Mikä kirkas taivaalla?

tavis.

Mikä planeetta vai onko tähti? Alkuillasta näkyy idän suunnalla ja mielestäni erityisen matalalla ja lisäksi se on huomattavan kirkas. Luulen tietäväni että samassa suunnassa samaan aikaan huomattavasti ylempänä hiukan vasemmalla on suunnilleen yhtä kirkas punertava planeetta Mars.

Siis näin maalikkona ajatellen sen on pakko olla tähti, koska Mars näkyy myös?

Koskas muuten Venus näkyy? Viime keväänähän sen näki kirkkaana lännessä.

Kiitos asiallisista vastauksista, hihhulit ja hörhöt älköön vaivautuko... =)

20

4383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aasillinen vastaus

      Nibiru?

      • Erlemeyer

        Sirius, taivaanpallon kirkkain tähti. Se tosin nousee alkuillasta kaakon suunnalta, mutta ainoa joka sopii kriteereihisi jos mars on ylävasemmalla. Venus ilmaantuu iltataivaalle näkyviin maaliskuussa, sen voi tosin jo nytkin kiikarilla auringonlaskun jälkeen paikallistaa. Huhtikuun alkupäivinä se on lähellä merkuriusta.


    • miksi näinpäin?

      Tässä jää ihmetyttämään että miten voit varmuudella tunnistaa Mars-planeetan joka näkyy sentään aika harvoin näin kirkkaana, mutta et tunne Siriusta joka näkyy usein yötaivaan kirkkaimpana kohteena. Sirius sentään on taivaalla vakiosuunnalla ja se on hyvin tunnettu tähti. Idässä se ei tosin näy koskaan meikäläisillä leveyksillä koska sen deklinaatio on negatiivinen.

      • tavis.

        No enpä voi tietääkkään, siksi kysyn täältä. Mutta tuo kuvittelemani Mars näkyy alkuillasta idän suunnalla kirkkaana ja erottuu muista selvästi punertavana. Ja tuo ilmeisesti sitten Sirius näkyy paljon alempana, omassa maisemassani puiden yläpuolella Marsista kaakon suuntaan, kuten nimim. Erlemeyer tuossa ylempänä ystävällisesti opasti.

        Siksi kyselen, koska ei ole alan tuntemusta, mutta kirkkaat "pisteet" taivaalla kiinnostaa... =)

        Vielä olis kiva bongata se avaruus-asema.


    • tavis.

      Todella hienosti ja voimakkaasti välkehtien näkyi Sirius tänään iltalenkillä kaakon suunnalla.
      Mikähän kirkas tähti piolestaan on pohjoisen suunnassa n. klo. 20 aikoihin ja melko matalalla? Eteläisessä suomessa näitä ihmettelen.

      • tavis.

        vastaten tai paremminkin arvaten...Pohjantähti?


    • tavis.

      Näin lenkillä myös pari punaista tähteä...noin raakasti sanottuna etelä-taivaalla ja korkealla. Marssia vain hieman himmeämpiä, mutta saman sävyisiä. Tietoa?

      • Vindermatrix

        Ei ole pohjantähti, lähes varmasti Lyyran tähdistön Vega. Pohjantäden löydät ottamalla suran linjan otavan kauhasta ylöspäin.


      • tavis.
        Vindermatrix kirjoitti:

        Ei ole pohjantähti, lähes varmasti Lyyran tähdistön Vega. Pohjantäden löydät ottamalla suran linjan otavan kauhasta ylöspäin.

        Ok! kiitos tästä vinkistä. Pitää tutkia wikipediasta specsejä...


      • diametricallyopposit
        Vindermatrix kirjoitti:

        Ei ole pohjantähti, lähes varmasti Lyyran tähdistön Vega. Pohjantäden löydät ottamalla suran linjan otavan kauhasta ylöspäin.

        Tarkoitat ilmeisesti pohjoistaivasta etkä etelätaivasta jota kysyjä tässä välittömästi edellä kyseli.


      • Alnair

        suhteellisen lähellä Mars-planeettaa etelätaivaalla ovat ainakin Härän Aldebaran ja Orionin Betelgeuze...

        Se Lyyran Vega on matalahkolla pohjoistaivaalla samaan aikaan ja ei ole punertava.


      • tavis.
        Alnair kirjoitti:

        suhteellisen lähellä Mars-planeettaa etelätaivaalla ovat ainakin Härän Aldebaran ja Orionin Betelgeuze...

        Se Lyyran Vega on matalahkolla pohjoistaivaalla samaan aikaan ja ei ole punertava.

        Juu, eli Vega ei ole punertava (itse en ole punertavaksi tässä ketjussa sitä väittänytkään), vaan saman näköinen ja vilkkuva kuten Sirius, mutta ei tietenkään ihan niin kirkas.

        Mutta nyt taas uusi kysymys... Jos Vega näkyy pohjoisen suunnassa aika matalalla, mikä Vegasta itään ja suunnilleen samalla "korkeudella" näkyy ilta-taivaalla? Välimatkaa on reilusti, mutta näyttää kuin olisivat "kaksi marjaa" keskenään, eli näyttää ikään kuin olisivat pareja. Ovat suunnilleen yhtä kirkkaita.

        Kiitos jälleen!

        PS. Toi Betelgeuzen bongaaminen kuulostaa hienolta, se on siis hieman kirkkaampi kuin Aldebaran?


      • tavis.
        tavis. kirjoitti:

        Juu, eli Vega ei ole punertava (itse en ole punertavaksi tässä ketjussa sitä väittänytkään), vaan saman näköinen ja vilkkuva kuten Sirius, mutta ei tietenkään ihan niin kirkas.

        Mutta nyt taas uusi kysymys... Jos Vega näkyy pohjoisen suunnassa aika matalalla, mikä Vegasta itään ja suunnilleen samalla "korkeudella" näkyy ilta-taivaalla? Välimatkaa on reilusti, mutta näyttää kuin olisivat "kaksi marjaa" keskenään, eli näyttää ikään kuin olisivat pareja. Ovat suunnilleen yhtä kirkkaita.

        Kiitos jälleen!

        PS. Toi Betelgeuzen bongaaminen kuulostaa hienolta, se on siis hieman kirkkaampi kuin Aldebaran?

        Olisko mahd. Capella?


      • Gusikko
        tavis. kirjoitti:

        Juu, eli Vega ei ole punertava (itse en ole punertavaksi tässä ketjussa sitä väittänytkään), vaan saman näköinen ja vilkkuva kuten Sirius, mutta ei tietenkään ihan niin kirkas.

        Mutta nyt taas uusi kysymys... Jos Vega näkyy pohjoisen suunnassa aika matalalla, mikä Vegasta itään ja suunnilleen samalla "korkeudella" näkyy ilta-taivaalla? Välimatkaa on reilusti, mutta näyttää kuin olisivat "kaksi marjaa" keskenään, eli näyttää ikään kuin olisivat pareja. Ovat suunnilleen yhtä kirkkaita.

        Kiitos jälleen!

        PS. Toi Betelgeuzen bongaaminen kuulostaa hienolta, se on siis hieman kirkkaampi kuin Aldebaran?

        se sielä Karhua vartioi, Vegasta itään


      • Gusikko
        Gusikko kirjoitti:

        se sielä Karhua vartioi, Vegasta itään

        pikkusen vielä itään on Saturnus näinä päivinä


      • ovat itä ja länsi
        Gusikko kirjoitti:

        se sielä Karhua vartioi, Vegasta itään

        Minun taivaallani Arkturus on kylläkin perinteisesti sijainnut Vegasta länteen eikä itään.


      • jättiläismongooli
        tavis. kirjoitti:

        Olisko mahd. Capella?

        Capella on korkealla etelän suunnalla, kirkas kellertävä tähti.


      • siks peilikaukoputki
        ovat itä ja länsi kirjoitti:

        Minun taivaallani Arkturus on kylläkin perinteisesti sijainnut Vegasta länteen eikä itään.

        Älkääs nyt hörhöilkö: ne tähtikartat on itälänsipeilikuvia, jos niitä katsoo pöydältä, mutta jos nostaa pään yläpuolelle maan ja taivaan väliin ja kääntää idän itään ja lännen länteen, niin sitten se on oikein päin kartta.


      • itä != länsi
        siks peilikaukoputki kirjoitti:

        Älkääs nyt hörhöilkö: ne tähtikartat on itälänsipeilikuvia, jos niitä katsoo pöydältä, mutta jos nostaa pään yläpuolelle maan ja taivaan väliin ja kääntää idän itään ja lännen länteen, niin sitten se on oikein päin kartta.

        Taivaanpallolla länsi on se suunta johon tähdet näennäisesti liikkuvat maapallolta katsoen. Oikeastaan se on maapallo joka pyörii itään, mutta yleensä asiaa tarkastellaan maanpinnan suhteen.

        Taivaanpallolla ilmansuunnat ovat ihan samoja riippumatta siitä miten tähdet horisontin suhteen sijoittuvat. Kun tähti B on tähden A suhteen lännessä näiden näkyessä horisontin eteläpisteen suunnalla niin eipä tuo tilanne taivaanpallolla siitä miskikään muutu vaikka nuo tähdet näkyisivät horisontin pohjoisen kardinaalipisteen suunnalla ; tähti B on silloinkin taivaanpallolla tähdestä A länteen. Ei siis pidä sekoilla taivaanpallon suuntien ja horisontin ilmansuuntien välillä.

        Horisontin suhteen asioita ei kannata opetella koska tähdet kiertävät vuorokaudessa koko ympyrän käyden läpi kaikki horisontin ilmansuunnat. Taivaanpallolla näkyy käytännöllisesti katsoen lähes ikuinen totuus jota maapallon pyörimisliike ei miksikään muuta. Taivaanpallolla länsi pysyy läntenä ja itä itänä vuorokauden ympäri.


    • tavis.

      Asensin koneelle Stellarium (0.10.4) ohjelmiston ja nyt bongaaminen on mielenkiintoista. Täytyy vielä hommata 20x80 kiikarit kaveriksi.

      Kiitoksia vielä vastanneille!

      http://www.stellarium.org/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe