Suosikkinne muinaiskulttuureista

haaveilijaxyz

Mikä muinaiskulttuuri iskee eniten?
Jos saisitte aikakoneella matkan menneisyyteen, niin minne menisitte visiille?

Itse voisin suunnata ensimmäisenä vaikka Knossokseen n. 1500 eaa. Minolainen kulttuuri
kukoistuksensa huipulla. Ilmeisesti kohtalaisen rauhallinen, kenties matriarkaalinen
kulttuuri. Viemäröintikin löytyy. Ja se useissa kuvissa näkyvä paljasrintainen muotikaan
ei olisi yhtään hullumpi katsella :)

19

794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manta-mummo

      joista ei osaa päättää...

      Minä matkaisin jonkin suomalaisen kylän elämää katsomaan kivikaudelle

      Ja siten menisin 5000v taakse Egyptiin ja katsomaan raqs sharqi-tanssin alkujuuria. Haluaisin nähdä kuinka paljon samoja juttuja tekivät muinaiset temppelitanssijat..

      Ehkä pyyhältäisin Libyaan katsomaan mustia muumioita, jotka ovat n 1000v vanhempia kuin Egyptin vanhimmat..

    • Tämä aika hyvä

      Kulttuurishokki voisi olla järkyttävä. Luultavasti sitä ei kestäisi kukaan. Tärisisit, oksentaisit ja paskantaisit yhtä aikaisesti viikon.

    • päästä

      muinaisten luolamaalausten tekijöiden messiin ja tutustua heidän elämäänsä, Siis niiden lascauxin ja Altamiran maalausten tekijöiden. Ilmeisesti heillä oli melko mukavat ja yltäkylläiset olot kun jäi aikaa joutavalle puuhastelulle.

      • nälkä niill ehk oli?

        Eiköhän nuo lie olleet jonkinlaisia metsästysonnen hankkimiseksi tarpeellisia uskonnollisia menoja, siis elintarvikkeiden hankintaa?


    • tsadi22

      Menisin ehdottamasti suomenniemelle vuonna 0. Voisin ainakin kertoa tiedelehden keskustelijoille Lalli&Erik palstalla mitä todella tapahtui.

      • vuonna nolla

        mitään tulisi Lallista tietämään.
        Se oli vuonna 1153 tai 1154 kun Lalli Henrikin kuulemma tappoi.


    • oiu0oij8

      ...- 20-30 luvun Helsinkiin.

    • super-nukku-matti

      Jos uni ei tule silmään niin voi ruveta miettimään millaisella kalustolla lähdettäisiin antiikin Kreetalle jos pikkurahasta ei ole pulaa. Itse otan yleensä lähtökohdaksi sellaisen kolmen lentotukialuksen laivasto-osaston jonka perässä tulee tarpeellinen määrä rahtilaivoja mm. öljynporauksen ja öljynjalostuksen sekä maakuljetusten tarpeisiin. Öljy haetaan Arabian niemimaalta. Suihkukoneista ei juurikaan ole lisähyötyä noissa oloissa joten heko-kalusto painottuu vahvasti. Lentotukialusten täytyy kuitenkin olla isoja koska suuri on kaunista. Sotilaallisesti tuollainen ei ole perusteltua, koska mahdollinen vastarinta olisi heikkoa, mutta voima on kaunista. Olemme täysin ylivoimaisia antiikin kreetalaisiin nähden. Kreetalaiset eivät edes ymmärrä miten toivottomasti kusessa he ovat. Meidän sotakulttuurimme hakkaa heidän korkeakulttuurinsa miten päin tahansa. Nukahdamme hymy huulillamme.

      • repesin...

        Hauskaa pohdintaa. Toivottavasti et ole aivan vakavissasi.


    • Edelliset elämät

      koska elin siellä jossain kaukaisessa elämässäni.
      Sitten haluaisin Egyptiin heti vedepaisumuksen jälkeen.
      Kolmaas paikka olisi Napoleonin aikainen Ranska.

    • aina tekee mieli

      Kai sitä sinne historialliseen polyneesiaan, jossa kaikki sai, sillähän se oli paratiisi myös niille tutkimusmatkailijoille jotka sinne ensiksi eksyivät

    • Kohteeni olisi ehdottomasti antiikin Rooma, vuonna 64. Pääsisi seuraamaan keisari Neron omia lauluesityksiä ja hänen järjestämiään mielettömiä julkisia näytäntöjä. Muutenkin saisi ihailla maailman ensimmäistä miljoonakaupunkia ja sen rakennuksia ja olisi myös todistamassa Rooman paloa, ja sen jälkeen voisi seurata jälleenrakennustöitä (esim. Neron "Kultaisen Talon" pystytystä).

    • Masa.
    • qwertyg

      tuonne israelilaisten erämaavaellukselle mukaan katsomaan mistä oikein oli kyse tai sitten katsomaan mitä se Jeesus opetti.

    • Paljon kiinnostavia vaihtoehtoja.

      1. Länsi-Afrikka 150000v sitten. Kiinnostaisi kielen kehitysvaihe.

      2. Sarasvati-kulttuuri n. 15000v sitten. Ensimmäinen korkeakulttuuri?

      3. Kampakeraaminen kulttuuri Suomessa n. 6000v sitten. Millaista suomea he puhuivat? Miten he asuivat? Ym.

      4. Brittien saarten piktit n. 3000v sitten, ennen roomalaiste tuloa. Oliko heidän kielensä suomensukuista?

      5. Isoisän isoisä, suutari 1800-luvun lopun, 1990-luvun alun Helsingissä. Haluaisin tavata. Kuulemani mukaan fiksu mies. "Anteeksi, mistähän löytyy Savanderin suutarinverstas?". (Isoisäni sitten "suomensi" tämän vanhan nimen 20-luvulla).

      • 6. Minä itse varhaisteini-ikäisenä 1960-luvulla. Hänellä oli omituisia, fiksuja mielipiteitä maailmasta, joista osa oli kuitenkin vääriä. Niistä haluaisin hänen kanssaan keskustella. Seurauksena voisi olla uuden vaihtoehtotodellisuuden haarautuminen.


      • Ri-himä-kee
        Yusa kirjoitti:

        6. Minä itse varhaisteini-ikäisenä 1960-luvulla. Hänellä oli omituisia, fiksuja mielipiteitä maailmasta, joista osa oli kuitenkin vääriä. Niistä haluaisin hänen kanssaan keskustella. Seurauksena voisi olla uuden vaihtoehtotodellisuuden haarautuminen.

        Nepuliaan Tuohikuun 36 pvä 1238v jälkeen suuren humauksen. Miten Las-myn-keittokirjoitus kehitettiin, kuka keksi raapustaa kiehuvalla keittovedellä ilmaan merkintöjä, merkintöjä mitkä vielä tänäkin päivänä loistavat kaikissa sateenkaaren äänissä pitkin taivaita näkyen vain ja ainoastaan Valituille Pyhille Mylcastukeille ja heistäkin vain niille keiden spü-kle-wanka on solmittu kolminkertaisella Jumalan sinetillä reiteen.


    • amaunet

      Niin klisee kuin se varmasti onkin, suuntaisin ensimmäisenä Egyptiin, sinne 17. tai 18. dynastian tienoille :) Siitä sitten vaikkapa piipahtamaan keskiajalla. Mutta kyllä tuo Egypti vie voiton! Saattaisin kyllä olla asiasta huomattavasti eri mieltä vierailtuani siellä oikeasti ;D

      • Eliittinä Ramses II hoviin katsomaan vain vierailulle. En kestäisi että ihokarvat nypitään yksi kerrallaan ja hiukset.
        Haluaisin myös nähdä millainen alus tai henkilö oikein oli tuo Quetzalcoati. Turvallisen välimatkan päästä.
        Kiinaan katsomaan terrakotta armeijan valmistumista. Sekä sitä hautaa jossa on kuulema elohopea joki,ym mukavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3845
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3022
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2950
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2798
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2754
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2495
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      2315
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      214
      2001
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1957
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1907
    Aihe