Mistä tietää, että joku on huono psykoterapeutti

xx

Etsin psykoterapeuttia, jotta minulle haettaisiin Kelan tukea psykoterapiaa varten. Tuntuu kuitenkin vaikealta selvittää parilla haastattelukäynnillä, millaista se terapia sitten olisi. Lisäksi liikkuu kauhutarinoita sellaisista terapeuteista, jotka esim. eivät puhu mitään, tai vaihtoehtoisesti kertovat kaiken johtuvan siitä, miten sairas potilas on.

Kertokaa jos tiedätte, mistä tunnistaa huonon psykoterapeutin?

Onko muuten kokemuksia psykoterapiasta, hyviä tai huonoja?

4

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Softatulle

      Ei ole kokemusta mutta kaiken järjen mukaan kannattaa tarkistaa terapeutin niin kuin yleensäkin kaikkien ammatinharjoittajien koulutus ja taustat siinä määrin kuin mahdollista. Jotain juoppoa lörppäsuuta ei kannata valita eikä sellaista jolla viiraa, luulisin. Vähän sama kuin lääkärin valinnassakin. Psykiatrin koulutus takaa jotain, psykologin ei niin kauheasti, puhumattakaan kaikenmaailman höpöterapeuteista ja yhden asian lahkolaisista. Varmaan jostain Kelan tai muun vastaavan virallisen tahon rekisteristä löytyy pätevä.
      Sattumalta lukaisin kysymyksesi ja tuli tuossa mieleen, että kaikista ammatinharjottajista pitäisi olla laaturekisteri sähkö-ja kirvesmiehistä niin kuin putkimiehistäkin , jotta voisi siitä valita ja vältyttäisiin kaikenmaailman itseoppineilta ns. "puolalaisilta putkimiehiltä". Harmittaa se homma kuin homma jos menee pieleen ja maksaa täyden hinnan. Psykoterapiassa nyt on vaikea sanoa milloin homma mnee pieleen, on aika subjektiivista varmaan. Hyvä kärsivällinen päiväkahviseura voi joskus ajaa saman asian kuin terapeuttikin.

      • työtön

        kyllä se päiväkahviseura parempi on...kaikki ne terapeuteiksi pääseekin, useita motivoi raha, helppoa liksaa kun ns. terapeutti- OLIKO SE PSYKO :) -) nyökyttelee ja kyselee miltä sinusta nyt tuntuu, mitä sinä täsätä ajattelit yms jonninjoutavaa. KIITOS JA NÄKEMIIN, AIKA LOPPUI JA MITÄSH JOS SE 100 EUROA SITTEN taas tulisi minulle, mieluiten käteisellä kun sinulla ei ole tätä kelan kautta haettua ja päätöksellä saatua sopimusta kun sinulla ne luottotiedotkin menneet ja olet ihan toisen luokan kansalainen ja näinollen haluan varmistaa että saan omani nyt heti ettei sitten tarvitse mennä perintätoimistojen kautta peräämään ja toivottavasti sinulle nyt oli apua tästä meidän kahdenkeskinäisestä vuorovaikutuksesta ja ensi kerralla ehkä jotta koska jos voisimme ajatella , jos sinulta sitä käteistä sattuu löytymään niin voimme tehdä vaikka sinun kaupat. siis ihan sinuttelemme toisiamme minä ja sinä -sinäminä, miltäs tämä kuullostaa? Mutta ymmärrän tietysti tilanteesi jos jostain sattuneesta syystä olet estynyt tulemaan ja todelllakaan sinun kohdaltasi tilanne ei vaikuta kumminkaan niin pahalta että emme voi laittaa kelan korvattavuutta hakemus asiaa vireille, katsos koska nyt olet työöööötönkin , vielä. Mutta tämä oli nyt tässä. Asioita tulee ja menee ja pling, plig hymyä nyt vaan ......


    • ei mistään

      Kyllä se ns. kolahtaa kun löydät oikean terapeutin. Tulette hyvin toimeen. Huomaat että se kuuntelee sua ja kommentoi sopivasti. Pidät hänestä. Mulla oli aikoinaan tosi hyvä terapeutti jonka kanssa oli mukavaa ja antoisaa keskustella. Sain aina hyvää ajattelemisen aihetta ja odotin keskustelujamme ja löysin asioista ihan uusia puolia. Se oli mielestäni hyvää terapiaa. Sen jälkeen olen ollut kahden terapeutin hoidossa (toinen hyvin pitkälle koulutettu) ja se on ollut enimmäkseen tyhjänpäiväistä yksinpuhelua tai kepeää jutuskelua. Mielestäni kommunikaatio on se paras mittari. Jos terapeutti vaan kuuntelee, niin en alkaisi terapiaa hänen kanssaan. Mieti mitä odotat ja tahdot terapialta ja ole kriittinen. Henkilökemiat pitää pelata.

    • silleealkuuna

      Jos on kaljakaveriksi on hyvä , muutoin huono - terapeutin palkka-asiat on heti udeltava ,heillä on velvollisuus kertoa tulotasonsa , koska terapeuteerattava on yleensä köyhällistöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe