Olen kokeillut perunaa. Se on ihan hyvää, olen oppinut eniten pitämään ns. jauhoisista lajikkeista.
Voi olla, että ostan kilon lisää. Olen ostanut myös tofua ja se on herkkua. Pavut maistuvat hyvältä ja soijakastike korostaa ruoan aromia. Olen myös kokeillut soijamaitoa ja sekin on ihan hyvää. Mutta suurin ongelma on maito, jota elimistöni tuntuu kaipaava? Mitä teen asian suhteen?
Kasveja kokeillut
4
261
Vastaukset
- ff2w
Mikä estää juomasta maitoa? Itse en jaksa pelailla titteleillä, en vain syö eläimiä, siinä se. Tai kokeile soija"maitoa"
- Hiilihyhraatti
Mä oon kokeillu soijamaitoa ja se on hyvää, mutta kallista. Nykymaidosta vaan ei voi olla varma, että se on eettisesti tuotettu edes luomuna? Siksi mä haluisiasin, että mun maito ois ainakin sellaisesti tuotettu, että eläimet pääsee jaloittelemaan vapaa-aikanaan. Ja, että niitä arvostettaisiin luontokappaleina.
- todellisuutta
Hiilihyhraatti kirjoitti:
Mä oon kokeillu soijamaitoa ja se on hyvää, mutta kallista. Nykymaidosta vaan ei voi olla varma, että se on eettisesti tuotettu edes luomuna? Siksi mä haluisiasin, että mun maito ois ainakin sellaisesti tuotettu, että eläimet pääsee jaloittelemaan vapaa-aikanaan. Ja, että niitä arvostettaisiin luontokappaleina.
Kunkan monessa navetassa SÄ olet vieraillut ? Ala sitten aukomaan päätäsi maidon tuottamisen eetisyydestä kun olet kerran käynyt tekemässä aamulypsyn,iltalypsyn, syöttänyt mullit ja vasikat.
SÄ et taida olla muuta kun kehä 3 sisäsiittoinen ipana jolla ei ole hajuakaan miten oikea maatila
toimii .
Veikka että SÄ hämmästyt vaikka siitä että nykynavetoissa on enempi tietotekniikkaa kun
siellä tsadin lähiössä yhteensä. Isoin lemmikki siellä on joku ihme häkkiin teljetty lemmikkirotta
jota kaikki naaupurton kakarat jumaloi ja palvoo vain sisksi että sielläkin kerran nähdään joku muu
eläin kun puukottajasomali.
Tai piipahda vaikka Intiassa jossa lehmä on pyhä eläin ja ala sitten vasta kiihkoilemaan
maidon eetisyydestä. - Hiilihyhraatti
todellisuutta kirjoitti:
Kunkan monessa navetassa SÄ olet vieraillut ? Ala sitten aukomaan päätäsi maidon tuottamisen eetisyydestä kun olet kerran käynyt tekemässä aamulypsyn,iltalypsyn, syöttänyt mullit ja vasikat.
SÄ et taida olla muuta kun kehä 3 sisäsiittoinen ipana jolla ei ole hajuakaan miten oikea maatila
toimii .
Veikka että SÄ hämmästyt vaikka siitä että nykynavetoissa on enempi tietotekniikkaa kun
siellä tsadin lähiössä yhteensä. Isoin lemmikki siellä on joku ihme häkkiin teljetty lemmikkirotta
jota kaikki naaupurton kakarat jumaloi ja palvoo vain sisksi että sielläkin kerran nähdään joku muu
eläin kun puukottajasomali.
Tai piipahda vaikka Intiassa jossa lehmä on pyhä eläin ja ala sitten vasta kiihkoilemaan
maidon eetisyydestä.Hei kaveri otetaan rauhallisesti. Tosiasia on, että nykyään pitää maitotilalla olla monta lehmää, että se kannattaa. Sitten on vielä kaikki kirjanpito, koneenhuolto ym. toimenpiteet. Ei se karjanhoito ole enää mitään ruusuntuoksuista aitoa hommaa, vaan kovaa työtä, että lehmät saadaan lypsämään äärimmäisen paljon maitoa tai tuottamaan lihaa. Ja sitten on nämä kalliit investoinnit. Ei kaikilla ole mahdollisuutta tehdä niitä. Moderni maitotila, jossa lehmille on järjestetty kovan työn ohella, myös vapaa-ajan viettoa ei ole kaikille mahdollista. Ja silloin siitä tilanteesta ei ole hyötyä kenellekään, ei lehmälle, eikä tuottajalle. Ja näissä tulisi ehkä pohtia sitä, että voisiko stressittömän lehmän maidosta maksaa enemmän tuottajalle? Ei se eläimen stressihormoni ole sen vaikeampaa havaita kuin ihmisen?
Pitäisi vähän enemmän ottaa asioista selvää, ennenkuin alkaa puolustelemaan sellaista toimintamallia, jossa voivat kärsiä sekä ihmiset, että eläimet. Kukaan ei ole sanonut, että näin olisi jokapaikassa. Mutta liian monessa paikassa ihmiset on ajettu loppuun liian suuren karjan vaatimuksilla. Ja silloin voi astua kuviohin se, että ei enää voida toimia niinkuin tilanne vaatisi.
Ihmenäkökantoja sen puolusteluksi, että eläintenhoito ja muu on vienyt ihmisten voimat, saa lukea kokoajan. Avoimuus ja yhteistyö ovat parhaat avut myös maitotilan pidossa. Varsinkin näinä aikoina, kun kilpailu eittämättä tulee kiristymään tuonninkin ansiosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483