Yliäänikoneet ja

kuumeneminen

Kun suihkukoneet lentävät omissa matkalentokorkeuksissaan, niin missä nopeuksissa pinnat alkavat kuumeneen. Käsittääkseni normaaleissa matkustajakoneissa paikat on vielä kylmiä. Mutta pitikö Concorden siipien etureunoja jo jäähdytellä ? Entäpä hävittäjät.

24

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään

      Parin machin nopeuksissa tarvii mitään jäähytellä.

      • perusfyysikko

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.


      • paistelija
        perusfyysikko kirjoitti:

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.

        Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)


      • mkxz
        paistelija kirjoitti:

        Hyvä paistaa munia kuomussa, jos lentää selällään ;)

        oliko pakko?


      • In allen Fällen
        perusfyysikko kirjoitti:

        Ymmärtääkseni joissakin sotilaskoneissa (F-104?) ohjaamon kuomun lämmönkestävyys määrää suurimman nopeuden.

        Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.


      • perusfyysikko
        In allen Fällen kirjoitti:

        Jos tarkoitat noita koneita, joita USA:n miehitysjoukot onnistuivat tiputtamaan Saksassa muistaakseni toista sataa kappaletta aikoinaan, niin silloin voi uskoa että on lennetty kuomu liian lämpimänä.

        Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.


      • perusfyysikko kirjoitti:

        Kyllä ne oli ihan saksalaisia (Luftwaffe) jotka käyttivät konetta nurmiporana. Syitä oli monia. Koneessa ei ymmärtääkseni ollut suurempia vikoja kuin sotilaskoneissa yleensäkään. Norjalaiset lensivät noilla ihan turvallisesti.

        Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
        Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.


      • perusfyysikko
        buddy-love kirjoitti:

        Taktiikkana lentää mahdollisimman matalalla ja se oli tuolla vehkeellä erityisen vaarallista.
        Ei se ihan turvallinen kone ollut muillakaan.

        Mikäpä sotilaskone olisi turvallinen. No tietenkin Gripen. Todistetusti.

        Suurin syy Luftwaffen tappioihin oli tosiaan nopean, pienisiipisen torjuntahävittäjän käyttö rynnäkkökoneena eli matalalla, raskaassa pommilastissa, kaikissa keski-Euroopan sääoloissa. Toinen syy oli koulutusjärjestelmä: kaikki hävittäjäkurssin läpäisseet pääsivät hävittäjän puikkoihin. Jenkeissä selvisi vasta kurssin aikana kuka milläkin lentää. Vain kyvykkäimmät pääsivät yksipaikkaisiin hävittäjiin, useimmat joutuivat monimoottorisiin ja -miehisiin kuljetus- ym. koneisiin. Ne antoivat enemmän anteeksi.


    • Concordessa ei muistaakseni ole jäähdytystä. Drakenissa oli pinnan lämpötila-antureita, mutta koskaan ei ylitetty suurinta lämpötilaa Suomen oloissa, taisi mekaanikko sanoa että mahdollisesti aavikolla, matalalla lennettäessä mahdollista kuumentaa lähelle suurinta sallittua. Joka ei ole lähelläkään sulamislämpötilaa, olisiko ollut reippaat sata astetta, äkkiseltään tuntuisi polttoaine siivessä olevan jo melkoisen juoksevaa noissa lämpötiloissa, joten tulisiko rajoitus sieltä.
      SR-71 blackbird siinä on jo kuumeneminen huomioitava.

      • selvitys

        concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.


      • se oli
        selvitys kirjoitti:

        concorden siiven etureunaa pitää jäähyttää,ja myö kierrätetään siellä sitä kerosiinia,polttoainetta.ja nyt tietäkää,koko lentolaite kuumenee,huippuvauhdissa niin kovasti,että pitentyykin monta senttiä!sen seikan takia se olikin vaikea rakentaa.

        Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.


      • lukemat
        se oli kirjoitti:

        Kyllä kait sen jonkin verran täyty lämmetä koska rungon venymisestä kirjoiteltiin lehtiartikkeleissa.

        vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.


      • laajeneminen
        lukemat kirjoitti:

        vaikka pitenee,lämmetessä kappale "turpoaa" .venyessään taas ohenee.Ja mikäpä sitä konetta siellä venyttäiskään,eihän ne moottorit nokassa ole.

        jalkatilaa oli enemmän matkanopeudessa kuin nousuissa ja laskuissa


    • tiili_x

      sukkulan paluunopeudessa ja ohuessakin ilmassa kuumenee niin paljon, että pitää olla tulenkestävät pohjatiilet sukkulan pohjassa. Columbia-sukkula tuhoutui paluussa, kun pari tiiltä oli irronnut lähdössä:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Columbia

    • lainausta

      Kuumeni yliääninopeuksilla, ja nopeus rajoittui nopeuteen mach 2.02:een, koska rakenteiden ei sallittu kuumentua yli 127 °C. Runko pidentyi tällöin 30 cm. Kaikkien eläkkeelle siirtyneiden Concorde-matkustajakoneiden lentoinssit asettivat viimeisellä yliäänilennolla hattunsa instrumenttipaneelin ja koneen seinän väliin lennolla avautuneeseen aukkoon, ja siihen hatut jäivät pysyvästi. Concorden pitkä kapea runko taipui ohjaamosta taaksepäin katsottuna silminnähden varsinkin nousuissa. Polttoainetta käytettiin jäähdytykseen. Ohjaamon ikkunatkin kuumenivat liian kuumaksi koskettaa.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde

      • deltta T

        Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
        => Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä.


      • = 30 cm
        deltta T kirjoitti:

        Metrin mittaisen alumiinitangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 023 metriä, eli 0,0023 cm, eli 0,023 mm. Muutos on varsin vähäinen, mutta jos lämpötila nouseekin sadalla asteella, kasvaa alumiinitanko 100 * 0,023 mm = 2,3 mm, jonka jo huomaa silmämääräisesti. 10 metrin tanko kasvaa siis vastaavasti 2,3 cm.
        => Concorden pituus oli noin 61m, jolloin sadan asteen lämpötilan nousu kasvatti pituutta n.14 cm. Mistä tuo 30 sentin kasvu on saatu. Sehän vaatisi yli 200 asteen lämpöjä koko masiinassa....Voisi olla kuuma istuskella kyydissä.

        "Owing to the heat generated by compression of the air as Concorde travelled supersonically, the fuselage would extend by as much as 300 mm".


    • yliäänilennossa

      "At Mach 1 (750mph) the average temperature of the structure is still just below 0°C, but at Mach 2 it has risen to about 120°C, higher than the boiling point of water. By the time a cruise speed of Mach 3 (2,000mph) is reached, the structure temperature has risen to about 300°C, approaching the melting point of lead and well above that of tin."

      http://www.concordesst.com/history/eh2.html

      • Anonyymi

        Concorden suurin matkanopeus oli 2.04 Machia, joten tarina 3 Machin vaikutuksesta Concordeen on valhetta. Ja sitähän netissä riittää hölmöjen luettavaksi.


    • martta0

      lämpötila lasketaan kaavalla T = Tulko A x nopeus^2/2C, jossa C on ilman ominaislämpö eli c = 1000 J/kgK ja A on korjauskerroin ( 0 < A < 1). Keskimäärin olkoon A = 0,5 (noin). Siis jos Tulko = 0 C ja koneen nopeus on 1 Ma eli 335 m/s, niin patopisteen lämpötila on noin 28 Celsiusta ja nopeudella Ma = 2 eli 670 m/s T = 112,5 Celsiusta ja nopeudella Ma = 3 eli 1005m/s T = 253 Celsiusta. Että näin se suunnilleen menee...

    • Anonyymi

      Neuvostoliiton Concordessa Tupolev-144:ssä oli rungon sisäpuolella puhallinjäähdytys, joka piti niin kovaa melua ettei matkustamossa kuullut puhua. Niillä ei päästy reittilentoihin vaan lennettiin vain harvakseltaan joitakin matkustajalentoja. Tu-144 syöksyi maahan Pariisin ilmailunäyttelyssä.

    • Anonyymi

      Concordessa kierrätettiin polttoainetta siipien etureunoissa.

    • Anonyymi

      yliääni-lento-härvelit jas FLT-Faster Thab Light -moottori.

    • Anonyymi

      Ilmanvastus rajoittaa nopeutta. Äänen nopeus on mahdoton ylittää. Kun kappale putoaa korkealta vapaasti , rajanopeus = äänen nopeus. N. 1000 km/h.
      Lentokoneet lentävät kyllä korkealla yli 1000 km/h, mutta alhaisemassa paineessa korkealla äänen nopeus on korkeampi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe