Kun suihkukoneet lentävät omissa matkalentokorkeuksissaan, niin missä nopeuksissa pinnat alkavat kuumeneen. Käsittääkseni normaaleissa matkustajakoneissa paikat on vielä kylmiä. Mutta pitikö Concorden siipien etureunoja jo jäähdytellä ? Entäpä hävittäjät.
Yliäänikoneet ja
34
1433
Vastaukset
- mitään
Parin machin nopeuksissa tarvii mitään jäähytellä.
- perusfyysikko
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
- paistelija
perusfyysikko kirjoitti:
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)
- mkxz
paistelija kirjoitti:
Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)
oliko pakko?
- In allen Fällen
perusfyysikko kirjoitti:
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.
- perusfyysikko
In allen Fällen kirjoitti:
Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.
Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.
perusfyysikko kirjoitti:
Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.
Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.- perusfyysikko
buddy-love kirjoitti:
Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.Mikäpä sotilaskone olisi turvallinen. No tietenkin Gripen. Todistetusti.
Suurin syy Luftwaffen tappioihin oli tosiaan nopean, pienisiipisen torjuntahävittäjän käyttö rynnäkkökoneena eli matalalla, raskaassa pommilastissa, kaikissa keski-Euroopan sääoloissa. Toinen syy oli koulutusjärjestelmä: kaikki hävittäjäkurssin läpäisseet pääsivät hävittäjän puikkoihin. Jenkeissä selvisi vasta kurssin aikana kuka milläkin lentää. Vain kyvykkäimmät pääsivät yksipaikkaisiin hävittäjiin, useimmat joutuivat monimoottorisiin ja -miehisiin kuljetus- ym. koneisiin. Ne antoivat enemmän anteeksi. - Anonyymi
No eipä juuri mutta kyllä silloin jo lämpenee. Alumiini rakenne ei kestä lämpöä joka syntyy mentäessä yli mach 2.6. Eli lömpötila on jo korkea. Erään X-sarjan kokeen nopeus nousi hetkellisesti liian suureksi ja lämpö pehmensi metallin jonka seurauksena kone melkein katkesi laskussa. Hyvää tuuria ettei katkennut ilmassa.
SR-71 koneen 'tuulilasi' on matkalento nopeudessa +600°C.
Concordessa ei muistaakseni ole jäähdytystä. Drakenissa oli pinnan lämpötila-antureita, mutta koskaan ei ylitetty suurinta lämpötilaa Suomen oloissa, taisi mekaanikko sanoa että mahdollisesti aavikolla, matalalla lennettäessä mahdollista kuumentaa lähelle suurinta sallittua. Joka ei ole lähelläkään sulamislämpötilaa, olisiko ollut reippaat sata astetta, äkkiseltään tuntuisi polttoaine siivessä olevan jo melkoisen juoksevaa noissa lämpötiloissa, joten tulisiko rajoitus sieltä.
SR-71 blackbird siinä on jo kuumeneminen huomioitava.- selvitys
concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.
- se oli
selvitys kirjoitti:
concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.
Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.
- lukemat
se oli kirjoitti:
Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.
vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.
- laajeneminen
lukemat kirjoitti:
vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.
jalkatilaa oli enemmän matkanopeudessa kuin nousuissa ja laskuissa
- tiili_x
sukkulan paluunopeudessa ja ohuessakin ilmassa kuumenee niin paljon, että pitää olla tulenkestävät pohjatiilet sukkulan pohjassa. Columbia-sukkula tuhoutui paluussa, kun pari tiiltä oli irronnut lähdössä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Columbia - lainausta
Kuumeni yliääninopeuksilla, ja nopeus rajoittui nopeuteen mach 2.02:een, koska rakenteiden ei sallittu kuumentua yli 127 °C. Runko pidentyi tällöin 30 cm. Kaikkien eläkkeelle siirtyneiden Concorde-matkustajakoneiden lentoinssit asettivat viimeisellä yliäänilennolla hattunsa instrumenttipaneelin ja koneen seinän väliin lennolla avautuneeseen aukkoon, ja siihen hatut jäivät pysyvästi. Concorden pitkä kapea runko taipui ohjaamosta taaksepäin katsottuna silminnähden varsinkin nousuissa. Polttoainetta käytettiin jäähdytykseen. Ohjaamon ikkunatkin kuumenivat liian kuumaksi koskettaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde- deltta T
Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
=> Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä. - = 30 cm
deltta T kirjoitti:
Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
=> Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä."Owing to the heat generated by compression of the air as Concorde travelled supersonically, the fuselage would extend by as much as 300 mm".
- yliäänilennossa
"At Mach 1 (750mph) the average temperature of the structure is still just below 0°C, but at Mach 2 it has risen to about 120°C, higher than the boiling point of water. By the time a cruise speed of Mach 3 (2,000mph) is reached, the structure temperature has risen to about 300°C, approaching the melting point of lead and well above that of tin."
http://www.concordesst.com/history/eh2.html- Anonyymi
Concorden suurin matkanopeus oli 2.04 Machia, joten tarina 3 Machin vaikutuksesta Concordeen on valhetta. Ja sitähän netissä riittää hölmöjen luettavaksi.
- martta0
lämpötila lasketaan kaavalla T = Tulko A x nopeus^2/2C, jossa C on ilman ominaislämpö eli c = 1000 J/kgK ja A on korjauskerroin ( 0 < A < 1). Keskimäärin olkoon A = 0,5 (noin). Siis jos Tulko = 0 C ja koneen nopeus on 1 Ma eli 335 m/s, niin patopisteen lämpötila on noin 28 Celsiusta ja nopeudella Ma = 2 eli 670 m/s T = 112,5 Celsiusta ja nopeudella Ma = 3 eli 1005m/s T = 253 Celsiusta. Että näin se suunnilleen menee...
- Anonyymi
Neuvostoliiton Concordessa Tupolev-144:ssä oli rungon sisäpuolella puhallinjäähdytys, joka piti niin kovaa melua ettei matkustamossa kuullut puhua. Niillä ei päästy reittilentoihin vaan lennettiin vain harvakseltaan joitakin matkustajalentoja. Tu-144 syöksyi maahan Pariisin ilmailunäyttelyssä.
- Anonyymi
Concordessa kierrätettiin polttoainetta siipien etureunoissa.
- Anonyymi
yliääni-lento-härvelit jas FLT-Faster Thab Light -moottori.
- Anonyymi
Ilmanvastus rajoittaa nopeutta. Äänen nopeus on mahdoton ylittää. Kun kappale putoaa korkealta vapaasti , rajanopeus = äänen nopeus. N. 1000 km/h.
Lentokoneet lentävät kyllä korkealla yli 1000 km/h, mutta alhaisemassa paineessa korkealla äänen nopeus on korkeampi.- Anonyymi
Nyt meni väärin päin. Korkeammalla äänen nopeus on hitaampi, koska paineenvaihtelua välittäviä hiukkasia on vähemmän. Äänen nopeus Concorden matkakorkeudessa eli 60 000 jalassa on 1062 km/h, ja Concorden matkanopeus oli 2170 km/h. Jopa merenpinnan tasossa äänen nopeus on 1225 km/h, eli Concorde ylittää senkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt meni väärin päin. Korkeammalla äänen nopeus on hitaampi, koska paineenvaihtelua välittäviä hiukkasia on vähemmän. Äänen nopeus Concorden matkakorkeudessa eli 60 000 jalassa on 1062 km/h, ja Concorden matkanopeus oli 2170 km/h. Jopa merenpinnan tasossa äänen nopeus on 1225 km/h, eli Concorde ylittää senkin.
Ei, vaan äänen nopeus riippuu lämpötilasta, lämpö on molekyylien liikettä, jonka nopeus on kylmempänä hitaampi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan äänen nopeus riippuu lämpötilasta, lämpö on molekyylien liikettä, jonka nopeus on kylmempänä hitaampi.
Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu."Äänenopeus ei ole vakio, vaan se riippuu väliaineesta ja lämpötilasta. Äänen nopeus 0 °C:n lämpöisessä ilmassa on 331,4 m/s ja kasvaa jokaista astetta kohden lämpötilan noustessa. Huonelämpötilassa (22 °C) äänen nopeus on noin 345 m/s".
Nytpä perus typeryksen sarkasmiyritys kääntyikin oman lahjattomuutensa tunnustukseksi. - Anonyymi
Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_velocity
Riippuu siis kivääristä mutta esimerkiksi 1000 m/s eli mach 3 (kolminkertainen äänennopeus) esiintyy useiden tarkka-ampumiseen tarkoitettujen aseiden yhteydessä luodin lähtönopeutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu.Tuskinpa olet Tupolevilla lentänyt, eihän sillä lennetty kuin muutamia reittilentoja Neuvostoliiton sisällä. Eikä niilläkään menty yli äänennopeutta koska vehje olisi vienyt silloin niin paljon polttoainetta että toimintamatka olisi ollut olemattoman lyhyt.
Syynä tuohon polttoaineenkulutukseen oli se, että Tu144 tarvitsi jälkipolttimen päälläoloa jatkuvasti yliääninopeuksilla, toisin kuin Concorde. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.
Noh noh, kyllä löytyy ammuksia jotka lentävät hyvin pitkälle ääntä nopeammin. Vai oliko kyseessä pikku kömmähdys? Jopa vanhan mustaruuti tykin kuula lähtee reilusti ääntä nopeammin.
- Anonyymi
Kuumuutta suurempi ongelma lentokoneissa on jäätyminen. Jos kone on kostea lentoon lähtiessä, koneeseen saattaa muodostua jäätä korkealle noustessa, sillä alemmassa paineessa vesi jäätyy hetkemmin. Vaaran paikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005167733- 2312682
- 262581
- 1611940
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51502Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621178IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155