.

• Pakkoliitettynäkö?
        Kössönöm kirjoitti:

Vanhat saidat miehet ovat siis ateisteja? Minä olin ateisti jo ihan nuorena. Ikävä kyllä jouduin maksamaan kirkollisveroa, kun en pakkoliitettynä voinut kirkosta erotakaan, koska Suomen lainsäädäntö ei sitä sallinut silloin, eikä salli nykyäänkään.

Puhuit jotenkin oudosti itsesi pussiin, miten et muka olisi voinut erota? Minä en suostu eroamaan ennenkuin ulos potkaistaan.

• ainakin tänään oli kirjoitti:

ja muutama ilkeä penska.

Toki voi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      64
      4042
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      80
      3680
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3185
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2558
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2407
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      52
      2196
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2035
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1768
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36