Tosi valtava ekologinen jalanjälki

Kauhukeittiö

Siis ottaa aivoon, kun en osaa, olen siis uusavoton ilmeisesti jossain mielessä. Meillä menee ihan älyttömästi ruokaa kokoajan roskikseen. Ai, minkä takia?

Leivät kovettuu ja homehtuu alta aikayksikön, niiden maku huononee oikeastaan heti vuorokauden jälkeen, ei ne maistu kenellekään.

Pääruokia ei viitsi tehdä niin vähää, että se sitten loppuu kesken ja sitten kun tekee enemmän, niin puolet jää syömättä.

Pakasteessa ruokien maku muuttuu olennaisesti, ei makaronilaatikko ole samanmakuista, jos se on pakasteesta otettua, siis en viitsi pakastaa. Marjat, ranskalaiset, jätski on ainoat joita tulee syötyä pakasteesta. No, lihan voin vähäksi aikaa laittaa pakkaseen, mutta mieluummin käytän sen heti, kun olen ostanut.

Kun kaupan hedelmätiskiltä saa valkattua ehkä joskus syötävän näköisiä ja oletettavasti hyvänmakuisia hedelmiä, niin niitähän sitten otat tietty enemmän, mutta sitten niitä onkin liikaa ja ne ehtii mennä huonoksi. Jos taas otat vähän, niin ne loppuu kesken ja joudut juoksemaan taas kauppaan. Jotkut rypälelajikkeet ovat esim. sellaisia, että vaikka ne näyttää hyviltä, niin suunnilleen 24 h kuluttua ne alkaa jo nahistua, kuka niitä enää viitsii sitten syödä?

Lapsiperheessä on pakko olla esim. jogurtteja, viilejä, vanukkaita vähän useampaa sorttia, että edes joku maistuisi ja taas on kysymyksessä myös se, että kaupassa käynnin yrittää minimoida, ettei tarvitsisi kokoajan juosta siellä. Eihän ne maitotuotteetkaan kovin kauan kestä, kun joutuu heittelemään roskikseen avaamattomia jogurttipurkkeja.

Ja mitä nämä liha-/makkaraeinekset oikein pitävät sisällään, kun niidenkin maku muuttuu parissa päivässä, kun olet avannut rasian. Ja minkä helvetin takia ei löydy sellaisia 150 g pakkauksia? Lihatiskiltäkään ostettu ei tunnu säilyvän jääkaapissa kovin kauan, että sitä uskaltaisi syödä tai sitten olen vain jotenkin sairaalloisen epäluuloinen. Ainoastaan meetvurstit tuntuvat säilyvän syömäkelpoisina avattuina pakkauksissaan 4-5 pv.

Mehuissa sentään olen alkanut laittaa tussilla purkin kylkeen avauspäivämäärän, että muistan, milloin se on avattu ja uskallan sitä vielä sen 4-5 päivän päästä juoda.

Joo, ehkä mä olen tyhmä, hutilus, boheemi hössö tai jotain mitä en itsekään käsitä, mutta en vaan pysty pitämään hanskassa tätä ruokatouhua ja välillä iskee syyllisyys siitä, että ruokaa menee hukkaan niin paljon.

1

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elli-täti

      Meillä kuuden hengen taloudessa ei juurikaan ole heitetty ruokaa pois. Olen ostanut mahdollisimman paljon viimeisen myyntipäivän alennettuja tuotteita ja ihan hyvin ne ovat säilyneet niin kauan, että ovat tulleet syödyksi.

      Oletko tarkistanut jääkaappisi lämpötilan? Joissain kaapeissa se vaihtelee hyllykohtaisestikin aika paljon. Maitotuotteet säilyvät käyttökelpoisina useita päiviä parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Talviaikaan meillä on juotu viikonkin "vanhaa" rasvatonta maitoa eikä sen maussa ole ollut mitään vikaa. Hapanmaitotuotteet varsinkin säilyvät ja niitä voi käyttää niin kauan kuin ne näyttävät ja haisevat hyvältä. Lihatuotteetkin ovat säilyneet ainakin pari päivää päiväyksen jälkeen.

      Kinkku- tai tai makkaraleikkeleen voi kätkeä pizzaan, piirakkaan, laatikkoon tai kastikkeeseen, jollei se tunnu tulevan käytetyksi. Maidosta voi keittää vaikka suklaakiisseliä (edullisempaa ja ennen kaikkea terveellisempää kuin kaupan nami-namit), vaniljakastiketta (nahistuneista) omenoista tehdyn paistoksen seuraksi tai mannapuuroa. Ruokaa kannattaa tehdä kerralla parin päivän tarpeiksi. Jollei sitä halua tarjota sellaisenaan, sen voi jatkojalostaa, esim. jauhelihakastikkeesta lasagnea, broilerista ja riisistä broilerisalaattia, risotosta juustokastikkeella kuorrutettua paistosta. Juustonloput voi raastaa melkein mihin tahansa ruokaan. Nahistumaan alkaneet hedelmät voi sujauttaa salaatteihin (viinirypäleet eritoten) tai lämpimiinkin ruokiin. Maustettuja jogurtteja voi käyttää esim. leivonnassa (taikinaan tai marjapiirakan päälle) tai hedelmäsalaatin kastikkeena. Vanhenemisella uhkaavasta jogurtista, maidosta ja banaanista saa ihanan smoothien.

      Ei lapsille ole pakko olla monen sortin vanukkaita. Jollei tarjolla oleva ruoka kelpaa, olkoot syömättä. Aika pienetkin lapset voi ottaa mukaan ostoksille (siis nostamaan maitopurkin kärryyn, etsimään sokeripaketin ja valitsemaan leikkeleen tai pakastevihannespussin eikä ollenkaan kinuamaan vanukasta ja karkkia) ja ruoanlaittoon. Kun on itse valinnut, silpunnut, mitannut, sekoittanut jne., ruoalla on pikkuihmiselle ihan eri arvo kuin valmiiksi nokan eteen ilmestyvällä mitä-toi-on-hyi-en-kyllä-syö-pöperöllä. Taloudellisesta syömisestä voisi tehdä koko perheen hauskan projektin. Matikkanerot voivat laskea syntynyttä säästöä, esteetikot sommitella käsillä olevista aineksista kauniita annoksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe