suomalaiset musliminaiset

kiitollinen80

olisi kiva kuulla, miksi suomalainen nainen valitsee islamin uskonnokseen. onko syynä muslimimies, uskonnollinen herääminen ilman miehen vihjailuja vai mikä? ja jos syynä on muslimiaviomies, niin onko naisen usko aitoa?
tunnen muutamia eurooppalaisia naisia joilla on esim. hindumies, eikä kukaan näistä naisista ole kääntynyt hinduksi. tuntemani naiset, jotka ovat avioliitossa muslimimiehen kanssa, sen sijaan ovat useimmat kääntyneet muslimeiksi.
islamhan on epätasa-arvoinen uskonto, ja hyvin, sanoisinko, epämääräinen ja ristiriitainen (vaikka niinhän ne kaikki uskonnot ovat..).
sitten toinen mieltäni askarruttava kysymys suomalaisille musliminaisille: elättekö koraanin, hadith-kirjallisuuden (minkä "osan") vai minkä mukaan? vai tiedättekö paljonkaan islamista?
hyväksyttekö mukisematta koraanin miehille suoman etuaseman?
käytättekö huivia? miksi?
vai onko niin, että ette oikeastaan eläkään koraanin yms. mukaan, vaan olette ikään kuin puolimuslimeja, eli ette pidä profeetan elämää normatiivisena?
tarkoitukseni ei ole kysymyksilläni loukata muslimeja, tahtoisin vain oppia ymmärtämään muslimien elämää ja uskonmotiiveja.

106

4072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rthrthtgr

      Itse olen naimisissa muslimimiehen kanssa, mutta en tule tuskin koskaan kääntymään muslimiksi. Saan elää vapaasti ja tasa-arvoisesti, koska mieheni on asunut koko elämänsä Suomessa ja omaksunut länsimaisen mentaliteetin. Sen sijaan hänen ulkomaalainen isänsä paheksuu sitä, että olen tasa-arvoisessa asemassa mieheni kanssa, mutta onneksi Suomessa mennään Suomen lakien mukaan, joten minulla ei ole mitään hätää.

      • Rakas Watson

        aivan varma?


      • Anonyymi

        Tämäkin juttu pelkkää skeidaa. Aivopesua takakammarin pojille. Suomi on Suomalaisille. PISTE. Kuka hullu tuollaisten kanssa alkaa pelleilemään?


      • Anonyymi

        Onko viisasta olla sellaisen kanssa naimisissa nimittäin kun ero tulee niin.... muistatko tapauksen uutisista kun semmonen mies palotteli sen suomalaisen vaimonsa osiin ja poltti koko ruumiin sen jälkeen sängyssä päänkin oli veitsellä leikannut irti, en halua pelotella mutta ajattelen teidän suomalaisten naisten turvallisuutta ettette ala mihkään suhteisiin sellasten kanssa, niissä on usein miten käynyt huonosti joko eron jälkeen taikka suhteessa. Itse kierrän kaukaa sellaset


    • muslimix

      Itse olen löytänyt islamin uskon ollessani avioliitossa muslimimiehen kanssa. Aloin itse omatoimisesti tutkia islamin uskoa. Koraania lukemalla aloitin.
      Minua ei ole painostettu, käsketty yms. muslimiksi. Se oli täysin oma valintani ja yllätti aviomieheni täysin. Hän ei myöskään halunnut minun käyttävän huivia, mutta käytin siitä huolimatta. Olen ollut muslimi noin 15 vuotta, eronnut. Avioeron syyt eivät liittyneet islamiin. Olen ollut aina kuitenkin uskovaisempi mitä ex-mieheni.
      En voi allekirjoittaa väitettäsi siitä että silma olisi epämääräinen tai ristiriitainen. Epätasa-arvoinen varmasti nykyihmisen mielestä voi ollakin. Todellisuus on kuitenkin se, että naiset ovat naisia ja miehet miehiä. Naisilla on omat vahvuudet/heikkoudet aivan kuin miehillä. Aivan samoin islamissa naisilla on omat velvollisuudet ja miehillä omat. Sama koskee oikeuksia.
      Minä elän Koraanin ohjeiden mukaan, profeetta Muhammedin ohjeiden mukaan (luotettavien hadithien).
      Hyväksynkö miehen etuaseman? Siinä en näe mitään mitä en voisi hyväksyä.
      Käytän huivia koska Jumala on sen määrännyt. Lisäksi pukeudun peittävästi.

      Loppujen lopuksi olen ihan tavallinen suomalainen nainen. Käyn töissä, hoidan kodin, lapset, harrastukset. Se miten eroan ei-musliminaisista on pukeutumiseni ja moraalini.

      Meitä muslimeja on kuitenkin moneen junaan. Olemme jokainen yksilöitä, se kannattaisi muistaa.

      • akkapirulainen

        "Se miten eroan ei-musliminaisista on pukeutumiseni ja moraalini." HURSKASTELIJA! Korotat itsesi muitten yläpuolelle. Miten uskontosi siihen suhtautuu?
        Toinen ja kolmas kysymys: "Käytän huivia koska Jumala on sen määrännyt." Mistäs olet tämän määräyksen tiedoksi saanut? Monenjunanmuslimeista on moni sanonut, että sitä käskyä ei löydy Koraanista. Ovatko he jääneet asemalle?


      • letse

        Viitsisitkö kertoa vähän lisää?


      • nonmuslim
        akkapirulainen kirjoitti:

        "Se miten eroan ei-musliminaisista on pukeutumiseni ja moraalini." HURSKASTELIJA! Korotat itsesi muitten yläpuolelle. Miten uskontosi siihen suhtautuu?
        Toinen ja kolmas kysymys: "Käytän huivia koska Jumala on sen määrännyt." Mistäs olet tämän määräyksen tiedoksi saanut? Monenjunanmuslimeista on moni sanonut, että sitä käskyä ei löydy Koraanista. Ovatko he jääneet asemalle?

        kyllä siellä koraanissa näin vain kerrotaan, kehoitetaan muutenkin pukeutumaan vaatimattomasti.... lalaaa


      • Huivipakko
        akkapirulainen kirjoitti:

        "Se miten eroan ei-musliminaisista on pukeutumiseni ja moraalini." HURSKASTELIJA! Korotat itsesi muitten yläpuolelle. Miten uskontosi siihen suhtautuu?
        Toinen ja kolmas kysymys: "Käytän huivia koska Jumala on sen määrännyt." Mistäs olet tämän määräyksen tiedoksi saanut? Monenjunanmuslimeista on moni sanonut, että sitä käskyä ei löydy Koraanista. Ovatko he jääneet asemalle?

        ei tosiaankaan kuulu islamiin - se on näitä kulttuurisidonnaisia juttuja, jonka monet mieltävät osaksi islamia. Ja jos tarkkoja ollaan, niin huivin käyttöhän on ollut yleistä monissa ei-muslimimaissakin, eikä sitä muualla ole ajateltu uskontoon liittyvänä asiana, paitsi kirkkoon mentäessä. Jopa Suomessa naimisissa olevan naisen tai lesken tuli peittää päänsä huivilla kirkkoon mennessään. Ja vanhoja valokuvia kun katsoo, niin etenkin maaseudun vanhemmilla naisilla on huivit tiukasti päässä.

        Olen itse kääntynyt islamiin kauan ennen aviomieheni tapaamista. Tunnustan olevani 'huono' muslimi, joka noudattaa islamin sääntöjä enemmänkin osapäiväisesti ja siltä osin kuin minulle passaa. Eli vähän sama asia kuin tapakristitty. En lähde arvioimaan, kumpi meistä olisi hartaampi tai parempi muslimi, 1) koska se ei ole kenenkään kuolevaisen tehtävä 2) on parempi keskittyä vain kehittämään itseään ihmisenä ja pyrkiä paremmaksi, eikä huolehtia muiden 'hyvyydestä' tai 'moraalisuudesta'.

        Huivinkäyttöasiasta omalta kohdaltani olen kirjoittanut tällä palstalla jo joskus aikaisemminkin: En käytä huivia Suomessa, mutta mieheni kotimaassa ulkonaliikkuessani käytän. En käytä huivia pakosta (= mies tai hänen perheensä ei pakota minua yhtään mihinkään), vaan minulla on molempiin, niin käyttämättömyyteen kuin käyttämiseenkin, samat syyt: en halua erottua massasta, enkä halua uskontoni leimaavan minua, haluan myös, että minut koetaan molemmissa kulttuureissa helposti lähestyttävänä. Uskon, että minua määrittää ihmisenä niin monet muutkin asiat kuin uskontoni. Sen lisäksi että olen muslimi, olen myös vaimo ja äiti. Olen myös oman alani vahva osaaja koulutukseni ja kokemukseni kautta.

        Tasa-arvosta: Koska olemme molemmat töissäkäyviä ihmisiä, niin tasa-arvo toteutuu ihan väkisinkin, eli meillä se tekee, joka paremmin osaa tai ennättää. Tietyt työt osuvat useammin minun kohdalle, tietyt miehelle. En jaksa arpoa päivittäisessä elämässä, meneekö jako aina tasan vai ei, pääasia on, että arki pelittää. Jos ajattelee asiaa kotitöitä laajemmalti, niin mielestäni tasa-arvo toteutuu suhteessamme hyvin. Molemmilla on yhtäläinen päätösvalta asioissa, joistakin asioista on neuvoteltava pidempään ja useamman kerran, mutta ainakin toistaiseksi olemme kyenneet päätymään molemille sopiviin ratkaisuihin. Uskoisin miehenikin allekirjoittavan tämän.

        Vaikka olemme muslimeita, meillä vietetään myös esim perinteistä joulua ja pääsiäistä. Minun perhetaustani on kristillinen, ja haluamme antaa lapsellemme mahdollisuuden nähdä ja kokea senkin puolen. Hän elää muslimiperheessä, mutta saa tehdä omat henkilökohtaiset valintansa uskonnon suhteen sitten kun on kypsä siihen. En näe mitään syytä kieltää juuriani, eikä menneisyyteni muuksi muuttuisi, vaikka yrittäisinkin. Myöskin mieheni tulee maasta, jossa islam ei ole valtauskonto, joten hänkin on ikänsä viettänyt myöskin kristinuskoon liittyviä juhlia. Meillä on siis vähän sellainen best-of-both-worlds-tilanne.

        Minusta on vaikea ymmärtää tilannetta, jos ihminen kääntyy uuteen uskontoon puolison takia. Syiden pitäisi löytyä vähemmän pinnallisista asioista. Toisaalta taas voihan se olla alku uudelle tielle, ja sen kautta saattaa löytää uskon aivan aidostikin. Pääasia kai kuitenkin lienee, että jokainen on uskossaan onnellinen.


      • akkapirulainen
        nonmuslim kirjoitti:

        kyllä siellä koraanissa näin vain kerrotaan, kehoitetaan muutenkin pukeutumaan vaatimattomasti.... lalaaa

        Ettäkö siellä lukee: naisten on peitettävä päänsä huivilla? Suuresti epäilen. Oma omituinen olettamukseni asiasta on se, että koko juttu on mustasukkaisten miesten keksimä. Jo kauan sitten.

        Vaatimattomuus taas on niin moniselitteinen käsite, että sitä nyt voi jokainen tulkita tavallaan.


      • ritu...
        akkapirulainen kirjoitti:

        Ettäkö siellä lukee: naisten on peitettävä päänsä huivilla? Suuresti epäilen. Oma omituinen olettamukseni asiasta on se, että koko juttu on mustasukkaisten miesten keksimä. Jo kauan sitten.

        Vaatimattomuus taas on niin moniselitteinen käsite, että sitä nyt voi jokainen tulkita tavallaan.

        Miksi musliminaisten on peitettävä päänsä?" Tämä on kysymys, joka askarruttaa niin muslimeja kuin ei-muslimejakin. Monille naisille se on muslimina olon todellinen koetinkivi. Vastaus kysymykseen on hyvin yksinkertainen - musliminaiset käyttävät HIJABIA (pään ja vartalon peittävää vaatetusta), koska Allah on kehottanut heitä siihen.

        "Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias " Koraani 33:59



        Muita vähäisempiä syitä on esimerkiksi ehto, jonka mukaan sekä miesten että naisten tulee olla vaatimattomia. Silloin heitä molempia arvioidaan heidän älynsä ja ominaisuuksiensa mukaan, ei ulkonäön tai seksuaalisuuden perusteella. Eräs iranilainen koulutyttö ilmaisi asian näin: "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi." Musliminainen, joka peittää päänsä, tuo samalla julki identiteettinsä. Jokainen, joka hänet näkee, tietää hänen olevan muslimi ja omaavan korkean moraalin. Monista itsensä peittävistä musliminaisista säteilee arvokkuutta ja varmuutta; he näyttävät mielellään muslimeilta. Kunniallisina, vaatimattomina ja puhtaina he eivät halua seksuaalisuutensa joutuvan miesten ulottuville pienimmässäkään määrin. Nainen, joka peittää itsensä, piilottaa seksuaalisuutensa, mutta antaa naiseutensa näkyä.

        Musliminaisten hijab on ollut kiistanalainen aihe jo vuosisatoja ja luultavasti tulee olemaan jatkossakin. Jotkut oppineet henkilöt eivät näe asiassa olevan mitään keskustelunvaraa, ja pitävät kasvojen peittämistä pakollisena, kun taas valtaosa on sitä mieltä, että sitä ei vaadita. Jotkut keskilinjaa edustavat esittävät, että asiaa koskevat ohjeet ovat epämääräisiä ja antavat tilaa omalle arvioinnille tilanteesta riippuen. Profeetan (SAAS) vaimoja vaadittiin peittämään kasvonsa, jotta miehet eivät ajattelisi heitä seksuaalisesti, olivathan he "uskovien äitejä", mutta tämä vaatimus ei ulottunut muihin naisiin. Sana "hijab" tulee arabiankielisestä sanasta "hajaba", joka tarkoittaa peittämistä näkyviltä tai piilottamista. Nykyisin hijab merkitsee musliminaisen vaatimatonta pukeutumista. Kysymys kuuluu siis, mitä oikeastaan tulisi peittää? Koraanin sanoin:

        "Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen..." Koraani 24:30-31

        Nämä Koraanin jakeet sisältävät kaksi olennaisinta määräystä: Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven.



        Ja tämän voi kokonaisuudessaan lukea myös sivulta: http://www.islamopas.com/hijab.html

        Itse en ole muslimi, mieheni kylläkin on. Olemme puhuneet asiasta ja olemme molemmat sitä mieltä että jos palaisin muslimiksi sen takia että hänkin on, ei uskoni olisi aitoa.


      • sama akka
        ritu... kirjoitti:

        Miksi musliminaisten on peitettävä päänsä?" Tämä on kysymys, joka askarruttaa niin muslimeja kuin ei-muslimejakin. Monille naisille se on muslimina olon todellinen koetinkivi. Vastaus kysymykseen on hyvin yksinkertainen - musliminaiset käyttävät HIJABIA (pään ja vartalon peittävää vaatetusta), koska Allah on kehottanut heitä siihen.

        "Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias " Koraani 33:59



        Muita vähäisempiä syitä on esimerkiksi ehto, jonka mukaan sekä miesten että naisten tulee olla vaatimattomia. Silloin heitä molempia arvioidaan heidän älynsä ja ominaisuuksiensa mukaan, ei ulkonäön tai seksuaalisuuden perusteella. Eräs iranilainen koulutyttö ilmaisi asian näin: "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi." Musliminainen, joka peittää päänsä, tuo samalla julki identiteettinsä. Jokainen, joka hänet näkee, tietää hänen olevan muslimi ja omaavan korkean moraalin. Monista itsensä peittävistä musliminaisista säteilee arvokkuutta ja varmuutta; he näyttävät mielellään muslimeilta. Kunniallisina, vaatimattomina ja puhtaina he eivät halua seksuaalisuutensa joutuvan miesten ulottuville pienimmässäkään määrin. Nainen, joka peittää itsensä, piilottaa seksuaalisuutensa, mutta antaa naiseutensa näkyä.

        Musliminaisten hijab on ollut kiistanalainen aihe jo vuosisatoja ja luultavasti tulee olemaan jatkossakin. Jotkut oppineet henkilöt eivät näe asiassa olevan mitään keskustelunvaraa, ja pitävät kasvojen peittämistä pakollisena, kun taas valtaosa on sitä mieltä, että sitä ei vaadita. Jotkut keskilinjaa edustavat esittävät, että asiaa koskevat ohjeet ovat epämääräisiä ja antavat tilaa omalle arvioinnille tilanteesta riippuen. Profeetan (SAAS) vaimoja vaadittiin peittämään kasvonsa, jotta miehet eivät ajattelisi heitä seksuaalisesti, olivathan he "uskovien äitejä", mutta tämä vaatimus ei ulottunut muihin naisiin. Sana "hijab" tulee arabiankielisestä sanasta "hajaba", joka tarkoittaa peittämistä näkyviltä tai piilottamista. Nykyisin hijab merkitsee musliminaisen vaatimatonta pukeutumista. Kysymys kuuluu siis, mitä oikeastaan tulisi peittää? Koraanin sanoin:

        "Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen..." Koraani 24:30-31

        Nämä Koraanin jakeet sisältävät kaksi olennaisinta määräystä: Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven.



        Ja tämän voi kokonaisuudessaan lukea myös sivulta: http://www.islamopas.com/hijab.html

        Itse en ole muslimi, mieheni kylläkin on. Olemme puhuneet asiasta ja olemme molemmat sitä mieltä että jos palaisin muslimiksi sen takia että hänkin on, ei uskoni olisi aitoa.

        etpä kertonut minulle mitään uutta. Edelleenkin näen asian mustasukkaisten miesten Koraanin tulkintana.
        Mistäpä muusta tuo tekstin osa kertoisi:
        "Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven."


      • sivusta...
        sama akka kirjoitti:

        etpä kertonut minulle mitään uutta. Edelleenkin näen asian mustasukkaisten miesten Koraanin tulkintana.
        Mistäpä muusta tuo tekstin osa kertoisi:
        "Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven."

        Jos et ole minkään sortin uskovainen, niin toki tuota on vaikea käsittää.

        Tuohon aikaan( n. 1500 vuotta sitten) Itämaat olivat todella rietasta ja alkoholisoitunutta seutua. Jeesuksen saarnat olivat yhtä puppua, joille suurinpiirtein viinahöyryissä nausreskeltiin. Islam tuli hätiin, tavallaan moraalinvartijaksi, kuten meillä päin Luhter uskonpuhdistuksineen. Viinan käyttö kiellettiin (kieltolaki...) ja viini tuotettiin etikaksi. Myöskään tyttölapsia ei saanut enää tappaa hautaamalla hiekkaan (paitsi Kiinassa myöhemmin). Kunnon naisille suositeltiin huntua kunnon naisen merkiksi, hempukat kulkekoon edelleen puolialasti, sillä niin makaa kuin petaa...

        Muista kuitenkin, että huivi on nykyään USKOVAISEN musliminaisen vaate, maallistuneet musliminaiset kulkevat edelleen puolialasti, leijonanharjat valloillaan ja kilo meikkiä naamalla. Esimerkiksi Egyptissä naisella ei ole toiveitakaan televisiojuontajaksi, jos ei kulje hiukset valloillaan ja anteliaassa minimekossa. En ole koskaan nähnyt yhdenkään suomalaisnaisen esiintyvän julkisesti sen näköisenä.

        Joissakin maissa peittävä vaate taas on katuasu, naiset saavat siis sieltä telta varjosta tiirailla miehiä, mutta miehet ei naisia. Sortoa todellakin tavallaan ;-) Joillekin naisille tissien ja persraon esittely suurelle yleisölle on kuitenkin yhtä kuin vapaus. No, kukin tavallaan, eivätkä nämä uskovaisten ja rietastelijoiden ajatusmaailmat välttämättä koskaan kohtaa.


      • niinpä...
        ritu... kirjoitti:

        Miksi musliminaisten on peitettävä päänsä?" Tämä on kysymys, joka askarruttaa niin muslimeja kuin ei-muslimejakin. Monille naisille se on muslimina olon todellinen koetinkivi. Vastaus kysymykseen on hyvin yksinkertainen - musliminaiset käyttävät HIJABIA (pään ja vartalon peittävää vaatetusta), koska Allah on kehottanut heitä siihen.

        "Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias " Koraani 33:59



        Muita vähäisempiä syitä on esimerkiksi ehto, jonka mukaan sekä miesten että naisten tulee olla vaatimattomia. Silloin heitä molempia arvioidaan heidän älynsä ja ominaisuuksiensa mukaan, ei ulkonäön tai seksuaalisuuden perusteella. Eräs iranilainen koulutyttö ilmaisi asian näin: "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi." Musliminainen, joka peittää päänsä, tuo samalla julki identiteettinsä. Jokainen, joka hänet näkee, tietää hänen olevan muslimi ja omaavan korkean moraalin. Monista itsensä peittävistä musliminaisista säteilee arvokkuutta ja varmuutta; he näyttävät mielellään muslimeilta. Kunniallisina, vaatimattomina ja puhtaina he eivät halua seksuaalisuutensa joutuvan miesten ulottuville pienimmässäkään määrin. Nainen, joka peittää itsensä, piilottaa seksuaalisuutensa, mutta antaa naiseutensa näkyä.

        Musliminaisten hijab on ollut kiistanalainen aihe jo vuosisatoja ja luultavasti tulee olemaan jatkossakin. Jotkut oppineet henkilöt eivät näe asiassa olevan mitään keskustelunvaraa, ja pitävät kasvojen peittämistä pakollisena, kun taas valtaosa on sitä mieltä, että sitä ei vaadita. Jotkut keskilinjaa edustavat esittävät, että asiaa koskevat ohjeet ovat epämääräisiä ja antavat tilaa omalle arvioinnille tilanteesta riippuen. Profeetan (SAAS) vaimoja vaadittiin peittämään kasvonsa, jotta miehet eivät ajattelisi heitä seksuaalisesti, olivathan he "uskovien äitejä", mutta tämä vaatimus ei ulottunut muihin naisiin. Sana "hijab" tulee arabiankielisestä sanasta "hajaba", joka tarkoittaa peittämistä näkyviltä tai piilottamista. Nykyisin hijab merkitsee musliminaisen vaatimatonta pukeutumista. Kysymys kuuluu siis, mitä oikeastaan tulisi peittää? Koraanin sanoin:

        "Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen..." Koraani 24:30-31

        Nämä Koraanin jakeet sisältävät kaksi olennaisinta määräystä: Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven.



        Ja tämän voi kokonaisuudessaan lukea myös sivulta: http://www.islamopas.com/hijab.html

        Itse en ole muslimi, mieheni kylläkin on. Olemme puhuneet asiasta ja olemme molemmat sitä mieltä että jos palaisin muslimiksi sen takia että hänkin on, ei uskoni olisi aitoa.

        "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi."

        Tähän sarjaan kuuluu myös länsimaisen naisen miehekäs pukeutuminen lyhyttukkakampauksineen. Musliminaisen huivia ja muuta epänaisellista peittävää pukeutumista vastustavat yleensä pelkästään miehet, sattuneesta syystä...

        Uskovaisen musliminaisen huivissa miehiä ärstyttää eniten juuri se, että tämä viestittää olevansa joko neitsyt tai sitten uskollinen vaimo, eikä tätä kiinnosta kerätä vieraitten miesten katseita. Säihkysääristä, muotojaan peittelemättä esittelevää naikkosta sen sijaan ihailevat mahdollisena saaliina. Miehet kun eivät tarvitse tähän maailmaan yhtään naisellisuuttaan peittelevää naisia. Miesten mielestä naiset voivat toteuttaa tasa-arvoa parhaiten käyttämällä napaan asti avonaista kaula-aukkoa...;-)


      • .....,.,..
        niinpä... kirjoitti:

        "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi."

        Tähän sarjaan kuuluu myös länsimaisen naisen miehekäs pukeutuminen lyhyttukkakampauksineen. Musliminaisen huivia ja muuta epänaisellista peittävää pukeutumista vastustavat yleensä pelkästään miehet, sattuneesta syystä...

        Uskovaisen musliminaisen huivissa miehiä ärstyttää eniten juuri se, että tämä viestittää olevansa joko neitsyt tai sitten uskollinen vaimo, eikä tätä kiinnosta kerätä vieraitten miesten katseita. Säihkysääristä, muotojaan peittelemättä esittelevää naikkosta sen sijaan ihailevat mahdollisena saaliina. Miehet kun eivät tarvitse tähän maailmaan yhtään naisellisuuttaan peittelevää naisia. Miesten mielestä naiset voivat toteuttaa tasa-arvoa parhaiten käyttämällä napaan asti avonaista kaula-aukkoa...;-)

        ilmankos monet naiset Suomessa kulkevat napa paljaana. Haluavat miesten tuijottavan napaansa ym paljasta muotoaan.


      • modest1
        Huivipakko kirjoitti:

        ei tosiaankaan kuulu islamiin - se on näitä kulttuurisidonnaisia juttuja, jonka monet mieltävät osaksi islamia. Ja jos tarkkoja ollaan, niin huivin käyttöhän on ollut yleistä monissa ei-muslimimaissakin, eikä sitä muualla ole ajateltu uskontoon liittyvänä asiana, paitsi kirkkoon mentäessä. Jopa Suomessa naimisissa olevan naisen tai lesken tuli peittää päänsä huivilla kirkkoon mennessään. Ja vanhoja valokuvia kun katsoo, niin etenkin maaseudun vanhemmilla naisilla on huivit tiukasti päässä.

        Olen itse kääntynyt islamiin kauan ennen aviomieheni tapaamista. Tunnustan olevani 'huono' muslimi, joka noudattaa islamin sääntöjä enemmänkin osapäiväisesti ja siltä osin kuin minulle passaa. Eli vähän sama asia kuin tapakristitty. En lähde arvioimaan, kumpi meistä olisi hartaampi tai parempi muslimi, 1) koska se ei ole kenenkään kuolevaisen tehtävä 2) on parempi keskittyä vain kehittämään itseään ihmisenä ja pyrkiä paremmaksi, eikä huolehtia muiden 'hyvyydestä' tai 'moraalisuudesta'.

        Huivinkäyttöasiasta omalta kohdaltani olen kirjoittanut tällä palstalla jo joskus aikaisemminkin: En käytä huivia Suomessa, mutta mieheni kotimaassa ulkonaliikkuessani käytän. En käytä huivia pakosta (= mies tai hänen perheensä ei pakota minua yhtään mihinkään), vaan minulla on molempiin, niin käyttämättömyyteen kuin käyttämiseenkin, samat syyt: en halua erottua massasta, enkä halua uskontoni leimaavan minua, haluan myös, että minut koetaan molemmissa kulttuureissa helposti lähestyttävänä. Uskon, että minua määrittää ihmisenä niin monet muutkin asiat kuin uskontoni. Sen lisäksi että olen muslimi, olen myös vaimo ja äiti. Olen myös oman alani vahva osaaja koulutukseni ja kokemukseni kautta.

        Tasa-arvosta: Koska olemme molemmat töissäkäyviä ihmisiä, niin tasa-arvo toteutuu ihan väkisinkin, eli meillä se tekee, joka paremmin osaa tai ennättää. Tietyt työt osuvat useammin minun kohdalle, tietyt miehelle. En jaksa arpoa päivittäisessä elämässä, meneekö jako aina tasan vai ei, pääasia on, että arki pelittää. Jos ajattelee asiaa kotitöitä laajemmalti, niin mielestäni tasa-arvo toteutuu suhteessamme hyvin. Molemmilla on yhtäläinen päätösvalta asioissa, joistakin asioista on neuvoteltava pidempään ja useamman kerran, mutta ainakin toistaiseksi olemme kyenneet päätymään molemille sopiviin ratkaisuihin. Uskoisin miehenikin allekirjoittavan tämän.

        Vaikka olemme muslimeita, meillä vietetään myös esim perinteistä joulua ja pääsiäistä. Minun perhetaustani on kristillinen, ja haluamme antaa lapsellemme mahdollisuuden nähdä ja kokea senkin puolen. Hän elää muslimiperheessä, mutta saa tehdä omat henkilökohtaiset valintansa uskonnon suhteen sitten kun on kypsä siihen. En näe mitään syytä kieltää juuriani, eikä menneisyyteni muuksi muuttuisi, vaikka yrittäisinkin. Myöskin mieheni tulee maasta, jossa islam ei ole valtauskonto, joten hänkin on ikänsä viettänyt myöskin kristinuskoon liittyviä juhlia. Meillä on siis vähän sellainen best-of-both-worlds-tilanne.

        Minusta on vaikea ymmärtää tilannetta, jos ihminen kääntyy uuteen uskontoon puolison takia. Syiden pitäisi löytyä vähemmän pinnallisista asioista. Toisaalta taas voihan se olla alku uudelle tielle, ja sen kautta saattaa löytää uskon aivan aidostikin. Pääasia kai kuitenkin lienee, että jokainen on uskossaan onnellinen.

        sinulle "huivipakko"..ilolla luin ajatuksiasi.Olen iloinen,että tiedän, on muitakin,jotka ovat tarpeeksi älykkäitä elämään aidosti kahden eri kulttuurin ja uskonnonkin kanssa! Aitous,toisen kulttuurin ja menneen elämän kunnioittaminen ja kyky ottaa toinen huomioon taitaa puuttua valitettavan monesta monikulttuurisesta suhteesta. Onneksi meitä kuitenkin on,jotka kykenevät siihen!!
        Olkaapa ylpeitä juuristanne ja elämästänne,joka teille on suotu. Omalla aidolla persoonalla voi ihminen tuntea itsensä onnekkaaksi. Eipä tarvitse näytellä,vedellä monenmoisia rooleja. Ja perässähän pysyvät ne aidotkin ihmissuhteet minne vain tie viekin!


      • sinulle ei kiitosta
        sivusta... kirjoitti:

        Jos et ole minkään sortin uskovainen, niin toki tuota on vaikea käsittää.

        Tuohon aikaan( n. 1500 vuotta sitten) Itämaat olivat todella rietasta ja alkoholisoitunutta seutua. Jeesuksen saarnat olivat yhtä puppua, joille suurinpiirtein viinahöyryissä nausreskeltiin. Islam tuli hätiin, tavallaan moraalinvartijaksi, kuten meillä päin Luhter uskonpuhdistuksineen. Viinan käyttö kiellettiin (kieltolaki...) ja viini tuotettiin etikaksi. Myöskään tyttölapsia ei saanut enää tappaa hautaamalla hiekkaan (paitsi Kiinassa myöhemmin). Kunnon naisille suositeltiin huntua kunnon naisen merkiksi, hempukat kulkekoon edelleen puolialasti, sillä niin makaa kuin petaa...

        Muista kuitenkin, että huivi on nykyään USKOVAISEN musliminaisen vaate, maallistuneet musliminaiset kulkevat edelleen puolialasti, leijonanharjat valloillaan ja kilo meikkiä naamalla. Esimerkiksi Egyptissä naisella ei ole toiveitakaan televisiojuontajaksi, jos ei kulje hiukset valloillaan ja anteliaassa minimekossa. En ole koskaan nähnyt yhdenkään suomalaisnaisen esiintyvän julkisesti sen näköisenä.

        Joissakin maissa peittävä vaate taas on katuasu, naiset saavat siis sieltä telta varjosta tiirailla miehiä, mutta miehet ei naisia. Sortoa todellakin tavallaan ;-) Joillekin naisille tissien ja persraon esittely suurelle yleisölle on kuitenkin yhtä kuin vapaus. No, kukin tavallaan, eivätkä nämä uskovaisten ja rietastelijoiden ajatusmaailmat välttämättä koskaan kohtaa.

        turhia johtopäätöksiä. En ole sanallakaan maininnut mikä on oma uskontoni tai uskonko mihinkään.
        olisit vain pysynyt sivussa ja pitänyt turhat kuvitelmat omana tietonasi. Taidat olla sinäkin hurskastelija?


      • huh!
        sinulle ei kiitosta kirjoitti:

        turhia johtopäätöksiä. En ole sanallakaan maininnut mikä on oma uskontoni tai uskonko mihinkään.
        olisit vain pysynyt sivussa ja pitänyt turhat kuvitelmat omana tietonasi. Taidat olla sinäkin hurskastelija?

        Sen sijaan että nouset pillastuneena takajaloillesi, niin voisit hyvin vastata tuohon hyvään ja asialliseen kirjoitukseen yhtä asiallisesti.


      • vellielli
        niinpä... kirjoitti:

        "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi."

        Tähän sarjaan kuuluu myös länsimaisen naisen miehekäs pukeutuminen lyhyttukkakampauksineen. Musliminaisen huivia ja muuta epänaisellista peittävää pukeutumista vastustavat yleensä pelkästään miehet, sattuneesta syystä...

        Uskovaisen musliminaisen huivissa miehiä ärstyttää eniten juuri se, että tämä viestittää olevansa joko neitsyt tai sitten uskollinen vaimo, eikä tätä kiinnosta kerätä vieraitten miesten katseita. Säihkysääristä, muotojaan peittelemättä esittelevää naikkosta sen sijaan ihailevat mahdollisena saaliina. Miehet kun eivät tarvitse tähän maailmaan yhtään naisellisuuttaan peittelevää naisia. Miesten mielestä naiset voivat toteuttaa tasa-arvoa parhaiten käyttämällä napaan asti avonaista kaula-aukkoa...;-)

        Täyttä bullshittiä!


      • niinhän se menee
        .....,.,.. kirjoitti:

        ilmankos monet naiset Suomessa kulkevat napa paljaana. Haluavat miesten tuijottavan napaansa ym paljasta muotoaan.

        Kukapa pitäisi minihametta näin talvella pakkassäässä vain sen takia, että se on mukava asu, ja siinä on lämmin olla??

        Jos Iltalehteen on uskomista, niin nykyään löytyy jopa seksikkäitä toppahousuja.. ;D


      • fghjkl
        huh! kirjoitti:

        Sen sijaan että nouset pillastuneena takajaloillesi, niin voisit hyvin vastata tuohon hyvään ja asialliseen kirjoitukseen yhtä asiallisesti.

        Sorruit samaan. Kummallisia päätelmiä. Miksi vastaisin jollekin joka ei ole edellistäkään viestiä ymmärtänyt?


      • katsos
        fghjkl kirjoitti:

        Sorruit samaan. Kummallisia päätelmiä. Miksi vastaisin jollekin joka ei ole edellistäkään viestiä ymmärtänyt?

        taas palstalla! mitä kuuluu? kaikessa yhä oikeassa ja jos ei joku viesti miellytä käännät sen kirjoittajan ominaisuuksien piikkiin?


      • fghjkl
        katsos kirjoitti:

        taas palstalla! mitä kuuluu? kaikessa yhä oikeassa ja jos ei joku viesti miellytä käännät sen kirjoittajan ominaisuuksien piikkiin?

        sitä samaa sinullekin. Voi hyvin ja iloitse elämästä.


      • Niin :-D
        niinhän se menee kirjoitti:

        Kukapa pitäisi minihametta näin talvella pakkassäässä vain sen takia, että se on mukava asu, ja siinä on lämmin olla??

        Jos Iltalehteen on uskomista, niin nykyään löytyy jopa seksikkäitä toppahousuja.. ;D

        On se vaan outoa, ettei kukaan mies nosta äläkkää naisen niukasta ja piukasta pukeutumisesta edes talvipakkasella, mutta jos nainen iskee huivin päähän ja on kaulaan asti napitettu, niin johan tulee negatiivista palautetta kun mieheltä riistetään silmänilo!

        Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. Arabinaiset käyttävät kotona meikkiä, tuoksuja ja seksikkäitä vaatteita omaksi ja miehensä iloksi. Länsimaissa on yleensä päinvastoin. Kotona vaimo vetelehtii verkkareissa ja villasukissa ilman meikkiä ja ulos lähtiessään sitten vetää vetävät ykköset niskaan. Mies siis näkee oman vaimon aina rumimmillaan ja vieraat naiset vain kauneimmillaan. Ei ihme, että aita näyttää vihreämmältä aidan takana!


      • untamokuutamolla
        Niin :-D kirjoitti:

        On se vaan outoa, ettei kukaan mies nosta äläkkää naisen niukasta ja piukasta pukeutumisesta edes talvipakkasella, mutta jos nainen iskee huivin päähän ja on kaulaan asti napitettu, niin johan tulee negatiivista palautetta kun mieheltä riistetään silmänilo!

        Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. Arabinaiset käyttävät kotona meikkiä, tuoksuja ja seksikkäitä vaatteita omaksi ja miehensä iloksi. Länsimaissa on yleensä päinvastoin. Kotona vaimo vetelehtii verkkareissa ja villasukissa ilman meikkiä ja ulos lähtiessään sitten vetää vetävät ykköset niskaan. Mies siis näkee oman vaimon aina rumimmillaan ja vieraat naiset vain kauneimmillaan. Ei ihme, että aita näyttää vihreämmältä aidan takana!

        "Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. "

        Eiköhän kyse kuitenkin ole siitä, että mies "omistaa" vaimonsa ja usein jopa mustasukkaisesti haluaa hallita häntä. Eihän ole kyse ainoasta asiasta jolla jumalan nimissä toisia määräillään.


      • ha-ha!
        untamokuutamolla kirjoitti:

        "Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. "

        Eiköhän kyse kuitenkin ole siitä, että mies "omistaa" vaimonsa ja usein jopa mustasukkaisesti haluaa hallita häntä. Eihän ole kyse ainoasta asiasta jolla jumalan nimissä toisia määräillään.

        Niinhän sinä kyseisissä maissa arabivaimona vuosikausia asuneena voit sanoa? eikös näin?

        Eipä se mies voi ketään muutakaan naista katsoa, joten huonostipa ovat ne äijät asiansa järjestäneet :-D


      • Bella..
        untamokuutamolla kirjoitti:

        "Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. "

        Eiköhän kyse kuitenkin ole siitä, että mies "omistaa" vaimonsa ja usein jopa mustasukkaisesti haluaa hallita häntä. Eihän ole kyse ainoasta asiasta jolla jumalan nimissä toisia määräillään.

        Näin se juurikin on, uskoit sitä tai et.

        Nimimerkillä itse olen kolmatta päivää verkkareissa ja villasukissa ja paskaisissa hiuksissa..kotona tottakai ;D Kipeänä tosin, annettakoon se anteeksi minulle.

        Jos kyse olisi siitä että mies "omistaa" vaimonsa, eikö hän silloin haluaisi näyttää häntä parhaimmillaan koko muulle maailmalle, aivan kuten muitakin omistamiaan asioita, esim autoa?


      • isoäijä
        Bella.. kirjoitti:

        Näin se juurikin on, uskoit sitä tai et.

        Nimimerkillä itse olen kolmatta päivää verkkareissa ja villasukissa ja paskaisissa hiuksissa..kotona tottakai ;D Kipeänä tosin, annettakoon se anteeksi minulle.

        Jos kyse olisi siitä että mies "omistaa" vaimonsa, eikö hän silloin haluaisi näyttää häntä parhaimmillaan koko muulle maailmalle, aivan kuten muitakin omistamiaan asioita, esim autoa?

        että on mustasukkainen mies ei vaimoaan näyttele. Auto on ihan eri asia. Uskoit tai et ;)


      • jytrjyjt
        sivusta... kirjoitti:

        Jos et ole minkään sortin uskovainen, niin toki tuota on vaikea käsittää.

        Tuohon aikaan( n. 1500 vuotta sitten) Itämaat olivat todella rietasta ja alkoholisoitunutta seutua. Jeesuksen saarnat olivat yhtä puppua, joille suurinpiirtein viinahöyryissä nausreskeltiin. Islam tuli hätiin, tavallaan moraalinvartijaksi, kuten meillä päin Luhter uskonpuhdistuksineen. Viinan käyttö kiellettiin (kieltolaki...) ja viini tuotettiin etikaksi. Myöskään tyttölapsia ei saanut enää tappaa hautaamalla hiekkaan (paitsi Kiinassa myöhemmin). Kunnon naisille suositeltiin huntua kunnon naisen merkiksi, hempukat kulkekoon edelleen puolialasti, sillä niin makaa kuin petaa...

        Muista kuitenkin, että huivi on nykyään USKOVAISEN musliminaisen vaate, maallistuneet musliminaiset kulkevat edelleen puolialasti, leijonanharjat valloillaan ja kilo meikkiä naamalla. Esimerkiksi Egyptissä naisella ei ole toiveitakaan televisiojuontajaksi, jos ei kulje hiukset valloillaan ja anteliaassa minimekossa. En ole koskaan nähnyt yhdenkään suomalaisnaisen esiintyvän julkisesti sen näköisenä.

        Joissakin maissa peittävä vaate taas on katuasu, naiset saavat siis sieltä telta varjosta tiirailla miehiä, mutta miehet ei naisia. Sortoa todellakin tavallaan ;-) Joillekin naisille tissien ja persraon esittely suurelle yleisölle on kuitenkin yhtä kuin vapaus. No, kukin tavallaan, eivätkä nämä uskovaisten ja rietastelijoiden ajatusmaailmat välttämättä koskaan kohtaa.

        Vapaushan on sitä, että saa tehdä tai olla tekemättä. Tässä tapauksessa siis esitellä tissejään ja persvakoaan tai ei. Se ei ole vapautta, että ei saa valita itse. Näin ollen huntupakko ei ole vapautta (minkä sana -pakko jo fiksummille paljastaa). Persvaon esittelypakkoa en tiedä missään maailmassa olevan.


      • muslimix
        letse kirjoitti:

        Viitsisitkö kertoa vähän lisää?

        viitsin, tässä muillekin:

        Mene ja googleta sana moraali, se taitaa olla 2000-luvun ihmiselle täysin tuntematon asia. Tarkoitus ei ole olla negatiivinen.

        Moraalilla tarkoitin tässä tapauksessa sitä että olen uskollinen puolisolleni, en flirttaile muille miehille tai yritä saada heidän huomiotaan. Sivuhuomautuksena, en ole asunut puussa viimeiset vuodet, vaan olen aktiivisesti työelämässä jossa näen tätä ko. käytöstä lähes päivittäin. Minä ymmärrän täysin mikä on oikea ja mikä on väärä, lisäksi kunniotan muiden ihmisten suhteita yms.
        En tarkoita että KAIKKI naiset olisivat moraalittomia, mutta suurin osa kyllä, kun sopiva sauma tulee.


      • letse
        muslimix kirjoitti:

        viitsin, tässä muillekin:

        Mene ja googleta sana moraali, se taitaa olla 2000-luvun ihmiselle täysin tuntematon asia. Tarkoitus ei ole olla negatiivinen.

        Moraalilla tarkoitin tässä tapauksessa sitä että olen uskollinen puolisolleni, en flirttaile muille miehille tai yritä saada heidän huomiotaan. Sivuhuomautuksena, en ole asunut puussa viimeiset vuodet, vaan olen aktiivisesti työelämässä jossa näen tätä ko. käytöstä lähes päivittäin. Minä ymmärrän täysin mikä on oikea ja mikä on väärä, lisäksi kunniotan muiden ihmisten suhteita yms.
        En tarkoita että KAIKKI naiset olisivat moraalittomia, mutta suurin osa kyllä, kun sopiva sauma tulee.

        Eli ennen muslimiksi kääntymistäsi teit itsekin tätä kaikkea? Sitähän se tarkoittaa, jos nyt muslimina moraalisi on erilainen. Minä en ole muslimi eikä minusta tule muslimia, mutta olen uskollinen puolisolleni ja yritän yleensä muutenkin toimia oikein, moraalisesti.


      • 201412
        letse kirjoitti:

        Eli ennen muslimiksi kääntymistäsi teit itsekin tätä kaikkea? Sitähän se tarkoittaa, jos nyt muslimina moraalisi on erilainen. Minä en ole muslimi eikä minusta tule muslimia, mutta olen uskollinen puolisolleni ja yritän yleensä muutenkin toimia oikein, moraalisesti.

        Minäkään en voi sanoa olevani minkäänlainen "kunnon uskovainen", mutta ihan vakaasti uskon, että erotan oikean ja väärän eikä tapoihini kuulu uskottomuus tai edes minkäänlainen flirttailu miesten kanssa. Pidän käytöstäni ihan normaalina ja hyvin tavallisenakin. En juuri muuhun päivittäin törmääkään. No, ehkä silläkin on merkitystä, että mielestäni minulla ei ole oikeutta arvostella tai määritellä muita. Riittää kun pidän itsestäni ja omasta moraalistani huolta. Kait tähänkin jotkut tarvii huivin päähänsä ja kaavun niskaansa. Se heille suotakoon, jos siten on helpompaa muistaa olla moraalinen. Vai tuleeko ihmisestä silleen moralisti?;)


      • Myöskin muslimisisko
        akkapirulainen kirjoitti:

        Ettäkö siellä lukee: naisten on peitettävä päänsä huivilla? Suuresti epäilen. Oma omituinen olettamukseni asiasta on se, että koko juttu on mustasukkaisten miesten keksimä. Jo kauan sitten.

        Vaatimattomuus taas on niin moniselitteinen käsite, että sitä nyt voi jokainen tulkita tavallaan.

        Kyllä siellä koraanissa näin vain sanotaan. Aivan sanatarkasti näin: Muslimivaimot peittäkää päänne jotta teidät siveiksi havaittaisiin.


      • kirjojavain

        "Käytän huivia koska Jumala on sen määrännyt"

        Jos nyt aivan loogisesti asiaa ajatellaan, niin jumala ei tosiaan määrää huivia käyttämään, muuten olisimme kaikki syntyneet huivi naamassa.

        Syynä ovat uskonnolliset johtajat jotka näkevät seksiä ja haureutta kaikkialla, ja tahtovat sensuroida kaiken.

        Muistetaan vielä että jumala ei kirjoita kirjoja, vaan ihminen.


      • pelonsäteily
        ritu... kirjoitti:

        Miksi musliminaisten on peitettävä päänsä?" Tämä on kysymys, joka askarruttaa niin muslimeja kuin ei-muslimejakin. Monille naisille se on muslimina olon todellinen koetinkivi. Vastaus kysymykseen on hyvin yksinkertainen - musliminaiset käyttävät HIJABIA (pään ja vartalon peittävää vaatetusta), koska Allah on kehottanut heitä siihen.

        "Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias " Koraani 33:59



        Muita vähäisempiä syitä on esimerkiksi ehto, jonka mukaan sekä miesten että naisten tulee olla vaatimattomia. Silloin heitä molempia arvioidaan heidän älynsä ja ominaisuuksiensa mukaan, ei ulkonäön tai seksuaalisuuden perusteella. Eräs iranilainen koulutyttö ilmaisi asian näin: "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi." Musliminainen, joka peittää päänsä, tuo samalla julki identiteettinsä. Jokainen, joka hänet näkee, tietää hänen olevan muslimi ja omaavan korkean moraalin. Monista itsensä peittävistä musliminaisista säteilee arvokkuutta ja varmuutta; he näyttävät mielellään muslimeilta. Kunniallisina, vaatimattomina ja puhtaina he eivät halua seksuaalisuutensa joutuvan miesten ulottuville pienimmässäkään määrin. Nainen, joka peittää itsensä, piilottaa seksuaalisuutensa, mutta antaa naiseutensa näkyä.

        Musliminaisten hijab on ollut kiistanalainen aihe jo vuosisatoja ja luultavasti tulee olemaan jatkossakin. Jotkut oppineet henkilöt eivät näe asiassa olevan mitään keskustelunvaraa, ja pitävät kasvojen peittämistä pakollisena, kun taas valtaosa on sitä mieltä, että sitä ei vaadita. Jotkut keskilinjaa edustavat esittävät, että asiaa koskevat ohjeet ovat epämääräisiä ja antavat tilaa omalle arvioinnille tilanteesta riippuen. Profeetan (SAAS) vaimoja vaadittiin peittämään kasvonsa, jotta miehet eivät ajattelisi heitä seksuaalisesti, olivathan he "uskovien äitejä", mutta tämä vaatimus ei ulottunut muihin naisiin. Sana "hijab" tulee arabiankielisestä sanasta "hajaba", joka tarkoittaa peittämistä näkyviltä tai piilottamista. Nykyisin hijab merkitsee musliminaisen vaatimatonta pukeutumista. Kysymys kuuluu siis, mitä oikeastaan tulisi peittää? Koraanin sanoin:

        "Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen..." Koraani 24:30-31

        Nämä Koraanin jakeet sisältävät kaksi olennaisinta määräystä: Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven.



        Ja tämän voi kokonaisuudessaan lukea myös sivulta: http://www.islamopas.com/hijab.html

        Itse en ole muslimi, mieheni kylläkin on. Olemme puhuneet asiasta ja olemme molemmat sitä mieltä että jos palaisin muslimiksi sen takia että hänkin on, ei uskoni olisi aitoa.

        "Monista itsensä peittävistä musliminaisista säteilee arvokkuutta ja varmuutta;"

        Ei, ei säteile.

        Heistä säteilee kuitenkin jotain joka saa minut ainakin varmuuden vuoksi vaihtamaan kadunpuolta.


      • totuuden torvelo
        Niin :-D kirjoitti:

        On se vaan outoa, ettei kukaan mies nosta äläkkää naisen niukasta ja piukasta pukeutumisesta edes talvipakkasella, mutta jos nainen iskee huivin päähän ja on kaulaan asti napitettu, niin johan tulee negatiivista palautetta kun mieheltä riistetään silmänilo!

        Monissa muslimimaissa ideana on se, että mies näkee oman vaimon kauneimmillaan ja vieraat naiset rumimmillaan. Arabinaiset käyttävät kotona meikkiä, tuoksuja ja seksikkäitä vaatteita omaksi ja miehensä iloksi. Länsimaissa on yleensä päinvastoin. Kotona vaimo vetelehtii verkkareissa ja villasukissa ilman meikkiä ja ulos lähtiessään sitten vetää vetävät ykköset niskaan. Mies siis näkee oman vaimon aina rumimmillaan ja vieraat naiset vain kauneimmillaan. Ei ihme, että aita näyttää vihreämmältä aidan takana!

        " mutta jos nainen iskee huivin päähän ja on kaulaan asti napitettu, niin johan tulee negatiivista palautetta kun mieheltä riistetään silmänilo!"

        Ei kovin iso silmänilo ole turpea länsimaalainen valas jolla on säkki päässä, sori mutta teidän kuvitelmat ja todellisuus ei nyt kohtaa.


      • Anonyymi

        Kirjoituksesi kosketti minua. Olen elänyt muutaman vuoden pohdiskelen elämää ja uskontoa jne. Olen kauhukseni huomannut, että ehkä se kaikki mihin olen koko ikäni kristittynä uskonut saattaakin olla suurta valetta ja kyllä ihan itsekseni näin olen miettinyt. En ole koskaa ymmärtänyt kristinuskon kolminaisuusoppia, sehän on ihmisten tekemä päätös sekä 20-vuotiaaksi uskoin, että on vain yksi Jumala, kunnes eräs turkkilainen kertoi että ei ei, teillä on ihan oma Jumala, Jeesus . Olin hämmentynyt että miten Jeesus voisi olla Jumala???
        Minulla on islamin uskoinen miesystävä. Hän tietää paljon kristinuskosta ja minä hänen uskostaan. Yhdessä olemme puhuneet, että uskonto ei tule ongelmaksi suhteeseemme. Hän ei juo alkoholia eikä syö sikaa, muuten uskonto ei näy. Itse en syö tai juo kumpaakaan. Hän ei pidä paljastavasta pukeutumisesta, en myöskään itse koe paljastavaa pukeutumista omakseni.
        Minusta on luonnollista, että mies on mies ja minä saan olla nainen.
        Hänelle on minun hyvinvointi aina etusijalle. Hän tekee kotitöitä myös, etten vaan väsy liikaa. Emme asu yhdessä, koska molemmat olemme sitä mieltä, että jos ja kun muutamme yhteen, naimisiin mennään.
        Hän on huomaavainen, kiltti ja ystävällinen. Tiettyjä asioita olemme sopineet mm. riitoja ei ratkota julkisesti, ei siedä sitä että puhuisin pahaa äidistäni. Mielestäni pieniä asioita sen rinnalla miten hyvin hän minua kohtelee.
        Itse tykkään kokkailla ja pitää paikat siistinä, ihan mielelläni teen syötävää miehelle ja ystävilleen. Minä saan paljon ja itsekin halua olla hänelle hyvä.
        Hän on puhut myös siitä, että olen ns. puhdas ja hyväsydäminen ihminen. Kaikki naiset eivät kuulema ole fyysisesti puhtaita. Itse olen sen tyyppinen, että en pidä likaisena olemisesta. Joten nämä puhtausasiatkaan eivät ole mitenkään minua rasittaneet . Hän ei vaatisi minua koskaan huivia käyttämään. Hän tosin ei tykkää, jos naiset esittelee puoliksi rintojaan yleisillä paikoilla tms.
        Voisin sanoa, että minua ei ole edes oma perhe rakastunut, arvostanut ja välittänyt yhtä paljon kuin hän. Molemma uskomme Jumalaan ja minulle se Jumala ei ole Jeesus. Hän oli hyvä mies, valistunut ja kunnioitan häntä kyllä, minua ei ole kukaan muokannut tai muuttanut.
        Että minusta ei ole mitenkään tavatonta, jos ihminen itse alkaa pohtimaan elämäänsä ja sen totuuksia, että päätyy Islmaiin. Itse en sitä voi vielä sanoa olevani tai tulenko koskaan olemaankaan.


      • Anonyymi
        akkapirulainen kirjoitti:

        Ettäkö siellä lukee: naisten on peitettävä päänsä huivilla? Suuresti epäilen. Oma omituinen olettamukseni asiasta on se, että koko juttu on mustasukkaisten miesten keksimä. Jo kauan sitten.

        Vaatimattomuus taas on niin moniselitteinen käsite, että sitä nyt voi jokainen tulkita tavallaan.

        Tiesitkö, että myös esikoislestadiolaiset naiset peittävät päänsä huivilla omissa seuroissaan, kun luetaan Raamattua, sinne kuuluu myös letittää hiuksensa ja pukeutua hameeseen.
        Huivi otetaan käyttöön sitten, kun kyseinen ihminen itse kokee haluavansa niin tehdä. Me tapakiristityt, emme kunnioita edes sitä, että kirkossa oltaisiin olkapäät peitettynä, vaan häissä, konfirmaatioissa jopa hautajaisissa näkee naisia " lihat esillä".
        Mitä tulee moraaliin, tiedän, että sekö kristityistä että muslimeissa on näitä, jotka mielellään asettavat itsensä toisten yläpuolelle. Onko moraalisesti hienoa, että nainen jakaa itseään muillekin miehille ja on samalla suhteessa omaan miesystävään? Kyseinen mies on muslimi ja tietää naisen seikkailut, mutta ei välitä, koska ei rakasta naistaan. Tämä on valitettavasti se kuva mikä aika monella muslimi miehellä on, koska naiset antavat itsestään sen kuvan. Kyseinen mies on oman muslimimieheni ystävä ja sitä mieltä, että kyllä minäkin tulen miestäni pettämään. Mieheni vastasi hänelle, että tietää etten tule häntä pettämään ja asia on 100% niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi kosketti minua. Olen elänyt muutaman vuoden pohdiskelen elämää ja uskontoa jne. Olen kauhukseni huomannut, että ehkä se kaikki mihin olen koko ikäni kristittynä uskonut saattaakin olla suurta valetta ja kyllä ihan itsekseni näin olen miettinyt. En ole koskaa ymmärtänyt kristinuskon kolminaisuusoppia, sehän on ihmisten tekemä päätös sekä 20-vuotiaaksi uskoin, että on vain yksi Jumala, kunnes eräs turkkilainen kertoi että ei ei, teillä on ihan oma Jumala, Jeesus . Olin hämmentynyt että miten Jeesus voisi olla Jumala???
        Minulla on islamin uskoinen miesystävä. Hän tietää paljon kristinuskosta ja minä hänen uskostaan. Yhdessä olemme puhuneet, että uskonto ei tule ongelmaksi suhteeseemme. Hän ei juo alkoholia eikä syö sikaa, muuten uskonto ei näy. Itse en syö tai juo kumpaakaan. Hän ei pidä paljastavasta pukeutumisesta, en myöskään itse koe paljastavaa pukeutumista omakseni.
        Minusta on luonnollista, että mies on mies ja minä saan olla nainen.
        Hänelle on minun hyvinvointi aina etusijalle. Hän tekee kotitöitä myös, etten vaan väsy liikaa. Emme asu yhdessä, koska molemmat olemme sitä mieltä, että jos ja kun muutamme yhteen, naimisiin mennään.
        Hän on huomaavainen, kiltti ja ystävällinen. Tiettyjä asioita olemme sopineet mm. riitoja ei ratkota julkisesti, ei siedä sitä että puhuisin pahaa äidistäni. Mielestäni pieniä asioita sen rinnalla miten hyvin hän minua kohtelee.
        Itse tykkään kokkailla ja pitää paikat siistinä, ihan mielelläni teen syötävää miehelle ja ystävilleen. Minä saan paljon ja itsekin halua olla hänelle hyvä.
        Hän on puhut myös siitä, että olen ns. puhdas ja hyväsydäminen ihminen. Kaikki naiset eivät kuulema ole fyysisesti puhtaita. Itse olen sen tyyppinen, että en pidä likaisena olemisesta. Joten nämä puhtausasiatkaan eivät ole mitenkään minua rasittaneet . Hän ei vaatisi minua koskaan huivia käyttämään. Hän tosin ei tykkää, jos naiset esittelee puoliksi rintojaan yleisillä paikoilla tms.
        Voisin sanoa, että minua ei ole edes oma perhe rakastunut, arvostanut ja välittänyt yhtä paljon kuin hän. Molemma uskomme Jumalaan ja minulle se Jumala ei ole Jeesus. Hän oli hyvä mies, valistunut ja kunnioitan häntä kyllä, minua ei ole kukaan muokannut tai muuttanut.
        Että minusta ei ole mitenkään tavatonta, jos ihminen itse alkaa pohtimaan elämäänsä ja sen totuuksia, että päätyy Islmaiin. Itse en sitä voi vielä sanoa olevani tai tulenko koskaan olemaankaan.

        Kristinusko on monoteistinen uskonto. Kolminaisuusoppi ei tarkoita sitä, että olisi 3 jumalaa, vaan opin mukaan on yhtä aikaa yksi Jumala, mutta kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Muslimit eivät tätä ymmärrä.

        Älytöntä, mutta täytyy muistaa, että nämä aabrahamilaiset uskonnot ovat kaikki ihmisten luomia.


      • Anonyymi

        Tiedän mitä kirja sisältää enkä rupea edes kertomaan on niin sairasta ne tekstit mitä se sisältää, seksiä, pedofiliaa, murhia, ja kiduttamista ja raiskausta. Hyi vittu sanon minä en ikinä ala siihen uskomaan, en ymmärrä joku voi semmoseen alkaa uskomaan oikeasti ihan ihmis oikeuksia vastaan, en rupia yksityis kohtia kertoon kun ei kukaan halua kuulla mitä ne sisältää kun ovat niin sadistista yms, olen lukenut tosi paljon ja tekstit olivat niin sairasta luettavaa etten rupea toista kertaa lukemaan.


      • Anonyymi
        sama akka kirjoitti:

        etpä kertonut minulle mitään uutta. Edelleenkin näen asian mustasukkaisten miesten Koraanin tulkintana.
        Mistäpä muusta tuo tekstin osa kertoisi:
        "Naisen ei tule näyttää kauneuttaan tai koristuksiaan, muutoin kuin mitä pakostakin tulee näkyviin, kuten tuulen puhaltaessa hänen vaatteisiinsa; ja päähuivi tulee asettaa siten, että se peittää hiukset, niskan ja poven."

        Muslimien akat ei saa tehdä mitää,mut ukot pettää minkä ehtii.


      • Anonyymi
        niinpä... kirjoitti:

        "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi."

        Tähän sarjaan kuuluu myös länsimaisen naisen miehekäs pukeutuminen lyhyttukkakampauksineen. Musliminaisen huivia ja muuta epänaisellista peittävää pukeutumista vastustavat yleensä pelkästään miehet, sattuneesta syystä...

        Uskovaisen musliminaisen huivissa miehiä ärstyttää eniten juuri se, että tämä viestittää olevansa joko neitsyt tai sitten uskollinen vaimo, eikä tätä kiinnosta kerätä vieraitten miesten katseita. Säihkysääristä, muotojaan peittelemättä esittelevää naikkosta sen sijaan ihailevat mahdollisena saaliina. Miehet kun eivät tarvitse tähän maailmaan yhtään naisellisuuttaan peittelevää naisia. Miesten mielestä naiset voivat toteuttaa tasa-arvoa parhaiten käyttämällä napaan asti avonaista kaula-aukkoa...;-)

        Miks miehillä 4 vaimoa. Naisilla pitäs myäs 4miestä;)


      • Anonyymi
        niinpä... kirjoitti:

        "Me tahdomme miesten lakkaavan kohtelemasta meitä seksiobjekteina, kuten heidän tapanaan on ollut. Tahdomme heidän olevan piittaamattomia ulkonäöstämme ja sen sijaan kiinnittävän huomionsa persoonallisuuteemme ja mielipiteisiimme. Tahdomme heidän ottavan meidät vakavasti ja kohtelevan meitä tasavertaisina; ei jahtaavan meitä vartalomme ja fyysisen vetovoimamme vuoksi."

        Tähän sarjaan kuuluu myös länsimaisen naisen miehekäs pukeutuminen lyhyttukkakampauksineen. Musliminaisen huivia ja muuta epänaisellista peittävää pukeutumista vastustavat yleensä pelkästään miehet, sattuneesta syystä...

        Uskovaisen musliminaisen huivissa miehiä ärstyttää eniten juuri se, että tämä viestittää olevansa joko neitsyt tai sitten uskollinen vaimo, eikä tätä kiinnosta kerätä vieraitten miesten katseita. Säihkysääristä, muotojaan peittelemättä esittelevää naikkosta sen sijaan ihailevat mahdollisena saaliina. Miehet kun eivät tarvitse tähän maailmaan yhtään naisellisuuttaan peittelevää naisia. Miesten mielestä naiset voivat toteuttaa tasa-arvoa parhaiten käyttämällä napaan asti avonaista kaula-aukkoa...;-)

        Nainen uskollinen,mutta mies ei


    • viilaaja..

      Hinduksi ei voi kääntyä. Hinduksi synnytään. Olisikohan tällä jotain tekemistä sen kanssa että vaimot eivät ole kääntyneet? Hindulaisuuden mukaan kun se ei ole mahdollista..

      • Ei mene

        tämäkään ihan noin suoraviivaisesti. Hindulaisissa on kahta koulukuntaa, ja liberaalimman mukaan myös hinduismiin voi kääntyä. Tämän sallivamman suuntauksen mukaan se ei edes ole käytännössä mitenkään hankalaa tai haasteellista.


    • näin ajattelisin

      Asia ei minua uskovaisena luterilaisena, katolisen miehen vaimona koske, mutta eikö ole luontevampaa pysyä juutalaisuus-kristinusko-islam-akselilla, kuin kääntyä hinduksi? Mielestäni on loogisempaa uskoa kautta linjan samaan Jumalaan sitä mukaan kuin uskontoa "päivitetään uudella versiolla". Kuka nyt alkaa yhtäkkiä palvoa lehmää ja uskoa, että naapurin koira on itseasiassa edesmennyt mummoni. No, kai näitäkin herännäisiä löytyy. Buddhalaisuuteen kääntymisen ymmärrän paremmin, sillä kyseessähän on enemmän filosofia kuin uskonto.

      Ihmettelijöille sanoisin, että lukekaa nyt ihmeessä sekä Raamattu että Koraani, niin ei tarvitse enää pähkäillä asioita pelkkien kuulopuheiden perusteella. Itse luin Koraanin jo lukiossa saatuani sen naapurilta lahjaksi. Kirjoitin yo:ssa muutenkin pääaineena uskonnon, sillä maailman uskonnot ovat minua aina kiinnostaneet. Näin sain itse selvitettyä mikä on homman nimi, enkä näin ollen ole huijattavissa puoleen tai toiseen asiayhteydestä irrotetuilla lauseenpuolikkailla.

    • ota huomioon

      Hindumiehen kristitystä hinduksi kääntynyt vaimo olisi käytännössä kastiton. Tuskin sellaista häpeää kukaan uskovainen hindumies haluaisi julistaa kotinurkillaan. Syntyisi vielä katukoiraksi seuraavassa elämässään.

      • Anonyymi

        Kastilaitos ei liittyne itse uskontoon mitenkään vaan kulttuuriin.


    • muslima2000

      En jaksa lukea koko ketjua, vastaan vaan omasta puolestani.

      Minusta tuli muslimi 20v, en seurustellut enkä ollut naimisissa tuolloin. Matkustin muslimimaahan, näin musliminaisia huiveissaan, kuulin rukouskutsun joka oli niin kaunis... Palasin Suomeen ja aloin etsiä tietoa islamista. Osa asioista mitä löysin kauhistutti, osa ihastutti. Koraanin suomenkielisen käännöksen lukeminen avasi silmäni, monta kertaa ajattelin että juuri näin olen aina ajatellut.

      Islam ei ole mielestäni epätasa-arvoinen uskonto, naisella ja miehellä on omat tehtävänsä, mutta Jumalan silmien edessä he ovat tasa-arvoisia. Samoin uskonnon velvollisuudet kuuluvat molemmille. Perheessä molemmilla on oikeuksia ja velvollisuuksia.

      Olen opiskellut paljon islamia ja seuraan sekä haditheja että Koraania. Olen kuitenkin mielestäni melko liberaali muslimi :) Käytän huivia, mutta pukeudun länsimaalaisesti muuten.

      • Anonyymi

        Sinulla on se etuoikeus, että asut Suomessa, jokaon libraali demokratia. Voit noudattaa islamia niin kuin itse haluat eli ns. noukkia rusinat pullasta. Valitettavasti islamilaisissa maissa asuvat musliminaiset eivät ole oikeutettuja samaan, vaan joutuvat kokemaan ne kyseisen uskonnon ikävimmätkin puolet omassa elämässään.


    • enenjanyt
      • pirulainen vaan

        olen saanut palstan miesten kirjoituksista sen käsityksen, että me suominaiset ollaan juuri tuollaisia. Yhtä samanlaisia mustiin pukeutujia siis olipa uskonto mikä hyvänsä. Sopii mulle ja pitäis sopia muillekin;)


      • Anonyymi

        Paavalihan oli vaatimassa, että naisten pitää käyttää huivia. Huivin käytön vaatiminen on peräisin Assyriasta, jolloin kuningas vaati kunniallisten naisten käyttävän huivia, kun taas kunniattomien naisten (prostituoidut ja orjat) ei ollut lupa käyttää huivia. Huivia on siis aikojen alusta saakkaa käytetty osoittamaan naisen asema ja moraalisuus tai sen puute. Tapa periytyi mm. helleeneille ja eteenpäin Lähi-idän ja Välimeren, Afrikan maihin. En todellakaan ymmärrä miksi kukaan moderni nainen suostuisi käyttämään moista poliittisuskonnollisideologista vaatekappaletta. Häpeällinen tausta kyseisellä vaatekappaleella.


    • suomalaiselta

      antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä kuin parhaakseen näkevät. Kykenetkö sinä elämään omaa elämääsi, ilman että jatkuvasti puutu milloin mihinkin ulkonäköseikkaan? Milloin se on ihonväri, vaatetus tai joku muu. Täytyy olla mielenterveyspalvelut rempallaan kun on tuollaiset ilmeisesti aivonsa pihalle juoneet jatkuvasti, joka käänteessä haukkumassa ja arvostelemassa muita, itselleen tuntemattomia.
      Sairaalloinen tapa yrittää nostaa itseään muita paremmaksi, on juuri tuo edellä kuvailtu.
      Väitän että noita häiriköitä on aivan muutama, jotka päivittäin ilmoittavat läsnäolostaan, kirjoittamalla kaikenlaista järjetöntä. Unohtamatta todellista tarkoitusta: saada eräät turvan soittajat päättäjien virkaan tms.

    • rasittavaa!

      Suomalaisilla on nykyään ihan rajaton tirkistelyvietti, kun kyseessä on vieraan ihmisen henkilökohtainen uskonnollinen vakaumus ja valinta. Ennen jokainen sai rauhassa käydä herättäjäjuhlilla tms ja rukoilla kuten halusi. Uskontoon liittyvät asiat olivat politiikan rinnalla jopa tabu-aiheita, joista ei puhuttu saati riidelty.

      Nykyään täytyy tehdä pilkullen selonteko uskonasioistaan vähän joka taholle. Jos joku käyttäytyy vähänkin poikkeavasti, niin syitä pengotaan heti tämän uskonnosta. Ihmisellä ei laajemman yleisön mielestä näytä olevan enää muita syitä toimia kuin uskonto. Älyttömyyksiin mennyt koko aiheen käsittely kaikkialla mediassa.

      Suomalaisen lempiohjelma olisi varmasti BB, missä taloon värvättäisiin eri uskontokuntien edustajia uskontojensa kummallisuuksia esittelemään ja siten koko kauhistelevan kansan tirkistelyviettiä tyydyttämään.

      • muslimix

        Tahdon heti uskonto-BB:n


      • *näkijä*
        muslimix kirjoitti:

        Tahdon heti uskonto-BB:n

        *toisaalla sinä säkitettynä luet kotona koraania arabiaksi 7 lapsellesi kunnes kamera ajetaan johonkin teinidiskoon jossa miehesi metsästää pikkutyttöjä*


      • never in my life
        *näkijä* kirjoitti:

        *toisaalla sinä säkitettynä luet kotona koraania arabiaksi 7 lapsellesi kunnes kamera ajetaan johonkin teinidiskoon jossa miehesi metsästää pikkutyttöjä*

        ONNEKSI SVEITSI JA RANSKA ON KIELTÄMÄSSÄ BURQAA. PITÄIS KAIKISSA EUROOPAN MAISSA KIELTÄÄ!!


      • hyii..
        never in my life kirjoitti:

        ONNEKSI SVEITSI JA RANSKA ON KIELTÄMÄSSÄ BURQAA. PITÄIS KAIKISSA EUROOPAN MAISSA KIELTÄÄ!!

        kyllä! niqab on aivan liikaa. ei mitää ninjoja olla!


      • sammal80
        hyii.. kirjoitti:

        kyllä! niqab on aivan liikaa. ei mitää ninjoja olla!

        kuka laittaa vapaaehtoisesti huivin naamaan ??


    • muslimah_iman

      Hei,


      Olen 21 vuotias musliminainen, aloin harkita Islamiin kääntymistä 17 vuotiaana lukemani perusteella.
      Menin naimisiin 20 vuotiaana 28 vuotiaan muslimimiehen kanssa, imam suoritti minulle shahadahin ja sen jälkeen seurasi lyhyt avioliitto seremonia. Koko aikana en nähnyt miestäni, todistajia enkä imamia. Olin naisten puolella verhon takana, tulevan mieheni ystävän vaimon kanssa jonka olin vasta hetki sitten tavannut. :-) Tunsin mieheni muuten vain 6 päivää ennen naimisiin menoa ja tapasimme vain kahdesti.

      Islam sopii minulle täydellisesti, se ei ole epätasa arvoista miehillä ja naisilla vain on erillaiset tehtävät. Miesten elämä koraanin mukaan on paljon raskaampaa kuin naisten joten heidän etunsakkin ovat siten suuremmat. Luotettavat hadithit joita noudatamme ovat Islam ja Bukhari, usein tulee jotain uutta vastaan
      kun luemme.

      Aloin käyttää hijabia vasta noin 6kk kääntymisestäni, siitä lähtien olen sitä aina käyttänyt. Pukeudun pitkään mustaan abayaan ja valkoiseen pitkään khemariin musta alushuivi.
      Tahtoisin pian alkaa käyttää niqabia joka jättää näkyviin vain silmät.

      • Olihan ?

        Tämä oli vitsi


      • 24

        Heh heh. Provoa pukkaa.


      • piilosilla
        24 kirjoitti:

        Heh heh. Provoa pukkaa.

        Kyllä minun muslimi mieheni sanoi että on hänelle suunnaton kunnia,jos minä käännyn muslimiksi,kaikki häntä palvovat sitten tuttavapiirissä,kun on saanut kristityn käännytettyä.
        Pukeutumisesta sen verran että,koska he omistavat naisen on parempi pukeutua vaimon siveästi,että isännän kunnia pysyisi,eikä tarvitsisi hävetä länsimaista hutsua,jota ei saa aisoissa pidettyä.
        Näin se vaan on.
        Ja totta,rauha pysyy perheessä,kun eukko pitää suun supullaan,ei väitä vastaan,eikä ainakaan kyseenalaista miehen mielipiteitä.
        Ainahan löytyy alistajia ja alistettavia ja jopa molemmat voivat nauttia asemastaan.


      • 16
        piilosilla kirjoitti:

        Kyllä minun muslimi mieheni sanoi että on hänelle suunnaton kunnia,jos minä käännyn muslimiksi,kaikki häntä palvovat sitten tuttavapiirissä,kun on saanut kristityn käännytettyä.
        Pukeutumisesta sen verran että,koska he omistavat naisen on parempi pukeutua vaimon siveästi,että isännän kunnia pysyisi,eikä tarvitsisi hävetä länsimaista hutsua,jota ei saa aisoissa pidettyä.
        Näin se vaan on.
        Ja totta,rauha pysyy perheessä,kun eukko pitää suun supullaan,ei väitä vastaan,eikä ainakaan kyseenalaista miehen mielipiteitä.
        Ainahan löytyy alistajia ja alistettavia ja jopa molemmat voivat nauttia asemastaan.

        Sinä olet muslimimiehellesi pelkkä kotieläin, jos hän todellakin noin ajattelee. Hän ei piittaa sinusta ihmisenä, jos kokee oikeudekseen käännyttää sinua, varsinkin jos edes osamotiivina on kaveriporukan ihailu. Entä sinun omat ajatuksesi, arvosi ja toiveesi? Mikä arvo niillä on? "Aisoissa pitäminen" ei kuulu tasa-arvoiseen suhteeseen. Aisoissa pidetään koti- ja tuotantoeläimiä. Joku voi tietysti nauttia siitä, että häneltä evätään täysi ihmisarvo, mutta silloin on kyseessä jonkinasteinen mielenterveydellinen ongelma. Ei sellainen omanarvontunnon puute ihan normaalin rajoissa ole.


      • Anonyymi

        Oletko nykyään al-Holin isisleirillä?


    • Vieras31

      Muslimit on p......tä! En voi ymmärtää, että joku vaihtaisi länsimaisen uskonnon noin hirvittävään uskontoon ja menettäisi vapautensa vapaaehtoisesti. Pukeutuisi kuin kummitus ja olisi tossun alla. Kyllä täytyy olla päästään vialla. Niiden joiden on pakko tuo tehdä, niin jotenkin ymmärrän. Sääliksi vaan käy!!!

      • 6025

        Otan osaa. Varmaan sulla on vaikeeta kun mistään mitään tietämättä pitää "puolta maailmaa" haukkua.


      • Vieras31
        6025 kirjoitti:

        Otan osaa. Varmaan sulla on vaikeeta kun mistään mitään tietämättä pitää "puolta maailmaa" haukkua.

        Olen seurannut parhaan kaverinini "5-vuotista islamhelvettiä" parhaalta paikalta ja yrittänyt olla tukemassa häntä tuon järkyttävän ajan aikana. Tuhansia itkuja, hakkaamista, alistamista, kaavun käyttöä, lukitsemista kotiin, lähestymiskieltoja jne. Eli pahan puolen islamista nähnyt ja kokenut. Enemmän kokemusta tuosta uskonnosta varmaan kuin kenelläkään muulla mitä se voi kaikessa kauheudessaan olla...!!! Viiden vuoden jälkeen "vapaus" koitti hänelle, vaikkei sitä välillä uskonutkaan ja sain sydänystäväni takaisin. Monta kertaa sen jälkeen yhdessä mietitty asioita ja itketty. Onneksi kaikki on nyt ohi!


      • 445
        Vieras31 kirjoitti:

        Olen seurannut parhaan kaverinini "5-vuotista islamhelvettiä" parhaalta paikalta ja yrittänyt olla tukemassa häntä tuon järkyttävän ajan aikana. Tuhansia itkuja, hakkaamista, alistamista, kaavun käyttöä, lukitsemista kotiin, lähestymiskieltoja jne. Eli pahan puolen islamista nähnyt ja kokenut. Enemmän kokemusta tuosta uskonnosta varmaan kuin kenelläkään muulla mitä se voi kaikessa kauheudessaan olla...!!! Viiden vuoden jälkeen "vapaus" koitti hänelle, vaikkei sitä välillä uskonutkaan ja sain sydänystäväni takaisin. Monta kertaa sen jälkeen yhdessä mietitty asioita ja itketty. Onneksi kaikki on nyt ohi!

        Puhut sivustaseuraajana viiden vuoden perusteella. Oletkohan perillä kaikesta mitä siinä liitossa on tapahtunut vai kuuntelitko vain toista osapuolta? Et voi olla objektiivinen arvioija.
        Mättää vaan se, että te "tietäjät" olette niin viisaita, ettei rajaa. En halua mitenkään vähätellä ystäväsi vaikeuksia, mutta epäilen sinua ja kummeksun sitä, että yhden henkilön perusteella leimaat miljoonat ihmiset. Se on mielestäni sitä tyhmyyttä.


      • ihmettä...
        445 kirjoitti:

        Puhut sivustaseuraajana viiden vuoden perusteella. Oletkohan perillä kaikesta mitä siinä liitossa on tapahtunut vai kuuntelitko vain toista osapuolta? Et voi olla objektiivinen arvioija.
        Mättää vaan se, että te "tietäjät" olette niin viisaita, ettei rajaa. En halua mitenkään vähätellä ystäväsi vaikeuksia, mutta epäilen sinua ja kummeksun sitä, että yhden henkilön perusteella leimaat miljoonat ihmiset. Se on mielestäni sitä tyhmyyttä.

        Ei edellinen kirjoittaja leimannut mitään kansaa vaikka väitätkin että:
        "yhden henkilön perusteella leimaat miljoonat ihmiset".
        Sattuiko arkaan paikkaan vai miksei hän olisi saanut kertoa omasta kokemuksestaan?
        Ja mikset hyökkää sellaisen kirjoittajan kimppuun joka sanoo että hänen liittonsa on ok?
        Samalla tavallahan hänkin "leimaa miljoonat ihmiset" kuin edellinen kirjoittajakin :).


      • Nimimerkki unohtui
        ihmettä... kirjoitti:

        Ei edellinen kirjoittaja leimannut mitään kansaa vaikka väitätkin että:
        "yhden henkilön perusteella leimaat miljoonat ihmiset".
        Sattuiko arkaan paikkaan vai miksei hän olisi saanut kertoa omasta kokemuksestaan?
        Ja mikset hyökkää sellaisen kirjoittajan kimppuun joka sanoo että hänen liittonsa on ok?
        Samalla tavallahan hänkin "leimaa miljoonat ihmiset" kuin edellinen kirjoittajakin :).

        "Muslimit on p......tä! En voi ymmärtää, että joku vaihtaisi länsimaisen uskonnon noin hirvittävään uskontoon ja menettäisi vapautensa vapaaehtoisesti. Pukeutuisi kuin kummitus ja olisi tossun alla. Kyllä täytyy olla päästään vialla. Niiden joiden on pakko tuo tehdä, niin jotenkin ymmärrän. Sääliksi vaan käy!!! "

        Miten pitäis ymmärtää ensimmäinen lause: Muslimit on p......tä!
        Eihän siinä mitään kansaa leimattu, mutta kaikki muslimit, joita kuuluu varsin moniin kansallisuuksiin. Yleistämättä ei oikein voi puhua mistään asiasta, mutta rajansa siinäkin pitäisi pitää.
        En ole hyökännyt ketään vastaan vaan esittänyt oman mielipiteeni. Pitäisikö aina olla samaa mieltä? Minusta ei tarvi ja siten keskustelustakin tulee mielenkiintoisempaa. Outoa, että pidit viestiäni hyökkäävänä. Osuiko lähelle?


      • -.-.-.-.-

        jos olet täällä niinkun esimerkkinä krist.raamatun oppien puolesta niin eroan kirkosta tuota pikaa. Yksikään muslimi ei ole tällä palstalla aukonut päätään. Sinä olet ja omasta mielestäsi edustat ev.lut.uskontoa.
        Kehoita muita lukemaan koraania, miten oma raamattus luku? Etpä ole lukenut, ainakaan käytöksesi perusteella.


      • Rakas Watson
        -.-.-.-.- kirjoitti:

        jos olet täällä niinkun esimerkkinä krist.raamatun oppien puolesta niin eroan kirkosta tuota pikaa. Yksikään muslimi ei ole tällä palstalla aukonut päätään. Sinä olet ja omasta mielestäsi edustat ev.lut.uskontoa.
        Kehoita muita lukemaan koraania, miten oma raamattus luku? Etpä ole lukenut, ainakaan käytöksesi perusteella.

        olen sanonut olevani kristitty?

        Ei muslimit auo paata taalla, ne ilmaisee itseaan yleensa itsemurhapommituksina ja muina vakivaltaisuuksina.

        Minulle on sama mita sen raamattusi kanssa teet, tunge vaikka takahudlariisi.

        Muuten raamattukin on luettu ja eipa siella sanota missaan etta jos ei pysty kaannyttamaan ihmista kristityksi niin velvollisuus on tappaa. Tai etta on ihan jees valehdella, mikali se auttaa selviytymaan "hankalasta" tilanteesta.

        Sen verran viela etta kristityilla on edes jonkinlainen moraali, toisin kuin muslimeilla. Taysia despootteja ja opportunisteja koko joukko.


      • Nimimerkki.....

        Onko vikaa luetun ymmärtämisessä? ON!
        Mistä keksit, että olisin puolustanut muslimeja? Varsin selkeästi ilmaisin, etten käsitä/siedä kaikkien mollaamista yhden yksilön perusteella. En myöskään kehu mitään ryhmää yhden "helmen" perusteella.
        En ymmärrä edes kaikkien puusilmäisten mollaamista sinun tekstiesi perusteella. OK?


      • ansuliini
        Vieras31 kirjoitti:

        Olen seurannut parhaan kaverinini "5-vuotista islamhelvettiä" parhaalta paikalta ja yrittänyt olla tukemassa häntä tuon järkyttävän ajan aikana. Tuhansia itkuja, hakkaamista, alistamista, kaavun käyttöä, lukitsemista kotiin, lähestymiskieltoja jne. Eli pahan puolen islamista nähnyt ja kokenut. Enemmän kokemusta tuosta uskonnosta varmaan kuin kenelläkään muulla mitä se voi kaikessa kauheudessaan olla...!!! Viiden vuoden jälkeen "vapaus" koitti hänelle, vaikkei sitä välillä uskonutkaan ja sain sydänystäväni takaisin. Monta kertaa sen jälkeen yhdessä mietitty asioita ja itketty. Onneksi kaikki on nyt ohi!

        Jos olet kaverisi kautta tutustunut yhteen "huonosti käyttäytyvään" muslimiin, et todellakaan voi tehdä yleistystä "Muslimit on p......tä! En voi ymmärtää, että joku vaihtaisi länsimaisen uskonnon noin hirvittävään uskontoon ja menettäisi vapautensa vapaaehtoisesti"


      • nimimerkki...

        Sulla ei ole muslimeista niin paljoa tietoa tai henkilökohtaista kokemusta, että voisit objektiivisesti heitä arvioida. Puhut omien kokemustesi värittämiä juttuja jotka ovat maailman mittakaavassa varsin pieni ja merkityksetön otos. Hyväksytpä tai et, asia nyt vaan on niin.


      • Rakas Watson
        nimimerkki... kirjoitti:

        Sulla ei ole muslimeista niin paljoa tietoa tai henkilökohtaista kokemusta, että voisit objektiivisesti heitä arvioida. Puhut omien kokemustesi värittämiä juttuja jotka ovat maailman mittakaavassa varsin pieni ja merkityksetön otos. Hyväksytpä tai et, asia nyt vaan on niin.

        kuka on sanonut etta olen objektiivinen? Kokemus opettaa.


      • Rakas Watson

        katsomassa ja siella oli valkoinen, vaaleatukkainen, sinisilmainen ja rehellinen suomalainen mies.


      • Rakas Watson

        kysaisepa vaikka paikallisesta verotoimistosta kuinka nama veroasiat toimii.

        Keksikaa jo uusi "vittuilun" aihe, tama on jo lapikayty.


      • Tää oli

        aika hyvin sinun näppikseltäsi! Sinuna en ihan ensimmäisenä lähitisi osoittelemaan toisia suvaitsemattomuudesta...


      • Neljä adjektiivia
        Rakas Watson kirjoitti:

        katsomassa ja siella oli valkoinen, vaaleatukkainen, sinisilmainen ja rehellinen suomalainen mies.

        viidestä varmaan täsmääkin, mutta siihen 'rehelliseen' suhtaudun tietyin varauksin. Mieskin on vähän siinä ja siinä. Minä en ainakaan pidä miehisenä tekona lasten päähänpotkimista tai siihen yllyttämistä!


      • Rakas Watson

        sina luulet.

        Maailmaa on kierretty riittavasti jotta asioista on suhteellisen selkea kuva.


      • anna.

        Mieheni ON muslimi. Hän EI OLE suvaitsematon, EIKÄ OLE epärehellinen, minä EN OLE menettänyt vapauttani, minun EI TARVITSE edes harkita uskontoni vaihtamista...

        Ja tosiaan, Watson, yleistykseesi viitaten, taidat itse olla muslimi kun olet noinkin suvaitsematon, enkä ihan hereesti suhun luottaisi eli mahdollisesti epärehellinenkin vielä!


      • 109109
        Rakas Watson kirjoitti:

        sina luulet.

        Maailmaa on kierretty riittavasti jotta asioista on suhteellisen selkea kuva.

        Minähän en luule yhtään mitään. Ihan vaan olen vietejäsi uskonut ja ne kyllä kertoo ihan muuta. Suhteellisuuden taju on hukkunut matkalla, jos sitä edes on ollutkaan;)
        Ihan on sekin jäänyt äijältä huomaamatta, että en ole vielä sanallakaan maininnut mitä itse ajattelen islamin uskosta tai muslimeista. Sinä sen sijaan olet tehnyt perusteettomia päätelmiäsi.


      • HAHAHAHAAA
        Rakas Watson kirjoitti:

        katsomassa ja siella oli valkoinen, vaaleatukkainen, sinisilmainen ja rehellinen suomalainen mies.

        se rehellisyys kuvasta näkyi?


      • 3069

        Uskoo ken haluaa. Pelkkä pallon kiertäminen ei avarra, pitäis olla myös ymmärrystä.


      • anna.

        Omituisia nämä tuntemani musukuukerit, mieheni mukaan lukien. He eivät ole kaltaisiasi kusettajia.
        Ok, myönnän myös sen, että tiedän pari sellaista ei-niin-hyvää muslimia. Heistä tosin toinen ei edes osaa lukea saati kirjoittaa joten siinä saattaa olla yksi osatekijä.

        Hereesti=herkästi, nopeasti, äkisti


      • muslimina 15v
        Vieras31 kirjoitti:

        Olen seurannut parhaan kaverinini "5-vuotista islamhelvettiä" parhaalta paikalta ja yrittänyt olla tukemassa häntä tuon järkyttävän ajan aikana. Tuhansia itkuja, hakkaamista, alistamista, kaavun käyttöä, lukitsemista kotiin, lähestymiskieltoja jne. Eli pahan puolen islamista nähnyt ja kokenut. Enemmän kokemusta tuosta uskonnosta varmaan kuin kenelläkään muulla mitä se voi kaikessa kauheudessaan olla...!!! Viiden vuoden jälkeen "vapaus" koitti hänelle, vaikkei sitä välillä uskonutkaan ja sain sydänystäväni takaisin. Monta kertaa sen jälkeen yhdessä mietitty asioita ja itketty. Onneksi kaikki on nyt ohi!

        vaan avioliittoa helvetistä!

        Itkut, hakkaamiset, kaavun käytöt, lukitsemiset kotiin ja lähestymiskiellot eivät kuulu islamiin.

        "Parasta teistä on se, joka on parhain vaimolleen".
        Naisen tulee pukeutua tietyllä tavalla, se ei tarkoita "kaapua".

        Noita kahta ei tartte edes kommentoida...


      • Anonyymi
        muslimina 15v kirjoitti:

        vaan avioliittoa helvetistä!

        Itkut, hakkaamiset, kaavun käytöt, lukitsemiset kotiin ja lähestymiskiellot eivät kuulu islamiin.

        "Parasta teistä on se, joka on parhain vaimolleen".
        Naisen tulee pukeutua tietyllä tavalla, se ei tarkoita "kaapua".

        Noita kahta ei tartte edes kommentoida...

        Ne tavat joilla muslimimies on hyvä vaimoilleen, ei ole sitä mitä nainen tarvitsee ja toivoo. Kaikki on miehen ehdoilla ja perustuu omistussuhteeseen. Naisella ilman omistajaa ei ole edes mitään arvoa tai suojaa.


      • Anonyymi
        Rakas Watson kirjoitti:

        katsomassa ja siella oli valkoinen, vaaleatukkainen, sinisilmainen ja rehellinen suomalainen mies.

        Minulla oli vaalea, sinisilmäinen suomalinen aviomies. Kärysi ensimmäisen kerran vieraasta naisesta kun häistä oli vuosi. On nykyään deekuna ja yhteiskunnan elättinä. Että se siitä rehellisyydestä. Kuuluu toki luterilaiseen uskoon
        , ei kanna minkäänlaista vastuuta omista lapsistaan tai huolehdi millään tavoin vanhoista vanhemmistaan.


    • Anonyymi

      Olen lopettanut työn mieheni vuoksi/mies työssä/istun toistaviikkoa kotona,kerjään että voin mennä kauppaan..mies ei ole päästänyt..hän kantaa kotii ruuan ja maksaa kaiken joten ei syytä kuulemma minun mennä minnekkään.. sanoin että menen..hän "uhkasi"katotaa meetkö..katson netflixiä päivätpitkät..En uskalla nousta sen sanoja vastaan hän haluaa muuttaa pois suomesta koska täällä ei kasvateta lapsia kuulemma

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kun kerran kirjoitat nettiin välitä avunpyyntö vaikka suoraan poliisin sivulle. Tuo on vapaudenriistoa, jos alkuperäinen suostumuksesi ei avioituessa ole ollut elää vankilamaisissa oloissa. Vapaudenriisto on rikos. Samoin henkeä ja terveyttä uhkaava pakote.


    • Anonyymi

      Jos lähdetään siitä että nainen ei voi olla muslimi niin tämä ketju on täysin turha

    • Anonyymi

      Kikkelis, kokkelis...mitäs läksit.
      Islam on murhaa.

    • Käy kysymässä ISIS-Sannalta.

      :D


      Naiset aina vertaa heidän keeneri ja muslimi suhteitaan miesten thaikku suhteisiin..


      Miehet ei ole ikinä tuonu jotain terroristia/raiskaaja-pedofiilia Suomeen..
      Thaikkunaiset ei levitä uskontoaan, tee terroritekoja taikka raiskaa porukkaa..

    • Anonyymi

      Oikeastaan ihan yhtä mielenkiintoista olisi kuulla muslimeiksi kääntyneiden kantasuomalaisten miesten ajatuksia. Miksi tämä valinta?

    • Anonyymi

      Islamin mukaan nainen ei voi olla muslimi

      • Anonyymi

        Miksi ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei?

        Koska profeetta Muhammed sanoi että nainen on likainen.


    • Anonyymi

      En tunne yhtään islamiin kristinuskosta kääntynyttä miestä. Naisia sen sijaan on, kun ovat ihastuneet tummempaan ja erehtyvät naimisiin. Kamelinvaotkin pitää näiden miesten mukaan piilottaa halukkaiden miesten silmiltä. Miehet erään muslimimiehen mukaan hierovat yaskujensa kautta itseään kun kadulla näkevät kamelinvarpaita. Eivät halua näin tapahtuvan oman vaimon vuoksi, koska ovat mustasukkaisia. Kaavuton nainen on kuulemma likainen ja irstas.

    • Anonyymi

      Mun mielestä on aika erikoista, jos uskonto ”valitaan” tai muuten vain päätetään ottaa. Sanoohan sen jo nimikin, että pitäisi oikeasti uskoa. Pelkkä tahdonvoima ei siihen riitä. Pitää olla melkoista ns. roskasakkia, että ajatuksellisesti ”valitsee” uskonnon itselleen miehen tai naisen takia. Sen verran rehellinen pitäisi olla omalle itselleenkin, että sanoisi rohkeasti ääneen: uskontosi ei häiritse minua, mutta minä en usko noihin profeettoihin, joulupukkeihin tai voodoo-nukkeihin. Mielikuvitus ei vain taivu siihen, että kiitosta vain tarjouksesta.

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe