Itsetehdyt soseet

Sade82

Teen itse soseet ja puoli vuotias poikani syö mielellään kaikkia hedelmäsoseita, mutta liha/kana -kasvissoseet tökkii ja pahasti. Hän kun ei meinaa millään niitä suostua syömään, yökkii vaan. Puurokin menee ihan hyvin. Oliskohan kellään mitään vinkkiä kuinka sais ne paremmin menemään, esim maustamalla? Olen kokeillut bataattia, porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, kanaa ja lihaa.

10

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen äiti

      puolivuotias söi jo samaa ruokaa kun me muutkin. Tottui erilaisiin makuihin ja karkeuksiin mahdollisimman varhain. Tein hedelmäsoseita esikoiselle itse, mutta totesin sen tulevan kalliimmaksi kuin valmiit purkkisoseet. Onko asia vielä näin? Muille olen sittemmin ostanut valmiina soseet enkä ole vertaillut.

    • dsh

      Meilläkään ei poika alussa meinannut syödä itsetehtyjä eikä myöskään kaupan lihasoseita mutta sitkeesti vaan aina tarjottiin vähän kerrallaan niin alkoi aika piankin syömään niitä hyvällä ruokahalulla. Joillakin varmaan vaan menee enemmän aikaa tottua uusiin makuihin. Itse tehty kaurapuuro vaan meinaa tökkiä. On varmaan niin kokkareista että se "yököttää". Poika pian 7-kuinen.

      • Voi Silmä!

        voi silmää! Meillä ei myöskään puurot kelvannut hillon kanssa, mutta sitten keksin voin ja kyllä nyt menee puurot! Poika nyt vajaa 11 kuukautta.


    • sitruunapippuri76

      Älä anna voita vielä, ALLE VUODEN IKÄISELLE EI SAA ANTAA SUOLAA! Olen kyllä antanut yli 11 kk:n ikäiselle pikkuriikkisen, ajattelin ettei enää niin vahingollista munuaisille jne.
      Kaupoissa löytyy paljon erilaisia suolattomia mausteita ja mausteseoksia. Meillä suosikkeja olleet kuivattu tilli, ruohosipuli, Meiran salaattimauste, sipulijauhe, paprikajauhe jne.
      Lihan/kalan joukkoon laitoin aina kiehumaan paljon mausteita. Lidlin pakastekuivattu ruohosipuli (lasipurkissa) ja provencen yrtit jne oli mainioita suolan korvikkeita. Suolatonta, mautonta lihaa ei pysty aikuinenkaan syömään. Soseutin lihan/kalan keitinliemen kanssa ja hyvää tuli. Kokeile rohkeesti mintusta valkosipuliin.
      Äkkiä lapsi kyllästyy samaan makuun, vaihtele mausteita välillä. Lihana käytin vain paistia, leikkasin kaikki kalvot yms. pois, niin sain tosi tasaista massaa. Soseet pakastin annoksina.
      Meillä ollut pakko tehdä soseet itse, valmissoseet ei maistuneet yhtään, ainoastaan hedelmäsoseita ostettin kaupasta.

    • tohtoritoloska

      Teen kanssa itse pojalle soseet, täyttää pian 5kk ja tähän mennessä on kokeiltu bataatti, peruna, kukkakaali, parsakaali, porkkana, maissi sekä erilaisia hedelmiä. Olen pikkuisen maustanut ruokia basilikalla, mut aika vähän, kun kaikki menee muutenkin alas mitä lusikalla suuhun lappaa :) Niin onko kukaan antanut 5-kuukautiselle soijaa? Oon itse kasvissyöjä niin soijarouhetta on aina kaapissa, ajattelin et siitä ois helppo tehdä sosetta. Poika tulee kyllä saamaan lihaakin tottakai, päättäköön sitten aikanaan itse mitä haluaa syödä, nyt vaan maistellaan kaikkea. Ja mitä ootte laittaneet lihan/kanan lisäksi soseisiin?
      Kiitoksia vastauksista.
      Ps. Tyhmänä kysyisin vielä, voiko puuroa pakastaa? Ettei joka aamu tarttis keittää pienenpientä tilkkasta?

      • Itse olen soseet tehnyt alusta saakka, hedelmäsoseita ostanut sitten purkissa. Tyttö on nyt 8 kk ja aloitti kiinteät 5 kk ikäisenä. Koska olen laiska (ja kehtaan sen hyvin myöntää) ostan puurot valmiina (Muksu) ja sitten niitä puurojauheita, joita lastenruokahyllyssä myydään. Saa helpolla tehtyä sopivan annoksen.

        Lihan/kanan kanssa soseisiin olen laittanut: perunaa, bataattia, porkkanaa, parsakaalia, maissia, palsternakkaa, valkosipulia, sipulia, herneitä. Lisäksi olen turvautunut pakastevihannespusseihin, joissa erilaisia kasviksia sekaisin. Maustamaan aloin aika nopeasti. Aloitin valkosipulilla nyt jo vakiokäytössä laakerinlehti, salvia, timjami, persilja, basilika, paprika, pippuri. Aluksi varovaisesti, mutta nyt jo hieman reilummin. Välillä soseisiin mauksi tomaattia ja paprikaa ettei käy makumaailma tylsäksi.


      • maumou

        Olen kasvissyöjä enkä koe luontevaksi syöttää lapsellenikaan lihaa. Kananmunaa olen kuitenkin antanut proteiininlähteeksi. Aloitin sitä ennen punaista linssiä antamaan ja nyt reilu 9 kk iässä on jo maistanut tofua paloina. Hyvin maistui kun itse sai käsin syödä. Mielestäni tofu on parhaiten sulava soijatuote. Soijahan on allergisoivia aineita, joten en tätä ennen ole rohjennut antaa.

        Tuosta puuron pakastamisesta: kyllä onnistuu. Minustakin on vaikeaa pikku annosta kerralla tehdä. Nykyisin kuitenkin teen isomman satsin pariksi päiväksi ja lämmitän sopivan annoksen kerralla mikrossa.

        Meidän vauvalle ei meinaa nykyisin soseet maistua. Kun saa itse sormin ruokapaloja syödä niin maistuu vaikka mikä!


    • ljflsdjfkjs

      meillä menee kaikki ruoka alas entistä paremmin jos mukana on kukkakaalia. monen muunkin lapsen mielestä tosi hyvää=). täytyypä alkaa itsekin käyttää mausteita, on jotenkin unohtunut, että niitäkin voisi lapselle antaa.

      • kct,huy ncbtuy7

        söisitkö itse pakastettua puuroa? Yök!
        Onko sulla mikroa? Näppärästi valmistuu puuro kuin itsestään.


      • kukin tyylillään
        kct,huy ncbtuy7 kirjoitti:

        söisitkö itse pakastettua puuroa? Yök!
        Onko sulla mikroa? Näppärästi valmistuu puuro kuin itsestään.

        puuroa pakastimessa? Vaikka kokki olenkin en ole koskaan kenenkään pakastaneen puuroa. Minä teen aamuin illoin mikrossa puuron, tulee sopiva satsi ja aina tuore puuro. Laitan 1 dl vettä ja ½ dl hiutaleita ja ½ purkkia-purkin hedelmä- tai marjasosetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe