Kun reseptissä sanotaa että "tuoretta chiliä" niin mitä se on. En ole koskaan ostanut, saako sitä joka kaupasta? Kun sanotaan että pilkotaan ja lisätään sitten niin syödäänkö ne lopulta vai otetaanko ne jotenkin pois kun ovat antaneet makua ruokaan?
Tuore chili?
11
4100
Vastaukset
- vähän paremmin
varusteltuun marketiin - ei siis mihinkään siwaan tai saleen - niin sielä vihasosatolta niitä saattaa löytyä pienissä pakkauksissa. Prismoissa ja sittareissa niitä ainakin on.
Chili on sukua paprikalle ja syödään samalla perjaatteella. Tosin chili on aika paljon tulisempi mauste :D Ja sitten varoituksen sana se todellakin on tulinen mauste kuten habanero joka on vielä tulisempi. Jos olet kokeillut chili jauhetta niin sanoisin sen tulisuuden 1-10 olevan 2-3 kun tuoreen on 6-7 ja habanero olisi se 10.
Punainen on tulisin miedompia on vihreä ja keltainen.
Chilin voi avata ja poistaa siemenet sisältä, mutta ei ole pakko. Siemenet ovat itse asiassa Chilin tulisin osa.
Useisiin ruokiin Chili pilkotaan ja hienonnetaan.- oikea laitalinkki
sfinski80 kirjoitti:
Chili on sukua paprikalle ja syödään samalla perjaatteella. Tosin chili on aika paljon tulisempi mauste :D Ja sitten varoituksen sana se todellakin on tulinen mauste kuten habanero joka on vielä tulisempi. Jos olet kokeillut chili jauhetta niin sanoisin sen tulisuuden 1-10 olevan 2-3 kun tuoreen on 6-7 ja habanero olisi se 10.
Punainen on tulisin miedompia on vihreä ja keltainen.
Chilin voi avata ja poistaa siemenet sisältä, mutta ei ole pakko. Siemenet ovat itse asiassa Chilin tulisin osa.
Useisiin ruokiin Chili pilkotaan ja hienonnetaan."Chili on sukua paprikalle ja syödään samalla perjaatteella." -Ei nyt ihan, chili on itse asiassa kantalaji paprikalle, joten paprikakin on chililajike. Syödä toki saa juuri niin kuin parhaaksi näkee.
" Jos olet kokeillut chili jauhetta niin sanoisin sen tulisuuden 1-10 olevan 2-3 kun tuoreen on 6-7 ja habanero olisi se 10.
Punainen on tulisin miedompia on vihreä ja keltainen."
-Eipä syrjitä värin perusteella :D, lajike on huomattavasti olennaisempi asia kuin chilin väri. Tuosta tulisuudesta sanoisin, että tulisuusasteikolla 0 on paprika, kaupan chilijauhe on lähinnä §-1, kebab-paikan etikka"pepperoni" on 1-2, kaupan tuorechili (lajiketta ei yleensä mainittu, pitkulainen) on 2-3, .. ja habanero 10. Chilejä enemmän syömällä niiden tulisuuteen kehittyy toleranssi, joten alussa mietokin chili tuntuu polttavalta. Myöhemmin sitä jo kaipaa lisää tulisuutta, jolloin voi lisätä määrää tai siirtyä tulisempaan lajikkeeseen.
"Siemenet ovat itse asiassa Chilin tulisin osa" -Eivät ole. Itse asiassa siemenissä ei ole tulisuutta aiheuttavaa ainetta lainkaan, sen sijaan niissä chilin sisäseinissä joihin siemenet kiinnittyvät on eniten. Eli ei kannata ottaa tv-kokeilta mallia ja niistää veitsen tylpällä puolella siemeniä pois, sillä silloin vain puristaa nesteet sisäseinistä pihalle ja levittää ne pitkin hedelmälihaa. Jos haluaa vähentää tulisuutta kannattaa leikata sisäseinät pois terävällä veitsellä juurta myöten ja jättää chilistä "kiinnitysvarren" ympäriltä kantaosa syömättä, sillä se sisältää toiseksi eniten tulisuutta. - hedelmäisyyttä
oikea laitalinkki kirjoitti:
"Chili on sukua paprikalle ja syödään samalla perjaatteella." -Ei nyt ihan, chili on itse asiassa kantalaji paprikalle, joten paprikakin on chililajike. Syödä toki saa juuri niin kuin parhaaksi näkee.
" Jos olet kokeillut chili jauhetta niin sanoisin sen tulisuuden 1-10 olevan 2-3 kun tuoreen on 6-7 ja habanero olisi se 10.
Punainen on tulisin miedompia on vihreä ja keltainen."
-Eipä syrjitä värin perusteella :D, lajike on huomattavasti olennaisempi asia kuin chilin väri. Tuosta tulisuudesta sanoisin, että tulisuusasteikolla 0 on paprika, kaupan chilijauhe on lähinnä §-1, kebab-paikan etikka"pepperoni" on 1-2, kaupan tuorechili (lajiketta ei yleensä mainittu, pitkulainen) on 2-3, .. ja habanero 10. Chilejä enemmän syömällä niiden tulisuuteen kehittyy toleranssi, joten alussa mietokin chili tuntuu polttavalta. Myöhemmin sitä jo kaipaa lisää tulisuutta, jolloin voi lisätä määrää tai siirtyä tulisempaan lajikkeeseen.
"Siemenet ovat itse asiassa Chilin tulisin osa" -Eivät ole. Itse asiassa siemenissä ei ole tulisuutta aiheuttavaa ainetta lainkaan, sen sijaan niissä chilin sisäseinissä joihin siemenet kiinnittyvät on eniten. Eli ei kannata ottaa tv-kokeilta mallia ja niistää veitsen tylpällä puolella siemeniä pois, sillä silloin vain puristaa nesteet sisäseinistä pihalle ja levittää ne pitkin hedelmälihaa. Jos haluaa vähentää tulisuutta kannattaa leikata sisäseinät pois terävällä veitsellä juurta myöten ja jättää chilistä "kiinnitysvarren" ympäriltä kantaosa syömättä, sillä se sisältää toiseksi eniten tulisuutta.Melkoista arvuuttelua on näiden eri chilijuttujen tulisuuden kanssa. Joku asteikko/luokitus pitäisi saada tuotteisiin - myös tuore chileihin. Kaupan tuottteista ei todellakaan tiedä. Vaikka mainostetaan tulisena voi maku olla täysin mitätön.
Itse olen habaneroa kasvattanut ja tunnen kyllä tulisuuden.
Sirkkalehtiasteella ovat tämän kesän chilin taimet nyt.
- aaarghh
Siinä menee habaneero naamariin:
http://www.youtube.com/watch?v=M66jipvs6Uw- sam.e.lee
Mää en tiiä tota habanero soosia jossa piti olla joku 30% habaneroa ei ollu hirveen tulista. Joko pystyn syömään tulista tai sitten ne habanerot ei ollu kauheen vahvoja.
Sinappi tunkee multa nenästä ulos eli vahva sinappi polttaa nenässä... kuivia chilejä tunkin joku 5 kpl vihanneskeittoon kun luin että korealaiset syövät tulista ruokaa kun on kuuma. No lisäähän se suhteellisuuden tajua ku hikoilee ruokaa syödessä mutta muuta vaikutusta en huomannu kuumuuden kestävyyteen kesähelteillä.
Kohta sulla on kaapissa valot ja kasvatat siellä kasvustoa ja oot kohta chilipää...
- siv106
http://www.iherb.com/?rcode=SIV106 on paras ja edullisin paikka ostaa vitamiinit, luontaistuotteet, saippuat, mausteet yms!
Käyttämällä alennuskoodia SIV106 saat ensiostajana vielä 5$ alennuksen, jonka voit käyttää esimerkiksi airmail-postikulujen kuittaamiseen!
Tuotteet tulevat luotettavasti kotiin 7-10 päivän aikana.
Huom! Anna alennuskoodi tilauksesi yhteydessä (ennen ostoskorin hyväksyntää)! :)
HUOM! MAUSTEET CHILIT, CURRYT YMS SAA MYÖS TUOLTA EDULLISESTI!! - Jessikki
Hei vaan! Itse ainakin ostaessani kaupasta tuoretta chiliä, huomaan suussani myös sitä syöväni. =) Jokaisen suu tuntee tulisuuden niin erilailla.
Mutta kun täällä on nyt kerran näitä chili-asiantuntijoita, niin voisiko joku kertoa minullle kuinka teen makeaa chilikastiketta ihan kotona?? Kaipaisin sellaista säilytettävää, mikä säilyy purkissa jonnin aikaa...- oikea laitalinkki
Ei se voi kovin hyvää kastiketta olla, jos se säilyy pidempään. :D
Googlesta noita ohjeita löytynee laidasta laitaan. - Anonyymi
oikea laitalinkki kirjoitti:
Ei se voi kovin hyvää kastiketta olla, jos se säilyy pidempään. :D
Googlesta noita ohjeita löytynee laidasta laitaan.Melko turha kommentti. Voi olla hyvää, vaikka säilyy pidempään. Mä keitellään tasaisin väliajoin chilisoosit etikassa ja säilyy kuukausia. Ja on hyvää!
- etsilleen
Tuore chili on hieman vaikea asia useimmalle.
Itsekasvattamanin chilin voimakkuus vaihtelee palkojen mukaan - yksi palko voi olla hyvinkin makoisa ja toinen taas hyvinkin tulinen.
Pahin kokemus taisi olla kun heitin nagan silpun suoraan kuumalle öljylle - sain vasten kasvoa uskomattoman kaasuhyökkäyksen - yökkäilin puoli tuntia, mutta ruoka maistui hyvältä.
Chili on vaikea kasvis, koska sen voimakkuus vaihtelee paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265