elikkäs otsikko kertoo kaiken :))
Karjalaisia jälkiruokia?
5
2926
Vastaukset
En ole mikään asiantuntija tällä saralla, mutta eiköhän karjalainen jälkiruokaperinne löydä pitkälti kiinnekohtia kaikkiin jälkiruokiin idemmäksi mennessä. Tässä mielessä sitä kai leimaa metsänantimien käyttö - marjat eritoten - sekä hapanmaitotuotteet: rahka, smetana, piimä sekä monet pehmeät leivonnaiset.
Piimäkakku, viipurinrinkeli, rahkapiirakka, korvapuustit, rättänät (mustikkarättänä leivottuna ruistaikinakuoreen ja paistettuna uunissa?), tee erilaisten hillojen kanssa jne. Ja tietysti vellit ja puurot - hirsryynivelli eritoten, marjakiisselit ja marjat pelkästään hapankermalla, riisiruokia kuten hauska Riisirunko (riisipuuroa, kermaa ja keksinmuruja), .
Kaurakiisseliä olen joskus saanut - kiesa? - talkkuna marjojen kanssa piimällä.
Ja tietysti muut leivonnaiset - jos piirakat lasketaan tähän päästäänkin jo aivan toiseen maailmaan; niissä kyllä löytyy. Mutta löytyyhän näitä sesongimukaisiakin: kulitsa, baba, pasha, ..- Vanha kokki
Crudo, tarkoitatko sitä yön yli hapatettua kaurakiisseliä? Jos, niin mitä pidit sen mausta ja erityisesti hajusta?
- tsium
no ainakin tuo uunijuusto oli yksi, muistelen.
- munamestari
itse suosittelen sianlihapataa jälkiruoiksi karjalaisiin pitoihin, kyllä silloin sielu lepää !
- meitsi11111111111111
njam
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5477056Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3252648Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872025- 1271236
- 311183
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41138- 87998
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel101975Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h62944- 41820