Raudanlähteitä

-----

Olen kuullut, että vihreissä kasviksissa on paljon rautaa, itse asiassa sitä toitotetaan joka puolella. Minulle ei kuitenkaan ole ihan selvää, mitä nämä vihreät kasvikset ovat. Käykö kaikki vihreä? Kurkku, vihreä paprika, lehtisalaatti... vai mitä kasviksia tällä tarkoitetaan? Pinaatin, nokkosen ja merilevän tiedän. Nokkosta ja merilevää tuskin saan mistään joten niitä on turha ehdottaa.

Mitä muita hyviä raudanlähteitä kasvikunnantuotteissa on? Onko 100 % ruisleivässä rautaa? Olen kuullut, että viljatuotteet estävät raudan imeytymistä, mutta sitten taas neuvotaan syömään vehnäleseitä ja täysjyväviljaa, sillä ne sisältävät rautaa. Tämä kohta menee minulta hieman ohi...

Antakaa konkreettisia esimerkkejä, että mitä ja kuinka paljon minun pitäisi syödä päivän aikana tyydyttääkseni päivittäisen raudantarpeen. Imeytyykö kananmunien sisältämä rauta ihmiselle?

4

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silja234

      Finelin sivuilla voi hakea eniten ja vähiten rautaa sisältäviä tuotteita, ja sieltä löytää myös suositukset kuinka paljon rautaa pitäisi saada.

      Raaoista kasviksista nämä sisältävät eniten rautaa:

      Elintarvike Pitoisuus mg/ Annospaino 100g
      1 Herne kuivattu 6.0 100
      2 Basilika, tuore 5.5 100
      3 Nokkonen 4.4 100
      4 Maa-artisokka 3.4 100
      5 Mustajuuri 3.3 100
      6 Sipuli kuivattu 3.3 100
      7 Persilja 2.9 100
      8 Porkkana kuivattu 2.5 100
      9 Herne 2.0 100
      10 Itu keskiarvo, sinimailanen, mungopapu 1.6 100

      Vegaaniruokavalioon kuuluvista eniten rautaa on:

      1 Oregano, kuivattu 44.0 100
      2 Basilika kuivattu 42.0 100
      3 Mustapippuri 28.9 100
      4 Merilevä spirulina 28.5 100
      5 Vehnälese 18.6 100
      6 Linssi vihreä/ruskea 11.1 100
      7 Kaakaojauhe, sokeroimaton 11.0 100
      8 Soijaproteiini konsentraatti, 58 % proteiinia 10.8 100
      9 Ruislese 9.5 100
      10 Soijarouhe, vaalea 9.2 100

      Noita mausteita tuskin tulee syötyä niin paljoa että siitä mitään suurta hyötyä olisi...

      Myös vegaaniliiton sivulta löytyy ohjeistusta:

      http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

      • ......

        Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei. Pidän siis veganismia hyvänä asiana vaikka en itse vegaani ole, mutta haluan olla kriittinen. :)

        Olen huomannut, että raudan imeytymistä itselläni haittaa se, että olen kovin perso kahville, teelle ja suklaalle sekä maitotuotteille ja ennen ilman parempaa tietoa saatoin nauttia jotakin noista heti aterian päälle tai aterian yhteydessä. Helpottaako raudan imeytymistä yhtään, jos vaihdan lehmänmaitotuotteet vaikka soijamaitoon ja soijajogurttiin? Tykkään mm. syödä mysliä, joka sisältää erilaisia hiutaleita, kuivattuja hedelmiä ja hasselpähkinää. Mysli on kuitenkin liian kuivaa ja tylsän makuista sellaisenaan, joten laitan usein sekaan jogurttia. Parantaisiko asiaa, jos alkaisin lisäämään myslin sekaan soijajogurttia?


      • vegemami
        ...... kirjoitti:

        Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei. Pidän siis veganismia hyvänä asiana vaikka en itse vegaani ole, mutta haluan olla kriittinen. :)

        Olen huomannut, että raudan imeytymistä itselläni haittaa se, että olen kovin perso kahville, teelle ja suklaalle sekä maitotuotteille ja ennen ilman parempaa tietoa saatoin nauttia jotakin noista heti aterian päälle tai aterian yhteydessä. Helpottaako raudan imeytymistä yhtään, jos vaihdan lehmänmaitotuotteet vaikka soijamaitoon ja soijajogurttiin? Tykkään mm. syödä mysliä, joka sisältää erilaisia hiutaleita, kuivattuja hedelmiä ja hasselpähkinää. Mysli on kuitenkin liian kuivaa ja tylsän makuista sellaisenaan, joten laitan usein sekaan jogurttia. Parantaisiko asiaa, jos alkaisin lisäämään myslin sekaan soijajogurttia?

        "Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei."

        Puolueeton taho tai ei, niin tuskin tällaisessa asiassa valehtelu varsinaisesti edistää asiaa :)


    • Lihan syöjä

      ilmankos veget on niin aneemisen näköisiä kun eivät tämmöisiäkään juttuja tiijä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe