Kun suihkukoneet lentävät omissa matkalentokorkeuksissaan, niin missä nopeuksissa pinnat alkavat kuumeneen. Käsittääkseni normaaleissa matkustajakoneissa paikat on vielä kylmiä. Mutta pitikö Concorden siipien etureunoja jo jäähdytellä ? Entäpä hävittäjät.
Yliäänikoneet ja
24
866
Vastaukset
- mitään
Parin machin nopeuksissa tarvii mitään jäähytellä.
- perusfyysikko
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
- paistelija
perusfyysikko kirjoitti:
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)
- mkxz
paistelija kirjoitti:
Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)
oliko pakko?
- In allen Fällen
perusfyysikko kirjoitti:
Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.
Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.
- perusfyysikko
In allen Fällen kirjoitti:
Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.
Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.
perusfyysikko kirjoitti:
Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.
Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.- perusfyysikko
buddy-love kirjoitti:
Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.Mikäpä sotilaskone olisi turvallinen. No tietenkin Gripen. Todistetusti.
Suurin syy Luftwaffen tappioihin oli tosiaan nopean, pienisiipisen torjuntahävittäjän käyttö rynnäkkökoneena eli matalalla, raskaassa pommilastissa, kaikissa keski-Euroopan sääoloissa. Toinen syy oli koulutusjärjestelmä: kaikki hävittäjäkurssin läpäisseet pääsivät hävittäjän puikkoihin. Jenkeissä selvisi vasta kurssin aikana kuka milläkin lentää. Vain kyvykkäimmät pääsivät yksipaikkaisiin hävittäjiin, useimmat joutuivat monimoottorisiin ja -miehisiin kuljetus- ym. koneisiin. Ne antoivat enemmän anteeksi.
Concordessa ei muistaakseni ole jäähdytystä. Drakenissa oli pinnan lämpötila-antureita, mutta koskaan ei ylitetty suurinta lämpötilaa Suomen oloissa, taisi mekaanikko sanoa että mahdollisesti aavikolla, matalalla lennettäessä mahdollista kuumentaa lähelle suurinta sallittua. Joka ei ole lähelläkään sulamislämpötilaa, olisiko ollut reippaat sata astetta, äkkiseltään tuntuisi polttoaine siivessä olevan jo melkoisen juoksevaa noissa lämpötiloissa, joten tulisiko rajoitus sieltä.
SR-71 blackbird siinä on jo kuumeneminen huomioitava.- selvitys
concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.
- se oli
selvitys kirjoitti:
concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.
Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.
- lukemat
se oli kirjoitti:
Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.
vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.
- laajeneminen
lukemat kirjoitti:
vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.
jalkatilaa oli enemmän matkanopeudessa kuin nousuissa ja laskuissa
- tiili_x
sukkulan paluunopeudessa ja ohuessakin ilmassa kuumenee niin paljon, että pitää olla tulenkestävät pohjatiilet sukkulan pohjassa. Columbia-sukkula tuhoutui paluussa, kun pari tiiltä oli irronnut lähdössä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Columbia - lainausta
Kuumeni yliääninopeuksilla, ja nopeus rajoittui nopeuteen mach 2.02:een, koska rakenteiden ei sallittu kuumentua yli 127 °C. Runko pidentyi tällöin 30 cm. Kaikkien eläkkeelle siirtyneiden Concorde-matkustajakoneiden lentoinssit asettivat viimeisellä yliäänilennolla hattunsa instrumenttipaneelin ja koneen seinän väliin lennolla avautuneeseen aukkoon, ja siihen hatut jäivät pysyvästi. Concorden pitkä kapea runko taipui ohjaamosta taaksepäin katsottuna silminnähden varsinkin nousuissa. Polttoainetta käytettiin jäähdytykseen. Ohjaamon ikkunatkin kuumenivat liian kuumaksi koskettaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde- deltta T
Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
=> Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä. - = 30 cm
deltta T kirjoitti:
Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
=> Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä."Owing to the heat generated by compression of the air as Concorde travelled supersonically, the fuselage would extend by as much as 300 mm".
- yliäänilennossa
"At Mach 1 (750mph) the average temperature of the structure is still just below 0°C, but at Mach 2 it has risen to about 120°C, higher than the boiling point of water. By the time a cruise speed of Mach 3 (2,000mph) is reached, the structure temperature has risen to about 300°C, approaching the melting point of lead and well above that of tin."
http://www.concordesst.com/history/eh2.html- Anonyymi
Concorden suurin matkanopeus oli 2.04 Machia, joten tarina 3 Machin vaikutuksesta Concordeen on valhetta. Ja sitähän netissä riittää hölmöjen luettavaksi.
- martta0
lämpötila lasketaan kaavalla T = Tulko A x nopeus^2/2C, jossa C on ilman ominaislämpö eli c = 1000 J/kgK ja A on korjauskerroin ( 0 < A < 1). Keskimäärin olkoon A = 0,5 (noin). Siis jos Tulko = 0 C ja koneen nopeus on 1 Ma eli 335 m/s, niin patopisteen lämpötila on noin 28 Celsiusta ja nopeudella Ma = 2 eli 670 m/s T = 112,5 Celsiusta ja nopeudella Ma = 3 eli 1005m/s T = 253 Celsiusta. Että näin se suunnilleen menee...
- Anonyymi
Neuvostoliiton Concordessa Tupolev-144:ssä oli rungon sisäpuolella puhallinjäähdytys, joka piti niin kovaa melua ettei matkustamossa kuullut puhua. Niillä ei päästy reittilentoihin vaan lennettiin vain harvakseltaan joitakin matkustajalentoja. Tu-144 syöksyi maahan Pariisin ilmailunäyttelyssä.
- Anonyymi
Concordessa kierrätettiin polttoainetta siipien etureunoissa.
- Anonyymi
yliääni-lento-härvelit jas FLT-Faster Thab Light -moottori.
- Anonyymi
Ilmanvastus rajoittaa nopeutta. Äänen nopeus on mahdoton ylittää. Kun kappale putoaa korkealta vapaasti , rajanopeus = äänen nopeus. N. 1000 km/h.
Lentokoneet lentävät kyllä korkealla yli 1000 km/h, mutta alhaisemassa paineessa korkealla äänen nopeus on korkeampi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192681
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2561155- 911129
- 81084
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12940Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63933- 30906
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41842Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37809