Yliäänikoneet ja

kuumeneminen

Kun suihkukoneet lentävät omissa matkalentokorkeuksissaan, niin missä nopeuksissa pinnat alkavat kuumeneen. Käsittääkseni normaaleissa matkustajakoneissa paikat on vielä kylmiä. Mutta pitikö Concorden siipien etureunoja jo jäähdytellä ? Entäpä hävittäjät.

34

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään

      Parin machin nopeuksissa tarvii mitään jäähytellä.

      • perusfyysikko

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.


      • paistelija
        perusfyysikko kirjoitti:

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.

        Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)


      • mkxz
        paistelija kirjoitti:

        Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)

        oliko pakko?


      • In allen Fällen
        perusfyysikko kirjoitti:

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.

        Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.


      • perusfyysikko
        In allen Fällen kirjoitti:

        Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.

        Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.


      • perusfyysikko kirjoitti:

        Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.

        Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
        Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.


      • perusfyysikko
        buddy-love kirjoitti:

        Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
        Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.

        Mikäpä sotilaskone olisi turvallinen. No tietenkin Gripen. Todistetusti.

        Suurin syy Luftwaffen tappioihin oli tosiaan nopean, pienisiipisen torjuntahävittäjän käyttö rynnäkkökoneena eli matalalla, raskaassa pommilastissa, kaikissa keski-Euroopan sääoloissa. Toinen syy oli koulutusjärjestelmä: kaikki hävittäjäkurssin läpäisseet pääsivät hävittäjän puikkoihin. Jenkeissä selvisi vasta kurssin aikana kuka milläkin lentää. Vain kyvykkäimmät pääsivät yksipaikkaisiin hävittäjiin, useimmat joutuivat monimoottorisiin ja -miehisiin kuljetus- ym. koneisiin. Ne antoivat enemmän anteeksi.


      • Anonyymi

        No eipä juuri mutta kyllä silloin jo lämpenee. Alumiini rakenne ei kestä lämpöä joka syntyy mentäessä yli mach 2.6. Eli lömpötila on jo korkea. Erään X-sarjan kokeen nopeus nousi hetkellisesti liian suureksi ja lämpö pehmensi metallin jonka seurauksena kone melkein katkesi laskussa. Hyvää tuuria ettei katkennut ilmassa.
        SR-71 koneen 'tuulilasi' on matkalento nopeudessa +600°C.


    • Concordessa ei muistaakseni ole jäähdytystä. Drakenissa oli pinnan lämpötila-antureita, mutta koskaan ei ylitetty suurinta lämpötilaa Suomen oloissa, taisi mekaanikko sanoa että mahdollisesti aavikolla, matalalla lennettäessä mahdollista kuumentaa lähelle suurinta sallittua. Joka ei ole lähelläkään sulamislämpötilaa, olisiko ollut reippaat sata astetta, äkkiseltään tuntuisi polttoaine siivessä olevan jo melkoisen juoksevaa noissa lämpötiloissa, joten tulisiko rajoitus sieltä.
      SR-71 blackbird siinä on jo kuumeneminen huomioitava.

      • selvitys

        concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.


      • se oli
        selvitys kirjoitti:

        concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.

        Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.


      • lukemat
        se oli kirjoitti:

        Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.

        vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.


      • laajeneminen
        lukemat kirjoitti:

        vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.

        jalkatilaa oli enemmän matkanopeudessa kuin nousuissa ja laskuissa


    • tiili_x

      sukkulan paluunopeudessa ja ohuessakin ilmassa kuumenee niin paljon, että pitää olla tulenkestävät pohjatiilet sukkulan pohjassa. Columbia-sukkula tuhoutui paluussa, kun pari tiiltä oli irronnut lähdössä:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Columbia

    • lainausta

      Kuumeni yliääninopeuksilla, ja nopeus rajoittui nopeuteen mach 2.02:een, koska rakenteiden ei sallittu kuumentua yli 127 °C. Runko pidentyi tällöin 30 cm. Kaikkien eläkkeelle siirtyneiden Concorde-matkustajakoneiden lentoinssit asettivat viimeisellä yliäänilennolla hattunsa instrumenttipaneelin ja koneen seinän väliin lennolla avautuneeseen aukkoon, ja siihen hatut jäivät pysyvästi. Concorden pitkä kapea runko taipui ohjaamosta taaksepäin katsottuna silminnähden varsinkin nousuissa. Polttoainetta käytettiin jäähdytykseen. Ohjaamon ikkunatkin kuumenivat liian kuumaksi koskettaa.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

      • deltta T

        Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
        => Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä.


      • = 30 cm
        deltta T kirjoitti:

        Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
        => Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä.

        "Owing to the heat generated by compression of the air as Concorde travelled supersonically, the fuselage would extend by as much as 300 mm".


    • yliäänilennossa

      "At Mach 1 (750mph) the average temperature of the structure is still just below 0°C, but at Mach 2 it has risen to about 120°C, higher than the boiling point of water. By the time a cruise speed of Mach 3 (2,000mph) is reached, the structure temperature has risen to about 300°C, approaching the melting point of lead and well above that of tin."

      http://www.concordesst.com/history/eh2.html

      • Anonyymi

        Concorden suurin matkanopeus oli 2.04 Machia, joten tarina 3 Machin vaikutuksesta Concordeen on valhetta. Ja sitähän netissä riittää hölmöjen luettavaksi.


    • martta0

      lämpötila lasketaan kaavalla T = Tulko A x nopeus^2/2C, jossa C on ilman ominaislämpö eli c = 1000 J/kgK ja A on korjauskerroin ( 0 < A < 1). Keskimäärin olkoon A = 0,5 (noin). Siis jos Tulko = 0 C ja koneen nopeus on 1 Ma eli 335 m/s, niin patopisteen lämpötila on noin 28 Celsiusta ja nopeudella Ma = 2 eli 670 m/s T = 112,5 Celsiusta ja nopeudella Ma = 3 eli 1005m/s T = 253 Celsiusta. Että näin se suunnilleen menee...

    • Anonyymi

      Neuvostoliiton Concordessa Tupolev-144:ssä oli rungon sisäpuolella puhallinjäähdytys, joka piti niin kovaa melua ettei matkustamossa kuullut puhua. Niillä ei päästy reittilentoihin vaan lennettiin vain harvakseltaan joitakin matkustajalentoja. Tu-144 syöksyi maahan Pariisin ilmailunäyttelyssä.

    • Anonyymi

      Concordessa kierrätettiin polttoainetta siipien etureunoissa.

    • Anonyymi

      yliääni-lento-härvelit jas FLT-Faster Thab Light -moottori.

    • Anonyymi

      Ilmanvastus rajoittaa nopeutta. Äänen nopeus on mahdoton ylittää. Kun kappale putoaa korkealta vapaasti , rajanopeus = äänen nopeus. N. 1000 km/h.
      Lentokoneet lentävät kyllä korkealla yli 1000 km/h, mutta alhaisemassa paineessa korkealla äänen nopeus on korkeampi.

      • Anonyymi

        Nyt meni väärin päin. Korkeammalla äänen nopeus on hitaampi, koska paineenvaihtelua välittäviä hiukkasia on vähemmän. Äänen nopeus Concorden matkakorkeudessa eli 60 000 jalassa on 1062 km/h, ja Concorden matkanopeus oli 2170 km/h. Jopa merenpinnan tasossa äänen nopeus on 1225 km/h, eli Concorde ylittää senkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni väärin päin. Korkeammalla äänen nopeus on hitaampi, koska paineenvaihtelua välittäviä hiukkasia on vähemmän. Äänen nopeus Concorden matkakorkeudessa eli 60 000 jalassa on 1062 km/h, ja Concorden matkanopeus oli 2170 km/h. Jopa merenpinnan tasossa äänen nopeus on 1225 km/h, eli Concorde ylittää senkin.

        Ei, vaan äänen nopeus riippuu lämpötilasta, lämpö on molekyylien liikettä, jonka nopeus on kylmempänä hitaampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan äänen nopeus riippuu lämpötilasta, lämpö on molekyylien liikettä, jonka nopeus on kylmempänä hitaampi.

        Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
        Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
        Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu.

        "Äänenopeus ei ole vakio, vaan se riippuu väliaineesta ja lämpötilasta. Äänen nopeus 0 °C:n lämpöisessä ilmassa on 331,4 m/s ja kasvaa jokaista astetta kohden lämpötilan noustessa. Huonelämpötilassa (22 °C) äänen nopeus on noin 345 m/s".

        Nytpä perus typeryksen sarkasmiyritys kääntyikin oman lahjattomuutensa tunnustukseksi.


      • Anonyymi

        Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_velocity

        Riippuu siis kivääristä mutta esimerkiksi 1000 m/s eli mach 3 (kolminkertainen äänennopeus) esiintyy useiden tarkka-ampumiseen tarkoitettujen aseiden yhteydessä luodin lähtönopeutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt saatiin varsinainen insinööri sivulle: Concorde ei siis ylittänytkään äänennopeutta eikä varsinkaan kaksinkertaisesti, eihän? Se oli ihan huuhaata koko tarina, joohan...
        Matkustin kerran sekä Concordella että Tupolevin vastaavalla vehkeellä ja nyt kuulinkin ettei siinä äänennopeutta ylitetty, minua on k_setettu.

        Tuskinpa olet Tupolevilla lentänyt, eihän sillä lennetty kuin muutamia reittilentoja Neuvostoliiton sisällä. Eikä niilläkään menty yli äänennopeutta koska vehje olisi vienyt silloin niin paljon polttoainetta että toimintamatka olisi ollut olemattoman lyhyt.

        Syynä tuohon polttoaineenkulutukseen oli se, että Tu144 tarvitsi jälkipolttimen päälläoloa jatkuvasti yliääninopeuksilla, toisin kuin Concorde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiväärin luoti lentää alle äänennopeuden. Jos kaveri ampuu sinua kiväärillä puolen kilsan päästä niin sinulla on noin 1,5 sekunttia aikaa lyödä nenä turpeeseen siitä kun näet suuliekin.

        Noh noh, kyllä löytyy ammuksia jotka lentävät hyvin pitkälle ääntä nopeammin. Vai oliko kyseessä pikku kömmähdys? Jopa vanhan mustaruuti tykin kuula lähtee reilusti ääntä nopeammin.


    • Anonyymi

      Kuumuutta suurempi ongelma lentokoneissa on jäätyminen. Jos kone on kostea lentoon lähtiessä, koneeseen saattaa muodostua jäätä korkealle noustessa, sillä alemmassa paineessa vesi jäätyy hetkemmin. Vaaran paikka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      341
      2936
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1282
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1275
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1215
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1125
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1027
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe