Raudanlähteitä

-----

Olen kuullut, että vihreissä kasviksissa on paljon rautaa, itse asiassa sitä toitotetaan joka puolella. Minulle ei kuitenkaan ole ihan selvää, mitä nämä vihreät kasvikset ovat. Käykö kaikki vihreä? Kurkku, vihreä paprika, lehtisalaatti... vai mitä kasviksia tällä tarkoitetaan? Pinaatin, nokkosen ja merilevän tiedän. Nokkosta ja merilevää tuskin saan mistään joten niitä on turha ehdottaa.

Mitä muita hyviä raudanlähteitä kasvikunnantuotteissa on? Onko 100 % ruisleivässä rautaa? Olen kuullut, että viljatuotteet estävät raudan imeytymistä, mutta sitten taas neuvotaan syömään vehnäleseitä ja täysjyväviljaa, sillä ne sisältävät rautaa. Tämä kohta menee minulta hieman ohi...

Antakaa konkreettisia esimerkkejä, että mitä ja kuinka paljon minun pitäisi syödä päivän aikana tyydyttääkseni päivittäisen raudantarpeen. Imeytyykö kananmunien sisältämä rauta ihmiselle?

4

1246

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silja234

Finelin sivuilla voi hakea eniten ja vähiten rautaa sisältäviä tuotteita, ja sieltä löytää myös suositukset kuinka paljon rautaa pitäisi saada.

Raaoista kasviksista nämä sisältävät eniten rautaa:

Elintarvike Pitoisuus mg/ Annospaino 100g
      1 Herne kuivattu 6.0 100
      2 Basilika, tuore 5.5 100
      3 Nokkonen 4.4 100
      4 Maa-artisokka 3.4 100
      5 Mustajuuri 3.3 100
      6 Sipuli kuivattu 3.3 100
      7 Persilja 2.9 100
      8 Porkkana kuivattu 2.5 100
      9 Herne 2.0 100
      10 Itu keskiarvo, sinimailanen, mungopapu 1.6 100

Vegaaniruokavalioon kuuluvista eniten rautaa on:

1 Oregano, kuivattu 44.0 100
      2 Basilika kuivattu 42.0 100
      3 Mustapippuri 28.9 100
      4 Merilevä spirulina 28.5 100
      5 Vehnälese 18.6 100
      6 Linssi vihreä/ruskea 11.1 100
      7 Kaakaojauhe, sokeroimaton 11.0 100
      8 Soijaproteiini konsentraatti, 58 % proteiinia 10.8 100
      9 Ruislese 9.5 100
      10 Soijarouhe, vaalea 9.2 100

Noita mausteita tuskin tulee syötyä niin paljoa että siitä mitään suurta hyötyä olisi...

Myös vegaaniliiton sivulta löytyy ohjeistusta:

http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

• ......

Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei. Pidän siis veganismia hyvänä asiana vaikka en itse vegaani ole, mutta haluan olla kriittinen. :)

Olen huomannut, että raudan imeytymistä itselläni haittaa se, että olen kovin perso kahville, teelle ja suklaalle sekä maitotuotteille ja ennen ilman parempaa tietoa saatoin nauttia jotakin noista heti aterian päälle tai aterian yhteydessä. Helpottaako raudan imeytymistä yhtään, jos vaihdan lehmänmaitotuotteet vaikka soijamaitoon ja soijajogurttiin? Tykkään mm. syödä mysliä, joka sisältää erilaisia hiutaleita, kuivattuja hedelmiä ja hasselpähkinää. Mysli on kuitenkin liian kuivaa ja tylsän makuista sellaisenaan, joten laitan usein sekaan jogurttia. Parantaisiko asiaa, jos alkaisin lisäämään myslin sekaan soijajogurttia?

• vegemami
        ...... kirjoitti:

Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei. Pidän siis veganismia hyvänä asiana vaikka en itse vegaani ole, mutta haluan olla kriittinen. :)

Olen huomannut, että raudan imeytymistä itselläni haittaa se, että olen kovin perso kahville, teelle ja suklaalle sekä maitotuotteille ja ennen ilman parempaa tietoa saatoin nauttia jotakin noista heti aterian päälle tai aterian yhteydessä. Helpottaako raudan imeytymistä yhtään, jos vaihdan lehmänmaitotuotteet vaikka soijamaitoon ja soijajogurttiin? Tykkään mm. syödä mysliä, joka sisältää erilaisia hiutaleita, kuivattuja hedelmiä ja hasselpähkinää. Mysli on kuitenkin liian kuivaa ja tylsän makuista sellaisenaan, joten laitan usein sekaan jogurttia. Parantaisiko asiaa, jos alkaisin lisäämään myslin sekaan soijajogurttia?

"Vegaaniliiton esitteen olen jo lukenut, mutta kiitos noista finellin listoista. Jäi vain epäilyttämään tuo vegaaniliiton esite, että onko kaikki tuossa oleva tieto varmasti luotettavaa. Ei millään pahalla, mutta koska liitto ajaa veganismin asiaa, niin tottakai tuossakin esitteessä on yritetty kääntää asiat niin, että eläinkunnan tuotteet ovat ehdoton ei ei."

Puolueeton taho tai ei, niin tuskin tällaisessa asiassa valehtelu varsinaisesti edistää asiaa :)

• Lihan syöjä

ilmankos veget on niin aneemisen näköisiä kun eivät tämmöisiäkään juttuja tiijä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89