aasialaista ruokaa

ketspuppilla

Hgin yliopiston Unicafe on keksinyt uuden etnisen maun yhdistelmän. Se tarjoaa kiinalaisia kääryleitä keitetyllä ketsuppin kastikkeella ja lisäksi kuorimattomia rumia suomalaisia perunoita.

8

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketjap

      Ketsuppi tosiaankin on vanha ja perinteinen aasialainen maustekastike joka on Indonesian, Kiinan ja Intian kautta kulkeutunut Eurooppaan 1600-luvulla. Eurooppalainen ketsuppikin on ihan erilaista kuin amerikkalainen 1800-luvun tomaattiketsuppi joka ei ole ketsuppia ollenkaan.

      Tuossa esim. hyvä aasialaisen ketsupin resepti:
      http://www.dvo.com/recipe_pages/grilln/Indonesian_Ketchup_-_Ketjap_Manis.html

      • F.Soya

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen Ketjap Manis, tai Ketjap Asin, molemmat ovat mielestäni soijakastikkeita, manis makea ja asin suolainen. En ole vielä nähnyt Ketjap Manis ketsuppia, joka lienee makea nimestään päätellen.


      • ketjap
        F.Soya kirjoitti:

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen Ketjap Manis, tai Ketjap Asin, molemmat ovat mielestäni soijakastikkeita, manis makea ja asin suolainen. En ole vielä nähnyt Ketjap Manis ketsuppia, joka lienee makea nimestään päätellen.

        Se on aasialaista ketsuppia, jonka yhtenä ainesosana on soijakastike tomaattisoseen sijasta.
        Filippiineillä on myös samankaltaista banaaniketsuppia:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_ketchup


      • hyvin samankaltaista
        F.Soya kirjoitti:

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen Ketjap Manis, tai Ketjap Asin, molemmat ovat mielestäni soijakastikkeita, manis makea ja asin suolainen. En ole vielä nähnyt Ketjap Manis ketsuppia, joka lienee makea nimestään päätellen.

        Tuossa esim. aitoa Watkins Mushroom Ketchup:ia 1800-luvulta. Tuollaista aidon ketsupin pitää olla (siis aasialaisen ketsupin / Ketjap manisin tyylistä mustaa tököttiä):
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mushroom_ketchup.jpg


      • Vanha kokki
        hyvin samankaltaista kirjoitti:

        Tuossa esim. aitoa Watkins Mushroom Ketchup:ia 1800-luvulta. Tuollaista aidon ketsupin pitää olla (siis aasialaisen ketsupin / Ketjap manisin tyylistä mustaa tököttiä):
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mushroom_ketchup.jpg

        Suomeksi makea soijakastike, mikä siitä tekee ketsupin?


      • ruusu2010
        Vanha kokki kirjoitti:

        Suomeksi makea soijakastike, mikä siitä tekee ketsupin?

        Kecap tehtyy mustasta soijapavusta. Kecap manis = makea soijakastike (lisäätty sokeria). Kecap asin = suolainen soijakastike (lisäätty suolaa).
        Kecap manis ja kecap asin on tarkoitettu ruoan valmistus.esim. grilli kastike.
        täältä löyttyy indonesialaisia kecap manis ja kecap asin www.indonesianmarket.fi


      • Ilbert
        F.Soya kirjoitti:

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen Ketjap Manis, tai Ketjap Asin, molemmat ovat mielestäni soijakastikkeita, manis makea ja asin suolainen. En ole vielä nähnyt Ketjap Manis ketsuppia, joka lienee makea nimestään päätellen.

        Jäljilä ollaan; Indonesialainen termi "Ketjap" tarkoittaa todellakin soijakastiketta, samoin kuin manis tarkoittaa makeaa ja asin suolaista. Ketjap manis tarkoittaa siis makeaa (hapanimelää) indonesialaista soijakastiketta. Tätä aasialaiseen ruokaan mainiosti sopivaa tuotetta onkin jo saatavissa monien markettienkin 'etnisruokahyllyistä', joskin usein valitettavasti kullan hinnalla.


    • voiha huoks

      rumia suomalaisia perunoita?
      siis ihan kaameeta, rumia perunoita kuorineen. Kaunistuisko nuo kuorittuna?

      jo on ongelmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe