Nakkimakaronilaatikon reseptiä?

kukaan syönyt edes?

Lapsena syötiin tuota tosinaan ja se oli herkkuruokaa, kaveritkin aina tykkäsi. Olisi kiva kokeilla tehdä sitä itsekin, mutta en yhtään muista että oliko siinä munamaitoa vai ei, jotain muuta, kenties kermaa? mitäköhän mausteita? Yritin etsiä netistä reseptejä mutta aika vähän löytyi. Onkohan sille olemassa edes mitään perusreseptiä kuten tavalliselle makaronilaatikolle? Mietin jopa että onkohan siinä ollut jopa sokeria kun söimme joskus myös jotain makaronipaistosta jossa ei ollut minkäänlaista lihaa ja siinä oli kyllä sokeria kun oli tosi makeaa. Mietin josko se olisikin ollut tämän nakkimakaronilaatikon pohja kun se oli niin paljon parempaa kuin tavallinen makaronilaatikko. Onkohan kukaan muu edes syönyt tuollaisia ruokia? 80-90-luvulla söimme noita, mutta reseptit saattaa olla tosi vanhoja.

14

1315

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakkimakaroni

sen kummoisempaa kuin mikämuu makaronilaatikko tahansa, jauhelihan tilalla nakinpätkiä, mielellään erittäin ohuita viipaleita ja vielä

ristiinpilkottuja, ovat sitten makaronin kokoisia, tällaista olen tehnyt useita kertoja, valkosipulia runsaasti, ja vihanneksiakin joukkoon. Soijakastike munamaidon kanssa kuuluu myös plus muut mausteet, suola, valkopippuri, ja jokainenvoi laittaa mieltymyksien mukaan jotain muutakin. Ei ole jäänyt koskaan syömättä, saako sitä lisää.

• täyskuutamolla

jos sitä ei kuitenkaan tehty nakeista, vaan joko teemakkarasta tai sitten berliinimakkarasta jotka kuitenkin ovat molemmat hiukan makeahkoja.
      Tiedä sitten kuinka saatavissa normi kaupoista,mutta ainakin satakunnasta enempiä mainostamatta tehtaanmyymälää.Meillä lapsuudessa Hämeessä Äiti teki kotona sen Perunoista, teemakkarasta/tai berliinistä jos saatavilla, oli edullista ja riittävästi rasvaa mutta meillä tehtiin ns. makkaraperunalaatikkoa ei käytetty nakkeja eikä sokeria. Se makeus tuli juuri makkarasta ja normi munamaito sekä jauhettua maustepippuria ja hiukka suolaa jos tarve sekä muutama noko voita ennen uuniin laittoa. Mutta makuasioita kaikki tyynni makarooni tai peruna mutta peruna maustuu (ominvoimin meheväksi ) Tätä makkaraperunalaat. olen tehnyt perheelleni ja nyttemmin lapsenlapsilleni ja edelleen tosi ihanaa, mutta kokeile helppo/maukas ja myöskin edullinen (mutta minua kiehtoo tuo ihana maku kuitenkin vain muodossa peruna/joko berliini t.teemakkara) makarooni tuossa outo käsite.
      Makeasta lihattomasta makaroonilaatikosta sen verran että sitä paljon käytetään monissa juhlatilaisuuksissa hyvänä lisäruokana , se on tosi yksinkertainen vain keitetyt valutetut makaroonit voideltuun vuokaan ja päälle munamaito jossa suola sokeri ja jauh. pippuri maun mukaan nokareita voita ja seos löysähkö ja uuniin nätin väriseksi paistumaan tulee tosi hyvää .

HEI PORKKANAPÄÄ täytyy näyttää ns. huudolla sitten kun olet kuulolla..mutta kun nyt tuli makaroonijuttu niin olen yhtä utelias kuin sinäkin tämän tillimakaronijutun suhteen mitä jossain vaasan seudun paikoilla valmistetaan oletkos kuullu mitään oikeesti kiinnostais vois olla tosi hyvää mutta en arvaa ite ohhoonpäälle kokeileen ...terveiset satakunnasta

• Kuule valitettavasti en ole vielä löytänyt edes goolettamalla mutta jos jossain törmään kysyeiseen
        herkkuun niin laitanpa hetimiten reseptiä tulemaan.
        Vaasaan tulee aika pitkä matka maistelemaan sitä :o)
        Luulisin että jotenkin se tulee keitetystä sarvimakaroonista, tuoreesta tillisilpusta ja jostain kastikeesta,
        ehkä majoneesipohjaisesta ?

Tuo peruna-makkaralaatikon resepti kiinnostaa myös, samoin makkaramakaroonilaatikko.
        Töissä teen kerran - pari viikossa ruoat isolle perheelle, joten ruokaa pitäisi olla tosi paljon ja
        suhteellisen edullista ja alkaa vähitellen ideat loppumaan makaroni/perunaruokien suhteen.
        Tuota pitää ensiks kokeilla kotona, viedä koemaistiaiset töihin ja katsoa kelpaisiko ...
        Kiitokset vaan sinulle ohjeesta. Kuinka kauan ja millä lämmöllä pidät sitä uunissa ?

Mulla kävi peikkomainen flaksi, tein perjantaina valkosipuliperunat valmiiksi mutta tuli sen verran
        kiirus etten ennättänyt paistamaan niitä vaan nostin potin yöksi vintin rappuun jossa lämpötila saattaa
        käydä pakkasen puolella yöaikaan.
        Aamusta heitin ne uuniin ja liekkö justiin pakkasen vaikutusta mutta niistä tuli tosi "makeat", siis
        semmoiset imelän ovelan makuiset. Vähän kuten imelletyssä perunalaatikossa, vaikka tässä tapauksessa
        ne oli kylmässä yön yli. Jämät syödään tänään hirvikäristyksen kanssa:

1 kg jäistä hirvenlihaa
        4 sipulia
        voita
        vettä
        2 tl suolaa (puolikarkeaa merisuolaa)
        kokonaisia mustapippureita
        laakerinlehti

Vuole puukolla jäisestä hirvipaistista noin 1-2 mm siivuja ja ruskista ne reilussa voissa pannulla,
        pienissä erissä. Kiehauta välillä pannun huuhdeliemi ja kaada lihojen päälle uunipataan.
        Lohko sipulit ja lisää pataan, lisää pippurit, suola, lakerinlehti ja vettä sen verran että käristys
        juuri ja juuri peittyy. Kypsytä 2,5-3 tuntia 175 asteessa ja tarjoa perunoiden (muusi) ja puolikkahillon
        tai pihlajanmarjahyytelön kanssa.

Iloista ruoanlaittoa !

• Hyhyhyh!
        porkkanapää kirjoitti:

Kuule valitettavasti en ole vielä löytänyt edes goolettamalla mutta jos jossain törmään kysyeiseen
        herkkuun niin laitanpa hetimiten reseptiä tulemaan.
        Vaasaan tulee aika pitkä matka maistelemaan sitä :o)
        Luulisin että jotenkin se tulee keitetystä sarvimakaroonista, tuoreesta tillisilpusta ja jostain kastikeesta,
        ehkä majoneesipohjaisesta ?

Tuo peruna-makkaralaatikon resepti kiinnostaa myös, samoin makkaramakaroonilaatikko.
        Töissä teen kerran - pari viikossa ruoat isolle perheelle, joten ruokaa pitäisi olla tosi paljon ja
        suhteellisen edullista ja alkaa vähitellen ideat loppumaan makaroni/perunaruokien suhteen.
        Tuota pitää ensiks kokeilla kotona, viedä koemaistiaiset töihin ja katsoa kelpaisiko ...
        Kiitokset vaan sinulle ohjeesta. Kuinka kauan ja millä lämmöllä pidät sitä uunissa ?

Mulla kävi peikkomainen flaksi, tein perjantaina valkosipuliperunat valmiiksi mutta tuli sen verran
        kiirus etten ennättänyt paistamaan niitä vaan nostin potin yöksi vintin rappuun jossa lämpötila saattaa
        käydä pakkasen puolella yöaikaan.
        Aamusta heitin ne uuniin ja liekkö justiin pakkasen vaikutusta mutta niistä tuli tosi "makeat", siis
        semmoiset imelän ovelan makuiset. Vähän kuten imelletyssä perunalaatikossa, vaikka tässä tapauksessa
        ne oli kylmässä yön yli. Jämät syödään tänään hirvikäristyksen kanssa:

1 kg jäistä hirvenlihaa
        4 sipulia
        voita
        vettä
        2 tl suolaa (puolikarkeaa merisuolaa)
        kokonaisia mustapippureita
        laakerinlehti

Vuole puukolla jäisestä hirvipaistista noin 1-2 mm siivuja ja ruskista ne reilussa voissa pannulla,
        pienissä erissä. Kiehauta välillä pannun huuhdeliemi ja kaada lihojen päälle uunipataan.
        Lohko sipulit ja lisää pataan, lisää pippurit, suola, lakerinlehti ja vettä sen verran että käristys
        juuri ja juuri peittyy. Kypsytä 2,5-3 tuntia 175 asteessa ja tarjoa perunoiden (muusi) ja puolikkahillon
        tai pihlajanmarjahyytelön kanssa.

Iloista ruoanlaittoa !

Ei maistu enää hirvi, pelkkä sipuli vaan!

• hirsipuli
        Hyhyhyh! kirjoitti:

Ei maistu enää hirvi, pelkkä sipuli vaan!

on hirvi sipulia.

• aloittaja

Tein sitten nakkimakaronilaatikon ihan tavallisen makaronilaatikon tapaan tänään, eikä ollu sitä mitä hain. Olen tässä muistellut tuon lapsuuden nakkimakaronilaatikon makua ja tullut siihen tulokseen että sen on täytynyt olla tuota makeaa lihatonta makaronilaatikkoa nakeilla. Makkara ei ollut siinä siis makeaa vain ne makaronit, ja suolaisista nakeista ja makeista makaroneista syntyi jännä kontrasti. Vielä kun tietäisi mitä muita mausteita siinä oli. Siinä saattoi nimittäin olla jotain muutakin kuin pippuria, sokeria ja suolaa ehkä jotain yrttejä tai sitten ei. Mutta kiitos tuosta ohjeesta miten se makea makaronilaatikko tehtiin, kokeilen seuraavaksi sitä pohjaksi.

• mukit naassilla
        aloittaja kirjoitti:

Tein sitten nakkimakaronilaatikon ihan tavallisen makaronilaatikon tapaan tänään, eikä ollu sitä mitä hain. Olen tässä muistellut tuon lapsuuden nakkimakaronilaatikon makua ja tullut siihen tulokseen että sen on täytynyt olla tuota makeaa lihatonta makaronilaatikkoa nakeilla. Makkara ei ollut siinä siis makeaa vain ne makaronit, ja suolaisista nakeista ja makeista makaroneista syntyi jännä kontrasti. Vielä kun tietäisi mitä muita mausteita siinä oli. Siinä saattoi nimittäin olla jotain muutakin kuin pippuria, sokeria ja suolaa ehkä jotain yrttejä tai sitten ei. Mutta kiitos tuosta ohjeesta miten se makea makaronilaatikko tehtiin, kokeilen seuraavaksi sitä pohjaksi.

minä nakit siinä omassa reseptissä mainitsin, mutta jos ei kelpaa niin käytä sitten jotain kaupallisia valmisnakkimakaronilaatikkotuotteta.

• kuu pienenee
        aloittaja kirjoitti:

Heippa aloittajalle mitäs jos se yrttinen mauste muisto tulisi timjamista, en tiedä jotenkin vain sellainen kutina mutta kiva ja helppo tuo lihaton laatikko ja kaikki tykkää.

Ja porkkanapäälle että paisto ja aika se perus n.175-200 1-2tuntia tottahan uunin lämmöstä kiinni koska itse teen meilkein kaikki talviaikaan leivin uunissa ja käytän mittarina käsi/sormenpäät uuniin ja aika usein onnistuu paitsi pikkuleivät joskus tahtovat olla nopeampia kuin oma ajatus joten siinä turvaudun sähkön sanelemaan lämpöön.

Taisi sun valkosipuliperunat voittaa pakkasherra varmaan vinha makuelämys.. kuten paleltunut keitetty peruna joka ei tosiaankaan ole mitään mieltä ylentävää mutta laatikkona saattas olla ihan gutaa. ja varsinkin kun tuo lihasoossi lisänä ja raikas salaatti.

Tuota tillimakaroonia olen funtsinut ja olen samalla majoneesipohjalla myös mutta tuntuis että siinä voitais käyttää myös ehkä smetanaa,sitruunaa,tai etikkapohjaista juttua..mut entäs jos se onkin jokin öljymäinen homma ja jokin yrttinen onkos meillä tästä tietoa kenellään..siis rakenne väri ja silleen.
        jos sinä bongailet niin innolla odottelen tietoa.
        Mutta mikä tässä estää itseäkään kokeiluihin onhan makarooni halpa kokeiluaines ja jos kuuseen menee niin eiköhän tuo uppoa meidän 60 kiloseen nöffiin.

Ei muuta kuin testailemaan,mukavaa päivän jatkoa kaikille!

• voijesses
        kuu pienenee kirjoitti:

Heippa aloittajalle mitäs jos se yrttinen mauste muisto tulisi timjamista, en tiedä jotenkin vain sellainen kutina mutta kiva ja helppo tuo lihaton laatikko ja kaikki tykkää.

Ja porkkanapäälle että paisto ja aika se perus n.175-200 1-2tuntia tottahan uunin lämmöstä kiinni koska itse teen meilkein kaikki talviaikaan leivin uunissa ja käytän mittarina käsi/sormenpäät uuniin ja aika usein onnistuu paitsi pikkuleivät joskus tahtovat olla nopeampia kuin oma ajatus joten siinä turvaudun sähkön sanelemaan lämpöön.

Taisi sun valkosipuliperunat voittaa pakkasherra varmaan vinha makuelämys.. kuten paleltunut keitetty peruna joka ei tosiaankaan ole mitään mieltä ylentävää mutta laatikkona saattas olla ihan gutaa. ja varsinkin kun tuo lihasoossi lisänä ja raikas salaatti.

Tuota tillimakaroonia olen funtsinut ja olen samalla majoneesipohjalla myös mutta tuntuis että siinä voitais käyttää myös ehkä smetanaa,sitruunaa,tai etikkapohjaista juttua..mut entäs jos se onkin jokin öljymäinen homma ja jokin yrttinen onkos meillä tästä tietoa kenellään..siis rakenne väri ja silleen.
        Mutta mikä tässä estää itseäkään kokeiluihin onhan makarooni halpa kokeiluaines ja jos kuuseen menee niin eiköhän tuo uppoa meidän 60 kiloseen nöffiin.

Voi hitsi olin niin utelias tuosta tillimakaroonista että soitin vaasan paikalliseen pitseriaan ja kysäisin mitä sisältää tyttö kertoi että Tilliä, suolaa,aromisuolaa ja öljyä eikä muuta.
        Eipä kiinnosta tuo versio jos tuo on hyvää, tuota, tuota meitä on moneksi, puuttuu jo mielikuvitus tuos sisällössä.olipa pettymys ainakin minulle.. =(

• aloittaja
        kuu pienenee kirjoitti:

En muista yhtään että oliko siinä edes mitään yrttistä vai ei, muistan vain sen suolainen/makea-kontrastin maussa. Mietin siksi noita yrttejä kun tavallisessa makaronilaatikossa oli meillä aina paljon mausteita ja pizzamaustetta yms. myös joukossa. Se nakkimakaronilaatikon tekeminen sitten vai jäi jossain vaiheessa jonnekkin ja myöhemmin oli aina tavallista makaronilaatikkoa, siksi se on paremmin mielessä mitä siinä oli. Oisko sitten ollu että nakkimakaronilaatikko oli enemmän lasten makuun ja aikuiset tykkäsi siitä tavallisesta. Sitten voi olla ettei sitä makua enää edes saavuta kun ei ole lapsen makuaistia enää. Olihan lapsena spagettikin ketsupilla ja voilla niin herkkua kun vaan voi olla.

• aloittaja
        mukit naassilla kirjoitti:

minä nakit siinä omassa reseptissä mainitsin, mutta jos ei kelpaa niin käytä sitten jotain kaupallisia valmisnakkimakaronilaatikkotuotteta.

En ole varma kumpi noista aiemmista kirjoittajista olet, mutta ei nyt saa loukkaantua. Etsin vain oivalluksia mitä se mitä minä söin lapsena voisi olla ja olin kiinnostunut nyt tällä hetkellä ennenkaikkea sen makuyhdistelmän löytämisestä. Siinä ei ollut vihanneksia joten en laittanu vihanneksia, siinä ei ollut makeaa makkaraa joten en laitanut sitä. Aluksi kokeilin vain ihan tuota perusideaaa että josko se sittenkin olisi tavallista makaronilaatikkoa nakeilla. Aijon kokeilla seuraavan kerran tuota makeaa nakeilla. Voisimpa kokeilla tuota vihannesten kanssa olevaakin joskus lähiaikoina ja miksei vaikka jostain muustakin makkarasta. En minä valmistuotteita ole menossa ostamaan kuitenkaan ja nämä reseptit on kaikki tervetulleita ja kivoja, kiitos niistä kaikista :). On kiva kokeilla aina välillä jotain uutta mitä ei itse keksi kokeilla, mutta joka on kuitenkin helppotekoista. Ja varmasti muutkin kuin minä hyötyy näistä. Kivat perusruokareseptit on varmasti tervetulleita monille. Nyt on taas vähän enemmän osumia googlessa niille jotka etsii nakkimakaronilaatikon reseptejä, niitä olikin ennestään ihan liian vähän.

• kuupilvessä
        aloittaja kirjoitti:

En muista yhtään että oliko siinä edes mitään yrttistä vai ei, muistan vain sen suolainen/makea-kontrastin maussa. Mietin siksi noita yrttejä kun tavallisessa makaronilaatikossa oli meillä aina paljon mausteita ja pizzamaustetta yms. myös joukossa. Se nakkimakaronilaatikon tekeminen sitten vai jäi jossain vaiheessa jonnekkin ja myöhemmin oli aina tavallista makaronilaatikkoa, siksi se on paremmin mielessä mitä siinä oli. Oisko sitten ollu että nakkimakaronilaatikko oli enemmän lasten makuun ja aikuiset tykkäsi siitä tavallisesta. Sitten voi olla ettei sitä makua enää edes saavuta kun ei ole lapsen makuaistia enää. Olihan lapsena spagettikin ketsupilla ja voilla niin herkkua kun vaan voi olla.

makumuisto elää tiedän mille sinusta tuntuu ja lämmöllä muistelen omia lapsuuden elämyksiä joita en enään saavuta, kuitenkin voin antaa muita makuja ja tuoksuja edelleen eteenpäin sekä voilla että ketsupilla saatika muilla elämyksillä eikä kuiteskaan enään mikään maistu sille miten ennen mutta on ihana kuulla kun lapsenlapset sanoo et mummu tää on tosi hyvää miksei äiti tee kotona tämmöstä joten ehkä se sieltä kaukaa jostakin on mielen kätköissä mutta tältä illalta hyvää yötä...

• mummo teki

makaroonilaatikon niin, että keitti sarvimakaroonin (joskun myös pitkiä putkia, eli onttoa spagettia) täys /punasessaMAIDOSSA, ja siitä tuo makseus sitten syntyi.

Muutoin tuo nakkilaatikko tulee kuten jauhelihakin, lijan tilalle vaan nakkia, voi vähän pannulla väriä niihin ekana ottaa.

PS: Koleilpaaka MAKAROONIVELLIÄ, sarvimakaroonia, täysmaitoa, voita, suolaa - j keitetään kypsäksi ja nautitaan, ja tätä ei sitten jätetä al denteksi. MAKEAA ja hyvää.

• Vanha kokki

Oli suosittu kouluruoka 40 luvun lopulla ja vielä 50 luvullakin ja se tehtiin tuosta pitkästä makaronista pätkimällä lyhyemmiksi ja maitohan oli silloin irtomaitoa joshon kehittyi kerma pinnalle. Hieman sokeria ja rippunen suolaa.
        Syötiin kotoa tuotujen eväsleipien kanssa koulun luokassa peltilautasilta.
        Kyseessä ei ole ontto spagetti vaan nimenomaa makaroni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe